Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 69

Tråd: Dokumentar om stormesk 4 i Afghanistan

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    6

Dokumentar om stormesk 4 i Afghanistan

Går en dokumentar om Stormesk 4 sitt oppdrag i Afghanistan i kveld kl 2315.. Bra dokumentar.

Oppdatert overskrift. Sofakriger

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6

Re: Se på nrk1 i dag kl. 2315.

Sitat Opprinnelig skrevet av conan
    Går en dokumentar om Stormesk 4 sitt oppdrag i Afghanistan i kveld kl 2315.. Bra dokumentar.

Tusen takk for varselen, dette skal blir sett. :)

Menig
    Ble medlem
    Aug 2007
    Pondusfaktor
    0

Skulle akkurat til å si fra om dette jeg og!

Det går også et program hvor du følger amerikanske soldater i Irak på Discovery kl. 22.00 i kveld.

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    Storm 4 gutta går i reprise den 21. nov kl 2245 på NRK2. Til info

Da er jeg er jeg med flere andre "likesinnede" så da blir det vel "fag-kveld" :)
    Pro Qualitatem, Optima Robur

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Hadde vært greie program å fått med seg, får håpe NRK legger de ut på nett.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Takk gutta, det skal bli deilig med litt avveksling fra diktanalyse på Nynorsk:)

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    heavy saker på discovry nå....

Menig
    Ble medlem
    Apr 2007
    Pondusfaktor
    0

Går og venter ;)
    xHV-U Ålesund
    HMKG April 2011

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    god timing på sending av dokumentaren med tanke på trefningene som pågår nå.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56
    Sitter og switcher mellom NRK og Discovery. Relativt store kontraster, for å si det slik....
    Beidh a lá leo

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Grei dokumentar..
    What happens in the garage, stays in the garage

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Sitter og switcher mellom NRK og Discovery. Relativt store kontraster, for å si det slik....
    Tenkte det samme, er ikke helt samme virkeligheten nei...
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Bra dok. men er dette mye sensurert? Fikk veldig lyst å søke
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Menig
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    0
    noen som tok opp dette og kan legge det ut en plass?
    Følg med!! TROPP

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Bra dokumentar, fikk et lite innblikk om hvordan hverdagen i leir er der borte.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Safariland
    Interessant å se den totale forskjellen mellom de norske guttas hverdag i Afghanistan vs den amerikanerne opplever i Irak.

I en sekvens i dokumentaren på Discovery går det av flere IED-er langs en vei som amerikanske tropper patruljerer, uten at noen av disse ser ut til å reagere nevneverdig.
    Tilbake på NRK filmer man norske soldater som sitter på hvert sitt rom og spiller dataspill mens de utrykker sin frustrasjon over å ikke å være i kamp.

Misforstå meg rett her, jeg skjønner absolutt de norske guttas "behov" for å komme i kampsituasjoner. Dette er tross alt noe de har trent på lenge, og å nekte dem dette, blir litt som å nekte en topptrent fotballspiller i å spille kamp.

Uansett, så virker det litt urettferdig ovenfor andre kjempende styrker i Afghanistan at de norske styrkene "er for verdifulle" (som det nevnes i dokumentaren) til å i det hele tatt bli brukt i kamp, og at de istedenfor skal sitte i den norske leiren (som forøvrig ligger midt inne i en stor tysk leir) og beskytte denne mot angrep fra Taliban.

Er klar over at dette ikke er noe som gjelder alle de norske styrkene, og at flere nordmenn blir aktivt brukt ute i felt, men det hele slår meg likevel som litt absurd.
    " If everything failes, then use the bearhug "

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Den burde vel dukke opp her http://www1.nrk.no/nett-tv/prosjekt/122 i nærmeste fremtid.

Det kommer også en annen dokumentar på TV2 i kveld kl. 22.30 Dokument 2: Livvaktene, som handler om et norsk sikkerhetsselskap og nordmenn som beskyldes for grove/ulovlige kamphandlinger. http://www.aftenposten.no/kul_und/tv/article2084430.ece
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Hmm og jeg som hadde ventet meg noen innlegg fra "verdensmestre" om hvor dårlig disse gjorde ting, om de hadde pipa opp eller ned osv.... Er det for tidlig eller har "vi" kommet oss et støkke lenger fram på seriøsitets stigen? Hehe ;-)
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Gikk jo selvfølgelig glipp av store deler, så ca 20. min. Noen som vet om den vises i reprise på nrk2 eller andre plasser? Kanskje noen har den på opptak?

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    51
    Sitat Opprinnelig skrevet av JAJ
    Gikk jo selvfølgelig glipp av store deler, så ca 20. min. Noen som vet om den vises i reprise på nrk2 eller andre plasser? Kanskje noen har den på opptak?
    se post nr. 4 fra toppen.....
    The electricity is always working and the food is pretty great.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    ah, genialt! Takk!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2007
    Pondusfaktor
    6
    bra dok detta,mange kjente fjes og se.
    stormere fryser ikke,de skjelver av glede

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    6
    Enig. De norske soldatene gjør nesten ingenting utenom og trene, mens de amerikanske får inn sårede eller drepte nesten hver dag. Og går på IED hver gang de er ute å kjører.
    tazte priv?

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Jeg skuttet meg når jeg hørte halvtommemiteren hoste i den amerikanske dokumentaren.. Glad jeg ikke er de gutta der..
    Skraphaugen har talt!
    - Rill og Rall

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av TorgeirN
    Enig. De norske soldatene gjør nesten ingenting utenom og trene, mens de amerikanske får inn sårede eller drepte nesten hver dag. Og går på IED hver gang de er ute å kjører.
    Er vel eit tegn på at ISAF har gjort jobben bedre i Afghanistan enn USA i irak, etterkrigs arbeid, få tillit av sivile etc. Ingen angrep er eit tegn på at ISAF er godt likt i nord.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    6
    Grei dokumentar som gav et innblikk i hverdagen der nede.

Hadde vel forventet mer tilstedeværelse utenfor leir, men det henger vel litt sammen med at det er en QRF-styrke det er snakk om.
    For myself I am an optimist - it does not seem to be much use being anything else.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av motoko

Er vel eit tegn på at ISAF har gjort jobben bedre i Afghanistan enn USA i irak, etterkrigs arbeid, få tillit av sivile etc. Ingen angrep er eit tegn på at ISAF er godt likt i nord.
    Den var vel i drøyeste laget. Noen som backer deg eller deler den tolkningen med deg?
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak

Den var vel i drøyeste laget. Noen som backer deg eller deler den tolkningen med deg?
    Har vel strengt tatt mer med forutsetningene å gjøre enn om de har gjort en god jobb eller ikke. Det har blitt nevnt mer enn en gang at det kanskje ikke bare er det at det skjer lite som gjør at norske soldater har hatt mye innetid...
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak

Litt generalisert var det vel, men er stor enigheit i usa etc at jobben med å oprette stabilitet i irak etter krigen kunne ha blitt gjort bedre, tenkar då ikkje på kva soldatane jobbar med, men politikk etc.
    Er også andre grunnar til at det er større problem i irak, så å sammenligne dei to(afghanistan og irak) blir kanskje litt feil. Poenget eg ville fram til var at ISAF har gjort en god jobb i nord afghanistan.

uansett litt OT her no.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    0
    er det noen som tok opp dette programmet og kan legge det ut til oss som ikke så det?
    Følg med!! TROPP

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56
    Derfor ting roer seg ned så mye nå for tiden...?
    Beidh a lá leo

Visekorporal
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Så nettopp fra den dokumentaren på TV2 ikveld på nyhetene. Så veldig bra ut! Kl. 22:30 på TV2.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Flaasete utsagn. Hvordan forklare kampene S0r i Afghanistan? Norske soldater bedre enn Britiske, Kanadiske og Danske? Tror ikke det gitt, regionale forskjeller mtp f.eks. etnisitet spiller nok en mye st0rre rolle. kort fortalt; Usbekere og Tasjikere(staving) hadde mange grunner til aa hate Taliban, som paa sin side hadde sin base i Pashtun befolkningen i s0r.
    Naar det gjelder Irak, saa er det vanskeligere. De staar ovenfor flere hundre, hvis ikke tusen utenlandske oppr0rer/terrorister, som kom etter invasjonen i det mened aa drepe Amerikanere og Shia muslimer.
    True Blue Through and Through

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av SpARxXx
    er det noen som tok opp dette programmet og kan legge det ut til oss som ikke så det?
    Sitat Opprinnelig skrevet av Martini77
    Storm 4 gutta går i reprise den 21. nov kl 2245 på NRK2. Til info

Da er jeg er jeg med flere andre "likesinnede" så da blir det vel "fag-kveld" :)

;-D

Menig
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    0
    så det gikk i reprise, men for oss som ikke har tv for tiden og ikke vet når det kommer tilbake så hadde det vært greit og se det en annen plass:D
    Følg med!! TROPP

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    ah, sån sett! Er ikke sikker, men er det kanskje en mulighet for at den ligger ute på http://www.nrk.no

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56
    Sitat Opprinnelig skrevet av padang
    Tror ikke det gitt, regionale forskjeller mtp f.eks. etnisitet spiller nok en mye st0rre rolle
    For ikke å snakke om grense til taliban-fabrikken Pakistan...
    Beidh a lá leo

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av padang
    Flaasete utsagn. Hvordan forklare kampene S0r i Afghanistan? Norske soldater bedre enn Britiske, Kanadiske og Danske? Tror ikke det gitt, regionale forskjeller mtp f.eks. etnisitet spiller nok en mye st0rre rolle. kort fortalt; Usbekere og Tasjikere(staving) hadde mange grunner til aa hate Taliban, som paa sin side hadde sin base i Pashtun befolkningen i s0r.
    Naar det gjelder Irak, saa er det vanskeligere. De staar ovenfor flere hundre, hvis ikke tusen utenlandske oppr0rer/terrorister, som kom etter invasjonen i det mened aa drepe Amerikanere og Shia muslimer.
    Litt for generalisert den kommentaren min ja. Poenget eg ville fram til var at ingen angrep/rolig var bra og eit tegn på at ting var gjort på en rett måte, ikkje at britiske var dårligare enn norske berre på grunn av at dei var i sør eller at det nødvendigvis er gjort ein bedre jobb i nord enn i sør. Er mange grunnar til at det er urolig i sør og rolig i nord.
    Uansett, tråden her gjekk veldig OT no, er vel ein egen tråd om ISAF eller usa i irak.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    0
    jeg bumper denne tråden i håp om at noen vet om dokumentaren ligger ute
    Følg med!! TROPP

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av SpARxXx
    jeg bumper denne tråden i håp om at noen vet om dokumentaren ligger ute
    Eg regner med den kommer på nrk.no/nett-tv når den har gått i reprise på NRK2.

Eg kunne ikke finne den når eg søkte på Storm 434 på nrk.no sine sider :(

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •