Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 41

Tråd: VG: Voldtekter i Forsvaret blir ikke rapportert

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28

VG: Voldtekter i Forsvaret blir ikke rapportert

Voldtekter i Forsvaret blir ikke rapportert

Forsvaret mangler oversikt over omfang av voldtekter og seksuell trakassering, og har ingen rapporteringsrutiner, ifølge et utvalg.

Han sier Forsvaret skal etablere en intern varslingskanal fra 1. januar, og at ledere skal bevisstgjøres sitt ansvar for å reagere på seksuell trakassering.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=189022
    admin

Det er håpløst, og vi gir oss ikke.

Menig
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    0
    Voldtekter ikke rapportert ? Kanskje det rett og slett ikke er noe å anmelde ? Det er forresten litt av en overskrift....
    Be a gentle lady and join the army!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Det finnes generelt i samfunnet store mørketall på seksuelle overgrep så at det samme eksisterer i forsvaret er ikke noen bombe. At det er dårlige varslingsrutiner er ikke bra, men heller ikke overraskende. Men at det nødvendigvis er større problemer med slike overgrep i forsvaret enn andre organisasjoner har jeg ikke noe grunnlag for å si. Men det er veldig viktig at foreldre kan føle at barna deres er relativt trygge når de er inne.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Det vil være blåøyd å tro at det ikke skjer noe. Selv om overskriften er sensasjonell så er det viktig at forsvaret har på plass apparat og registreringsrutiner for å håndtere ALLE uønskede hendelser. Seksuell trakassering og voldtekt vet vi fra det sivile krever egne typer ressurser og kompetanse. Det burde være en selvfølge at FSAN kunne svare et høyt og tydelig ja på dette spørsmålet når det blir stilt av utvalget. Ikke bare burde forsvaret ha det - men med sin kultur og vilje til å få flere kvinner inn ha bedre sikkerhetsnett enn en finner andre steder.

Det er tilogmed kosteffektivt - ett tilfelle av trakassering eller voldtekt i det hele tatt, men enda verre dårlig håndtert, vil ødelegge mange millioner i jenterekruttering.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2007
    Pondusfaktor
    6
    var det ikke en ib som antasta noen rekrutter på fos sommern 06??
    mener at det var en del om dette i media..
    stormere fryser ikke,de skjelver av glede

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    In the age of information, ignorance is a choice.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Det at det slike hendelser ikke blir rapportert er i og for seg ikke så veldig rart.
    Som regel så skal jo dette gå tjenestevei, (tjenestevei er faktisk den eneste veien mange vet om(Ihvertfall i blant vernepliktige)) Med andre ord, hvis ditt avdelingsbefal har gjort noe som er uakseptabelt, så er det få som har lyst til å levere en klage på vedkommende, TIL vedkommende.

Men hvis dette virkelig er et problem, så må det bli tatt tak i. Og da trenger vi et uavhengig organ..

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av vaskebj
    Som regel så skal jo dette gå tjenestevei
    Ved en voldtekt er det gjerne mer naturlig å gå direkte til MP? I min tid praktiserte man at dårlig oppførsel man ville klage på (stygg språkbruk, straffefyfo etc.) gikk tjenestevei, evt. via tillitsvalgt, men skjedde det noe som etter alminnelig sivil rettsoppfatning klart var en forbrytelse (vold, tyveri og narkotika det vanligste) kunne man selv gå direkte til MP, så var det MP som avgjorde om det var en sak for dem.

Er reglene egentlig slik at det er ens overordnede som bestemmer om MP skal involveres?
    meh

Menig
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    0
    Overskriften er problematisk. Man får lett inntrykk av dette er et stoooort problem i forsvaret. Det er vel f... ikke noe større problem her enn andre steder ??

Et annet forhold er hvordan disse tilfellene blir håndtert. Blir vel vanskelig for en stakkers jente å melde når hun vet at systemet ikke er optimalisert for en slik hevendelse. Nå skal vel 2008 bli det store jenteåret både her og der, så da blir det vel ordnings kanskje...?
    Be a gentle lady and join the army!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984
    Som regel så skal jo dette gå tjenestevei
    Ved en voldtekt er det gjerne mer naturlig å gå direkte til MP? I min tid praktiserte man at dårlig oppførsel man ville klage på (stygg språkbruk, straffefyfo etc.) gikk tjenestevei, evt. via tillitsvalgt, men skjedde det noe som etter alminnelig sivil rettsoppfatning klart var en forbrytelse (vold, tyveri og narkotika det vanligste) kunne man selv gå direkte til MP, så var det MP som avgjorde om det var en sak for dem.

Er reglene egentlig slik at det er ens overordnede som bestemmer om MP skal involveres?
    Nå kan ikke jeg reglene til punkt og prikke. Men jeg vet at dagens vernepliktige får det inn med teskje at alt som skjer av uregelmessigheter skal gå tjenestevei. (Ja, jeg veit at det sitter en del avdelingsbefal som er totalt uenig med meg, og det er kjempebra at de det måtte gjelde har gjort det på en annen måte)

Jeg har også(vil jeg selv påstå) generell god kunnskap om at svært få vernepliktige ikke har snøring på hvordan man får tak i militærpoliti. Eller hvordan man skal forholde seg i en slik sak.

Guest
    Hvis en av f.eks lagførerne dine har gjort noe, går man jo direkte på troppssjef. Troppssjef er nærmeste foresatte, ikke LF-nivå.

I tillegg har man tillitsvalgte som har direkte forbindelse med kp.sjef.

Man går IKKE til personen som har stått for ugjerningen, det sier seg selv.

Tjenestevei er enten til troppssjef eller kp.sjef via tillitsvalgt hvis det er mer hensiktsmessig i den situasjonen.

MP skal kontaktes via sjefsnivå, dvs kp.sjef eller høyere, eller DHO. Det er IKKE noe menig mann skal gjøre selv.

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arctic1
    MP skal kontaktes via sjefsnivå, dvs kp.sjef eller høyere, eller DHO. Det er IKKE noe menig mann skal gjøre selv.
    Hvilket grunnlag har du for å si dette? Ved større hendelser er det greit at dette går tjenestevei, men det er ikke påkrevd, at en soldat går direkte til MP ser jeg ikke på som noe problem.

Vil bare få dette forklart da jeg ikke deler synet ditt.

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av kvisvik
    Hvilket grunnlag har du for å si dette? Ved større hendelser er det greit at dette går tjenestevei, men det er ikke påkrevd, at en soldat går direkte til MP ser jeg ikke på som noe problem.

Vil bare få dette forklart da jeg ikke deler synet ditt.
    Det er det jeg har vært inneforstått med i min tid i Forsvaret. Pratet med en kollega som er tidligere MP, som sa at det er mulig for menige å gå direkte på MP. Tok feil der.

Jeg vil derimot heller anbefale menige å ta det via tr.sjef eller liknende, for å få det gjort mer ryddig.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Jeg vil derimot heller anbefale menige å ta det via tr.sjef eller liknende, for å få det gjort mer ryddig.
    Den jenta/gutta som har blitt voldtatt er ikke intr. i å fortelle det til alle, bare for å få gjort det "ryddig" - Det er helt sikkert jævlig nok i seg selv, om man ikke må fortelle det til noen som ikke har noe med det å gjøre.

Så det å forlange at offeret skal måtte fortelle det tre ganger før hun/han evt. får prate med MP/sivilt politi er drøyt sagt av deg Artic1. (Tillitsvalgt->KP.sjef(som helt sikkert skal ha med 3 andre på møtet)->MP)
    Det må da holde med EN(1) gang..

Guest
    Den jenta/gutta som har blitt voldtatt er ikke intr. i å fortelle det til alle, bare for å få gjort det "ryddig" - Det er helt sikkert jævlig nok i seg selv, om man ikke må fortelle det til noen som ikke har noe med det å gjøre.

Så det å forlange at offeret skal måtte fortelle det tre ganger før hun/han evt. får prate med MP/sivilt politi er drøyt sagt av deg Artic1. (Tillitsvalgt->KP.sjef(som helt sikkert skal ha med 3 andre på møtet)->MP)
    Det må da holde med EN(1) gang..
    Eh...ok...det holder altså ikke å si ifra at hun ønsker å anmelde vedkommende til MP til enten tr.sjef eller kp.sjef? Da vil jo ting skje.....De trenger ikke vite det med en gang.....men, de vil nok få vite det uansett hvordan prosessen går, uavhengig av hvordan offeret velger å gå frem....

Tror du heller ikke vedkommende vil søke råd hos venner/venninner i troppen/avdelingen?

Forøvrig sjekk PM.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7
    Hvilken vei man skal gå innad i militæret er sikkert en nyttig diskusjon å ta, kan jo se at ting ikke er krystallklart, for å si det mildt.

Men voldtekt? Hva med å ringe politiet? Er ikke i tvil om hva jeg hadde bedt min venn/venninne gjøre, dersom denne hadde ringt meg fortvilet og var voldtatt.
    For myself I am an optimist - it does not seem to be much use being anything else.

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 144455.ece

Dette så ut som god håndtering av saken helt til soldatene fikk munnkurv for å forhindre at det ble publisitet omkring saken! Det burde da være mer å tjene på å finne den skyldige og hive ham på hue og ræva ut? Da har man iallefall ikke noe å være redd for dersom pressen får høre om det, om man ikke finner ham så må man kunne vise til at man har prøvd skikkelig. Om man hadde tatt oppgjøret til rett tid ville det skadet forsvaret mye mindre enn en slik historie i ettertid.

Forsvarets troverdighet står ikke å faller på en overgriper, den står og faller på hvordan forsvaret takler saken.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Harald10
    Men voldtekt? Hva med å ringe politiet? Er ikke i tvil om hva jeg hadde bedt min venn/venninne gjøre, dersom denne hadde ringt meg fortvilet og var voldtatt.
    Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville gjort, og da kan tr.sjef evt. andre mene hva pokker de vil om saken..

Det er helt sinnsykt at man skal fortsette å tenke på denne hierakiiske måten i sånne situasjoner. LITT skjønn må tilogmed forsvaret tillate seg..

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Siden det er snakk om MP eller troppsjef ang. hvem som skal ha melding om voldtekt. Ikke noe problem å gå direkte til Politiet.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Guest
    Man kan gå direkte til politiet ja, men Forsvaret og apparatet rundt vil jo nødvendigvis bli inkludert.

Hvorfor skal det vinkles til at det er hierarkisk? Tror du, vaskebj, at de i lederstillinger ikke kan eller vil hjelpe? At vedkommende ikke vil få støtte?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Man kan gå direkte til politiet ja, men Forsvaret og apparatet rundt vil jo nødvendigvis bli inkludert.

Hvorfor skal det vinkles til at det er hierarkisk? Tror du, vaskebj, at de i lederstillinger ikke kan eller vil hjelpe? At vedkommende ikke vil få støtte?
    Det har ingenting med at de ikke får støtte. Vedkommende som sitter som Tr.sjef er helt sikkert en hyggelig kar/dame som vil gjøre alt i sin makt for å få hjulene til å rulle. Det har noe med at dette vil være unødvendige påkjenninger for offeret. Å måtte forklare seg fire ganger er både meningsløst og vil påføre offeret enorme påkjenninger som du bare kan forestille deg.

Så poenget mitt er at vi vil gjøre den prossesen så rask, grundig, og minst mulig smertelig for offeret som mulig.

Og tr.sjefer. bn.sjefer vil bli informert. De trenger ikke førstehåndsberetninger fra offeret selv. Og hvis offeret ønsker det, så er HELT sikkert tr.sjef, kp.sjef, og bn.sjef villige til å ta en prat. Men dette må offeret få bestemme selv. Det skal ikke være noe man må, fordi man skal følge hierakiet.. DER kommer hierakiet inn i bildet..

Guest
    Man må ingenting....man har et valg.....har ikke noe med hierarkiet å gjøre....

Å måtte forklare seg fire ganger er både meningsløst og vil påføre offeret enorme påkjenninger som du bare kan forestille deg.
    Les PM'en, så skjønner du hvor jeg står mtp akkurat dette....

Og hvorfor er det meningsløst?

En forklaring så er dommen satt? Kan vel faktisk tenkes at man må snakke om det mange flere ganger, i f.eks en eventuell rettssak.

(Ikke sagt for å rakke ned på voldtektsofre, har en venninne som ble voldtatt, og har sett first hand hvordan man kan bli preget av det. Har også sett hvordan åpenhet rundt det til sine nærmeste også hjelper på situasjonen)

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Man må ingenting....man har et valg.....har ikke noe med hierarkiet å gjøre....

Å måtte forklare seg fire ganger er både meningsløst og vil påføre offeret enorme påkjenninger som du bare kan forestille deg.
    Les PM'en, så skjønner du hvor jeg står mtp akkurat dette....

Og hvorfor er det meningsløst?

En forklaring så er dommen satt? Kan vel faktisk tenkes at man må snakke om det mange flere ganger, i f.eks en eventuell rettssak.

(Ikke sagt for å rakke ned på voldtektsofre, har en venninne som ble voldtatt, og har sett first hand hvordan man kan bli preget av det. Har også sett hvordan åpenhet rundt det til sine nærmeste også hjelper på situasjonen)
    Nå tar jeg det her, så slipper jeg både PM og her..

Det har ingenting med "en forklaring så er dommen satt" å gjøre. Det å forklare seg flere ganger til de "RIKTIGE" folkene. Det er noe helt annet enn å fortelle det til noen som ser det på som "nice to know"..
    Jeg skjønner at det er fint å ta kontakt for å prate med noen om situasjonen, men man skal ikke måtte føle at man MÅ prate med KP.sjef fordi det er sånn det hele fungerer. I en slik situasjon så prater man med de man vil, om hva man vil, uten å måtte begrunne hvorfor..

Men du nekter jo å ta det jeg sier..
    Mange vernepliktige(Ja, jeg kjenner en god del. Jeg er jo trossalt menig) føler at tr.sjef, kp.sjef er de eneste man skal prate med.. Man får ikke gjøre noe på eget insj. Det er nettopp dette jeg vil få en bukt med. Man skal føle at man kan prate med hvem man vil.. Vil man ikke prate med tr.sjef om dette, så skal man ikke måtte det bare fordi han er troppsjefen din.. Enten du liker det eller ikke, så er det sånn jeg ser det. Og som jeg skrev i PM'en, så vet jeg om MANGE jenter som ikke vil prate med sine mannlige befal om sine kvinnelige behov og tanker.. Det har i de fleste tilfeller ordnet seg, etter god hjelp fra andre kvinnelige befal som har skjønt tegninga.

Hvem offeret prater med må vel være likegyldig for kp.sjef sålenge det er til det beste for offeret..

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Min mening er at man i grunn bør kunne gå rett til politiet, så kan evt de ta det opp med mp osv.
    Det er en stor nok belastning for en person som har blitt utsatt for et slikt overgrep i utganspunktet, for om de ikke skal måtte bekymre seg for hvem de egentlig skal melde fra til.

jeg kan heller ikke helt se for meg MPsoldaten som sier "nei, du må gå til troppsjef for at vi skal kunne gjøre noe med dette" om en jente kommer og forteller at hun har blitt utsatt for et overgrep..

Guest
    For å oppsummere det jeg har sagt:

-Ja, man kan gå direkte til MP
    -Ja, man kan gå direkte til sivilt politi
    -Nei, man MÅ ikke prate med tr.sjef el for å få saken igang. Jeg tenkte litt mer generelt hvis det var noe galt, ikke spesifikt voldtekt eller seksuell trakkassering. Poenget mitt her var å forklare hva tjenestevei er.
    -Jeg har aldri forlangt at noen skal ta det tjenestevei. Jeg vil anbefale det, basert på mine erfaringer

-Problemet er, som du selv påstår vaskebj, at folk ikke vet hvordan de skal få tak i MP eller foholde seg i en sånn situasjon. Da kan det kanskje være lurt å søke hjelp, hvis man ønsker.

-Jeg synes det vinkles som om det er idioti å ta forbindelse med nærmeste sjef eller ett nivå opp i en sånn sak. Det er jeg ikke enig i. Det fungerer faktisk. Men, selvfølgelig opp til den enkeltes ønsker. Det er IKKE et krav om å gjøre det sånn.

-Tror ikke "nice to know" er saken her. Hadde jeg som sjef på et eller annet nivå fått vite at et av mine befal hadde gjort noe slikt, skulle det fått konsekvenser.

-Man har også prest tilgjengelig, som kan støtte ved behov.

-Ref det å "ikke ta det du sier". Er det ikke et diskusjonsforum da? Jeg har da lov til å være uenig i dine synspunkter...eller? Jeg har også utdannet en del soldater som er inne til førstegangstjeneste, og vet litt om hva som rører seg. Har gjennomført førstegangstjeneste før jeg ble befal også. Deler ikke dine erfaringer rundt hva jenter synes, eller ønsker. Jeg tvinger aldri noen, gutt eller jente, til å si noe som helst til meg. Men, hvis de vil prate så vil jeg støtte dem. Min erfaring er at mange jenter blir litt provosert fordi vi forskjellsbehandler dem ift gutta.

Hvem offeret prater med må vel være likegyldig for kp.sjef sålenge det er til det beste for offeret..
    Helt klart. Men det må også få konsekvenser militært for den som har begått ugjerningen.

jeg kan heller ikke helt se for meg MPsoldaten som sier "nei, du må gå til troppsjef for at vi skal kunne gjøre noe med dette" om en jente kommer og forteller at hun har blitt utsatt for et overgrep..
    Er vel ingen som har sagt at det vil skje?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Ok, jeg får gjøre meg litt klar her.
    Jeg sier ikke at man ikke skal prate med befalet sitt, men man skal bevistgjøre soldatene på hvorvidt man har _plikt_ eller _ikke_ til å prate med befalet sitt. Og hvis du er en av de som er flink til å gjøre dette, så all ære til deg. Da kan jeg ihvertfall nevne 5(som jeg kommer på i farta) som har noe å lære av deg.

Igjen, det er flott at befalet stiller seg villig til å være til hjelp, og jeg ser det faktisk som en plikt for befalet å være til hjelp.

Jeg sier heller ikke at befalet skal holdes utenfor. Men hvis vedkommende ikke får prate med offeret, så får befalet fortsatt vite hva som har skjedd. Og kan straffe ut ifra det.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Jeg tror det bør bli en egenvurdering den skadelidende må ta. Er tr.sjef/bn.sjef/etc en real person du stoler på og kan snakke med, så gå til han/henne for å få råd til og hjelp videre i saken. Men, jeg mener det er viktig at det informeres om at MP/sykesøster/prest/sivilt politi har åpen dør for de som er har vært utsatt for voldtektssaker og andre og alvorlige hendelser. I en voldektsak er det uansett ikke troppsjef som skal avsi noe dom.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27
    Hur ska du kunne løse dine oppgaver som befal om du ikke får info om ting som dette? Selvfølgelige MÅ nærmeste sjef få beskjed ASAP.
    Minsk, det nye Utopia

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av TheCripple
    Jeg tror det bør bli en egenvurdering den skadelidende må ta. Er tr.sjef/bn.sjef/etc en real person du stoler på og kan snakke med, så gå til han/henne for å få råd til og hjelp videre i saken. Men, jeg mener det er viktig at det informeres om at MP/sykesøster/prest/sivilt politi har åpen dør for de som er har vært utsatt for voldtektssaker og andre og alvorlige hendelser. I en voldektsak er det uansett ikke troppsjef som skal avsi noe dom.
    ...!? Voldtekt er en alvorlig, straffbar handling som politiet GJERNE og HELST vil få melding om så tidlig som overhodet mulig. Dette for å ha størst sjanse til å iverksette en vellykket etterforskning.

Jeg skjønner at det er uklart hva gjelder rutiner i Forsvaret i slike saker, men nå må vi ikke blande kortene her. Politiet og helsepersonell ASAP. Det andre er milevis bak i prioriteringskøen. Den jobben befal eventuelt har er forebygging. Det vil si at det må være klare retningslinjer på hva som er akseptabelt, samt fokus på enkle mellommenneskelige ting, moral og etikk i den forbindelse.
    For myself I am an optimist - it does not seem to be much use being anything else.

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Poengene som kommer frem om at den fornermede ikke ønsker å gå gjennom for mange ledd støtter jeg fult ut. dette er vanskelig nok. Dette gjøres enkelt ved at fornermede går direkte til sivilt politi eller MP. så tar vi en motsatt tjenestevei. MP/Sivilt politi tar kontakt med stasjonssjef eller kompanisjef. kp.sjef underetter de han føler er nødvendig. Det gjør også at sjansene for bevisforspillelse minsker.

Den løsningen gir minst belastning for den utsatte part, og de som trenger å vite det går i prioritert rekkefølge. Troppsjef trenger igrunn ikke annet enn melding fra kp.sjef om at X ikke møter til daglig tjeneste. Eller for stasjonssjef ned til kp.sjef. Ikke at det på noen måte skal holdes hemmelig, men la politi\MP være den som først tar hånd om saken. troppsjef kan ikke gjøre dritt annet enn å henvise personen videre bortsett fra å ta en samtale, noe som er svært situasjonsbestemt om går.

Det har vært mer enn nok for meg å fått telefon fra stasjonssjef at x ikke møter til tjeneste.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av lukman
    Hur ska du kunne løse dine oppgaver som befal om du ikke får info om ting som dette? Selvfølgelige MÅ nærmeste sjef få beskjed ASAP.
    Nå må du lese hva jeg skriver min gode mann..

Tr.sjef, kp.sjef, bn.sjef får vite dette.. De har ikke behov for å få førstehåndsforklaring av offeret.. De vil bli informert av MP/sivilt politi. Og få vite alt de har behov for å vite.. Så er det opp til offeret selv om han/hun vil gi en forklaring til Tr.sjef, kp.sjef, bn.sjef..

Jeg har aldri sagt at noen sjefer uansett nivå skal holdes utenfor.. Jeg sier at DE IKKE TRENGER Å HØRE HISTORIEN FRA OFFERET SELV.

Selvsagt skal befalet blandes inn..

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    ...!? Voldtekt er en alvorlig, straffbar handling som politiet GJERNE og HELST vil få melding om så tidlig som overhodet mulig. Dette for å ha størst sjanse til å iverksette en vellykket etterforskning.

Jeg skjønner at det er uklart hva gjelder rutiner i Forsvaret i slike saker, men nå må vi ikke blande kortene her. Politiet og helsepersonell ASAP. Det andre er milevis bak i prioriteringskøen. Den jobben befal eventuelt har er forebygging. Det vil si at det må være klare retningslinjer på hva som er akseptabelt, samt fokus på enkle mellommenneskelige ting, moral og etikk i den forbindelse.
    Etter det jeg har skjønt er det ofte slik at voldtektsofre og personer som har vært utsatt for andre alvorlige hendelser som er forbundet med "skam" ikke er særlig lysten på å gå rett til politiet. Poenget mitt var at det må informeres om åpne dører, slik at offeret selv kan velge hvem de vil kontakte først for å få snakket om det. Kjenner personlig til en episode der offeret etter en lang samtale med sykesøster ble overbevist om å kontakte politiet. Ha alle dører åpne og informer om at det er slik, i det minste trenger ikke offeret å være usikker på hvor man kan henvende seg.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7

Etter det jeg har skjønt er det ofte slik at voldtektsofre og personer som har vært utsatt for andre alvorlige hendelser som er forbundet med "skam" ikke er særlig lysten på å gå rett til politiet. Poenget mitt var at det må informeres om åpne dører, slik at offeret selv kan velge hvem de vil kontakte først for å få snakket om det. Kjenner personlig til en episode der offeret etter en lang samtale med sykesøster ble overbevist om å kontakte politiet. Ha alle dører åpne og informer om at det er slik, i det minste trenger ikke offeret å være usikker på hvor man kan henvende seg.
    Tiltredes.

Dette inngår i hva man kan gjøre (burde gjøre!) i forkant innad i Forsvaret, sammen med forebygging.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27
    .. De vil bli informert av MP/sivilt politi. Og få vite alt de har behov for å vite.. Så er det opp til offeret selv om han/hun vil gi en forklaring til Tr.sjef, kp.sjef, bn.sjef..
    Du har ulikke roller/oppgaver her. MP/Sivil politi har rettspleie som oppgave. Befal har stridsevne som en viktig oppgave samt et ansvar for understelt personell. At politi kommer (har lov til?) å gi deg all info som du trenger til å ivereta disse oppgaver virker for meg som lite sannskyldigt.
    Minsk, det nye Utopia

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7

Tr.sjef, kp.sjef, bn.sjef får vite dette.. De har ikke behov for å få førstehåndsforklaring av offeret.. De vil bli informert av MP/sivilt politi. Og få vite alt de har behov for å vite..
    (Min uthevning)

NEI!

Så er det opp til offeret selv om han/hun vil gi en forklaring til Tr.sjef, kp.sjef, bn.sjef..
    JA!

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Tror det er viktig her at alle tar innover seg at en i uniform ikke er fratatt sine borgerretter som individ. En har krav på personvern og beskyttelse som alle andre.

Som Harald10 påpeker er det ingen som helst rettighet for noen militær sjef å vite noe som helst. Det føler en kanskje ikke er så veldig gunstig hverken i forhold til å være en god leder for den som er rammet eller for å ta eventuelle tiltak på kultur/miljøer - men slik er det. Den som går til politiet med noe slikt skal ha trygghet på at politiet bruker den informasjonen kun til etterforske og påtale - ikke til tilfredsstille en arbeidsgiver sine statistikkbehov.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63
    Beidh a lá leo

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2007
    Pondusfaktor
    6
    noen som vet hvilken bn dette er??
    panser har vel dimmet,siden han var vernepliktig så er han fra sanitet eller art.
    noen som vet?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av espen86
    noen som vet hvilken bn dette er??
    panser har vel dimmet,siden han var vernepliktig så er han fra sanitet eller art.
    noen som vet?
    Slike feltrykter holder vi oss for gode til. Kommer det offisiell info av slik art kan noen linke til det.

Moderator
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2007
    Pondusfaktor
    6
    Moderert. Les innlegget over på nytt.

Admin

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •