Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 71

Tråd: Javelin

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95

Javelin

På Forsvarsbudsjettet ligger innføring av Javelin inne med en totalramme på 969 millioner hvorav 535 mill. var forbrukt før 1/1-2007 og 181 mill. var forventet brukt i 2007. Så langt har jeg hørt fint lite om innføringen i Hæren. Hvor langt har det kommet? Hva er erfaringen så langt? Jeg regner med at vår mini-hær neppe kan ha fem forskjellige PB-våpen samtidig, M72, Carl Gustav, Eryx, Javelin og TOW. Hva skal ut?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    66
    Jeg har egentlig ikke hørt noenting, men jeg vil gjette vilt på at Javelin skal erstatte Eryx og TOW, av naturlige årsaker....
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95
    Det er jo for så vidt naturlig, sett i relasjon til rekkevidde etc. (600 m på Eryx, 2500 m på Javelin og 3750 m på TOW 2). Norge kjøpte på 1990-tallet 424 Eryx-launchere og 7200 Eryx-raketter, flere enn både Frankrike og Canada (som laget Eryx i samarbeid) kjøpte. Mulig man kan selge dem til tredje part? Av Javelin kjøper man 90 launchere og 526 raketter så vidt jeg kan se, men det er jo en enormt mye mindre hær man kjøper Javelin til enn man kjøpte Eryx til... Eryx var forresten ment som en foreløpig løsning, det var våpen med rekkevidde omkring 2000 m man var ute etter fra midt på 1980-tallet. Allikevel er det litt merkelig at man bare kjøper 6 raketter pr. launcher, hvis man skulle komme til å bruke dem... Et annet spørsmål er hvordan man organisatorisk vil plassere dem, på bataljons-, kompani- eller troppsnivå? Et våpen med rekkevidde opp mot 4000 m som TOW på bataljonsnivå i enkelte typer lende kan jo bli et savn, men jeg har inntrykk at man alt har mer eller mindre faset ut TOW?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    66
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    men jeg har inntrykk at man alt har mer eller mindre faset ut TOW?
    Man gjorde det ja, og når man endelig hadde lykkes i å utslette nær sagt det som fantes av TOW-kompetanse i Hæren, fant man ut at man skulle re-etablere det på Rena igjen. De har vel fortsatt 2 vogner i drift på Rena, men jeg mistenker at miljøet i praksis ligger og vrir seg i dødskramper, da alt av PV-personell må utdannes helt på nytt av instruktører man strengt tatt ikke har.
    Beidh a lá leo

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2007
    Pondusfaktor
    6
    USMC var lige ved at udfase deres TOW 2 systemeri 2003 , men erfaringer fra Irak har gjordt at de nu opgradere 600+ systemer til ITAS....(-;

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2007
    Pondusfaktor
    6
    Jeg håber at Danmark udruster vores 22 Piranha IIIH(de skal til at renoveres alligevel) med dette tårn som laves i Danmark og som er det samme som sidder på Stryker M1134 ATGM.

http://www.f-sds.com/anti-tank-guided-missile.html

TOW blev introduceret i Vietnam-krigen, men Raytheon bliver ved med at udvikle på systemet fordi det bliver brugt i stor stil i disse år. USA har afskudt mere end 7000 missiler i OIF og OEF!! En fordel overfor fx. Javelin er at ammunitionen er noget billigere da missilet ikke indeholder advanceret sensorer, det styres jo via kabel eller RF fra sigtet.

TOW Bunker Buster missil
    http://www.youtube.com/watch?v=VE7XhiQZD9o

TOW wireless
    http://www.youtube.com/watch?v=YV7sGquXxAo

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2007
    Pondusfaktor
    6

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2005
    Pondusfaktor
    7
    Tror noe av hensikten er å ha et "lettere" PV-system til bruk på midlere hold (mellom eryx og tow).
    "Initial success or total failure"

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95
    Ja, men når Hæren består (med litt godvilje) av 4 manøverbataljoner totalt, er det meget vanskelig å vedlikeholde den nødvendige kompetanse til å drive teknisk vedlikehold, trening, utvikling av doktrine, reglementer o.s.v. for tre forskjellige styrte PB-missiler med rekkevidde fra 600 m til 4000 m. Så en opprydning vil nok skje. La oss se, HMKG med 3 gev. kp., TMBN med 2 mek. inf. kp., 2Bn med 3 og PBn med opp til tre storm/kav eskadroner. Kongeriket kan altså stille totalt ca. 10-12 kompani-størrelse manøverenheter utenom rene stridvogn-eskadroner. Med 90 innkjøpte Javelin-launchere skulle det bli ca. 8 pr. kompani-enhet + noen ekstra til utdannelse etc. Virker som dette er et våpen som kan innføres i form av en PB-tropp pr. kompani med 4 lag, hver med 2 launchere.....

I USA har Javelin erstattet Dragon, i Stobritannia Milan. Jeg tror ikke man har noe PB-våpen mellom AT4 på lagsnivå og Javelin der.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95
    Hvis Eryx utgår i Hæren bør de 424 Eryx-launcherene overføres til HV!

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Hvis de ikke er funnet nyttige i Hæren - hva i alle dager skal vi med det da ?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    54
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Hvis de ikke er funnet nyttige i Hæren - hva i alle dager skal vi med det da ?
    Posering ved siden av MB 240 iført membranuniform og en dårlig tilpasset CV1 rett fra depot.
    Det sender signaler om profesjonalitet og ildkraft!

Eryx som teknisk system kjenner jeg ikke kvaliteten på, men tanken bak systemet virker på meg som:
    Russerne kommer seg igjennom fulda gapet og stridene foregår i Franske byer mot Sovjetiske stridsvogner.
    Bakhold på korte avstander dvs. ca 150 - 600 m.
    Ikke systemet noen trenger for tiden tror jeg.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under
    Russerne kommer seg igjennom fulda gapet og stridene foregår i Franske byer mot Sovjetiske stridsvogner.
    Eller i norske skoger?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    66
    Bakhold på korte avstander dvs. ca 150 - 600 m.
    Ikke systemet noen trenger for tiden tror jeg.
    Når har noen noensinne egentlig hatt særlig bruk for et tungt PV-system som ikke har lenger rekkevidde enn 600m....?
    Beidh a lá leo

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    8
    Eller i norske skoger?
    Det har vel vist seg at Eryxen ikke passer så bra i norske skoger da tråden til missilet kuttes lett over om en treffer en kvist eller noe.
    t's impossible to waste ammo, it can only be expended at a highly inconvenient rate.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2007
    Pondusfaktor
    6
    Jeg ville nok hellere vælge Rafael Spike SR, Rafael Shipon, Saab N-LAW....

Men Spike SR min favorit på de afstande:

The Spike-SR Short Range Anti-Tank Weapon is a low cost, Fire and Forget, man portable, short range, guided missile system that is highly lethal against various targets.
    The Spike-SR is a low cost, man portable, short range, fire and forget missile designed to counter armored vehicles as well as bunkers and fortifications. This missile system can be fired from confined spaces and features a tandem warhead to defeat Explosive Reactive Armor (ERA) and Active Protection System (APS) equipped targets. In addition, the missile features ease of operation with maintenace free and an uncooled Infrared (IR) sensor.

The Spike-SR has been designed for dismounted/light infantry and urban warfare scenarios.

Features:

Range: 50 - 800 meters
    Fire and Forge
    Operation from confined spaces
    Two-stage warhead
    Easy target lock-on
    Lightweight system (9kg)
    Maintenance Free

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95
    Jeg er for gammel til å kjenne Eryxens svakheter, bortsett fra rekkevidden... Men HV utnyttet tidligere PB-våpen som for lengst var utgått i Hæren, f.eks. 57 mm og 75 mm rekylfri kan. (sistnevnte gikk ut i Hæren før 1960) til ut på 90-tallet, til spesialiserte formål. Dvs. til kamp mot de russiske fallskjermstyrkers lettpansrede vogner av type ASU-85, BMD etc.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Holger Danske
    Jeg ville nok hellere vælge Rafael Spike SR, Rafael Shipon, Saab N-LAW....
    Så synd det er fra Israel. Hadde ikke nyttet om det var ti ganger bedre enn alle konkurrenter og duftet blomstereng der det gikk av, så lenge det er fra Israel vil ikke den politiske ledelse kjøpe det.
    meh

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    44
    Gill/Spike var vel oppe som en mulighet under utprøvingene, da helt fram til VG/Dagbladet kunne "avsløre" våpenkjøp fra Israel og bøtteballetten i SV satte seg på bakbena.
    Ble forsåvidt også funnet til å være ti ganger bedre enn konkurrentene og dufte av blomstereng der den gikk av; Bedre rekkevidde (Gill har vel rundt 8km eller noget, Spike 4km), mer kompakt, fiberoptisk styring (operatøren ser det missilet ser og styrer slik, mindre sjanse for blue-on-blue og en er ikke avhengig av en absolutt feilbar datamaskin for mål-id og lock-on). En kjenning var med på utprøvelsene i sin tid, mener dette var i 2003 eller noget og disse kara hadde kun lovord å si om Spike, i motsetning til Javelin som dem hadde en del problemer med, samt at USMC/US Army ikke hadde de beste erfaringer med systemet fra invasjonen i Irak (det ble slitt mye når en skulle bruke systemet mot annet enn pansrede kjøretøyer, f.eks. bygninger mm.).
    Uansett ble erfaringsrapporter og anbefalinger utarbeidet av gruppen som stod for utprøvingen og denne sa klinkende klart at Spike var veien å gå. Etter noen måneder oppe i systemet med disse papirer var det vel Forsvarets Forum som "med stor glede" kunne melde om at Javelin hadde blitt utnevnt som nytt mellomdistanse PV-våpen i Forsvaret. Hvor er logikken i dette jevla molbolandet Norge?

Dagens brukere av Spike;
    - Israel
    - Finland
    - Nederland
    - Singapore
    - I UK er den på bordet som mulig arvtager etter Milan
    - Polen skal innfase systemet i nærmeste framtid

Det er noen som har skjønt det ihvertfall...
    Elite Som En Trensoldat

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2007
    Pondusfaktor
    6
    Lige en opdateret udgave af brugere ar Spike :

Tjekkiet
    Finland
    Israel
    Italien
    Holland
    Polen
    Rumænien
    Chile
    Singapore
    Slovenien
    Spanien
    Colombia

Og forhåbenligt Danmark i 2009... (-;

Og samtidig er Spike væsenlig billigere end fx. Javelin.

Jeg håber på Spike ER til vores CV90, også Spike SR til vores infanteri og opklaringsgrupper...(-:

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13
    Gillspike er vel originalen mens Milspike er den franske (?) versjonen av dette eminente israelske våpen.

Unnskyld, jeg mener "forsvarsverktøy".

Få Milspike i KOP NÅ !
    I must kill all free radicals

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    44
    Tror kanskje det er Eurospike du tenker på her. I bunn og grunn en lisensprodusert utgave av systemet satt sammen i Tyskland istedenfor Israel, men fortsatt helt lik den Israelske utgaven. Tanken var at dersom skiten ble laget i Tyskland ville det ikke bli en slik politisk belastning å kjøpe plattformen, men når folk i Norge kan finne på å klage på Norskproduserte nav og muttere til JSF-prosjektet som kan tenkes å ende opp i Israelske draps-JSF så vitner dette om at noe er fullstendig på skakke i den siste Sovjetstaten Norge...
    Elite Som En Trensoldat

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95
    Markedsføres i Europa med navnet EuroSpike, hjemmesiden er her. Det var Medium range versjonen (med rekkevidde 2.500 m, akkurat som Javelin) som konkurrerte mot Javelin. Den er
    her.

Nå har Norge brukt nærmere enn 1 milliard på Javelin, så du kan lete godt etter penger til å kjøpe Spike! Mer enn 1000 Javelin ble forresten skutt i OIF og Storbritannia har alt erstattet Milan med Javelin, så det kan neppe stemme at de skal erstatte Milan med Spike. Javelin er "fire and forget", dvs. at når du har lock på målet gjennom det x9 termiske søkeren vil raketten gjenkjenne målet du har valgt ut og følge det, enten det beveger seg eller står stille. Har det vært problemer med lock på mål som ikke er kjøretøyer er det software-problemer som kan rettes opp med modifikasjoner i billedbehandlings-programvaren. Du kan stille Javelin i to forskjellige moder, direkte angrep eller topp-angrep. I sistnevnte tilfelle vil raketten stige til 150 m over målet og stupe ned på det for å ha virkningen mot taket. Sistnevnte er mest effektivt mot stridsvogner, direkte virkning brukes mot bunkere, feltbefestninger etc. Noen skrev forresten at styrte PB-våpen kun er ment mot panservogner. Fra Falklandskrigen (med Milan) er det vist at slike våpen med rettet (HEAT) ladning med forholdsvis stort kaliber (127 mm for Javelin) og meget høy treffsikkerhet er ypperlige våpen mot feltbefestninger, bunkere etc., TOW, Milan, Dragon, Javelin etc. er brukt i haugevis med flott effekt nettopp mot slike mål.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95
    I tillegg til hjemme- (reklame-) siden til EuroSpike bør man kanskje lese tilsvarende for Javelin som er her.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    44
    Hva gjelder diskusjonen forøvrig, så ser jeg for meg at det er ERYX som skal ut og Javelin erstatter denne i en eller annen form; Enten da plassert i en dedikert PV-tropp i kompaniet/esk'en med en mix av RFK og Javelin eller fordelt ned på geværlagene direkte slik som blir gjort idag. Javelin har jeg ingen erfaring med, men avtjente førstegangstjenesten min som PV-soldat med ERYX som spesialitet og har skutt litt med denne opp gjennom årene.
    TOW vet jeg ikke status på i Forsvaret om dagen, men tenker meg at denne holder stand som langdistanse PV-Rak, M-72 fortsetter som bruk-og-kast kortdistansevåpen på lagsnivå og RFK holder stand som poteten oppi det hele.
    Med innfasing av Javelin ser jeg ingen hensikt med å fortsette å ha ERYX i orgen og hva som skjer med denne må Gudene vite. Skal være ærlig å si at jeg ikke har stort til overs for ERYX; For kort rekkevidde sett opp mot vekt og størrelse, gammel teknologi, svært kresen på skuddfelt og ammunisjonen er mildt sagt ustabil (mye klikk og feil). Skarpskyting på Hengsvann med åtte utskytningsenheter og X-antall missiler var en sørgelig affære den gangen, men ERYX får ihvertfall pluss i boken for å være veldig lett å lære seg (helt til du skal bruke den andre steder enn standplass vel og merke), samt vedlikeholde...
    Elite Som En Trensoldat

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    66
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB
    TOW vet jeg ikke status på i Forsvaret om dagen, men tenker meg at denne holder stand som langdistanse PV-Rak,
    Status er crap. Jeg blir ikke overrasket om denne forsvinner.
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB
    Hva gjelder diskusjonen forøvrig, så ser jeg for meg at det er ERYX som skal ut og Javelin erstatter denne i en eller annen form; Enten da plassert i en dedikert PV-tropp i kompaniet/esk'en med en mix av RFK og Javelin eller fordelt ned på geværlagene direkte slik som blir gjort idag.
    Dette er verdt en liten diskusjon: Hvor langt ned bør støttevåpen som middelstunge PV-våpen (eller PB heter det vel nå...) fordeles organisk, på bataljons-, kompani-, tropps- eller lagsnivå? Det er fordeler og ulemper både ved å fordele langt ned og høyt opp. Ligger disse på høyt nivå og fordeles nedover og underlegges underenheter etter behov har man større mulighet til å kraftsamle og styre sentralt og samtidig får man et større samlet fagmiljø på våpenet for utdanning etc. De siste 30 årene var trenden i infanteriet å spre utover fast og det har nok også fordeler. Bruken av 84 mm RFK er typisk eksempel. I Brig 78-struktur som var standard oppsett av infanteribataljon fra ca. 1970 til siste halvdel av 1980-tallet hadde geværkompaniet 3 geværtropper og en støttetropp. Støttetroppen hadde fire RFK-lag, hvert med to RFK (7 mann, to RFK-gjenger + lagfører), dvs. 8 RFK til sammen. Nesten alltid ble tre av RFK-lagene underlagt geværtroppene (en hver), mens det siste laget ble kontrollert direkte av støttetroppsjefen (som først og fremst var kompaniets PV-sperreoffiser) og KP-sjefen som deres reserve. RFK-laget operete samlet som et par, i nærheten av geværtroppsjefen som styrte laget temmelig direkte som sitt hovedvåpen. Så kom Brig 90 fra siste halvdel av 1980-tallet. Støttetroppen forsvant (og stillingen som PV-sperreoffiser i KP-staben dukket opp i stedet). RFK-lagene ble økt til 3 RFK-er pr. lag (10 mann, 3 gjenger + lagfører) og organisk satt inn i geværtroppene, slik at kompaniet fikk 9 RFK-er. Det ble vanlig å underlegge en RFK-gjeng under hvert geværlag i stedet for å la dem operere som et par under sentral kontroll av troppssjef. Geværlaget operert dermed gjerne med 11 mann, de 8 som egentelig var laget + den underlagte RFK-gjengen. Etter dette har Eryx kommet inn, og i hvert fall på 90-tallet hadde man i geværtroppen i stedet for RFK-laget et PV-lag med 2 stk. Eryx og 1 stk. RFK. Ellers ganske likt. Så det ekstreme, i storm/mek inf. ble RFK og Eryx også organisk overført ned til storm/fotlaget som fikk en MG-gjeng på 4 mann og en PV-gjeng på 4 mann, sistnevnte med en RFK og/eller en Eryx. Hva så med fordelene med (organisk) sentralisering av støttevåpen med (rutinemessig) underleggelse under underavdelinger? I HV02 gjorde man faktisk det på 90-tallet da man fant ut at RFK (og 12,7 mm mitraljøse) fikk dårlig fagmiljø hvis de var spredd rundt på områdene og videre ned på troppsnivå. Våpen- og den våpenspesifikke taktikktreningen ble for dårlig. Man opprettet derfor et Støtteområde direkte under HV02 hvor man samlet 84 mm RFK og 12,7 mm mitraljøse for å ha et våpenmiljø. Disse var selvfølgelig ikke ment å operere samlet, men ville underlegges nedover i avdelingene i hele HV02 etter behov. Dette støtteområdet ble borte med de siste års omlegginger av HV02.

Så hva er erfaringen? Hva vil man gjøre med Javelin?

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    54
    Storbritannia har alt erstattet Milan med Javelin
    Blir mye brukt i Afg.
    Britene hadde samme problem som oss, ikke mulig å kjøpe våpen fra Israel.
    Derfor måtte Javelin bygges om slik at den lignet på Spike i prestasjoner.
    Fornuftig sant?
    Noen som ser for seg noe lignende i Norge? med Norske bedrifter som skal finne opp kruttet på nytt?
    Død ved Kølle!

Ledende menig
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    7
    mye vits! men vi kan droppe selve våpenet og bruke termiske enheten til op etc..

spøk..
    STORMESKADRON 4 00/01

431 VARG

Tr.3 Lag1

bitit fyrst

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    66
    Fornuftig sant?
    Noen som ser for seg noe lignende i Norge? med Norske bedrifter som skal finne opp kruttet på nytt?
    FLO driver med forskning as we speak, og vil forhåpentligvis si fra når de har fått noe mer fremgang i "prosjekt Krutt".....
    Beidh a lá leo

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    54
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Fornuftig sant?
    FLO driver med forskning as we speak, og vil forhåpentligvis si fra når de har fått noe mer fremgang i "prosjekt Krutt".....
    Rullgardin, svart, KLIKK.
    Død ved Kølle!

Rekrutt
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0
    den tid den sorg,
    når en missil koster en mill ser jeg ikke akkurat for meg at dette blir hverdagskost for hæren

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Det nye panserbekjempelsesvåpenet kan treffe blink på opptil 2500 meters avstand
    Javelin skal i løpet av våren 2008 være i bruk i panserbataljonen.

http://www.fofo.no/forsvaretsforum.no/S ... wZzS35.ips

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95
    Har Javelin dukket opp som et operativt våpen i Hæren nå? I følge Statsbudsjettet 2009 ligger Javelin til Hæren inne med en total kostnadsramme på 1,01 milliarder kroner, hvorav 535 millioner var brukt før 31/12-2008, og 60 millioner skal brukes i 2009. I følge denne artikkelen på mil.no fra 2004 var Javelin forventet å bli operativ i det norske forsvaret i 2006. Prosjektet ble startet i 1996 og ble godkjent av Stortinget i 2001. Er det ikke snart på tide at jeg på bakgrunn av skattepengene jeg har betalt ser Javelin i operativ bruk i PBn. og 2Bn.?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    44
    Ingenting i operativt bruk enda, men jeg har forstått det slik at det er en håndfull folk i Esk4 PBn som har fått veldig basic utdanning på den - ingenting på skarpt system enda, men gått et par "missiler" på simulator. USMC meldte om mange begrensinger på Javelin i 2003 under invasjonen av Irak, bl.a. noen kjedelige software-issues ved f.eks. lockon på bygninger og objekter annet enn "tanks og pansrede kjøretøyer", men dette er visstnok ting som har blitt tatt tak i i ettertid. Man får bare håpe at Norge nå skaffer seg den versjonen med good-to-go software pakke...
    Britene har jo svidd av en god del Javelin i Afgh de siste to år, har ikke noe peil på om hvorvidt dem er fornøyd med systemet eller ei, men det kan ikke være særlig kostnadseffektivt å bruke ett og ett missil mot Taliban enkeltmann, som dem har gjort ved flere anledninger, spesielt i 2006 da ting stod på som verst i Helmand og Kandahar.

Hva gjelder TOW, så blir ikke jeg overrasket dersom dette våpensystem også får seg noe av en renessanse i tiden som kommer, slik BK fikk i 2006 da Norge plutselig fant ut det at å dumpe BK fra KOP kanskje ikke var så forbannet lurt allikevel, etter at systemet fortsatt levde i beste velgående i andre land og miljøer. Ser for meg mye gode bruksområder for TOW i Afgh, både for HESH-lignende/Bunker Buster missiler og for hulladning.
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Esk4 tester javelin nå, men jeg tror javelin kan komme til å kreve egne vogner(m113) pga plass mangel i cv90.
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    7
    (mil.no) Perfeksjonerer Javelin-simulator

RENA: Det nye panserbekjempende våpenet Javelin innfases i Hæren i år. For å få effektiv trening er det viktig med en god og utprøvd simulator.

NETTVERK: Javelin-simulatorsystemet er linket sammen. Hver skytter har eget display og interface. "Instruktør" og publikum kan følge med på storskjerm.

De neste månedene jobber Hærens taktiske treningssenter i samarbeid med våpensimulatorutviklerne for å gjøre Javelin-simulator klar for bruk.

Den største forskjellen med Javelin i forhold til andre panserbekjempende våpen er at det er et ”fire and forget” system. På andre systemer som TOW og Eryx må skytter styre missilet til det treffer målet. Med Javelin kan skytteren trekke ut av stillingen etter at missilet er avfyrt. Javelin missilet har praktisk rekkevidde ut til 2500 meter.

- Javelin-systemet er både lett å lære seg og bruke, oppsummerer prosjektdeltaker kaptein Fosse.

TILBAKEMELDING: Et prosjektteam inkludert skyttere tester simulatorene for å avdekke evnt. feil og mangler.

Simulator-tilbakemelding
    Scenarioer som kan møte norske soldater må skapes. Både fotografering av terreng, programmering og tegning er ingredienser som skal til for å lage virkelighetsnær trening.

Med hjelp fra fire skyttere ble simulator softwaren testet i uke 10. Hensikten er å avdekke eventuelle feil og rette opp mulige mangler.

- Her får vi feedback fra brukerne og retter opp rynkene i softwaren, forklarer en av programvareutviklerne.

Innfasing i løpet av året
    Ved innfasing av et nytt våpensystem og simulator er det som regel noen barnesykdommer. I disse dager, er det et team med representanter fra forskjellige brukeravdelinger som tester simulatorene mens utviklerne er tilstede. Dermed kan utviklerne forsøke å rette opp enkelte feil der og da.

- Vi skal teste systemet og gir tilbakemelding til de som leverer dataløsningen. Forhåpentlig får vi systemet levert i juni. Noen kan trene inne på simulator mens andre er ute, forklarer kaptein Ralph Fosse i fagseksjon manøver i TRADOK.

De linkede systemene blir stående på Rena. Avdelingene nordpå har allerede fått tildelt egne simulatorer (som er frittstående). Javelin skal endelig være klar til trening i Hæren fra høsten av.

Lang prosess
    Egentlig skulle befalselever få opplæring i bruk av Javelin i først halvår av 2008.

- De fikk utstyret, men dokumentasjonen var ikke klar. Men nå skal alt være klart til høsten 2009, fortsetter kaptein Fosse.

Allerede i år 2000 begynte Hæren noen prøver i forbindelse med Javelin. En lang prosess som har til tider måtte ligge på vent.

Utviklere fra simulatorprodusentene sammen med prosjektmedlemmer har reist rundt i Norge og tatt bilder. Fotografering i nærheten av Bjerkvik, i Blåtind og i tillegg angrepsfelt i sør. Dette blir benyttet for å lage modeller og simulere terreng for å da lage scenarioer.

- Et avansert system. Det ble tatt såkalte termiskebilder eller IR, både på dagtid og om natten. I tillegg til vanlige bilder.

Biter i et puslespill
    Ingeniør fra Software Engineering Directorate, Kelly forklarer at det er en innviklet og omfattende prosess å lage bakkemodellen.

- Jeg bruker høyoppløsningskamera for å ta bilder til panorama, med opptil fire rader som lappes sammen. En Tactical Tow missil ble brukt til å ta de termiske bildene. Etter alle bitene er på plass, må trærne markeres en for en. A long process, sier Kelly, med et smil.

I grunnmodellen må algoritmer blant annet fortelle dataen hvor langt vekke trær og andre mål er fra skytestilling.

- Simulator hjelper å trene individuelt, men også trening som et lag.
    - Manøverseksjonen i TRADOK gjennomfører prøvene for Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO).
    - Javelin er et "fire and forget" våpen. Missilet kan låses til et mål før avfyring. Dermed kan skytteren forsvinne fra sin stilling etter avfyring, og redusere mulighetene for å bli oppdaget.
    - Missilet kan følge mål i bevegelse, ved at måldata kontinuerlig oppdateres.
    - Målet kan rammes både ovenfra og fra siden.
    - Totalvekt: 22.3 kg
    - Missilvekt: 11.8 kg
    - Missillengde: 1081.2 mm
    - Missildiameter: 126.9 mm
    - Praktisk skuddvidde: 2500 m

[hr]
    IIRC: Et eller annet sted så stod det noe om at UK har SPIKEifisert sine Javelin, er det den typen vi har kjøpt? Grunnen var visstnok at "jøde-barnemorder-terroristvåpenet" var klart best. Et eller annet sted stod det noe om at Javelin ikke hadde trefot, som bør være banalt å oppgradere, men heller ikke mulighet til målskifte etter avfyring, noe britene har som en nasjonal tilpasning? Noen som vet og vil fortelle?

DYT-DYYYYYT-DYT

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vannglass
    IIRC: Et eller annet sted så stod det noe om at UK har SPIKEifisert sine Javelin, er det den typen vi har kjøpt? Grunnen var visstnok at "jøde-barnemorder-terroristvåpenet" var klart best. Et eller annet sted stod det noe om at Javelin ikke hadde trefot, som bør være banalt å oppgradere, men heller ikke mulighet til målskifte vha. sensorer i missilet etter avfyring, noe britene har som en nasjonal tilpasning? Noen som vet og vil fortelle?
    Jeg fortjener skryt for å gidde og klippe og lime alle de bildene fra mil.no-siden, evt. bare hoderisting. ;)
    DYT-DYYYYYT-DYT

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95
    Veldig fint at pengene som er brukt gir resultater. Virker som det er et flott våpen man her får. Om Javelin eller Spike er best er nå så, det vesentlige er at man her har et meget godt og effektivt PV-våpen for midlere (og til dels lengre) avstander. Eryx var ment som en midlertidig løsning i noen få år inntil man hadde noe bedre, det har vel tatt over 15 år?

Ellers vil jeg igjen peke på det jeg skrev over her 25 September 2007:

Dette er verdt en liten diskusjon: Hvor langt ned bør støttevåpen som middelstunge PV-våpen (eller PB heter det vel nå...) fordeles organisk, på bataljons-, kompani-, tropps- eller lagsnivå? Det er fordeler og ulemper både ved å fordele langt ned og høyt opp. Ligger disse på høyt nivå og fordeles nedover og underlegges underenheter etter behov har man større mulighet til å kraftsamle og styre sentralt og samtidig får man et større samlet fagmiljø på våpenet for utdanning etc.
    Gjenoppstår PV-troppen i støttekompaniet (kampstøtte-eskadronen) med Javelin i stedet for TOW? Eller blir Javelin plassert ned på kompani/stormeskadron som PV-tropp i hvert kompani/leskadron? Eller blir de plassert videre ned, f.eks. med et Javelin-lag i hver tropp? Eller enda lenger ned, med f.eks. en stk. Javelin i et av fotlagene i hver tropp?

Jeg tenker også litt på kompetansen på panserbekjempelse i "infanteriet". Før hadde hvert geværkompani en PV-sperreoffiser i kompanistaben, i tillegg til KP-sjef og NK. Han hadde ansvaret for å planlegge kompaniets kamp mot panser med sperringer (først og fremst stridsvognminer) og PV-våpen med middels rekkevidde (RFK/Eryx). Samme oppgave på bataljonsnivået hadde Støttekompanisjefen, som var bataljonens "ekspert" på panserbekjemepelse med sperringer (stridsvognminer) og langtrekkende PV-våpen (TOW).

En annen sak er at dette blir ganske forskjellig om man opererer med stridsvogner eller uten.

Guest
    US Marines opererer i allefall med et "heavy weapons company" som innbefatter samlokalisering av støttevåpentroppene for geværkompaniene:

Company headquarters (HQ)
    En mortar-platoon med 81mm bombekaster
    En anti armor-platoon med Javelin og TOW
    En heavy machinegun-platoon med M2 12,7mm, M-240 SAW og MK-19 aut. granatkaster

Det burde vel kanskje være den mest naturlige veien for vår del også hva gjelder innføring av Javelin i Hæren. På den måten vil man kunne bygge opp et etterlengtet PV-miljø igjen. En PV-tropp i støttekompaniet/støtteeskadronen (stø.kp 2.Bn/stab-stridstrenesk 5 TMbn/esk 6 Pbn tilsv).

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •