Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset sk
Viser resultatene 1 til 18 av 18

Trd: 163 dde i Forsvarets tjeneste p 14 r

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56

163 dde i Forsvarets tjeneste p 14 r

Artikkel her

163 er inkludert selvmord, og ddsfall som skjer p perm. Jeg er usikker p hva en nsker oppn ved inkludere f.eks. bilulykker som skjer hjemme p perm. Vel har Forsvaret formelt sett ansvaret for soldatene sine fra de mter til tjeneste til de er dimmitert, men hvordan vil disse tallene hjelpe Forsvaret til bedre sikkerhetstiltakene sine? Ville det ikke vre mer naturlig fokusere p ddstall som er direkte relatert til tjeneste i Forsvaret?

La ogs merke til flgende setning:

Sitat Opprinnelig skrevet av Tillitsvalgt
    Landstillitsvalgt for vernepliktige, Eivind Nvdal-Bolstad, har ikke lest rapporten, men sier p et generelt grunnlag at Forsvaret m sette inn tiltak som gjr at ingen dr i strid eller under frstegangstjenesten.
    Landstillitsvalgt Eivind har etter mitt syn et noe optimistisk syn p "sikkerhetstiltak"....
    Beidh a l leo

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    6
    Tragiske tall. Men hvis vi skal unng at noen dr i strid kan vi vel legge ned forsvaret.
    Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work... you can always hit them with it.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    68
    Trafikkulykker under perm og under reise til/fra perm er det som i dag temmelig suverent dreper flest av Forsvarets personell, s det er ikke s dumt ha fokus p det, selv om man strengt tatt kan si at hva soldatene og befalet gjr p perm er deres eget ansvar. Men det er absolutt i Forsvarets interesse at soldatene kommer levende tilbake fra perm. Det trengs stadig gjres mye for endre holdningene til gutter i alder 18-noen og tyve, og Forsvaret kan vre med p det.

"Ingen dr i strid", ja ja, man gjorde ganske omfattende beregninger p 1980-tallet av hva man kunne forvente av tap ved en sovjetisk invasjon i Norge. Jeg synes jeg husker at tap p 5000 pr. uke i Forsvarskommando Nord-Norge (drepte og srede) de frste to ukene var omtrent det man kom til...
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    6
    Har vrt med p et par av trafikk dagene og synes det er gode tiltak for vekke soldatene ifm ddsulykker. Og dette gjelder ikke bare vernepliktige. Da jeg pendlet Oslo-Rena i fjor ble jeg forbikjrt av biler som jeg kjente lett igjen i leieren. Selv om man tjener godt p utlandsreiser og fr kjpt seg raske biler betyr ikke det at man er ikke er underlagt loven som gjelder p veiene.
    Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work... you can always hit them with it.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Trafikkulykker under perm og under reise til/fra perm er det som i dag temmelig suverent dreper flest av Forsvarets personell, s det er ikke s dumt ha fokus p det, selv om man strengt tatt kan si at hva soldatene og befalet gjr p perm er deres eget ansvar. Men det er absolutt i Forsvarets interesse at soldatene kommer levende tilbake fra perm. Det trengs stadig gjres mye for endre holdningene til gutter i alder 18-noen og tyve, og Forsvaret kan vre med p det.
    Dette er jeg med p, men indikerer ddsfall som skjer fordi soldater kjrer for fort hjemme p perm at Forsvaret ikke har gode nok sikkerhetstiltak?
    Beidh a l leo

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    I utgangspunktet s gjr det ikke det, nei, men det er som hvlt ppeker udiskutabelt i forsvarets interesse holde dette tallet s lavt som mulig. Det vil bare styrke forsvarets rolle som oppdrager for vernepliktig ungdom som avtjener sin frstegangstjeneste og hindre artikler som gir negativ omtale av forsvaret uten at forsvaret har gjort noe kritikkverdig, slik det skjer ved enkelte slike ulykker. Type: "hadde det ikke vrt for forsvaret hadde han vrt hjemme og gtt p skole i stedet for kjre hjem p perm",..
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56
    Hvilke tiltak br i s fall Forsvaret iverksette for forhindre slike ulykker...?
    Beidh a l leo

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    6
    Kanskje ikke forsvaret sin jobb, men kning av offenlig transport hjelper jo litt. Nesten vanskelig f brukt rabatten sin i dag.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Jeg syntes dette er for dumt.. "legge skylda p trafikk ddsfall" fordi man m kjre hjem p perm..

1. kjre til og fra leir er eget valg. De fleste har satt opp busser til tog/fly/buss.. S dette br ikke vre noe reelt problem.
    2. Forsvaret kan ikke klandres fordi en p 18/19(Evt. eldre) kjrer rva av seg frem og tilbake, slenge man er aktuell for militrtjeneste s br man ha spass i hue at man vet hvordan man forholder seg i trafikken.
    3. Hvor mange arbeidsplasser bortsett ifra forsvaret er "villig til ta skylda" fordi de ansatte havner i et trafikkuhell til/fra arbeidsplassen..

Nei. Denne statestikken burde KUN inneholdt det som faktisk skjer i tjenestetid..

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    8
    Det som faktisk kan gjres for forhindre trafikkulykker p vei til perm, er unng og holde soldatene oppe hele natten fr de skal p perm.
    I tillegg gr det an innprente holdninger i forhold til trafikken.
    Det siste synes jeg faktisk de er veldig flinke til, det frste kjenner jeg mindre til hvordan forgr for tiden.

I lpet av frstegangstjenesten min var det bare tilfeldigheter som gjorde at vi ikke mistet 6 personer i forskjellige ulykker. Det er et reelt problem, og det er sannsynligvis noe av grunnen til at de tar det opp.
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Menig
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Safariland
    Det som faktisk kan gjres for forhindre trafikkulykker p vei til perm, er unng og holde soldatene oppe hele natten fr de skal p perm.
    Da jeg tjenestegjorde i r/fjor, fikk man ikke langperm (eller kjre ut av leiren generelt) dersom man akkurat hadde vrt p velse. Mtte vente 24 timer fr permen ble innvilget.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Ulykker i fredstid og under ving m man kunne strekke seg langt for unng.

motvirke at folk dr i strid, slik landstillitsvalgt mener man m gjre, er jo betydelig vanskeligere. Det har man jo selvflgelig gjort hele tiden, feks ved utdeling av hjelmer og vester, pansring av kjretyer, bruk av kamuflasje og organiseringen av et sanitetsvesen.

Men militre operasjoner innebrer alltid risiko. Selv studerer jeg historie, og spesielt militrhistorie, men du trenger ikke vre historiker for vite at det finnes grunnlag for pst at folk dauer i krigen.
    Det jeg er redd for er at vi n nrmer oss et samfunn hvor risiko er s lite akseptert at det ikke er mulig f aksept for at det er fullt mulig miste et strre antall soldater i strid uten at noe har gtt galt eller at noen (unntatt eventuelt fi) m stilles til ansvar for det. Det samfunnet hvor ingen ting er viktigere enn folks personlige sikkerhet vil ikke vre liv laga i en krisesituasjon.
    Vel opp fr dag! De kommer vel over den hede.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av enno
    Da jeg tjenestegjorde i r/fjor, fikk man ikke langperm (eller kjre ut av leiren generelt) dersom man akkurat hadde vrt p velse. Mtte vente 24 timer fr permen ble innvilget.
    Snn hadde vi det ogs..
    Vi mtte vre i leir i 12 timer etter endex

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Snn hadde vi det ogs..

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av KJ
    Selv om man tjener godt p utlandsreiser og fr kjpt seg raske biler betyr ikke det at man er ikke er underlagt loven som gjelder p veiene.
    Ei heller har de fysiske lovene forandret seg.
    Wisdom is the brave worrior

Menig
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av vaskebj
    Snn hadde vi det ogs..
    Samme her etter at vi hadde vrt p velser, man fikk ikke lov kjre ut av leiren fr etter at man hadde sovet en natt i leir. Bra tiltak

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sovnet under oppstilling etter 5 dagers velse (noen hadde det morsomt med alarmer siste natta). Ble nektet perm fr kl 12 dagen etter.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Jeg har en liten kommentar til dem som mener forsvaret ikke skal st ansvarlig for ddsfall som skjer p fritiden.
    Er enig i at forsvaret ikke skal holdes ansvarlig, men man har en anledning til innfre en holdningsendring.

Utopi eller ikke at ddsfall i all type tjeneste ikke skal skje, men la oss ta Statoil(Hydro) som tidlig p 90tallet innfrte en mlsetning om at arbeidulykker skulle elimineres, jeg regner med at de som oss skjnner at enkelte ulykker ikke gr an eliminere, men det betyr ikke at mlsetningen ikke kan vre der.

Finnes masse eksempler p private firma som tildels styrer fritiden til sine ansatte nr det kommer til sikkerhetshensyn (eks. Schlumberger), forsvaret har jo her en gylden mulighet til styre vernepliktige selvom dem ikke befinner seg innen for leirgjerdene.

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •