Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Side 3 av 5 FørsteFørste 12345 SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 174

Tråd: Olavsvern marinebase

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    6
    Hvis vi bruker 1.5% av BNP i dag vil en 50% økning resultere i 2.25% av BNP, ikke 2%. Og husk at "kun" +50% er en STOR økning hvis den går over kort tid.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2008
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av lexmyr
    Hvis vi bruker 1.5% av BNP i dag vil en 50% økning resultere i 2.25% av BNP, ikke 2%. Og husk at "kun" +50% er en STOR økning hvis den går over kort tid.
    oops du har helt rett, en regnefeil der. 50% økning blir 2.25% ikke 2.0%.

Jeg er enig i at vi ikke bør øke over veldig kort tid, men heller gradvis.

L

Guest

Re: Olavsvern marinebase

Høyre smeller til med lovnad om gjenåpning av Olavsvern hvis de kommer til makten etter valget:

Høyre sier de skal gå gjennom med alle nedleggelsene som denne regjeringa har gjort.

– Én av dem har vi allerede bestemt at vi skal reversere, dersom vi kommer i regjering. Nedleggelsen av Olavsvern var et feilgrep, sier høyreleder Solberg.
    Går det an å være uenig?

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    8

Mulig valgflesk, men jeg biter på...

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Jeg er generelt skeptisk når politikere, uansett farge, sier det skal beholde/gjenåpne en base/garnison/stasjon. Ofte er det da bare basert på å oppnå lokal velvilje pga arbeidsplasser, og uten hensyn til de operative kapasiteter denne basen skal understøtte. Ingen base har noen egenverdi i seg selv, og jeg er hjertens enig i vår forsvarssjef, som konkret har uttalt at han heller vil ha 2 flystasjoner med fly enn 7 uten. Hele hensikten med denne basen er å skape økt operativ effekt i den spisse ende, i dette tilfelle ved at u-båter (og muligens andre fartøyer) vil kunne ha raskere tilgang til, og økt tilstedeværelse i nordområdene.

Når det er sagt, jeg er ikke uenig i at det kunne gitt en viss operativ effekt om våre u-båter kunne operert derfra. Vi må bare være klar over at innenfor et forsvarsbudsjett av en gitt størrelse (og den størrelsen bestemmes av Stortinget, ikke av Høyre) vil en satsing på Olavsvern føre til at noe annet må lide. La oss for eksempel si at ett kompani i Bn 2 må nedlegges for å holde basen i drift (eksemplet er vilkårlig; jeg har ikke sjekket disse kostnadene opp mot hverandre). Da må noen ta en helhetsvurdering, og finne ut hva som skal satses på, og hva som skal legges ned. Det blir for enkelt å bare love penger i øst og vest.

Ellers er jeg ikke uenig med Guderian i et av innleggene over:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Guderian
    At Olavsvern i det hele tatt sammenlignes med Ramsund, Sortland og Trondenes er et lite mysterium. Olavsvern er en marinebase i ordets rette forstand. De andre er bare modifiserte brygger, satt på spissen. Sortland ble anlagt som følge av en distriktspolitisk triumf. Ingenting annet. Kunne med letthet vært lagt ned og KV vært flyttet til Olavsvern. Ramsund kunne opprettholdt sin rolle som base for marinejegerne (ift treningsfasiliteter, skytefelter etc) og støttefunksjoner, alt annet kunne vært flyttet til Olavsvern. Trondenes er vel mer en "grønn" leir enn noe annet.
    Kort sagt, Olavsvern har alt de andre basene ikke har - i forhold til hva en marinestyrke krever av logistikk og infrastruktur til daglig drift. Og skal man tenke strategisk opp mot det erklærte satsingsområdet til Regjeringen, vil det være selvsagt at Olavsvern var det åpenbare valg for stasjonering av fartøyer. Også det rekrutteringsmessige øyemed ift bosetting for befal og offiserer (Tromsø by) medfører et stort fortrinn sammenlignet med øvrige baser.
    Dersom noen politikere er rakrygget nok til å si at nei, vi legger ned Ramsund, Sortland og/eller Trondenes. Men, da taper de jo stemmer der...

(For at ingen skal tro at jeg er en søring som ikke vet hvor fortreffelig Olavsvern er som base - jeg er fra Tromsø, synes basen er flott, og har masse lokalpatriotisme som taler for å beholde den - men synes fortsatt helheten bør telle mer.)
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Jan Petersen har vært hovedpersonen bak detaljene i Høyres forsvarspolitikk, med hans grundige detaljkunnskap og helhetstenkning gjennom fire år som leder for Stortingets forsvarskomite, tror jeg ikke han har dette som en lokal PR-sak uten å tenke på helheten i Forsvaret. Jeg er helt enig i at man må sette ting opp mot hverandre for prioritering, men man trenger ikke nødvendigvis være enig i alle prioriteringer gjort av dagens sivil-militære forsvarsledelse.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Jeg synes forresten det er vel verdt å lese dette. Den nåværende integrerte politisk-militære forsvarsledelsen gir ikke Stortinget noen mulighet til å gå prioriteringene de gjør etter i sømmene, alle detaljer i beregninger og analyser holdes hemmelig.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Enig, hvlt. Jeg har respekt for Petersen på dette feltet, og tror også at Høyre i samspill med FrP er de som har størst troverdighet i Forsvarsspørsmål, isolert sett.

Likevel, ved forrige korsvei røk Olavsvern ut, fordi noe annet ble prioritert høyere. Det skulle vært morsomt å vite nøyaktig hva, og hvilke konsekvenser det ville hatt for operativ evne å gjøre om valget.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Spørsmålet må jo bli hva en eventuell gjenåpning vil bidra med av kapasitet. Marinen er allerede så liten at det vel ikke er flere stillinger på land som trengs.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Rekrutt
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    0

En liten korreks til Rittmester og hans påstand om at INGEN base har en egenverdi i seg selv. Det er jo nettopp her Olavsvern skiller seg fra samtlige andre leire/garnisoner/ flyplasser osv. Olavsvern er en operativ kapasitet i seg selv, det er derfor nedleggelsen har møtt slik motstand over hele landet (og blandt våre allierte). Det er IKKE pga de 14 stillingene som driftet basen. I Tromsøsammenheng tilsvarer antall stillinger som gikk tapt at en storkiosk går konk, ikke akkurat et ramaskrik fra hverken innbyggere eller politikere. Det er også derfor basen ble foreslått nedlagt, det har "ingen" konsekvenser for Tromsø kommune. Hadde man foreslått å legge ned Ramsund eller Sortland hadde ramaskriket runget i stortingets korridorer. Olavsvern var letteste motstands vei- eller ihvertfall tilsynelatende.

La meg ramse opp kapasitetene som gjør Olavsvern unik, og en operativ kapasitet i seg selv (alt er sakset fra aviser- Nett og papirutgaver)
    - Nesten 400 meter med dypvannskai. Denne kaitypen finnes kun på Olavsvern og Haakonsvern og er et krav for at fregattene våre skal legge til. Ergo mister marinen sin eneste mulighet for militær havn for fregattene i Nord-Norge.
    - Ammunisjonsanlegget er det eneste i Norge som er integrert. Det betyr at en ubåt (eller en annen type fartøy) kan losse ammunisjon, foreta reperasjoner og armeres igjen, alt inne i fjellet.
    - Dokka inne i fjell hindrer innsyn, beskytter mot vær og vind og ikke minst bomber og granater. Et marinefartøy som seiler i nordpå på vinteren er må bruke timesvis på å hugge bort is, noe som reduserer operativiteten til fartøyet samt er svært uøkonomisk. På Olavsvern seiler fartøyene rett inn i fjellet og er "good to go" etter noen timer.
    - Eneste ubåtbase nord for Bergen.
    - Osv

Jeg jobber selv i hæren og vet at det kan være vanskelig for en enkel hærmann å forstå marinens kapasiteter :-)

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Sitat Opprinnelig skrevet av Harald Nessvold
    En liten korreks til Rittmester og hans påstand om at INGEN base har en egenverdi i seg selv.
    Det kan være at vi snakker forbi hverandre her - men jeg vil nå fortsatt hevde at Olavsvern ikke har noen egenverdi i seg selv. Derimot har basen, som du også sier, en potensiell stor verdi ved at den kan understøtte operative maritime kapasiteter som fregatter og ubåter. Og disse, eller rettere sagt de kapasitetene de representerer, har en egenverdi.

Nå skal jeg ikke flisespikke for mye her, man kan godt kalle Olavsvern en styrkemultiplikator, og sånn sett si at den har en verdi, men da er det kombinert med skipene den støtter, og ikke isolert sett.

Jeg er ikke uenig i dine vurderinger ellers - mitt poeng tidligere var bare å stille kostnadene ved å opprettholde Olavsvern opp mot andre operative verdier som da måtte forsakes.

Menig
    Ble medlem
    May 2008
    Pondusfaktor
    0

vel olavsvern var/er det eneste stedet nato har nord for bergen som kan ta imot atomubåter. Hvis det faktisk skulle ende med at en slik ubåt får problemer nord for finnmark så er det sikkert gøy at den bare seiler hele veien ned til bergen for å ordne opp.
    Ekte menn fryser ikke.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.6931098

– De norske ubåtene er diesel-elektriske, de har batterier som må lades grundig hver fjerde eller femte uke. Det kan vi ikke gjøre i Nord-Norge lenger og det er selvfølgelig en stor ulempe for oss, sier kommandør Erik Bøe som er sjef for ubåtvåpenet.

For ett år siden stengte dørene ved marinebasen Olavsvern i Tromsø. Basen var en av to i Norge med fjelldokk, verksteder, fagfolk og utstyr til å vedlikeholde ubåtene. Basen ble også brukt av andre marinefartøy - både norske og allierte.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Guest

Dette bekrefter jo bare igjen at beslutningen om Olavsvern var et stort feilgrep. Det kan jo umulig komme som noen overraskelse. Det virker som det har gått fryktelig mye prestisje i det, og at politikerne ikke er villige til å innrømme at de fattet beslutningen basert på direkte feilaktig grunnlag. Dette har vært skrevet gang på gang i blant annet "Norsk Tidsskrift for Sjøvesen". Det vil ikke spares penger ved å legge ned Olavsvern, og et logistikkfartøy vil aldri kunne erstatte en fullt utbygget marinebase med innendørs dokk.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

På den annen side - skulle jeg deployert noen stridsbåter til Adenbukta ville jeg satt mer pris på et logistikkfartøy der enn en base i Tromsø...

Ikke at jeg er uenig i at Olavsvern er bra, vi må bare finne ut hva som må bort i stedet. Som det har vært foreslått tidligere her på forumet, flytting av all militær aktivitet på Sortland, Ramsund og i Harstad til Tromsø kunne vært bra militært sett, men politikere tenker distriktspolitikk mer enn hva som er militært fornuftig.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6

Sett i lys av Forsvarsministerens tale håper jeg det på nytt åpner seg en mulighet for mer permanent sjømilitær tilstedeværelse i nord.
    "For Konge, Fedreland og Flaggets heder"

Guest

Hvorfor tenker man lavintensitetskonflikter all the way? Om det er RPG-jollebekjempelse og Afghanistan som er hot nå for tida, behøver det ikke være det om 5-10-20 år. Vi må jaggu klare å være mer langsiktige enn mange later til å være i disse dager, og derfor er det faktisk gledelig at FMIN ser ut til å tenke i de baner. Forsvaret av nasjonen i en usikker framtid med drakamp om ressursene skal, og må ha prioritet nummer èn vedrørende utviklingen av Forsvarets infrastruktur og baser.

Et logistikkfartøy er vel og bra, men kan aldri erstatte en fullt utbygget marinebase i fjell. Kun et supplement. En marinebase viser gjenspeiler også en nasjons strategiske tenking og politiske prioritering. Noe ihvertfall jeg anser som viktig slik situasjonen kan (og høyst sannsynlig) vil utvikle seg i våre enorme nordområder i årene som kommer.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Pondusfaktor
    5

Kunne det vært et alternativ å slå sammen KV Nord på Sortland med Olavsvern? Ha en felles base? Om Sortland ikke er mulig å bygge om til noe brukende til å tjene alles behov, flytt da heller KV Nord til Olavsvern. Dermed kan en motbevise argumentet mot at det ikke finnes aktivitet ved Olavsvern som rettferdiggjør basens videre eksistens, faktisk, en kan argumentere for en utvidelse med tanke på Kystvakten. Om det er et alternativ kan en vurdere å flytte KJK dit også.

Bygg ett samlet marinesentrum i nord - slik får man god driftsøkonomi, og man vedlikeholder en svært attraktiv kapasitet i en viktig region.

Så var det bare det å overbevise KV og KJK om å flytte...
    Si vis pacem, para bellum

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7

Er det gode nok treningsfasiliteter for landoperasjoner i området til at KJK (og kanskje også MJK? Det har vel vært diskutert at disse to skulle samlokaliseres tidligere) er villige til å flytte? Type, hvor er nærmeste skytefelt? På OVB har vi så vidt jeg husker bare kortbane.
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Pondusfaktor
    5

Kunne det vært verdt investeringen å bygge en treningsområde for KJK ved Olavsvern...? Eller vil det koste for mye til å rettferdiggjøre en flytting?

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.6931098

– De norske ubåtene er diesel-elektriske, de har batterier som må lades grundig hver fjerde eller femte uke. Det kan vi ikke gjøre i Nord-Norge lenger og det er selvfølgelig en stor ulempe for oss, sier kommandør Erik Bøe som er sjef for ubåtvåpenet.

For ett år siden stengte dørene ved marinebasen Olavsvern i Tromsø. Basen var en av to i Norge med fjelldokk, verksteder, fagfolk og utstyr til å vedlikeholde ubåtene. Basen ble også brukt av andre marinefartøy - både norske og allierte.

Er så dumt at man kan bli helt matt.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7

Ordføreren i Tjelsund har for øvrig gått ut i dagens fremover og sagt at han forventer at Ramsund blir bygd ut slik at de kan ta i mot ubåter.

Edit: Fremover er lokalavisa i Ofoten. http://www.fremover.no
    http://www.fremover.no/lokale_nyheter/a ... 791044.ece

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Pondusfaktor
    5

Jaja, for akkurat det vi nå trenger er at ordførerene blander seg inn...

Kun halvveis sant, selvsagt, ettersom det er bare positivt at folk følger med, men det siste vi trenger nå er at det blandes lokalpolitikk inn i dette - det har vi hatt nok av før...

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2008
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Arn
    Kunne det vært verdt investeringen å bygge en treningsområde for KJK ved Olavsvern...? Eller vil det koste for mye til å rettferdiggjøre en flytting?
    [OT]Spørsmålet er heller har vi bruk for KJK i den form styrken har i dag?[/OT]

Drømmen er jo selvfølgelig å få åpnet Olavsvern igjen men spørsmålet er jo bare på bekostning av hva all den tid det ikke tilføres mere midler til forsvaret.
    Svabergsindianer

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2009
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Zenon

[OT]Spørsmålet er heller har vi bruk for KJK i den form styrken har i dag?[/OT]
    Ja, nå er jeg spent...
    Si vis pacem, para bellum.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2009
    Pondusfaktor
    5

Nå sporer debatten noe av, men svaret mitt hvorvidt vi trenger KJK er et uforbeholdent ja.

Norge er som kjent et langstrakt land med en omfattende kystlinje. Landsdelene er svært varierte, både i terreng og bosetningsmønster, infrastruktur og klima, og på grunn av disse hensynene, og for å vedlikeholde vår kompetanse på operasjoner i disse, mer enn av noen distriktspolitisk eller sikkerhetspolitisk grunn så bør og må vi opprettholde en tilstedeværelse i flest mulig ulike landsdeler. KJK representerer en stor del av det lille som er igjen av vår dedikerte kystnære kampstyrke, det som tidligere bestod av Kystartilleriet og MTB-våpenet. De er dermed den eneste styrken som bevarer og videreutvikler vår kompetanse på infanterioperasjoner i en av våre største "landsdeler," nemlig skjærgården. Så langt vedlikeholdes denne hovedsaklig for kysten i nord Norge, men ettersom det er vårt "satsningsområde" så er det akseptabelt. Ideelt sett skulle vi sett en videre styrking av KJK i nord, samt en opprettelse av en søsteravdeling på Håkonsvern, men Forsvaret generelt er så langt fra en ideell situasjon at dette ikke er aktuelt.

Om mulig så hadde det vært interessant å legge denne til Olavsvern og med det gjøre basen til et skikkelig kraftsentrum innen Marinen, og som en nordlig motvekt til Håkonsvern. Etter min mening bør dette være et hovedprinsipp for alle forsvarsgrenene - et hovedsenter i nord, et i sør. Alle andre funksjoner bør da i den grad det kan la seg gjøres sentraliseres til disse to. (Risikerer her en avsporing av dimensjoner, så jeg lar det bli med dette i denne omgang!)

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Guest

Sjefen for ubåtvåpnet, kommandør Erik Bøe, sier til Bergens Tidende at turen fram og tilbake mellom Haakonsvern og Nord-Norge tar en uke. Ubåtbatteriene må lades hver femte uke. Dermed blir det mindre tid til operasjoner i nordområdene, og hver seilas til Bergen koster cirka 300.000 kroner.
    Og dette "visste ikke" forhenværende GIS da han la fram sin løgnpropaganda for politikerne i prosessen med å hjernevaske de for å få lagt ned Olavsvern? Humbug. Selvsagt visste han vel det, den slue kystartilleristen.

Det er -skremmende- å lese f.eks Sjømilitært Samfunds utmerkede blad "Norsk Tidsskrift for Sjøvesen" som påpeker det som medførte at den politiske beslutningen om nedleggelse ble tatt. Politikerne ble ført bak lyset av de få som mente Olavsvern ikke tjente noen misjon, og at man ville spare store beløp på å legge ned basen. Det er nå i ettertid dokumentert at tallene som ble presentert ikke hang på greip. Og det er krefter i sving som jobber i det skjulte med å vende om politikerne. Men nå spørs det jo om det bare ikke er gått en hel masse prestisje i nedleggelsen, og at politikerne nå bare "på trass" opprettholder sin latterlige beslutning.

At noen millioner kroner uansett skal telle så mye i en så strategisk viktig sak for Norge er for meg lite forståelig uansett..

Legg ned Ramsund og/eller Sortland, og få Kystvakta til Olavsvern sammen med noen ubåter og et par Skjold-klasser. MJK kan samlokaliseres med KJK på Trondenes.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Guderian
    Sjefen for ubåtvåpnet, kommandør Erik Bøe, sier til Bergens Tidende at turen fram og tilbake mellom Haakonsvern og Nord-Norge tar en uke. Ubåtbatteriene må lades hver femte uke. Dermed blir det mindre tid til operasjoner i nordområdene, og hver seilas til Bergen koster cirka 300.000 kroner.
    Og dette "visste ikke" forhenværende GIS da han la fram sin løgnpropaganda for politikerne i prosessen med å hjernevaske de for å få lagt ned Olavsvern? Humbug. Selvsagt visste han vel det, den slue kystartilleristen.

Det er -skremmende- å lese f.eks Sjømilitært Samfunds utmerkede blad "Norsk Tidsskrift for Sjøvesen" som påpeker det som medførte at den politiske beslutningen om nedleggelse ble tatt. Politikerne ble ført bak lyset av de få som mente Olavsvern ikke tjente noen misjon, og at man ville spare store beløp på å legge ned basen. Det er nå i ettertid dokumentert at tallene som ble presentert ikke hang på greip. Og det er krefter i sving som jobber i det skjulte med å vende om politikerne. Men nå spørs det jo om det bare ikke er gått en hel masse prestisje i nedleggelsen, og at politikerne nå bare "på trass" opprettholder sin latterlige beslutning.

At noen millioner kroner uansett skal telle så mye i en så strategisk viktig sak for Norge er for meg lite forståelig uansett..

Legg ned Ramsund og/eller Sortland, og få Kystvakta til Olavsvern sammen med noen ubåter og et par Skjold-klasser. MJK kan samlokaliseres med KJK på Trondenes.
    Eller enda bedre, en kraftsamling på OVB? Vil det være gjennomførbart?

Guest

Slik Olavsvern er plassert, tror jeg det ville være store (om ikke umulige) arealmessige utfordringer mtp jegerkommandoenes behov for øvingsfelt og skytebaner i nærteig. Olavsvern er i all hovedsak et fjellanlegg, bygget inn under bratthenget på en liten fjelltopp som heter Storåsen ved inngangen til Ramfjorden. Arealene rundt basen er begrensede, med sivile eiendommer og bebyggelse tett inntil. Det meste befinner seg inne i fjellet. Og bare de mange hullene inn i fjellet viser at "there is something about that hill".

Klikk for større bilde.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av struksa
    Litt i eldste laget(7.juli), men av interresse uansett. Om Olavsvern:
    "Nå kan du kjøpe en marinebase"
    - Aldri før har Forsvaret lagt en marinebase ut for salg. Nå er det en realitet.
    nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnma ... /1.7200245

Dette hører med i denne tråden.

Må si jeg blir så provosert at jeg kjenner kvalmen komme når jeg leser dette.

Satsing i nordområdene meg i ræva.

Menig
    Ble medlem
    Jun 2010
    Pondusfaktor
    0

Naa er det lenge siden jeg var inne i aktiv tjeneste, og befinner meg naa paa et helt annet kontinent, men nok om det.

Det er jo tradisjon i norsk forsvarspolitikk aa flytte baser frem og tilbake. Den tiden jeg tjenestegjorde ved davaerende FKN/Reitan var det jo nedlegging av store deler, samt flytting til Jaatta, og saa snart det var utfoer, helomvending, flytt allt til Reitan...

Naa har de prestert aa legge ned Olavsvaern, men kanskje skal vi selge, eller ikke, og bygge ut, eller ikke... Nei det henger liksom ikke paa greip.

Politikerene maa slutte aa bruke penger paa unyttige ting (stenging/aapning/flytting av baser) og heller spandere penger paa styrkebygging.

Det er samme gaasa i Balong-korpset ogsaa, med flytting/stenging av 'Hovedflystasjoner', Bare surr hele greia.
    Svi av litt mer penger mens vi kan, spare oss til fant, og forsvaret trenger vi ikke...

Cheers
    H.

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2010
    Pondusfaktor
    5

Skjeldent jeg engasjerer meg på Milforum, men i denne saken har jeg tenkt over en del ting....

Hvorfor ikke satse på én base i nord, og ikke spre sjøforsvaret utover forskjellige steder. Kunne jo samlokalisert alle avdelingene til et sted? Flytta både KV nord, MJK, KJK osv til Olavsvern eller Ramsund. Ramsund er ikke akkurat fullt utnytta heller....

Rykker inn et lite spørsmål også. Har Sortland Kystvaktstasjon egen vakttropp. Hvordan er infrastrukturen der? Er interessert i vite litt om de forskjellige plassene til Sjøforsvaret i og med at jeg skal inn neste år.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2009
    Pondusfaktor
    5

Hva mener du med at ikke Ramsund er fult utnyttet?

På sortland er det Securitas.
    Si vis pacem, para bellum.

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2010
    Pondusfaktor
    5

Det jeg mener er at Ramsund har vel forlegningskapasitet til mange flere og et kaianlegg som er stort nok til at flere fartøyer kunne vært stasjonert der. Mulig jeg er helt ute å kjører nå, så er bare å rette meg, men Ramsund burde jo hatt "større" betydning og bedre utnyttet enn det stasjonen er i dag.

Korporal
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6

Fra nrk.no:
    Vil du kjøpe en ubåtbase?
    Snart er salgstaksten og prislappen klar.
    nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnma ... /1.7478783

Noe for Xe(tidligere Blackwater)?
    Langt å gå, løk å få!
    Treningsdagboka -> http://tinyurl.com/coglo3s

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Ligger på Finn nå.

http://www.finn.no/finn/b2b/commerci...nkode=34852272

Kan ikke fatte at man selger anlegget når man ser hva omsettingsverdien vs. teknisk verdi er.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2008
    Pondusfaktor
    8
    Hmm, kunne blitt interessant hvis en russisk eller kinesisk forretningsmann hadde lagt inn bud.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10
    Og der var det gjort:
    http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...r-7117187.html

For 38 millioner har vi altså kvittet oss med et unikt, førsteklasses anlegg, midt oppe i den såkalte nordområdesatsingen.

Tragisk.

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2010
    Pondusfaktor
    5
    Sitat Opprinnelig skrevet av Navytimes Vis post
    Og der var det gjort:
    http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...r-7117187.html

For 38 millioner har vi altså kvittet oss med et unikt, førsteklasses anlegg, midt oppe i den såkalte nordområdesatsingen.

Tragisk.
    Det er SKYS som burde vært avviklet, ikke Olavsvern!

Side 3 av 5 FørsteFørste 12345 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •