Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 70

Tråd: Forsvarstopper siktet for korrupsjon

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7

Forsvarstopper siktet for korrupsjon

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 148070.ece

Og hva dukker opp nå da mon tro ?

Guest
    Har på følelsen at denne kan bli stygg. Virker som en ganske omfattende operasjon.

Nok en negativt ladet nyhet om Forsvaret. Herlig å jobbe i en organisasjon som utad kun ser ut til å ha problemer innenfor en haug med områder. Media elsker å meske seg i Forsvarsrelaterte skandaler.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Blir spennende å se hva media definerer som forsvarstopper..

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av vaskebj
    Sitat Opprinnelig skrevet av Aftenposten
    Etter det Aftenposten.no erfarer er flere av de siktede generaler i Forsvarsstaben.
    Topper nok for meg.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Sitat Opprinnelig skrevet av vaskebj
    Sitat Opprinnelig skrevet av Aftenposten
    Etter det Aftenposten.no erfarer er flere av de siktede generaler i Forsvarsstaben.
    Topper nok for meg.
    Aha, jeg leste ikke aftenposten sin versjon. Var bare innom vg og db..

Generaler ja.. Dette skal bli meget intr. når sakene utvikler seg..

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Det er vel ikke akkurat noen kjempebombe at det er en del snusk i disse innkjøpene her, i hvert fall ikke for oss som ender opp som ignorerte brukere.

Håper vi får litt god trekk i pipa nå og får litt friskt blod på toppen.

Guest
    NRK melder at den ene av de 15 (!) siktede har en ledende stilling ved FOHK.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    15, det er ganske omfattende. Det er nok noen som har brent papirer i hele kveld her..

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    At man aldri skal lære.
    Charlie don't surf

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    "Flere toppledere og Generaler i forsvaret er hentet inn til avhør", men jeg er fortsatt på frifot :-D

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Nå er ingen skyldige før dem er dømt, det er også greit å ha i bakhodet hvis en skal yttre seg om denne saken.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    Nå er ingen skyldige før dem er dømt, det er også greit å ha i bakhodet hvis en skal yttre seg om denne saken.
    Nå har vel media gjerne den innstillingen at alle er skyldige til det motsatte er bevist i de fleste tilfeller.
    Charlie don't surf

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Må si jeg skammer meg på vegne av de som har hatt så lav integritet.. men de er jo ikke dømt ennå, så skal ikke forhåndsdømme...
    Ehh... hva gjør den knappen her?

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Ja slik var det også under Fritz Moen saken ,og Lilandsaken ,to uskyldige som fikk livet sitt ødlagt godt hjulpet av media.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Bare det å havne i denne situasjonen tyder på at noen har gjort noe galt.. Hadde alt vært ordentlig, og ryddig så ville disse tingene vært unngått. Men beklageligvis så har det vel kommet opp ting som tyder på at noe ikke stemmer.. Men om dette skal være en personalsak eller om det er en straffesak. Det vet vi jo ikke enda..

Guest
    Det er vel Departementet som har iverksatt en interngranskning på eget insh. Da er det vel ikke uten grunn.

Guest

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Guderian
    Det er vel Departementet som har iverksatt en interngranskning på eget insh. Da er det vel ikke uten grunn.
    Det er også et poeng. Men iogmed at det trolig startet som en interngranskning, og endte opp i å innvolvere økokrim, så må det ligge noe i det..

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7
    Norge står jo i en särstilling i verden når det gjelder statlig/privat ökonomi. For å snakke generelt har det aldri värt konsekvenser for offentlig ansatte som har gjort större innkjöp som så har vist seg å enten overskride alle fornuftige rammer.
    Kombinerer man dette med at politikerne i alle år har brukt forsvaret som distriktspolitisk verktöy sitter man plutselig i en situasjon der "ingen har ansvaret".

Legg til at forsvaret kun for få år siden produserte det meste av tjenester selv, der man hadde kompetanse til å vite hva som skulle bli innkjöpt. Nå har jeg mer inntrykket at forsvaret knapt sitter på innkjöpskompetanse (altså å vite hva som akkurat idag er best practice og hvilke tjenester/produkter som gir best kost/nytte-effekt, og kanskje enda mindre å vite hva som er gode investeringer (f.eks. på systemsiden) om 10 år fra nå.)

For en selger av tjenester, blir beslutningsprosessene i en slik sammenheng inntil umulige å forholde seg til eller å påvirke. Og en selgers oppgave er nettopp å påvirke beslutningsprosesser.

Så det jeg er sikker på kommer opp, er det avisene kaller smöring. Tett faglig kontakt, der man for å tid og fokus fra de ulike beslutningstakerne i Forsvaret har töyd grensene litt for langt på hva som har blitt betalt av både reiser og representasjon

Men regelrett korrupsjon tror jeg ikke på. Forsvaret hadde jo ihvertfall tidligere sitt beordringssystem for alle stillinger. En beslutningstaker i dag, er borte om 2 år. Og når du vet en annen tar over kontaktene dine, tar du ikke 100 000 kroner på lomma og tildeler en kontrakt.
    Sentio aliquos togatos contra me conspirare

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Om de 100 000 betyr at firmaet ditt kan tjene flere milliarder, så ser jeg ikke problemet for de som driver med dette.

utrolig synd at enda mer negativt om forsvaret skal komme fram igjen. At ikke samtlige i forsvaret snart kan begynne å tenke litt...

Guest
    -Forsvarstopp bekrefter at han er siktet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=189836

Viseadmiral og sjef for Fellesoperativt hovedkvarter Jan Reksten bekrefter at han blir gransket i forbindelse med korrupsjonsskandalen i Forsvaret.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2007
    Pondusfaktor
    0
    Regner med økokrim har gode beviser før de satt i gang denne aksjonen, ringvirkningene av denne saken kan bli store.
    Helt utrolig at forsvarsansatte surrer seg bort i slike saker. Selvom det ikke er snakk om store summer i den store sammenheng er det så vanvittig ødeleggende. Håper det er noen dyktige folk i Forsvaret som kan litt om hvordan man bør fremstå i media som tar tak i denne saken.
    Begyner og bli lei av stadig hyppigere saker i media som blir behandlet dårlig. Medianorge gnir seg nok i hendene, men trist for oss som er glad i Forsvaret.

Slutt med golf, begynn med yazy!!!
    Asystole.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    7
    Flere navn. Dette inkluderer også en Siemenskar og Atle Torbjørn Karlsvik. Er dette bare en utvidelse av saken Karlsvik var innblandet i?
    Men ifølge Dagbladet vil forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) i dag ta stilling til om han [Viseadmiral Jan Reksten] vil bli midlertidig frabeordret sin stilling.
    Har hun mulighet til dette? Er han ikke embetsmann? De kan vel presse han ut, noe lignende sanitetssjefen.
    DYT-DYYYYYT-DYT

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Jeg tror ikke hun kan beordre noen til noe, men hun kan be Diesen om å bytte ham ut, Diesen vil neppe bruke tid og energi på å protestere mot en slik instruks. Jeg vil tro Diesen ikke vil ha noe problem med å ta ham ut av stillingen, det er graden som sitter veldig godt fast. Havner litt i samme kategori som en flokk politimestre som plutselig var til overs, beholder grad og lønn, men får ikke noen oppgaver.

Forhåpentligvis har både fraulein Erichsen og Diesen fått med seg at deres måte å presse ut Rosén på ikke var et sjakktrekk, skal de kvitte seg med Reksten må det gjøres korrekt. Å lage en ny avtale i Rosén-stil er jo å be om å bank i media.
    meh

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Med fare for å bli misforstått.

Er det tilfeldig at de aller fleste av disse forvarstoppene som er siktet er fra sjøforvaret?

Er det en ukultur der som ikke er andre steder i forsvaret eller er det ren tilfeldighet.

Noen tanker om dette?
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Har vel mest med hvem som har sittet i posisjoner og hatt noe med Siemens å gjøre. Summene her virker foreløpig såpass små at det for meg fremstår som naivitet og tullete feilvurderinger heller enn virkelig korrupsjon. Du gir vel ikke en storkontrakt for en golftur til 6000. Men som offentlig tjenestemann er regelverket utrolig strengt og du er pokka nødt å følge det strengt.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Men var ikke det en avtale for hele forsvaret eller var det bare sjøforvaret som var inne i kontraksdelen?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Så vidt meg bekjent var det en avtale for hele forsvaret, men jeg har et intrykk av at det er veldig mye sjøforsvarsmennekser oppover i systemet

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak
    Med fare for å bli misforstått.

Er det tilfeldig at de aller fleste av disse forvarstoppene som er siktet er fra sjøforvaret?

Er det en ukultur der som ikke er andre steder i forsvaret eller er det ren tilfeldighet.

Noen tanker om dette?
    Nå er man vel ikke akkurat ukjent med at enkelte forsvarsgrener er flinke til å skaffe seg fordeler, mens andre er flinke til å bidra der det er reell risiko for å bli skutt og drept.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av DunsScotus
    Nå er man vel ikke akkurat ukjent med at enkelte forsvarsgrener er flinke til å skaffe seg fordeler, mens andre er flinke til å bidra der det er reell risiko for å bli skutt og drept.
    Nå er det vel ikke akkurat sjøforsvarets feil at galne islamister velger å lage bråk i land uten saltvann? Man bidrar der man kan og politikerne har vilje. I den grad sjøforsvaret har hatt mulighet til å bidra i Afghanistan er det blitt gjort, jeg vil tro matroser og sjøoffiserer i Meymaneh følte det var en reell risiko for å bli skutt og drept.

Når det gjelder luftforsvaret trodde jeg det var politisk uvilje som var grunnen til at de har vært litt fraværende, mediamessig er det bedre at en gruppe grønnkledde skyter en fiende som angrep dem enn at en lyseblå slipper bomber på noen som kanskje muligens eventuelt kunne gått til angrep et døgn senere.
    meh

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984
    Nå er det vel ikke akkurat sjøforsvarets feil at galne islamister velger å lage bråk i land uten saltvann? Man bidrar der man kan og politikerne har vilje. I den grad sjøforsvaret har hatt mulighet til å bidra i Afghanistan er det blitt gjort, jeg vil tro matroser og sjøoffiserer i Meymaneh følte det var en reell risiko for å bli skutt og drept.
    Jeg ser at det var i overkant flåsete sagt av meg. Tro meg, jeg har all respekt for det land-sjømennene gjør i Afghanistan. Samme med luftwaffe som har gjort en glimrende jobb.

Det jeg sikter til er at enkelte deler av forsvaret klarer å skaffe seg meget gode avtaler på oppdrag med markant snillere risikoprofil enn det å reise rundt i Talibans bakgård i upansrede kjøretøy.

Det er nok ikke først og fremst sjøforsvaret som skal klandres, men mer at man i Hæren klikker hælene sammen og sier "Mottatt!" uten å stille krav om kompensasjon i stil med oppdrag og risiko. (Nå tenker jeg ikke bare økonomisk)

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984
    [
    Nå er det vel ikke akkurat sjøforsvarets feil at galne islamister velger å lage bråk i land uten saltvann? Man bidrar der man kan og politikerne har vilje.
    OT, nå har vel våre "kjære" politikere gjort det slik at sjøforvarsvaret snart er tom for båter, så vi skal vel bare være glad for at gale islamister lett blir sjøsyke og ikke tar danskebåten.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Marineoffiserers kultur for "relasjonsbygging" er langt ifra et særnorsk fenomen! Jeg hadde for et par uker siden gleden av å være vert ved en middag for Buzz Aldrin. Han fortalte at det var 29 astronauter som fløy under Apollo-ferdene. Av dem var det 4 som var med på to turer, de øvrige 25 fikk en Apollo-romferd hver. Av de 29 var det fire som hadde bakgrunn som offiserer i marinen, de øvrige 25 hadde bakgrunn som offiserer i flyvåpenet. Og det var akkurat de fire fra marinen som alle fikk to Apollo-romferder. Hans forklaring på det var grei: Ved US Air Force Academy og ved US Military Academy, West Point (luftoffiserer, inklusive Aldrin, ble før 1954 utdannet ved West Point, USAFA ble opprettet først i 1954) hadde et hovedfokus, å lære deg å lede de under deg. Ved US Naval Academy, Annapolis, derimot var fokuset et helt annet. Der lærte man først og fremst relasjonsbygging til de som sto over deg, og til maktpersoner i det sivile....
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Ved US Air Force Academy og ved US Military Academy, West Point (luftoffiserer, inklusive Aldrin, ble før 1954 utdannet ved West Point, USAFA ble opprettet først i 1954) hadde et hovedfokus, å lære deg å lede de under deg. Ved US Naval Academy, Annapolis, derimot var fokuset et helt annet. Der lærte man først og fremst relasjonsbygging til de som sto over deg, og til maktpersoner i det sivile....
    Det er mitt inntrykk også. Skjoldklassen, minesveiperne og Nansenklassen er vel eksempler fra at dette også gjelder for Norge, legg til distriktspolitisk press fra Umoe Mandal for de to første klassene, så er du der.
    DYT-DYYYYYT-DYT

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Fujitsu Siemens+ en tidligere ansatt er siktet, og direktør Frank Almaas har blitt permittert med umiddelbar virkning

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=189956

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av twominds
    Har vel mest med hvem som har sittet i posisjoner og hatt noe med Siemens å gjøre. Summene her virker foreløpig såpass små at det for meg fremstår som naivitet og tullete feilvurderinger heller enn virkelig korrupsjon. Du gir vel ikke en storkontrakt for en golftur til 6000. Men som offentlig tjenestemann er regelverket utrolig strengt og du er pokka nødt å følge det strengt.
    Vi har vel to sorters korrupsjon:

1. Der du får en stor sum penger inn på kontoen din når alt er i boks.

2. Relasjonbygging eller hva man vil bruke for slags ord. En golftur, en flott middag med fruer, en flaske vin i ny og ne. Verdiene av godene er så små at mottageren klarer å si til seg selv at han ikke gjør noe galt. Men det er en god grunn tll at selgere bruker slike metoder. Det virker. I offentlig som privat virksomhet. Vi selger oss for null og niks.
    Minsk, det nye Utopia

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    På fint kalles det kundepleie...på godt nynorsk kalles det smøring :)

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av TheCripple
    Fujitsu Siemens+ en tidligere ansatt er siktet, og direktør Frank Almaas har blitt permittert med umiddelbar virkning

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=189956
    At Siemens bytter ut sjefene høres bra ut, men måten Monsen (broren til vårt idol) ble behandlet på tyder på noe annet. Monsen varslet i henhold til selskapets interne rutiner, men sjefene fikk vite det og trikset før internrevisjonen ankom. Det skjedde en "omorganisering" der en person ble til overs og ut med'n.

Utbyttingen av sjefene virker som en pro forma aksjon, tviler på at mye har forandret seg. Pro forma aksjonen kan være nødvendig for å få gjennomført forliket, slik at Siemens kunne fortsette med anbudstilsvar. Jeg har ikke sett noe som jeg oppfatter som et brudd med det jeg mener er en trend hos Siemens.

Tar videre i dette avsnittet utgangspkt i at Siemens får en rettskraftig dom mot seg. Generelt om det norske rettsvesenet mener jeg følgende er et stort problem. For firmaet sin del vil forventingsverdien til fremtidige inntekter være høyest hvis de bedriver "kundebepleining&overfakturering" og det er nettopp det som er farlig (og sannsynligvis årsaken til problemene), det er en oppfordring til bedriften og dens ledere om å drive på eller forbi kanten. Hvis straffereaksjonene ovenfor de involverte(både enkelt personer og bedrifter) hadde vært streng nok ville ikke dette ha skjedd. Min konklusjon er at samfunnets reaksjon generelt må ha en en veldig sterk avskrekkende virkning, noe vi i de fleste tilfeller er langt unna.

En annen ting er at forhåpentligvis så er denne saken "forstått" hos alle som er i en posisjon der dette kan bli et problem i fremtiden. Ring Økokrim hvis handelspartneren betaler for rundstykket ditt i kantina. ;)
    DYT-DYYYYYT-DYT

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vannglass
    Ring Økokrim hvis handelspartneren betaler for rundstykket ditt i kantina. ;)
    Godt poeng - men da må du vite om han betaler det av egen lomme eller "tar det på kortet". Kundepleie eller relasjonsbygging eller hva du kaller det kan alltid betraktes som smøring. Når vi gratis videreutdanner kundene vår gjennom kurs og fagsamlinger (uten nødvendigvis dyre middager og kule turer etc) er jo det også tilføring av verdi ...

Grensene her er vanskelige , men det finnes rettskraftig dom på at gave i 10000,- klassen er smøring. Gave kan da være tjeneste etc etc.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vannglass
    Ring Økokrim hvis handelspartneren betaler for rundstykket ditt i kantina. ;)
    Godt poeng - men da må du vite om han betaler det av egen lomme eller "tar det på kortet". Kundepleie eller relasjonsbygging eller hva du kaller det kan alltid betraktes som smøring. Når vi gratis videreutdanner kundene vår gjennom kurs og fagsamlinger (uten nødvendigvis dyre middager og kule turer etc) er jo det også tilføring av verdi ...

Grensene her er vanskelige , men det finnes rettskraftig dom på at gave i 10000,- klassen er smøring. Gave kan da være tjeneste etc etc.
    Det er forskjell på kundepleie og ren bestikkelse/smøring, men grensen kan ofte bli såpass flytende at det er like greit å holde seg godt på riktig side. jobber selv i det private men under svært strenge etiske regler, noe jeg egentlig synes er helt greit. Innimellom jeg misunner venner og bekjente som er på seilaser, fekting og mye annet, men også godt å slippe å ta stilling til hvilken posisjon jeg setter meg selv i.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •