Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 58

Tråd: VG.no: "Søker nordmenn til kamp mot Taliban"

Ledende menig
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7

VG.no: "Søker nordmenn til kamp mot Taliban"

(Vet ikke om det er en tråd om denne fra før, hvis så - slett)

"Mens SV her hjemme leter etter en vei ut av Afghanistan, leter Forsvaret etter 50 «felthardføre» offiserer som kan operere både nord og sør i landet.

De norske styrkene skal bistå den afghanske hæren, og har ingen geografiske begrensninger. Det betyr at de kan ende opp i direkte kamp mot Taliban-styrker i de farligste delene av det krigsherjede landet..."

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... tid=506578

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Guest
    Dette er forankret politisk, så det er ikke noe problem i det hele tatt.

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    6
    Ser nå på stillingsoversikten fra mil.no og kan ikke telle 50 offiserstillinger til OMLT, bare 25.

Menig
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    0
    Noen som vet noe om tjenesten? Har hørt feltrykter om at det også skal inngå et beskyttelses-team for disse mentorene?!

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Regner med at man vil følge opp lag, troppsjefer osv ettersom hva man faktisk har erfaring og kompetanse til selv. En grenader f.eks vil vel muligens kunne lære opp et lag på enkeltmanns nivå. Jeg lurer litt på hvordan språk-barrieren brytes, regner vel nesten med at det må være tolker. Kanskje en kombinasjon av kursing både hos ANA og omlt samt bruk av tolker.
    - "Ok guys, can't we just nuke'em?"

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av juka
    Noen som vet noe om tjenesten? Har hørt feltrykter om at det også skal inngå et beskyttelses-team for disse mentorene?!
    Er vel en grunn til at man ikke vet så mye. Derfor skal det ikke diskuteres.

Arctic1 - Moderator

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    51
    The electricity is always working and the food is pretty great.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av juka
    Ordet: Liason ,sier mye.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Ellers var det inntressant å lese at Genral Dostum er sjef for den Afhganske hær ,ja er det noen som har kriget mye ,både på godt og vondt er det han.Meget sentral var han også i Nordalliansen.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    7
    Dostum er vel ikke hærsjef, han er vel stabssjef i Afgansk FD sist jeg sjekket. Bergstøl har aldri gjort leksene sine, og å si at det er å sette menneskerettighetene til side ved å hjelpe ANSF, blir bare dumt.

At Dostum er en kjeltring er det lite å si på, men gjennom å spille på lag med han, opprettholdes den skjøre stabiliteten i det landet. Hadde man pælma Dostum ned i en mørk kjeller, hadde x antall tusen mann med våpen lojale mot Dostum starta krig på hans vegne. Noe som igjen hadde utløst en blodig borgerkrig med enkelte innslag av etnisk rensing.

Men SV/SU vet vel best der de sitter i hovedstaden.
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    51
    Sitat Opprinnelig skrevet av Crazy_K
    Bergstøl har aldri gjort leksene sine, og å si at det er å sette menneskerettighetene til side ved å hjelpe ANSF, blir bare dumt.
    Jepp. Tvert i mot er det vel grunn til å tro at tilstedeværelsen av OMLTene kan virke forebyggende i forhold til menneskerettighetsbrudd. Når jeg får tenkt meg om er det vel antagelig en definert del av oppdraget deres å holde ANA til en moderne standard i forhold til Krigens folkerett og menneskerettighetene.

På den andre siden - har vi virkelig så mange som 50 offiserer som både har relevant erfaring (ser ut som du helst skal ha erfaring med å planlegge og lede ops på minst Bn/Kpstridsgruppe-nivå) og som er "felthardføre" (for et herlig ord!) å avse som ikke alt er utbrent på ørten rotasjoner til Afghanistan?

Sitat Opprinnelig skrevet av hazlitt
    Ser nе pе stillingsoversikten fra mil.no og kan ikke telle 50 offiserstillinger til OMLT, bare 25.
    Er det planlagt med to 6 måneders kontingenter á 25 pax kanskje?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    [quote=Lille Arne]
    Sitat Opprinnelig skrevet av "Crazy_K":ubz2ztax
    Bergstøl har aldri gjort leksene sine, og å si at det er å sette menneskerettighetene til side ved å hjelpe ANSF, blir bare dumt.
    Jepp. Tvert i mot er det vel grunn til å tro at tilstedeværelsen av OMLTene kan virke forebyggende i forhold til menneskerettighetsbrudd. Når jeg får tenkt meg om er det vel antagelig en definert del av oppdraget deres å holde ANA til en moderne standard i forhold til Krigens folkerett og menneskerettighetene.

På den andre siden - har vi virkelig så mange som 50 offiserer som både har relevant erfaring (ser ut som du helst skal ha erfaring med å planlegge og lede ops på minst Bn/Kpstridsgruppe-nivå) og som er "felthardføre" (for et herlig ord!) å avse som ikke alt er utbrent på ørten rotasjoner til Afghanistan?

Sitat Opprinnelig skrevet av hazlitt
    Ser nе pе stillingsoversikten fra mil.no og kan ikke telle 50 offiserstillinger til OMLT, bare 25.
    Er det planlagt med to 6 måneders kontingenter á 25 pax kanskje?[/quote:ubz2ztax]
    Tenkte mye av det samme når jeg leste dette. På den ene siden vil jo dette og andre oppdrag i A-stan etterhvert føre til at vi får en god gruppe med veldig erfarne offiserer på lavt og midlere nivå, som vi burde tilstrebe å beholde ihvertfall en del av i det sjiktet. Litt den gode gamle underoffisers-diskusjonen. Men samtidig vil vel 50 stk på en gang, med forbehold om at det er planen, vil stjele mye godt befal fra andre avdelinger.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    51
    OK,

nå har jeg vært og sett på stillingene på mil.no, og det ser jo ikke ille ut. Det er snakk om en BN-stab og kompanisjefer nok til en infbn, en håndfull instruktører/troppsbefal samt støtte til dette teamet. Da jeg så tallet på 50 offiserer så jeg for meg at man hadde ambisjoner om å støtte flere ANA-bataljoner, og hadde vanskelig for å se for meg hvordan man skulle oppdrive personell nok til dette i en hær med tre-fire (mek)inf- bataljoner.

Der får man for å ikke sjekke lett tilgjengelige kilder men heller spekulere ut i fra unøyaktige oppslag i media...

Guest
    Kan bli sendt til Sør-Afghanistan

http://www.nrk.no/nyheter/1.4933049

ALARM! Hehe.....

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    - Dette er det ingen tvil om at vi må ha en debatt om. Vi snakker om opplæring, og det er viktig for Norge, men vi skal passe oss for å snike inn norske soldater i Sør-Afghanistan i lengre tid.

Ja denne snikingen er noe herk!

Jeg venter på debatten, selv her borte i USA, og "ser frem til" sjokk reportasjer ifra blekkene i Akersgata rundt denne saken.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Hvem er det som egentlig sniker her? Forsvaret, eller NRK som sniker inn gammelt nytt?

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av CVSK
    Regner med at man vil følge opp lag, troppsjefer osv ettersom hva man faktisk har erfaring og kompetanse til selv. En grenader f.eks vil vel muligens kunne lære opp et lag på enkeltmanns nivå. Jeg lurer litt på hvordan språk-barrieren brytes, regner vel nesten med at det må være tolker. Kanskje en kombinasjon av kursing både hos ANA og omlt samt bruk av tolker.
    Er nok største fare for at det blir ved bruk av tolker ja.

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    7
    http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/123629

Reportasje: "Nordmenn kan bli sendt til Sør-Afghanistan"
    Preparus Supervivet

Menig
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    Er det noen som søkte OMLT i forrige stillingsutlysning og vet når svar kommer/ evt. har hørt noe?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    jepp første halvdel av Mars, om jeg husker rett.

Rekrutt
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    0

Kom igår.

Jeg er stadigtjenestegjørende og fikk disponeringen i posten igår. Også et par sivile jeg kjenner som fikk svaret igår og idag.
    "Do good, prevent evil"

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Fant en ISAF opplysningsvideo om akkurat dette emnet:

http://www.liveleak.com/view?i=35c_1204328840
    True Blue Through and Through

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    6
    Disponering mottatt
    In Hoq Signo Vinces

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Da har jeg nettopp sittet og sett på en dokumentar om den Britiske OMLT i Helmand, 2006 (Dispatches - Fighting The Taleban). Det første som slo meg var alderssnittet og bakgrunnen til Britene som deltok på dette, samt hvordan ting ble gjort av gutta på bakken. De fleste av kara vel i alderen 25-40 år og med svært varierende tjenestebakgrunn over hele fjøla til det Britiske Forsvaret (Royal Signals, Royal Medical Corps, RAF, forskjellige regulære regimenter, mm.).
    Hmm... jeg håper virkelig Forsvaret vet hva dem gjør når dem nå skal selektere personell til den kommende Norske OMLTen. Å kjempe og liaisonere på frontlinjen i Helmand, side om side med ANA og ANP er over hodet ikke en jobb for 21 år gamle uerfarne sersjanter og fenriker som knapt nok, om i det hele tatt, har noe utetid fra før.
    Folk som har søkt, skal/vurderer å søke og som eventuelt har blitt disponert til dette må virkelig gå i seg selv og tenke igjennom, samt være realistiske med sine faktiske egenskaper og begrensninger, om dette er noe for dem. Lykkejegere som bare vil være med for å få seg litt trigger-time og "bragging-rights" bør holde seg hjemme istedenfor å forville seg til dette opplegget.
    Dette som førstekontingent er ihvertfall ikke en god idè.
    Elite Som En Trensoldat

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB
    Da har jeg nettopp sittet og sett på en dokumentar om den Britiske OMLT i Helmand, 2006 (Dispatches - Fighting The Taleban). Det første som slo meg var alderssnittet og bakgrunnen til Britene som deltok på dette, samt hvordan ting ble gjort av gutta på bakken. De fleste av kara vel i alderen 25-40 år og med svært varierende tjenestebakgrunn over hele fjøla til det Britiske Forsvaret (Royal Signals, Royal Medical Corps, RAF, forskjellige regulære regimenter, mm.).
    Hmm... jeg håper virkelig Forsvaret vet hva dem gjør når dem nå skal selektere personell til den kommende Norske OMLTen. Å kjempe og liaisonere på frontlinjen i Helmand, side om side med ANA og ANP er over hodet ikke en jobb for 21 år gamle uerfarne sersjanter og fenriker som knapt nok, om i det hele tatt, har noe utetid fra før.
    Folk som har søkt, skal/vurderer å søke og som eventuelt har blitt disponert til dette må virkelig gå i seg selv og tenke igjennom, samt være realistiske med sine faktiske egenskaper og begrensninger, om dette er noe for dem. Lykkejegere som bare vil være med for å få seg litt trigger-time og "bragging-rights" bør holde seg hjemme istedenfor å forville seg til dette opplegget.
    Dette som førstekontingent er ihvertfall ikke en god idè.
    Ja vi får vell sende noen avbalanserte speider-gutter med sabel`n på veggen fra BS tenker jeg. Vi bør sende krigere som endelig har mulighet til å få seg kamperfaring og er mer en villig til å riske livet for det. Hvilke typer tror du søker en sånn misjon?
    Frosken

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    Hva med voksne modne reflekterte erfarne soldater som har et genuint ønske om å hjelpe til der det faktisk trengs for å stabilisere og støtte den afghanske nasjonen ?

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    7
    Kanskje de havner i kamp med slike fags?
    http://www.liveleak.com/view?i=e23_1196883768

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av gigolo82
    Bankranere som kjører stasjonsvogn? Nei spørs om det er så mange av dem i Helmand. Har helikoptrene våre gaydar? Burde kanksje hatt det i tilfelle.
    In Cani Veritas

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Beklager skrivefeil:)
    In Cani Veritas

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av 2C36
    Hva med voksne modne reflekterte erfarne soldater som har et genuint ønske om å hjelpe til der det faktisk trengs for å stabilisere og støtte den afghanske nasjonen ?
    Ah... Herlig moralsk. Våkn opp!! Så du mener ikke eventyrlystne og krigskåte erfarne soldater er bra? Hvis de klarer å spille den korrekte holdningen?
    Frosken

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frosken
    Så du mener ikke eventyrlystne og krigskåte erfarne soldater er bra? Hvis de klarer å spille den korrekte holdningen?
    Må jo nesten si meg enig i det. Noen ganger må vi klatre av den høye hesten og la dem som har mest å bidra med gjøre jobben.
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    Så dere mener at en som er der fordi han er krigskåt har rett fokus mtp oppdraget ? herlig :)

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Fallskjermjegeraspirant
    Sitat Opprinnelig skrevet av gigolo82
    Bankranere som kjører stasjonsvogn? Nei spørs om det er så mange av dem i Helmand. Har helikoptrene våre gaydar? Burde kanksje hatt det i tilfelle.
    haha!! sorry, my bad:) jeg mente kanskje de havner i kamp med slike apekatter: http://www.liveleak.com/view?i=4b6_1181730601

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    Så dere mener at en som er der fordi han er krigskåt har rett fokus mtp oppdraget ? herlig :)
    Nå ble du litt endimensjonell og det er det heldigvis få av oss som er. Men hvis vedkommende er profesjonell så går det nok bra. Jeg har ihverfall den grunnholdning at jeg yter mitt beste i ethvert lønnet arbeid jeg påtar meg, men det er klart jeg kan ha høyere forventninger til en spesiell type jobb.

Profesjonell mht jobb = rett fokus på oppdrag. I min verden.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Ah... Herlig moralsk. Våkn opp!! Så du mener ikke eventyrlystne og krigskåte erfarne soldater er bra? Hvis de klarer å spille den korrekte holdningen?
    Man spiller ikke holdninger, det er noe en har.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Man spiller ikke holdninger, det er noe en har.
    Klart man kan spille på holdninger. Utspekulerte personer med en mildere form for psykopati kan lure folk trill rundt med en egen væremåte. De ekstreme psykopatene leser man jo lett. Hvis en litt eventyrlysten og krigskåt soldat kanskje ikke har de rette personlige holdningene noen forventer av en så er det "bare" å tilpasse seg de og "gli inn".

Visekorporal
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Enkelte utspill her taler for seg selv...De som har sine mest krevende erfaringer i uniform med rødplast i kammeret, eller kjempet sine største slag foran pc-skjermen bør vel holde kjeft om hvilke egenskaper de mener man bør ha for å gjøre en slik jobb. Uansett hva som måtte være riktig - jeg, for min del, ville like lite hatt med meg en umoden, uerfaren topptrent og krigskåt(!) smågutt som en moden, erfaren, utrent og naiv idealist. De kan fort være like farlige...

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av rangle
    Enkelte utspill her taler for seg selv...De som har sine mest krevende erfaringer i uniform med rødplast i kammeret, eller kjempet sine største slag foran pc-skjermen bør vel holde kjeft om hvilke egenskaper de mener man bør ha for å gjøre en slik jobb. Uansett hva som måtte være riktig - jeg, for min del, ville like lite hatt med meg en umoden, uerfaren topptrent og krigskåt(!) smågutt som en moden, erfaren, utrent og naiv idealist. De kan fort være like farlige...
    Ja men nå snakket jeg om krigskåt og erfaren. Så du mener at hvis du er en proffesjonell soldat som har sitt største ønske om å havne i kamp er dårlig for ett sånt oppdrag? Vet ikke hvilken krig du var i sist, men å nekte for å ha ønske om å havne i kamp å bekjempe en fiende er dobbelt-moral hvis du skal kalle deg en soldat. Da kan du like så greit starte i norsk folkhjelp eller noe sånt hvis det er det store ønsket om å hjelpe andre humanitært som står i fokus. Jeg hadde hvertfall ikke dratt i kamp med en slik. Og hvis noen har misfortått, så er faktisk OMLT en gjeng som skal lære afghanere å drepe hverandre på mest effektiv måte på vegne av konge og regjering og selv komme seg helskinna ut av det. Hvor modent og avbalansert er det? Uerfaren topptrent? Enten er du trent eller ikke trent.
    Frosken

Visekorporal
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Ja men nå snakket jeg om krigskåt og erfaren. Så du mener at hvis du er en proffesjonell soldat som har sitt største ønske om å havne i kamp er dårlig for ett sånt oppdrag? Vet ikke hvilken krig du var i sist, men å nekte for å ha ønske om å havne i kamp å bekjempe en fiende er dobbelt-moral hvis du skal kalle deg en soldat. Da kan du like så greit starte i norsk folkhjelp eller noe sånt hvis det er det store ønsket om å hjelpe andre humanitært som står i fokus. Jeg hadde hvertfall ikke dratt i kamp med en slik. Og hvis noen har misfortått, så er faktisk OMLT en gjeng som skal lære afghanere å drepe hverandre på mest effektiv måte på vegne av konge og regjering og selv komme seg helskinna ut av det. Hvor modent og avbalansert er det? Uerfaren topptrent? Enten er du trent eller ikke trent.
    Litt festlig egentlig at du bruker ordet kåt. Det er vel ingen som er så kåte i ordets rette forstand som en guttevalp som enda ikke har fått seg noe :-)

Eller med andre ord; Det finnes ingen krigskåte erfarne soldater. En erfaren soldat ville aldri sagt at han var kåt på litt krig. Like lite som det finnes profesjonelle soldater som har sitt største ønske å komme i kamp. Profesjonelle soldater har som regel fått oppfylt slike eventuelle ønsker.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Litt festlig egentlig at du bruker ordet kåt. Det er vel ingen som er så kåte i ordets rette forstand som en guttevalp som enda ikke har fått seg noe :-)

Eller med andre ord; Det finnes ingen krigskåte erfarne soldater. En erfaren soldat ville aldri sagt at han var kåt på litt krig. Like lite som det finnes profesjonelle soldater som har sitt største ønske å komme i kamp. Profesjonelle soldater har som regel fått oppfylt slike eventuelle ønsker.
    Jaja... Noen vokser sikkert aldri opp. Men vet ikke hvilket miljø du kommer i fra, men jeg kjenner MANGE som som har sitt største ønske i å oppleve kamp. Men utfra det du skriver så har du jo sikkert opplevd dine år i skyttergrava. I hvilken hær vet jeg ikke, men hvertfall ikke den norske. Sikkert mye erfaring :-)
    Frosken

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •