Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 44

Tråd: Dagbladet.no: Lei soldater som ikke kan marsjere i takt

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7

Dagbladet.no: Lei soldater som ikke kan marsjere i takt

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/12/26/522216.html

"Løsningen er derfor å overlate eksersisen til soldater fra Krigsskolen, HM Kongens garde og Telemarksbataljonens paradeavdeling.

Forsvarssjefen mener at det i framtiden kun er disse elitesoldatene som skal få vise sine ferdigheter i marsj fra Festningsplassen på Akershus og til Karl Johans gate."

Elitesoldatene i garden...?

Jeg har tydeligvis gått glipp av at TMBN også har seksjonert ut en egen paradeavdeling... skal tro om det er stridsvogn eller PO som tar seg av dette? ;)
    Semper Non Paratus

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63

Re: db.no: Lei soldater som ikke kan marsjere i takt

Sitat Opprinnelig skrevet av 1.4papa
    "Løsningen er derfor å overlate eksersisen til soldater fra Krigsskolen, HM Kongens garde og Telemarksbataljonens paradeavdeling.
    "Telemarksbataljonens paradeavdeling", ja. Det skulle tatt seg ut. Dette er vel ikke akkurat grunnen til at man opprettet Telemark Bataljon, og dette er vel heller ikke fornuftig bruk av den Bataljonens tid, spesielt ikke siden Telemark Bataljon garantert er den dårligste hæravdelingen på SLO i hele landet, ettersom de ALDRI gjennomfører oppstilling.(Kanskje med unntak av Mek4)

Jeg har tydeligvis gått glipp av at TMBN også har seksjonert ut en egen paradeavdeling... skal tro om det er stridsvogn eller PO som tar seg av dette? ;)
    Mek4, i så fall. Stridsvogn var ihvertfall ikke med på forrige oppstyr i hovedstaden, men det var mek.
    Beidh a lá leo

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    8
    Nei og nei!! Der røyk mine sjanser for å få delta i parader... Akk og ve.
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    23
    Husker jeg var med på en sånn parade en mannsalder siden. Og jeg husker også all den tiden vi brukte på å øve på det. Tid som hadde vært langt bedre anvendt til litt kvalitetstid på skytebanen eller å øve lagsdriller. Nei, enig med Diesen. Bruk personell som allerede kan det. Ikke kast bort verdifull treningstid på denslags.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Menig
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    0
    Flott tiltak.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63
    Sitat Opprinnelig skrevet av pioff
    Bruk personell som allerede kan det.
    ....hva er det som får deg til å tro at TMBN "kan" dette?

Sitat Opprinnelig skrevet av Yetzira
    Flott tiltak.
    Håper virkelig dette var ironisk ment....
    Beidh a lá leo

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Eksersis og drill har fremdeles egenverdi. Gjennom eksersis lærer man å opptre som en enhet, adlyde ordre uten å tenke (som er nødvendig på mikronivå i strid) og en får bygget fellesskapsfølelsen.

Jeg vet det er mange soldater som nå vil argumentere med at eksersis er Waste of time etc etc. Sorry. Lær dere noe psykologi og ikke kom her og tro at dere vet bedre enn flere tusen år med militær opplæringsteori.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Marsjering (sluttet orden) må da være basiskunnskap hos den enkelte soldat mener nå jeg. Husker jo laangt tilbake til rekruttskolen på madla i '86 at vi trente til forbimarsj foran skolesjefen. Trente jo på alt fra 5 apeller til "med sidestep 2 ganger helt om mars" til øyet ble stort og vått.. Når det gjelder min nuhværende avd Hv-i så er jo dette et glemt kapittel, til tross for at styrkesjæfen er ex-gardist..
    What happens in the garage, stays in the garage

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Eksersis og drill har fremdeles egenverdi. Gjennom eksersis lærer man å opptre som en enhet, adlyde ordre uten å tenke (som er nødvendig på mikronivå i strid) og en får bygget fellesskapsfølelsen.

Jeg vet det er mange soldater som nå vil argumentere med at eksersis er Waste of time etc etc. Sorry. Lær dere noe psykologi og ikke kom her og tro at dere vet bedre enn flere tusen år med militær opplæringsteori.
    SLO har faktisk ikke samme nytteverdi nå som den hadde i de dagene den ble oppfunnet. Jeg har ingen problemer med å se nytteverdien i dette i de dager man fortsatt marsjerte i sluttet orden på slagmarken, og var avhengig av eksersis for å få riktig skuddtakt, men idag er relevansen mye lavere. Når ledelsen i Forsvaret ellers prater om å utdanne soldater som tenker selv, så er det altså ikke 2 parader årlig ned Karl Johan som lærer soldaten å blindt lystre ordre på slagmarken, spesielt ikke når utdannelsen ellers legger opp til selvstendig tenkning. Drill har egenverdi når man driller på relevante ferdigheter, ikke når man trener på eksmarsj og "ved foten gevær".

(reductio ad spesum)
    Dersom det er slik at eksersis gjør folk til så fordømrade gode soldater, så send MJK/FSK på parade. De må da være best i kongeriket på sluttet orden...?
    Beidh a lá leo

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    23
    Hvis Diesen sier at de kan det, så kan de det. Når snakket den mannen usant sist.....
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Jeg har ingen problemer med å se nytteverdien i dette i de dager man fortsatt marsjerte i sluttet orden på slagmarken, og var avhengig av eksersis for å få riktig skuddtakt, men idag er relevansen mye lavere. Når ledelsen i Forsvaret ellers prater om å utdanne soldater som tenker selv, så er det altså ikke 2 parader årlig ned Karl Johan som lærer soldaten å blindt lystre ordre på slagmarken, spesielt ikke når utdannelsen ellers legger opp til selvstendig tenkning. Drill har egenverdi når man driller på relevante ferdigheter, ikke når man trener på eksmarsj og "ved foten gevær".

(reductio ad spesum)
    Dersom det er slik at eksersis gjør folk til så fordømrade gode soldater, så send MJK/FSK på parade. De må da være best i kongeriket på sluttet orden...?
    Hehe. Vi er nok ganske enige ...

Våre spesialsoldater er soldater som er gode på spesialfelt - ikke nødvendigvis kompaniet i angrep. Så jeg velger å se vekk fra den artige på slutten der ;)

Ad soldater som tenker selv er det fremdeles slik at vi må feks gjennomføre driller for å oppnå rent tekniske ting - feks etablere en kommandoplass, få en kanon skuddklar etc etc. Eksersis dimensjonen for å marsjere på linje i strid er jeg enig med deg i - men det er også andre ting ved det. De av oss som har vært med på brigadeoppstillinger vet hvilken psykologisk effekt det har med sluttet orden for å føles som en del av fellesskapet. Dette er viktig !

Firkant helt om marsj gjør det ingenting om jeg ikke gjør igjen med det første, men jeg husker feks styrkeoppstillingene som vi har i I-styrken ved oppstart eller avslutning av større øvelser. Disse huskes som milepæler av de som deltar.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63
    Har selv vært med på brigadeoppstillinger, og kan godt forstå at endel kan sette stor pris på seremonien rundt dette. Jeg har også vært med på en del parader nedover Karl Johan, uten at jeg egentlig syntes at det var det helt store. Jeg kjøper argumentet om at ting må drilles, men ser ikke helt relevansen i dette. Man driller på mag.bytte for å bli bedre til å bytte mag, man driller på lading av kanon for å bli bedre på dette. Man blir ikke bedre av å stå på oppstillingsplass og gå opp i rett i tide og utide. Hva fellesskapet angår, er det helt andre ting enn sluttet orden som knytter meg til min avdeling, og jeg har på følelsen at resten av soldatene hos oss også ville sagt det samme. La oss si at det for 1 paradedag går 1 dag til øving, og 1 til gjennomføring, mao 2 dager. Med 2 dager til disp, hva skaper best soldater....? Drilling på relevante soldatferdigheter/skyting, øvelser, eller sluttet orden...?

Ellers venter jeg spent på det første lessons learned-skrivet fra Afghanistan eller andre AO hvor den primære lessons learned har vært "For guds skyld, TREN MER SLO!" ;p
    Beidh a lá leo

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Ellers venter jeg spent på det første lessons learned-skrivet fra Afghanistan eller andre AO hvor den primære lessons learned har vært "For guds skyld, TREN MER SLO!" ;p
    Må vel være etter en medaljeparade det da? ;-))
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak
    Må vel være etter en medaljeparade det da? ;-))
    Disse har jo en tendens til å foregå mens soldaten er utsatt for fysiske og psykiske ettervirkninger etter det han har vært med på(som regel kvelden før), så der kan jeg kanskje se behovet for litt drill...:p
    Beidh a lá leo

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Tja - paradene på Karl Johan har nok ikke noen utdanningseffekt eller bygger avdelingen. Å kunne delta på grunn av at en kan grunnleggende SLO er bare en positiv bieffekt. Effekt i en slik parade handler om støtte i samfunnet, både i den politiske prosess og for bestemor som står på fortauet og ser på.

Det gir ingen effekt på utdanningsmålet for enkeltsoldaten.

Ingen dauer av en oppstilling i blant eller å marsjere i takt. Personlig er jeg svært skeptisk til parader av to grunner: Sløsing med utdanningstid og hvordan forsvarets rolle i samfunnet skal være.

Det du vel får høyt og tydelig fra Afghanistan er vel signaler om at det hadde vært positivt med mer support our troops. Her er parader ett verktøy, men som jeg selv er meget skeptisk til å bruke.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63
    Ingen dauer av en oppstilling i blant eller å marsjere i takt.
    ...som burde indikere at også vanlige avdelinger burde kunne delta. Ingen grunn til å belaste TMBN ekstra med dette, spesielt siden TMBN ikke er det spor bedre enn vernepliktsavdelinger på dette, snarere tvert imot.

Det du vel får høyt og tydelig fra Afghanistan er vel signaler om at det hadde vært positivt med mer support our troops. Her er parader ett verktøy, men som jeg selv er meget skeptisk til å bruke.
    Informasjonsflyt og presentasjon i media er vel kanskje mer velegna verktøy.
    Beidh a lá leo

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Kompani..
    *smekkkkkkkkkk*
    rrrett!
    *drrrrrrrrrrrrrrr... rr... rrr... rrr...*

Herlig simulering av ei MG-byge. Dette er til og med for komplisert for gardistene :-)
    Skraphaugen har talt!
    - Rill og Rall

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Enig !

Jeg mener at Diesen her gjør en feil vurdering av sammenhenger. Hvis det faktisk er slik at avdelinger utdanner sine soldater så dårlig at de ikke engang kan grunnleggende SLO (dette er rekruttskolenivå vi snakker om her) så bør det vises i eventuell paradedeltagelse. Kanskje noen hoster opp noen flere penger da.

Ingen vits i at forsvaret ser bedre ut enn det er.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Guest
    Sofakriger sa:

Jeg vet det er mange soldater som nå vil argumentere med at eksersis er Waste of time etc etc. Sorry. Lær dere noe psykologi og ikke kom her og tro at dere vet bedre enn flere tusen år med militær opplæringsteori
    Er jo tydelig at Diesen er uenig med deg da....

Sitat fra artikkelen:

Han mener at man ikke lenger kan forlange av vernepliktige å prioritere dette framfor det han kaller «stadig mer krevende fagutdannelse».
    Det er i mine øyne en helt korrekt prioritering. Det å bli god i SLO er ikke det. Vi lærer soldatene grunnleggende SLO, dvs ta avdelingen(tropp/kompani) og enkeltmenn opp i rett og i hvil og hvil, vendinger og tre av. Marsjering er ikke så nøye.....

Poenget er at det kreves MYE trening og tid for å bli en godt drillet avdeling i SLO. Dette er tid vanlige avdelinger ikke har, ihvertfall i Hæren.

Jeg har vært borti situasjoner hvor vi har måttet støtte andre ved gjennomføring av diverse kurs (f.eks MG-kurs) fordi befalet ikke har kompetanse på dette selv. Det er forsåvidt greit, å bruke de som kan det til å undervise, men samtidig ser jeg disse andre trene masse SLO.....skjønner ikke helt prioriteringen der....

Ingen dauer av en oppstilling i blant eller å marsjere i takt. Personlig er jeg svært skeptisk til parader av to grunner: Sløsing med utdanningstid og hvordan forsvarets rolle i samfunnet skal være.
    Her synes jeg du motsier deg selv litt. Du synes parader er sløsing med utdanningstid, men det er sykt viktig med SLO for å bygge avdelingsfølelse og skape forutsetninger for å adlyde ordre uten å tenke. En parade krever jo masse trening i SLO for at det skal bli bra....SLO krever mye tid for at det skal sitte.....

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arctic1
    Jeg har vært borti situasjoner hvor vi har måttet støtte andre ved gjennomføring av diverse kurs (f.eks MG-kurs) fordi befalet ikke har kompetanse på dette selv. Det er forsåvidt greit, å bruke de som kan det til å undervise, men samtidig ser jeg disse andre trene masse SLO.....skjønner ikke helt prioriteringen der....
    Kan det ha sammenheng med andres avdelingsbudsjett? SLO er en billig måte å fylle opp tid med "soldataktige" ting for avdelinger med lite ressurser om hende til grønnere ting..

Ironisk nok terpes det ganske mye på SLO på sjøforsvarets rekruttskole, iallefall slik jeg har fått inntrykk av?
    Semper Non Paratus

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Ironisk nok terpes det ganske mye på SLO på sjøforsvarets rekruttskole, iallefall slik jeg har fått inntrykk av?
    Gjerne ikke så ironisk når man tenker på at det er den eneste forsvarsgrenen hvor menige har et skikkelig antrekk for perm og parade? Luft og Hær (unntatt HMKG) baserer seg jo på "pimp my arbeidsantrekk", blir ikke helt det samme.
    meh

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Veldig bra poeng det, men handler dette om en mentalitetsforskjell mellom hær og sjø ift hva man ser på som viktig i en rekruttutdanning og hva en soldat i offisielle sammenhenger skal kunne, eller handler det om at man ikke har så mye penger/at det ikke er så mye mening i å gi sjørekruttene mer grønt?
    Semper Non Paratus

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Jeg vil anta det er en kombinasjon av disse faktorene. SLO er billig, krever ikke spesielt utstyr og gir rekruttene følelsen av å få til noe. Når MG3-imitasjonen erstattes av ett eneste smell får man den gode følelsen av å være del av en tropp som kan sakene sine.

I tillegg er det nå til dags mange "tjenestedyktige" som har vokst opp med chips og playstation, for disse kan 45 minutter marsjering være mer trim enn de normalt har fått på en uke i det sivile. SLO er en relativt skånsom form for trening, hvertfall sammenlignet med løping og roing.

Hadde det vært opp til meg ville jeg forandret mye i rekruttutdanningen i Sjøforsvaret, på bekostning av likhet/kompabilitet mellom forsvarsgrener.
    meh

Guest
    Trenger jo vitterlig ikke mye budsjett for å drive stridsteknikk eller tørrtrene ildhåndgrep......det være seg AG-3, MG-3, ild og bevegelse, HSB eller andre grunnleggende soldatferdigheter.....

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Trenger jo vitterlig ikke mye budsjett for å drive stridsteknikk eller tørrtrene ildhåndgrep......det være seg AG-3, MG-3, ild og bevegelse, HSB eller andre grunnleggende soldatferdigheter.....
    MG-3 er sikkert en grunnleggende soldatferdighet hos deg, men jeg tror ikke Sjøforsvarets rekrutter utdannes på det i det hele tatt. Noen er heldige og har troppsbefal som lar dem leke med MG og rødplast, men skikkelig utdanning kjenner jeg ikke til på rekruttskolen. Dessuten, billig er mer enn bare materiellforbruk. SLO kan instrueres av en blodkvart (UB-praksisperiode) alene, organisert tørrtrening på våpen krever at man har nok instruktører til å gi rekruttene tett oppfølging, og for alle utenom blodkvarten(e) koster timene penger.

Jeg er absolutt for at rekruttene skal bli dyktige i å bruke sitt personlige våpen, men de aller fleste i Sjøforsvaret har andre oppgaver enn å drive infanterisme, og så kort som rekruttskolen er burde de bruke tid på de ting som er relevant i Sjøforsvaret.
    meh

Guest
    Jeg prater om Hæren. Vannverket får holde på som de vil ;-)

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Denne saken har jo to meninger.Noen synes det er meget bra å holde på tradisjoner og trene masse på SLO.Andre synes det er bedre å holde et fullt fokus på stridsteknikk og drill.Jeg setter penga mine på sistnevnte.Men,ser man på andre avdelinger rundt i verden så trener disse sikkert en del på SLO ettersom de er å se på parader overalt.Disse avdelingene har jo et rykte på seg for å være dyktige som bare det i veldig mye.Da snakker jeg så klart om royale marines, paras, fremmedlegionen etc.Ser man tilbake på de godt beryktede soldatene fra tidligere Rhodesia,så ser man at disse hadde så mye parader at det var til å spy av,og neste dag så var de i bushen og kriga.Det var jo disse mennene som senere også kom til å opprette executive outcomes eller no sånt i Sør-Afrika.
    Det jeg vil fram til er at SLO kan være med på å skape en holdning hos soldaten som gjør at han vil perfeksjonere seg,og dette smitter da over på det andre han gjør.Dette er jo bare noe vi ble fortalt da jeg var inne til førstegangstjenesten..

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Når det gjelder driller og lignende, så er nå jeg ikke så imponert over de såkalte "tilbaketrekningsdrillene" som nordmenn har lagt ut på youtube. Disse kara skulle kanskje øvd litt på SLO i starten. Er ikke highspeed bare fordi du har en caps på hodet.

Guest
    Jeg har hatt 30 minutter med SLO tilsammen. Godt å vite at man kan bruke tiden på andre ting

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    19
    Sitat Opprinnelig skrevet av M6A2
    Når det gjelder driller og lignende, så er nå jeg ikke så imponert over de såkalte "tilbaketrekningsdrillene" som nordmenn har lagt ut på youtube. Disse kara skulle kanskje øvd litt på SLO i starten. Er ikke highspeed bare fordi du har en caps på hodet.
    GENIALT!!! STØTTES!!! (selv er jeg mer "low drag")
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Opphavet til denne utalelsen av hvor dårlig mange av dagens soladter er i sluttet orden ,masjering i takt ,og ifølge vedlommende lite egnet for parader er jo uttalt av en tidligere Gardesjef ,og da forstår jeg lett bakgrunnen til en slik utalelse fra vedkommende .Personlig tror jeg det norske folk sover like godt om natten uansett hva utfallet blir om hvilkene avdelinger som får æren av å paradere på sivil grunn til oppvisning for den sivile gemene hop utenfor militære garnisoner .Egentlig når allt kommer til allt kan jeg ikke helt forstå intensjonen fra vedkommene med en slik utalelse til Dagbladet,særlig når vi i vårt land ikke har tradisjon for militære parader med oppvisning av kjøretøy .stridsvogner etc og samtidig en formasjon av jagerfly som cruiser over seansen på feks vår Nasjonaldag ,hvor vi heller velger å sende barna våre ut i festlig og tradisjonellt tog med musikanter ,og stort sett alle har glede av vår nasjonaldag på ett bredt og fint spekter.Når det gjelder våre Stående avdelinger ,samt spesialstyrkene våre synes jeg dem tross alt har en purpose på en annen måte enn å være prydavdelinger for den gemene sivile hop.

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    7
    Hvis Diesen sier at de kan det, så kan de det. Når snakket den mannen usant sist.....
    ehhhh...mulig jeg er tjukk i hodet, men var den siste kommentaren ironisk ment?

Om folk kan SLO eller ikke bryr meg ikke så mye...men det som gjør meg skremt i denne saken er at Diesen selv bruker arbeidstid på noe så totalt meningsløst. Han har adskilligere viktigere saker på bordet og som burde vært prioritert foran dette!
    Detaljstyring og "micro management" lærte jeg som befalselev at jeg bare kunne drite i! Da mister en lett kontrollen over det totale oversiktsbilde.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63
    Sitat Opprinnelig skrevet av staticburst
    ehhhh...mulig jeg er tjukk i hodet, men var den siste kommentaren ironisk ment?
    Hehe....all grunn til å tro det, ja.
    Beidh a lá leo

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2007
    Pondusfaktor
    6
    Mange delte meninger om SLO her ja..
    Selv skal jeg begynne på min verneplikt om 11-12 dager i Panserbataljonen på setermoen..
    er ikke sikker på hvordan de er med tanke på SLO, men regner med at alle må igjennom det grunnleggende (det sier jo seg selv).. Sånn utover det så syns jeg ikke at SLO burde bli prioritert i stridsavdelinger ihvertfall, en soldat skal drepe fienden på den mest effektive måten uten og selv ta skader, tror ikke man forbedrer stridsteknikken sin ved å drille SLO. Vet ikke hvordan det er i forsvaret nå, men det er jo enklere å bare få noen fra hver gren (avdelinger som ikke direkte er rettet for kamp) til å marsjere under oppvisninger og sånt..

Kan ikke tenke meg at 2.bn , panser, tmbn,mjk/hjk er de man bør sette sin lit til under 17mai toget i Oslo hehe :-P
    Mors desuper veniens!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93
    Konge! Tidenes kommentar. Jeg synes denne mannen med slik offisersære burde kopiere president Truman og det skiltet han alltid hadde på skrivebordet sitt: "The buck stops here".
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93
    Gammeldags og konservativ som jeg er, tror jeg det er naturlig og bra at soldater trener et minimum av SLO, slik at de kan foreta en morgenoppstilling som ser nogenlunde OK ut. Det hjelper på soldatfølelsen og gir i hvert fall folk fra andre land (og vår egen sivilbefolkning) et inntrykk av at dette ikke er en totalt udisiplinert horde. Jeg tror ikke vi hadde særlig vondt av den beskjedne treningen vi hadde i eksmarsj ved Infanteriets Øvingsavdeling nr. 2 i 1976 heller. Det aller meste av den treningen foregikk mens vi allikevel skulle forflytte oss til fots, regelen var på den tid at under rekruttskolen skulle all troppsvis forflytning inne i leir foregå i eksmarsj eller springmarsj. Det ga faktisk en god følelse at fenriken ropte 5 appeller marsj, og du hørte bang og bang og bang, bang, bang! på vei inn porten fra skytebanen.

MEN, i slutten av mars 1978 ble jeg innkalt til 1. kontingent i NORBATT, UNIFIL. Som kanskje kjent hadde vi totalt tre dager samtrening før vi reiste rett inn i en tilnærmet krigssituasjon. (Regjeringens bestemmelse om at den norske FN-beredsakpsstyrken skulle innkalles forgikk en onsdag med påfølgende innkalling på alle nyhetsseninger i NRK, hovedstyrken, inklusive meg, møtte påfølgende tirsdag formiddag, fredag kveld samme uke reiste første del av hovedstyrken (inklusive meg) til Israel og videre inn i krigssonen i Libanon søndag morgen. Mandag ble vi beskutt for første gang.) Troppssjefen i en av troppene i kompaniet mitt brukte all tilgjengelig tid de tre dagene på Trandum til å trene troppen sin i sluttet orden! Større dust har jeg sjelden sett, og mer bortkastet vrøvl har jeg sjelden vært vitne til. Jeg tror faktisk det var den troppen som ble aller først beskutt med krumbanevåpen ved Khardala-brua, og de hadde hatt betydelig mer nytte av å trene våpenhåndgrep, de aller mest basale av stridsdriller for geværlag samt litt feltarbeid(dvs. hvordan grave stillinger lærte vi fort av å bli skutt på!).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Guest
    Helt enig at man må drive en viss utdanning på SLO. Det er vel heller ikke det Diesen sier, at vi skal kutte det ut.

Han sier bare at han vil at de som har godt grunnlag for det, skal gjennomføre parademarsjer på vegne av Forsvaret.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Helt enig at man må drive en viss utdanning på SLO. Det er vel heller ikke det Diesen sier, at vi skal kutte det ut.

Han sier bare at han vil at de som har godt grunnlag for det, skal gjennomføre parademarsjer på vegne av Forsvaret.
    Enig at en viss utdanning på slo er greit ,men håper for all del ikke det blir så jævla mye av dette som det var for over 30 år siden ,da kunne det til det oppleves som ett rent mareritt ,slik vi holdt på og måtte telle alle bevegelser ,takter på kommando av en befalingsmann som både var insruktør og leder for seansen ,tro det eller ei ,men jeg har faktisk opplevd å måtte terpe på slo under hviletida på leirvakta og alle måtte være med enten dem var streifvakt ,skildrehus,1ste vakt .streif ,skilderhus også videre.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    http://www.spikedhumor.com/articles/...my_Parade.html

Kanskje disse kan leies inn. Har sett et innslag fra samme paraden som varer i 10 minutter. Blir ikke lei av å se på det. Rett og slett hypnotiserende.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    http://youtube.com/watch?v=v5QLZ4oj_6A
    Denne videoen er meget hypnotiserende og..

For såvidt enig at bare de som kan marsjere skikkelig kan delta i parader. Men det kan da ikke være så vanskelig å trene de opp til et akseptabelt nivå vel?

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •