Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 88

Tråd: Skuddveksling i Afghanistan

Guest

Skuddveksling i Afghanistan

Norske soldater i Afghanistan har vært i skuddveksling med opprørere

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=182914

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Synd de ikke traff flere enn to, men "man tar det man får." Tipper dere/vi vil se mere til slike trefninger og operasjoner i tiden som kommer.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Well done boys!!!

Nærmer seg vel første gang CV90 ser direkte kamphandlinger snart..? Eller er det andre land som har erfaringer?
    Not to be forgotten, and still unforgiven..

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    Gud, jeg får håpe det går bra med de to opprørerne, da... Det ville vært synd om de kom til skade.

ISAF 2 - Opprørere 0
    As you wish.

Guest
    Håper at drilling, trening og flaks reddet noen Norske liv i dag, og at de norske såvell som de afghanske styrkene har det bra etter kontakten. Håper også at kontakten satte et støkk i "opprørene"

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Vel talt Luggen.

Godt jobbet gutter!
    - "Ok guys, can't we just nuke'em?"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Vi håner ikke våre fiender.. Vi er bedre enn som så..

Men, kjempe bra jobba av de norske gutta. Stå på!!!

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    De sier de skjøt 2 og telte rundt 20 opprørere? Hva har skjedd? Hvorfor lever de andre 18?
    Frosken

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2007
    Pondusfaktor
    6
    se på nrk 1 idag.
    23.15
    Dokumentar: Storm 423Norsk dokumentar. Programmet gir et unikt og tett innblikk i hverdagen til norske soldater i Afghanistan. Vi følger et lag på ni unge menn gjennom deres tjeneste.
    stormere fryser ikke,de skjelver av glede

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    19
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frosken
    De sier de skjøt 2 og telte rundt 20 opprørere? Hva har skjedd? Hvorfor lever de andre 18?
    Fordi de stakk halen mellom beina og løp med en gang det ble ytt pittelitt motstand. Opprørerne altså----

GET SOME!!
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar
    Fordi de stakk halen mellom beina og løp med en gang det ble ytt pittelitt motstand. Opprørerne altså----

GET SOME!!
    Jeg skal ikke stå frem her og forsvare de elementene som angrep de norske styrkene, men HALLO!?! Det er slutt på den tiden da man satte opp styrkene à la Napoleon og Wellington og skjøt på hverandre fra soloppgang til solnedgang.
    Si hva man vil om disse gutta som støver rundt i Afghanistan, men de er hverken dumme eller feige. Du tar et lite nålestikk-angrep og ser til helvete å komme deg bort før himmelen blir fyllt opp av ilsinte A-10 og F-16. Du står ikke på samme flekken og venter på bomberegnet.
    Ser en del her inne rakker ned på dem, ja: gjør gjerne det. Men ikke fordi de velger taktikken som tjener til overlevelse slik at de kan kjempe en annen dag.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Mange, spesielt blandt Pashtun folket er langt ifra feige. Feige er de som setter av ladninger blandt sivile, og banker kjærringer på åpen gate fordi de lytter til musikk, mao slike som Taliban, så om dette var Taliban, ja så er de feige.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Pondusfaktor
    6
    Trefningeeme ser ut til å fortsette!

http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=147324
    So many assholes, and so few bullets!!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Pondusfaktor
    6
    For en Norsk!!

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Pegasus
    For en Norsk!!
    Ivrig når du skrev eller? Hehe....

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 085970.ece

Strike predator, predator strikes back..

I dag er jeg endelig stolt over&tilhøre kongeriket Norge igjen, og det er sønner av Kongeriket som har æren for det.

Come on boys, make us proud!!!

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Gud er fortsatt Norsk, ingen skadde idag
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63
    "Ola Soldat kvier seg for å reise ut"

Mener å huske en tilsvarende artikkel med nesten stikk motsatt budskap for kun kort tid siden, men det dreide seg kanskje kun om vernepliktige.
    Beidh a lá leo

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    "Ola Soldat kvier seg for å reise ut"

Mener å huske en tilsvarende artikkel med nesten stikk motsatt budskap for kun kort tid siden, men det dreide seg kanskje kun om vernepliktige.
    Kjenner meg IKKE igjen i denne beskrivelsen.....

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63
    Jeg antar at inkluderingen av sivilt tilsatte drar ned snittet...
    Beidh a lá leo

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Krysser fingrene for at alle kommer hjem med liv og lemmer inntakt.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arctic1
    Sitat Opprinnelig skrevet av Pegasus
    For en Norsk!!
    Ivrig når du skrev eller? Hehe....
    Tenkte at jeg kulle være først ute for en gangs skyld!

Ser forøvrig ut til at de greier seg bra foreløpig! Håper bare at det vil fortsette på samme måte.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2007
    Pondusfaktor
    6
    Er der nogen der har et link til en engelsk-talende side der omtaler det.
    Jeg har kigget alle de Afghanske sider igennem og kan ikke finde noget?
    Eller et navn på operationen?

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av M6A2
    Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar

GET SOME!!
    Jeg skal ikke stå frem her og forsvare de elementene som angrep de norske styrkene, men HALLO!?! Det er slutt på den tiden da man satte opp styrkene à la Napoleon og Wellington og skjøt på hverandre fra soloppgang til solnedgang.
    Si hva man vil om disse gutta som støver rundt i Afghanistan, men de er hverken dumme eller feige. Du tar et lite nålestikk-angrep og ser til helvete å komme deg bort før himmelen blir fyllt opp av ilsinte A-10 og F-16. Du står ikke på samme flekken og venter på bomberegnet.
    Ser en del her inne rakker ned på dem, ja: gjør gjerne det. Men ikke fordi de velger taktikken som tjener til overlevelse slik at de kan kjempe en annen dag.
    Å?? Sier du det? Jaja.. hvor feil kan en ta. Jeg trodde det bare var folk som oppførte seg som helfigurer og sto på rad og rekke jeg.... Hvis en kan telle til 20, kan en også skyte 20. Har en synsfelt, har en også skuddfelt.
    Frosken

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7

Div bilder frå operasjonen.
    mange CV90 i Afghanistan no?

Jeg vil påstå at ingen norske regulære styrker har vært borti noe tilsvarende siden andre verdenskrig. At det var alvorlig, viser seg jo når vi bruker både flybombing, bombekastere, stormpanservogner og vanlige finkalibrede våpen, sa Sakserud til NRK tirsdag.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2007
    Pondusfaktor
    6
    Velkommen i kampen gutter!!
    Bare pres dem ned til os vi har et opgør med dem....

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Å?? Sier du det? Jaja.. hvor feil kan en ta. Jeg trodde det bare var folk som oppførte seg som helfigurer og sto på rad og rekke jeg.... Hvis en kan telle til 20, kan en også skyte 20. Har en synsfelt, har en også skuddfelt.
    Det kan jo hende at de som teller ikke er de samme som skyter. intelligencia eller hva de kaller seg.
    Skraphaugen har talt!
    - Rill og Rall

Guest
    Hvis en kan telle til 20, kan en også skyte 20. Har en synsfelt, har en også skuddfelt.
    Til å ha så liten innsikt i hva som faktisk har skjedd er du jo rimelig påståelig.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Flotte bilder å se på aftenposten av styrkene i stilling. Hadde akkurat en diskusjon med en kollega som jobber med informasjonsarbeid og koste oss med SV's forsøk på å bortforklare dette som krig. Mektig lei av unge Thorkildsen i denne saken, selv om jeg normalt har stor respekt for henne. Frasen "det finnes ingen militær løsning på afghanistan" er meningsløs for det er ingen som påstår at det finnes en ren militær løsning. Bistandsmidlene må også opp, men de er nyttesløse uten militært nærvær!
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Bra Norge kommer skikklig inn paa banen i dagens konflikt. Bedere sent en aldri. Haaper realitetene i A-stan kan smitte over i resten av DysleksiForsvaret. Hvis pressen greier og "vokse opp litt" sammen med forsvaret, kan dette vaere bra for landets generelle forstaaelse av dagens internasjonale konfliktbilde og landets forsvarsbehov samnt forpliktelser. Flere egene tap hvill komme, jeg haaper de som har god gaa-paa holdning i dag har samme holdning den dagen. Dette ber kun en begynnelse paa en lang konflikt som kommer til og vaere i generasjoner. Det varmer imidlertid og see Norske soldater bruke BK mm og delta i offangsive ops. Gaa paa !

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arctic1
    Hvis en kan telle til 20, kan en også skyte 20. Har en synsfelt, har en også skuddfelt.
    Til å ha så liten innsikt i hva som faktisk har skjedd er du jo rimelig påståelig.
    Vel skal ikke si noe om min innsikt, men kan vel ikke si jeg har noe mindre enn noen andre her på forumet. Men
    tviler ikke på at 2 personer er ett rimelig underdrevet tall som blir først gitt ut i media av en norsk stat som fortsatt hevder at vi ikke er i krig. Men samtidig som jeg hører at fac har været ute å styrt bomber, så veit jeg at de ikke skyter på fri miter uten at det er noe i den andre enden av målet.
    Frosken

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Jeg holder denne tråden under oppsikt...
    Forsvarets pressemeldinger er hva som gjelder per nå, dere skjønner nok alle hvor jeg vil hen.
    Elite Som En Trensoldat

Guest
    Litt uheldig måte å formulere enkelte avdelinger på, Aftenposten:

I motsetning til Telemark bataljon består 2. bataljon og den såkalte Panserbataljonen av soldater som verver seg til utenlandsoppdrag under førstegangstjenesten.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Eg har på følelsen at etter det vart litt meir intensivt for dei norske styrkane i nord Afghanistan dei siste dagane, har media blitt litt meir saklige. Og det er litt mindre politik i det som blir skrive, og meir eit forsøk på edruelig rapportering.

Er dette kun tilfeldigheter i kva eg har fått med meg av reportasjer, eller sitt fleire med samme følelsen?
    Den beste historie skrivaren vinn krigen.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Guderian

I motsetning til Telemark bataljon består 2. bataljon og den såkalte Panserbataljonen av soldater som verver seg til utenlandsoppdrag under førstegangstjenesten.
    Fy jeg blir forbannet på pressen av og til...
    Media,som har så sinnsykt mye makt i dag, burde da for svingende klare og formulere seg riktig... Dette er informasjon som ligger åpent på nett for alle og enhver, til og med fordømte journalister!
    Jeg blir rett og slett oppgitt.. Hvis Norge blir ytteligere involvert i utland, skal jeg garantere for at vi kommer til og se mer av slik feilsitering/fakta feil... merk dere mine ord!
    Vrede over pressen!

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitter med en identisk følelse. Men det er vel en kjenssgjerning at "krig" virker samlende på folk, og dermed blir det mindre interresant for SV/Rødt å gå ut og si at taliban har rett til å skyte på norske soldater og norske soldater dreper sivile, enn i tider når QRFen sitter på rævva og får red-card.

Men fint å se at de fire avisene jeg leser hver dag alle har dekket saken på en (så vidt jeg kan se) objektiv måte, uten altfor mye politisk ideologi inne i det hele. Unntaket må vel bli aftenposten som fokuserer på at de soldatene "bare" har ett og et halvt års utdanning.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63

Hehe....jeg synes faktisk den var litt fin. Dette vitner i mine øyne om overraskende GOD innsikt.
    Beidh a lá leo

Guest

Hehe....jeg synes faktisk den var litt fin. Dette vitner i mine øyne om overraskende GOD innsikt.
    Jeg tenkte tanken, men turte ikke ytre meg før jeg så at du hadde gjort det :D

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8

Ser helt klart poenget ditt, uten at jeg er spes enig....hehe

Side 1 av 3 123 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •