Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 21 av 21

Tråd: Journalister som skriver om ting de overhodet ikke kan

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    7

Journalister som skriver om ting de overhodet ikke kan

Journalister som skriver om ting de overhodet ikke kan er jo ingen stor nyhet. Sist sett i Aftenposten på nett i dag: "Et overvåkningsfly av typen "A-WAX" identifisert utenfor Bodø."

Kanskje greit når man skal skrive en artikkel å sette seg såpass inn i temaet at man unngår slike blemmer? Ikke at jeg forventer at allmennjournalister skal kunne utenat "Airborne Warning and Control System", men et sted bør grensen gå..

Det virker bare så usannsynlig lite proft. Noen andre som har gode eksempler på lignende? ;)
    MVH
    Meg selv!

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    http://atvs.vg.no/player/index.php?id=9482

Må si jeg lo litt av denne reportern ;)

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Overskrift:
    "Gutterommet var fullt av våpen"

Leser man innholdet så kan man lese:

"Hjemme hos 14-åringen fant politiet en avansert ( som i motsetning til en primitiv ?, min anm ) halvautomatisk rifle med lasersikte, rundt 80 luftvåpen og syv hjemmelagede håndgranater."

Fullt av våpen er noe annet enn et gevær og 80 plastskytende våpenimitasjoner..

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 044123.ece

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7
    Hotelpapa:

Det der er vel et eksempel på en journalist som skriver om noe han kan, nemlig kunsten i å blåse overskrifter opp så mye det bare går for å høste lesere, uten hensyn til at det overhodet ikke står i stil til innholdet i saken.
    For myself I am an optimist - it does not seem to be much use being anything else.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    7
    Det beste er når journalister er litt oppspilte og vil så gjerne ha frem hvor dramatisk ett eller annet er og de drar litt for mye på og ord som "Tung maskinpistol" og "Maskinkanon" og lignende..

Har lest ett par artikkler over årene som har mer eller mindre tegnet et bilde av at en eller annen vilkårlig "ny landsmann" løp rundt med en M2 og skjøt fra hoften..

(Åhh.. Politisk korrekt.. **Himler med øynene**)
    Dette er en irriterende signatur

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7
    Hehehe... Knallbra, forrige taler. Makes me laugh hard every time.
    For myself I am an optimist - it does not seem to be much use being anything else.

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    Synes det er gøy når jeg leser f.eks. 14 åring skutt i hodet!" og klikker meg videre for å finne ut at det er fra softgun og den har etterlatt seg et lite rødt merke jeg :)

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    7
    I forbindelse med sjarkulykken hevdet VG at M/T Doris har et farlighetsbevis som gjør at de ikke trenger los om bord. :D
    Flag Oscar!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6
    Snakket med en som jobbet i en av de større nettbaserte mediene som over noen øl ærlig innrømmet at det ble mye klipping og liming fra andre nettmedier pga tidspress. Så om journos viser manglende kunnskaper er det ikke engang sikkert at dem vet det selv...
    dulce bellum inexpertis

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2005
    Pondusfaktor
    7
    Hvis man har et snev av utdannelse, irriterer man seg over media minst én gang i døgnet.
    Carpe panem

Menig
    Ble medlem
    Dec 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rasputina
    ...irriterer man seg over media minst én gang i døgnet.
    Ny dag, nye muligheter : http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 049385.ece
    Mye som er tapt i oversettelsen her. Ser ut som BBC har litt mer orden i sysakene.
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/7045122.stm selv om sensasjonslysten skinner igjennom i overskriften.
    Those who live by the sword, die by the sword.

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7
    Ja så har vi jo disse stakkars gangbabgerne i Oslo som blir skutt både med 22, 38 og 45mm pistoler. de må jo se ut som noen sveitserosten etter slaget.
    Sand til frokost sa Rommel

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Hmm har også observert opptil flere stykker her inne på forumet så om skriver om ting de overhodet ikke kan...hehe
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak
    Hmm har også observert opptil flere stykker her inne på forumet så om skriver om ting de overhodet ikke kan...hehe
    Hehe dagens kongekommentar ,kansje en del av oss bør tenke før tale =)

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av geggi1
    Ja så har vi jo disse stakkars gangbabgerne i Oslo som blir skutt både med 22, 38 og 45mm pistoler. de må jo se ut som noen sveitserosten etter slaget.
    Men treffe målet klarer de ikke...
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6
    kanskje dem er journalister?
    dulce bellum inexpertis

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Tror ikke noen av oss har det som levevei...

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    DB/Kvalheim/Fredrik Jensen debatten er jo ogsaa underholdende aa lese hehe.
    True Blue Through and Through

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Dette var litt søtt; 44 år gammel DB-journalist innser at samfunnet ( terrenget ) ikke samsvarer med hans ideologiske oppfatning ( kartet ). Med obligatorisk FrP-sparking.

http://www.dagbladet.no/weblogg/blog.ph ... post/19797

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av hotelpapa
    Dette var litt søtt; 44 år gammel DB-journalist innser at samfunnet ( terrenget ) ikke samsvarer med hans ideologiske oppfatning ( kartet ). Med obligatorisk FrP-sparking.

http://www.dagbladet.no/weblogg/blog.ph ... post/19797
    Skulle tro han var født i går...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sånn i farta:

Sitat Opprinnelig skrevet av Migial
    Uten at jeg vil velge noen side, så må jeg først si at MJ uttaket må sammenlignes med spesialjeger uttaket, ikke FJ uttak.
    Jeg skal ikke slippe noen navn og sier at jeg kjenner den og den personen, men jeg vet at det er faktum, at INGEN marinejegere har noensinne stått spesialjeger uttaket. Det har vært flere som har prøvd. Dette bør naturligvis ikke bety mer enn at de gode marinejegerene er akkuratt det; marinejegere. Jeg vet også at det er tidligere spesialjegere som har stått MJ uttaket.
    All feedbacken jeg får fra forskjellige kanter sier at MJK er mye mer skriking osv på uttaket. Alt jeg har hørt om HJK peker til at det er lite til ingen slik oppførsel under uttaket, og at de stiller mye mer krav til personlig motivasjon.

Begge spesial avdelingene er naturligvis top notch... selvom jeg smiler til meg selv når det står "FSK har Norges høyeste kompetanse på militære operasjoner, nasjonalt og internasjonalt" på rekruterings videoen dems... Score!:P
    Dette var dårlig gjort av meg, men jeg måtte bare poengtere saken. Begynte på et innlegg på den andre tråden, men fant ut at det var en karusell jeg ikke ville hoppe på. Igjen, beklager.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •