Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 28 av 28

Tråd: Boikott av Dagbladet

Menig
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    0

Boikott av Dagbladet

Oppfordrer til boikott av Dagbladet!
    Bakgrunn: De etterlatte etter den drepte HJK-soldaten henstilte media om ikke å offentliggjøre navnet på sitt familiemedlem. Årsaken til dette er åpenbar for de fleste oppegående mennesker, og hva han heter har ingen offentlig interesse. Det blir derfor litt spesielt når Dagbladet alikevel offentliggjør navnet i gårsdagens utgave. Ingen andre medier gjorde dette etter det jeg kjenner til. At VG gjorde det idag 27.07.07 ble etter det jeg forstår gjort i samråd med familien (sikkert å grunn av at Dagbladet allerede har offentliggjort navnet.

Menig
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    0
    eg blir me på boikotten.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    7
    Har boikottet Dagbladet (og VG) for lenge siden. Du ga meg nettopp enda en grunn! :)
    tazte priv?

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    8
    Media har fått tillatelse etter hva jeg har forstått. NRK var vel de som var først ute...
    Ass'n titties

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2004
    Pondusfaktor
    8
    Skjønner ikke vitsen med å vise navnet hans eller i det hele tatt publisere det !! Det er så mørkt for noen journalister..
    Chuck Norris sleeps with a pillow under his gun!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Nå leser jeg svært sjelden tabloidene uansett, men hvis vi skal boikotte aviser hver gang de gjør noe vi ikke er enig i, så er det i seg selv et forsøk på å kneble det frie ord, en av rettene nevnte soldat kjempet for. Jeg er for all del enig i at navnet burde blitt holdt hemmelig, så lenge familien ba om det og det burde heller ikke legges press på de for å endre sitt standpunkt, men begge deler går under vær varsom-plakaten. Ingen av oss vet hvordan prosessen rundt å offentliggjøre navnet faktisk foregikk. Slik jeg har lest det, fikk avisene tak i navnet gjennom dødsannonsen, de ba forsvaret bekrefte navnet, som gjorde det uten ¨å selv ville gå ut med navnet. Om de gjorde dette i samsvar med familien vites ikke. Jeg synes vi gjerne kan fortelle aviser hva vi synes om behovet for å gå ut med navnet, men la oss heller fokusere på at minnet blir godt tatt vare på i de sakene som nå kommer med navn. Vi trenger slike forbilder i dag.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Ble selv veldig provosert da jeg så Dagbladets artikkel med fullt navn - særlig fordi familien gikk klart ut fra dag en og bad om annonymitet.

Sjekket litt rundt dette i dag. Etter samtale med journalist i en stor riksavis idag fikk jeg forståelse for at familien rykket ut dødsannonse lokalt med fullt navn og tekst noe ala "gikk brått bort fra oss i Afghanistan" etc + annonsen sa åpen begravelse (senere korrigert til lukket/privat sermoni). Merk at jeg ikke har sett annonsen selv. Dette fikk nyhetsdeskene tak i og la sammen to og to. Til tross for at familien og Forsvaret bad innstendig om at navnet ikke ble frigitt, valgte Dagbladet å trykke det siden det var "på det åpne marked" igjennom lokalavisen. Dermed var det ikke noe poeng at resten av verden tiet om navnet hans og følgelig har f.eks. VG gjort en story på den omkomne soldaten idag.
    admin

Det er håpløst, og vi gir oss ikke.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Er vell stort sett ikke mer "å holde sjult her," gjør et google søk, og man får nesten 500 treff på navnet. Dette om "hemmeligholdelse" var vel ment først og fremst på de første dagene etter selve hendelsen.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Så var du like forbannet etter at du hørte mer om prosessen? Hvis familien fortsatt ba om at det ikke ble offentliggjort så synes jeg det var feil gjort, selv om en boikott ikke har noen funksjon fra mitt synspunkt. Synes artikkelen i vg var en god en.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2004
    Pondusfaktor
    8
    Leste artikkelen i dag jeg også i ste.. Men uansett unødvendig å publisere navnet hans... Men de gjør vel som de vil de journalistene..
    Chuck Norris sleeps with a pillow under his gun!

Menig
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av twominds
    Så var du like forbannet etter at du hørte mer om prosessen? Hvis familien fortsatt ba om at det ikke ble offentliggjort så synes jeg det var feil gjort, selv om en boikott ikke har noen funksjon fra mitt synspunkt. Synes artikkelen i vg var en god en.
    Poenget med en boikott er forbrukermakt. Denne saken føyer seg bare inn i rekken for Dagbladets del. Andre medier kan også være ille, men Dagbladet er faktisk i særstilling værst i klassen med dårlig journalistikk. Ikke tilfeldig at de sliter med opplagene kanskje...

Jeg har ikke sett nøyaktig hva teksten i dødsannonsen, men jeg har faktisk den samme infoen som admin har.

OG det spiller ingen rolle hva som er "offentlig" eller ikke. Dette dreier seg om god gammeldags folkeskikk!!! Når mennesker har mistet en av sine nærmeste, respekterer man deres ønsker. Spesielt når det so her ikke tjener noen hensikt bortsett fra å stille noens nyssgjerrighet!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    For det første, så er vi helt enige i at navnet like gjerne kunne vært holdt utenfor offentlighetens lys. og det er ingen tvil om at kvaliteten i mye av det som blir skrevet i tabloidene er under enhver kritikk. Når navnet nå først er ute så håper jeg at avisene fortsatt ærer mannen slik han fortjener for sin innsats.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Jeg tror man "slapp katten ut av sekken her," da familien valgte å sette inn en offentlig dødsannonse med fullt navn. Det er rimelig seint å rope "fy" til pressen, når vitterlige en avis står frem med navn, denne gang med start i nevnte annonse.

Vi kan diskutere dette til "øya blør," men det fraviker ikke ifra det fakta at navnet er kjent, han er død......"end of story."
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Ja men kjære vene Dagbladet har da alltid hatt gode kultursider ,samt slagordet ;Dagbladet alltid foran ,hvem husker vel ikke den eminente skribent Plut ,en fantastisk mat og vin anmelder ,restauranter ,hoteller og for å ikke glemme den årlige filmfestival i Cannes,pluss en del sterke resurrsperoner har vært redaktører i den avisen .

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Dette er unødvendig, og grunnen til det er at de fleste medier sa seg enige at de ikke skulle publisere navnet inntil en annen avis gjorde det. Det var snakk om tid, og hvis ikke DB hadde gjort det når de gjorde det, så ville ett av de andre mediene gjort det innen få få dager.
    True Blue Through and Through

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Ikke skyt budbringeren, man kan ikke boikotte media bare fordi dem forteller nyheter man ikke liker å høre. Under andre verdenskrig fikk BBC status som verdens mest seriøse og uavhengige media, fordi dem formidlet nyhetene så korrekt og sannt som mulig. BBC nektet å underkaste seg Churchill's skitne propaganda, og fortalte om egne tap som Churchill helst ville holde hemmelig. Denne integriteten ga BBC en enorm tillit og høy anseelse.

Når man melder seg frivillig som soldat til en misjon, representerer man en sak som er større enn seg selv og nærmeste familie. Man dreper og dør i den sakens navn. Selvfølgelig vil fienden bruke pykologiske metoder (PsyOps), som f.eks å true familiene til soldatene, eller å kunngjøre at dem ikke tar fanger, og true med å torturere og henrette alle soldater som blir tatt til fange. Gir vi etter for slikt press, så har vi tapt, og vi kan like godt be Mulla Krekar om å danne regjering med sharia-lover, slik at vi sparer liv. Et folk får de lederne de fortjener, frihet og demokrati krever offer, er vi feige får vi diktatur.

I Libanon ble drepte soldater hedret, de fikk ihvertfall minneplater, og noen ganger leire oppkalt etter seg. Camp Grotle er et godt eksempel. Oppkall leiren etter denne soldaten, og send 100 nye spesial-soldater ned. Hvis vi ikke gjør det taper vi, og neste slag står på vår egen jord.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Meget bra sagt Adlertag og godt skissert opp ,er så til grader enig i hele innholdet ditt .

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    7
    Har alltid boikottet dagbladet, forbanna møkkaavis...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7
    Dagbladet er det vel ingen som tar seriøst lenger?
    Veldig synd fordi Dagbladet en gang i tiden kunne faktisk engasjere meg ganske kraftig. I motsettning til VG som jeg synes er en likegyldig avis.
    At navnet på den omkommede offiseren kom ut måtte vi bare regne med, hvem som var først ute er igrunn mindre viktig. I dagens samfunn har plutselig navn veldig stor nyhets interesse, dette vil i ett lite land som Norge fort virke som ett tve egget sverd. Pårørende bør vises såpass respekt at deres ønske bør bli overholdt. Samtildlig blir det sånn at når noen betaler den høyeste prisen, så vil media naturlig nok kjøre den saken mest mulig. Norge er ett lite land og sånne triste saker vil røre ved oss, så lenge vi har personell i konflikt områder må vi være forberedt på nye tap kan komme med påfølgende media spekulasjon. Det aller verste med sånne saker er all verdens løk som skal slå politisk mynt på sånne saker og bruker media som mikrofon stativ til å fremme sine synspunkter. De burde strengt tatt beskyttes mot seg selv og ties ihjel. Så får vi heller lytte til de som har noe saklig å komme med når det gjelder Norges engasjement i div operasjoner uta skjærs. Det er fullt lovlig å være uenig i hva vi bedriver med i sånne operasjoner, med da vil jeg også høre hvilket alternativ som vil være så mye bedre. Ikke at Norge kriger for Bush sine interesser og vi ikke har noe der å gjøre. Vi er medlem av Nato og det forplikter enten vi liker det eller ei.
    Artillerymen believe the world consist of two types of people; other Artillerymen and targets

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    På lørdag hadde dagbladet en meget god kronikk av Aslak Nore om afghanistan og generell norsk forsvarspolitisk tenkning. Bør leses, spesielt av dere her som ikke liker dagbladet (noe jeg godt kan forstå). Skal bli spennende å se hva slags svar han får.
    Vel opp før dag! De kommer vel over den hede.

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Dagbladet er ikke verdig å tjenestegjøre som toalettpapir engang, maken til møkkete agurk-året-rundt-avis skal man lete lenge etter. Dette er vel egentlig bare enda en grunn til å ikke lese søppelet.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Brillekorporal
    På lørdag hadde dagbladet en meget god kronikk av Aslak Nore om afghanistan og generell norsk forsvarspolitisk tenkning. Bør leses, spesielt av dere her som ikke liker dagbladet (noe jeg godt kan forstå). Skal bli spennende å se hva slags svar han får.
    Aslak Nore er jo ett tema i seg selv da. Han jobber med å etablere en slags posisjon som en slags etikkdebattant med noe som visst skal være troverdighet som utenlandsveteran. Får håpe ikke for mange oppfatter ham som en representativ representant for veteraner.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Her i landet er det jo desverre slik at veteraner ikke er bortskjemt med veltalende representanter i media, og må ta til takke med det de får. Nores motiver interesserer meg lite. Det gjør meg glad å se noen skrive slik som han gjør, i dagbladet attpåtil.
    Vel opp før dag! De kommer vel over den hede.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Litt skråblikk på journalistikken de til tider fører:

Interessant: http://www.dagbladet.no/weblogg/blog.ph ... post/19585
    admin

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Som nevnt i Bloggen der; De er ikke de eneste som hopper paa bandwagon for aa drite ut USA generelt; Sjelden jeg leser DB annet enn aa skumme over f0rstesida.
    True Blue Through and Through

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Leser nettutgavene av Norske aviser, og om jeg finner noe av interesse så bærer det rett hen og lese om vedkommende sak i utenlandsk media. Norsk media er ikke helt min greie, og da især Dagbladet som selv skal ha det til at dem er et objektivt og nøytralt tidsskrift... VG er ikke all verden den heller, men den er langt bedre enn Dagbladet IMHO. Klassekampen har en nedfelt agenda for sin journalistikk, så jeg kan leve med vinklingen deres selv om jeg er uenig i stort sett alt dem skriver om saker i det store utland.
    Det er forøvrig litt av en tankevekker at det i Norge ikke finnes en skikkelig konservativ presse eller en stor og anerkjent avis som står som motstykket til VG/Dagbladet osv. Får meg til å tro at dersom en som ny-uteksaminert journalist har meninger som ikke passer helt inn med det synet på ting som pressen og media i landet forøvrig har, så kan det å finne seg en jobb i Norge bli svært vanskelig, med mindre man er villig å forkaste sine egne meninger og godta "de vedtatte sannheter" istellet da selvefølgelig.

Bottom line er, jeg boikotter ikke Dagbladet. Jeg leser Dagbladet og ler av dem, ikke med dem.
    Elite Som En Trensoldat

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Bra sagt ref siste linje...
    admin

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB
    +Det er forøvrig litt av en tankevekker at det i Norge ikke finnes en skikkelig konservativ presse eller en stor og anerkjent avis som står som motstykket til VG/Dagbladet osv. Får meg til å tro at dersom en som ny-uteksaminert journalist har meninger som ikke passer helt inn med det synet på ting som pressen og media i landet forøvrig har, så kan det å finne seg en jobb i Norge bli svært vanskelig, med mindre man er villig å forkaste sine egne meninger og godta "de vedtatte sannheter" istellet da selvefølgelig.
    Dagens Næringsliv.
    Finansavisen.
    Morgenbladet (til en viss grad)
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •