milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 70

Tråd: Bære genferkors?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Bære genferkors?

Hvordan er reglene for bæring av genferkorset?

Tenkte da hovedsakelig til perm. Kom i diskusjon med en medsoldat her som mente at det er helt greit å bære korset på permuniformen M-98 (vi er i førstegangstjenesten).
    En annen bekjent, med fortid i hærens sanitet, fortalte meg derimot at det var forbudt å bære under perm. Var visst noe sånt som at man skal ikke bli stillt til ansvar hvis man kommer over en ulykke blandt sivile. Bærer man kors da blir det stillt ekstra krav til deg som første/medhjelper osv.
    Men det blir man vel uansett om man bærer korset eller ikke? Både i uniform og sivilt?
    Man har jo uansett et ansvar om å gripe inn og gjøre det man kan, om man er sansoldat eller ikke, og i uniform eller ikke.

Så hva er rett? Skal korset bæres til perm, av medicer?

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Har aldrig hverken sett eller hørt at noen san personell har båret dette på Perm , men derimot sett bindet på armen i helt andre situasjoner ,regner med at dere også kansje i våre dager har ett eget kort -identifikasjon ,som san soladter fikk utlevert før om den praksisen gjelder enda kan jeg kansje gjette på .

OR-2 Visespesialist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Eg bar det aldri på perm, og eg høyrte heller aldri noko om det. Sansoldat-IDkortet har eg. Eg var inne i 2002-2003, i MUKS sin barndom..
    Peace sells... But who's buying?

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Som en Infanterist ,mener jeg dog å huske at id kortet var tekstet på Norsk og engelsk , hvor det bla fremgikk at innehaver av kort var beskyttet av Genevekonvesjonen av 12 agust 1949 om stell av syke og sårede i felt -skipbruddene -til sjøs i egenskap av sanitetspersonell.Utstedt av vedkommendes militær myndighet. Men for all del arrester meg hvis jeg tar feil.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    16 innlegg
    Sitert
    89 innlegg
    Er ikke det som MP-armbindet? Bæres kun når man faktisk utfører jobben, så får man heller skille seg ut med avdelingens særegne beret/våpensnor/metallmerker på perm.
    meh

OR-2 Visespesialist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984
    Er ikke det som MP-armbindet? Bæres kun når man faktisk utfører jobben, så får man heller skille seg ut med avdelingens særegne beret/våpensnor/metallmerker på perm.
    Høyrest logisk ut. Eg bar kun sanitetsslangane på permuniformen.

OR-2 Visespesialist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    Som en Infanterist ,mener jeg dog å huske at id kortet var tekstet på Norsk og engelsk , hvor det bla fremgikk at innehaver av kort var beskyttet av Genevekonvesjonen av 12 agust 1949 om stell av syke og sårede i felt -skipbruddene -til sjøs i egenskap av sanitetspersonell.Utstedt av vedkommendes militær myndighet. Men for all del arrester meg hvis jeg tar feil.
    Virkar kjent ja. Men så kan ein spørre seg om dette vil bli tatt hensyn til i desse tidene med usymmetrisk krigføring\terror?

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    229 innlegg
    Sitert
    318 innlegg
    Den umiddelbare tanken som slår meg, uten at jeg har noe kjennskap til reglementer og bestemmelser på feltet, er at dersom en som vernepliktig bærer Genferkors på perm og så kommer over en ulykke/case som krever at en yter førstehjelp, så vil en god del folk som ikke vet bedre automatisk se på deg som mer kvalifisert enn det du gjerne er, og således forvente at du skal kunne utrette mirakler. De vil i verste fall se på deg på samme måte som dem ser på profesjonelt ambulansemannskap, noe jeg tør påstå ganske sikkert at de aller færreste vernepliktige just uteksaminert med Nivå-3 faktisk er.
    For din egen del mener jeg at du som sanitetssoldat er best tjent med å legge igjen Genferkorset i skapet ditt før du reiser hjem og gjøre det du kan som en "silent professional" om/når du skulle komme over en case. Ingen vits å flagge seg selv som noe en ikke er; Du er over gjennomsnittet trent i sanitet og førstehjelp og bør holde deg på dette nivå, med et kors på armen vil du kunne bli utsatt for mer press og stress enn nødvendig fra deg selv og stressede mennesker til å gjøre ting riktig, og som kjent, jo mer en stresser og jo varmere hodet er, jo lettere er det å feile.

Mitt syn på saken ihvertfall...
    Elite Som En Trensoldat

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Kunne ikke blitt mer enig MMB.
    Mener også selv at man personlig vil tjene på å legge igjen korset, skulle man havne utfor en situasjon.

Men spørsmålet var egentlig om noen vet dette for sikkert? Er litt argumenter for og i mot her med meg som mellomledd mellom disse personene, hehe. En hevder at etter at han bestod nivå 3, hadde han rett og plikt til å bære korset heretter. Mens person to hevder som tidligere nevnt i mitt innlegg, at det kun gjelder under arbeid og ikke perm.

Fasitsvar?

OR-1 Flysoldat
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Dan jeg var i saniteten fikk vi vite av troppssjefen at man kan bære genferkorset på perm, men han anbefalte oss å ikke gjøre det av grunnene som MMB listet opp. For det er mange som tror at genferkorset betyr at du kan førstehjelp noe som ikke stemmer.

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    24 innlegg
    Sitert
    192 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Stormhelm
    Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984
    Høyrest logisk ut. Eg bar kun sanitetsslangane på permuniformen.
    Hehe, å bruke staseslange som våpensnor hadde vært noe...
    two to the heart, one to the mind...

OR-2 Visespesialist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan
    Hehe, å bruke staseslange som våpensnor hadde vært noe...
    Haha, ser det for meg.. Festa med forgylte arterieklemmer kanskje? :D

OR-3 Spesialist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tordenskjold
    For det er mange som tror at genferkorset betyr at du kan førstehjelp noe som ikke stemmer.
    Vil vel påstå at man kan over gjennomsnittet førstehjelp...profesjonell er man derimot ikke

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    4 innlegg
    Er været slik at en bruker m98 i felt bruker en jo vanligvis dette men på perm har jeg aldri sett dette da er det kun medinaslangene og eventuelt Bn/avd merket som sier hvilken avdeling en tilhører.

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    4 innlegg
    Regner med dette blir en form for dobbeltposting

Det er ikke bare Medicene som bærer dette i en avdelig Medicene har INGEN enerett på genferkorset.
    Genferkorset viser at du er personell som har som hovedoppgave å behandle syke og sårede enten man er VK-VF-medic osv og er personell som beskyttet i henhold til Geneve konvensjonen.

OR-1 Flysoldat
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Trident
    For det er mange som tror at genferkorset betyr at du kan førstehjelp noe som ikke stemmer.
    Vil vel påstå at man kan over gjennomsnittet førstehjelp...profesjonell er man derimot ikke
    Nå er ikke jeg helt sikker på hva du svarer på, men bare for å gjøre ting klart så betyr ikke genferkorset at du kan mer førstehjelp enn gjennomsnittet. Derimot er jeg enig i at personer som har bestått Nivå-3 kan mer førstehjelp enn gjennomsnittet, men at dette ikke betyr at man er profosjonell.

OR-1 Flysoldat
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    *profesjonell.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

ING>EN PLIKT -MEN TRO KAN FLYTTE FJELL

I Vietnam var sanitet med Genverkorset et prioritert mål-skaper sviktende moral å se at sanitetet ligger på bakken å hyler. Altså Amerikanerne erfarte at det var lite lurt å nytte symbolet på sanitetssoldater -helikoptere og feltsykehus
    RAF

OR-2 Visespesialist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Nå er ikke jeg helt sikker på hva du svarer på, men bare for å gjøre ting klart så betyr ikke genferkorset at du kan mer førstehjelp enn gjennomsnittet. Derimot er jeg enig i at personer som har bestått Nivå-3 kan mer førstehjelp enn gjennomsnittet, men at dette ikke betyr at man er profosjonell.
    Nå snakker du vel mot bedre vitende...

Personell som bærer Genfer-korset, har sanitet som primæroppgave. Alt personell i Forsvaret med sanitet som primæroppgave har minimum nivå 3.

Til øvrige: Det pågår - som noen kanskje har fått med seg - en politisk diskusjon i Norge hvorvidt sanitetspersonell i Afghanistan skal bære Genfer-kors eller ikke samt hva slags bevæpning disse skal ha.
    For å gkøre det helt klart, så er det ledelsen i Forsvaret som kan beordre korset av - ikke en tilfeldig troppsjef. Genfer-korset funger altså ikke som MP-bind.

// Medic
    Hvorfor går alt gatl?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Genferkorset en sikkerhet eller svøpe ?

I henhold til GeneveKonvensjonene skal Det røde korset beskytte bæreren mot å bli beskutt. Han/hun kan bære våpen til egenbeskyttelse eller pasientbeskyttelse. Altså kan en sanitetsperson også skyte selv med Korset. Erfaringene viser at du lett blir TARGET. Da er det vel lenge å vente på at Forsvarsledelsen skal bestemme om du kan ta Bindet av. I ren Nødverge ville jeg fjernet det.Du er ikke spesielt poplæt blant musli9mer med et Rødt Kors-Den RØDE HALVMÅNE blir joheller ikke respektert. Alle ønsker å overleve i en Krig som jo Afganistan er - i noen tilfeller er det lurt å tenke selv -men kanskje noen velger å vente på ordre fra Forsvarsledelsen ? Det kan bli vel lenge å vente når kulene surrer som bier rundt ørene-verre er det om "biene tror du er Honning !!!!
    RAF

OR-8 Kommandérsersjant
    Sjefssersjant Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    179 innlegg
    Sitert
    873 innlegg
    For å fortsette å spikke fliser så bør det vel kanskje spesifiseres at kravene til nivå 3 for å bekle stillinger i saniteten hvor man bærer Genfer-kors må være en nasjonal bestemmelse og ikke følger av Geneve-konvensjonene. En bårebærer med tre timers grunnutdanning kan også bruke Genfer-kors og nyte den (i våre dager tvilsomme) beskyttelsen det gir, i tillegg til kokker, skrivere, vognførere etc. som er tilknyttet en sanitetsavdeling

Feltprester o.l. kan også bære Genfer-kors, uten at jeg kan huske å ha sett en norsk feltprest med det. Hvilket san-nivå er de utdannet til?

Se punkt 9 og 11 her.

At korset av "folk flest" gjerne oppfattes som et kvalifiseringstegn skal jeg ellers være enig i.
    "..., ett eljest godt trädgårdsintryck neddrages osvikligen av en mina."

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    18 innlegg
    Sitert
    53 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne
    F
    Feltprester o.l. kan også bære Genfer-kors, uten at jeg kan huske å ha sett en norsk feltprest med det. Hvilket san-nivå er de utdannet til?
    Hadde vi vært katolikker ville jeg sagt : "den siste olje".
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

OR-1 Flysoldat
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Medic

Personell som bærer Genfer-korset, har sanitet som primæroppgave. Alt personell i Forsvaret med sanitet som primæroppgave har minimum nivå 3.

// Medic
    Den påstanden der må du nesten dokumentere og presisere før jeg kjøper den. Genfer-korset er et beskyttelsestegn og det er heller ikke slik at alle i Forsvaret med Genfer-kors har minimum Nivå 3.

OF-1 Løytnant
    Moderator

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    120 innlegg
    Sitert
    330 innlegg
    Dette er noen relavante passasjer fra traktatet på norsk:

Kapitel VII.
    Om kjennetegnet.

Artikkel 38.

Til ære for Sveits er det heraldiske tegn, det røde kors på hvit bunn, dannet ved ombytning av Forbundets farger, beholdt som merke og kjenntegn for de væpnete styrkers sanitetstjeneste.
    De land som allerede, i stedet for det røde kors, benytter den røde halvmåne eller den røde løve og røde sol på hvit bunn som kjennetegn, skal imidlertid også kunne benytte disse merker i samsvar med bestemmelsene i denne konvensjon.
    Artikkel 39.

Under vedkommende militære myndigheters kontroll skal dette merke finnes på alle flagg, armbind og alt materiell som blir brukt i sanitetstjenesten.
    Artikkel 40.

Det personell som er nevnt i artikkel 24 og i artiklene 26 og 27 skal bære, festet til venstre arm, et armbind, utlevert og stemplet av de militære myndigheter, som tåler væte og som er forsynt med kjenne tegnet.
    Foruten identitetsplaten nevnt i artikkel 16 skal dette personell også ha et særskilt identitetskort som bærer kjennetegnet. Dette kort må tåle væte og være av slikt format at det kan legges i lommen. Det skal være utstedt på det nasjonale språk og minst angi vedkommendes navn og fornavn, fødselsdato, grad og matrikkelnummer. Det skal vise i hvilken egenskap han har rett til beskyttelse etter denne konvensjon. Kortet skal være forsynt med innehaverens fotografi og videre enten hans underskrift eller hans fingeravtrykk eller begge deler. Det skal bære de militære myndigheters stempel.
    Identitetskortet skal være ensartet i hver stats væpnete styrker og så vidt mulig av samme modell i alle de høye kontraherende parters væpnete styrker. Partene i konflikten kan legge til grunn den modell som er lagt ved denne konvensjon som prøve. Ved fiendtlighetenes åpning skal de underrette hverandre om hvilken modell de benytter. Hvert identitetskort skal om mulig utstedes i minst to eksemplarer, hvorav det ene skal oppbevares av utstedermakten.
    Ikke i noe tilfelle kan nevnte personell bli fratatt sine tegn, sine identitetskort eller retten til å bære sine armbind. I tapstilfelle skal de ha rett til å få duplikat av kortet og å få kjennetegnene erstattet.
    Artikkel 41.

Det personell som er nevnt i artikkel 25 skal bære, men utelukkende når det utfører sanitetsoppdrag, et hvitt armbind som i midten er forsynt med kjennetegnet, men i mindre format, utstedt og stemplet av de militære myndigheter.
    De militære identitetsbevis som dette personell bærer skal gi nøyaktige opplysninger om innehaverens sanitetsutdannelse, hans oppdrags midlertidige karakter og den rett han har til å bære arm bindet.
    Artikkel 24.

Det sanitetspersonell som utelukkende arbeider med å søke etter, samle inn, transportere eller pleie sårede og syke eller forebygge sykdom, det personell som utelukkende arbeider med forvaltning av sanitetsforlegninger og sanitetsavdelinger, og feltprester knyttet til de væpnete styrker, skal under alle forhold bli respektert og beskyttet.

Artikkel 25.

Militære som er spesialutdannet for i påkommende tilfelle å bli brukt som sykepleiere eller hjelpesykebærere ved ettersøking, innsamling, transport eller pleie av sårede og syke skal på samme måte respekteres og beskyttes hvis de kommer i kontakt med fienden eller faller i hans hender mens de utfører slike oppdrag.
    Som dere ser er det to grupper av san personell iflg konvenjonen. De som kun har sanitet (eller drift av sanitetsavd) som sin oppgave. Disse trenger ikke å ha noen spesiell sanitets utdannelse. For det andre er det soldater som har andre oppgaver i tilleg til sanitet. Disse trenger å ha spesialutdannelse (les feks nivå 3) og de har kun beskyttelse når de løser sanitetsoppgaver.

I tilfelle av væpnet konflikt uten internasjonal karakter som oppstår på en av de høye kontraherende parters eget territorium, skal hver av partene i konflikten være forpliktet til å anvende i alle fall følgende bestemmelser:
    1) Personer som ikke direkte tar del i fiendtlighetene, derunder også medlemmer av de væpnete styrker som har nedlagt våpnene, og personer som er blitt satt utenfor kampen på grunn av sykdom, eller fordi de er blitt såret eller tatt til fange eller av hvilken som helst annen grunn, skal under alle forhold bli behandlet humant og uten noen forskjell av ugunstig art på grunn av rase, farge, religion eller tro, kjønn, fødsel, formuesforhold, eller noe liknende forhold.
    Derfor er det og skal det til enhver tid og hvor som helst være forbudt å foreta følgende overfor nevnte personer:
    a. vold mot liv og legeme, især mord i alle former, lemlestelse, mishandling, tortur og pinsler;
    b. å ta gisler;
    c. krenkelse av den menneskelige verdighet, især ydmykende og vanærende behandling;
    d. domfellelser og henrettelser foretatt uten forutgående dom avsagt av en regulært opprettet domstol med de judisielle garantier som de siviliserte folk anser som uunnværlige.
    2) De sårede og syke skal bli samlet inn og ytt pleie.
    Et upartisk humanitært organ, som f.eks. den Internasjonale Røde kors-komité, kan tilby sine tjenester til partene i konflikten.
    Partene i konflikten skal dessuten gå inn for å sette i verk, gjennom særavtaler, konvensjonens øvrige bestemmelser, enten helt eller delvis. Anvendelsen av de foregående bestemmelser skal ikke ha noen virkning på den juridiske status til partene i konflikten.
    Dette er minimum versjonen av konvensjonen som gjelder ved borgerkrig som feks Afganistan idag. Som dere ser finns det ingen bestemmelse mhp bærende av kjenetegn eller beskyttelse av sanitetspersonell i denne artikeln.

Jeg har en opplevelse av at det sirkulerer mange myter når det gjelder IHL. Var så god å spør etter kilden når folk sier ting. Grad er ikke altid likt med kunnskap.
    Minsk, det nye Utopia

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

STATUS eller sanitet

Fint medinnlegg som er belysende-føler at diskusjonen er inne i et rett spor-GenferKorset har altså ingenting med MEDISINSK KOMPETANSE å gjøre - men er et symbol som i henhold til Konvensjonene- skal være beskyttende for den som bærer det- MEN i REALITETEN er ikke dette annet enn en Falsk tryghet. Kun gentlemen respekterer symbolet. Se hva som har skjedd med fanger i og utenfor IRAK av land som ikke hat tiltrådt realitetene i Konvensjonene.

ALTSÅ ta vare på deg selv -vurder situasjonen - og best mulighet til overlevelse. SUSTAINED OPERATIONS ARE DEPending on survivebility
    raf

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    4 innlegg
    At genferkorset bæres av såkalt beskyttet personell som sanitets elementer geistlige og NGO .
    Men at dette korset kan skape falsk trygghet er det ikke tvil om. Det er flere nasjoner blant annet usa som ikke benytter dette symbolet på sine folk. så noen nevnte om feltprester disse skal i utgangspunktet kunne beherske nivå3 og gjerne hjelpeplass kurs og kunne virke inne på LFSH. Men korset sin respekt virker ganske utvannet når en stadig hører om merkede kjøretøy som har blitt beskutt gjennom tidene.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

DET RØDE KORS

Det RØDE KORSET er ikke et vitnemål om hva du kan-det er kun som et gatelys. GÅ IKKE PÅ RØDT-les SKYT IKKE PÅ DET RØDE KORSET. Men som alle har erfart er det kun blitt med et symbol og lite KONSEKVENS-det skytes også på ambulanser (de har ikke nivå 3) . Sammenblanding av kompetanse og retten til å bære Røde Kors merket -må raskest mulig opphøre -det er helt feil oppfatning av Røde Kors merket. Heng heller vitnemålet i en snor rundt halsen. RAF

OR-2 Visespesialist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

// Medic
    Den påstanden der må du nesten dokumentere og presisere før jeg kjøper den. Genfer-korset er et beskyttelsestegn og det er heller ikke slik at alle i Forsvaret med Genfer-kors har minimum Nivå 3.
    OK - mulig jeg var litt uklar... Jeg tenker på personell i Forsvaret i denne sammenheng.
    Ordinært Genfer-kors bæres i Forsvaret av personell som har sanitet som hovedoppgave. Disse har minimum nivå 3. Dette trenger vel ikke dokumenteres mer...?
    Hvis man med sanitetspersonell mener alle utenom fagspesialister i grenseland (eksempelvis prest, veterinær, farmasaøyt mm), så har alt personell minimum nivå 3.

I tillegg er det - som "lukman" korrekt skriver personell som har annen oppgave enn sanitet, men som kan påberope seg korsets "beskyttelse" når det utføres sanitetsoppgaver.

// Medic
    Hvorfor går alt gatl?

OR-1 Flysoldat
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    [quote=Medic]
    Sitat Opprinnelig skrevet av "Tordenskjold":vqz0jkwy

// Medic
    OK - mulig jeg var litt uklar... Jeg tenker på personell i Forsvaret i denne sammenheng.
    Ordinært Genfer-kors bæres i Forsvaret av personell som har sanitet som hovedoppgave. Disse har minimum nivå 3. Dette trenger vel ikke dokumenteres mer...?
    Hvis man med sanitetspersonell mener alle utenom fagspesialister i grenseland (eksempelvis prest, veterinær, farmasaøyt mm), så har alt personell minimum nivå 3.

I tillegg er det - som "lukman" korrekt skriver personell som har annen oppgave enn sanitet, men som kan påberope seg korsets "beskyttelse" når det utføres sanitetsoppgaver.

// Medic[/quote:vqz0jkwy]

For det første så blir det meningsløst å først påstå at alle i forsvaret med genferkors har minimum nivå 3 for deretter å lage unntak for prest, veterinær, farmasøyt mm. For det andre så er lista lenger. I det norske forsvaret så går f.eks flere i staben til Sanitetsbataljonen med genferkors som ikke har nivå 3. De gjorde det i hvertfall sist jeg sjekket som er rundt et halvt år siden. Av disse var det flere som ikke hadde minimum nivå 3, men som brukte det som beskyttelsestegn. Om Forsvaret har endret praksis eller regler i løpet av de siste månedene vet jeg ikke, men det blir i såfall det du må dokumentere før jeg kjøper påstanden din.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Per dagens praksis (utifra min erfaring) bruker soldater både med, og uten, Nivå 3 Genferkors i tjenesten, der dette er hensiktsmessig.
    At en soldat har genferkors betyr ikke at han har nivå 3! Eller for den saks skyld fullført nivå 2.
    Dette er heller ikke påkrevd med hensyn til bruk av det røde korset - Så lenge soldaten er sanitetssoldat, og operer i henhold til reglene for disse - kan han/hun bruke genferkorset som beskyttelse.

Dette betyr forøvrig ikke at alle soldater i sanitetsavdelinger/med sanitetsoppgaver må bruke korset. Men de får ikke beskyttelsen korset gir uten, ihvertfall ikke ved første øyekast. (Det er også noen spesielle id-kort, mener jeg.. men det blir litt utenfor saken)

Litt repetisjon, men det er ihvertfall kort. Dessuten har tydeligvis dene tråden det med å gjenta seg.. ;)

mvh.
    -P.H.J

(P.S Herregud, som forsvaret har mishandlet språket mitt. Kortere sagt: Et rødt kors betyr ikke at soldaten har min. nivå 3.. Men på den andre siden kan han nok sannsynligvis finne noen som har det om du trenger hjelp. (Og ikke skyt på ham!))

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Kompetansesnor

De som har nivå 3, eller høyere kan bære kompetansesnor sanitet. Dog kan personell som er tilknyttet en REN sanitetsavdeling, men som ikke har sanitet som primæroppgave, også bære den (som sambandsmann ol).
    Uansett så er jo snoren fin den, og gjør seg godt til permuniformen. Ikke sikkert sivilistene skjønner helt hva det betyr da, men kanskje like godt.

Ellers så var det flere sanitetsfolk som brukte kors til permuniformen i KFOR. Funka helt fint det, men det er klart at det forplikter.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    22 innlegg
    Sitert
    83 innlegg
    Kan ikke se at artikkelen (i genevekonvensjonen) viser til forskjellige typer uniformer, og så langt jeg kan se har vi heller ikke et punkt om dette i militære uniformer.

Jeg bar hvitt skulderfestet armlet til skjorta mi (Luftforsvarets gamle blå permuniform). Jeg ser at det flere steder er sagt at man kan bære bransjemerker, men husk da at det kun er Hæren som har disse bransjemerkene.

Og til et av innleggene: Jeg har sett feltprester bruker genferkorset.
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    22 innlegg
    Sitert
    83 innlegg
    Husk også at det primært er Hæren som har avdelingermerker som angir sanitet; SanBn og SanKp. I andre grener er man som oftest tilknyttet flystasjoner og fartøy enten man har sanitet som hovedoppgave eller ikke.

OR-1 Flysoldat
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Spurte instruktøren min ang dette spm i går her på FSAN, sessvollmoen, i går og hun sa at vi som "medicer" i forsvaret må avtjene førstegangstjenesten som medic for å kunne benytte deg av genfer korset.
    Altså hvis man vil tjenestegjøre i afganistan som sanitetspersonell må du som nevnt fullføre førstegangstjenesten og deretter søke deg inn i FIST-san.
    Det jo ,ihvertfall som jeg har sett her på sessvoll, ingen som har genfer kors på armen unntatt sanitetssoldater som har ørkenuniform.
    Men hvordan det fungerer ellers i militæret kan jeg jo ikke si noe om da. Men FSAN har jo gjennomgått noen forandringer de siste 2 årene...

OR-2 Visespesialist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    FisBasis-søk på "Sanitetsdirektivet",
    da vil man få opp et direktiv fra Forsvarssjefen av 22.januar 2008, som ligger på FOBID.

Litt komprimert ift. "Genève-konvensjonen", men faktisk er det en del uklare sider mtp. hvordan dette blir praktisert i forsvaret.
    Det er bl.a et krav om at du skal være registrert/fått utstedt san-ID for å bære Genferkors.
    Det er også en liten morsom sak ifm. med Genferkors til norske styrker. Iht. "Genève-konvensjonen", så skal Genferbindet være stemplet av godkjennende nasjonal myndighet. Dette har ikke vært gjort i Norge siden 1995 ifm. nedleggelsen av Sanitetsmagasinene. De er/var eneste instans i kongeriket som kunne godkjenne Genferbind. Genferbind som utleveres i dag er ikke stemplet, så pr. def. så er det et brudd på "Genève-konvensjonen"!
    Det er bare å lese konvensjonen på et av de to godkjente tolkningsspråkene (engelsk/fransk), så vil man faktisk finne dette. Husker ikke i farten hvilken § det står.
    Wings of Steel

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    542 innlegg
    Sitert
    1285 innlegg
    Første Geneve-konvensjon fra 1949:

Art. 40. The personnel designated in Article 24 and in Articles 26 and 27 shall wear, affixed to the left arm, a water-resistant armlet bearing the distinctive emblem, issued and stamped by the military authority.

Such personnel, in addition to wearing the identity disc mentioned in Article 16, shall also carry a special identity card bearing the distinctive emblem. This card shall be water-resistant and of such size that it can be carried in the pocket. It shall be worded in the national language, shall mention at least the surname and first names, the date of birth, the rank and the service number of the bearer, and shall state in what capacity he is entitled to the protection of the present Convention. The card shall bear the photograph of the owner and also either his signature or his finger-prints or both. It shall be embossed with the stamp of the military authority.

The identity card shall be uniform throughout the same armed forces and, as far as possible, of a similar type in the armed forces of the High Contracting Parties. The Parties to the conflict may be guided by the model which is annexed, by way of example, to the present Convention. They shall inform each other, at the outbreak of hostilities, of the model they are using. Identity cards should be made out, if possible, at least in duplicate, one copy being kept by the home country.

In no circumstances may the said personnel be deprived of their insignia or identity cards nor of the right to wear the armlet. In case of loss, they shall be entitled to receive duplicates of the cards and to have the insignia replaced.
    De nevnte artikler sier det følgende:
    Art. 24. Medical personnel exclusively engaged in the search for, or the collection, transport or treatment of the wounded or sick, or in the prevention of disease, staff exclusively engaged in the administration of medical units and establishments, as well as chaplains attached to the armed forces, shall be respected and protected in all circumstances.

Art. 26. The staff of National Red Cross Societies and that of other Voluntary Aid Societies, duly recognized and authorized by their Governments, who may be employed on the same duties as the personnel named in Article 24, are placed on the same footing as the personnel named in the said Article, provided that the staff of such societies are subject to military laws and regulations.

Each High Contracting Party shall notify to the other, either in time of peace or at the commencement of or during hostilities, but in any case before actually employing them, the names of the societies which it has authorized, under its responsibility, to render assistance to the regular medical service of its armed forces.

Art. 27. A recognized Society of a neutral country can only lend the assistance of its medical personnel and units to a Party to the conflict with the previous consent of its own Government and the authorization of the Party to the conflict concerned. That personnel and those units shall be placed under the control of that Party to the conflict.

The neutral Government shall notify this consent to the adversary of the State which accepts such assistance. The Party to the conflict who accepts such assistance is bound to notify the adverse Party thereof before making any use of it.

In no circumstances shall this assistance be considered as interference in the conflict.

The members of the personnel named in the first paragraph shall be duly furnished with the identity cards provided for in Article 40 before leaving the neutral country to which they belong.

Hvis det er tull i hvordan Røde Kors-armbindet utstyres (og også i utstedelsen av sanitets-ID-kort til sanitetspersonell), mener jeg noen må virkelig ha tabbet seg ut. Dette er klare plikter Forsvaret har å følge opp. Generaladvokaten burde jo følge opp dette.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    22 innlegg
    Sitert
    83 innlegg
    Jeg bar nå genferkors til permuniformen min. Tjenestegjorde i Luftforsvarets sanitet(sskole) og bar den gamle blå permuniformen.

Jeg ser poenget med ulykke man dumper oppi osv. Men, jeg mener at verken kunnskapen, ferdighetene eller ansvaret ditt blir endret av om du bærer genferkors eller ikke.

OR-4+ Seniorspesialist
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    5 innlegg
    Sitert
    11 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Simplex
    Jeg bar nå genferkors til permuniformen min. Tjenestegjorde i Luftforsvarets sanitet(sskole) og bar den gamle blå permuniformen.

Jeg ser poenget med ulykke man dumper oppi osv. Men, jeg mener at verken kunnskapen, ferdighetene eller ansvaret ditt blir endret av om du bærer genferkors eller ikke.
    Nei, men forventningene til deg ved ulykkessted blir det.
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    82 innlegg
    Sitert
    296 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Herr Brun

Nei, men forventningene til deg ved ulykkessted blir det.
    Eit veldig viktig poeng. Publikum har den oppfatninga at folk som bere geneferkorset er leger eller i det minste sjukpleiar. Så bere du korset og du hamnar opp i ei ulykke vil du få eit veldig stort press på deg.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Jeg må bare spørre - Hvorfor går folk egentlig med genferkors på en perm uniform? Er det de samme folkene som går med "Den Store Havhesten" og alt mulig annet dill dall man kommer over, slik at man skal se "spess"/kul ut?
    In Hoq Signo Vinces

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Hvem kan bære våpen i det sivile?
    By ColdBoy in forum Hæren
    Svar: 62
    Nyeste innlegg: DTG 282143A Jun 11,
  2. Hvordan bære et ordensbånd?
    By Belfaborac in forum Mannskapsmessa
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: DTG 160820A Aug 10,
  3. Svar: 43