Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 118

Tråd: SV/Langeland varsler ny stor debatt om Afghanistan

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8

SV/Langeland varsler ny stor debatt om Afghanistan

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/12/29/522411.html

Synes de bare burde innse at vi soldater synes det er helt OK å være der nede fordi da har vi faktisk en jobb å gjøre.

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0

Re: Varsler ny stor debatt

Sitat Opprinnelig skrevet av L4rZ

Synes de bare burde innse at vi soldater synes det er helt OK å være der nede fordi da har vi faktisk en jobb å gjøre.
    L4rZ, det interesserer meg ikke at skyteglade leiesoldater synes det er OK å jobbe i Afganistan !!!

(...jeg definerer alle norske soldater i utlandet som leiesoldater enten de jobber på privat initiativ for Blackwater eller staten er hallik og leier dem ut til FN eller NATO eller andre aktører og tro meg jeg har ingen etiske problemer med dette da jeg har jobbet mange år som leiesoldat selv og ja jeg er skyteglad selv også..... )

L4rZ, som skattebetaler krever jeg en debatt om hvor skattepengene mine skal brukes !!!

Jeg har ingen etiske problemer med å finansiere en krig i Afganistan eller en annen bananrepublikk, ei heller har jeg etiske problemer med å sende norske gutter for å dø i Afganistan eller annen bananrepublikk, for alle skal dø en dag, og det er bedre å leve en dag som løve og dø i ærerik kamp i Langvekkistan enn å leve 100 år som sau og så drukne ensom i regnværet i steinrøysa Norge en trist og grå overskyet dag som idag og jeg har ihvertfall IKKE noen etiske problemer med å la norske gutter finansiert med mine skattepenger skyte islamist-terrorister i hue så hjernegørra dems spruter ut over jorda i hjemlandet sitt slik at det blir slutt på pisking og steining av uskyldige kvinner som har nektet å gå i slør og åpner veien for mine vestlige verdisyn.

Det eneste jeg har problemer med, L4rZ, er trangsynte fascister som tror dem skal leve fett på skattepengene mine uten å ta en debatt og hvis du føler dette som et personangrep så er du mer paranoid enn folk skal ha det til for dette er kun min private refleksjon over trådtemaet og ikke en mulig invitasjon til krangel.

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    ...hmm, lurer på om innlegget mitt over ville blitt godtatt på Forsvarsdialog ?

..uansett..

SOM SKATTEBETALER KREVER JEG EN DEBATT OM HVA PENGENE MINE SKAL BRUKES TIL

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Adlertag
    ...hmm, lurer på om innlegget mitt over ville blitt godtatt på Forsvarsdialog ?

..uansett..

SOM SKATTEBETALER KREVER JEG EN DEBATT OM HVA PENGENE MINE SKAL BRUKES TIL
    For en gangs skyld må jeg si meg enig med Adlertag - riktignok kun i formål og ikke i argumentasjonsmetoden eller begrunnelsen .....

Jeg er enig med Langeland og Adlertag. En sunn politisk diskusjon om vårt engasjement har ett demokrati godt av. Vi må ikke gå i den fellen våre venner over dammen gikk i nå noen år og sette likhetstrekk mellom å være villig til å diskutere vår utenrikspolitikk og å være en forræder ...
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Jeg er enig med Langeland og Adlertag. En sunn politisk diskusjon om vårt engasjement har ett demokrati godt av. Vi må ikke gå i den fellen våre venner over dammen gikk i nå noen år og sette likhetstrekk mellom å være villig til å diskutere vår utenrikspolitikk og å være en forræder ...
    Jeg er forsåvidt enig i at en debatt om vårt styrkebidrag ikke bør feies under teppet sånn helt uten videre, men å være enig med Langeland er å gå temmelig langt. Den mannen har uttalt at han håper at NATO taper i Afghanistan. Debatt om bidraget er en ting, skadefryd over NATO-tap er en helt annen ting.

Jeg regner også med at Stortingsflertallet OG regjeringen som faktisk tar avgjørelser om styrkebidrag vil fortsette å sende norske soldater til Afghanistan, nesten uavhengig av svingninger i opinionen. Politikerne har en del andre faktorer å forholde seg til som menigmann behagelig nok slipper å forholde seg til.
    Beidh a lá leo

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Jeg stiller meg ikke bak motivasjonen hverken til Langeland eller Adlertag - men diskusjonen i seg selv er sunn.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Forstår både ja og nei siden i denne debatt ,vi har ikke den samme kultur og historie og være ute i oppdrag militært sett som feks andre .

http://www.chapiri.com/hispania14/legion.htm

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    Forstår både ja og nei siden i denne debatt ,vi har ikke den samme kultur og historie og være ute i oppdrag militært sett som feks andre .

Hva har den spanske legion med prisen på bananer å gjøre ? Jeg vil også trekke frem det 2.chilenske vervede pingvineskvadron som .....

On topic please !
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Helt tydelig at han Hallgeir Langeland sin powerlevel på situational awereness hva gjelder Afgh og ISAF ligger langt under 9000.
    Offentlig debatt omkring vårt engasjement i Afgh = Bra og sunt
    Den jevne SV/Rødt-politiker, og forsåvidt også store deler av Norges befolkning, sin faktiske innsikt i saken, og dermed hele grunnlaget for debatten her hjemme = Dårlig

Jeg skal respektere enhver SV-politiker som er istand til å argumentere saklig og ryddig om saken, som faktisk har sittet seg ned og tilegnet seg kunnskap om landet og konflikten, som er interessert i en løsning framfor å sitte og gni hender i ren skadefryd over hver NATO-soldat som mister livet og som ikke invokerer dette standard tafatte oppgulpet av floskler, klisjèer og totalt urealistiske krav, utgangsstrategier og sluttilstander hva gjelder Afghanistans framtid.
    Inntil venstresiden spawner en slik person klarer ikke jeg å se på disse folka som annet enn klovner og kuriositeter, med hodene sine et sted langt vekk fra verdens realiteter. Meeen, hva vet vel jeg om saken... :-P
    Elite Som En Trensoldat

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Litt på sidelinjen dette, men her er Rødt sine krav om hva som skal være Afghanistans framtid;
    Sitat Opprinnelig skrevet av Partiet Rødt
    Kravene må være at alle NATO-soldatene må trekkes ut snarest. Samtidig må det innledes fredsforhandlinger mellom alle afghanske parter, med sikte på å opprette en regjering og et styresett som har legitimitet i det afghanske folket. Denne nye regjeringen må så avgjøre hva slags internasjonal hjelp og støtte Afghanistan må få til gjenoppbygging av landet etter flere tiår med krig påført av utenlandske makter. Det er en selvfølge at Norge må være med på å betale de omfattende krigsskadeerstatninger som den nå 6 år gamle krigen har påført landet.
    Som sagt, alle skal få ha sine meninger, men folk som ikke har snøring bør vite sin besøkelsestid IMHO...
    Elite Som En Trensoldat

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB
    ..forsåvidt også store deler av Norges befolkning, sin faktiske innsikt i saken, og dermed hele grunnlaget for debatten her hjemme = Dårlig
    Hva er det store deler av Norges befolkning ikke vet ?

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    MMB 1, Sosialistisk Venstreparti 0

Enig i at det bør være en sunn og fornuftig debatt om Afghanistan og Norges engasjement der nede, og at i denne debatten bør det være folk fra hver side av politikken som faktisk har peiling på hva som foregår. Jeg er gått så inderlig lei disse "USA og Israel er onde", "NATO dreper sivile", "ISAF gjør situasjonen verre i Afghanistan". Det eneste som mangler på det bildet av Hallgeir Langeland er palestinerskjerf (med feil farge, som er blitt så vanlig å se her til lands).

Faglig og saklig debatt. Nå.
    As you wish.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Kravene må være at alle NATO-soldatene må trekkes ut snarest. Samtidig må det innledes fredsforhandlinger mellom alle afghanske parter, med sikte på å opprette en regjering og et styresett som har legitimitet i det afghanske folket.
    Er det sannsynlig at Taliban vil gå med på en løsning som har legitimitet i det afghanske folket?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Sitat Opprinnelig skrevet av SOP2000
    Alle talkbacks i ymse artikler, samt diverse forum-innlegg i VG/Dagbladet/Aftenposten har fått meg til å miste tiltro til den Norske befolkning og menneskeheten i sin helhet, selv om det sant nok finnes en del lyspunkt i vår vidunderlige verden. Satt på spissen, så er jeg en såpass pessimistisk person at jeg finner det vanskelig å tro at den 50 år gamle aluminiumsarbeideren fra Førde har tilegnet seg sine meninger om hva som skjer i Afghanistan gjennom andre kilder enn Dagbladet og Klassekampen, for å si det slik.
    Elite Som En Trensoldat

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sindre
    Er det sannsynlig at Taliban vil gå med på en løsning som har legitimitet i det afghanske folket?
    Taliban ser på seg selv som veien, lyset og livet, og alle som ikke er som dem, kristen som jøde som muslim, er hunder som enten må tilpasse seg Talibans tolkning av Islam, eller dø under sverdet. Allah har gitt dem dette ærefulle oppdraget å rettlede verdens befolkning, ergo kan intet menneske komme og fortelle dem at de tar feil. Hvordan skal man forhandle med slike folk?
    Torstein Dahle, og forsåvidt også Langeland må ta seg en kjempelang stikkpille og studere litt mer før de gaper så høyt at kjevene deres går ut av ledd.
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Taliban ser på seg selv som veien, lyset og livet, og alle som ikke er som dem, kristen som jøde som muslim, er hunder som enten må tilpasse seg Talibans tolkning av Islam, eller dø under sverdet. Allah har gitt dem dette ærefulle oppdraget å rettlede verdens befolkning, ergo kan intet menneske komme og fortelle dem at de tar feil. Hvordan skal man forhandle med slike folk?
    Lurer på akkurat det. Hva mener regjeringen i Kabul om saken?

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av SOP2000
    Alle talkbacks i ymse artikler, samt diverse forum-innlegg i VG/Dagbladet/Aftenposten har fått meg til å miste tiltro til den Norske befolkning og menneskeheten i sin helhet, selv om det sant nok finnes en del lyspunkt i vår vidunderlige verden. Satt på spissen, så er jeg en såpass pessimistisk person at jeg finner det vanskelig å tro at den 50 år gamle aluminiumsarbeideren fra Førde har tilegnet seg sine meninger om hva som skjer i Afghanistan gjennom andre kilder enn Dagbladet og Klassekampen, for å si det slik.
    Hva er sannhet ja ? Den har nok mange sider.. Jeg kan forstå at du synes det står mye rart i norske media. Media har jo sine agendaer, og folk som 'slipper' til har sine. Kan bli et skikkelig 'rottereir' av sånt. Men har du funnet noe -/n i norsk media som etter dine meninger gir en balansert, kunnskapsrik og objektiv dekning av hva som skjer i A-stan ?

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Torstein Dahle, og forsåvidt også Langeland må ta seg en kjempelang stikkpille....
    Dagens gode latter i havn med denne....konge!

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    http://www.aftenbladet.no/krigenmotterr ... 570200.ece

Nupi-direktør Jan Egeland sier resultatene i Afghanistan er nedslående.

Det er veldig viktig å diskutere strategien i Afghanistan ettersom resultatene utvilsomt har vært nedslående med tanke på å øke sikkerheten, sier stavangermann og direktør for Norsk uterikspolitisk institutt (Nupi), Jan Egeland.

Han er dermed enig med SVs Hallgeir Langeland og Ingrid Fiskaa om at norske politikere bør bli flinkere til å debattere situasjonen i Afghanistan.

– Stortinget driver med en mikrodebatt om antall leger som er på plass i landet. Et storting som driver krig utenfor sin egen verdensdel bør diskutere de store spørsmålene; om man lykkes. Det er veldig viktig å ha en åpen diskusjon om den første store krigen utenfor Europa Norge deltar i.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Folk kan si hva de vil om at ISAF gjør ting verre osv.Men jeg vil ikke påstå etter inntrykk fra diverse turer ned dit at befolkningen der nede har det verre nå enn før NATO gikk inn i landet.De store problemstillingene i nord er jo korrupsjon og bandevirksomhet mens i sør så holder Taliban på for full pupp.Og diverse ledere har selv gått ut og sagt at ISAF er underbemannet og derfor sliter med å håndtere en del av problemene der.Etter min mening så vil det ikke hjelpe landet i det hele tatt om NATO skulle trekke seg ut,ivertfall ikke så lenge Taliban er sterke nok tl å holde på som de gjør nå.
    En løsning kan jo være å bare bruke ANA med hjelp av offiserer fra NATO som bidrar med og overvåker trening og operasjoner.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63
    Folk kan si hva de vil om at ISAF gjør ting verre osv.Men jeg vil ikke påstå etter inntrykk fra diverse turer ned dit at befolkningen der nede har det verre nå enn før NATO gikk inn i landet.
    Det er nok på mange måter sant, men motparten har også et poeng. Jeg er selv ikke spesielt optimistisk med tanke på Afghanistans fremtid. Jeg har ikke lest meg spesielt godt opp på historie, men jeg mener å erindre at deler av grunnene til at Taliban fikk tilslutning i Afghanistan var at de stod for noe stabilt som kunne få slutt på krigen de var så inderlig lei av. Dette kan bite ISAF kraftig i rævva ved et langvarig engasjement. NATO har en LANGT lavere toleranse for tap enn det OMF har, noe som også er til fordel for OMF. De har strengt tatt intet behov for å slå NATO militært.

De store problemstillingene i nord er jo korrupsjon og bandevirksomhet mens i sør så holder Taliban på for full pupp.Og diverse ledere har selv gått ut og sagt at ISAF er underbemannet og derfor sliter med å håndtere en del av problemene der.Etter min mening så vil det ikke hjelpe landet i det hele tatt om NATO skulle trekke seg ut,ivertfall ikke så lenge Taliban er sterke nok tl å holde på som de gjør nå.
    Jeg mener heller ikke at det er fornuftig å trekke ut NATO nå, og støtter videre engasjement i Afghanistan. Men det er ikke til å stikke under en stol at man pr nå ikke har oppnådd ekstremt gode resultater. Man kan snakke mye om at "dette kommer til å ta tid", men det spørs hvor lenge befolkningen kommer til å kjøpe dette.

En løsning kan jo være å bare bruke ANA med hjelp av offiserer fra NATO som bidrar med og overvåker trening og operasjoner.
    Oppbygning av ANA er nok relativt sentralt for å lykkes, ja. Jeg er dog sjeleglad for at jeg ikke skal delta i noe OMLT-rolle med de gutta der.....
    Beidh a lá leo

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    7
    Helt tydelig at han Hallgeir Langeland sin powerlevel på situational awereness hva gjelder Afgh og ISAF ligger langt under 9000.
    OMG over 9000...?

he eh

ta det kjølig
    Bving
    Dette er en irriterende signatur

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist

Hva har den spanske legion med prisen på bananer å gjøre ? Jeg vil også trekke frem det 2.chilenske vervede pingvineskvadron som .....

On topic please !
    Eller en eller annen Hv avdeling lokalisert på vestlandet for den saks skyld.

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    6
    Spesielt når du ser at Norge er med på noe som forverrer situasjonen.
    Hvor er begrunnelsen? Hvor er bevisene?

Jeg antar at han ikke mente forverrer situasjonen for Taliban, for det er jo bare bra å gjøre situasjonen verre for dem.

Jeg syntes man i dag har for mye fokus på å rettferdiggjøre Norges tilstedeværelse i Afghanistan med at det hjelper det Afghanske folk. Norge bør primært føre en egoistisk krig, dvs. en krig med det mål å eliminere dem som truer friheten vi har her i vesten, som en del ekstreme islamister ønsker å fjerne.

Det er Norges sikkerhet som bør være pri en.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63
    Sitat Opprinnelig skrevet av Hazlitt
    Idet ISAF mister oppslutning i det afghanske folk, er krigen tapt. Andre har prøvd å holde det landet der før, uten hell.
    Beidh a lá leo

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Jeg syntes man i dag har for mye fokus på å rettferdiggjøre Norges tilstedeværelse i Afghanistan med at det hjelper det Afghanske folk.
    Kan det ikke sies å være en sammenheng her? Det er i Norges og NATOs interesse å legge til rette i Afghanistan og dermed hindre at al-Qaida og Taliban oppnår for mye makt der.

Norge bør primært føre en egoistisk krig, dvs. en krig med det mål å eliminere dem som truer friheten vi har her i vesten, som en del ekstreme islamister ønsker å fjerne.
    Vi har fokus på trusselen, men har den egentlig noe med friheten vår å gjøre? Jeg har stadig problemer med å tro at f.eks. al-Qaida lever og ånder for å bekjempe vår "dekadens," men du må gjerne dokumentere det hvis du kan. Jeg ser ikke at terrorangrep mot mål i Vesten for å oppnå en virkning i f.eks. Irak eller Afghanistan har så mye med rettighetene våre å gjøre, men så kan jeg ikke lese tankene til ekstremistene heller.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Er vel ikke tvil om at motstanderne til dagens situasjon i Afghanistan har noen valide argumenter, som f.eks legitimiteten til dagens sittende regjering.

Men det jeg savner er en ny løsning, et alternativ som man kan tro på vil fungere, nå bygges det kun ideologiske luftslott uten forankring i realitet.

Likte forresten et begrep jeg leste i dagbladet i går, der de beskrev venstresiden i norsk politikk som "nypasifister" et mer dekkende begrep har jeg ikke lest på lenge.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63
    Sitat Opprinnelig skrevet av LongTime
    Men det jeg savner er en ny løsning, et alternativ som man kan tro på vil fungere, nå bygges det kun ideologiske luftslott uten forankring i realitet.
    Yes. Løsningen slik de beskriver det er å FØRST trekke ut alle NATO-soldater, for SÅ å avholde "legitime" valg. Hva som kommer til å skje da, skjønner vel de fleste andre....
    Beidh a lá leo

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Jeg syns det er en selvfølge at Norge bidrar til en operasjon som har FN-mandat. Det forsvarer legimiteten til ISAF.

Hva som er en hensiktsmessig løsning for Afghanistan er et annet viktig spørsmål som er betydelig vanskligere å svare på. Jeg konkluderer med at det vil være umulig å stable landet på beina uten et minimum av sikkerhet. Internasjonale hjelpeorganisasjoner har ingen mulighet til å operere i landet slik tilstanden er nå.

Derfor mener jeg at en økning av det militæret nærværet err nødvendig frem til ANA kan overta.
    All men die, few ever really live.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Hver gang det er en debat om hva som skal/bør gjøres sitter jeg alltid igjen med følelsen av at NEI siden ikke klarer å hoste opp ett brukbart alternativ. Dialog med Taliban for å få fram en våpenhvile?....
    ISAF er nå en realitet i Afhg. og kommer til å være det i mange, mange år fremover. Å trekke ut ISAF nå kan føre til særdeles uønskede situasjoner. Hvis deler av NEI siden kan innse at ISAF is there to stay, så kanskje de kan konsentrere seg om andre deler der det kan gjøres noe. Den lugubre gjengen av ledere i Kabul, politivesen som er gjennomsyret av korrupsjon, dårlig infrastruktur osv.

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Idet ISAF mister oppslutning i det afghanske folk, er krigen tapt. Andre har prøvd å holde det landet der før, uten hell.
    Det kan godt hende.

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    6
    Kan det ikke sies å være en sammenheng her? Det er i Norges og NATOs interesse å legge til rette i Afghanistan og dermed hindre at al-Qaida og Taliban oppnår for mye makt der.
    Joda, men sivil/humanitær hjelp og skolebygging kan ikke gjøre dette alene. Det tror dermed Langeland.

Den beste måten å hindre al-Qaida og Taliban i å få makt er vel å utslette dem.

Vi har fokus på trusselen, men har den egentlig noe med friheten vår å gjøre? Jeg har stadig problemer med å tro at f.eks. al-Qaida lever og ånder for å bekjempe vår "dekadens," men du må gjerne dokumentere det hvis du kan. Jeg ser ikke at terrorangrep mot mål i Vesten for å oppnå en virkning i f.eks. Irak eller Afghanistan har så mye med rettighetene våre å gjøre, men så kan jeg ikke lese tankene til ekstremistene heller.
    Tja, friheten vår innskrenkes hvis vi er truet av og utsatt for terrorangrep, gjør den ikke det da?

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    De må i alle fall beseires eller nøytraliseres på noe vis, noe som jeg tror er lettere sagt enn gjort, også på lang sikt. Samtidig tror jeg det er viktig å se på andre virkemidler i tillegg til militærmakt. Hvordan forhindre rekruttering, radikalisering etc. Kanskje internasjonal opptreden også kan ha noe å si. Kan man si at én av følgene av Irakkrigen var som å kjøre en gedigen sølvskje rett i kjeften på al-Qaida? Jeg er usikker.

Tja, friheten vår innskrenkes hvis vi er truet av og utsatt for terrorangrep, gjør den ikke det da?
    Tiltak som vi ser oss nødt til å bruke for sikkerhetens skyld kan påvirke oss, men jeg ser ikke hvordan det betyr at f.eks. al-Qaida-nettverket har som mål å kjempe mot livets gang i Vesten. Jeg lurer litt på om påstander som "they hate us for our freedom" er noe som noen bruker for å forenkle fiendebildet. Slik jeg har forstått det er al-Qaida mest opptatt av div. regimer i muslimske land og vestlig innflytelse/tilstedeværelse på det de anser som muslimsk jord. Radikalisering og væpnet strid mot "vantro" under forestillingen om at islam er under angrep? Opprettelse av et større muslimsk rike? Bekjempelse av ikke-muslimer og de som i deres øyne er "vantro muslimer" i muslimske land? Ekspansjon? Jeg er langt i fra sikker på målene og motivasjonen til de som ser seg som en del av nettverket. Lenge siden jeg har sett på FFI-rapportene...

Må poengtere at jeg skriver det jeg tror. Det kan godt hende at du har rett og at jeg laller ute på potetåkeren...

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    En debatt er ikke nødvendigvis negativt.. - En debatt kan skape både forståelse og good-will fra folk som er uenige. - Men, det kan også gå den andre veien.

En debatt kan være med på å få frem de tingene som ikke er så bra, og som må gjøres noe med. Ref: legedekningen..
    Hadde man klart å hysje ned den saken, så kunne konsekvensene blitt større enn at generalene måtte forklare seg.

Selv om 'vi' jobber i forsvaret så skal vi ikke ta alt for en god fisk.(Jeg vet at veldig mange er opptatt av grad, hold og kjeft å gjør som fortalt..) - Det er greit å få en gjennomgang av saker og ting. Da dette kan bidra til å bedre vårt engasjement både langsiktig, og kortsiktig.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Um, forsåvidt riktig. Den beste måten å hindre dem er å utslette dem, men så er jo spørsmålet da "hvordan utslette dem"?
    - Skal det være å mønstre 2 millioner NATO-soldater og gå manngard fra Badakhshan til Nimrouz og skyte alt som løper, samt sparke ned dører og arrestere samtlige menn i aldere 16-50 år, på grunnlag av at dette er Taliban-før alder?
    - Skal det være å drive 100% med offensive operasjoner og rene kampoppdrag i hotspots (slik man gjerne kan få feil inntrykk av at ting hele tiden er i Sør, f.eks), og gi en f... i alt som har med humanitær bistand og gjenoppbygging av stedet?
    Afghanere ser på en fight som underholdning, da om de kan stå noe på avstand og se på, men terskelen fra det å stå på hustaket og bivåne det hele med interesserte øyne til å bli dritt lei av fremmede soldaters herjinger og rasering av stedet er heller kort. Jeg vet ihvertfall jeg hadde blitt forbannet dritt lei om tilfeldige utenlandske soldater dag på dag hadde kriget i hagen min og aldri sagt unnskyld en gang etter at avlingene hadde blitt føkket og veden plyndret, så kan du heller komme og si at det hele var min feil uansett fordi jeg lot fienden operere i landsbyen min... Regner med du skjønner tegningen her; Afghanerne tolererer til en grad at vi gjør vårt i landet deres, sålenge vi gjør opp for oss og gjør noe godt for dem der og da, samt gjennom prosjekter i tilknytning til NGOer og lignende. Den dagen ISAF begynner fullskala å oppføre seg som arrogante svingende pikker er løpet kjørt i Afghanistan.
    Russerne gjorde slik du mener burde bli gjort i Afgh, og resten er historie. Jeg håper dette aldri blir en strategi som ISAF tar i bruk, selv om det å stå vakt mens en brønn blir gravd er veldig kjedelig der og da...
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    MMB: Veldig bra innlegg!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93
    Hvem er det du mener skal utslettes: Alle som pr. i dag er aktive Taliban-"fighters" (eller en "hard kjerne" av disse), alle som på en eller annen måte under visse omstendigheter hjelper Taliban, f.eks. med forsyninger eller etterretning, eller alle som potensielt vil kunne la seg rekruttere til Taliban i fremtiden hvis omstendighetene er de rette (omfatter en vesentlig del av Afghanistans befolkning, eller i hvert fall av den pashtunske befolkningen)?

Med den minste kjennskap til afghansk historie er det alt for enkelt å tro at at folk i Afghanistan enten er fødte taliber eller fødte motstandere av Taliban. Det er bare amerikanske neokonservative og muslimske fundamentalister som deler verden inn "de gode" (dvs. oss) og "de onde" (dvs. de andre) og tror alt vil bli bra når alle de onde er utryddet.

Flertallet av de som støtter Taliban (og til og med av aktive taliber) gjør det sannsynligvis ikke fordi de er hellig overbevist om at de utfører Allahs vilje, men fordi de ser på Taliban som det i øyeblikket minste av en god del virkelig fæle onder (hvor krigen mellom de forskjellige mujahedeen-fraksjonene 1992-1996 av mange ble sett på som et enda verre onde enn den sovjetiske okkupasjonen). Hvis man ikke stopper rekrutteringen ved å ha alternativer som det store flertall oppfatter gir dem et sikrere liv enn et Taliban-styre, nytter det ikke å bare utslette taliber, det vil stadig bli flere av dem.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sovjet var på god vei til å slå Mujaheddin tidlig på 80tallet, frem til USAs støtte fikk noen innvirkning. Taktikken var bruk av helikopterborne styrker, støttet av massiv ildkraft fra fly og artilleri, og ingen moralske skrupler. Totalt mistet 1million afghanere livet i krigen mot Sovjet, så dette sier vel sitt om hva de drev med.

Å utslette Taliban militært er nok mulig, men da er det ikke noe Afghanistan igjen etterpå.
    Skal NATO lykkes i Afghanistan tror jeg vi må "tilby" det beste alternativet for den jevne afghaner. Ved å skape sikkerhet, kombinert med massiv sivil innsats som gir bedre levekår vil trolig støtten til de som kjemper mot utvikling falle.
    "For Konge, Fedreland og Flaggets heder"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    "Spetsnaz had defeated the Mujahidden by the summer of 1986"
    http://www.militaryphotos.net/forums/sh ... php?t=5079

Kom over denne tråden nylig, ganske interresant lesning. Utrolig hvor forskjellig historie kan vinkles

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    6
    Zampolit sin løsning støttes. Hadde et langt og fint foredrag med Hans Wilhelm Stenfeldt rett før jul, om situasjonen i Afghanistan og ISAF. Han hadde en god og lang presentasjon om problemene vi står ovenfor der, og mulige løsninger. Bygge sivil infrastruktur og det å vinne hearts and minds var visst veien å gå i følge han.

Side 1 av 3 123 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •