Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 33 av 33

Tråd: VG: - Norske soldater slo og sparket sivile afghanere

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7

VG: - Norske soldater slo og sparket sivile afghanere

Sentio aliquos togatos contra me conspirare

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    6
    Nå kjenner ikke jeg situasjonen, men jeg hadde nok blitt forbanna hvis folk står ved siden av meg med bærepose og samler opp tomhylsene i lufta (satt lïtt på spissen). På skytebanen skal INGEN andre en skyttere og skyteledere befinne seg.

Slag og spark er ikke unnskyldt, men jeg forstår en aggresiv reaksjon
    Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work... you can always hit them with it.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    23
    Ser egentlig ikke noen problemstilling her. Afghanerne ville ikke flytte seg. Det var en sikkerhetsrisiko å ha dem der. Muntlige advarsler virket ikke. Man måtte ty til litt hardere midler for å få dem til å forstå. En typisk ikke-sak og det er ikke engang agurk-tid.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Guest
    Skal ikke gå i detaljer, men det er ikke snakk om at de bare stod på siden og ventet på å få plukke hylser.....

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Men blir sikkert ramaskrik lell. Naive Norge har en tendens til å ikke forstå at man ikke alltid kan gjøre som man gjør i Norge. "When in Rome, do as the romans" er ett uttrykk som folk burde tatt litt mer over seg.
    Ehh... hva gjør den knappen her?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Hehe, nesten ikke en eneste norsk avis som ikke har dette som førsteside-stoff på sine nettsider. Blir vel debatt på TV i kveld tenker jeg

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    http://www.stavangeravisen.com/art.asp?id=39427

"I Afghanistan er våpenindustrien den største utenom narkotika. Tomme hylser har stor verdi for alle krigsherrene og Taliban. I løpet av sekunder er tennsats , krutt og kule tilbake i den utskutte hylsen. Det kan ikke utelukkes at norske styrker blir beskutt med de samme hylsene som stjeles fra skytebaner rundt i Afghanistan."

Jaja

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Så var dette blitt en sak også ja... snakk om å gjøre èn fjær til ti høns.

Har selv aldri måttet ty til fysiske midler for å holde hylseplukkerne på avstand, men vet om flere tilfeller der disse karas framferd har skapt livsfarlige situasjoner for dem selv og oss. Folk må stille seg følgende spørsmål:
    Etter gjentatte verbale formaninger der disse kara bare står og ler av oss, og omtrent ser på soldatenes jaging av dem som en tikken-lek, hvordan skal man da klare og holde dem på avstand uten å bruke andre virkemidler enn kjefting og smelling? Dem vet utmerket vel at dem skal sitte i ro på en designert plass fram til vi har avsluttet skyting og skytebanelederen gir dem go på å sette igang med plukking, dette har vi hatt med oss tolker og sagt til dem utallige ganger.

Noen eksempler på hva disse tullingene har fått seg selv til å gjøre;
    - Gå inn i skytefeltet, under skyting, for å stjele skivemateriell. Dette var i Kabul 2005, under esk'en i angrep skarpt, med CV90 i feltet og Nederlandsk apache inbound. Øvelsen ble naturligvis midlertidig stanset og tiltak satt i verk for å flytte folket da dette ble oppdaget.
    - Løpe etter soldater som driver med skap framrykking/tilbaketrekking og prøve å plukke hylser etter hvert som disse spratt ut av våpnene. Igjen ble øvelsen stanset da dette ble sett.
    - Omringe en CV90 som driver med mitr-skyting og kreve å få tomhylsene sparket ut bakluken. Dette samtidig som CVen i utgangspunktet driver med manøvrering i tillegg til skyting.

Jeg skjønner utmerket vel at disse folka er lutfattige og at deres handlinger til en viss grad kan være drevet av desperasjon; Noen kilo med tomhylser gir gode penger i landet der. Men det skal også legges til at Afghanere etter 30 år med krig og elendighet har et helt annet forhold til våpen, smell og død/lemlestelse enn Nordmenn som er vant med UD2-1 og et strengt sikkerhetsregime på skytebanen. Slik jeg oppfatter dem, så er deres terskel på det å oppfatte livsfare en del høyere enn våres, og dem vet utmerket vel at oss Nordmenn vil stanse skyting for deres sikkerhet framfor å holde fram med knatringen.

Nå har det aldri vært snakk om at noen av disse Afghanerne har fått regelrett juling, men at noen av dem kanskje har fått seg en ørefik eller et spark bak ser ikke jeg på som usannsynlig, da tatt i betraktning at eskaleringsprinsippets laveste nivå med verbalt tilsnakk ikke har fungert mot dem og man har måttet bevege seg et nivå opp på denne. Siste trinn på denne er rettede skudd, men det skal heldigvis en del til før det blir satt i verk.
    Det skal legges til at i 2006 da jeg var i QRFen for første gang var det en svært ustyrlig gjeng som møtte opp på skytebanen hver gang vi skulle skyte, gjerne mellom 50-70 av dem, og man simpelthen kan ikke ha disse rekende rundt i feltet mens vi driver på. Per 2007 var det samme mengde folk som møtte på skytebanen, bare at dem denne gangen var langt mer disiplinert enn før, under bevoktning av Afghansk skytebanevakt innleid av NCC. Per idag sitter dem rolig og prater piss med hverandre fram til dem får tommel opp og de elsdste går igang med plukking. Noe har tydeligvis fått dem til å skjønne alvoret i hva dem driver med.

Bottom line er at jeg hvilken som helst dag tar et avisoppslag som beskylder Norske soldater for å ha slått til en hylseplukker, for deres sikkerhet, framfor et avisoppslag om Norske soldater som ved et uhell har skutt og drept en Afghaner under øvelse på skytebanen.
    Elite Som En Trensoldat

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Forøvrig ser jeg at Aftenposten har en god sak på dette;
    http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 208656.ece
    Elite Som En Trensoldat

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    -Dette må granskes, sier Kristin Halvorsen
    http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle2208833.ece

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    8
    MMB dekker vel temaet godt. Jeg gir heller en afghaner en ørefik, framfor å skyte han ved et uhell fordi han plukker hylser når jeg driver med tilbaketrekning på skytebanen.

Er forøvrig en grunn til at den nevnte innleide skytebanevakten har en passe lang stokk, som han mer enn gjerne bruker.

Ser hos aftenposten at Kristin Halvorsen ikke er snauere enn å si at de norske soldatene har bidratt til brudd på menneskerettighetene, og her må det full granskning til. Ja, hvis det er en menneskerett å bli skutt, så har hun vel rett i det.
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Denne uttalelsen hennes burde gå ned i Norgeshistorien som en av den mest sandblåste gjennom tidene.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kristin Halvorsen
    Vi har i dag fått vite at de internasjonale styrkene i Afghanistan har bidratt til brudd på menneskerettighetene. Vi mener at dette må granskes, sier finansminister og SV-leder Kristin Halvorsen på et SV-seminar om Afghanistan i Oslo mandag.
    Halvorsen er i utgangspunktet en politiker i SV jeg klarer å fordøye, men når hun får seg selv til å si noe slikt, begynner jeg å lure litt.
    Elite Som En Trensoldat

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Er det ikke greit med en granskning da? Da kan sluttrapporten brettes sammen til en "fluesmekke" for å "slå" politikerne ihue med den. (Harald10 tenker verbalt her ikke fysisk ;))

Må jo være greit å få det svart på hvitt at soldatene ikke har gjort noe galt i denne sammenhengen og at dette faktisk var nødvendig for at ikke noen skulle bli skutt ved et uhell eller grabbe til seg et våpen som faktisk kunne ført til norske tap.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Isak,
    Når jeg tenker meg om, så ja, jeg er helt enig, dette må virkelig granskes, og vi må komme helt fullstendig til bunns i dette forferdelige bruddet på menneskerettighetene. ;-)
    Elite Som En Trensoldat

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Tenk dere hvilket ramaskrik det hadde blitt rundt sikkerheten ved skytebanene i Afghanistan hvis sivile casualties var hverdagskost. Tipper vi snakker protest-tog og flaggbrenning utenfor Stortinget :)

Nå har vi Afghanske vakter som slår afghanerne...så nå er vel alt greit?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Sitat Opprinnelig skrevet av TheCripple
    Nå har vi Afghanske vakter som slår afghanerne...så nå er vel alt greit?
    Det trengs ikke, nå for tiden oppfører dem seg helt greit.
    Elite Som En Trensoldat

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Tipper en slik granskning bare vil peke fingeren på at det var mangelfull sikkerhet rundt skytebanen uansett jeg slik at skylden havner på soldatene og de sivile fraskrives ethvert ansvar for egen sikkerhet. Desverre.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB
    Denne uttalelsen hennes burde gå ned i Norgeshistorien som en av den mest sandblåste gjennom tidene.
    Vi har i dag fått vite at de internasjonale styrkene i Afghanistan har bidratt til brudd på menneskerettighetene. Vi mener at dette må granskes, sier finansminister og SV-leder Kristin Halvorsen på et SV-seminar om Afghanistan i Oslo mandag.
    Halvorsen er i utgangspunktet en politiker i SV jeg klarer å fordøye, men når hun får seg selv til å si noe slikt, begynner jeg å lure litt.
    Er ikke KHs betegnelse av soldatene som krigsforbrytere injurierende og således potensielt straffbart?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB
    For å sitere en villkårlig kvisete tenåring: "LOL"
    Fordi det gjorde jeg virkelig når jeg leste kommentaren din her.

Eg lurer jo personlig litt på hvor lite kunnskap/kompetanse som faktisk erverves på redaksjonelt nivår rundt om kring i Norges presse. Tenker at nå etter så mange år med Norsk deltagelse på forskjellig operasjoner og så mange journalister som har vært ute med Norske styrker, så skulle det jo være mulig att noe av journalistenes erfaring "dryppet" på div redaksjons sjefer. Som igjen kunne tolke situasjonen for det den faktisk er og ikke skreket: "hold av førstesiden!"

Burde tatt og sandblåst et par redaktører her og der også, bare litt kanskje på rullingshånden..
    Dette er en irriterende signatur

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av hotelpapa

Er ikke KHs betegnelse av soldatene som krigsforbrytere injurierende og således potensielt straffbart?
    Vil tro det ja, uten at jeg har forferdelig god innsikt i juss.
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    NRK Nett-TV

Kort redegjørelse fra ob.lt. Øglænd ved FOHK i klippet "Norske soldater har brukt vold mot sivile i Afghanistan."

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Re: VG: - Norske soldater slo og sparket sivile afghanere

Oiisan har Aftenposten sin søppelkasse i tabloidgt _Akersgt vært ute igjen med pennen ,heldigvis er det mange bevisste der ute som ikke biter på den slags ensidig tabloid overskrift ,sånn uten videre ,det er ikke første gang jeg har sett dumme overskrifter i fra denne blekka i Akersgt.

Husker Redaktør Hasselknippe allerede tidlig på 1970 tallet sa:skal det skrives dritt ,så skal Vg være NR 1.

Menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    0
    Ja dette var en flott og informativ nyhet. Kunne vært like viktig å skrive:

"Norske soldater kjører biler med MASKINGEVÆR på"
    - Dette er MASKINGEVÆR som kan DREPE om man presser på avtrekkeren - forteller en ekspert til VG.

Altså, innholdet er kun viktig til rett tid, nå som A-stan er et populærtema,,, i et så virkelighetsfjernt land som Norge.

Kosov, A-stan, (sikkert libanon og) samme røkkla med unger stimer rundt banen og sniker seg tettere hver gang du ikke følger med. Når laget egentlig skulle ha egentrening måtte vi faen meg sette av en av gutta for å følge med bak så de ikke stjal ammo og stasj. Greiest var d når du fikk tak i en voksen til å jage dem bort, for han ga dem juling hele gjengen. (det var litt mer en slag å spark)

Er enda glad digital kamera ikke var sånn super utbredt i de første Kfor konitgetene, det ryktes (ikke at jeg kan bekrefte) om fb, gass og annen "morro" for å jage bort folk før de lå sammen med skivene og pellet ut mantel under skarp gjennomføring.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Heh, skulle gjerne sett overskriftene hvis vi hadde leid lokale vakter/politi. De bruker teleskop-batongen oftere enn jeg plukker meg i nesa.
    True Blue Through and Through

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    8
    Vi bruker lokale politivakter. Og de bruker kjeppen sin dersom det er nødvendig.
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Visekorporal
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Jaja - For en nyhet...Hvis man skulle ramset opp alle situasjonene norske tjenestemenn i FN- eller Nato regi har vært nødt til å gjøre ting tilsvarende det som nevnes i sensasjonsoppslaget og rapporten ville listen blitt lang. Og ja, jeg er helt sikker på at tabloidredaksjonene og de journalistene som har erfaring med å følge Norske styrker i utlandet, vet at dette er egentlig bare tøv. Men det er underordnet når firmaets forretningsidè er å selge flest mulig aviser.

Det overarraasker meg heller ikke at mange av våre folkevalgte har så begrenset virkelighetskunnskap og så sterk populistisk drivkraft at de heller ikke evner å løfte blikket en liten millimeter. Og dette er ikke akkurat noe nytt - Alle som har egenerfaring i seg være jobbsammenheng eller fritidsinteresser og familieliv, opplever tilsvarende situasjoner. Så som Seljegere, bankmenn, hytteiere, småbarnsforeldre, karrierekvinner, taxisjåfører, meglere, skikjørere, politmenn etcetc. Sånn er livet her på berget, men fryktelig frustrerende for den som blir rammet og brukt av mediahusenes jag etter økte inntekter og politernes jag etter oppmerksomhet. Det kan ikke være noe særlig å jobbe i kongens klær og samtidig bli referert til som krigsforbryter av sin egen regjering.

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Problemet har stort sett vært at man ikke har hatt språkpersonell på plass når man har tatt seg en tur til skytefeltet. ("Hva skal man med en tolk når man skal drive med skytetrening?")

Anyways... slike situasjoner oppstår oftest pga at det ikke har vært folk med kompetanse til å kunne si fra til hylseplukkerne på en riktig måte.

Og det er jo ikke rart at man blir tvunget til å dytte og slå litt for at folk skal gjøre som du vil, når de ikke skjønner ett ord av det du sier til dem.

Godt at man nå har afghanske vakter som kan slå litt om det skulle bli nødvendig...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sjef FOHK har bestemt at MP i Oslo skal etterforske saken om den forferdelige soldat-volden i Afghanistan. Han har vel egentlig ikke så mye valg stakkar, så mye media-oppmerksomhet som denne saken fikk :)

http://www.enebakkavis.no/innenriks/article3298570.ece

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    8
    Og der var MP i MeS, SÅ nære med å få noe saftig å henge fingrene i. De kunne dratt ut og tatt bilder på åstedet, intervjuet de involverte Afghanerne, osv.

Men tror du ikke de gir det til MP i Oslo? Nei og nei...

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av bruker123
    Problemet har stort sett vært at man ikke har hatt språkpersonell på plass når man har tatt seg en tur til skytefeltet. ("Hva skal man med en tolk når man skal drive med skytetrening?")

Anyways... slike situasjoner oppstår oftest pga at det ikke har vært folk med kompetanse til å kunne si fra til hylseplukkerne på en riktig måte.

Og det er jo ikke rart at man blir tvunget til å dytte og slå litt for at folk skal gjøre som du vil, når de ikke skjønner ett ord av det du sier til dem.

Godt at man nå har afghanske vakter som kan slå litt om det skulle bli nødvendig...
    Forsåvidt greit poeng, men kjøper det ikke i denne situasjonen. Afghanerne er der hver dag og vet utmerket godt hvordan de skal oppføre seg og hva som menes når man vifter dem vekk eller signaliserer klar bane. Problemet er at kampen om hylsene (daglige liv?) er for stor til at de konstant strekker strikken/velger å late som om de ikke forstår. Dette fordi de vet nordmennen er "dumsnille" og vil vente i det lengste med å foreta seg noe annet enn tilsnakk/signalisering (som ikke er til å ta feil av både for de som har vært der mange ganger og om man skulle være "helt ny" - noen ting funker ganske greit uansett språk:).

Når Afghanerne sågar er på vei inn i parkerte kjøretøy (jada, helt sikkert kun på jakt etter tomhylser), så er det helt nødvendig å ty til "vold" for å få dem bort, like så når dem løper inn i skuddsektorer hvor det skytes skarpt osv. Det er her ikke snakk om å denge opp Afghanerne som har ignorert tilsnakk og håndsignal og som vet av erfaring opparbeidet over måneder hvordan dette skal foregå (forklart av lokale vakter og tolker i det uendelige), men å dele ut "ørefiker" osv. Da løper de avgårde i en blanding av skrekkblandet fryd og går tilbake bak streken som de skal forholde seg til. Hvor de derpå "unnskylder seg" og later som om at "åja, nå forstår jeg". Som dere sikkert skjønner er det hele blåst opp av media (men blåste heldigvis kjapt over etter pressemeldingen fra FOHK).

Dette blir litt som å påberope politivold i det en politimann bruker fysiske virkemidler for å hindre deg i gå inn i tjenestebilen deres. "Jeg skulle bare se på interiøret" holder ikke da. Politimannen SKAL stoppe deg og har blitt utstyrt med en lang rekke virkemidler og eskaleringstrinn, som det er hans jobb og plikt å bruke.
    jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    9
    Sjef FOHK har bestemt at MP i Oslo skal etterforske saken om den forferdelige soldat-volden i Afghanistan. Han har vel egentlig ikke så mye valg stakkar, så mye media-oppmerksomhet som denne saken fikk :)

Du skal ikke se bort fra at han kanskje gjør dette nettop for å bevise at ting blir blåst ut av proporsjoner. Når MP leverer en full frifinnelse kan ikke kritikerene lenger si at forsvaret tier i hel alle "skandalene" som skjer i utlandet.
    Dette vil også gjøre det vanskeligere for kritikerene og komme med ensidig kritikk mot soldatene våre der de blir trodd med en gang fordi forsvaret nekter å komentere det.
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Safariland

Du skal ikke se bort fra at han kanskje gjør dette nettop for å bevise at ting blir blåst ut av proporsjoner. Når MP leverer en full frifinnelse kan ikke kritikerene lenger si at forsvaret tier i hel alle "skandalene" som skjer i utlandet.
    Dette vil også gjøre det vanskeligere for kritikerene og komme med ensidig kritikk mot soldatene våre der de blir trodd med en gang fordi forsvaret nekter å komentere det.
    Får håpe du har rett, og at det hele blåser over. Men hvis det ikke blir funnet noen kritikkverdige forhorld kommer sikkert noen til å skrike "Ulv, ulv!", og krever en sivil, uavhengig kranskningkomite, med rullekake, kaffe og hele pakka. Kan ikke ha en komitè uten rullekake. ;)

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av cap
    Sitat Opprinnelig skrevet av bruker123

Forsåvidt greit poeng, men kjøper det ikke i denne situasjonen. Afghanerne er der hver dag og vet utmerket godt hvordan de skal oppføre seg og hva som menes når man vifter dem vekk eller signaliserer klar bane. Problemet er at kampen om hylsene (daglige liv?) er for stor til at de konstant strekker strikken/velger å late som om de ikke forstår. Dette fordi de vet nordmennen er "dumsnille" og vil vente i det lengste med å foreta seg noe annet enn tilsnakk/signalisering (som ikke er til å ta feil av både for de som har vært der mange ganger og om man skulle være "helt ny" - noen ting funker ganske greit uansett språk:).

Når Afghanerne sågar er på vei inn i parkerte kjøretøy (jada, helt sikkert kun på jakt etter tomhylser), så er det helt nødvendig å ty til "vold" for å få dem bort, like så når dem løper inn i skuddsektorer hvor det skytes skarpt osv. Det er her ikke snakk om å denge opp Afghanerne som har ignorert tilsnakk og håndsignal og som vet av erfaring opparbeidet over måneder hvordan dette skal foregå (forklart av lokale vakter og tolker i det uendelige), men å dele ut "ørefiker" osv. Da løper de avgårde i en blanding av skrekkblandet fryd og går tilbake bak streken som de skal forholde seg til. Hvor de derpå "unnskylder seg" og later som om at "åja, nå forstår jeg". Som dere sikkert skjønner er det hele blåst opp av media (men blåste heldigvis kjapt over etter pressemeldingen fra FOHK).

Dette blir litt som å påberope politivold i det en politimann bruker fysiske virkemidler for å hindre deg i gå inn i tjenestebilen deres. "Jeg skulle bare se på interiøret" holder ikke da. Politimannen SKAL stoppe deg og har blitt utstyrt med en lang rekke virkemidler og eskaleringstrinn, som det er hans jobb og plikt å bruke.
    Enig med du, men det er desverre ikke bare sånn som du skisserer det, selv om det stemmer i mange tilfeller. Det er faktisk ikke nødvendigvis slik at det er samme folka som plukker hylser hver dag eller uke etter uke. Det kommer nye folk også, som kanskje har fått høre at dette er god business, og som ikke tidligere har tatt sjansen på å dra til skytefeltet... Eller at en bror en eller annen dag sender lillebroren sin for å gjøre noe som han har pleid å gjøre... Ikke alle som er up-2-date (Believe me), men uansett HELT enig med deg at det hele tiden er noen som vil prøve å tøye strikken og at de er klare over at de norske soldatene er kjempesnille ift ANA f.eks...

UANSETT SITUASJON, så kommer du ikke unna det faktum at med kompetent språkpersonell på plass, så vil man kunne løse et slikt "problem" på en nokså smertefri måte, for alle parter.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •