milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 16 av 16

Tråd: Er denne mobilen bra for friluftsfolk?

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Er denne mobilen bra for friluftsfolk?

Så reklame for en Nokia mobil N95 her om daggen, og det som fanget min interesse var gps funksjonen i tillegg til 5 megapikslers kamera. Virker lovende ved første øyekast : ) Noen som har testet denne i marka, fjellet, sjøen, utlandet og ellers hverdagsbruk?

http://www.nokia.no/phones/n95/
    "Den er en GPS-enhet. Den er et fotostudio. Den er en mobil disko. Den er Internett. Den er alt du vil den skal være. Utforsk Internett med den brukervennligheten som følger med 3.5G. Naviger rundt omkring i verden med interaktive kart og lokale byguider som kan kjøpes. Last ned favorittmusikken din. Ta klare bilder ved hjelp av kameraet med 5 megapiksler og Carl Zeiss-optikk.
    Hold forbindelsen

Få øyeblikkelig kontakt med verden ved hjelp av Nokia N95. Det er en multimediedatamaskin med 3.5G, WLAN, firebånds GSM (850/900/1800/1900) og WCDMA – du kan opprettholde forbindelsen på opptil fem kontinenter. Rask sending av e-post. Spill av musikken eller vis fotografiene og videoene på de kompatible elektroniske produktene du har hjemme – direkte fra enheten."

Noen andre lignende produkter hos konkurrenter som anbefales?
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    272 innlegg
    Sitert
    515 innlegg
    Viktigste funksjon her er at du kan følge med på Milforum når du er på tur hehe... Så da blir det terningkast seks fra meg og løp å kjøp!

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    16 innlegg
    Den er testet og funnet i orden, med unntak av at det er en del "bugs" i programvaren, og at GPS-funksjonen suger batteri kjapt som Lambi. Noen villmarksmobil er det jo ikke da. Egner seg nok mer til bizniss og bybruk. Eller leketøy for store gutter, hehe.
    In the age of information, ignorance is a choice.

OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    Eventuelt denne:
    http://www.nokia.no/phones/6110_navigator/
    Som dog har litt mindre skjerm men kanskje er lettere å ha med og ikke må registreres som tungt slagvåpen.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    3 innlegg
    Må nevnes batteritid på N95. Med GPS aktivert er det ikke mye å skryte av, kanskje greit på en kort dagstur, men ikke noe mer. Ville ikke vandra langt fra nærmeste strømuttak ivhertfall. Kjenner flere som har den, og de fleste må lade den hver dag med normalt bruk...

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    358 innlegg
    Hva er inngangsspenning på ladehølet i Nokiaen ?

Syns å huske engang i tiden at jeg snubla i no ledninger i eget telt etter et O-møte og gutta gliste at "vær forsiktig med laderekka vår" og der lå det x antall Nokias kobla på etpar batterier fra en AN/PRC 77 (14.3 V i ett av høla der, vel ?)

De hadde regna ut de kunne tappe så og så mye futt fra et batteri de "aldri kom til å bruke" og plugga mobila på det. For en gjeng.

Meniaffal !

Det burde da la seg gjøre å få lada underveis, ett eller annet steds hen selges det solcellepanel som kan festes oppå lokket av sekken og da byner du bli "åpratif" ;-D Mangler bare XBOX 360 og skjerm, da...

Har to sånne hagelamper som dreiv og lada hvert sitt AA 1.5 Vs batteri og planen er å serie (eller varre parallell-)koble disse for å få evt. nok juice for å lade min ikke-GPS-Nokia. Mulig jeg trenger enda ei lampe, men med bikkja i hagen er forbruket til stede så jeg nok sitter og lodder ute i boden til vinteren og koser meg. Så jeg antar det er 1x1.5 V pr lampe, og med det skulle vel seks slike celler gi nok til å blåse liv i en sliten gul "sportsmodell" på tur.

-Synspunkt ?
    Shaking the ground with the force of a thousand guns

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    243 innlegg
    Sitert
    459 innlegg
    Skal du øke spenningen seriekobler du,skal du øke kapasiteten paralellkobler du.
    I gadgetverden finnes det forøvrig en snasen liten thang som lar deg lade sambandet med
    to 1.5 voltere.
    When in doubt,empty your magazine.

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    358 innlegg
    Da skal jeg ringe Robin og spørre hva han har på lager.

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Takk for tips så langt gutta.
    Ja, gps i mobil/klokke er kjent for å sluke batteri rimelig fort. Går jo ann å ta med seg reservebatteri eller reservelader for mobil. Tenkte egentlig ikke å ha gps`n på hele tiden men ha den mere som en reserveløsning når en trenger koordinater eller for å sjekke nå og da at en er på riktig kurs eller hvor man er egentlig. Det kommer nok flere og flere slike mobiler men denne virker som en god start : )
    Twominds: Nokia 6110 er like stor/tung som N95 ser det ut som utifra spesifikasjonene så jeg skjønte ikke helt det med tungt slagvåpen? Videre så har den bare 2 megapiksler så det er som å ta flere skritt tilbake for min del dessverre. Setter uansett pris på tipset so don`t take it the wrong way dude ; )

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Tror ikke du bør kjøpe telefonen for å bruke den som gps. Kjenner er som har telefonen og han sier at gps-funksjonen sluker batteriet i løpet av 1 1/2 time.

Men ellers tror jeg det er en grei telefon. Veldig bra kamera skal sies

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    Kjenner ikke telefonen særlig så jeg stoler på deg nå det gjelder størrelse og slik. uansett er jeg enig i at det foreløpig ikke er god nok kapasitet til at det er en god erstatning riktig enda. men gadget-faktoren er meget høy, for ikke snakke om å finne veien hjem en sen morgen når en har rotet seg på nachspiel eller det som værre er... ;)
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    358 innlegg
    Herregud, grøftenavigering hjelper det ikke med GPS, da må jeg ha førerhund ;-D

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av twominds
    for ikke snakke om å finne veien hjem en sen morgen når en har rotet seg på nachspiel eller det som værre er... ;)
    Hvorfor tror du at jeg skrev "reserveløsning" hehe? Nei da tihi, vi får ta gpp der gpp hører hjemme : )

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    358 innlegg
    Nofo, skulle du finne på, som meg, å anvende eget kjt ifm friluftslivinga di kan du lese denne :

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=23083

...vil tro at med en 12V-kabel i bånn av mobilen, så eliminerer man jo batteriproblematikken som er nevnt i tråden her inne.

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Takk for tipset : )

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Dette var jo positivt. Oppkjøp rett rundt hjørnet : )

http://www.abcnyheter.no/node/50674
    "Uansett er Nokia N95 en spektakulær mobil, så seieren er fortjent nok. Denne mobilen kan enkelt beskrives slik juryen gjorde det i sin begrunnelse:
    - Inne i Nokia N95s eksepsjonelt ergonomiske skall har de funnet plass til praktisk talt enhver funksjon man kan tenke seg i en mobiltelefon."

Lignende tråder

1. "Vanntett" etui til mobilen?
    By SlakaBall in forum 08 Sivile sambandsløsninger
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: DTG 092248A May 12,
  2. Er denne bra tvilsom?
    By Biggs in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 13
    Nyeste innlegg: DTG 161231A May 06,
  3. Denne animasjonen er så god at den...
    By M6A2 in forum Mannskapsmessa
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: DTG 052228A Jan 06,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •