milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
milrab.no - gears you there
Viser resultatene 1 til 19 av 19

Tråd: Reenactment

OR-3 Ledende visekonstabel
    Ble medlem
    2006

Reenactment

Uten at jeg föler den helt går milforum i näringen, tenkte legger jeg ut fölgende link.
    Jeg visste faktisk ikke at det fantes grupper i Norge som drev på med dette.

http://www.arkeliet.net
    Sentio aliquos togatos contra me conspirare

OR-3 Ledende visekonstabel
    Ble medlem
    2005
    www.kongshirden1308.no/

www.elverumske.no

www.grenader.no

Ovennevnte er gode sider, når det gjelder norske foreninger ellers er det mye ymse.

Miljøet spenner fra Kaptein Sabeltann med litt dårligere kostymer, til folk som virkelig går inn både i research og foredrag.

Noen av foreningene har koblinger til lokale NROF/HV/(nå nedlagte)regimenter, eller oppsto som "kompisklubber" i disse.
    Semper Non Paratus

OF-2 Rittmester
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006

Sv: Reenactment

Det er flere som driver med reenactment, men denne fikk meg til å stusse:
    https://www.abcnyheter.no/helse-og-l...rive-med-dette

Mulig dette er akkurat som de sier, og helt uskyldig, men dersom poenget kun er å spille organiserte militære avdelinger hvor alle snakker norsk, så fantes jo både NORIC1, No 5. Troop 10 Interallied Commando og Den norske Brigaden i Skottland. Hvorfor ikke en av disse?
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2013

https://www.arrse.co.uk/wiki/Re-enactment

Det er en skala med disse greiene.

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum

Ble medlem
    2007

Lurer på om de trener på å plyndre og skyte sivilbefolkning.
    Siden det skal være 100% riktig.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

OR-8 Kommandérsersjant
    Sjefssersjant Milforum

Ble medlem
    2005

Når de blir litt eldre og får koner og barn kan de ta med hele familien på reenactment! "Når det sier pang, så detter du ned i grøfta sammen med mamma. Det blir vel gøy?"
    "..., periodic waxing of the external surface will improve the appearance and environmental resistance of the bomb."

Rekrutt
    Ble medlem
    2016

Jaha, ja. Kall meg en kyniker om jeg er litt skeptisk til at dette bare er en uskyldig historisk interesse, men jeg har bodd lenge nok i statene til å vite at de karene her borte som liker å kle seg ut som sørstatssoldater fra borgerkrigen som regel har akkurat de politiske holdningene man forventer.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2012

Berre for å få det på det reine; eg er sjølvsagt imot dyrking av nazisme og andre horrible ideologiar.

Men, er dette grunnleggjande annaleis enn å til dømes spele eit WW2-dataspel som Tyskland?

Etter å ha gjennomført litt research så ser eg at reenactment kan utøvast som større slag/førestillingar for publikum. Eg veit ikkje om desse nordmenna gjer det slik, men for å få til eit slikt show er ein jo avhengig av at nokon "tar ein for laget" og stillar opp som fi?

Personleg har eg litt blanda kjensler for denne type aktivitet, og ønskjer ikkje noko airsoft-diskusjon. Men samtidig tykjer eg at denne type aktivitet kan ha noko for seg i form av historieformidling.
    Ubique quo fas et gloria ducunt

Rekrutt
    Ble medlem
    2016

Sitat Opprinnelig skrevet av Grasklyppertraktor Vis post
    Berre for å få det på det reine; eg er sjølvsagt imot dyrking av nazisme og andre horrible ideologiar.

Men, er dette grunnleggjande annaleis enn å til dømes spele eit WW2-dataspel som Tyskland?

Etter å ha gjennomført litt research så ser eg at reenactment kan utøvast som større slag/førestillingar for publikum. Eg veit ikkje om desse nordmenna gjer det slik, men for å få til eit slikt show er ein jo avhengig av at nokon "tar ein for laget" og stillar opp som fi?

Personleg har eg litt blanda kjensler for denne type aktivitet, og ønskjer ikkje noko airsoft-diskusjon. Men samtidig tykjer eg at denne type aktivitet kan ha noko for seg i form av historieformidling.
    Tja, jeg skal innrømme at jeg har tilnærmet null kunnskap om dataspill, men det virker veldig besynderlig på meg å kjenne seg bekvem i et antrekk med SS-merker på kragen, og (som andre i denne tråden har ymtet) med mindre man faktisk også gjenskaper massemord på sivile menn, kvinner og barn og ikke bare spiller soldater i regulære militære trefninger, så bidrar man - enten det er meningen eller ei - til å hvitvaske Waffen-SS. Forsøket på å rehabilitere Waffen-SS ved å fremstille dem kun som en vanlig militærstyrke som sloss mot andre jevnbyrdige styrker begynte jo mer eller mindre med det samme krigen var over.

OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018

Ble medlem
    2006

Jeg er ikke uenig med deg, det blir som å kle seg ut i ku klux klan-kostyme i western-klubben.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2010

Sitat Opprinnelig skrevet av Myrenggubben Vis post
    Tja, jeg skal innrømme at jeg har tilnærmet null kunnskap om dataspill, men det virker veldig besynderlig på meg å kjenne seg bekvem i et antrekk med SS-merker på kragen, og (som andre i denne tråden har ymtet) med mindre man faktisk også gjenskaper massemord på sivile menn, kvinner og barn og ikke bare spiller soldater i regulære militære trefninger, så bidrar man - enten det er meningen eller ei - til å hvitvaske Waffen-SS. Forsøket på å rehabilitere Waffen-SS ved å fremstille dem kun som en vanlig militærstyrke som sloss mot andre jevnbyrdige styrker begynte jo mer eller mindre med det samme krigen var over.
    Med andre ord: Om man kler seg ut, eksempelvis, som en regulær tysk hæravdeling(eller Luftwaffe for den saks skyld), så er det innenfor, men om man kjører på med Waffen-effekter er man over grensa?
    "A toast, to absent friends, In Memory Still Bright"

OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018

Ble medlem
    2006

Innafor og innafor. Akkurat som det sikkert er mye bra folk i KKK så var det sikkert mye bra folk i SS-Panzergrenadier Regiment 23 også, hvis man ser bort fra at de alle gikk i fiendens tjeneste og forrådte landet sitt så var de muligens helt vanlige soldater. Jeg regner heller ikke med de som stuet russiske sivile inn i bygninger for så å tenne på for derefter å skyte ned de som forsøkte å komme seg unna. Men nå skal det sies at de alle fall ikke valgte SS-Totenkopfverbände, så det er da noe. Men vi lever i et fritt land, så hvis de vil leke SS og ikke skader noen, så helt greit for meg. Men ikke forvent at jeg respekterer dem for det.

Rekrutt
    Ble medlem
    2016

Nå skal jeg innrømme at jeg ikke er helt nøytral, i og med at jeg finner "reenactors" litt irriterende. Jeg har ikke hatt så veldig mye å gjøre med folk som leker Wehrmacht og Waffen-SS, men jeg har av og til møtt studenter (jeg underviser Amerikansk historie ved et universitet her borte) som sysler med andre former (borgerkrigen, stort sett), og de vil gjerne snakke om detaljer (uniformsknapper og fortellinger fra individuelle avdelinger, osv.), og mener often at dette gir dem en helt spesiell innsikt. Det de ikke bryr seg om er de historiske grunnene til at krig ble utkjempet eller konsekvensene dette hadde. De har stort sett et veldig romantisk syn på hele styret, og hvis det er tilfelle at man leker Wehrmacht eller SS fordi man synes de hadde kule uniformer eller var tøffe karer, men ikke tar med i betrakningen at de utkjempet en Vernichtungskrieg på østfronten der hele poenget var å bli kvitt sivilbefolkningen for fremtidig "germansk" kolonisering, blir det riv ruskende galt etter min mening.

Historikere Edward J. Davies and Ronald Smelser har skrevet en bok om dette fenomenet i USA (et kapittell er om "reenactors"): The Myth of the Eastern Front: The Nazi-Soviet War in American Popular Culture (2008).

Nå får vel folk få styre med alle slags rare hobbyer hvis de ikke direkte skader noen, men jeg tror ikke at det er typer jeg ville ta en øl sammen med.

OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018

Ble medlem
    2006

Nå er det flere her i Norge (og Sverige og Danmark), som driver reenactment av 7-årskrigen 1807-14. Jeg kjenner flere av dem (de har flere ganger forsøkt å få meg med), og dette er folk jeg gjerne tar en øl med. Nå virker det som om de norske har en litt annen vinkling enn amerikarne som, ut fra det jeg har sett, er mest opptatt av å kjempe Bull Run, Gettysburg eller Shiloh på nytt. Disse miljøene i USA har vel også en politisk forankring godt ut på høyresiden. Ikke slik i Norge. Vel så viktig for de norske er tidsperioden og de har solide historiske kunnskaper om det. Når de dessuten lever perioden (ikke bare krigføringen) så gir det det hele en dybdeforståelse. Flere av de som deltar her opptrer ikke en gang som militære men som borgerskapet eller adelen (Danmark og Sverige). Så disse har jeg respekt for (i motsetning til SS-gutta).

Rekrutt
    Ble medlem
    2016

Joda, det er klart de finnes forskjellige former. Jeg kjenner selv en kar som driver "reenactment" fokusert på pelsverkshandelen på 1700-tallet, og det er et opplegg i samarbeid med parkmyndighetene i Minnesota og medlemmger av det lokale Ojibwe urfolket som er opptatt av å bevare tradisjonelle håndverk (bygging av bjerkebarkkanoer og lignende). Jeg har drukket mang en øl sammen med ham, og de som driver det programmet der har gjerne en imponerende kunnskap om historisk materiell kultur.

OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018

Ble medlem
    2006

Det der er noe ganske annet enn militærfantaster med høy "Walter Mitty"-faktor. Det er bevaring av egen kulturarv og identitet. Jeg har stor sans for den slags aktiviteter og håper flere begynner med det. Den slags aktiviteter får offentlig støtte her i Norge og jeg håper det får offentlig støtte hos dere også (jeg sitter med en følelse av at du er amerikaner med ekstremt gode norskkunnskaper, men jeg har tatt feil før).

OR5+ Vingsersjant
    Ble medlem
    2009

Nå er jeg litt borti dette her i og med min hobby med gamle militære kjøretøy og vi må gjøre et lite skille her.

Reenactment
    Kle seg, te seg og utøve funksjoner og handlinger fra historien.
    For at man skal få vist frem historien, med f.eks. forskjeller på våpen, kjøretøy ol. må noen nødvendigvis fortelle "den andre sidens" historie. At noen av disse kan ha personlige holdninger og meninger som er i tråd med den historien de forteller om er helt på det rene, men flertallet, slik jeg opplever det, er ikke "der".
    Her er det folk på "begge sider" som har gått helt av skaftet.
    Har sett alt fra familier som lever ut wehrmact-livet i felt med far som offiser i feltuniform på dagtid og paradeuniform på kveldstid. Sønn med Hitler-jugend uniform og mor og datter i tidsriktige kjoler. Alle stappet inn i et canvas-telt med sandsekker og piggtråd rundt. I den andre enden av skalaen finner vi "vietnam-soldater" i egen Vietnam-camp som går "patruljer" rundt blant publikum.
    Det er forresten påfallende hvor mange 101. PIR offiserer som spankulerer rundt på slike arrangementer.

Display
    Vise frem og fortelle om et kjøretøy, fly, båt eller avdeling. Nærmest museal fremvisning og informasjon.
    Her er det f.eks. noen som har en fascinasjon for schwimmwagen. De har fått tak i en, restaurert den og viser den frem. Og for å komplettere stiller de i tidsriktig matchende uniform, telt ol.

For meg er grensen syltynn mellom disse. Som grensen mellom nerd og galskap..

Og for ordens skyld, våre kjøretøy er på display. Når vi ikke er ute og kjører.. Noe vi gjør 90% av tiden..
    Bumpibump TM

OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018

Ble medlem
    2006

Hysteriske kjøretøyers forening er innafor. Så om noen kjører rundt med matchende uniform i kjøretøyet sitt så er vel det noe man kan forvente. Det er jo det veteranbilsjåfører gjør enten det er et militært eller sivilt kjøretøy. Selv jeg hadde stilt i sovjetisk uniform om jeg hadde fått tak i en BTR-60

Rekrutt
    Ble medlem
    2016

Sitat Opprinnelig skrevet av pioff Vis post
    Det der er noe ganske annet enn militærfantaster med høy "Walter Mitty"-faktor. Det er bevaring av egen kulturarv og identitet. Jeg har stor sans for den slags aktiviteter og håper flere begynner med det. Den slags aktiviteter får offentlig støtte her i Norge og jeg håper det får offentlig støtte hos dere også (jeg sitter med en følelse av at du er amerikaner med ekstremt gode norskkunnskaper, men jeg har tatt feil før).
    Nei, nordmann som har jobbet og bodd i USA siden 2001.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •