milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 65

Tråd: Nye distinksjoner i Sjøforsvaret

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Nye distinksjoner i Sjøforsvaret

http://www.mil.no/sjo/start/article.jht ... eID=148653

Ser meget lovende ut, godt at matrosene ikke kommer til å se ut som amerikanske admiraler i fremtiden. Dette har tatt mye tid da, mener å ha hørt rykter om endringer allerede i 2005...

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Idiotisk synes jeg.

Selv om jeg heller vil ha gullstripa på skulderen når jeg blir kvartermester til sommeren enn de tre vinkelene, så er det greit nok.
    Det jeg virkelig synes er tåpelig er at det nå blir en merkelig forskjell mellom det å være koroporal og visekonstabel, to grader som i praksis er den samme, blir etter en endring som dette seende ut som om korporaler er av høyere rang enn visekonstabler. Dette virker for meg ulogisk.

Denne blodkvart distinksjonen burde jo vært den distinksjonen som visekonstablene får.

Synes forresten Konstabel er et litt merkelig navn, men dette er kanskje internasjonalt?

Til slutt, er det noen som vet når dette blir satt ut i livet? Og vil befalskoleelev distinksjonene også endre seg? Hørte noe om dette...

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Skal ikke se bort fra at korporalen får en hake mindre på skulderen etter hvert...

Konstabel var graden til vervede fra Sjømilitære Korps, som er forløperen til BSS. Fram til en gang på syttitallet var dette "menige" mannskaper på 6-årskontrakt, som kunne fortsette som kvartermester etter kontraktens utløp. I dag tror jeg konstabel er brukt som tittel på leder for vaktlaget på fregatt.

Etter mitt syn er dette et steg på veien til å plassere matroser og forhåpentligvis grenaderer riktig i gradssystemet, vinkler for andre og tredjeårs matroser vil tydeliggjøre deres kompetanse ovenfor allierte og andre som ikke er kjent med vårt særnorske gradssystem.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    18 innlegg
    Sitert
    53 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av nyskjerrig

Konstabel var graden til vervede fra Sjømilitære Korps, som er forløperen til BSS. Fram til en gang på syttitallet var dette "menige" mannskaper på 6-årskontrakt, som kunne fortsette som kvartermester etter kontraktens utløp.
    Mulig jeg er på tynn is, men var ikke sjømilitære korps en form for "teknisk befalskole", hvor de utdannet spesialiter (radar, motor osv..).

Har en i familien som gikk der og etter 7 år på ubåt mønstret han av med løyntants grad med sonar/elektronik som fagfelt.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    For noe tull å bruke penger på spør du meg!
    - Vi gjør dette for å tilpasse oss NATO-landene vi samarbeider med, forklarer orlogskaptein Ove Opperud, som sitter i Sjøforsvarets unifromsutvalg. Det er altås bare gradene menig til kvartermester som skal endres. Det er vel ikke akkurat det som deltar mest i de fora det foregår samvirke i.
    Charlie don't surf

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak
    Sitat Opprinnelig skrevet av nyskjerrig

Mulig jeg er på tynn is, men var ikke sjømilitære korps en form for "teknisk befalskole", hvor de utdannet spesialiter (radar, motor osv..).

Har en i familien som gikk der og etter 7 år på ubåt mønstret han av med løyntants grad med sonar/elektronik som fagfelt.
    Ja, stemmer det. Utdanningen var lang, og hadde stor grad av praksis på fartøy som konstabel. De gamle distinksjonene ligger her http://tor-willy.net/105.107.109.htm. Sjømilitære korps eksisterte også en stund etter befalsordningen som avskaffet underoffiserene i sjøforsvaret (ca 1974). Mulig man gikk rett ut som kvartermester i denne perioden, det vet jeg ikke.

Personell med lavere grad har da i stor grad kontakt med allierte? Husker fremdeles den noe forvirrede amerikanske offiseren på Haakonsvern som aldri hadde sett flere admiraler på en marinebase (matroser). Dette er da en enkel sak å ordne ved neste endring av uniformsreglementet?

Gjest
    Kvartermesterdistinksjonen blir jo ihvertfall tilnærmet lik sersjantvinklene til Hær og Luft, men med et anker som skiller. Jeg synes den var mæget bra fremfor den stusslige tjukke stripa nederst.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    De fleste sjøfolk vil nok si seg uenig med deg der. Gullstripa er godt likt.
    Jeg synes imidlertid at det er greit nok at det blir en større likhet mellom sersjant og kvartermester.
    Det jeg ikke skjønner, som er nevnt tidligere er at korporal har to vinkler, mens tilsvarende rang i sjøforsvaret blir belønnet med en. Dette håper jeg de endrer fort!

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Jeg synes dette er et skritt i riktig retning. Dette er, sammen med den nye utdanningsordningen med Sjømilitær Fagskole, Sjømilitære korps under et nytt navn. Med bortfall av korpset mistet man en gruppe mennesker som hadde stor kompetanse på et lavt gradsnivå. Dagens avanserte våpensystemer krever denne typen kompetanse for å få utnyttet kapasitetene 100%.
    Det blir et synlig skille mellom offiserer og underoffiserer / vervede, men dette bør by på noen problemer.
    Så å si alle profesjonelle forsvar har et underoffiserskorps og stort sett fungerer dette meget bra.

Første gang dette var oppe mener jeg også var i 2005, men erindrer at det da også var snakk om at vervede / kvartermestere skulle bytte inn T1 i gakk - gakken.
    "For Konge, Fedreland og Flaggets heder"

Galinn
    Gjest

Ledene matros

Sitat Opprinnelig skrevet av Gauntlet
    Hva skjer med de små anonyme distinksjonene til matroser sammenlignet med konstabler da?!

Gi oss tilbake Ledende Matroser sier nå jeg!
    La oss ikke glemme flagg kvartermester ;) mer gull på skulder enn de to gruppene skal man lete langt oppover i systemet etter^_^

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Tanken er vel at både vervede og menige kan få graden konstabel/visekonstabel, i henholdsvis gull og rød farge. I dag er jo en matros alltid plassert i den laveste Nato-graden OR-1, mens en ledende menig ligger i OR-4. Et utslag av at vi ikke har tilpasset oss den nye virkelighet med mange vervede på dette området før nå.

Storm_V&S
    Gjest

Idiotisk..

Alvorlig talt det ser jo sinnsykt stygt ut...

Synes de kunne returnere til vanlig UM= et anker og ULM= Et anker og en krone under ankeret ser mye bedre ut en bare en krone...

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    89 innlegg

Re: Idiotisk..

Sitat Opprinnelig skrevet av Storm_V&S
    ULM= Et anker og en krone under ankeret ser mye bedre ut en bare en krone...
    Kronen skal ikke plasseres under noe. Man hadde en slik distinksjon en periode, men den var rett og slett feil.
    meh

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    3 innlegg
    Postet feil plass. Sofakriger
    "War is delightful to those who have had no experience of it. "

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    3 innlegg
    Å faen, var ikke her det skulle. Kanskje moderator kan slette siste melding?! Fikset. Sofakriger
    "War is delightful to those who have had no experience of it. "

Storm_V&S
    Gjest

Re: Idiotisk..

Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984
    Sitat Opprinnelig skrevet av Storm_V&S
    ULM= Et anker og en krone under ankeret ser mye bedre ut en bare en krone...
    Kronen skal ikke plasseres under noe. Man hadde en slik distinksjon en periode, men den var rett og slett feil.
    Hehe.. Før hadde de Et anker+ krone under... har hatt/sett distiksjonene med bare kronen hehe
    Var også korporal i Luftforsvaret..

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    614 innlegg
    Sitert
    2655 innlegg
    Skulle det ikke skje noe i Hær/Luft også når det gjaldt mannskapsgradene? Er det noen som vet noe?
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    577 innlegg
    Sitert
    1393 innlegg
    Gradstrukturkomiteen, eller hva den nå het, foreslo at korporal skulle omdøpes til visekorporal og at korporal skulle være graden for plikttjenestebefal i 2. år av GBU. Dette ble skutt ned fra politisk hold, takket være befalsorganisasjonenes sterke lobbying. Dette var dessuten et mindre punkt for komiteen, det mest spesielle med norsk gradstruktur er den enorme andelen oberstløytnanter og høyere, sammenlignet med andre land, og det er det det meste av rapporten deres handler om.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-0 Milforum rekrutt
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Vil dette si at Menige (uten befalsutdanning) kan bli både Konstabel (OR 4), på lik linje med "blodkvarter" og Visekonstabler (OR 3) på linje med befalselever?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Jeg synes det er tøv med alle gradene som slenges ut til menige. Hvorfor skal en som avtjener førstegangstjenesten helt uten befalsutdanning få befalingsmakt ved å bli for eks. blodkvart i sjø?

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Den praksisen er godt utbredt i sjøforsvaret, av en eller annen merkelig grunn. På Briggen beflsforlegning er sitter det to blodkvarter som kommer mer eller mindre rett fra rekrutten. Man kan også sitte med midlertidig grad som kvartermester så lenge "intensjonen" er at vedkommende skal gå BKMA, altså får en vinklene/stripa før en faktisk har relevant utdanning. Litt bakvent synes jeg. Og litt mye BKMA ute og går. Synes gradsysytemet trenger en revurdering, samt bruken av det...

Befalselever er korporaler uansett hvilken forsvarsgren en er i, så det er ikke noe nytt. men i hieriarkiet er befalselever over vernepliktige korporaler.
    Mun galgga cissa du ahccis nastigaphir!

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    hmm personlig syns jeg de nye distinksjonene så greie ut jeg selv om gullstripa vil bli savnet.

Jeg synes det er tøv med alle gradene som slenges ut til menige. Hvorfor skal en som avtjener førstegangstjenesten helt uten befalsutdanning få befalingsmakt ved å bli for eks. blodkvart i sjø?
    Nå må jeg selvfølgeig ta høyde for at ting kan ha forandret seg i senere tid men i min ungdom(som ikke er så leeenge siden) fikk man ikke utlevert striper i "hytt og pine" , eneste unntakene jeg kan komme på i farten er tjenestegjørende med spesiel bakrunn(Jurister o.l) som brukte sin sivile kompetanse i sin tjenestestilling.
    En kompis av meg havnet i denne situasjonen og fikk blodkvartstripa samt graden m/kvm (menig-Kvartermester).

Utover dette var systemet lettfattet.
    UKA = Utskrevet KystArtellerist
    ULKA = Utskrevet Ledende
    KVM.asp = Blodkvart (6mnd som befalselev 6mnd tjeneste eller UB som det het da)

samme system i Marinen bare at KA var byttet ut med M,ULKA = ULM
    Svabergsindianer

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Men når iverksettes dette, og hva pokker blir jeg som er SHV-Ulm? :P
    Flag Oscar!

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Lar vente på seg
    Forandringene er bestemt og vedtatt, men kan likevel la vente på seg.

- Kodifisering, produksjon og anskaffelse står foreløpig i veien for at dette fysisk kan tre i kraft. Derfor er det vanskelig å si en eksakt dato, sier Opperud.
    Utskreven Ledende Menig blir nå til Visekonstabel/konstabel
    Hvilken grad du får og hvordan skillet mellom de 2 gradene blir er det så langt ikke kommet noen redgjørelse på men noe sier meg at dette ikke blir innført med det aller første.

Ting Tar Tid
    Svabergsindianer

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    577 innlegg
    Sitert
    1393 innlegg
    Før graden visekorporal forsvant (vingsoldat i Flyvåpenet), hva het tilsvarende i Marinen og Kystartilleriet?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Halling
    hv har vel fremdeles sitt uniformereglement som du da fremdeles skal forholde deg til.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Før graden visekorporal forsvant (vingsoldat i Flyvåpenet), hva het tilsvarende i Marinen og Kystartilleriet?
    Der må jeg melde pass,hva var kriteriene for å bli visekorporal??
    Vi hadde en grad som var menig i særklasse,distinksjonen var en stjerne under ankeret mot Kronen som ULM/ULKA hadde.
    Denne graden ble tildelt menige som gjorde en særdeles god jobb i sin tjenestestilling uten å inneha en ledende stilling.
    Svabergsindianer

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    577 innlegg
    Sitert
    1393 innlegg
    Høres ut som menig i særklasse, ja! I Hæren var/er det slik at grad som korporal er tillagt visse tjenestestillinger i henhold til Krigsoppsettingsplan (KOP og OPL/K), tillagt ledelse eller spesielt krevende spesialistfunksjon. Før var det f.eks. slik at lagførere i geværtropp var korporal (i dag er de befal), det samme var troppsassistenten, den ledende sambandsmann i et kompani var korporal etc. Visekorporal (med en vinkel i stedet for korporalens to og med halve det ledertillegget en korporal hadde) var til en viss grad en grad gitt for fin fremferd, dvs. det var en del tjenestestillinger som i KOP og OPL/K var tillagt grad som visekorporal eller menig, f.eks. nestlagfører og sambandsmann i tropp. Hvis troppssjefen likte dem ble de visekorporaler, hvis ikke ble de værende menig. Jeg opplevde f.eks. at i en bombekastertropp i infanteriet var det så mye som 10 korporaler (troppsassistent, sambandskorporal, ko-assistent I, 4 lagførere, 3 OP-assistenter), disse var fastsatt av KOP og OPL/K. I tillegg valgte troppssjefen ut to som visekorporaler, vognfører og sambandsmann på troppsjefens vogn (totalt var det ved siden av sambandskorporalen 4 sambandsmenn). Jeg tror det var svært opp til troppssjefen om noen (og hvem) skulle bli visekorporaler. Graden forsvant en gang på 80- eller 90-tallet.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Høres ut som vi snakker om samme grad her ja.

Et kjapt spørsmål selv om det blir litt OT : når ble Korporaler som Lagfører/NLF i geværlag i hæren byttet ut med befal?
    I KA hadde vi ULKA som LF og NLF med skjeldne unntak der blodkvarter var LF og da hovedsakelig på mitrlag.
    Svabergsindianer

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    577 innlegg
    Sitert
    1393 innlegg
    Stemmer! Før (1978-struktur) hadde en geværtropp troppsstab (troppsjef (lt/fenr), NK (fenr/sjt), troppsass (korp), sambandsmann, sanitetsmann), 3 geværlag (korp som lagfører) og et mitr. lag (sjt/fenr som lagf., ofte USK-korporal i førstegangstjensten). I 1990-struktur var det også korporaler som lagførere på geværlagene. I dag i mekanisert infanteri, i store deler av HV (er ikke helt sikker på HMKG) er det befalsutdannede sersjanter som lagførere og korporaler som nestlagførere. I mekanisert infanteri er det både sersjant som vognkommandør på stormpanservogna og sersjant som lagfører for fotlaget som sitter bak i vogna.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Ok da ser det ut for at geværtroppene var temmelig likt oppbygd i KA og hær,KA beholdte denne strukturen frem til de forsvant ut fra styrkeoppsettet først på 2000tallet noe som førte til at vi svabergsindianere måtte bytte ut våre kjære blå bereter med andre mindre "pene" farger(hehe)...for å ikke snakke om vårt kjære anker :(

anyway nok OT fra min side.
    Svabergsindianer

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av pjokken
    Sitat Opprinnelig skrevet av Halling
    hv har vel fremdeles sitt uniformereglement som du da fremdeles skal forholde deg til.
    Ikke at jeg noengang har sett det, men der står vel at vi bruker sjøforsvarets gradssystem og distinksjoner...
    Vi bruker nå i alle fall ikke "HV" sitt reglement, med unntak av luemerket.
    Flag Oscar!

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    det tror jeg nok. Hvor har du avdelingsmerket, på skulderen eller under salaten? Det ligger ute på FOBID, under bibliotek på intranett...

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    23 innlegg
    Hvis jeg ikke husker feil heter det SAP- 2.1..?

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    det tror jeg nok. Hvor har du avdelingsmerket, på skulderen eller under salaten? Det ligger ute på FOBID, under bibliotek på intranett...
    Sikkert fint for dem som har adgang til intranettet, men er da ikke noe man har som tjenestegjørende i SHV/HV?

Hvorom allting er, SHV går i Sjøforsvarets blå uniformer og benytter Sjøforsvarets gradssystem. Gradene bæres på begge skuldre, mens avdelingsmerke bæres på venstre overarm. Med hensyn til gradssystem så har det i SHV alltid vært slik som nevnt foran, og det er en konsekvens av at det står i HV-reglementet. Unntaket fra Sjøforsvarets standard, som Halling riktig påpeker, er luemerket som formelt og etter reglementet skal være det samme som for HV forøvrig, altså H5.

Hva differensieringen mellom visekonstabel/konstabel angår, så får vi forvente at det blir en klargjøring av kriteriene for om man blir det ene eller det andre med ULM som utgangspunkt. Se ikke bort fra at det kan være elementer av skjønn involvert all den tid graden ikke forutsetter GBU eller tilsvarende. I forhold til SHV-tradisjon er det rimelig at det er konstabel som gjøres gjeldende da ULM egentlig aldri har vært en formelt brukt grad, samtidig som en grad under kvartermester veldig godt kan rettferdiggjøres i forhold til kompetanse og stilling i mye større grad enn før.
    If you can't dazzle them with facts, baffle them with bullshit!

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Som en tilføyelse til den siste, blått antrekk gjelder ikke alle avdelinger, SHV har vesentlige kapasiteter som går i grønt, men gradssystemet er selvsagt det samme.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Gåt ut i fra at kystmeldeposter o.l bruker grønn uniform i likhet med oss som var i KA brukte grønn arbeidsuniform og felt.
    Blått er vel forbeholdt dem som tjenestegjør på båt eller i tilknyttning til båt.
    Svabergsindianer

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av DexterMoon
    Sikkert fint for dem som har adgang til intranettet, men er da ikke noe man har som tjenestegjørende i SHV/HV?
    Kanskje noen bør ta tak på et nivå som har tilgang til intranett, hvis en er i villrede i grasrota...

Vet ikke om det er noen andre enn sjøforsvaret som oppdaterer sine reglement, men det er vel nylig innført et eget merke for SHV tilsvarende det vi i sjøforsvaret har for å vise våpentilhørighet. Men det er bare et generelt merke for SHV, så en kan jo spørre seg hva intensjonen rundt merket er. Noen som vet?

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Kanskje noen bør ta tak på et nivå som har tilgang til intranett, hvis en er i villrede i grasrota...

Vet ikke om det er noen andre enn sjøforsvaret som oppdaterer sine reglement, men det er vel nylig innført et eget merke for SHV tilsvarende det vi i sjøforsvaret har for å vise våpentilhørighet. Men det er bare et generelt merke for SHV, så en kan jo spørre seg hva intensjonen rundt merket er. Noen som vet?
    Tja, det er du vel ikke alene om å lure på, inklusive sjefer i SHV. For min del tror jeg det henger sammen med at storbonden, altså GIHV, nå har latt ting gå litt til hodet på seg, nå som han snart har sine egen marine med store fartøyer og greier (Vi må jo ha to mariner i Norge, må vite. Nå er det vel bare spørsmål om tid før HV kjøper fly...).
    Dermed syns han vel det er rett og riktig at de som blir fast ansatte ombord i Reineklassefartøyene ikke skal føle seg mindre vel enn kollegene i sjøforsvaret og dermed må SHV ha eget merke. Kriteriene for å bære merket er det heller ikke kommet noen informasjon om ut til avdelingene.

OR-8 Kommandérsersjant
    Sjefssersjant Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    185 innlegg
    Sitert
    912 innlegg

(Vi må jo ha to mariner i Norge, må vite. Nå er det vel bare spørsmål om tid før HV kjøper fly...).
    Det har jo vært på trappene lenge :)
    "...en og annen av dem fikk arbeidet seg opp og ble ærekjære, av noen av dem ble det likefrem kondisjonerte folk,..."

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 3
    Nyeste innlegg: DTG 021218A Oct 16,
  2. Kan jeg bruke sjø-distinksjoner?
    By Kilgore76 in forum Mannskapsmessa
    Svar: 20
    Nyeste innlegg: DTG 280035A Jan 11,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder