Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 69

Tråd: Informasjon og PR i dagens forsvar

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Informasjon og PR i dagens forsvar

Ser ikke ut til at kommentaren jeg her er inspirert av foreløpig er tilgjengelig i digital form, men den sto i dagens aftenposten. Den mener at forsvaret, i dagens situasjon, hvor kun et fåtall gjennomgår førstegangstjeneste, er avhengig av god profilering for å underbygge sin støtte i befolkningen for de aksjoner vi sender soldater til. Eksempelet som brukes i artikkelen er at forsvarets svar på henvendelser etter at Tysklands utenriksminister skrøt av norske styrkers bidrag til frigjøringen av det tyske gisselet, var at "vi har et logistikk og ledelseselement på KAIA". Noen tanker rundt dette? Burde slike suksesshistorier brukes for å vise hva de gjør og enda mer hva de oppnår? Mitt svar er klart ja, vi trenger slike historier og personer som forbilder og ambassadører for den jobben som gjøres dag ut og dag inn.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Interessant tema!
    Legger inn noe informasjon her, over et par innlegg ila. dagen, da jeg ikke er paa min hjemmemaskin og har ikke evig tid her paa denne internettcafe-saken.

Saann gjoer Australia det;
    Sitat Opprinnelig skrevet av Det Australske FD
    Construction complete, Taliban repelled

The Reconstruction Task Force (RTF) has constructed a police out-post in the Tarin Kowt region. The strategically-sited out-post was completed in six days under trying circumstances, including two unsuccessful attacks by the Taliban.

Facilities such as these strengthen the security infrastructure and add to the capability of the local police, which is essential to stamp out the intimidation and terror tactics employed by the Taliban.

Australia has deployed an ADF Reconstruction Task Force (RTF), consisting of a combined arms team, to the Oruzgan Province in southern Afghanistan as part of Operation Slipper. The RTF is in partnership with the Netherlands Provincial Reconstruction Team (PRT) and forms part of the NATO-led International Security Assistance Force.

The RTF has a clearly defined role to work on reconstruction, improvement of provincial infrastructure and community based projects. The RTF also provides trade training to the local population and military engineering training to the Afghan National Army. This type of assistance is designed to benefit the people of Oruzgan Province and form building blocks of a stable and prosperous community.

The RTF contains around 370 ADF personnel from predominately Queensland-based units. It includes elements to provide command, security, engineering, and administrative support and is equipped with Bushmaster Infantry Mobility Vehicles (IMV), Australian Light Armoured Vehicles (ASLAVs) and armoured engineer plant equipment.

Reconstruction Task Force soldiers work to harden their position to maximise a secure environment during the construction of a police out-post in the Tarin Kowt region.

Two soldiers maintain a watchful eye on the area. Australian soldiers maintain security 24 hours a day, seven days a week.
    Hele siden til det Australske Afgh-bidraget her, inkludert mange bilder og mye info: http://www.defence.gov.au/opslipper/ima ... /index.htm

Saann gjoer Storbritannia det;
    Sitat Opprinnelig skrevet av Det Britiske MOD

UK troops form part of The NATO International Security Assistance Force (ISAF). They are in Afghanistan at the invitation of the democratically elected Afghan Government and with UN authorisation, to provide the secure environment necessary for reconstruction and development to take place.

The security situation around the country is broadly stable. Neither Taliban nor other illegal armed groups pose a credible threat to the democratically elected Afghan Government. But the stakes are high for control of the south, which is why the Taliban continue to fight us, behead teachers and intimidate farmers into growing poppies.

The Afghan Security Forces are increasingly contributing to securing their own country, although much more needs to be done to help them achieve this. The Afghan National Army (ANA) has been reformed: it is now more professional, accountable and ethnically balanced. Approximately 30,000 ANA soldiers and close to 50,000 Afghan National Police officers have been recruited, trained and equipped. Work is underway to ensure greater co-ordination of the army and police, with the development of command centres at provincial and regional levels.

With increased security, over 4.6 million refugees have returned to their homes and form an essential part of the reconstruction process.
    Hele siden til det Britiske Afgh-bidraget her, inkludert mange bilder og mye info: http://www.army.mod.uk/deployments/afghanistan.htm

Saann gjoer USA det;
    Samlesiden til US DoD, mye info om paagaaende deployeringer og operasjoner: http://www.defense.gov/

Saann gjoer Israel det;
    Samlesiden til IDF, med paagaaende operasjoner og andre aktuelle saker: http://dover.idf.il/IDF/English/

Saann gjoer Norge det;
    Sitat Opprinnelig skrevet av Mil.no og Marcus
    De viktigste sakene paa framsiden paa Mil.no akkurat naa:
    - Imponert over kvinneandel
    - Klar til å bidra (Jagerfly paa Island)
    - Nato godkjente Jåttå-avdeling (Skrytesak over at, ja, Norge sin Jaattaa-stab har blitt sertifisert som godkjent av NATO)
    - Hektisk for kampflya
    - Nye utfordringer i nord
    - Sjøheimevernets nye kapasiteter
    - Travelt for 330-skvadronen
    - Vil være rollemodell (Norges foerste kvinnelige brigader)
    - Nordmann i viktig rolle (Enda en skrytesak over at Norge har faatt lederrole i en eller annen stab i utlandet)

Paa utenlandssiden, kan vi bl.a. lese foelgende:
    - Samband blant mange kulturer (Norsk stabsoffiser tar over som Sb-sjef i ISAF HQ)
    - Ser fremgang i Kabul (Luftforsvarets flyplass-led element ser framgang i Kabul)
    - Kontrastfylt tjeneste (En eller annen har skrevet beredsskapskontrakt som muligens kan trigge utreise)
    - Fikk politidiplom (ANP har faatt diplom av admiral Reksten)
    Norge sin samleside om vaare internasjonale operasjoner: http://www.mil.no/intops/start/

Jeg legger til noe mer saa snart jeg har anledning, da fra de respektive lands medier. Imellomtiden faar dere gjoere dere opp noen tanker rundt hva jeg har lagt ut her, etter aa ha besoekt linkene jeg har lagt ut.

Ta det kuli saa lenge,
    Marcus
    Elite Som En Trensoldat

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8

Re: Informasjon og PR i dagens forsvar

Sitat Opprinnelig skrevet av twominds
    Ser ikke ut til at kommentaren jeg her er inspirert av foreløpig er tilgjengelig i digital form, men den sto i dagens aftenposten. Den mener at forsvaret, i dagens situasjon, hvor kun et fåtall gjennomgår førstegangstjeneste, er avhengig av god profilering for å underbygge sin støtte i befolkningen for de aksjoner vi sender soldater til. Eksempelet som brukes i artikkelen er at forsvarets svar på henvendelser etter at Tysklands utenriksminister skrøt av norske styrkers bidrag til frigjøringen av det tyske gisselet, var at "vi har et logistikk og ledelseselement på KAIA". Noen tanker rundt dette? Burde slike suksesshistorier brukes for å vise hva de gjør og enda mer hva de oppnår? Mitt svar er klart ja, vi trenger slike historier og personer som forbilder og ambassadører for den jobben som gjøres dag ut og dag inn.

Enig med deg, men I norge er det ikke lov å være flink på noen som helst måte. Må for all del heller ikke fortelle samfunnet at Norge har dyktige soldater. Ola Nordmann blir jo nesten ute av seg bare det vises en bevæpnet norsk soldat på Dagsrevyen. Så for all del ikke vis bilder av noe som kan ligne en spent situasjon med norske soldater i hovedrollen. For Norge driver ikke med krig må vite..

Virker for meg som at Kari Nordmann tror Ola Soldat løser oppdrag ved hjelp av sprettert og myndig stemme. På høy tid at samfunnet får opp øynene for det som skjer utenfor lille trygge Norge.

Hadde situasjonsbevisstheten vært litt mer reell i samfunnet hadde Norge hatt soldater i sør for lenge siden, og vi hadde gjort en fordømt god jobb. Men huff, det hadde jo vært farlig må vite.

Sporer sikkert av alt som denne tråden begynte med, men frustrasjonen brer seg rundt meg..:p
    Not to be forgotten, and still unforgiven..

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Kjell Dragnes har kommentert deler av dette i sin kommentar i dagens Aftenposten - "I generalenes hode".
    "Ikke som før. Norske soldater sloss i fjerne land. Det norske militsforsvaret er historie. Har det trengt inn i Forsvarets informasjonsstrategi?"

KOmmer meg ikke inn på aftenposten.no nå for å gi link.
    Si Volas - Morieris

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Først og fremst.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Det er et poeng i hva som sies fra forsvaret i den artikkelen. Jo mindre fienden vet om hva du gjør, hvordan du gjør det og hva du ønsker å gjøre jo bedre.

Soldatenes sikkerhet etc er en ting - men den tror jeg er relativt lett håndterlig med ansvarlig presse og enkle sikringstiltak.

Men - en vellykket aksjon har inneholdt mange elementer på taktisk nivå. Jeg har overhodet ikke noen som helst kunnskap om denne operasjonen eller hvaslags oppgaver våre styrker har i Afgh utover det som står i pressen som grunnlag for å eksemplifisere. Men for å illustrere eksemplifiserer jeg noen oppgaver som gjerne må løses - og ville det ikke vært interessant for fi å vite om vi var involvert i det ?

- skjult rekognosering
    - sensorkapasiterer på målet
    - tolking
    - operasjonsplanlegging/ledelse
    - transport
    - utlån av lokaliteter til neglebitende diplomater
    - skarpskyttere

Ikke vet jeg om dette var roller på oppdraget, ikke vet jeg hvem som evnt løste de rollene hvis de var bekledd og ikke vet jeg noe om hvordan.

Det vet heller ikke fi. Og det er bra - neste gang. Fortsett å holde kjeft mener nå jeg.

PS: Vi skal selvsagt heller ikke spekulere her på milforum.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Der kom artikkelen ut på nettet ja. Flott, for det var den jeg henviste til. Jeg har stor forståelse for at det er behov for å skjule en god del informasjon av taktiske årsaker, men, selv om informasjon potensielt utgjør en trussel, så er den også en potensiell kilde til støtte og backing hjemmefra. Når de i tillegg presterer å sende 5 identiske intervjuer til forskjellige lokalaviser som om det kom fra dere lokale "helt" i a-stan, så er ikke det en god kommunikasjonsjobb i mine øyne. En jeg kjenner fra mitt nærområde som kom hjem i forrige rotasjon har jeg tenkt å spørre om han kunne gjort noe slikt i vår avis. Han hadde riktignok gjentatt sin frustrasjon over å være "all dressed up with nowhere to go" pga politisk frykt for resultatet, men da vises ihvertfall soldatene som noe annet en 18-19 åringer som er "lurt bort dit av gruppepress og mye penger" som det påstås fra enkelte hold.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Vil ha mer åpenhet fra Forsvaret Presseforbundet mener at Forsvaret viser liten åpenhet.

http://www.na24.no/propaganda/media/article1303205.ece
    Si Volas - Morieris

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7
    Forsvaret må slutte å dyrke hemmeligholdet
    http://web3.aftenbladet.no/innenriks/article500309.ece

Denne kom ca rundt den tiden tråden ble opprettet, interessant lesing.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    12
    Anbefaler folket å søke på PSYOPS-kurset, og da slett ikke på web men som i "kursdeltaker".
    I must kill all free radicals

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av spydx
    Forsvaret må slutte å dyrke hemmeligholdet
    http://web3.aftenbladet.no/innenriks/article500309.ece

Denne kom ca rundt den tiden tråden ble opprettet, interessant lesing.
    øhhh. Kilde NTB og er vel samme saken ...
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Guest
    Men - en vellykket aksjon har inneholdt mange elementer på taktisk nivå. Jeg har overhodet ikke noen som helst kunnskap om denne operasjonen eller hvaslags oppgaver våre styrker har i Afgh utover det som står i pressen som grunnlag for å eksemplifisere. Men for å illustrere eksemplifiserer jeg noen oppgaver som gjerne må løses - og ville det ikke vært interessant for fi å vite om vi var involvert i det ?

- skjult rekognosering
    - sensorkapasiterer på målet
    - tolking
    - operasjonsplanlegging/ledelse
    - transport
    - utlån av lokaliteter til neglebitende diplomater
    - skarpskyttere

Ikke vet jeg om dette var roller på oppdraget, ikke vet jeg hvem som evnt løste de rollene hvis de var bekledd og ikke vet jeg noe om hvordan.

Det vet heller ikke fi. Og det er bra - neste gang. Fortsett å holde kjeft mener nå jeg.
    Det er vel ikke denne type informasjon man ønsker at skal komme ut, men heller at vi bidro. Samtlig spesialsoldater som er drept i A-stan og Irak fra USSOCOM el. blir omtalt med navn og tjenestebakgrunn, pluss omstendigheter rundt dødsfallet. Dette kommer ut uoppfordret. Det samme gjør trefninger.

Hva er det vi gjør som gjør oss så utsatt at vi ikke kan dele hva vi gjør med samfunnet? Hvorfor er Norges Forsvar så ufattelig hemmelige i forhold til andre nasjoners Forsvar?

Jeg personlig er enig i påstånden om at mer offentlighet rundt hva vi driver ute med kan skape litt engasjement og interesse rundt Forsvarsdebatten.

Ikke detaljert planverk, ikke KOP (utover det som er offentlig), ikke TTP'er (tactics, techniques, procedures), ikke SOP'er.....det er begrenset info. Men det er jo allmenn kjent AT vi er der, men jeg tror ikke så mange vet HVA vi gjør.

Jeg hadde foretrukket noen litt mer reflekterte reportasjer om våre styrker, enn det vi får fra Vi Menn.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arctic1
    Samtlig spesialsoldater som er drept i A-stan og Irak fra USSOCOM el. blir omtalt med navn og tjenestebakgrunn, pluss omstendigheter rundt dødsfallet. Dette kommer ut uoppfordret. Det samme gjør trefninger.

Hva er det vi gjør som gjør oss så utsatt at vi ikke kan dele hva vi gjør med samfunnet? Hvorfor er Norges Forsvar så ufattelig hemmelige i forhold til andre nasjoners Forsvar?
    Her treffer du spikeren på hodet, synes jeg! Saken er jo den at både f.eks. USA og UK ser ut til å være mye mer åpne enn gammelt værbitt. Hvorfor omfatter OSPEC og PERSEC mer hemmelighold for oss enn for dem? En annen sak er at det ikke alltid er dumt å la mulige motstandere få vite litt om egne kapasiteter, det kan virke avskrekkende hvis kapasitetene er gode.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Arctic1 vi er på bølgelengde her. Historiene som bidrar til å nyansere informasjonen og kanskje tvinge venstresiden til å innrømme at "ja det finnes ikke en ren militær løsning, men heller ikke en løsning uten militære styrker." Jobben som gjøres er utrolig viktig og god, og det bør vi være stolte av som nasjon. Da trengs det gode eksempler som brukes godt av forsvaret i slikt øyemed uten at det skal bli misbruk av media. Dette er en fin balanse, men den er mulig å gjennomføre.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Var en reportasje om dette på TV2 nyhetene nettopp. Forsvaret generelt og spes-styrkene spesielt. Kjører vel igjen klokka 2300.
    In the age of information, ignorance is a choice.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Biggs
    Var en reportasje om dette på TV2 nyhetene nettopp. Forsvaret generelt og spes-styrkene spesielt. Kjører vel igjen klokka 2300.

Ja det ble litt mye graving i ting og tang.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Så det. Påstander om at spesialstyrkene ikke var i den provinsen det ble oppgitt når en mistet livet. Foreløpig virker det som det ikke er nok hold i det, men skulle det vise seg å være det så er det nok et tegn på problemer med informasjonsstrategien.,.

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Samtlig spesialsoldater som er drept i A-stan og Irak fra USSOCOM el. blir omtalt med navn og tjenestebakgrunn, pluss omstendigheter rundt dødsfallet. Dette kommer ut uoppfordret. Det samme gjør trefninger.

Her treffer du spikeren på hodet, synes jeg! Saken er jo den at både f.eks. USA og UK ser ut til å være mye mer åpne enn gammelt værbitt. Hvorfor omfatter OSPEC og PERSEC mer hemmelighold for oss enn for dem? En annen sak er at det ikke alltid er dumt å la mulige motstandere få vite litt om egne kapasiteter, det kan virke avskrekkende hvis kapasitetene er gode.
    Hvlt, du som vanligvis har greie på det meste:)
    Mener å ha lest en utenlandsk publikasjon fra begynnelsen på 80 tallet som hvor det nevnes at Norge var en av de mest hemmeligholdende i NATO, om ikke den mest hemmeligholdende.
    Er dette bare pjatt eller var vi mer hemmelig under den kalde krigen enn våre allierte?
    Kanskje dette er noe som henger igjen?

En annen ting som man kan tenke seg er jo at vi i Norge er en av de få landene i Europa som ikke opplevde Terror på 70 tallet, og ikke fikk PERSEC/OPSEC på det tidspunktet og at vi reagerer som vi gjør nå.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Pondusfaktor
    6
    Jeg bare lurte litt; Er det noen som har spurt spesialsoldatene om hvordan de ønsker det selv? Det er jo tross alt dem selv det dreier seg om. Og deres nærmeste, selvfølgelig. Er av den oppfatningen at vi ikke trenger å vite så mye. Når jeg hører SV sin representant, samt Kokkvold ressonerer på nyhetene i kveld, så blir jeg egentlig bare oppgitt over at de skal utbrodere så jævlig om at folket skal vite alt. Hvis alle skal vite alt til en hver tid, uansett hva det er, vil vi ikke få gjort noe annet her i landet, enn å gå å synse om alt mulig rart. Kanskje burde noen og enhver ta dette til etteretning.............
    So many assholes, and so few bullets!!

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av siops
    Kan ikke se at det er pinlig at noen spekulerer. Det ville vært dumt hvis det stemte. Men pr nå er vel det lite som tilsier at det stemmer - men det er avhengig om du betrakter forsvaret som en troverdig kilde fremfor ymse andre.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Det som er pinlig er vel dette:
    Nå krever SV svar
    Jeg tror ikke svorne nato-motstandere som Halgeir Langeland og hans kumpaner trenger å vite mer enn det jeg trenger å få vite.
    What happens in the garage, stays in the garage

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Pegasus
    Jeg bare lurte litt; Er det noen som har spurt spesialsoldatene om hvordan de ønsker det selv? Det er jo tross alt dem selv det dreier seg om. Og deres nærmeste, selvfølgelig. Er av den oppfatningen at vi ikke trenger å vite så mye. Når jeg hører SV sin representant, samt Kokkvold ressonerer på nyhetene i kveld, så blir jeg egentlig bare oppgitt over at de skal utbrodere så jævlig om at folket skal vite alt. Hvis alle skal vite alt til en hver tid, uansett hva det er, vil vi ikke få gjort noe annet her i landet, enn å gå å synse om alt mulig rart. Kanskje burde noen og enhver ta dette til etteretning.............
    Vi (forsvaret) er til for folket. De betaler for oss, så da har de vel på en måte rett til å få vite hva pengene brukes til.

Ad synsing, jo mer opplyst man er desto mer opplyste vurderinger/standpunkter kan man ta.

Jeg sikter ikke spesielt til saken i Kabul, men Forsvaret generellt.

Igjen, det handler ikke om å få ut info som kan føre til at OPSEC/PERSEC blir kompromittert. Det handler om å inkludere vårt lands befolkning i hva vi holder på med.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    Synes lite om at media, i dette tilfellet TV2, prøver å grave opp informasjon om pågående operasjoner. Spesiellt når dette gjelder spesialstyrker. Skjønner de ikke at de i ytterste konsekvens kan bidra til at flere nordmenn mister livet? Ble direkte provosert av innslaget på nyhetene.
    Sannheten rundt slike episoder blir frigjort når det ikke lenger har noen sikkerhetsmessig betydning å holde det gradert. Både TV2 og SV bør ha vett til å skjønne dette.
    "For Konge, Fedreland og Flaggets heder"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    Hvor jeg har dette fra?
    Er jo slik det funker. Etter en tid blir ting nedgradert og frigjort. Jeg synes ikke at media bør grave for mye i slikt så lenge styrkene er ute.
    Diesen er heller ikke happy med dette: http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=143791

Kanskje litt dårlig formulert i går, men jeg blir lett engasjert av å se slike reportasjer på TV.
    "For Konge, Fedreland og Flaggets heder"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Pondusfaktor
    6
    Vi (forsvaret) er til for folket. De betaler for oss, så da har de vel på en måte rett til å få vite hva pengene brukes til.

Ad synsing, jo mer opplyst man er desto mer opplyste vurderinger/standpunkter kan man ta.

Jeg sikter ikke spesielt til saken i Kabul, men Forsvaret generellt.

Igjen, det handler ikke om å få ut info som kan føre til at OPSEC/PERSEC blir kompromittert. Det handler om å inkludere vårt lands befolkning i hva vi holder på med.
    Sist jeg sjekket går alt for mye av min lønn til stat og kommune... Og jeg har ikke behov for å vite mer en det som kommer via de kanalene som er...

Jeg er kanskje så naiv at jeg stoler på at min andel til statskassen blir brukt på en fornuftig måte som mulig.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Pondusfaktor
    6
    Dessuten får vi da tro at de som styrer forsvaret er såppass oppegående, at de er kapable til å vurdere hva som fåregår, slik at mannen i gata slipper å tenke på det. Jeg har nok av andre bekymringer, om ikke jeg skulle ha forsvaret hengende over hodet. I tillegg til Sykehus, eldreomsorg, veibygging et.c.

Guest
    Det er jo ingen som tvinger deg til å følge med.....hvor opplyst du vil være bestemmer du jo helt selv. Det er heller ikke snakk om at hvermansen skal være med i beslutningsprosesser.

Bare få vite litt mer om hva vi holder på med. Infoen skal, som sagt over, ikke gå på tvers av gradering selvfølgelig.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Fikk FRP på begge to, men helvete fryser over om jeg stemmer det partiet.
    True Blue Through and Through

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27
    Dessuten får vi da tro at de som styrer forsvaret er såppass oppegående, at de er kapable til å vurdere hva som fåregår, slik at mannen i gata slipper å tenke på det. Jeg har nok av andre bekymringer, om ikke jeg skulle ha forsvaret hengende over hodet. I tillegg til Sykehus, eldreomsorg, veibygging et.c.
    Demokrati er vel et stikkord. Er det et fet for deg om feks RV skulle ta kontrollen over FD? Om ikke hvorfor ikke? Jeg er ikke så naiv at jeg ikke tror at alle med makt med automatik gjør kloke og riktige valg. Forsvar og sikkerhet er viktigt og folk flest borde tenke på det når de avgir sine stemmer.

Når det gjelder de norske spesialstyrkene i afganistan er feks en majoritet av landets kvinner motstander til at de er der iflg menningsmålinger. Hvorfor er de det? Er det på grunn av at de har for mye informasjon om deres virke der eller kan det kanske vare på grunn av at de ikke vet vilken insatts for det afganske folk samt for vår kollektive sikkerhet som disse styrkene gjør? Hvorfor har vi ikke sett en afgansk kvinne med en baby på fanget som takker de norske spesialstyrkene for at hun og barnet lever på forsiden av VG? Takk være forsvarets glimrende hysj hysj politik. Kampen mot taliban kommer ikke å avgjøres i afganistan, den kommer å avgjøres av opionen her i vestverden.
    Minsk, det nye Utopia

Guest
    Bra innlegg lukman!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av lukman
    Demokrati er vel et stikkord. Er det et fet for deg om feks RV skulle ta kontrollen over FD? Om ikke hvorfor ikke? Jeg er ikke så naiv at jeg ikke tror at alle med makt med automatik gjør kloke og riktige valg. Forsvar og sikkerhet er viktigt og folk flest borde tenke på det når de avgir sine stemmer.
    Det er nettopp derfor vi har et storting og regjering. Dette styres gjennom din stemmeseddel.
    Hvis RV får flertall her i landet, er det folkets vilje. Og er det noe disse kommunistene er kjent for, er det vel hemmelighetskremmeri... Så det synes jeg var et dårlig eksempel.

Arctic: Det at du har valgt et yrke som soldat i en eller annen form, er helt og holdent ditt valg. Jeg går ut fra at du ikke er tvunget til det. I prinsippet er det en hvilken som helst annen jobb, og ikke noe spesielt i det hele tatt. Derfor ser ikke jeg behov for å vite noe mer om det du driver med, enn Kassadama på Rema 1000 gjør. Eller en operasjonssykepleier, akuttsykepleier osv. De sistnevnte har skrevet under på et papir om taushetsplikt. Jeg vet ikke om du har gjort det, men det handler om lojalitet. Sier sjefen at du ikke skal fortelle noe, så gjør du det som sjefen sier. Det er sjefens ansvar om han vil gi info, ikke ditt.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27
    Det er nettopp derfor vi har et storting og regjering. Dette styres gjennom din stemmeseddel.
    Hvis RV får flertall her i landet, er det folkets vilje.
    For at stemmeretten ska være menningsfull må du ha kunnskap. Hur vet du annars vilket part i du ska stemme på?

PS. Helsepersonells taushetsplikt er ikke for at beskytte dårlige sykehusdirektører men for at ivereta pasientene. Til orientering.
    Minsk, det nye Utopia

Guest
    I prinsippet er det en hvilken som helst annen jobb, og ikke noe spesielt i det hele tatt.
    Nå skal jeg ikke prøve å hverken opphøye meg selv eller mitt yrke, men dette er utrolig naivt og utrolig feil.

Det er faktisk spesielt å være ansatt i Forsvaret:

Personell i Forsvaret er bundet av to separate lover:

Lov om statens tjenestemenn:

http://www.lovdata.no/all/nl-19830304-003.html

Lov om personell i Forsvaret:

http://www.lovdata.no/all/nl-20040702-059.html

I tillegg forventes det en del av militært personell, fra mange hold:

Det forventes at jeg vil være villig til å ofre livet mitt for landet.
    Det forventes at jeg vil være villig til ta liv for å beskytte landet.

Vi har rett til å ta liv i utførelsen av vårt yrke, i situasjoner som krever vår innsats. Det er det ingen andre yrkesgrupper som har, selv ikke politi, sett opp mot oppdragene til de forskjellige etatene.

Våre handlinger under utførelse av vårt yrke kan faktisk få konsekvenser for nasjonen Norge, ikke bare oss selv.

Jeg er en ambassadør for mitt land, hele den tiden jeg bærer uniform. Jeg slutter heller ikke å være offiser når jeg går av jobb.

Det vil automatisk forventes mer av oss hvis vi er tilstede hvor en situasjon har oppstått i det sivile liv, som krever førstehjelp, ledelse osv.

Så å sammenligne meg, og andre som jobber i Forsvaret med kassamedarbeidere på Rema blir veldig feil. En del plikter som er annerledes.

Ikke at jeg forventer at du skal respektere meg for det jeg gjør. Jeg vil uansett sloss og dø for at du skal beholde det livet og de rettighetene du har idag.

Eller en operasjonssykepleier, akuttsykepleier osv. De sistnevnte har skrevet under på et papir om taushetsplikt. Jeg vet ikke om du har gjort det,
    Når det gjelder taushetsplikten til helsepersonell er vel det begrenset til pasientopplysninger.

§ 21. Hovedregel om taushetsplikt

Helsepersonell skal hindre at andre får adgang eller kjennskap til opplysninger om folks legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de får vite om i egenskap av å være helsepersonell.
    Det er jeg ikke så interessert i vite. Jeg er derimot interessert i å vite at jeg eller mine nærmeste vil bli tatt hånd om av fagkyndig og pliktoppfyllende helsepersonell hvis det behovet oppstår. Leger som skriver falske sykemeldinger eller bevisst feilmedisinerer etc er jeg ikke så interessert i å bli behandlet av. Dette blir heldigvis oppdaget og tatt tak i.

Hva min taushetsplikt innebærer går på info om rikets sikkerhet, i bunn og grunn dette:

http://www.lovdata.no/all/nl-19140818-003.html

Fant ikke skjemaet online, så kan ikke spesifisere de lovparagrafene som står.

Bryter jeg min taushetsplikt kan det få følger for rikets sikkerhet.

Det er ikke det denne debatten dreier seg om. Det er snakk om en artikkel alá:

"Norske soldater på oppdrag for freden i Afghanistan"

Inkludert noen ikke avslørende bilder, og noen velvalgte ord om hva vi gjør. Ikke hvordan vi gjør det.

Ikke misforstå meg helt her. Jeg er for hemmeligholdelse av mange ting, som identitet til personellet som deltar, pågående operasjoner etc.

Synes bare vi kan bli flinkere til å synliggjøre at vi er der og gjør en viktig jobb. Som programmet som gikk på Migrapolis i Mars.

men det handler om lojalitet.
    Når det gjelder lojalitet, så innebærer det faktisk å si ifra når ting er galt også. Man kan ikke bare nikke og si mottatt til alt.

Sier sjefen at du ikke skal fortelle noe, så gjør du det som sjefen sier. Det er sjefens ansvar om han vil gi info, ikke ditt.
    Jeg kan prate med pressen jeg, så lenge jeg ikke bryter taushetsplikten min, eller uttaler meg om mine syn på Forsvarets virke, evt politikk i uniform. Det har jeg ikke rett eller lov til. Så er det en del emner som kun skal håndteres av avdelingssjef eller presseansvarlig. De er det ikke noe poeng å gå inn på nå.

Jeg ville nok uansett henvist presse/journalister til rette vedkommende for kommentar. Jeg er ikke spesielt komfortabel i sånne situasjoner.

Men, som sagt, du velger selv i hvilken grad du vil delta i samfunnsdebatten....skal ikke diktere noe der.....

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Pondusfaktor
    6
    Jeg er veldig klar over alt som er skrevet av de to ovnnevnte.

Nærmere halvparten av Norges befolkning har gjort tjeneste i forsvaret de siste 60 år. Jeg tror at de fleste har en oppfatning av hva forsvaret er. Snekkeren er mest sansynlig vernepliktig. Tror han også er inneforstått med hva som kreves av ham, dersom det skulle bryte ut krig i Landet vårt.
    Jeg tror heller ikke karen i Sportsforretningen på hjørnet forteller deg som kunde hvor mye han kjøper inn sine varer for. Eller hvor mye han har solgt for i løpet av jula. Og er det interessant? Det som betyr noe, er hvor mye du må betale for varen.
    Det er ikke noe spesielt du driver med, Arktic. Det er bare en jobb. Men en VIKTIG jobb. Som han som lager verandaen din. Den dagen du gjør det gratis, For Konge og Fedreland, Da snakker vi!!

Når det gjelder hvordan jeg finner ut av hva jeg stemmer på, leser jeg aviser, Løpesedler fra de ulike partiene.
    Så prøver jeg å finne ut hvem som juger minst. er ikke vanskeligere enn det.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Pondusfaktor
    6
    Glemte å si til deg Arktic; Det er bra at du er stolt over yrket ditt! Håper at du bærer uniformen din på samme måte!

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27
    Når det gjelder hvordan jeg finner ut av hva jeg stemmer på, leser jeg aviser...
    Si at du har tenkt å stemme SV og at du er motstander til NATO og svært skeptisk til det militære bidraget i Afganistan. Tror du da at ditt valg kunde bli påvirket av om du leste i avisen at styrker som en regjering der SV er medlem i har deltat i feks offensive aksjoner i sørafganistan? Kanskje du hadde valgt å stemme RV ved neste valg.....

Vår demokrati er helt avhengig av at de som har stemmerett får kunskap om samfunnet herunder forsvaret fra en fri og uberoende presse.
    Minsk, det nye Utopia

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Pondusfaktor
    6
    Hvor får du dette fra?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Pondusfaktor
    6
    Som jeg har sagt tidligere, Jeg får den informasjonen jeg trenger gjennom de kanalene som finnes,ferdig arbeid!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    7
    Som jeg har sagt tidligere, Jeg får den informasjonen jeg trenger gjennom de kanalene som finnes,ferdig arbeid!
    Du stoler på alle som er ansatt av noen som jobber for en som er utnevnt av et parti du (kanskje) stemmer på?
    Fint for deg. Jeg er litt mer skeptisk av natur og ser gjerne at pressen har mulighet til å gi meg litt mer informasjon, så jeg kan gjøre meg opp min egen mening. Hvis jeg er dypt uenig vil jeg, som lukman sier, kanskje måtte endre min stemmegivning. Løpesedler er for meg dypt utilfredsstillende, jeg driter egentlig i festtaler.
    Flag Oscar!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Som arctic godt påpeker er det her ikke snakk om at den enkelte soldat skal bryte sin taushetsplikt, men at forsvaret har en for gammeldags og restriktiv informasjonsstrategi rundt sine utelandsoppdrag. Nettopp fordi styrkene i deler av befolkningen mangler den støtte en gjerne skulle sett, er det viktig at forsvaret bidrar til å kommunisere bredt ut verdien av deres tilstedeværelse. Det kan gjøres mye bedre enn pr i dag uten å utsette styrkene for fare. At du virker likegyldig til hvilke partier som sitter i maktposisjon er for meg uforståelig da det er et borgeransvar i et demokrati. Du skal respektere at de med flest stemmer får makt, men det fritar deg ikke ditt ansvar for å stemme selv.

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •