Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 52

Tråd: Forsvaret ut av Rogaland?

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    In the age of information, ignorance is a choice.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Lengre artilkkel her.

FS07 offentligjøres 10de oktober. Er dette et lett feltrykte som er blåst opp? Har det vært en lekkasje fra Forsvarsstudien?
    Rekruttskolene på Madla foreslås flyttet til Kjevik, med forlegningstandard langt under Madlas, og Haakonsvern. FOHK til Reitan.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av Biggs
    Lengre artilkkel her.

FS07 offentligjøres 10de oktober. Er dette et lett feltrykte som er blåst opp? Har det vært en lekkasje fra Forsvarsstudien?
    Rekruttskolene på Madla foreslås flyttet til Kjevik, med forlegningstandard langt under Madlas, og Haakonsvern. FOHK til Reitan.
    Om det er riktigt er prinsipen god, økt samling. Mer penger til PANG og mindre til at opprettholde en struktur fra gammeldager.
    Minsk, det nye Utopia

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    Så lenge de beholder 330 skv. på Sola er det vel ingenting som går utover resten av Norges befolkning dette her. Derimot synd hvis det ikke blir noen hovedbase for helikoptre generelt, da det er en ypperlig plass med allerede gode sivile anlegg/verksted som kan benyttes.

Kan også hende at dette er et feltrykte, som Biggs her sier, eller en sentralisering (som lukman sier). I det siste tilfellet: Hvorfor kan de ikke bare sentralisere det på Madla, Haarfagre og Sola - som alle tre har flotte, nye anlegg (iallfall de to første).
    Jeg må innrømme at jeg ikke liker dette i det hele tatt. Typisk politikk om å flytte ting bort fra Rogaland, bare fordi Rogaland gjør det svært mye bedre enn hovedstadsområdet (som forøvrig ikke burde være hovedstad IMHO siden det er i vest at ting faktisk skjer) og derfor så må Rogaland "holdes nede" (jfr. den pågående, stille flyttingen av Statoils Hovedkontor fra vest til øst).

Andre synspunkt?
    As you wish.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    Kan også nevne til lukman at hvis dette blir gjennomført, så har Forsvaret kastet bort 100 millioner kroner på å pusse opp Madlaleiren. Det blir det ikke mye PANG av!:)
    As you wish.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av PF
    Typisk politikk om å flytte ting bort fra Rogaland, bare fordi Rogaland gjør det svært mye bedre enn hovedstadsområdet (som forøvrig ikke burde være hovedstad IMHO siden det er i vest at ting faktisk skjer) og derfor så må Rogaland "holdes nede" (jfr. den pågående, stille flyttingen av Statoils Hovedkontor fra vest til øst).
    OT: Hehe, det var da voldsomt til revolusjonære krefter her da? Skulle tro du var bergenser og ville ha selvstendig rogaland. Kan få Jæren så beholder vi stavanger? :) Skal "rikeste" byen være hovedstad så må den jo flyttes med jevne mellomrom, og å flytte storting og alt koster jo litt det og.

Når det gjelder den tilsynelatende lekasjen fra FS 07 så tror jeg dette rett og slett er en fin balanse mellom å forholde seg til budsjettmessige realiteter samt å fremtvinge noen tanker hos politikerne. Å legge ned Jåttå som politikerne er glad i og hvor det brukes store summer i dag vil være vanskelig å forsvare politisk, men samtidig er de politiske signalene at forsvarets tilstedeværelse i nord skal styrkes. Det er ikke akkurat mange avdelinger å flytte nordover og heller ikke penger til å lage nye, så da blir det stabsstillinger som må sendes for å styrke tilstedeværelsen. Det er jo flere andre fylker som har så godt som ingen militær aktivitet også.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    12
    Går ikke an å gi vekk Jæren, det er jo der panserslaget skal stå når Den Store Dagen kommer !
    I must kill all free radicals

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    sant nok, er nok eneste stedet med plass til et større panserslag i landet. Men da blir det jo ikke poteter på oss i flere år etterpå.. Og alle traktorene som blir sivile tap da..
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna
    Går ikke an å gi vekk Jæren, det er jo der panserslaget skal stå når Den Store Dagen kommer !
    Blir tricksete å skyte på hverandre på Jæren også da!
    Som de sier: Den dagen i året det var minst vind på Jæren, blåste ei høne på sjøen;)

Kanskje jeg tok litt av med tankegangen min der oppe, men jeg holder fast på hovedtrekkene. Altså at østlendingene er misunnelige på oss her i vest, og vil "ha det selv". Men jeg ser nå at du har rett i det du sier i andreparagraf der twominds.
    OT:
    (men flytting av Statoil Hovedkontor er fremdeles an act of misunnelse og "det er min"-politikk)

Å flytte FOHK (les dette fort sammenhengende som et ord og spør deg selv hvorfor de valgte denne forkortelsen) nordover er greit, men å flytte ut av en nyoppusset militærleir er....ulogisk.
    As you wish.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    On topic: Hadde det eksistert midler for fantasien Alta bataljon så kunne en sluppet unna, men jeg tror de kan greie seg med en stor base på Vestlandet, altså enten Madla eller Håkonsvern. Det sier seg selv at det ikke er mulig å flytte fjellhallene og dokkene på Håkonsvern til Madla så da er det egentlig Madla som er lagelig til for hugg. Spørsmålet er jo om det er til Håkonsvern rekruttskolen flyttes.

Off Topic:
    Dette ender nok med en skilling av tråden i to, men til tross for at mye av tyngden innen fagmiljøet for olje ligger i rogaland, så tror jeg likevel at for et så stort og tungt internasjonalt selskap så er det fornuftig å lokalisere seg nærmere sine finansielle samarbeidspartnere, kunder, leverandører og ikke minst være tilgjengelig internasjonalt. Det blir egentlig det motsatte som argumentasjonen for å flytte fiskeridepartementet til Tromsø. Greit nok at de da blir nær sjarkflåten, men hva med der tyngden av fiskeri, målt i tonn, styres fra, nemlig mørekysten? Og hva med mulighetene og kostnadene for byråkratene i det aktuelle departement for å bedrive påvirkning ovenfor politikerne som fortsatt vil befinne seg i Oslo? Selv om jeg blir mer og mer vant til telefonmøter etterhvert så kan det aldri fullt ut erstatte å sitte ved samme bord.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Tja. Å flytte fra Rogaland kan man jo mene mye om, men det blir ihvertfall god avhendingspris på grunn av at vi mangler så mye tomter.

Tenk å få Ulsnes, Madla, Jåtta til boligområder og Sola mil til lettindustri ! Vi trenger plassen så her kan forsvaret tjene mye penger.

100 mill i nytt messebygg er forøvrig en pølse i slaktetiden ift Jåttånuten.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    Eg hadde egentle venta ei brutalt negative holdning frå deg, Sofakriger og felles Rogalending.

Men du setter det i et bra perspektiv mtp hvor mye Rogaland kan tjene på dette (med en masse frie anlegg til altslags bruk). Jeg ser nå at dette er en win-win situation for Rogaland.

OT og dette blir det siste fra meg om dette:
    En hel del av oljeselskapene og samarbeidspartnerne til Statoil holder til nettopp her i Rogaland. F.eks en rekke selskap som driver med oljeplattformer og ingeniører bl.a. Baker Hughes.
    Å flytte Statoils Hovedkontor BORT fra det området hvor (en stor del av) arbeidet deres faktisk blir utført er bare...
    As you wish.

Guest
    Hva vil skje med de funksjonene som er på FOHK? Vil alt bli flytta nordover? Det står ingenting om det i artikkelen.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    12
    Innbiller meg det er nevnt at evt. også FOHK går til fjellet på Reitan, mulig jeg "husker" feil eller blander suppe med kål her.
    I must kill all free radicals

Guest
    FOHK kan jo ikke bare forsvinne? Ingen som har info på dette?

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Det er vel flytting til Reitan som er aktuelt. Men vi får jo se i oktober da, når FS07 blir publisert. Noen nevnte at forslagene var for å legge press på politikerne. Det er ikke umulig. Ser ikke for meg at Diesen er en kar som vil skjære bort KNMHH og FOHK med investeringene som er gjort der siste år, samt å flytte all kompetansen på FOHK til Reitan...utfordring... Beordring over hele fjøla? Ikke god personalpolitikk spør du meg.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    Velger å tro at dette er for å legge press på politikerne, som du sier Biggs.
    Ordfører i Stavanger og gjengen hans kommer ikke til å gå stille ut i natten hvis (når) det blir diskusjon om dette, uansett...

Får vente på FS07 da.
    As you wish.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    FS07 er jo uansett ikke noe "Slik blir det"-dokument, er tross alt drøvtyggerne på tinget som tar avgjørelser på det planet.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6
    Velger å tro at dette kun er en ny "lekkasje" for politiske formål.
    Madlaleiren er jo et godt eksempel på samhandling mellom flere forsvarsgrener, da både Sjø og Luft har rekruttskole der. Nedleggelse av Madla vil medføre behov for større investeringer dit hvor rekruttskolen skal flyttes om det er Kjevik eller andre steder.
    Skal man kunne spare noe mer på å samlokalisere rekruttskoler så burde jo Hæren bli med også, men de har jo ingen egne rekruttskoler lengre....

Når det gjelder flytting av FOHK til Reitan, mener jeg dette er helt bak mål. En av begrunnelsene jeg har hørt er at det er i nordområdene fokus vil være fremover. Vil vi da ha vårt eneste hovedkvarter så nærme den eneste potensielle agressoren i vårt nærmiljø?
    Norge er et land av en slik størrelse at det er behov for to kommandoer, LDKN og LDKS / FOHK.
    En annen grunn til å ikke flytte FOHK er JWC. Hva vil NATO si om vi legger ned? Var det ikke nok styr for å få lagt nettop det til Jåtta?
    "For Konge, Fedreland og Flaggets heder"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Jeg synes dette høres ut som et helt feil trekk fra forsvarssjefen (om det skulle vise seg å stemme). Vi trenger faktisk å ha forsvarsbaser både i nord og i sør i dette landet. Madla er per dags dato norges største rekruttskole, den har akkurat fått et nytt flott messebygg, nye kaserner ble bygget for få år siden, og det er fire ganger årlige innrykk av omtrent 1200 soldater. Hvordan skal man klare å gi alle disse en rekruttskole ute på fartøy eller på andre avdelinger uten at det vil medføre store invisteringer og gode sansynligheter for et dårligere samkjørt og mer invikla system?

Jeg skjønner at hovedfokuset til Disen er i nord, men å legge ned forsvaret i sør-norge er en løsning som skurrer veldig for meg.

Guest
    Hvordan skal vi klare å drifte et Forsvar, med de midlene vi har, når EBA-utgiftene er så skyhøye, og utnyttelsen av div leire er rimelig dårlig. Dette er snakk om penger, rett og slett, og FS prøver å vise at noe må gjøres for å få ting til å gå rundt.

Det er ikke en dårlig ide å legge ned leire som knapt brukes, for å samle flere avd innen samme leir. Det er mye mer kosteffektivt.

Uansett, som Biggs sa, det er ikke FS som avgjør dette. Det vil i såfall være en politisk styrt avgjørelse. Dette er heller ikke noe som er avgjort, men FS sin anbefaling til ministeren.

Ha litt is i magen og pust gjennom nesa.....:-)

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Men det er ikke særlig problematisk å legge ned i Rogaland (utenom Jåttå da hvor det er flere argumenter for å beholde).

Madla ligger ikke i nærheten av noen marinebaser. Marinerekrutter kan gå igjennom rekruttskolen uten å ha sett noe utenom robåter. Hvilke andre formål for marinen har Madla enn rekruttskole ? Avhendingsprisen er også bra - og det er lett å skaffe nye jobber til de som er ansatt der. 100 mill investeringer gir også god avhendingspris - så det er ikke noe argument. 100 mill er heller ikke mye penger.

Flyrekruttene på Madla er der bare fordi marinen er der. Disse kan ivaretaes på tjenestested som Lvbn allerede gjør på Ørland.

Sola er lite i bruk utenom 330 HK som jo kan være hvor som helst. 330 enhet må vi ha, men det krever ikke egen flystasjon.

FOHK kan i prinsippet være hvor som helst, men i forhold til fokus er det vel to steder som er viktige nå. Stavanger i geografisk forhold til trussel mot olje- og gassanlegg - men da er det bedre faktisk å være i Bergen eller Kristiansund (se på sokkelkartet ...). Men i Stavanger er jo miljøet som betjener nordsjøen da.
    Nordpå fordi Barentshavet og Arktis er der det skjer nå. Fornuftig å få det nordover synes jeg hvis man ser noen år frem i tid. (Tipper det forøvrig ikke tar lang tid før amerikanerne fikser på at 3 COMs møtes på nordpolen - men det er en annen skål.)

Og igjen avhendingspris og arbeidsplasser for de som blir tilovers.

Klart det gjør vondt, men vis meg de leirene der det ikke vil gjøre vondt .... og gi effekt.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Jeg er også generelt skeptisk til mer kutt i sør. Forsvaret i Sør-Norge er jo så godt som avviklet til fordel for nord, og med økt profesjonalisering ser jeg at det er store personellmessige utfordringer med å konsentrere alt i nord. Med unntak av et knippe lokale og kommende generalspirer med forståelsesfull familie, er det få som ønsker å jobbe i nord mer enn et par-tre år.

Dette sagt, så er det nok ikke noen dum idè å samlokalisere i sør til Haakonsvern eller Kjevik.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Offtopic men måtte bare: vel - etter div diskusjoner her på bruket virker det som at det er et aktivt airsoft/milsim miljø også i Sør-Norge. Mulig FS kalkulerer inn at dette er nok for beskyttelse av regionen og følgelig styrkeoppbygging i nord?
    admin

Det er håpløst, og vi gir oss ikke.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Ooh, frister med en followup på den, men lar være.

Back on track, hva vil man tjene på å avhende Madla og flytte rekruttskolene, annet enn pengene fra selve avhendingen? Madla er en rekruttskole, gutta skal lære grunnleggende soldatferdigheter, har det mye å si at sjørekruttene ikke ser annet enn robåter de to månedene de er der? Hvor mange av dem havner faktisk på sjøen resten av tjenestetiden?

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av admin
    Offtopic men måtte bare: vel - etter div diskusjoner her på bruket virker det som at det er et aktivt airsoft/milsim miljø også i Sør-Norge. Mulig FS kalkulerer inn at dette er nok for beskyttelse av regionen og følgelig styrkeoppbygging i nord?
    Grøss.....jeg kastet nesten opp litt i munnen nå.....

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Biggs
    .. har det mye å si at sjørekruttene ikke ser annet enn robåter de to månedene de er der? Hvor mange av dem havner faktisk på sjøen resten av tjenestetiden?
    Jeg tror det er bra gaster ser grå båter. Motivasjon og innsikt i rolle.

Mange havner på båt eller i roller hvor båt understøttes.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article510417.ece

Forsvaret ut av Rogaland

Forsvarssjef Sverre Diesen holder fast ved planene om å legge ned det meste av forsvaret i Rogaland. Bare Heimevernet HV-08 på Vatne skal bestå i fylket.

Både Fellesoperativt hovedkvarter på Jåttå, KNM «Harald Haarfagre» på Madla og det meste av Sola flystasjon med unntak av redningshelikoptrene, står fortsatt på forsvarssjef Diesen hemmelige liste over militære institusjoner som han vil legge ned snarest mulig i løpet av de neste fire år.

Så sånn blir det.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Nåja. Nå er det som kjent ikke Sverre som har det avgjørende ordet her.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av DunsScotus
    Nåja. Nå er det som kjent ikke Sverre som har det avgjørende ordet her.
    Rogaland har ingen ministre. Rogaland har omtrent ingen arbeidsledighet - snarere vil det være en velsignelse å få frigjort arbeidskraften. Stavanger trenger tomteområdene - sårt. Stavanger er en tapt sak for regjeringspartiene - så det er ingen velgere å bruke energi på.

Så hvis det skulle være mulighet for at ikke-fagmilitære vurderinger gjøres er vi nok sjanseløse der og.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Ikke minst så er ikke Rogaland i Nord-Norge. Er jo som kjent bare i Sør-Norge som Forsvaret kutter i struktur.

Det er tross alt best med "paper only" avdelinger.

=(

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av DunsScotus
    Ikke minst så er ikke Rogaland i Nord-Norge. Er jo som kjent bare i Sør-Norge som Forsvaret kutter i struktur.
    Å legge ned i Rogaland føyer seg inn i rekken over effektive avgangsstimulerende tiltak for kompetent yngre befal. I tillegg til at lønn er betydelig dårligere enn i det sivile skal man nå altså flytte forsvarsansatte til steder hvor man er sikre på at ektefeller/kjærester vil ha problemer med å skaffe seg sivil jobb/utdanning.

Tenk om man gav f... i distriktspolitikk og bevisst plasserte baser nær befolkningssentra, så fraktet man heller avdelingene nordover i noen uker om gangen akkurat når de trengte masse boltreplass. Marinen har jo til en viss grad gått bort fra modellen med lange tokt ut fra Bergen, man fant ut at skal man øve en rekke småting kan man like gjerne ta en rekke dagsturer ut fra Bergen og øve på en ting hver dag, mer familievennlig enn å dra på langtur langs kysten og trene på akkurat de samme tingene i andre farvann. Noe lignende burde jo være mulig for Hæren?
    meh

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Hehe... Panserbataljonen gjort proff og flyttet til Stavanger/Bryne. Bn2 gjort proff og re-roled til en Lett-Inf/"Gebirgsjeger"-bataljon og flyttet til Bergen, med Vestlandet/Voss som øvingsområde, KJK også forlagt på Haakonsvern/Ulven. TMBN/Art-Batteri Piraya/Rena forøvrig blir værende der dem er og drivende med sitt, mens Piraya går over til lett deployerbare 105mm skyts mtp. operasjoner i fjerne himmelstrøk (når i h.....e kommer våre M109 noensinne til å bli deployert?). San/Log/Art-Bn blir forlagt i Trondheimsområdet og Nord-Norge gjøres om til et gigantisk øvingsfelt for vinterøvelser og alliert øvingsvirksomhet. EBn kan få være igjen på Setermoen og være så hemmelige som dem bare ønsker... :-)
    Sånn, der har man just bygget ned det meste av Forsvarets tilstedeværelse i Nord-Norge, men samtidig gjort Forsvaret til et langt mer attraktivt sted å jobbe, beliggenhetsmessig ihvertfall.
    Ønsketenkning, ønsketenkning... :-P
    Elite Som En Trensoldat

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Er vel lettere å få folk til å flytte til indre troms enn til Bergen da ;-)))
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2007
    Pondusfaktor
    6

tømme rogaland,slå sammen 2 bn og pbn.

stormere fryser ikke,de skjelver av glede

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    sammenslåing av 2. bat og panser? Kanskje ikke dumt med en samtrent kampgruppe?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2007
    Pondusfaktor
    6
    blir en j**la stor bn da..
    vis de ikke skal kutte ned på anntal soldater da..
    da burde de jo flytte ing bn nedover og,så kan de legge ned sjold leir,men først skal de vel pusse den opp og så legge den ned tenker jeg..:P
    stormere fryser ikke,de skjelver av glede

Guest
    Ok....som andre her har sagt:

Det skjer ingenting uten at politikerne sier det.

FS07 er Forsvarssjefens fagmilitære anbefaling til Forsvarsministeren, om hvordan driften skal være fremover, i forskjellige tidsperspektiv. Hvordan man best skal kunne drifte Forsvaret med de midlene som er tilgjengelig.

Lokal-/kommunepolitikk er også, dessverre vil mange sikkert si, en stor del av Forsvarspolitikken.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Glasma
    Forsvaret flyttes fra Jåttå til Reitan

I artikkelen får vi også vite om flere andre viktige beslutninger om fremtidig militær struktur. Problemet er at disse er tatt av "Arbeiderpartiets stortingsgruppe". Er det slik å forstå at denne gjengen er besluttende myndighet? Eller mener Aftenposten at man skal ta beslutningen for gitt når Ap har sagt sitt?

Ellers noterer jeg meg at GP kan komme til å lide samme skjebne som Telemark bataljon med tanke på geografisk forvirring...

Please enlighten me.
    (Vennligst tenn på meg).
    Fra annen tråd
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Hvilke andre formål for marinen har Madla enn rekruttskole?
    Tja, de som tjenestegjør på FOHK bor jo på HH.

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •