Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 56

Tråd: Er patriotismen i Norge død?

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Er patriotismen i Norge død?

Fra Marcus:
    Skilte disse innleggene ut fra den andre tråden Åpner for full verneplikt for kvinner. Dette er et relevant tema i høyeste grad og fortjener absolutt å bli diskutert videre, men i en dedikert tråd vel og merke.
    Temaet begynte forøvrig med denne påstanden:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arctic1
    Problemet er at INGEN* ser behovet for et forsvar, og patriotismen i dette landet er for lengst død...litt tragisk egentlig....
    * Er selvfølgelig en del som ser det, satt på spissen. Tror ikke mange kan sette Afgh eller MeS på kartet hvis du spør dem på gata.....

Tør jeg spørre om ditt grunnlag for å si at patroismen i landet er død Artic 1?
    ser at du drar Afgahniasthan inn i samme åndedrag og sier at mange ikke kan sette det på kartet ,hva har det med patroismen får landet vårt å gjøre?
    Ellers er jeg enig med deg om det du uttalte om personell som skal tjenestegjøre i vårt Forsvar fremover når så få skal utgjøre en så få og små stående avdlinger ,mot tidligere år da hæren hadde ca 25000 inne hvert år i førstegangstjenesten og vi itilegg hadde en stor mob Hær , og oppe i allt dette så kommer noen politikere med forslag om full verneplikt for jentene ,gjentar på nytt ;for noe tull.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    "Ah, så du har jobbet i Afghanistan for terror-Bush og sikret oljen og drept kvinner og barn på skoj? NATO-terrorist altså?"
    Finnes faktisk mer enn en håndfull fullstendig sandblåste Nordmenn som på ramme alvor lirer av seg linjer som ligner godt på denne. Bare se på Dagbladet.no debatt hver gang det kjøres en sak om Afghanistan der. Har forøvrig selv i person fått slikt søppel sendt etter meg der jeg har vandret fra busstopp til hjemmeadresse iført ørkenuniform. Til hlevete med disse nissene, i ytringsfrihetens navn skal dem få si og mene hva dem vil, men da bruker jeg min rettighet for å kalle dem for de retarderte entitetene som dem faktisk er.
    Når kommentarer i sterkere eller mindre sterkere grad enn hva stipulert over preger de tilbakemeldinger en god del soldater fra intops får på hjemmfronten fra Nordmenn som har levd trygge og bortskjemte liv siden Dag-1, så har ihvertfal ikke jeg noen problemer med å si at dette landet har mistet patriotismen sin til våre væpnende styrker og Forsvarets rolle i samfunnet. Var det da noen ytterlige spørsmål?

Så lenge trygdene renner inn, studielånene til pils til disse arme studentene er på plass hver måned og man får dekket ethvert sykehuopphold på statens regning så har ikke vi her hjemme noe å klage over... Afghanere derimot må finne seg i å selge blikk på gatehjørnet og tjene ti dollar uken. Vi klager over oste- og alkoholpriser her hjemme.
    Elite Som En Trensoldat

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    Dæven døtte MMB, jeg har vært borte en stund nå og glemt hvor gode innlegg du skriver. Bare for å få det på det rene med en gang så har jeg aldri vært i utenlandstjeneste. Det trenger man uansett ikke å ha vært for å mene noe om våre soldater og jobben de gjør - uansett hvor i verden det måtte være. Det en derimot trenger er alminnelig gangsyn. Det kommer stort sett godt med og mange mangler den dessverre. Nå er jeg riktignok interressert i - og positivt innstilt - til militærvesenet vårt generelt sett, men håper jeg kan ta et standpunkt basert på opplysning. Å ta standpunkt, har jeg erfart, er vaskeligere jo mer balansert argumentasjonen blir. Derfor handler det om respekt - i denne sammenheng å respektere de som velger å bidra i Afghanistan. Med dette i bakhånd så må jeg si meg helt enig med deg. Sånne folk kaller jeg gjerne idioter fordi jeg har null respekt for fordommer og drittslenging. Jeg har overhodet ingen tro på at sånne sure oppstøt er basert på opplysning. Å være yrkessoldat er et personlig valg, basert på personlige overbevisninger. Noen ganger et valg basert på enklere grunner enn det også men det bør likefullt respekteres. Mitt forrige innlegg i denne tråden her var myntet nettopp på sånne trangsynte idioter.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av spider
    Å være yrkessoldat er et personlig valg, basert på personlige overbevisninger. Noen ganger et valg basert på enklere grunner enn det også men det bør likefullt respekteres.
    Valget bør respekteres - men er altså et personlig valg. Vi har ingen grunn til å forlange at alle i samfunnet skal like valget eller det vi gjør.

Som yrkessoldater i Norge kan vi imidlertid være sikker på at vi representerer en demokratisk beslutning om hvilke oppdrag vi skal løse. Men at det finnes et mindretall som er uenig og som gjerne gir uttrykk for det er bra. Fri meg fra å bo i et land hvor det er "obligatorisk" å støtte alle i uniform.

Debatten handler jo da forøvrig ikke om det - den handler om verneplikt og evnt avtjening av førstegangstjeneste her hjemme. Verneplikten utøves her hjemme. Dette har altså ikke noe med utenlandstjeneste å gjøre.

Jeg er for siden jeg synes likestilling er en bra ting. At vi ikke trenger hele årskullet for tiden til militære oppgaver åpner for feks forslaget lenger oppe om annet samfunnsnyttig arbeid - eller som nå at en har lav terskel for å slippe men prøver å dyrke status for å gjennomføre. Det er jo bare å praktisere det samme på større skala når også kvinner blir vernepliktige.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Ja ja MMB så du hadde ett innlegg om den gruppen som ikke er for Norges militære nærvær i Afghanistan jeg synes det er å gå litt langt å blande patroisme ovenfor sitt eget land vs det å sende personell i intops .Jeg mener vi må leve med at folk har forskjellige meninger uten at en av den grunn trenger å kalle dem nissser og samtidig ønske dem til helvete som du skisserer opp ,når disse nissene som du kaller ytrer seg i en Debatt som Dagbladet arrangerer .Videre ser jeg at studentene også får det glatte lag ,hvorpå du mener at dem bruker studielånene til pils og at denne gruppen også nødvendigvis i dine øyene også er imot Norges rolle-deltakelse i intops ,studentene er ingen ensartet gruppe som alle mener det samme.Personlig kjenner jeg til mange studenter som bruker det meste av fritiden sin til å virkelig jobbe hardt ,og flere av dem er tillegg befalsutdannet i fra sin tid i forsvaret. Ett annen ting jeg bet meg merke i var :trygdene renner inn ,hva mener du med det ?tenker du på pensjoner -folketrygden som ble innført i 1967 ,som virkelig var en av de store reformene som ble innført i oppbyggningen av Norge som var lut fattig etter 5 års tysk okkupasjon.Eller er det uføretrygeden som er endel av sikkerhetsnettet i vårt velferdssystem hvis noen faller av Lasset? du mener .Forøvrig har ikke jeg heller noe til overs for folk som ikke eier takt og tone skal rope ukvemsord mot en som bærer uniform , det synes jeg er dønn primitivt og på det punktet skjønner jeg deg godt ,har selv opplevd å bli spyttet på når jeg har båret uniform ,men den slags oppførsel sier mye mer om dem ,enn oss som har hatt slike episoder som du har beskrevet.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    68
    Jeg tror noen her undervurderer patriotisme og offervillighet hos norsk ungdom. Men det er langt fra å være villig til å "våge liv og blod" for å forsvare at "Kongeriget Norge er et frit, selvstændigt, udeleligt og uafhændeligt Rige" til å verve seg til en intops man ikke helt ser er et direkte forsvar av fedrelandet mot en meget alvorlig og akutt trussel mot dets frihet. Jeg ser det ikke som upatriotisk at, selv om man ville gjøre alt for å forsvare Norges frihet og selvstendighet hvis den var alvorlig truet, man er skeptisk til å dø og drepe i Langtvekkistan som en del av Norges utenrikspolitikk....

Litt historie: I 1689 ble det sendt en større dansk-norsk styrke, de såkalte "hjelpetropper", til Irland for å slåss på engelsk side mot Frankrike (til slutt endte de opp i Nederland og Belgia), som hadde landsatt en stor styrke der. Danmark-Norge var faktisk nøytral i den konflikten, dette ble kun gjort fordi England betalte kongen for dette, samt at det ble sett som heldig at hæren kunne få gratis krigserfaring. Men det var fra starten klart at norske vernepliktige ikke skulle sendes, kun frivillige norske. Vernepliktshæren skulle kun brukes mot land kongerikene Danmark og Norge virkelig var i krig med. Samtidig ble den norske vernepliktshæren rost for sin patriotisme og troskap, spesielt sammenlignet med vervede hærer.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Guest
    Jeg føler det blir feil å sammenlikne 1689 generasjonen med dagens MTV/Playstation-generasjon......epler og appelsiner....

Her wikipedias definisjon av patriotisme:

Patriotisme (fra latin patria) er følelsen av kjærlighet, tilknytning og forpliktelse til ens eget fedreland
    Jeg forventer ikke at alle på et blunk skal være beredt til å ofre blod, svette og tårer for landet......det er et personlig valg jeg har tatt.....poenget er at man kan vise forpliktelse til fedrelandet på andre måter også.....

Finnes viktigere ting enn å sitte på cafe med venner å si klemz, koz og lissom.....

Samfunnsinteressen har dalt betraktelig de siste 30 årene, vil jeg påstå.....ikke så mange unge som er opptatt av hva som skjer, det være seg i Norge eller i resten av verden.....så lenge alt er velstand her hjemme i Norge er det vel ikke et synlig behov for å holde seg oppdatert....

Vanligste spørsmålet jeg fikk da jeg kom hjem fra Balkan var: "Har du skutt noen eller?"......det sier meg noe om samfunnsinteressen generelt....

Jeg føler også at det blir feil å beskrive deltakelse i int.ops. som utenrikspolitikk....vi har en fordømt plikt å bidra i det internasjonale samfunnet....uansett......

Jeg har i tillegg gjennomført 4 innrykk for vernepliktige ila de 3 siste årene, og føler jeg har et greit inntrykk av tverrsnittet av dagens ungdom.....

Får bare håpe jeg tar feil.....

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    På hvilket grunnlag bygger du på når du sier st samfunnsinteressen har gått nedover de siste 30 årene Artic 1? videre ser jeg at du blamer de unge for å ikke bry seg være engasjerte nok ,er unenig med deg i det .mitt inntrykk er at dagens unge er mye mer opplyst enn det min generasjon var på samme alder ,dem reiser mye mere flinke til å holde seg oppdaterte gjennom media ,internett ,etc.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Temmelig forutinntatt og kalle dagens unge for mtv og playstation generasjon ,skulle vært inntresannt å sett hva den motparten hadde valgt å kalle deg når du slenger ut slike klisjer om en generasjon.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Ifanterist,
    Jeg har lest innlegget ditt til meg og jeg kommer tilbake med svar så snart jeg får tid til å skrive et lengre innlegg.
    Elite Som En Trensoldat

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    Temmelig forutinntatt og kalle dagens unge for mtv og playstation generasjon ,skulle vært inntresannt å sett hva den motparten hadde valgt å kalle deg når du slenger ut slike klisjer om en generasjon.
    Ja....la dem komme.....står for det jeg sier.....

Mitt grunnlag for å si det jeg sier om samfunnsinteresse er at jeg har utdannet masse soldater de siste årene, en gruppe unge mennesker som ifølge verneplikten representerer tverrsnittet av norsk ungdom....i tillegg gjennom den jobben jeg har hatt da jeg var sivil....i tillegg til yngre bekjentskaper stiftet gjennom forskjellige aktiviteter.....

Sett dette opp imot mine foreldre, besteforeldre, mine venners foreldre og beretninger fra dem.....det var en annen tid, med en hurtigere modningsprosess enn det er nå.

Man ser og hører mye....

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Min far var kaptein på familiens fiskebåt med ansvar for fem andre menneskeliv og at de kunne brødfø sine familier når han var 18. liten tvil om at det, i det minste, var en forventning om en raskere modning den gang. Vil ikke si at det ene er bedre ennd et andre, for samfunnet vi lever i har endret seg såpass mye siden den gang også. Jeg er, som tviholdende på min rolle som representant for de "unge", også bekymret over en økende mangel på interesse og kjennskap til samfunnet både i Norge og ikke minst ute. Dette gjelder den brede masse, for det er uten tvil grupper med stor kjennskap til mye, på alle punkter langs den politiske skala. Men disse er desverre unntakene. Det var en befrielse her om dagen å høre min samboer si: Jeg må sette meg ned å lese FrPs program så jeg kan svare med gode argumenter når kolleger slenger ut smårasistiske kommentarer og vier sin støtte til FrP for å rydde opp og passe på "de som bygde landet".
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Hvem mener du det var som bygde landet ?var det Lo-Ap ? eller var det den generasjon i dag som er gamle og iferd med å dø ut som var villige til å virkelig trå til og stå for en skikkelig dugnad? og som itillegg var aktive under den annen verdenskrig imot okkupasjonsmakten.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Det var vel befolkningen som helhet over hundrevis av år som gjorde. Selv om landet har vokst og utviklet seg enormt siden krigen, så er ikke den generasjonen mer verdt enn andre og det er mange faktorer som gjør at utviklingen virkelig kom i denne perioden. Liker heller ikke amerikanere som prater om "the greatest generation". Det sagt, både foreldre og besteforeldregenerasjonene har min største respekt for det de har gjort for landet. Og i det ligger det også at de fortjener en god alderdom. Men de som samtidig ikke evner å se at landet i dag ikke kan gå rundt uten arbeidsinnvandring og generaliserer og stigmatiserer er de jeg har et problem med. Jeg tror at alle generasjoner har storhet i seg, forskjellen er i evne og mulighet til å få det ut. Min generasjon vil forhåpentligvis ikke bli testet på samme måte som de som var like gamle som jeg er nå ble under krigen. Ei heller vil vi måtte dra landet ut av fattigdom og krig til å bli et av verdens rikeste og høyest utviklede land. Det betyr ikke at min generasjon mangler stolthet eller følelser for landet. Det finnes de uten nasjonalfølelse i dag, slik det alltid har gjort. Og det er også de som ville gjort feil valg i en krise i dag, akkurat slik det alltid har gjort. Men historien fokuserer på de som stilte opp og gjorde det rette, ikke de som trakk seg unna. Det store flertall av nordmenn, om enn med karrig trass mot tyskerne, fortsatte så tilnærmede normale liv som de kunne under krigen. La oss ikke tro alle løp på skauen heller. Jeg er hellig overbevist om at min generasjon ville stilt opp i en krisesituasjon for landet. Uten tvil. Men både responsen og krisen ville vært vanskelig å sammenligne med tidligere eksempler for verden har rett og slett forandret seg for mye.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    Ja....la dem komme.....står for det jeg sier.....

Mitt grunnlag for å si det jeg sier om samfunnsinteresse er at jeg har utdannet masse soldater de siste årene, en gruppe unge mennesker som ifølge verneplikten representerer tverrsnittet av norsk ungdom....i tillegg gjennom den jobben jeg har hatt da jeg var sivil....i tillegg til yngre bekjentskaper stiftet gjennom forskjellige aktiviteter.....

Sett dette opp imot mine foreldre, besteforeldre, mine venners foreldre og beretninger fra dem.....det var en annen tid, med en hurtigere modningsprosess enn det er nå.

Man ser og hører mye....
    Intressant det du nevner her Artic 1 med all respekt for den jobb du utfører i dagens forsvar ,så vet du også hvor skoen trykker =) da blir mitt spørsmål;har du inntrykk av at unge idag er er dårligere fysisk og psysisk skikket til felttjenste vinter som sommer i dagens Norge ,enn tidligere år ?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Alt var ikke bedre før.

Befolkningen er preget av en mye mer stillesittende tilværelse med færre tunge tak. Formen er derfor dårligere. Dette må vi bare ta til etterretning - og tilpasse oss til.

Den teknologiske kompetansen er MYE høyere enn den var for en generasjon eller to siden.

Iflg alle S-3 teoretikere skal en utnytte sine sterkeste områder. Ett forsvar som utnytter styrkene i sitt rekrutteringsgrunnlag satser altså på teknologi fremfor å gampe langt og tungt. Derfor implementerer vi sensorer etc, driver med utstrakt etterretning både i felt og på kontor og kjøper dyrt hightech utstyr.

Vi har nok mer ildkraft per gubb enn noengang, men bruker vel også mer pæng per gubb enn noengang. Helt riktig utifra at det er nok penger i kongeriket - men ikke nok folk.

Forsvarsviljen er nok der i befolkningen i dag, i minst like stor grad som realistiske fremstillinger av forsvarsviljen under 2 verdenskrig og for den saks skyld i flowerpower tiden. Men det vet vi jo ikke sikkert før den blir testet.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0

sukk

Dette gammeldagse tullet med patriotisme og fedrelandskjærlighet hører hjemme i den nasjonalromantiske tidsalderen. I en moderne globalisert verden vil nasjonalstatene få en mindre plass, og lojaliteten til en arbeidsgiver vil være viktigere enn lojaliteten til det landområdet der forfedrene tilfeldigvis ble født.

Moderne maktkamper vil bli ført med økonomiske og politiske middler. I den grad hersker-eliten ønsker å holde kunstig liv i det militær-industrielle komplekset, finner dem opp noen sammfunnsfiendlige elementer med klare kjennetegn og tilhold i fjerntliggende fjellhuler, der dem mekker sammen masseødeleggelsesvåpen med potensiale til å utslette alt liv slik vi kjenner det.

Marx hadde rett, det finnes kun en kamp, og det er klasse-kamp. Aristokrater samarbeider over landegrenser for å kunne underkue flest mulig folk. Da må vi folk også samarbeide med andre undertykkte, selv om de bor på andre siden av en kunstig laget grense. Få slutt på omskjæring, pisking, æresdrap og tvangsgifte. Putt imamene i fengsel, og sett innvandrerne i jobb.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Det er jo ingen lojalitet som er mer synkende enn den til arbeidsgiver så den påstanden henger jo ikke på greip. Men at individualismen har fått en sterkere innflytelse på samfunnet er mer korrekt. Gammeldagse påstander om eierne av produksjonsmidlenes undertrykkelse synes jeg blir søkt i en verden hvor CSR har blitt et fokusområde for de fleste vestlige selskaper, arbeidere nyter historisk frihet i utførelsen av sitt arbeide og vi her i Norge lever i et land med fortsatt, om enn økende, små forskjeller på rik og fattig. Men registrerer jo at det fortsatt finnes de som vil legge ned børsen og fjerne den private eiendomsretten. Utrolig at det er mulig, synes jeg, men men.
    Men nasjonalstatens viktighet i fremtiden kan sikkert diskuteres. Dette kan like gjerne bero på de siste 60+ årenes utvikling og voldsom styrking av handel og bevegelse på tvers av grenser. Verdensøkonomien fremtvinger bevissthet utover egne nasjonale grenser noe som ikke nødvendigvis er en dårlig ting. Det betyr allikevel ikke at folk ikke lenger identifiserer seg med sin nasjonale tilhørighet og er villige til å beskytte den når så nødvendig.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Og de overflatiske dogmereferansene dine kommer jo i direkte konflikt med de påfølgende uttalelsene. Ikke mye "frihet, likhet og brorskap" eller "gi det du kan, få det du trenger" i de holdningene.

Guest
    Satt egentlig bare å ventet på Adlers inntreden i denne debatten....hehe.....

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Joda det var nok uunngåelig. :)

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    En tradisjonell krig i Europa er umulig, fordi eierskapet til produksjonsmidlene er spredt blant mange nasjonaliteter. Jeg kjenner ingen kapitalister som er villig til å bombe sine egne fabrikker.

Europas neste krig blir en borgerkrig mellom de etablerte og idiotene som vil innføre Sharia-lover.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Så du ser virkelig for det et Oslo i borgerkrig med regjeringskvartalet som Green Zone og soldater som må patruljere Tveita og groruddalen med risiko for veibomber og skarpskyttere?

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av twominds
    Så du ser virkelig for det et Oslo i borgerkrig med regjeringskvartalet som Green Zone og soldater som må patruljere Tveita og groruddalen med risiko for veibomber og skarpskyttere?
    Har du vært i Paris, London eller Malmø de siste årene ?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    paris er det vel en måneds tid siden sist og london var i vår så svaret er ja. Og jeg føler meg ikke mindre trygg der egentlig. Søsteren min bor i London og er heller ikke veldig mye mer bekymret nå enn når hun flyttet. Hvis du henviser til at det eksisterer og vokser islamistiske grupper i de byene du nevner, så er vel ikke det noen overraskelse. Litt samme frykten hadde vi jo også for kommunister i sin tid. Sier ikke at det ikke skal vies oppmerksomhet, men skremselspropaganda er heller ikke løsningen, spesielt ikke i forhold til slike elementer som bor og lever midt i blandt oss.

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av twominds
    men skremselspropaganda er heller ikke løsningen, spesielt ikke i forhold til slike elementer som bor og lever midt i blandt oss.
    Jeg er helt enig med deg, Twominds, det er kun mindre begavede idioter som bruker skremselspropaganda for å så hat mellom folkegrupper. La oss heller overbevise hverande med intelligente argumenter.

Mens Libanon var en fransk koloni, med kristent flertall, var det fred der, og Beirut ble kallt Midt-Østens perle. Langsomt forandres den demografiske situasjonen, den muslimske befolkningen øker og går forbi dem kristne i antall. Libanon opplever også stor muslimsk innvandring fra Palestinske områder. Livsstilen man har i Beirut, med nattklubber og alkohol og fri ytringsfrihet, blir sett på som syndig, og snart er Libanon i borgerkrig mellom kristne som vil bevare demokratiet, og muslimer som vil innføre Sharia-lover. Tror du det ville blitt borgerkrig i Libanon hvis dem hadde hatt en homogen befolkning ?

Bosnia var fredelig mens Tito hadde makta. Muslimene øker i antall og vil frigjøre seg, og det blir borgerkrig. Fronten står mellom kristne serbere og muslimske bosniere. Mange forfekter at Balkans problem er alle de forskjellige folkegruppene som har motsatt rettede interesser.

Kosovo var et serbisk område. Mange muslimer flytter inn, og kommer i flertall. Serberne blir drevet ut av sitt eget område. Kan sammenlignes med den hvite manns overtagelse av indianernes land. Demografisk krigføring kan forsvares fordi det er en demokratisk metode.

Sudan, et område der muslimer etnisk renser kristne.

Betlehem, sist jeg var der i 1988 bodde det bare kristne der, idag er alle kristne jaget ut og byen er overtatt av muslimer.

Afghanistan, Pakistan og Tyrkia osv osv, muslimske land med sekulære lover, som blir utfordret av islamister som ønsker å innføre Sharia-lover.

Jeg mener at religion er roten til alt ondt, og det er tydelig at en viss religion sprer seg som ugress i dagens Europa. Vi kan være patrioter og rykke ugresset opp med roten, eller vi kan konvertere til å bli ugress selv. Jeg vet at Somaliske kvinner har gått i demonstrasjonstog i Mogadishu i 50 år for å få slutt på omskjæring. Jeg støtter dem. Men det virker ikke som om Norges strategiske ledere støtter den kampen, når både Strøm-Erichsen og Kristin Halvorsen stadig observeres i hijab når de besøker utlandet. Hijab er forbudt i mange europeiske og nord-afrianske land fordi det er et symbol på militant islam. Kampen startet for 30 år siden, og vi PK-fjols ligger litt etter.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Adlertag
    Bosnia var fredelig mens Tito hadde makta. Muslimene øker i antall og vil frigjøre seg, og det blir borgerkrig. Fronten står mellom kristne serbere og muslimske bosniere. Mange forfekter at Balkans problem er alle de forskjellige folkegruppene som har motsatt rettede interesser.
    Røyka sokker eller ? Først det første fullstendig OT - for det andre fullstendig historieløs påstand.

Men men.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    68
    En tradisjonell krig i Europa er umulig, fordi eierskapet til produksjonsmidlene er spredt blant mange nasjonaliteter. Jeg kjenner ingen kapitalister som er villig til å bombe sine egne fabrikker.

Europas neste krig blir en borgerkrig mellom de etablerte og idiotene som vil innføre Sharia-lover.
    Jeg håper du er klar over hvem du nå nesten siterer? Det du skrev er meget likt det fredsprisvinneren sir Norman Angell skrev i en av sine bøker. Han skrev at en storkrig mellom nasjoner i Europa er fullstendig umulig i vår tid. Nasjonene og deres økonomi er så integrert at en krig mellom Europas større vil måtte føre til fullstendig ruin for alle. Alle moderne land styres ut fra rasjonelle økonomiske hensyn, og derfor er altså en krig i vår tid en umulighet.

Hva var "vår tid" i Norman Angells bok? Han skrev den i 1913.... Så feil kan en mann ta.... Nylig har forresten vår forsvarssjef skrevet akkurat det samme, nå ment for tidsepoken fra og med 1990 til og med evig tid. Feilen ved tesen er selvfølgelig at den bygger på forutsetningen at "alle moderne land styres ut fra rasjonelle økonomiske hensyn", og at ikke andre ting kan ansees som viktigere.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av lilje
    Hva var "vår tid" i Norman Angells bok? Han skrev den i 1913.... Så feil kan en mann ta.... Nylig har forresten vår forsvarssjef skrevet akkurat det samme, nå ment for tidsepoken fra og med 1990 til og med evig tid. Feilen ved tesen er selvfølgelig at den bygger på forutsetningen at "alle moderne land styres ut fra rasjonelle økonomiske hensyn", og at ikke andre ting kan ansees som viktigere.
    "Det er grunn til å anta at krigen i sin mest uinnskrenkede form har passert middagshøyden som politisk instrument, spesielt i samhandling mellom økonomisk og teknisk avanserte samfunn. Ikke fordi menneskene blir moralsk bedre, men fordi vi er resonnerende vesener med evne til å se at politikkens primat krever balanse mellom mål og middel når den militære strategi skal utformes."

s 131
    Les hele kapittel 8, spesielt "Utviklingens konsekvenser"
    MILITÆR STRATEGI
    Sverre Diesen
    Cappelen Akademiske Forlag
    ISBN 82-02-19642-6

For årsakene til Første Verdenskrig, les boka :
    EUROPAS SISTE SOMMER
    Hvem startet første verdenskrig ?
    David Fromkin
    Humanist Forlag
    ISBN 82-92622-06-3

Von Moltke startet første verdenskrig fordi han var gal.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av lilje

Von Moltke startet første verdenskrig fordi han var gal.
    ..Finnes det da ikke lenger noen gale mennesker i vår tid, og er ikke de farlige gale ofte evnesterke? - Du har en merkelig, om enn svært merkbar retorikk Adlertag - Men jeg kan ikke si jeg ser så enormt mye nyttig innhold utover kverulering, så langt.
    ..Men du vil sikkert dele det med meg om det er noe jeg har misforstaatt. :)

..Og med det trer jeg ut av de sniktittende leseres rekker - God morgen!

(PS:
    Det er blitt meget sent(tidlig), og jeg foeler det paa kroppen at min ordlegging her kanskje kan vaere tidvis paastaaelig eller krass, om den er det foerste saa legg vennligst til en "Jeg tror.." ved begynnelsen. Er det den siste, saa legg til en "..tror jeg, og beklager ordlyden." ved enden - benytt gjerne begge ved anledning.
    )

For å komme tilbake til trådens utgangspunkt. Jeg befinner meg nok selv iblant de unge, (Nærmere bestemt skal jeg krongle meg gjennom førstegangstjenesten i SanBn om ikke så alt for mange dager.) men jeg kan ikke si jeg kjenner meg helt igjen i alle beskrivelsene som gis her, det er sant at ungdommen er i dårligere og dårligere form, spesielt med all den tid vi tilbringer sittende, lekende, tullete og i arbeid, ved skjermer. Det er ikke dermed sagt at de er late. - bare i dårlig form, og iblant særs lite flinke til fysisk fostring.

Det er likedan heller ikke sagt at ungdommen er mindre patriotisk fordi vi har det lett (og det har vi, takket være dette landet som tillater oss det.) eller fordi vi tar del i helt andre kulturarver enn de som kom før oss. (og det gjør vi, fra svært, svært ung alder)

Det at man har tilgang på mange andre kulturer, deres ideer, synspunkter og smak fra en ung alder har mye å gjøre med toleranse/intoleranse (noen går en vei, noen en annen) og svært lite å gjøre med patriotisme.
    Likeledes har det at man har det veldig enkelt sammenlignet med ungsom i andre land mye å gjøre med hvor mye man er villig til å arbeide, (eller hva man arbeider med) og nok en gang, lite å gjøre med forkjærlighet for fedrelandet, og villighet til å arbeide for dette.

Det er lett å si at det finnes viktigere ting enn å sitte på café/leke og bruke den etter tiden populære ungdomsdialekten, og det er vel svært lett å gjøre uviktige ting, å ta del i den friheten som den relative nasjonale velstanden vår gir oss til å da, blant annet, sitte på cafe heller enn arbeide med jorden. Saavel som aa stemme, ha et ganske fungerende demokrati - og snakke fritt uten frykt for alvorlige represalier.
    Er det ikke nettopp for at sivilbefolkningen skal kunne gjoere dette at vi har et forsvar?
    (Naa skal det sies at det vel heller er det siste enn det foerste man tenker paa, men de to har overraskende mye med hverandre aa gjoere.)

Men naa begynner dette aa bli langt, morgenen aa bli tidlig, og jeg har tydeligvis byttet alfabet paa veien.

Saa, god morgen! ..og ha en fortsatt fin dag. :)
    -PHJ

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Phj, her hadde du ett godt og bra motinnlegg til dem som sitter og klager på ungdommen ,ellers hyggelig lesning at du skal avtjenje verneplikten i San Kp ,er jo også nyttig sivilt den slag aktivitet som foretas i den avd.Hyggelig å høre at det er noen av de yngre her som ikke bare skal på Mjk,fallskjermjegeren ,samt drømme om å bli elitesoladt hvorpå de fleste allikvel faller av lasset under veis og etterhvert finner ut at det går an å trives ,få en grei militærtjeneste i en annen avd.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    PHJ - velkommen på forumet !
    Blant tidenenes førsteinnlegg, du legger listen for deg selv :)

Forøvrig er vel dine spørsmål først og fremst retoriske og jeg kan ikke si meg annet enn enig.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Guest
    Eye of the beholder sier jeg bare......

Senest idag sitter jeg på toget til oslo, og overhører en samtale med noen ungdommer som skal i tjeneste til høsten.

Noen ting jeg hørte, dog ikke sitert:

"Mister to års skolegang pga dette, det er kjipt"
    "Skal ha mest mulig lax tjeneste"
    "Jeg skal aldri melde meg hvis det blir krig"

osv....osv....

Holdningen til dette er laber, for å si det mildt.....

Man ser det også i det daglige liv, hvilket egosentrisk fokus folk har....det er "jeg" som kommer først, deretter "meg-selv"......her om dagen hjalp jeg en eldre dame med bagasjen, slik at hun fikk kommet seg til toget. Hun fortalte at hun hadde stått ved toppen av trappen til tog-undergangen i 10 minutter uten at noen hadde brydd seg.....hva skjer?

Ser det godt i trafikken, folk slipper ingen forbi....ser det i butikken, hvor folk sniker i køen over en lav sko.....

Blir litt flau til tider egentlig.....

Det at man har tilgang på mange andre kulturer, deres ideer, synspunkter og smak fra en ung alder har mye å gjøre med toleranse/intoleranse (noen går en vei, noen en annen) og svært lite å gjøre med patriotisme.
    Har noen sagt noe annet?

Avslutter med et sitat:

"Those who expect to reap the blessings of freedom, must, like men, undergo the fatigues of supporting it."

Lett å se feil hos andre, ikke alltid lett å se feil hos seg selv.....

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    6
    Nå skulle jeg gjerne gitt et litt lengre svar, men jeg har dårlig tid og holder meg til et par enkle kommentarer. Jeg kan forøvrig bare på forhånd be om unnskyldning hvis de iblant noe kjappe formuleringene kan virke frekke/aggressive - det er ikke min intensjon! :)

Har noen sagt noe annet?
    Nei, heldigvis ikke direkte som jeg i noen grad har sett her.. Det henspiller først og fremst til spørsmålet om kulturell tilhørighet i henhold til nasjonalisme og patriotisme. (Som forøvrig er to vidt forskjellige ting, noe som også var en del av mitt poeng.)

Jeg er for min egen del veldig enig i at man bør gjøre sitt for å fortjene sin frihet, men dette kan bety så mangt, (som for eksempel å stemme ved valg) og jeg tror ikke vi bør regne med at alle kan, eller vil, gjøre dette på samme måte. Jeg vil si at folk er forskjellige, og egner seg best til forskjellige ting - langt ifra alle er skikket til å forsvare landet med våpen i hånd.

Færre igjen er kanskje de som er villige til å melde seg til dette, så sant ideen om en fare for vår frihet, vårt land, og våre familier er såpass abstrakt og langt borte som den er idag.
    Det hadde vært spennende å se hva de ungdommene du "siterte" hadde sagt om landet faktisk var i krig, og deres levemåte og familier satt i fare. :)

Ellers er jeg veldig enig med deg i din avsluttende kommentar, det er veldig lett å se feil hos andre, og ikke seg selv. Man får bare prøve å unngå den rottefellen så godt som det kan gjøres.

..og der må jeg løpe.. Ha en fortsatt flott (og/eller som her - regntung) dag!
    -PHJ

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Fælt så dystert bilde du tegnet av dagens samfunn Artic 1,folk er fæle i trafikken -ingen slipper hverandre frem ,lite hjelp å få av til dem som trenger det ,samt de ungdommene du hørte som skulle inn i det militære ,synes personlig det ikke er så merkelig at en del får slike tanker når det gjelder å bli kallt inn til dagens forsvar ,selv om jeg personlig mener de fleste har godt av det.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    "If you love wealth more than liberty, the tranquility of servitude better than the animating contest of freedom, depart from us in peace. We ask not your counsel nor your arms. Crouch down and lick the hand that feeds you. May your chains rest lightly upon you and may posterity forget that you were our countrymen."
    Samuel Adams skrev dette over her. Har i et par dager fulgt litt med i hva som er skrevet under dette emnet, mye intressant lesning.

Jeg har hadt det privileget "å stå med beina i begge land," først Norge, så USA, hvor jeg har holdt til i snart 11 år. Så som i USA, så også i Norge og de fleste land vi kan sammenligne oss med: "De fleste er når det brenner på dass patriotiske." I våre frie samfunn, så velger mange å vise dette på forskjellige måter, åhh ja....som vi vet, noen viser ikke dette på noen måter.

Det er få land som har den samme dype, (og ofte skjulte) patriotismen som Nordmenn har. Det har vel kanskje noe med den "Norske folkesjela," tuftet på lange tradisjoner, ofte under andre lands flagg, og en slags "blodsbånd" til våre gamle forfedre; Vikingene.

Amerikanerne har ofte, om ikke alltid "bært sin patriotisme på brystet," og bra er det i de fleste tilfeller, selv om det til den dag i dag virker noe "for mye" noenganger for en "jordnær Nordmann."

Jeg tror og mener at patriotismen, den gode, sunne patriotismen stikker dypt i den Norske folkesjela, selv om man i sitt daglige virke ikke ser dette "pludre opp til overflaten." Men den må vedlikeholdes for å holdes levende, man kan kun gjøre så mye med Nasjonaldagen og andre nasjonale merkedager. Jeg har den ekle lille fornemmelsen av at vi her i USA, og også i Norge ettervært har begynt å "bli så feite og fornøyde" over vår egen fortreffelighet og de goder som de fleste av oss nyter, at det blir ferre og ferre av de som f.eks. frekventerer disse forumene, unge menn og kvinner med sunne verdier, og som igjennom disse har bygget et grunnlag for sunn patriotisme.

Jeg tror mye av dette er i ferd med sakte å forsvinne, "ofte ofret på alteret til politisk korrekthet, og under banneret om ikke å fornærme, å tale rett ifra levra."

Thomas Jefferson skrev:
    The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.
    Noe å tenke på, for oss alle.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Var det ikke en kjennt dame som sa følgene etter det velykkete ol på Lillehammer i 1994 som bandt nasjonen sammen :det er typisk Norsk å være best:

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Må si meg mye enig i det du sier swat. Nordmenn er ganske nasjonalistiske av oss, men denne viser seg på helt andre måter siden vi ikke har noen kultur for å gi forsvaret mye oppmerksomhet. Tror nok at i en gitt krisesituasjon, så hadde nok en brukbar andel av hodebåndene fra Oslo vest også kastet seg inn i landets forsvar. PHJ, velkommen og gode innlegg så langt. Stå på videre. Jeg lar digresjonen med Adler ligge til en annen tråd, bortsett fra å si at det er alt for enkle sluttninger om cause and effect basert på overfladiske likheter.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    68
    Jeg leste for en del år siden et historieverk om britisk etterretningstjeneste i 2. verdenskrig, der det var et interessant sitat fra sjefen for SOE, sir Charles Hambro. Som sjef for alle agentoperasjoner på okkupert territorium, av briter og av agenter fra alle okkuperte land i Europa, var han ofte blitt bedt om å sammenligne agentene fra forskjellige land. Standardsvaret hans var at det var umulig. Det var så mange utrolig dyktige og modige agenter rekruttert til SOE både fra Storbritannia og fra mange okkuperte land. Men skulle han være helt ærlig, var det noen som stakk seg ut framfor de andre. Det var de norske i Kompani Linge. Han syntes at tross alt var deres kombinasjon av fullstendig mangel på bravado og skryt med stille mot, hverdagslig opptreden, dyktig planlegging og profesjonell utførelse noe som stilte dem i en særstilling.

Visekorporal
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    6
    Jeg mener at religion er roten til alt ondt, og det er tydelig at en viss religion sprer seg som ugress i dagens Europa.
    Selv om dette blir litt på siden av emnet (les: patrioisme), støtter jeg denne helt og fullt, Religion er - etter min mening - helt og fullt roten til alt ondt her i verden! Hadde vi bannlyst religion world wide er jeg sikker på det hadde hvert en bedre verden å leve i(selv om vi destruktive mennesker sikkert hadde funnet noe annet å sloss om også:-)). Og selv om Islam definitvt virker være "the dark side" for tiden som Adlertag sikter til, har slett ikke kristendommen hvert noe bedre i historisk sett. Surrealistisk nok kan man jo nesten trekke likhetstrekk mellom den fundemalistiske Islam nå og de kristne korstogene for noen hundre år siden.
    Og ingen ting provoserer meg mer enn når jeg hører Bush blande gud inn i sine taler...! Nei, få bannlyst disse ekstreme "troende" på alle sider!

Vedr. patrioisme så synes jeg etter mitt syn det er bra stelt med den i Norge. At ikke alle er like "happy" eller "patrioistisk" for Intops er jo ganske forståelig, da det tross alt ikke direkte dreier seg om forsvar av Norge (selv om det kanskje indirekte gjør det). Mye av grunnen til det mener jeg er grunnet elendig informasjon og "dårlig" støtte i regjering. Om samfunnet vårt hadde fått bred og god informasjon om hva vi faktisk gjør på våre Intops oppdrag sammen med bred og 100% offentlig støtte for det vi gjør, tror jeg mange hadde endret sitt syn. Ikke minst ville man slippe "å bli spyttet på" som tidligere nevnt.
    Jeg har møtt mange forskjellige syn og meninger etter eksempelvis min Irak tur... men ikke en hadde et snev av fortsåelse for hva Norge faktisk hadde gjort og utretted i Irak. Igjen fordi ingen hadde informert om det - og det var vel ikke "big news" nok for medier å ta fatt i. Hvem bryr seg vel om x antall landsbyer fikk vann og strøm igjen... hvem bryr seg om x tusen bønder fikk irrigansjonssystemene i orden igjen slik at de kunne høste...... hvem bryr seg egentlig?

Uansett gir jeg all honør og respekt til alle som har og kommer til å "tjene Norge" uansett om det er kun her til lands eller i Intops - vi trenger flere av dere!

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •