Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 40 av 40

Tråd: 40 mm GUR

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arctic1
    kjøp inn monterbar lykt /m UV filter til HK416
    Mener du IR-filter?

Funker ikke så veldig bra.....bra på korte hold, men skal du kunne lyse langt må man ha en større og sterkere lykt. Da blir det ikke praktisk å ha på våpenet....

GUR er bra det, til sitt bruk. Ser derimot ikke hvorfor GUR er bra til skyte over vegger/murer....? Banen på granaten er jo ganske flat.....

Ellers enig ang bytte av MG3 til noe lettere i laget, men ha MG3 i troppen og DMR.
    IR filter, selvsagt :)
    Og ja..til bruk for korte avstander(når man går mørklagt i bebygelse etc) Men, det viktigste er selve lykten(uten IR filter).

Selv om banen er rimelig flat på 40mm så er det fortsatt den eneste måten jeg kan tenke meg det er mulig å skade/skremme noen på lengre avstand hvis de gjemmer seg i en compound. 40mm har mange bruksområder og er alt for lite brukt/trent på i Forsvaret generelt, etter min mening.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av TheCripple
    Selv om banen er rimelig flat på 40mm så er det fortsatt den eneste måten jeg kan tenke meg det er mulig å skade/skremme noen på lengre avstand hvis de gjemmer seg i en compound. 40mm har mange bruksområder og er alt for lite brukt/trent på i Forsvaret generelt, etter min mening.
    Apropos 40mm, er det lov å bruke CS mot soldater, eller hva man skal kalle de bevæpnede herrer i A-stan?
    meh

Menig
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984
    Apropos 40mm, er det lov å bruke CS mot soldater, eller hva man skal kalle de bevæpnede herrer i A-stan?
    er ikke 100%, men mener å ha lest at det er ulovlig i krig, regnes som kjemisk krigføring.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    Fikk utlevert CSgass på øvelser på setermoen i 99 så regner med de kan brukes i krig/strid om de kan brukes i fredstid... mot egne..

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av 2C36
    Fikk utlevert CSgass på øvelser på setermoen i 99 så regner med de kan brukes i krig/strid om de kan brukes i fredstid... mot egne..
    Er ikke Norge litt i særklasse ved at vi bruker CS på hverandre i militær sammenheng? Forklaringen er at vi øver på at "noen andre" kommer til å bryte reglene? Sånn ellers har man vel i politi/fredssammenheng lov å bruke ting som ikke er lov i krig, enten det dreier seg om ekspanderende ammunisjon eller annet.
    meh

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984
    Sitat Opprinnelig skrevet av 2C36
    Er ikke Norge litt i særklasse ved at vi bruker CS på hverandre i militær sammenheng? Forklaringen er at vi øver på at "noen andre" kommer til å bryte reglene? Sånn ellers har man vel i politi/fredssammenheng lov å bruke ting som ikke er lov i krig, enten det dreier seg om ekspanderende ammunisjon eller annet.
    Så vidt jeg vet så er bruken av CS gass i treningssammenheng ganske utbredt. Er ikke bare i Norge rekrutter blir gasset for å lære å bruke ABC/NBC utstyr ;)

Guest
    Bruk av kjemiske våpen er forbudt.

Vi bruker CS under trening for å simulere at områder er forurenset med ABC-våpen.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av TheCripple
    kjøp inn monterbar lykt /m UV filter til HK416
    Mener du IR-filter?

Funker ikke så veldig bra.....bra på korte hold, men skal du kunne lyse langt må man ha en større og sterkere lykt. Da blir det ikke praktisk å ha på våpenet....

GUR er bra det, til sitt bruk. Ser derimot ikke hvorfor GUR er bra til skyte over vegger/murer....? Banen på granaten er jo ganske flat.....

Ellers enig ang bytte av MG3 til noe lettere i laget, men ha MG3 i troppen og DMR.
    IR filter, selvsagt :)
    Og ja..til bruk for korte avstander(når man går mørklagt i bebygelse etc) Men, det viktigste er selve lykten(uten IR filter).

Diggresjon: Sjantis under f0rstegangstjenesten fortelle rekruttene om krumbane teori: 'Hvis du leggern sidelengs, saa kan du skyte rundt hj0rner!'
    True Blue Through and Through

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    har du brukt/ skutt med 40 mm?? den bana er ikke mye flat den, husker ikke helt, men er rimelig krum.......
    TUERE!!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56
    Sitat Opprinnelig skrevet av padang
    Diggresjon: Sjantis under f0rstegangstjenesten fortelle rekruttene om krumbane teori: 'Hvis du leggern sidelengs, saa kan du skyte rundt hj0rner!'
    Kreativt :p

Sjanter har som kjent makt over tyngdekraften ;)
    Beidh a lá leo

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Vi har det! Fenriker har egenskapen at de bare trenger å peke på FI, så dør han. FI altså. Var en vådepeking en gang, der en fenrik klødde seg i øret med strak finger.
    In the age of information, ignorance is a choice.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av r66
    har du brukt/ skutt med 40 mm?? den bana er ikke mye flat den, husker ikke helt, men er rimelig krum.......
    Ja, jeg har skutt med 40, Sjantisen hadde nok ikke gjort det.
    True Blue Through and Through

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    68
    På 50m er den temmelig flat, på 300 m temmelig krum....
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56
    Jeg tror han refererer til posten til TheCripple, som hevder at banen til 40mm er "rimelig flat"
    Beidh a lá leo

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Jeg tror han refererer til posten til TheCripple, som hevder at banen til 40mm er "rimelig flat"
    Var "bad choice of words", rimelig flat, rimelig buet, rimelig krum. Og siden det ikke er noe "edit" button på dette forumet, så lot jeg det være. Det beste tipset jeg kan gi er å skyte en selv så finner du ut :)

Guest
    Nå var det vel jeg som sa at den var rimelig flat.....det er den jo, ift muligheten med en håndgranat. Ut til 200 meter. Over det begynner den å bli mer krum, og skyter man ut til 350 meter er høyeste punkt i banen rett over 40 meter.

Sjekk UD 6-25, så ser dere hva jeg mener....

Mulig jeg tolket TheCripple feil når han sa skyte over compound vegger, men jeg tolket det som han ville ha virkning rett bak veggen og det blir vanskelig, med mindre man bruker våpenet som BK....avstandsbedømmelse er viktig ved bruk av våpenet.

40mm fungerer til sitt bruk, å kaste en granat langt. HGR gir flere muligheter, men begrenset rekkevidde.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6

Mulig jeg tolket TheCripple feil når han sa skyte over compound vegger, men jeg tolket det som han ville ha virkning rett bak veggen og det blir vanskelig, med mindre man bruker våpenet som BK....avstandsbedømmelse er viktig ved bruk av våpenet.

Ikke akkurat hva jeg mente nei, hehe.
    Du skyter på la oss si 150-200m avstand, med litt finsikting til kan du klare å treffe innsiden av compunden muren lengst vekk fra din posisjon, eller sikt på ett hus inni compounden da de gjerne er litt høyere. Hvis du f.eks går inn i et ambush, der fienden gjemmer seg i en compund 150-200m borte, og det er kun åpent jorde mellom, så det er vanskelig å ta posisjonen fra der patruljen er, så er det etter det jeg har lært viktig å pøse på med alt du har. De som legger ambushet blir som oftest der til de føler at de ikke har kontroll lengre, og smeller det skikkelig rundt dem så stikker de kanskje tidligere.

Litt synsing fra min side, sett meg på plass hvis jeg er helt på jordet

Guest
    40mm er ikke et "be all end all" våpen....det er en HE, dvs sjokk, granat med dødelig radius på 5 meter. Man må være rimelig presis for å få en effekt.

Ref eksempelet ditt med å "pøse på alt man har", så er ikke det hensikten. Hensikten er å vinne ildoverlegenhet, og det gjøres med gode taktiske vurderinger(les gruppering) i kombinasjon med fornuftig ildgivning. All ild er rettet ild, og ilden må ha en effekt i målet. Hvis ikke kaster man bort ammo.

Når man har ildoverlegenhet kan man vurdere handlingsalternativ basert på lendets beskaffenhet og avstand. Bli i stilling og bekjempe, trekke ut eller ta målet. Alt etter hva som er hensiktsmessig ift oppdraget

Og jeg skjønner ikke helt hva du sikter til vedrørende skyting av 40 inn i en compound, over en mur. Vet om bedre våpen til det enn 40, f.eks RFK med sprenggranat eller M-72. Hva skal du ta ut? Hva slags stilling har de valgt? Etc.....

Som sagt, 40 er bra til sitt bruk, nemlig å skyte en håndgranat langt.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Vet om bedre våpen til det enn 40, f.eks RFK med sprenggranat eller M-72.
    Nå er vel dessverre hverken RFK eller M-72 særlig utbredt i A-stan, eller rører jeg fælt?
    meh

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    68
    Vi har vel ikke noe våpen som AGS-17 eller den nyere og lettere AGS-30. Russerne hadde AGS-17 som sitt favorittvåpen i Afghanistan, nettopp fordi den kunne skyte både direkte og som krumbane. Man har jo den amerikanske Mk 19, men for det første er vel ikke den standard utrustning i Norge, for det andre er den vel tyngre og mer klumpete enn i hvert fall AGS-30 og for det tredje kan den neppe i samme grad benyttes til indirekte krumbaneild.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    De svenske kystjegerne drev ihvertfall og bar rundt på en mk 19 med tripod, men det så ganske knotete ut hvis du skulle lengre enn såvidt over stranda.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    68
    Hvis jeg husker rett (mulig hukommelsen tar feil) er noe av det store med AGS-17 at den (i likhet med en haubits) er konstruert for både å skyte på overgrader og på undergrader. Å skyte på overgrader vi si, som en BK, å skyte med elevasjon over 800 streker. Dvs. at jo større elevasjon, jo kortere skyter du og jo mer rett ned igjen kommer granaten. Siktet er laget for å gjøre dette kontrollert. Meget bra hvis man skal skyte på fi i defilade, f.eks. i en afghansk "compound".

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    40mm er ikke et "be all end all" våpen....det er en HE, dvs sjokk, granat med dødelig radius på 5 meter. Man må være rimelig presis for å få en effekt.
    Riktig

Ref eksempelet ditt med å "pøse på alt man har", så er ikke det hensikten. Hensikten er å vinne ildoverlegenhet, og det gjøres med gode taktiske vurderinger(les gruppering) i kombinasjon med fornuftig ildgivning. All ild er rettet ild, og ilden må ha en effekt i målet. Hvis ikke kaster man bort ammo.

Når man har ildoverlegenhet kan man vurdere handlingsalternativ basert på lendets beskaffenhet og avstand. Bli i stilling og bekjempe, trekke ut eller ta målet. Alt etter hva som er hensiktsmessig ift oppdraget
    Dessverre er det ikke alltid så "enkelt". Ett godt planlagt ambush er lagt til et sted der det er vanskelig å trekke seg ut, og vanskelig og å angripe. Finn ut sånn ca. hvor fienden er og bruk nok ildkraft til å holde han nede, en velplassert 40mm er litt mer effektivt en noen 5.56 byger, for best resultat kombinerer man selvsagt. Kall inn air-support og vent. Har du mulighet, skyt 40mm inn vinduer, inn porten, over muren osv.

Og jeg skjønner ikke helt hva du sikter til vedrørende skyting av 40 inn i en compound, over en mur. Vet om bedre våpen til det enn 40, f.eks RFK med sprenggranat eller M-72. Hva skal du ta ut? Hva slags stilling har de valgt? Etc.....
    Slik vi opererte i utlandet så drasset ikke en fot-patrulje rundt med RFK, og sjeldent M-72. Derfor må man bruke det man har med seg. Og det må gjerne 1-2 granater til for i det hele tatt å sprenge hull i muren med RFK og M72. En patrulje har kapasitet til å bære, 2-4 M-72, så de kan du ikke bruke til hva som helst. Går du inn på et mål der du vet det er insurgents, så er jo historien en helt annen. men jeg snakker om ambush, der det ikke er du som velger time and place. Og det er nettopp derfor man bør ha så mange UGL'er som mulig. Nå som vi har gått over til 5.56 ser jeg ingen grunn til at de med UGL ikke skal klare å få med seg 15-20 stykk granater uten problemer. Se på kanada i sør-afghanistan f.eks, de bruker 40mm i fleng, i Norge så klarer vi ikke alltid å tenke utenfor boksen og blir litt fastsatt i "if it ain't broken, don't fix it" mentaliteten.

Som sagt, 40 er bra til sitt bruk, nemlig å skyte en håndgranat langt.
    Spot on, mate

Guest
    Først, for å avklare en forutsetning:

Jeg er kjent med beskaffenheten på bygningsmassen i Nord-Afghanistan, og er klar over hvilken effekt forskjellige våpensystemer har ved treff.

Deretter velger jeg å bryte ned diskusjonen i to deler:

-Bruk av 40mm og utrustning av denne i laget og andre våpensystemer
    -Handling ved kontakt

Forutsetning for mine argumenter er en løsning som skal være overførbar til de fleste operasjonsmiljøer og struktur.

Bruk av 40mm og utrustning av denne i laget og andre våpensystemer

Jeg velger å ikke kommentere utsrustning i Afghanistan utover en liten ting, da det ikke er relevant for temaet.

På hvilken måte er 40mm overlegen en RFK spreng tempering, mtp virkning i målet? Du sa skyte over muren for å bekjempe, det samme illustrerte jeg med mitt eksempel. Hvis man skal skyte gjennom en mur, er ihvertfall 40mm ubrukelig, sett opp mot de eksemplene jeg brukte.

Først og fremst. Et av argumentene ifm å anskaffe nytt håndvåpen er vekt, da primært på ammunisjon. Din påstand er:

Og det er nettopp derfor man bør ha så mange UGL'er som mulig. Nå som vi har gått over til 5.56 ser jeg ingen grunn til at de med UGL ikke skal klare å få med seg 15-20 stykk granater uten problemer.
    En 40x46mm HE granat veier ca 225 gram. Med 20 stk blir det 4,5 kg ekstra. AG36'en veier 1,5 kg. Med våpenets (HK416) egenvekt på 3,5 kg blir det totalt 9,5 kg uten ammo til primærvåpenet. Med 240 skudd (8 mags) til primærvåpenet, hvor hvert magasin veier 0,45 kg, blir det 3,6kg. Totalt er vi da oppe i 13,1 kg. Det er mer enn en MG-3. Da er jo vekt argumentet litt bortkastet.

Se på kanada i sør-afghanistan f.eks, de bruker 40mm i fleng
    Betyr det nødvendigvis at det er det rette å gjøre?

Det er tidkrevende å benytte seg av en 40mm. Det tar tid å sikte seg inn, det er begrenset antall granater man klarer å avfyre i minuttet (ca. 5-6), det er begrenset effekt i målet, man må lade om hyppig.

Med primærvåpenet sitt, det være seg AG eller HK416, vil man kunne avgi mer presis ild på lenger hold, man kan drive hurtig målveksling, men kan observere og fortsatt være klar til skudd etter å ha skutt uten å måtte lade om, man kan skyte i hurtigere tempo om nødvendig.

Dette er under forutsetning at du ønsker å bruke masse 40mm. Hvorfor ha de hvis de ikke brukes, ikke sant? Hvis dette under et bakhold, så sier det seg selv at muligheten til å skyte 15-20 40mm ikke er helt til stede. Som du sier så er bakhold lagt til steder hvor fienden har prøvd å minimere vår evne til å manøvrere. I mitt hode betyr det begrenset med skjul og dekning for de som blir tatt under ild.

I tillegg, hvor skal du ha alle 20 granatene? Da helst på en måte som ikke hindrer mobiliteten din eller tilgang til annet kritisk utstyr?

I mitt hode holder det med to 40-skyttere i laget, med 3-5 granater hver. Selvfølgelig avhengig av oppdragets art/trussel/etteretning etc.

Jeg sier ikke at 40mm er et dårlig våpen, jeg mener derimot at det er feil å basere seg på massiv bruk av det. Jeg har andre ting i laget som gjør en bedre jobb i målet, f.eks M-72, RFK og MG-3.

Handling ved kontakt

Din påstand i denne sammenhengen er:

Dessverre er det ikke alltid så "enkelt". Ett godt planlagt ambush er lagt til et sted der det er vanskelig å trekke seg ut, og vanskelig og å angripe.
    Først og fremst, dette er jo områder man vil søke å unngå. Primært i planleggingsfasen, men også under fremføring til målet.

For det andre, ingen har sagt det er enkelt, men noen ting må ligge til grunn for vurderingsgrunnlaget. Det er:

-Egen evne til å vinne ildoverlegenhet (herunder gruppering av laget)
    -Avstand mellom oss og FI
    -Lendet mellom oss og FI

I tillegg må vi vite hvor fi er, gjør vi ikke det må vi finne han.

Basert på vurderinger gjort utifra kriteriene over, velger vi handlingsmåte:

-Bli i stilling og bekjemp
    -Ta målet
    -Trekk ut

I tillegg kommer jo føringer ifm oppdrag inn, evt om man får sårede eller drepte innad i laget/troppen etc. Dette er gjeldende ved all handling ved kontakt.

I et bakholdsscenario er det viktig at man virkelig skjønner prinsippene bak ildoverlegenhet/ilddisiplin og ikke bare skyter panisk.

All ild er rettet ild. De fleste jeg har vært borti, i en eller annen form, som har opplevd strid sier at nedholdende ild ikke fungerer. Skyt rettet ild mot fi, litt mot stillingen/dekningen han forsvant bak for deretter å observere. Dette for å vinne en duell hvis han dukker opp en ny plass, evt engasjere andre mål i egen sektor. Noe skjer i stillingen man beskyter. Enten så dør fi, fi blir såret, fi går i dekkstilling og bruker skiftestilling eller fi trekker helt ut.

Hvis det er "pøse på med alt man har-modus" blir man målfokusert. Man mister helhetsoversikten og kanskje man går glipp av en mulighet til å trekke ut. I tillegg skal man ideelt sett kunne virke med sine våpen etter målet er tatt eller man har trukket ut. Har man skutt opp alt, sliter man hvis en fiendtlig styrke følger etter. Noen ganger må man kjempe til siste kule, på med bajonett osv. Da har det sannsynligvis blitt gjort noen feilvurderinger i forkant, eller man møter en TOTALT overlegen fiende.

Vet du hva 60-40 regelen er, mtp MG-gjengen?

Bakholdsscenariet ditt var en compound på 150-200m hold. Hvordan i alle dager skulle jeg IKKE klart å trekke ut fra en sånn situasjon? FI dominerer jo ikke en ting. Greit nok at du ikke har skissert opp hva slags lende det er bak min posisjon, men mellom compound og meg er det åpent jorde. Pop røyk, og trekk ut med ild og bevegelse.

Setter pris på at du holder forutsetningen for argumentene dine den samme, det gjør det enklere å diskutere.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Jeg sier selvsagt ikke at man kan basere seg på bruk av 40mm, men det er ett av virkemiddlene vi kan bruke. Og det er i Afghanistan vi for øyeblikket driver "krig", og en vanlig fot-patrulje der nede er ikke oppsatt med hverken RFK, M-72 eller MG3. Hva vi gjør her i Norge er irrelevant for de poengene jeg prøver å forklare, for man kan jo si at "train as you fight" prinsippet har blitt litt glemt i Norge. Jeg prøvde å sette opp en realistisk situasjon i Afghansk miljø, og skulle jeg beskrevet lendet ned til minste detalj ville det tatt noen sider. Men, hele poenget mitt er at jeg baserer argumentene mine på en vanlig fot patrulje i Afghanistan. (Noe jeg kanskje burde ha presisert litt nærmere)
    Jeg vil tro at kanadierne har litt mer kunnskap enn oss til å hvordan man driver krigføring i Afghanistan, så jeg slang det inn som et lite eksempel. Kanskje på tide at lille Norge lærer av folk som har vært "in the shit"(ikke nødvendigvis kanadierne) enn at vi selv skal finne opp kruttet på nytt i hver eneste oppsetningsperiode/kontigent. Jeg vil også tro at våre egne spesial avdelinger har mye å lære bort til de vanlige gutta i grønt, men det er jo så mye hemmelighetskremmeri at det skjer nok ikke med det første.

Sitat:
    "En 40x46mm HE granat veier ca 225 gram. Med 20 stk blir det 4,5 kg ekstra. AG36'en veier 1,5 kg. Med våpenets (HK416) egenvekt på 3,5 kg blir det totalt 9,5 kg uten ammo til primærvåpenet. Med 240 skudd (8 mags) til primærvåpenet, hvor hvert magasin veier 0,45 kg, blir det 3,6kg. Totalt er vi da oppe i 13,1 kg. Det er mer enn en MG-3. Da er jo vekt argumentet litt bortkastet."

Det finnes mange alternative måter å få med seg 20 granater, du har bandolier, flere typer belter etc som er laget til slikt bruk. Hva vekten angår så veide AG'en min med fullt magasin og HK nærmere 7-9kg hvis jeg ikke husker helt feil. 3-5 granater tilsvarer skyts til 2-3 mål, du må regne med å bruke ca. 2 stykk granater per mål, det blir litt tynt etter min mening.

Håper jeg ikke fremstiller meg selv som en kverrulant, jeg liker en god diskusjon. Og jeg har ingen problemer med å ende diskusjonen med at vi er enige om at vi er uenig.

Guest
    Amerikanere bærer et sted mellom 4-8, med extra på kjøretøy, og tror de har litt peil på krigføring de også.

Hva man gjør i Norge er det som ER viktig, ikke det man gjør i Afghanistan. Skjønn det. Hva laget har med seg når de skal kjøre fra MeS til Meymaneh er noe helt annet enn den dagen bajsen treffer vifta skikkelig, og QRF'en må rykke ut tungt oppsatt.

Og som jeg sier, evne til å vinne ILDOVERLEGENHET er en av tre suksesskriterier for å kunne handle. Hvis man ikke klarer det får man trekke ut av situasjonen da, revurdere hvorfor man ikke klarte det og iverksette tiltak for å rette det opp.

Hvis det vi gjør i Afghanistan er malen kunne vi bare solgt alt av RFK, ERYX (hadde ikke gjort noe), M-72, CV90, Leo2, etc etc.....det er en feil holdning, og det blir vranglære.

Du synes det er tynt å kunne ta ut 2-3 mål pr skytter. Det er 4-6 mål i laget som tilsvarer 12-18 mål i troppen. Hva gjør resten av laget da? Ser på? Lager mat? Hva gjør kjøretøyene med sine våpen, 12,7mm og MG-3?

Se muligheter, ikke begrensninger i det vi har. Mye ildkraft i et norsk geværlag, uansett operasjonsområde.

Hvor stor er sjansen for å treffe på en fiende på tropps størrelse i Nord-Afghanistan?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56
    Hva man gjør i Norge er det som ER viktig, ikke det man gjør i Afghanistan. Skjønn det. Hva laget har med seg når de skal kjøre fra MeS til Meymaneh er noe helt annet enn den dagen bajsen treffer vifta skikkelig, og QRF'en må rykke ut tungt oppsatt.
    QFT....
    Beidh a lá leo

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Et tenkt tilfelle:
    Ei typisk norsk patrulje blir tatt under ild.
    Den som går i front er utstyrt med 40mm.

Bør da denne personen uansett fyre av 40mm?
    Og i kva rekkefølge eller når?
    1. Tømme eit magasin og deretter fyre av 40mm?
    2. Fyre av 40mm, og deretter tømme eit magasin?

Har sett for meg eit anna alternativ også.
    Til dømes, tømme magasinet og (istadenfor å trekke heilt bak, bak bakerste man i patrulja) kun trekke tilbake til sida til den som er rett bak, for å skyte ein granat med 40mm, mens den som er på sida allereide har opna ild. Før ein igjen trekker heilt bak, bak bakerste man.

Grunnen til dette er at eg føler det vil ta for lang tid, om eg er i front og skyter først med vanlege skudd, for so og skifte skytestilling og sikte og avfyre 40mm.

Det eg egentlig lurer på, er om det kan vere lurt at 40mm blir avfyrt under eit midlertidig stopp mens eg er på veg bak?
    Den beste historie skrivaren vinn krigen.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Uansett må du identifisere målet og gjøre en meget kjapp vurdering før du engasjerer. Er ikke bare å pøse ut granater i et strøk med mange sivile f.eks.

Hodeløs skyting med pekemetode i den generelle retningen av målet for å få "bly (eller granater) i lufta" er noe jeg håper vi har forlatt.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56
    Sitat Opprinnelig skrevet av Psyops
    Det eg egentlig lurer på, er om det kan vere lurt at 40mm blir avfyrt under eit midlertidig stopp mens eg er på veg bak?
    Det er mulig jeg leser litt for mye inn i innlegget ditt nå, men er det en spesiell grunn til at du er såpass opptatt av GURs rolle i akkurat veidrillen?
    Beidh a lá leo

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av DunsScotus
    Uansett må du identifisere målet og gjøre en meget kjapp vurdering før du engasjerer. Er ikke bare å pøse ut granater i et strøk med mange sivile f.eks.

Hodeløs skyting med pekemetode i den generelle retningen av målet for å få "bly (eller granater) i lufta" er noe jeg håper vi har forlatt.
    Kan fort bli litt stress i forhold til ROE da ja...hehe...

Det med hodeløs skyting prøvde jeg å illustrere i form av argumentet "all ild er rettet ild", for deretter å observere når målet er ute av synet. Tydelig at patruljenærstrid henger igjen fortsatt.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Amerikanere bærer et sted mellom 4-8, med extra på kjøretøy, og tror de har litt peil på krigføring de også.

Og som jeg sier, evne til å vinne ILDOVERLEGENHET er en av tre suksesskriterier for å kunne handle. Hvis man ikke klarer det får man trekke ut av situasjonen da, revurdere hvorfor man ikke klarte det og iverksette tiltak for å rette det opp.

Hvis det vi gjør i Afghanistan er malen kunne vi bare solgt alt av RFK, ERYX (hadde ikke gjort noe), M-72, CV90, Leo2, etc etc.....det er en feil holdning, og det blir vranglære.

Du synes det er tynt å kunne ta ut 2-3 mål pr skytter. Det er 4-6 mål i laget som tilsvarer 12-18 mål i troppen. Hva gjør resten av laget da? Ser på? Lager mat? Hva gjør kjøretøyene med sine våpen, 12,7mm og MG-3?

Se muligheter, ikke begrensninger i det vi har. Mye ildkraft i et norsk geværlag, uansett operasjonsområde.

Hvor stor er sjansen for å treffe på en fiende på tropps størrelse i Nord-Afghanistan?
    Du misforstår meg litt her. Jeg gjentar meg selv: "hele poenget mitt er at jeg baserer argumentene mine på en vanlig fot patrulje i Afghanistan". Jeg snakker om hvordan vi er oppsatt i Afghanistan, ikke i Norge. Er ikke alltid man har hele troppen, eller lags-bilene, rett rundt hjørnet. Og CV90'ene står stort sett godt parkert i hallen sin. En alarm for QRF'en, der man kan planlegge på forhånd hva som mer eller mindre skal skje, er noe helt annet enn den dagen en lagspatrulje blir angrepet med small-arms fire, kanskje en eller begge av bilene blir tatt ut av en IED etc etc. Og det en ordinær fot-patrulje i Nord-Afghanistan(MeS) er oppsatt med er HK416(Har de blitt sendt ned enda?) 1-2 UGL'er og forskjellige typer håndgranater. '
    Flere 40mm granater gir deg flere muligheter enn begrensninger. Er ikke bare stillinger man kan ta ut med 40mm, skyte inn dører for å klare å komme seg i dekning f.eks. Jeg ser muligheter i en begrenset situasjon. 20 stykk 40mm er jo med nærmere ettertanke litt for mye av det gode kanskje, ble litt for ivrig må jeg innrømme, men ihvertfall flere enn 3-5. Rundt 10 skulle vel holde i massevis. Det mest ideelle hadde selvsagt vært å få inn 5.56 LMG'er i tillegg, men nå er det en gang slik at framgang og bestilling av utstyr i Forsvaret går med sneglefart

Sjangsen for at det skal virkelig brenne på dass for gutta i Nord-Afghanistan er for øyeblikket ganske lav. Men jeg mener at det er bedre å være føre var, og alltid være forberedt på det værste, selv når man er lett oppsatt. Og det er jo en selvfølge at man prøver å kun skyte på mål, og unngå å treffe sivile. Desverre er det ikke alltid så enkelt at FI er en grønn, stillestående papp-skive.

Mulig det er best å ende diskusjonen om at vi er enig om at vi er uenig ?

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Det er mulig jeg leser litt for mye inn i innlegget ditt nå, men er det en spesiell grunn til at du er såpass opptatt av GURs rolle i akkurat veidrillen?
    Ingen annen spesiell grunn, en at det er ei rolle eg blir betre kjent med i framtida. Og da soklart interessert i at det blir gjort på best mogleg måte.
    Den beste historie skrivaren vinn krigen.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56
    Ingen annen spesiell grunn, en at det er ei rolle eg blir betre kjent med i framtida. Og da soklart interessert i at det blir gjort på best mogleg måte.
    Ok....jeg skal ikke si noe særlig om GUR i veidrillen, annet enn at jeg vil anbefale deg å frigjøre deg tankemessig fra den drillen.
    Beidh a lá leo

Guest
    Du bruker laget i afghanistan på fot-patrulje som grunnstruktur for oppdragsløsning. Det er greit nok, selv om jeg tviler sterkt på at det er en ofte brukt ramme for oppdragsløsning. Ihvertfall ifølge min kjennskap til dette. Da er det isåfall lavprofil oppdrag i områder med ekstremt lav trussel.

Du nevner også oppsettet til laget som din grunn til bekymring. Har du egentlig noe belegg for å være bekymret? Ref det du sier om Canadiernes bruk av 40mm, hvor jeg spurte om det var det riktige for oss. Du må huske på at de har en helt annen lagsstruktur og annerledes bevæpning enn det vi har.
    Er ikke sikkert at det de gjør er overførbart til det vi kan gjøre med vårt utstyr og vår struktur. Har vi vært i situasjoner hvor vår normalutrustning ikke har vært tilstrekkelig? Har du skutt deg tom for 40mm i en skarp situasjon?

Jeg har gjennomført MANGE lagsangrep skarpt, hvor vi har hatt med oss blå 40. 2-3 granater pr mann. Skytterne har alltid til overs, fordi det ofte ikke er tid til å skyte mer enn 1. I forsvarsstrid (forberedte stillinger) eller ildoverfall er situasjonen annerledes. Når du derimot gjennomfører et overfall eller må handle fordi man blir beskutt før man er utgruppert blir situasjonen annerledes.

Canadierne er i et AO hvor trusselen er en del høyere enn i Nord, og de er i trefninger hver dag. Det gir dem belegg for å vurdere egen stridsteknikk og utrustning. Man kan selvfølgelig trekke lærdom fra andre, men med utgangspunkt i egen struktur og utrustning.

Forøvrig er HK416 er fortsatt en våt drøm for alle, AG er normal-bevæpning i AO.

Poenget mitt med å si at fot-patruljen i Afghanistan er irrelevant, er fordi det er en oppdragsmessig vurdering som ligger til grunn for det oppsettet. Har ingenting å gjøre med hva vi skal trene på, eller hvor mange 40mm man skal ha pr skytter.

Som sagt, tviler meget sterkt på at laget selvstendig løser mange oppdrag, og ihvertfall ikke uten støtte i umiddelbar nærhet. Derfor mener jeg at problemstillingen er irrelevant, med mindre man er i PRT'en.

Ja, man kan bruke 40mm til å skyte opp en dør. Det kan man bruke hagle til også. Man har batong/less lethal ammo til den også, til bruk i massetjeneste. Har aldri sagt at våpenet ikke er bra, men ville personlig foretrukket bra ilddisiplin med primærbevæpning. Ikke lov å gå med skarp 40 i våpenet heller, selv uspent.

Desverre er det ikke alltid så enkelt at FI er en grønn, stillestående papp-skive.
    Skjønner ikke helt meningen bak dette? Alle er vel klar over det? Så lenge man legger en situasjon til grunn før treningen begynner, og sørger for at soldatene har en god forståelse for hva som vil skje i et stridsscenario fungerer dette faktisk utmerket. I tillegg finnes det mobile SAAB mål og improviserte selvanvisere.

Det mest ideelle hadde selvsagt vært å få inn 5.56 LMG'er i tillegg, men nå er det en gang slik at framgang og bestilling av utstyr i Forsvaret går med sneglefart
    Noen ting går tregt, andre ting går raskt. Vi har ikke noe kritisk behov for en 5,56 LMG, men det kommer. Jeg ser på det som en positiv ting at de tester ut litt forskjellige typer våpen, og utsetter de for ymse tester for å se om de takler Norsk miljø.

Enig at det blir bra når det kommer, men frem til det skjer får vi tilpasse stridsteknikken vår til det utstyret vi har.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Diskusjonen er jo egenlig meningsløs flisespikkeri, om vi har 3, 5 eller 10 granater, og mer enn 2 UGL'er i i et lag er sannsynligvis ikke forskjellen mellom liv og død.

Du sier at folk som har fått udelt 40mm til lagsangrep ikke bruker dem, det er sant at det er ofte man ikke får tid til å bruke de. Men, jeg tror en del av problemet er mangel på trening av bruken; hvis man ikke er vant til å bruke den blir den fort "glemt". Dette gjelder både håndgranater, 40mm, M-72 og andre "nifty tools". Har man brukt utstyret mye så går lading etc mye raskere. At man får utdelt våpen og andre redskap som man ikke er vant til er ofte unødvendig for det blir ikke brukt uansett. "Train as you fight"er en myte det forsatt streves med å mestre i enkelte avdelinger.

Det er ikke noe skrikende behov for hverken 5.56 LMG'er, masse 40mm eller flust med M-72 etc. Jeg er nå forsatt en fan av å være føre var, unngå å bli tatt på senga. At noe skikkelig kritisk kommer til å hende i f.eks Nord-Afghanistan er for øyeblikket tvilsomt, sant det.
    "The grass is always greener on the other side", det kommer alltid til å være noe utstyr vi bare "må ha".

Synd at HK416 ikke er utdelt enda, håper det skjer så raskt som mulig. Er det forsatt kun lager-gutta som får sikle på de?

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Har skilt ut denne delen da det oppstod en god diskusjon i 5,56 tråden. Fortsett å diskuter fomp!
    Savner du den gamle tråden så ta en titt her: http://www.milforum.net/forum/viewtopic.php?p=132301

Mod, Flyboy
    //Moderator//

Guest
    "Train as you fight"er en myte det forsatt streves med å mestre i enkelte avdelinger.
    I hvilken sammenheng da? Hvilke enkelte avdelinger er dette?

Jeg antar nå at du er menig, med en kontigent ute, stemmer det? Og at du ikke er i systemet pr nå?

Train as you fight betyr at man trener på det overordnede oppdraget man har, med det utstyret man har. Værre enn det er det ikke. Det overordnede oppdraget her hjemme er full krig. Det overordnede oppdraget i Afghanistan er QRF i full krigs skala.

Man velger også delvis utrustning ift oppdraget man skal løse. Hvis du har vært i et mek.inf lag så kjenner du sikkert de ulike gradene for utrustning, og hvilke våpensystemer det innebærer å sitte av med.

om vi har 3, 5 eller 10 granater, og mer enn 2 UGL'er i i et lag er sannsynligvis ikke forskjellen mellom liv og død.
    Nettopp. Det er hele poenget mitt. Finnes flust av andre ferdigheter og stridsteknikk som er viktigere å bli god på.

Mangel på trening er ikke en faktor hos oss, men rett og slett en vurdering av hva man har tid til der og da. Bruk av M-72, HGR og 40mm er noe som prioriteres, dette innebærer også fornuftig bruk av våpensystemene.

Jeg er nå forsatt en fan av å være føre var, unngå å bli tatt på senga.
    Nettopp, og da er det dine ferdigheter som enkeltmann, i makkerparet og i laget, samt din kunnskap på det utstyret du faktisk har som er avgjørende. Ikke på det utstyret man ikke har, men "bare må ha".

Forøvrig så er det et prosjekt på gang for å finne ny LMG.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    6
    Fremtiden fra SAAB. Øker skuddtakten (og treffsikkerheten?), men du mister jo ei rifle.

Drawing of a future multi-shot 40mm SAAB-Bofors AGR grenade launcher with computerized sight and time-fuzed grenades
    Min mening ellers er at den 40mm kan erstattes av et annet våpen helt til den kommer på til et slik nivå. Da er den fort litt mer effektiv.
    Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work... you can always hit them with it.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    6
    Fremtiden fra SAAB. Øker skuddtakten (og treffsikkerheten?), men du mister jo ei rifle.

(bilde forsvant så gå inn på linken å se etter trådtegning)
    http://world.guns.ru/grenade/gl00-e.htm

Drawing of a future multi-shot 40mm SAAB-Bofors AGR grenade launcher with computerized sight and time-fuzed grenades
    Min mening ellers er at den 40mm kan erstattes av et annet våpen helt til den kommer på til et slik nivå. Da er den fort litt mer effektiv.

(bilde forsvant så gå inn på link å se etter US troops with Mk.19 mod.3 automatic grenade launcher)
    http://world.guns.ru/grenade/gl00-e.htm

Forrige innlegg kan slettes.
    Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work... you can always hit them with it.

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •