Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 35 av 35

Tråd: Afghanistan: Norsk soldat skutt i foten

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Afghanistan: Norsk soldat skutt i foten

Link

Dreier seg mest sannsynlig om vådeskudd. Kjipt

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Lurer på om det var høyre eller venstrefoten? Har det Norske forsvar tilbudt å sende ned et kriseteam for å bistå de som ble igjen der nede?
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Kanskje stygt aa le, men faen for et vaadeskudd haha
    True Blue Through and Through

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Edit: ganske makaber f0rste post av meg, f0r jeg hadde lest gjennom hele artikkelen. Var ikke soldaten selv som sk0t.

Etter det VG Nett kjenner til, skal soldaten som er skadet ikke være den som avfyrte skuddet. Skuddet skal ha blitt avfyrt utendørs, gått gjennom veggen til en bygning og truffet soldaten i fotbladet.
    Kunne fort gaatt verre.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av padang
    Kanskje stygt aa le, men ***** for et vaadeskudd haha
    Ja det er stygt å le. Vådeskudd er utrolig kjipt og hvertfall for han som har skutt det og de som skal stole på denne personen i videre operasjoner.
    Frosken

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Ekkel sak. Håper virkelig han som ble skutt ikke har fått varige mén av dette. Føtter er ikke nødvendigvis kroppsdelen som er enklest å snekre sammen.
    Skraphaugen har talt!
    - Rill og Rall

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Kom egentlig ikke som noen bombe dette. Utrolig trist for vedkommende soldat som ble truffet, håper for all del han blir 100% frisk att etter dette.
    Rullebladet til Nordmenn i Afgh per nå er vel flere skudd avfyrt inni Camp Invictia/Camp Tåkeslott/Camp Marmal enn avfyrt utenfor leir mot skikkelige mål. Vådeskudd blir ikke tatt alvorlig nok av Forsvaret, og jeg ser til stadighet folk som har dritte seg 10-0 ut med vådeskudd fortsatt i systemet, "for dem er jo tross alt hyggelige folk". På arket "Sikkerhetsregler for AG3/P80", som er hengt opp alle steder fra pusserom til toalett-avlukkene og alle mulige steder imellom, er siste punkt "Vådeskudd er unødvendig, det finnes ingen unnskyldninger!".
    At en eller annen newbie-rekrutt klarer å fyre av en rødfis to uker inn i førstegangstjenesten kan jeg til nød tilgi vedkommende for, men når det blir snakk om "proffe" soldater som skyter dobbeltskudd med 12.7-MP inni Tysk camp, som så treffer en container like ved Tyske accom-telt, og som resulterer i at et oppdrag vi skulle på blir utsatt mens vi må sette cordon inni leiren og tilkalle Tysk EOD (vedkommende som skjøt her er per idag fortsatt ansatt i Forsvaret), eller for den saks skyld vådeskudd i pit med påfølgende personskade/leik i telt med Glock, så skal det ikke være noe kjære mor eller formildende omstendigheter fordi vedkommende soldat er på godfot med en eller annen sjef; End-state her må IMHO være game over for vedkommende og aldri mer grønt for deg, men dette først etter en offentlig refs der BN-Sjef stiller hele bataljonen opp og gir ham det glatte lag. Det finnes faktisk ingen unnskyldninger for slikt som dette; Du har mottatt trening på ditt våpen, og et vådeskudd er det ultimate bevis på at du ikke egner deg å inneha våpen. Tekniske feil på våpenet er en annen ting, men hva har man vel MBK for?

Når det gjelder denne saken her, så tør jeg tippe nokså sikkert at en eller annen luring tipset VG om dette etter det hendte, artikkelen gir også intrykk om dette har forekommet, ref denne;
    Sitat Opprinnelig skrevet av VG
    Forsvarets operative ledelse bekrefter hendelsen overfor VG Nett lørdag morgen.
    Ikke så veldig bra skikk og bruk dette, Forsvaret går ut med informasjon dersom dette er påkrevd og slikt skal ikke ut via internett-teltet.
    Elite Som En Trensoldat

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII
    Har det Norske forsvar tilbudt å sende ned et kriseteam for å bistå de som ble igjen der nede?
    Enkelte instanser i Forsvaret samler nok mer støv enn andre. De burde ihvertfall gitt Frøken Rom og resten av SMT turen over per Pegasus, om ikke for å bistå 500 vonbråtne soldater, så ihvertfall for å la dem handle kvoten sin på PX...
    Elite Som En Trensoldat

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    My point exactly!;-)
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13
    Hm.

Biter meg merke i at skuddet angivelig, dvs iht VG, kom utenfra og traff soldaten men VG veit ikke om soldaten fyrte av selv - snubletråd til avtrekkern, altså ?
    I must kill all free radicals

Menig
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    0
    Kvalifisere den type skade til Purpurhjertet?:-P

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Det er meningsløst å sitte her å ha galgenhumor over denne type hendelser.. Dette er alvorlig, og bør behandles deretter..

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Tragisk er det uansett og alle har sine egne måter å takle sikt informasjon på galgenhumor eller ikke.

Men syns at forsvaret i det minste burde forandret på ordlyden på den siste våpenregelen fra "vådeskudd er unødvendig" til vådeskudd er uakseptabelt. Ordet "unødvendig" tolkes av meg som om at det helst ikke skal skje, men at det ikke er sååå farlig. Det er unødvendig liksom...
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Menig
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB
    "..men når det blir snakk om "proffe" soldater som skyter dobbeltskudd med 12.7-MP inni Tysk camp.. .. ..og som resulterer i at et oppdrag vi skulle på blir utsatt mens vi må sette cordon inni leiren og tilkalle Tysk EOD.. .. ..Du har mottatt trening på ditt våpen, og et vådeskudd er det ultimate bevis på at du ikke egner deg å inneha våpen.."
    Hadde soldaten i dette tilfellet mottatt god nok utdanning på våpenet sitt?

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Forstår at man ser komikk i dette med vådeskudd men for de som har opplevd det, fremstår komikken som helt malplassert. Dette kunne gått fryktelig galt for soldaten som var mottaker av kula. Personlig er dette dypt tragisk for avsender og mottaker og hele gjengen rundt disse soldatene. Det er mange her på bruket som kjenner begge involverte. Vådeskudd har skjedd og vil skje og kan skje selv den beste. Mengdetrening og terping til tross - det siste de involverte trenger er å bli mobba her på huset for det som har skjedd.

Jeg tror hele forsvars-Norge har fått en liten oppvekker m.t.p. "tøm våpen kontroller" og tema rundt behandling av våpen herunder skarpe våpen.
    admin

Det er håpløst, og vi gir oss ikke.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13
    Oppklaring - jeg forsøkte harselere med Vredens Gnags versjon av dette.

Hendelsen, og andre som den, holder jeg meg stort sett for god til å kommentere, og da i et annet forum enn for almenn beskuelse.

Tilhører dem som kan si "vi kjenner alle noen som har blitt truffet".

Ut over det må jeg berømme kammerat No Fears utsagt om endring av våpenregelen- kloke ord !
    I must kill all free radicals

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av admin
    Vådeskudd har skjedd og vil skje og kan skje selv den beste. Mengdetrening og terping til tross..
    Pardon my french altså, men glemte du ikke her å også opplyse om at de fleste vådeskudd skjer som følge av:
    A: Dårlig/Mangelfull trening,
    B: Utmattelse
    C: Frustrasjon
    D: Høy "Cowboyfaktor" (OK, kan relateres til dårlig trening, men også lite oppegående ledelse)

Årsakene kan altså være mange, også "hendelige uhell", men poenget er uansett at slikt SKAL IKKE SKJE, og skjer det (som det nå har skjedd to ganger i løpet av svært kort tid), så er det et ofte et signal på at noe enten er eller kan være galt og bør som sådan øyeblikkelig tas tak i, framfor å forsvare/bortforklare det med noe så enkelt at "slikt skjer".

Nyhetene i dag melder forøvrig at "En latvisk patrulje som hører til den norskledede stabiliseringsstyrken i Meymaneh skjøt en afghansk mann i leggen i dag", http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.3485662

Hva er det med Afghanistan og bein..?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Statistisk sett skjer vådeskudd og vil fortsette å skje.

Det betyr ikke at man anser det enkelte vådeskudd som OK. I alle misjoner jeg har vært har vådeskudd vært en alvorlig sak - dessverre ikke helt konsekvent refset. Det skjer også med profesjonelle soldater - men trening og profesjonalitet er selvfølgelig viktige faktorer.

Refs hver gang - men faktisk kan man ikke si at det aldri vil skje.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Pedersen
    Nyhetene i dag melder forøvrig at "En latvisk patrulje som hører til den norskledede stabiliseringsstyrken i Meymaneh skjøt en afghansk mann i leggen i dag", http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.3485662

Og hva har de to sakene med hverandre å gjøre? Det er en tråd om latvierne allerede.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Il0pet av 6 maaneders perioden jeg var i MM, saa var det 3 vaadeskudd, alle av nordmenn og alle med Glock (Dette var naar det var delt mellom Britene og Finnene) Naar det 3 vaadeskuddet gikk av satte Britene sp0rsmaalstegn om hva slags vaapenopplaering nordmenn fikk. Flaut? JA! Ble jeg faen meg usikker paa meg selv hver gang jeg t0mte vaapen. ut med magasin, sjekke kammeret 3 ganger og hvis glock, ta 10 ladegrep for sikkerhets skyld.

Jeg har ogsaa h0rt skrekkhistorier om 12,7 Vadeskudd inn i Mitrovica by, 40mm Blaamann inne paa pusserom. Skuddet som gikk av paa setermoen noen aar tilbake naar de laa og sikta paa hverandre (vet ikke om dette var l0ytnantens skrekkhistorie eller om det faktisk skjedde) Husker paa rekrutten under f0rstegangstjenesten au. Var vel 2 vaadeskudd med r0dfis, inkludert 1 av Befalet. Dette var ikke noe Forsbatt tull heller, men Oppklaring.

Sp0rsmaalet jeg stiller er vel; Er det manglende opplaering av vaapenbruk i Forsvaret eller er dette noe man finner i alle land?

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak

Og hva har de to sakene med hverandre å gjøre? Det er en tråd om latvierne allerede.
    Med hverandre å gjøre..? Over hodet ingen ting! Annet enn at de deler sånn nogelunde samme treffbilde, og at noen kanskje bør justere siktet 50 verdier opp..

- Som jeg skrev:
    Har det oppstått en ukjent form for hardcore fot-fetish, S/M der nede..? Altså heeeelt på siden av tema..
    *Sorry*

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Skuddet som gikk av paa setermoen noen aar tilbake naar de laa og sikta paa hverandre (vet ikke om dette var l0ytnantens skrekkhistorie eller om det faktisk skjedde
    Dette skjedde i 99 eller 00.

Derfor sjekker man nå bunnen på magasinlommer etter endt skyting med skarpt.

Manglende

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak

Med hverandre å gjøre..? Over hodet ingen ting! Annet enn at de deler sånn nogelunde samme treffbilde, og at noen kanskje bør justere siktet 50 verdier opp..

- Som jeg skrev:
    Har det oppstått en ukjent form for hardcore fot-fetish, S/M der nede..? Altså heeeelt på siden av tema..
    *Sorry*
    Bra du ser at det er heeeelt på siden av tema, og slike utsagn er unødvendig. Som sagt, folk som kjenner de involverte.

Og siktebilde-henvisningen er helt på bærtur. Våpenmannen ble satt ut ved bruk av proporsjonal maktbruk, han som ble truffet av vådeskuddet hadde flaks at det bare var i foten. Kunne gått MYE verre.

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arctic1
    Som sagt, folk som kjenner de involverte.

Og siktebilde-henvisningen er helt på bærtur..
    So F***** what..?

Hva vet du om ikke jeg også kjenner dem..? Jeg tviler dog, men allikevel er sjansen svært stor.. Jeg er i dag ufør og ute av forsvaret på grunn av egne skader og etter å ha opplevd kamerater bli både skadet og drept i tjeneste, så JA, jeg blir provosert over slike belærende utsagn basert på kunnskap enhver 12-åring med letthet kan tilegne seg når de sitter og napper i laksen foran dataskjermen mens de spiller Counter Strike!

Nei, personlig har jeg IKKE dagen i dag, så jeg finner tiden moden til å legge røyk, trekke ut og slutte la meg provosere av bullshit, utstyrsonani, wannabees og allmenne fakta som enhver 5-åring i dag kan Google seg fram til..

Admin - MELD MEG UT!

Med disse krasse ord, takker jeg for laget og rir lykkelig ut i solnedgangen.. See you in real life!

Og til ekte soldater og veteraner der ute: Take care!

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2007
    Pondusfaktor
    6
    Det sker tit det her. Tænk på hvor mange gange man skal lade og aflade med skarp ammunition i løbet af en udsendelse. Det kommer selvfølgelig an på hvilken funktion man har. Men er man operationel og kører ind og ud af lejren flere gange om dagen, så vil der sker fejl og ulykker.
    Men god bedring med foden, fætter..(-,

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sp0rsmaalet jeg stiller er vel; Er det manglende opplaering av vaapenbruk i Forsvaret eller er dette noe man finner i alle land?
    Det er nok noe en finner i alle land. Jeg har tjenestegjort med en del nasjoner hvorav noen blant de vi forventer har samme nivå på våpenopplæring som oss (eller av og til det vi skulle hatt....) og også de vi har høye forventninger til har vådeskudd. Feks britene som du nevner hadde mengder vådeskudd i Irak ...
    Men det gikk i pit for det meste da.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Det er nok noe en finner i alle land. Jeg har tjenestegjort med en del nasjoner hvorav noen blant de vi forventer har samme nivå på våpenopplæring som oss (eller av og til det vi skulle hatt....) og også de vi har høye forventninger til har vådeskudd. Feks britene som du nevner hadde mengder vådeskudd i Irak ...
    Men det gikk i pit for det meste da.
    En danske traff meg nesten i foten da han sjekket om pistolen hans var tom for kuler. Jeg tar vådeskudd MEGET alvorlig, men valgte i den situasjonen å verken ha sett eller hørt noe fordi mannen ble så inn i helvete flau og forlegen.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2007
    Pondusfaktor
    6
    Der kan i bare se det sker hele tiden at man laver en "afghaner-afladningen" som vi kaldte dem...
    Normalt vis i NATO så for du en bøde på 100$, når det sker ved en afladnings-brønd/hul.

På min SFOR tour havde vi en amerikansk forbindelses-officer der fik 5 bøder på 6 måneder!! (NG)Hehe..

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    6
    Har selv tatt vådeskudd i det sivile liv. Aldri i det millitære. Det var med 22 salongrifle som traff ca 3 cm fra foten min og etter det har jeg aldri tatt i et våpen uten å forsikre meg om det er ladd eller ikke.

Under rekrutten var vi på øvelse hvor troppen min hadde 6 vådeskudd med rødfis. 3 var av befal noe jeg ser på som skremmende da flere av disse ofte gikk som DHO. Som igjen går med glock i leieren. Vådeskudd er ikke "unødvendig". Det er lifsfarlig og slik jeg ser det burde det vært mye strengere refselser når vådeskudd skjer.
    Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work... you can always hit them with it.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Holger Danske
    Der kan i bare se det sker hele tiden at man laver en "afghaner-afladningen" som vi kaldte dem...
    Normalt vis i NATO så for du en bøde på 100$, når det sker ved en afladnings-brønd/hul.

På min SFOR tour havde vi en amerikansk forbindelses-officer der fik 5 bøder på 6 måneder!! (NG)Hehe..
    Av de vaadeskuddene jeg nevnte i MM lengre opp, saa fikk han siste som gjorde det NOK4000,- i bot. Vel fortjent mtp at det var et cowboy vaadeskudd.

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    har vært med på vådeskudd. det er og blir et problem, vi må alle bli bedre på det, jeg regner med at det kommer til å skje meg en gang derfor passer jeg på hvor jeg peker når jeg trekker av, hvis det smeller så er det kun det som skjer, enkelt og greit.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Det finnes, etter min mening, tre typer vådeskudd:
    - Mangel på trening/utmattelse/osv
    - Lek/idioti osv
    - Human error

Ofte er det en kombinasjon av de tre.

Det er lett å sitte på sin høye hest, og gjøre narr av personer som drar av ett vådeskudd, det kan skje hvem som helst hvor som helst, det skal så lite til. Er det lek/idioti som er grunnen så er det greit at man er spydig. Er det mangel på trening så bør man kanskje se oppover i systemet å finne ut hvem som skulle ha gitt ham/henne treningen. Når man håndterer våpen som den daglige jobb, er det innlysende at man bør være opplagt og ved sine fulle fem så mye som overhodet mulig. Var litt sjokkerende å se hvor elendig enkelte soldater var til å ta vare på seg selv. Spille CS/se på film/spille poker til langt på natt, "glemme" å spise frokost(the list goes on) er vel ikke akkurat den perfekte oppladning for en profesjonell soldat.

Så kommer vi til "human error" faktoren, her faller jeg selv innunder. 3 år i pistol/rifle klubb, førstegangstjeneste og 5 måneder i AO uten ett vådeskudd.
    Under sjekk av puss av en Glock så tar man jo også tøm-våpen-kontroller. Jeg dro sliden tilbake, sjekket for patroner med finger og blikk, tomt. Deretter setter jeg inn magasinet spenner ned og trekker av. Hallo ?? En helt ubevisst handling fra min side, jeg kan ikke huske at jeg satt inn magasinet. Jeg var ved mine fulle fem og var lys våken. Da jeg fikk besøk av MP og de spurte hvordan det skjedde, var svaret "Det vet jeg faktisk ikke". Moralen er vel det at uansett hvor opplagt du er, uansett hvor mye trening du har så kan du gjøre ubevisste feil. For å gi et greit eksempel; det er en grunn til at flygeledere alltid har en annen person som back-up.

Det må jobbes med å unngå vådeskudd som gjøres pga av feilbruk, idioti og lignende. Men, vådeskudd vil forekomme uansett, så enkelt er det. Og for all del, det finnes forsatt ingen unnskyldning for å gjøre det.

Enden på visa ble 1 finger mindre, bot på 5000kr(horribelt lite). og en person(meg) som priser seg lykkelig hver dag over at vådeskuddet ikke rammet noen andre

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Vådeskudd skjer,og det er derfor siste sjekkpunkt skal være å avsikre i en ikke farlig retning, f.eks rakt opp i luften.

Jeg tror det går mest på trening og bevisstgjøring og at våpenpuss ikke er noe man skal haste seg igjennom.

I min UNIFIL periode så jeg altfor mange som ikke behandlet et ladd våpen med den respekten man bør ha og har selv opplevd å nesten bli skutt i ryggen p.g.a avsikring i en tåpelig retning (litt for mye i min retning etter min smak).

Når det er sagt er jeg selvfølgelig lei for å høre at du har mistet en finger i et slikt uhell.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Nå er nå ikke rett opp i luften trygt heller da..ting kommer ned igjen vettu :)
    Men ja, min slurv var hvor jeg trakk av, det som skjedde før kunne jeg ikke unngått uansett.

Når jeg lå i sykesengen på NDH fikk jeg høre skrekkhistorien om hvor mange ulykker av denne typen som skjer. I "fredelige" områder er bilulykker og vådeskudd skader høyt på listen over skader. På to uker hadde NDH hatt 4 tilfeller av vådeskudd skader(jeg var den fjerde) Og så vidt jeg kjenner til så var det minst en skade uken etterpå også. En fin miks av tyskere, nordmenn, og amerikanere. Mørke tall...

Ta det fra en som vet hvor kjipt det er å bli skutt av seg selv, og hvor nedlatende mange kolleger er etterpå...behandle våpenet ditt med yderst respekt. Da er du 99,9% sikret på at du ikke vil fyre av en idiot, men det er forsatt 0,1% igjen

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Dette blir OT, men jeg så en episode av mythbusters der de skulle teste myten om at skudd avfyrt rett opp var farlig når de datt ned igjen.

Myten ble altså busted, dvs. de fant ut gjennom research at våpen avfyrt slik at projektilet oppnådde en bue var farlig fordi det ikke mister momentet sitt.

Men skudd fyrt rett opp er altså ikke farlig når de detter ned igjen, ihvertfall i følge nevnte programm :)

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •