Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Liker Liker:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 184

Tråd: Scenario: Russland vs Norge 2014

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Scenarioet beskrevet her ble i dag enda litt mer usannsyslig da StatoilHydro fikk inn en milliard kontrakt om Stockman-feltet i Barentshavet. Dette vil sannsynligvis bedre situasjonen politisk mellom Norge og Russland, med mindre det blir full krangel underveis eller liggnende.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Tom Clancy, den var nå litt drøy, hva med Jon Michelet? (Orions Belte)
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Menig
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    0
    Bra skrevet!! Spennende lesning!! :D

Venter på fortsettelsen............
    "Aldri har så mange hatt så få å takke for så mye." -Winston Churchill

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    Situasjon 200115B

Standoff'en i Gråsonen fortsetter. Mannskapene på borrefartøyet er snart klar til å dumpe borregearet på havets bunn. De norske kystvaktfartøyene ligger nå rundt borrefartyet, ca 500m ifra. Udaloyen har nå lagt seg mellom kystvaktfartøyene og fregattgruppen vår. Russiske kanoner er rettet mot de norske, men ikke motsatt. Sjefen for KV gruppen vil ikke provosere mer enn nødvendig, for underhavoverflaten og ennå uoppdaget har KNM Uredd målløsning på de tre destoryerne og Sierraen som er i området.
    Helixene fortsetter å fly svært tett opptil de norske fartøyene.

Ombord på de norske fregattene har man nå kontroll på alle truslene i området, både overflate, undervann og i luften. P3C har bekreftet sin sonarkontakt med MAD. Nærmeste MiG 31 er 70nm unna og Backfirene holder samme avstand som før.

KNM Ula er under skiktet og har ikke full kontroll på det som foregår over seg, men Kuznetsov er fremdeles en tydelig kontakt.
    F16 fra Bodø har nå visuell kontroll på Bear-flighten. På landgjorden, langs grensen, begynner de norske soldatene å venne seg til situasjonen, og den føles ikke lengre så truende.

I Oslo venter man på at borrefartøyet skal bli klar til å gå, mens i Moskva lurer de fleste på hvordan nordmennene tenker. Hvor langt er de villige til å gå? Hva er de villige til å risikere? Tidligere har de jo ikke risikert noe. De skjøt jo engang ikke på Elektron.... Tør de virkelig skyte på nordflåtens fartøyer?? De fleste synes enige om at dette ikke kommer til å skje.
    "For Konge, Fedreland og Flaggets heder"

Guest
    For en som kjenner Zampolit, er bare dette nok et eksempel på vedkommendes utrolige innsikt i de utallige potensielle scenarier vi som nasjon vil kunne komme til å stå ovenfor en eller annen gang i fremtiden. Dette kan fort bli det worst-case scenariet som er så politisk ukorrekt å i det hele tatt tenke på nå i 2007.

I dette scenariet kan utviklingen fort gå i flere retninger. Men faren for at en enkelthappening, som at en nervøs skipssjef eller jagerpilot avfyrer våpensystemer, er voksende. Eksempelvis kan katastrofen være et faktum dersom Amundsen eller Sverdrup åpner ild mot overflyvninger fra Su-33/34 og/eller Mig-31. Det igjen vil føre til gjengjeldelser og en situasjon som fort vil kunne komme til å eskalere - Også på land. Motorisert Infanteri på grensen vil starte sine vogner, GSV og KJK etterser sine RFK, Javelin og 12,7mm for N'te gang, og den første krenkelsen over Grense Jakobselv kan være et faktum innen kun kort tid.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    Situasjon 200120B

De to Helixene flyr vekk fra kystvaktfartøyene og begynner å slippe aktive sonarbøyer i vannet. Ombord på KNM Uredd holder mannskapet på å få hjerteinfarkt. En aktiv bøye lander rett over dem. Pingingen gir gjenklang i hele ubåten. Sjefen er bekymret. Er de oppdaget? Har de full kontroll på sin egen ubåt i området? Hva vil de gjøre? Han bestemmer seg på å langsom endre posisjon. Ikke lage for mye lyd nå.. Kanskje er de ikke oppdaget... Målløsning sjekkes en gang til. Joda, alle fire kontaktene er der, og torpedoene ligger klare i rørene. Sjefen bestemte seg da engasjementsreglene ble kjent. Skyter russerne med skarp mot han, sjef på et av Norges mest effektive våpensystemer, skyter han tilbake. Ordren gir han mulighet til dette. Han vet at mannskapet er enige, og alle sitter spenn klare på plassene sine.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27
    Når dere venter på fortsettelsen på Zampolits gode og intressante scenario kan dere ta en titt på denne tråden på milforums svenske kusine:

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=10924
    Minsk, det nye Utopia

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Dette er knallbra !

Hvis jeg var russerne ville jeg nå fått ting til å skje på Svalbard. Ubevæpnet "invasjon" av Longyearbyen med krav om endring av sysselmannens rolle og at ny flyplass i Barentsburg skal bli eneste flyplass. Krav om at russiske penger skal være hovedbetalingsmiddel og at russisk skal være hovedspråk på Svalbard.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Dette er knallbra !

Hvis jeg var russerne ville jeg nå fått ting til å skje på Svalbard. Ubevæpnet "invasjon" av Longyearbyen med krav om endring av sysselmannens rolle og at ny flyplass i Barentsburg skal bli eneste flyplass. Krav om at russiske penger skal være hovedbetalingsmiddel og at russisk skal være hovedspråk på Svalbard.
    Og at FSK dermed får noe å gjøre der oppe...
    As you wish.

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Guderian
    I dette scenariet kan utviklingen fort gå i flere retninger. Men faren for at en enkelthappening, som at en nervøs skipssjef eller jagerpilot avfyrer våpensystemer, er voksende. Eksempelvis kan katastrofen være et faktum dersom Amundsen eller Sverdrup åpner ild mot overflyvninger fra Su-33/34 og/eller Mig-31. Det igjen vil føre til gjengjeldelser og en situasjon som fort vil kunne komme til å eskalere - Også på land. Motorisert Infanteri på grensen vil starte sine vogner, GSV og KJK etterser sine RFK, Javelin og 12,7mm for N'te gang, og den første krenkelsen over Grense Jakobselv kan være et faktum innen kun kort tid.
    Hmm.. Tankevekker!

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av PF
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Dette er knallbra !

Og at FSK dermed får noe å gjøre der oppe...
    Interessant den. Er vi dermed de første i dette scenariet som bryter mot reglene om å utplassere militære styrker på øygruppen ? Det kan jo ikke falle heldig ut diplomatisk ....
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Ikke lest Gruve 13 ? USA var først :)

Men om de skulle infiltrert Barentsburg for å drive SR og KOMØD mm. så hadde de neppe trukket i norsk uniform så den gode gamle "det har vi ikke noen vi har kontroll over eller kjennskap til" hadde nok dukket opp om noe hadde gått galt.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    6
    Fantastisk tråd, og utrolig bra skrevet! Dersom Zampolit ikke er forfatter av yrke, så har han iallefall noe å falle tilbake på!

I første innlegg står det skrevet:
    FSK operatører i sivilt overføres til Longyearbyen.
    Hva ville egentlig svalbards rolle vært i en slik konflikt vært? Og hva vil man oppnå med å overføre FSK hit?

mobilix

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Når jeg tenker meg om, burde ikke deler av PBN, SANBn 2Bn og ARTBn bli flytter nordover?
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frost
    Når jeg tenker meg om, burde ikke deler av PBN, SANBn 2Bn og ARTBn bli flytter nordover?
    Det er etter mitt skjønn en gavepakke til FI. FI´s ønske i et scenario som dette er å få mullighet å binde og nedkjempe (med indirekt ild og luftmakt) vår landmakt så tidlig som mullig, alternativt å binde landmakten for å deretter gå forbi. Å "stå på grensa" vil kanskje virke tøfft men vil være meget dumt. Bruk geografien, bruk tid (i.e. støtten for vår sak vil øke internasjonalt med tiden om det blir krig) og bruk mulligheten å ta fiendens svake forband i.e. CSS. Husk at Napoleon tok Moskva men tapte kriget.
    Minsk, det nye Utopia

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sjølv om USA og England skal vere lite interessert i å holde eit sterkt Norsk parti følge scenarioet, er det vell sannsynlig at det vill eksistere ein viss tilstedeverelse i form av allierte ubåtar i området?

Om dei er i området og ikkje bidreg direkte med støtte til norske styrkar, men kun "observerer" kan kanskje dette være med på å bidra til usikkerheita til både norske og russiske styrker?

Om nordmenn får sonar kontakt og det ikkje kan identifiserast. Er det da russer eller "alliert" ?
    Om russer får sonar kontak, er det da nordmann, eller eit anna mål ein vill unngå for å gjere konflikta større?
    Den beste historie skrivaren vinn krigen.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av lukman
    Det er etter mitt skjønn en gavepakke til FI. FI´s ønske i et scenario som dette er å få mullighet å binde og nedkjempe (med indirekt ild og luftmakt) vår landmakt så tidlig som mullig, alternativt å binde landmakten for å deretter gå forbi. Å "stå på grensa" vil kanskje virke tøfft men vil være meget dumt. Bruk geografien, bruk tid (i.e. støtten for vår sak vil øke internasjonalt med tiden om det blir krig) og bruk mulligheten å ta fiendens svake forband i.e. CSS. Husk at Napoleon tok Moskva men tapte kriget.
    Tenkte ikke over det, men en del av sanbn burde iallefall være i nærheten av FL

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    Sitat Opprinnelig skrevet av lukman
    Ta for eksempel også Irak-krigen her. USA møtte liten og ingen motstand (i forhold til egne styrkers størrelse) på veien inn i Irak, men sliter nå som et helsiken med geriljakrig. Jeg vedder kassagitaren min på at et stort tall av de "insurgents" som man nå hører snakk om i Irak er tidligere irakiske soldater som driver gutta på skauen taktikk. Men, er noen uenige, ta det på PM eller i ny tråd - vil ikke starte noen terrorist/geriljasoldat diskusjon her, ville bare illustrere det lukman sier.

Venter i spenning Zampolit.
    As you wish.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av mobilix
    Fantastisk tråd, og utrolig bra skrevet! Dersom Zampolit ikke er forfatter av yrke, så har han iallefall noe å falle tilbake på!
    Støttes! Dette er storveis!
    admin

Det er håpløst, og vi gir oss ikke.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    Situasjon 200123B

To norske F-16 møter Su - 27 formasjonen nord av Varangerhalvøya. Russerne flyr svært agressivt, men ingen radarer blir påskrudd og ingen våpen avfyrt.

Innad i regjeringen begynner diskusjonen å gå på hvor langt man kan dra dette. Fler og fler episoder gjør at risikoen for at krisen går i retning av full krig større.

Ombord på KNM Uredd hører man håndgranater detonere i vannet over seg. De er oppdaget men fremdeles har russerne teknisk sett ikke avfyrt våpen. Spenningen i sentralen er til å ta og føle på. Hva nå??

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2007
    Pondusfaktor
    6
    Hvad Ruslands luftbårne enheder?
    Glemmer i ikke dem?

7th Airborne Division - Novorossiysk
    76th Air Assault Division - Pskov
    98th Airborne Division - Ivanovo
    106th Airborne Division - Tula
    31st Airborne Brigade - Ulyanovsk

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2007
    Pondusfaktor
    6
    Jeg mener, hvis jeg var Putin(gud forbyde den tanke) og ville invaderer Norge, så ville jeg indsætte mine strategiske bomber eskorteret af MIG og SU'er. Når luftherredømtet er opnået indsættes 2 luftbårne divisioner og 1 AirAssault division.

Game over...

Nå, glem mig, hehe historien er god... Godt tænkt (-;

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2007
    Pondusfaktor
    6
    hadde vært bra om man kunne legge hele historien sammen et sted,uten alle innlegene..
    gleder meg til resten..
    stormere fryser ikke,de skjelver av glede

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av espen86
    hadde vært bra om man kunne legge hele historien sammen et sted,uten alle innlegene..
    gleder meg til resten..
    Det kan egentlig befalet her på MILF gjøre når den er ferdig

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Det kan egentlig befalet her på MILF gjøre når den er ferdig
    haha
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Dette var inponerende bra. Dette må da bli en glimrende film!!? Det mener jeg helt seiøst! renskriv et kort manus, og kom deg til en filmprodusent før noen andre gjør det.

Det er viktig å få befolkningen i landet vårt til å forstå, at det er så lite som skal til før noe slikt kan skje. En film hadde vært glimrende, og kunne også skapt debatt, som igjenn kunne ført til større satsing i Nord.

Du kan jo også legge ut dette på feks VGD slik at en litt større bredde av befolkningen kan være med på debatten? For spør du meg, er dette en av de viktigste politiske/forsvarspolitiske spørsmålene vi står ovenfor i vår tid.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av beert
    Du kan jo også legge ut dette på feks VGD slik at en litt større bredde av befolkningen kan være med på debatten? For spør du meg, er dette en av de viktigste politiske/forsvarspolitiske spørsmålene vi står ovenfor i vår tid.
    Feil (!) - link heller hit til denne tråden på andre nettsteder så vi opprettholder debatten her med potensielt nye innspill på orginaltråden vår.
    admin

Det er håpløst, og vi gir oss ikke.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    For de som venter, så er ikke historien død og avsluttet.

Fortsettelse vil følge!

Det virkelige liv har bare tatt litt mye den seneste tiden.

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    22
    Sitat Opprinnelig skrevet av Zampolit
    For de som venter, så er ikke historien død og avsluttet.

Fortsettelse vil følge!

Det virkelige liv har bare tatt litt mye den seneste tiden.
    Vi venter i spenning:-)

Guest
    Observerer at Zampolit har blitt beæret med eget banner til denne excellente tråden! :)

Vi lesere venter i stor spenning på utviklingen i nord.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    Situasjon 200126B

Den russiske destroyergruppen endrer kurs og begynner å gå østover, vekk fra de norske fartøyene. Ombord på KNM Uredd synker pulsen litt når sonaroperatøren melder dette, men sjefen er fremdeles bekymret. Russerne har sluttet å slippe håndgranater, men det er fremdeles mange sonarbøyer som er farlig nærme. Sjefen bestemmer seg for å dykke til maks dybde for å prøve å bryte kontakten. Han vil ikke miste kontakten med destroyerne.

Ombord på Amundsen lurer NOTG staben på hva dette skal bety. Har russerne gitt opp eller pønsker de på noe nytt? Er dette forberedelse til et missilangrep? Sunburnene til Sovremennyen har jo en minimumsavstand, og skal Backfirene eller noen av fartøyene i Kusnetzovgruppen skyte vil de jo ha klar bane for sine missiler.
    Ikke har man fått noen nye instrukser fra Oslo eller FOHK heller som indikerer at russerne har gitt etter.
    Skjoldene vil iløpet av den neste halve timen være i god posisjon for å fyre mot destroyerne, men de har ingen utsendelser. Ikke engang på link.

Orionen holder fremdeles kontakten med Akulaen, og NH-90en har akkurat fått dyppesonaren i vannet.

På skjermen sin ombord på Helge Ingstad får en radaroperatør plutselig to nye ekkoer, høyde 100 fot og fart 800knop. Han skal akkurat til å melde kontakten ut på luftvarslingsnettet til de andre fartøyene, da headsettet fylles av masse skurring og støy.

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Endelig ett nytt avsnitt :-) Bra jobba..
    RØD STATUS

Guest
    Dette lukter det jammer av!

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    En BACKFIRE eller en FENCER på vei?

Ledende menig
    Ble medlem
    Dec 2007
    Pondusfaktor
    6
    Scenarioet virket realistisk, men tror ikke at Norge ville ta første strike mot militært overlegne Russland. Sannsynlig alternativ for Norge er handelsblokkade og forsøk på å begrense Russlands eksport ved hjelp av WTO osv. Det vil si isoloasjon av Russland og ny kald krig.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    200130B

Ombord på den norske Orionen var stemningen god. De hadde en god kontakt på Akulaen, og var klare til å droppe Stingray hvis orderen kom. Samarbeidet med NH-90en hadde gått bra, selv om det ikke hadde vært for mye av det tidligere.
    Plutselig våkner radarvarsleren til liv. Zaslon radar, i track modus. Det betyr at en eller fler MiG-31 er der ute et sted. Orionen bryter av og stuper helt ned mot vannflaten. Værre er det for NH90en som fremdeles har dyppesonaren ute. De norske mannskapene vet at sannsynligheten for å overleve et eventuellt angrep er liten.
    MiGene sees nå visuelt og de kommer fort. Hvorfor har de ikke skutt ennå? Og de kommer rett imot. Wiren til dyppesonaren blir kuttet i et desperat forsøk på å komme seg unna.
    En MiG-31 passerer NH-90en på hver side, slipper flares og bryter av i en hard sving nordover.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    Det er nok en skrivefeil fra min side, og jeg har sett den selv for en god stund siden. Får desverre ikke endret det nå. I første inlegget er det Sverderup og Amundsen som går nordover.

Tror vi aldri vil kunne sende mer enn to nordover på kort varsel, så det blir med to.

Rekrutt
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    0
    Heilt fantastisk!
    Rett og slett den beste tråden eg har lest på eit forum. Eg støttar resten av gjengen her inne som meinar du burde skrive bok med dei skrivekunnskapane du har.

Eg gledar meg verkeleg til å lese resten!!

Menig
    Ble medlem
    Jan 2007
    Pondusfaktor
    0
    Spennende lesing Zampolit. Klarer nesten ikke vente på fortsettelsen.

2007-2008 lutter glede og samarbeid med StatiolHydro...2014 trur Russerne ville samlet StatoilHydro ansatte i en stor dunge og brukt dem som diplomatisk pressmiddel mot Norges regjering.
    Tre av, i ufarlig retning!!!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    6
    Zampolitt vi venter i spenning på MER dette er artig lesing.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •