Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset sk
Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 184

Trd: Hvordan pvirker allmenn vpentilgang krimraten i et land?

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0

Hvordan pvirker allmenn vpentilgang krimraten i et land?

Fra Marcus;
    Har skilt ut disse innleggene fra Facebook-trden. Videre diskusjon om emnet tas her framfor nevnte trd.

Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna
    En kar som tjenestegjorde p Balkan, fikk under leave hjemme i Tnsberg en case - en fremmed fyr kommer bort og viser bilde av sstra til vr mann. Fremmedkaren sier "Vi vet du er p Balkan, du har (den og den tjenestestillingen)."

Fyren blir perplex og fr ikke svart skikkelig, fr Fi fortsetter "Vi vil du skal gjre ting for oss, du vil bli kontaktet i AO." og deretter forlater vr lamsltte mann.

-Sett deg inn i historien, se for deg egne familiemedlemmer brukt som pressmiddel mot deg og din arbeidsplass og for H.vette - TTT ogs p spass "uskyldige" steder som Farsebook.
    .
    Dette skjedde faktiskt med en hyere offiser i NORBATT, familien hans hjemme ble truet av Nidal og GSS. Riktig ROE/SOP ved slike anledninger, er legge brystkassa til jveln over kneet ditt. Er dem flere, s spark de andre p kneet, i skrittet osv, men la minst en av dem leve slik at du kan forhre dem. Terrorister og kriminelle bruker frykt som vpen. Grunnen til at det er s mange ran og voldtekter i Oslo idag, er at folk er feige. Hadde alle gtt rundt med hver sin hndgranat, og smellt den av nr dem ble ranet eller voldtatt, s ville det fort blitt slutt p bde kriminelle og kriminelle handlinger.

Men hvis politiet skal forby vanlige folk bre vpen til selvforsvar, m politiet ta ansvar for vanlige folks sikkerhet. Lite tyder p at det blir gjort idag. Mulla Krekar og de 500 andre misstenkte krigsforbryterne som gr lse i Norge idag, fr politiet som organisasjon til fremst som inkompetente undermlere. Enten m politikerne slutte importere krigsforbrytere, og politiet m starte med straffe kriminelle, eller s m folk f lov bevpne seg. Punktum.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Atter ett knakende godt innlegg!
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Usaklig innlegg fra min part, slettet.
    Elite Som En Trensoldat

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7

Re: Low persec

Sitat Opprinnelig skrevet av Adlertag
    Grunnen til at det er s mange ran og voldtekter i Oslo idag, er at folk er feige. Hadde alle gtt rundt med hver sin hndgranat, og smellt den av nr dem ble ranet eller voldtatt, s ville det fort blitt slutt p bde kriminelle og kriminelle handlinger.
    De kriminelle hadde ikke gitt opp, de hadde bare bevpnet seg tyngre. Hvis de m stjele, rane, voldta osv s klarer de det p en eller annen mte. Kanskje det ligger noe bak deres handlinger som kan lses uten sprenge dem til helvete eller?

Hvorfor tror du at det norske politiet ikke gr med vpen p seg? Og de har utdannelse i det ikke det at det er all verdens, men dog... Ja gi vpen til alle og start med ville vesten der alle skyter p alle som i Irak osv... Tenker du i det hele tatt p hva du skriver egentlig?
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utlmodige sjeler fr grensen ns?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    De kriminelle hadde ikke gitt opp, de hadde bare bevpnet seg tyngre.
    FEIL!

Det har blitt pvist gang p gang at i de land, stater eller byer/komuner hvor LOVLYDIGE borgere med trening og godkjent bretilatelse for skult vpen, s gr prosentandelen av ran og voldtekter ned.

Forbrytere er ofte om ikke alltid som ulver, de gr stort sett etter de svake, eller de som yensynlig fremstr som svake. Nr disse forbryterne vet at sjangsen er rimelig stor for at et potensielt offer kan forsvare seg, det vre seg med pistol, taser eller pepperspray, s blir sjangsene mindre for at de vil utfre en voldelig handling mot denne personen.

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Videre.
    Jeg bor i en stat som har en "right to issue law," dvs alle de som ikke har et kriminelt rulleblad, og som har trening kan ske om og f godkjent en bretilatelse for personlig hndvpen. Jeg har en slik, og av alle de hundretusener i den staten jeg bor i, s har vi ikke hadt EN ENESTE person med en slik tilatelse som har brutt loven mht denne.

Ei heller s er det "Vill Vest" i gatene her, og en av grunnene til dette er NETTOPP at vi har flust med LOVLYDIGE borgere som brer vpen......dette VET de kriminelle.

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Mye det samme her p min kant ogs, og jeg fyer meg til SWATII p denne. Tror ikke noe annet land i verden har s hy vpentetthet som Israel og dette er absolutt ikke et land som sliter med hy og lpsk kriminalitet, selv om det jo selvflgelig finnes noe av det. Fler meg tryggere p gaten her enn hva jeg gjr hjemme i Norge, no shit.
    Elite Som En Trensoldat

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2004
    Pondusfaktor
    7
    Ja det tror jeg nok p mmb, har en kompis selv som har bodd noen r i Israel. Og sa det akkurat samme som deg..
    Chuck Norris sleeps with a pillow under his gun!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av No fear
    Grunnen til at det er s mange ran og voldtekter i Oslo idag, er at folk er feige. Hadde alle gtt rundt med hver sin hndgranat, og smellt den av nr dem ble ranet eller voldtatt, s ville det fort blitt slutt p bde kriminelle og kriminelle handlinger.
    De kriminelle hadde ikke gitt opp, de hadde bare bevpnet seg tyngre. Hvis de m stjele, rane, voldta osv s klarer de det p en eller annen mte. Kanskje det ligger noe bak deres handlinger som kan lses uten sprenge dem til helvete eller?

Hvorfor tror du at det norske politiet ikke gr med vpen p seg? Og de har utdannelse i det ikke det at det er all verdens, men dog... Ja gi vpen til alle og start med ville vesten der alle skyter p alle som i Irak osv... Tenker du i det hele tatt p hva du skriver egentlig?
    Vi ikke de kriminelle gi opp, s finnes det bare en lsning... Bli kvitt dem...

En annen ting er at tyngre vpen enn de kriminelle typisk bruker som oftest regnes regnes som militre vpen, noe som i seg selv burde kunne rettferdiggjre militr maktbruk. Tviler p at NOKAS-ranerene hadde flt seg srlig hye i hatten om de visste at de nr som helst kunne bli tatt ut av en byge 30mm fra et helikopter (som forsvaret for vrig ikke har)
    two to the heart, one to the mind...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av SpesJeg
    Ja det tror jeg nok p mmb, har en kompis selv som har bodd noen r i Israel. Og sa det akkurat samme som deg..

En av kompisene mine reiser gjevnlig til Israel siden foreldrene hans kommer defra, og han sier det samme.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII
    De kriminelle hadde ikke gitt opp, de hadde bare bevpnet seg tyngre.
    FEIL!

Det har blitt pvist gang p gang at i de land, stater eller byer/komuner hvor LOVLYDIGE borgere med trening og godkjent bretilatelse for skult vpen, s gr prosentandelen av ran og voldtekter ned.
    Det er din pstand, men kan du gi dokumentasjon p det for dette har jeg aldri hrt om?
    Jeg kan ikke tenke meg at ran/voldtekt gr ned, men hvis det gjr det s gr i s fall ddsfall opp, og er det bra da?

Forbrytere er ofte om ikke alltid som ulver, de gr stort sett etter de svake, eller de som yensynlig fremstr som svake. Nr disse forbryterne vet at sjangsen er rimelig stor for at et potensielt offer kan forsvare seg, det vre seg med pistol, taser eller pepperspray, s blir sjangsene mindre for at de vil utfre en voldelig handling mot denne personen.
    Med det yrket du har og makten du rr over s er jeg faktisk overrasket over det mennekesynet du viser her. Jeg skjnner at det er en slags overlevelsesmekanisme en fr etter se dette dag ut og dag inn, men du skal tross alt opprettholde rettighetene til de verste av de verste ogs eller gjelder det ikke lenger i din etat/stat kanskje?
    M innrmme at det var skuffende og overraskende at flere her faktisk mener at flere vpen og dreping er lsningen p alle problemer : ( Se p Kina som henretter 3000 mennesker rlig. Blir ikke mindre kriminalitet der av den grunn?
    http://www.dagsavisen.no/meninger/article289398.ece

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Hvordan kan du sammenligne henrettelse og selvforsvar?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Det er din pstand, men kan du gi dokumentasjon p det for dette har jeg aldri hrt om?
    Her er en pdf utgave av en del faktiske tall pstander rundt dette.
    http://gunfacts.info/pdfs/gun-facts/...4-2-Screen.pdf
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Et tankeeksperiment;
    Du er en kriminell, i dette tilfellet en kriminell i Jerusalem, Israel. Denne dagen har du som kriminell bestemt deg for rane noen p pen gate for penger og veske. Som middel for true til deg denne vesken har du en pistol/kniv (du bestemmer) som du har gjemt i jakkelommen. Du har i din visdom og til ditt beste bestemt deg for drive litt rekognosering p forhnd for finne et bra offer og et bra sted gjre ugjerningen. Du har ogs i bakhodet at i Israel, og spesielt i Jerusalem er en ikke-ubetydelig prosentandel av de sivile du ser p gaten egentlig vpnede sikkerhetsstyrker og "Shabakniks", klare for sette cordon og ta kontroll om det skulle komme en bombetrussel eller noe annet i relevanse til terror. Dette er et velsmurt maskineri vet du s inderlig vel.
    Mens du str i en bakgate kommer det en del folk spaserende forbi som du studerer;
    - Det kommer frst en gruppe soldater p vei fra perm spaserende, alle med rifler slengt over ryggen og magasin i. Drlig ml.

- Det kommer en oppegende sivilist i sine 30-40 gende forbi. Kledd i vanlige klr, veltrent og med en selvsikker gange der han ogs screener deg mens han gr forbi. Potensielt ml, men hvilken bakgrunn har denne personen fra sin tjeneste i IDF? Er han bevpnet n? Dersom ikke bevpnet s lar jeg tvilen komme meg selv til gode og regner med han har rimelig dreisen p sin Krav Maga.

- Det kommer en motorsykkelpatrulje forbi, en skalt "Spider". To mann p n motorsykkel, der han som sitter bakp har en svrt stsjet M4 som han er spesialtrent for betjene i fart. Drlig ml

- Det kommer en gruppe jenter i sivilt forbi. Potensielt ml, men s biter du merke i at hun ene ogs har en rifle p ryggen sin. Soldater p perm. Drlig ml.

- Det kommer en eldre dame gende. Inkludert en stor veske. Bra ml, bare at n er det for mange andre folk i nromrdet. Du tar ikke sjansen p at disse ikke er bevpnet eller har trening i nrkamp for avvpne deg og legge deg i bakken, vel vitende om at folkesjelen i dette landet er ikke ta dritt, s du legger planen om denne gamle damen p is og venter til noe bedre dukker opp... Du tenker; Hadde jeg snappet vesken og klart lpe avgrde s er systemet s p nett at den duoen p motorsykkelen jeg s tidligere, samt resten av tilstedevrelsen av sivilt og uniformert politi ikke hadde hatt noe problem med ta meg igjen og utfallet hadde blitt en tur til fengselet.

- Det kommer to karer i sivilt gende. Begge to med hret gredd bakover og med Oakleys. Nh, sikkert noen sivile vakter, ikke dem heller.

Til slutt blir du dritt lei og bestemmer deg for drite i hele opplegget. Tanken streifer deg om rane en bank istellet, men du kommer fort p bedre tanker nr du tenker over antallet sikkerhetsvakter i og ved en bank, samt at hele befolkningen i landet er s godt drillet at det tar mindre enn to minutter for sikkerhetsstyrkene evakuere et helt kvartal og sette en tungt vpnet cordon rundt hele omrdet i pvente av et dedikert SWAT-team for ta seg av trusselen. Nei bankran er selvmord, s du bestemmer deg heller for g hjem og hustle noe narko for smpenger i det heller tvilsomme strket du bor i.

Slik er faktisk situasjonen i Israel, og hverken jeg eller de lokale klager over den overflod av vpen som er her. Dersom en ikke er enig i dette, s har en jo alltids Norge bo i der en risikerer bli knivstukket og ranet p Karl Johan en Lrdagskveld og politiet ikke gidder gjre en dritt med saken...
    Elite Som En Trensoldat

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Med det yrket du har og makten du rr over s er jeg faktisk overrasket over det mennekesynet du viser her.
    N er jeg ikke aktiv lengre. (Driver med andre ting.) Men til saken. Hva er "overaskende" med pst at kriminelle, det vre seg i Norge eller USA har som hovedregel g etter ofre som de har en formening om enten er svake eller forsvarslse?

Jeg skjnner at det er en slags overlevelsesmekanisme en fr etter se dette dag ut og dag inn, men du skal tross alt opprettholde rettighetene til de verste av de verste ogs eller gjelder det ikke lenger i din etat/stat kanskje?
    Rettighetene blir ivaretatt iht Amerikansk lov, uansett hvem det gjelder. (Vi vet alle at overgrep forekommer, men dette er grunnregelen i USA, s ogs i Norge.)

M innrmme at det var skuffende og overraskende at flere her faktisk mener at flere vpen og dreping er lsningen p alle problemer : ( Se p Kina som henretter 3000 mennesker rlig. Blir ikke mindre kriminalitet der av den grunn?
    Tror INGEN har sagt at "vpen er lsningen p alle problemer." Men hvor man kan, hva er "det forferdelige" med ha et middel, i dette tilfellet et hndvpen for forsvare seg og sine nrmeste med? Faktisk , i snitt s blir rundt 7 tusen voldelige handlinger averget i USA ver dag nettopp pga at en lovlydig borger hadde eget vpen for beskyttelse.

Et annet (kjedelig) fakta er dette: Politiet kommer i 98% av tilfellene til "unsetning" etter at en forbrytelse har funnet sted. Som vi sier her i USA: "If guns where outlawed, only criminals would have guns."

Ang. 3000 henrettelser, n er vel ikke Kina med sine rundt en milliard innbyggere et godt sammenligningsgrunnlag med Norge, eller for den saks skyld USA.

Som skrevet over her:
    Hvordan kan du sammenligne henrettelse og selvforsvar?
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Kina ligger vel p 1.3-milliarder-og-en-god-del-millioner antall sjeler om dagen. En kan si mye om policyen deres om avrette folk for peanuts, men en kommer ikke unna det faktum om at 3000 folk henrettet i ret er bagatellmessig sett opp mot antall Kinesiske borgere i Kina. Men som sagt, s dreide ikke denne diskusjonen seg om ddsstraff, men om hvorvidt vpen generelt i et samfunn har en prevantiv virkning mot kriminalitet generelt. Jeg mener fortsatt "ja, det har det!" opp imot min egen erfaring om saken, og det skal mye til for overbevise meg om noe annet. Norge er en skandale for tiden, jeg skal ikke mtte finne meg i tolerere en del Pakistanere, Vietnamesere, Eks-Jugoslavere, Med Mer, som bestemmer over politiet framfor politiet og autoritetene som bestemmer over dem. Dem som velger integrere seg og gjre en innsats for nasjonen Norge skal vre evig velkomne her for min del, dem som ikke m gjerne returnere til sine respektive land uten videre seremoni.
    Her er det snakk om sette seg i respekt og vise nasjonen hvem som er autoriteten i landet og hvordan vi ikke tolererer avvik fra gjenger og andre utskudd fra samfunnet, framfor ha en justisminister som sier at vi har mye ta tak i; Det er bare begynne gjre jobben sin, s gr ting seg til etterhvert.
    Hadde jeg vrt jdisk hadde jeg vrt Israeler for lenge siden og gjemt og glemt min bakgrunn fra det veike Norge.
    Elite Som En Trensoldat

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Mange ser p statistikken for USA og tenker at vpenlovene m ha noe med gjre med mordstatistikken - de ser p den fderale statistikken, og glemmer at mange stater har drakoniske vpenlover p linje med vre europeiske lover. Hvis man ser p statistikk for stater som har f vpenlover, eller Vermont og Alaska hvor alle restriksjoner p vpeneie og bre av disse er fjernet (16 rs aldersgrense er vel det eneste..), kan man sammenligne mordstatistikken med stater som New York, California og Illinois hvor lovlydige borgere bortimot blir nektet vpeneie. Jeg gidder ikke dra frem disse, jeg vet hvor jeg str, men hvis noen er interessert i sannheten kan de jo gjre det selv. :)

Litt OT her.. MMB: Er det komplett umulig for deg 'naturalisere' etter ha bodd mange r i Israel?

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Videre.
    Jeg bor i en stat som har en "right to issue law," dvs alle de som ikke har et kriminelt rulleblad, og som har trening kan ske om og f godkjent en bretilatelse for personlig hndvpen. Jeg har en slik, og av alle de hundretusener i den staten jeg bor i, s har vi ikke hadt EN ENESTE person med en slik tilatelse som har brutt loven mht denne.
    Det er lovlig bre skytevpen p Svalbard og det er heller ikke spesielt vanskelig f lisens til eie skytevpen der oppe, gitt at du er gammel nok og ikke har noe p rullebladet. Hvis det er slik at en bevpnet befolkning er synonymt med Mogadishu, hvorfor hrer man ikke om skuddlsninger p Svalbard?

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av hotelpapa
    Hvis det er slik at en bevpnet befolkning er synonymt med Mogadishu, hvorfor hrer man ikke om skuddlsninger p Svalbard?
    Det har noe med intelligens gjre. Personer med lav IQ bruker vold til lse konflikter, mens personer med hy IQ lser konflikter med dialog og intelligente argumenter. Gjennomsnittlig IQ i Somalia er under 85, mens gjennomsnittlig IQ p Svalbard er over 100.

http://www.charlesdarwinresearch.org...cConstruct.pdf

Statistikken i USA viser at de kriminelle med bakgrunn fra Afrika utgjr den strste gruppen i fengslet, selvom de bare utgjr 12 % av befolkningen. I Norge er det bare 16 000 innvandrere fra Somalia, men de er overrepresentert i fengslene. Hvor kom han fra, mannen som voldtok ei 14 r gammel jente p Trikk 17 i Oslo ? Nr PK'ere som Jon Michelet gr ut i Klassekampen og vil ha en million flere Somaliere til Norge, s m det tolkes som trolling, eller tegn p begynnende sinnsykdom.

Men greit, Jon kan f viljen sin, men da trenger vi lovene til Bush :

"Jeg er for ddsstraff. Den som har begtt en forferdelig forbrytelse m f en passende straff, s han lrer til neste gang."
    George W. Bush

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Atter et knakende godt innlegg fra dr. Adler

Eneste er en trykkfeil, IQ i Afrika er lavere enn 65, ikke 85, for det er jo araberne.

DISCLAIMER: Mitt innlegg har ingenting med raser gjre. Det finnes kun en rase, og det er alle mennesker. At folk fra Afrika har lav IQ skyldes at de er oppvokst i bambushytter, og lper halvnakne rundt og dreper hverandre. En konstruktiv lsning p problemet kunne vrt overflytte alle hit til Norge, men det er nok dessverre litt drlig plass her.

Guest

Litt av problemet fler jeg, er at loven idag er mer beskyttende FOR de kriminelle enn det de er for den vanlige borger.

Loven og politiet er der som regel FOR den vanlige borger ETTER at det faktiske lovbruddet har skjedd.....s i lokalavisen at min kommune har den tredje raskeste oppklaringstiden i landet (89 dager) og de oppklarer ca halvparten av alle lovbrudd som begs.....

Alts...politiet er en reaktiv etat, i de fleste tilfeller.

Husker jeg s p nyhetene etter incidenten hvor en person prvde gripe inn mot to ranere som prvde rane en REMA 1000 butikk....tror det var i Oslo. Han ble knivstukket 5 ganger, og politiet har ingen spor.

Jeg tror utfallet hadde vrt et annet hvis vedkommende hadde vrt lovlig bevpnet, og trukket vpen. Hadde ranerne da trukket vpen, og loven hadde gitt rom for forsvare seg seg og butikkmedarbeideren, kunne han skutt. Case closed. Hadde samfunnet tapt mye p bli kvitt to kriminelle, som ikke tilfrer staten mer enn kte kostnader?

Sier ikke at han hadde trengt drepe dem, men ett skudd i benet p en og han andre hadde kanskje overgitt seg?

Uansett, vi tenger flere som han som tr gripe inn mot samfunnets fiender.....hvem du n enn er, spanderer gledelig en pils p deg!

Hndgranat er selvflgelig litt ekstremt, men hndvpen som lovlig bres av lovlydige borgere med den rette opplring og kvalifikasjon tror jeg er en bra ting.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Ang. 3000 henrettelser, n er vel ikke Kina med sine rundt en milliard innbyggere et godt sammenligningsgrunnlag med Norge, eller for den saks skyld USA.
    Israel er vel heller ikke direkte sammenlignbart med Norge, av diverse grunner, ergo tror jeg ikke "selvforsvarsvpnene" hadde fungert her.

Hva med de amerikanske statistikkene for vpentyverier fra de hvite middelklassehjemmene som har innkjpt dem til selvforsvar, og den kriminelle bruken av disse.. ingen av dere p Pro-siden som nevner dem?

Nordmenn p fylla p Karl Johan, hvorav en bare skulle ta et par l, det ble litt flere, og plutselig legger noen an p dama hans? Evt en "lovlig bevpnet" nordmann som avfyrer 3 skudd, hvorav to av dem gr inn i mengden nede i gata?

Det er fortsatt slik at mesteparten av kriminaliteten i Norge begs av etniske nordmenn. Og mye av det er helgefyll-relatert.
    Semper Non Paratus

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    N har jeg ikke sjekka statistikken p vpentyveri ifra skaldte "hvite middelklasse hjem," det foregr nok det ogs, men at disse tyveriene er en slags "livsnerve" for illegale vpen som benyttes i straffbare handlinger, fester jeg heller ikke s stor lit til.

Nr det gjelder "fyll/damer og bre vpen," s har dette veldig mye med holdning og modenhet gjre. Jeg har til dags dato IKKE hrt om en hendelse ala den du beskriver hvor en med lovlig bretilatelse ahr skutt en person pga av at noen la ann p dama, eller mtte stille bakerst i taxi ken. Selvsagt s betyr ikke det at en slik hendelse aldri har funnet sted, men av alle de rapportene jeg har plyd igjennom s har jeg til gode finne en hendelse som passer inn i den "ramma."

Merk. Her snakker jeg igjen om personer med lovlig, skjult bretilatelse. Gudene skal vite at folk blir drept p gaten og i nattklubber etc. omtrent vr dag over hendelser som har med sjalusi, damer og fyll gjre.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av 1.4papa
    Hva med de amerikanske statistikkene for vpentyverier fra de hvite middelklassehjemmene som har innkjpt dem til selvforsvar, og den kriminelle bruken av disse.. ingen av dere p Pro-siden som nevner dem?
    Jeg kjenner ikke til hva amerikansk fderal, statlig og fylkeslovgivning sier om vpenoppbevaring, men siden vi snakker om norske forhold - vpentyveri fra private hjem er ikke spesielt utbredt. Hvor utbredt er vpentyverier fra amerikanske hjem?

Nordmenn p fylla p Karl Johan, hvorav en bare skulle ta et par l, det ble litt flere, og plutselig legger noen an p dama hans? Evt en "lovlig bevpnet" nordmann som avfyrer 3 skudd, hvorav to av dem gr inn i mengden nede i gata?
    Hvor vanlig er dette problemet p steder hvor det er lovlig bre vpen?

For det frste vil man gjerne kreve at man m vre edru for bre vpen, for det andre at man har et rent rulleblad - de som starter fyllebrk har sjelden det. Jeg kan jo trekke frem Svalbard igjen, nr var sist gang du hrte om skuddlsning i fylla der oppe?

Og mye av det er helgefyll-relatert.
    Med gjengangere involvert.

PS:

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av VG
    Bteier pgrepet etter drukning i Fredrikstad
    (VG Nett) Politiet har pgrepet en bteier fra Fredrikstad etter at en mann druknet i Visterflo natt til i dag.
    Det var da mannen angivelig forskte stjele en fritidsbt fra en brygge i Visterflo p Rostadneset i Fredrikstad, at han skal ha hoppet eller falt i den stri elven. Bttyven ble forut for at han hoppet i elven, oppdaget av bteieren, som kom ned til bryggen, vpnet med hagle. Det er omstendighetene rundt hendelsen som gjr at politiet n har pgrepet mannen. Det er ikke tatt ut noen formell siktelse mot ham.
    Resten her;
    http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=199729

Alts, du oppdager en inntrenger p eiendommen din, du velger g for inspisere og samtidig bevpner deg for sikkerhets skyld. Du oppdager en person som er i ferd med stjele bten din, han oppdager deg m/hagle, hopper (med forbehold om at han faktisk gjorde dette) over rekka og ender opp med drukne. Du blir stilt ansvarlig og satt i fengsel fordi du har skremt denne stakkars tjuven med dette vpenet og "tvunget" ham til flykte p en mte som endte med dden for hans del.
    Det finnes ingen logikk her, selv om det faktisk i ettertid viser seg at mannen falt over bord framfor hoppe. Jeg er helt enig med Arctic1, loven er til for beskytte den kriminelle, ikke dem som blir utsatt for lovbrudd. Slik skal det ikke mtte vre.
    Elite Som En Trensoldat

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    6
    MMB, i den saken du siterer er det vel slik jeg forstod det bare slik at politiet ville avklare situasjonen rundt haglen og hva som skjedde. - Ikke s unaturlig, i grunn, da sakens alvor vel ble hynet en god del s snart en mann dde.

Forvrig er det vel slik at loven skal vre blind, og helst forsvare alles rettigheter.
    ..ogs de som er mistenkt for brudd p denne loven. (Noe vi ikke alltid har vrt like flinke til, dessverre.)
    Det er i alle fall i mine yne en del av den friheten som gjr dette landet verdt forsvare.. :)

Ha en fin dag!
    -PHJ

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Vil starte med at jeg overhodet ikke forsvarer kriminelle handlinger, og fler avsky jo verre forbrytelsen som alle andre.

Ang. det med sammenligningen av henrettelse og selvforsvar s har folk misforsttt poenget da det ikke var poenget mitt.
    Poenget var at mennesker med drligere levekr ikke ble avskrekket av offentlig/ikke offentlige henrettelse/avstraffelse av kriminelle, ellers hadde henrettelsestallene sunket dramatisk i Kina etter de frste offentlige henrettelsene. Derfor er det mulig tro at kriminelle ikke vil vre mere redde for om folk bevpnet seg heller derav mitt poeng.

Er i tillegg sterk uenig med Svalbard teorien da befolkningstettheten der opp er betraktelig mye mindre enn de aller fleste steder, og derfor myyyye lettere for lokalmyndighetene og lokalbefolkningen holde kontroll over hvem er hvem og hvem har hva. I tillegg s er blir det mye lettere gidde prate en person til fornuft istedenfor ty til vold nr folk kjenner hverandre som det blir i slike smsamfunn.
    Dessuten s er det pbudt med vpen og lokalkjent hvis man drar utenfor byen for beskyttelse mot isbjrn og ikke mennesker. Veldig stor forskjell her.
    Folk der opp har en anne forstelse og respekt for vpen og ikke minst nr og hva de skal bruke det til enn byfolk som ikke tr hilse p naboen over gangen engang og m vre stuping for klare snakke med fremmede.

Videre s er det slik at for f lov til flytte og bo p Svalbard s m en ha arbeid s folk der opp er sysselsatt og driver ikke dagdriver.
    Mange av de med kriminell/unsket atferd er unge menn i storbyer uten arbeid, lite utdannelse og sliter med rusproblemer og fysisk/psykisk helse, og avskret/skyvd fra samfunnet (marginaliserte). Lser man de problemene s vil mye av kriminaliteten forsvinne...

Mange interesante svar her som jeg skal svare p etterhvert da jeg m lpe n, men linker denne fra vrt lillle trygge land s lenge http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=199729.

Guest
    Mange av de med kriminell/unsket atferd er unge menn i storbyer uten arbeid, lite utdannelse og sliter med rusproblemer og fysisk/psykisk helse, og avskret/skyvd fra samfunnet (marginaliserte). Lser man de problemene s vil mye av kriminaliteten forsvinne...
    Fin tanke, men tror ikke det er helt realistisk klare lse dette problemet....

Kriminalitet har alltid eksistert, enten det har dreid seg om smvinning (ran av 7-11 ol.), seksuelle forbrytere, vold, konomisk kriminalitet (underslag osv).....

Mlet har vel alltid vrt det du viser til, men det har ikke skjedd store forbedringer......da hadde vel ikke politiet trengt flere midler.....?

N er ikke jeg en professor i kriminologi, og kan derfor ikke vise til statistikker p forskjellig type kriminalitet......blir bare synsing dette....

Uansett vil det ikke hjelpe ha restriktive vpenlover, de kriminelle skaffer seg alltid vpen av noe slag....

Jeg tror det hadde fungert hvis flgende l til grunn for bretillatelse:

-Plettfri vandel
    -Intervju med utstedende etat, pluss psykolog
    -En periode med opplring, som m vre p s og s lang tid
    -Avsluttende eksamen, praktisk og teoretisk, bde ferdighetsmessig og kunnskap om maktbruk
    -Strenge lover som omhandler bruk og misbruk av bretillatelsen, f.eks hvis man brer vpen under pvirkning av alkohol

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7
    Enig med deg No Fear.

Nr folk p Svalbard kjper seg vpen for forsvare seg mot isbjrn, s har de nok en litt annen holdning til vpen, kontra en som kjper seg pistol for skyte noen som vil ta lommeboka hans...

Hadde jeg hatt en smkriminell snn, s ville jeg nok blitt rimelig bitter om noen skjt han fordi han brt seg inn i en bil etc...
    Ass'n titties

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av pascali
    Enig med deg No Fear.

Nr folk p Svalbard kjper seg vpen for forsvare seg mot isbjrn, s har de nok en litt annen holdning til vpen, kontra en som kjper seg pistol for skyte noen som vil ta lommeboka hans...

Hadde jeg hatt en smkriminell snn, s ville jeg nok blitt rimelig bitter om noen skjt han fordi han brt seg inn i en bil etc...
    Ingen som VIL skyte noen, men de VIL ha muligheten til beskytte seg selv.

Sier du at man br akseptere at noen er kriminelle, men straffe de som vil forsvare seg og sitt?

Hvis vedkommende som eide bilen slo ned snnen din, og var uheldig, slik at snnen din omkom eller ble lam.....er det fortastt eieren av bilen sin feil? Han burde kanskje ikke parkert der, for han burde ha skjnt at noen kunne bryte seg inn i bilen?

Hva er egentlig strafferammen p biltyveri/innbrudd i bil?

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av pascali
    N er det vel ingen her som har snakket om blankofullmakt til skyte tyver frst og sprre etterp? Hadde det vrt lovlig skyte biltyver s kan jeg ikke si at jeg har s mye empati med de som er dumme nok til stjele biler - det er en medkalkulert risiko som gjerningsmannen kjente til p forhnd. Vi har en velferdsstat i Norge, det er ingen som stjeler biler for f penger til mat.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Ang. det med sammenligningen av henrettelse og selvforsvar s har folk misforsttt poenget da det ikke var poenget mitt.
    Poenget var at mennesker med drligere levekr ikke ble avskrekket av offentlig/ikke offentlige henrettelse/avstraffelse av kriminelle, ellers hadde henrettelsestallene sunket dramatisk i Kina etter de frste offentlige henrettelsene. Derfor er det mulig tro at kriminelle ikke vil vre mere redde for om folk bevpnet seg heller derav mitt poeng.
    Voldskrimnaliteten i Florida gikk nedover p 90-tallet etter at befolkningen fikk lov til bre vpen. Se ogs kartet i innlegget mitt over hvor antallet delstater i USA med muligheter for bre vpen har steget de siste 20 rene. Det er klart at erfaringene med bretillatelser er positive ettersom det er blitt mer utbredt med bretillatelser.

Videre s er det slik at for f lov til flytte og bo p Svalbard s m en ha arbeid s folk der opp er sysselsatt og driver ikke dagdriver.
    Her understtter du poenget mitt. - normalt utrustede mennesker med plettfritt rulleblad etc. har ikke for vane skyte vilt rundt seg. Pr. idag s er det gjerne de kriminelle som gr bevpnet eller har god tilgang p skytevpen, nettopp fordi de er kriminelle og ikke bryr seg om lover og regler. Ola Nordmann m pent satse p at politiet kommer kjapt nr han ringer 112.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    20
    Her er et lite utdrag fra en artikkel i "The Sun" fra 2003 - og ting er ikke blitt bedre siden den gang. For ordens skyld: Jeg har ikke klippet og limt, men kun tatt med de frste paragrafene i artikkelen av plassmessige grunner.

Gun crime up by a third

By SUN ONLINE REPORTER

GUN crime in England and Wales has soared by 35 per cent, Home Office figures revealed today.

Firearms were used in 9,974 recorded crimes in the 12 months to last April, up from 7,362, while criminals used handguns in nearly 50 per cent more offences.

The shock figures also show how crimes involving handguns have more than doubled since a ban on the weapons was introduced after the Dunblane massacre.

These jumped from 2,636 in 1997-1998 to 5,871 in the last financial year.

Recorded crime in the 12 months to September rose by 9.3 per cent overall but the Home Office stressed today that the actual figure was just TWO per cent, if new recording procedures are taken into account.

And while ministers argued the chances of being a victim were still the lowest in more than 20 years, they did admit concern over the sharp rise in gun crime.

Home Office Minister John Denham said: Although crime overall remains stable, I am concerned at the significant rise we have seen in firearm offences.

We announced earlier this week that we would be introducing a five-year minimum sentence for possession of a firearm as well as new offences to tighten up the law on air weapons and replica firearms.

There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7
    Det jeg mener er at Norge, slik jeg ser det, ikke har noe tjene p at den jevne mann/kvinne i gata bevepner seg. Mulig at det ville avverge en og annen forferdelig forbrytelse, men antall skyteepisoder vil nok ke og det vil nok ulykkestallet ogs gjre...

Jeg ville heler kanskje pnet for at kvinner og de mennene som fler for det, kan f bretillatelse p pepperspray etc. etter noe kursing osv.

Vi trenger ikke flere vpen p gata...
    Ass'n titties

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Er delvis enig. Dette har mye med ens lands "sregenhet," og lover. I USA s har vi "the second amendment" til Grunnloven, som gir borgere "rett" til eie vpen, noe som siden "dag en," har gjort USA til et av de mer liberale land hva rettigheter for eie, eller bre vpen anngr.

Husker jeg rett, s leste jeg for noen f r siden at basert p folketall s var Norge p topp, om ikke nummer en nr det kom til antal vpen eid av sivile. Dette resultatet pga den store jegermassen i Norge.

Mulig at det ville avverge en og annen forferdelig forbrytelse, men antall skyteepisoder vil nok ke og det vil nok ulykkestallet ogs gjre...
    Skal man da basert p dette mene at vi (dere) som samfunn m "godta" at et vist antal mennesker m mte en heller ufin sjebne, slik at vi dermed kan avrge "skytepisoder?"

Ser man p statistikk ifra bl.a. USA og andre land hvor lovlydige borgere kan om nskelig bevpne seg, s har faktisk ikke slike hendelser som "skytepisoder og ulykkestall" gtt merkbart opp, faktisk heller det motsatte.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Av frykt for hres ut som en gammel plate;
    Norge har et problem med kriminalitet, ihvertfall sett opp mot vrt innbyggertall og spesielt i vre strre befolkningssentre og drabantbyer. Norge har 4.5 millioner innbyggere spredt ut over et stort landomrde.
    - Norge har vpenlover som tilsier at eierskap av vpen kun er tillatt ifbm. jakt, samling/konkurranseskyting og HV (dog uten tennstempel per d.d.). Befal/Offiserer i Forsvaret har jeg forsttt har lov eie pistol. Bring av skjulte vpen til selvforsvar er strengt forbudt. Politi er ikke vanligvis bevpnet, men har mulighet for bevpne seg p ordre/situasjonsavhengig.

Israel har ikke et problem med kriminalitet (kommer inn p hva som finnes av kriminalitet her i landet lenger nede). Israel har 6-7 millioner innbyggere spredt ut over et omrde p strrelse med Hedmark fylke. Her tar jeg ikke de Palestinske Territorier og jdiske bosettinger innad i Vestbredden med i beregningen.
    - Israel har vpenlover som tilsier at eierskap av vpen er regulert utifra individuell og gruppevis behovsprving. Vpen her fes ikke kjpt over disk som i USA/Norge, men det er masse stillinger i det private og offentlige, samt en del andre grunner, som gir rett til bre vpen for bruk i selvforsvar. En bankdirektr f.eks. vil ha mulighet for gjennomg vpenopplring (som vedkommende trolig har allerede etter sin frstegangstjeneste) og bre et skjult vpen som en del av sin jobb.
    Alt av vakthold her, fra han/henne som sitter vakt utenfor Sbarro Pizza i Jerusalem/Et eller annet kjpesenter, til det sivile sikkerhetsselskapet som srger for sikkerheten til Erez-overgangen mot Gaza er bevpnet med revolvere/pistoler til rifler/MGer hhv. Og det er mange vakter, samt synlige og usynlige sikkerhetsstyrker her i landet som kontinuerlig er finne p bakken.

En kriminell i Israel vet hvilken risk han/henne tar nr ugagn skal gjennomfres; De vet at meget sannsynlig vil det vre opptil flere i omrdet der lovbruddet skal begs som besitter vpen og meget kyndig opplring i bruk av dette, og lovens lange arm i en eller annen form vil vre i nrteig, derfor tenker de seg om mer enn to ganger fr de gjr faenskap og derfor slipper Israel all denne undvendige dritt-kriminaliteten vi har i Norge. Jeg har faktisk aldri hrt om et bankran i Israel, jeg har i min tid her aldri vrt personlig vitne til noe kriminalitet, med unntak av to uteliggere som banket hverandre opp, og mordraten her ligger vel p, eller litt under Norge sin mordrate, tro det eller ei (med forbehold om noen mrketall i mer avsidesliggende Druzer og Arabersamfunn i N-Israel, samt Beduinene i Negev kanskje, tenk resdrap og blodfeider mm.). Det siste mordet som lagde overskrifter i avisen her var for noen mneder siden der en forstyrret Fransk jde, ikke en gang en Israeler, skar strupen p en Arabisk taxisjfr. Dette lagde avisoverskrifter her som Banaheiene-drapene gjorde i Norge i sin tid. Kaldblodig mord er ikke vanlig her.
    Dette sagt, s skal det sies at den organiserte kriminaliteten i Israel er noks hy og desverre p stigningens vei, med en god del Arabisk og Russisk mafia som er tungt inne, med alt det dette innebrer av familiefeider, narkosmugling, vpentyverier, human-trafficking og annet faenskap. Men for menigmann p gaten er det bare la vre blande seg med dette, s vil det heller ikke ramme deg. Andre ting verdt nevne er tvilsomme strk, spesielt st-Tel Aviv og drabantbyene Lod og Ramla, samt forsvidt ogs st-Jerusalem der en kan bli utsatt for kjedelige incidenter, men igjen, s lenge man ikke oppsker det vil det heller ikke oppske deg.
    Kan ogs nevne at det knapt nok er noen skyteepisoder i det hele tatt i Israel, selv hvor mye vpen som finnes p gaten, og selv hvor lite jeg liker det er det ikke uvanlig se, spesielt i Jerusalem, soldater i sivilt som drar p byn med brsene sine for pilse. Men igjen, dette er tillatt og sosialt akseptert i Israel fordi folk her faktisk har en drikkekultur og ikke drikker seg fra sans og samling slik som i Norge og dermed blir en bande (bevpnede) drukkenbolter. Israelske soldater skal jeg vre enig i har noe av en macho-kultur, spesielt i enkelte avdelinger, men de vet behandle sine vpen fornuftig.

Jeg trekker flgende konklusjon fra mine observasjoner; En strre generell bevpning av befolkningen, samt et bevpnet og en kt andel politi p gaten vil senke andelen "petty-crime", slik som voldsepisoder, tjuveri/innbrudd/biltyveri og annet i denne strrelsesorden, men vil ikke ha noe nevneverdig innvirkning mot tyngre kriminalitet som foregr mer mellom linjene i samfunnet. Om dette hadde funket i praksis i Norge kan jeg ikke si for sikkert, jeg gruer meg ihvertfall over tanken p en flokk med bevpnede fylliker i Oslo/Bergen en Fredags- eller Lrdagskveld, og veien fra suksesshistorie til katastrofe ved en generell bevpning av Norges befolkning tror jeg er svrt kort. Men det vil som sagt vre umulig si for sikkert fr en har prvd...
    Elite Som En Trensoldat

Guest
    Ref bttyverisaken MMB viste til, er vedkommende bt-eier n siktet for uaktsomt drap. Politiet har sagt til media at det foreligger ingen tegn p skader p avdde.

Iflge den siktedes advokat var haglen uladd.

Dette henger ikke p greip.

Mer om saken her:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=199829

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=199812

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=199793

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arctic1
    Ref bttyverisaken MMB viste til, er vedkommende bt-eier n siktet for uaktsomt drap. Politiet har sagt til media at det foreligger ingen tegn p skader p avdde.
    Forvrig er siktede n sluppet fri, og politiet har uttalt at tiltalen er svekket, ettersom obduksjonen viste at det handler om en drukningsdd.
    Godt hre.

-PHJ

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av P.H.J
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arctic1
    Forvrig er siktede n sluppet fri, og politiet har uttalt at tiltalen er svekket, ettersom obduksjonen viste at det handler om en drukningsdd.
    Godt hre.

-PHJ
    Da skal han prise seg lykkelig for at det var en hagle han dro med seg, og ikke en vannpistol...
    two to the heart, one to the mind...

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7
    Mannen ble siktet fordi det har vrt et ddsfall med et vpen i bildet. Nr en person har omkommet er det veldig viktig ikke ta lett p ting, spesielt ikke hvis det er et vpen i bildet(selv om vpent ikke var brukt, ladd eller i det hele tatt tiltenkt bruk, s er det et vpen og en mann er dd).

Derfor syns jeg det var bra at de underskte saken nye. Ting kunne ha skjedd, mannen kunne ha lyet osv...

S politiet er ikke dumme og p de kriminelle sin side, de vil bare vre nye!
    Ass'n titties

Side 1 av 5 123 ... SisteSiste

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •