Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 25 av 25

Tråd: Et par rykter ang. uniformer og distinksjoner.....

Menig
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    0

Et par rykter ang. uniformer og distinksjoner.....

Det er et par rykter som har sirkulert ang. fremtidige forandringer på uniformene i Forsvaret. Når disse forandringen eventuellt skal skje vet jeg ikke. Lurer derfor på om noen her kan bekrefte dette, evt. avkrefte.

Rykte 1: I Hæren og Luftforsvaret skal fremtidige befalselever bruke korporaldistinksjoner. Menige som utmerker seg i løpet av førstegangstjenesten blir istedet visekorporaler.

Rykte 2: 2. års lærlinger i Sjøforsvaret skal ikke lenger bruke matrosdistinksjoner, men istedet få en egen distinksjon. Bokstaven L med romertall 2 under.

Rykte 3: I Sjøforsvaret er det kun offiserer som skal bruke T1, Kvartermestere skal derfor bruke en uniform som ligner på "Gakk-gakken"

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Guest
    Rykte 1:

Nei. Har vært snakk om, men tror ikke det ble vedtatt. Fungerer ikke sånn her ihvertfall.

Rykte 2:

Har hørt at alle 2. års lærlinger skal få egen distinksjon. Det kommer.

Rykte 3:

Har ikke peiling.....

Menig
    Ble medlem
    Jul 2006
    Pondusfaktor
    0

Re: Et par rykter ang. uniformer og distinksjoner.....

Sitat Opprinnelig skrevet av Bluesky
    Rykte 3: I Sjøforsvaret er det kun offiserer som skal bruke T1, Kvartermestere skal derfor bruke en uniform som ligner på "Gakk-gakken"
    Kan huske det var litt prat om dete når jeg var inne. Såvidt jeg forstod var dette så upopulært blant kvartermesterne at det ikke ble gjort noe med...

Personlig syns jeg det bør være et klart skille mellom offiserer og andre.

Guest
    Det vil ikke organisasjonene. Jeg ønsker et underoffiserskorps.

Men, back on topic ;-)

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arctic1
    Det vil ikke organisasjonene. Jeg ønsker et underoffiserskorps.

Men, back on topic ;-)
    hva mener du med ordet underoffiserskorps ? har selv tjenestegjort da dette korpset eksisterte .

Guest
    Rykte 1:

Gradsutvalget som ble satt ned for å se på mulighetene for å forandre gradssystemet til forsvaret foreslo å gjøre dagens sersjanter til korporaler, og gjøre dagens korporaler til visekorporaler. Dette for å skape et "skille" mellom den blodferske (dagens sjantebasser) og den mer erfarne (dagens fenriker, men morgendagens sjanter) på lagførernivå.

Så vidt jeg vet ble det midlertidig skutt ned, bla. fordi organisasjonene mistenkte at dette ville føre til at man begynte å forringe de økonomiske ordningene til plikttjenestebefal. Det har allerede vært fremmet et forslag om at plikttjenestebefal ikke skal tilkomme ØUA ved øvelser, noe som også ble skutt ned.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    68
    Gradsstrukturutvalgets innstilling kan leses her. Deres forslag var altså at graden sersjant skal brukes for de som har fullført Grunnleggende befalsutdanning (GBU) av minst to års varighet, og at GBU-elever under praksisåret skal ha grad som korporal. Hovedbegrunnelsen var at avdelingsbefal skal kunne ha gradene sersjant, fenrik og løytnant, og da ønsket man å øke andelen av avdelingsbefal som er sersjanter. Dessuten foreslo de at grenaderer/vervede som har ledende stillinger skal kunne ha grad som korporal, og at graden visekorporal skal gjeninnføres og være høyeste mulige grad for vernepliktige.

Dette har selvsagt vakt stor oppmerksomhet i organisasjonene, og hva som vil bli gjennomført av disse anbefalingene er vel uvisst. Hovedfokus for utvalget var inflasjon i høyere grader (oberstløytnant/oberst), så det som angikk gradnivået fenrik og lavere var en meget liten del. Det ble ikke tatt særlig godt opp at Landsutvalget for tillitsvalgte i Forsvaret (som også representerer befalselevene) skrev en uttalelse som var meget rosende for disse delene av forslaget, uten at tillitsmenn for befalselevene var spurt.

En annen sak er at da man tidligere hadde grad av visekorporal (v/k) var det en grad som til en viss grad ble gitt som en påskjønnelse for god oppførsel (selv om et element av ledelse eller spesialist lå i den, en MG 2-er eller BK 3-er ble vel aldri v/k), mens grad av korporal var strengt forbeholdt soldater i tjenstestillinger som ga en leder/spesialist-rolle og der grad av korporal var fastsatt for tjenestetillingen i OPL/K (KOP/KOG). Og slik er et vel stadig, i hvert fall er det slik i HV?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Angående rykte 3 var det vel snakk om at kvartermestre og matroser skulle ha stripe/gullanker på armen på gakk-gakk, mens blues brothers-uniformen var reservert fenrik og opp. Dette ville blitt en slags harmonisering med diverse allierte, hvor underoffiserer bærer en variant av meniges uniform. I tillegg var det snakk om å ha en forskjell på matroser tilsvarende dagens skille mellom menig/korporal, tror de ville betegne dem visekonstabel/konstabel, betegnelser som stammer fra tidligere tiders sjømilitære korps.

Med forbehold om at det er flere år siden jeg hørte om saken og fikk høre det gjennom en kvm som var sur/bekymret over å kanskje miste den fine uniformen sin.
    meh

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    rykte nr2: disse 'er på vei' og har 'vært på vei' veldig lenge uten at noen vet hvor langt 'på vei' de er.. Kanskje lærlingkullet i 2014 får pryde seg med disse.

rykte nr3: de siste bysseryktene jeg hørte var at disse ble skutt ned pga. hytting med never fra matroser og kvm'er.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    8
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    8

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    8
    Og hva med lærlingene? Utfra disse bildene ser det jo ut til at vi har fått nye distinksjoner og støtter oppunder rykte 2 i denne tråden? Når trådte disse i kraft?

http://www.mil.no/luft/start/article.jh ... eID=149695
    http://www.mil.no/felles/ifs/start/fors ... eID=148245

Og en annen ting. Grader er jo foruten lønnsnivå en ordning for "rangering". Hvordan forholder disse gradene seg til menige, visekonstabler, konstabler/korporaler, GBU-korporaler, UB-korporaler, vervede, osv... Er eksempelvis en lærling i andre lærlingår (altså ferdig med førstegangstjenesten og ansatt i Forsvaret) alltid underlegen en sersjant?

Og ennå har jeg ikke helt fått taket på disse vervede. Hvor stiller disse i forholdet til menige, korporaler og sersjanter. Uniformsmessig ligger de jo som oftest til en sersjant, men omtales ofte som lønnede meninge? Og i forhold til UB/GBU-korporaler som er i førstegangstjeneste - hvor stiller en ansatt vervet der? Og kan vervede anses som korporaler eller ikke?

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Nye Lærlingdistinksjoner observert på Oslo S, LI og LII.
    Semper Non Paratus

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    86

Nye tjenesteuniformer for Hæren

Nye tjenesteuniformer for Hæren står omtalt her: http://www.mil.no/haren/start/article.j ... eID=172771
    Er det noen som vet hva slags farge 'fjellgrå' er? Snakker vi god, gammel tysk feltgrå???

Har noen mer info om dette, inkludert om man vil benytte anledningen til å samtidig innføre nye grader og distinksjoner for mannskaper og sersjanter?
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    51
    fjellgrå med svart tilbehør.
    Betyr det svart beret til alle? På bildet ser bereten vitterlig svart ut, men et foto av en enkelt projeksjon kan jo mildt sagt være misvisende.. Når man ikke greide å ta lua fra kavaleristene så drukner man dem i et "svart hav" i stedet? Eller er det bandolær, sko, slips og hansker det er snakk om?
    The electricity is always working and the food is pretty great.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7

Re: Nye tjenesteuniformer for Hæren

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester
    Nye tjenesteuniformer for Hæren står omtalt her: http://www.mil.no/haren/start/article.j ... eID=172771
    Er det noen som vet hva slags farge 'fjellgrå' er? Snakker vi god, gammel tysk feltgrå???

Har noen mer info om dette, inkludert om man vil benytte anledningen til å samtidig innføre nye grader og distinksjoner for mannskaper og sersjanter?

http://hollywoodprop.com/waffenssofficer.htm
    uniformen er jo fjellgrå og tilbehøret svart, så fargen kan kanskje bli noe lik men får virklig håpe at vi får ett helt annet snitt. Tror de fleste ikke ønsker å bli assosiert med de gutta der (hverken hollywood, eller waffen SS)
    Ehh... hva gjør den knappen her?

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7

Re: Nye tjenesteuniformer for Hæren

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester

Er vel snakk om fargen på den gamle feltuniformen til Hæren, på 40-70tallet.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    11
    Klikk her for å se eksempler på fargen og deler av de nye uniformene.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Den fjellgrå tjenesteuniformen skal heve status og bidra til reduserte utgifter.
    skal tro hva som var den viktigste grunnen til valg av den fargen?

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    68
    Den olivengrønne fargen har jo vært innarbeidet i over 60 år etter krigen, både i tjensteantrekk (serviceuniform) og i den tidligere permuniformen (M/70), og i permuniformen før den (battle dress). Jeg gjetter på at dette har noe med pris å gjøre, ja! Ellers må jeg jo si at aldri før har Hæren vært mindre, men aldri har den skiftet uniformer oftere heller...
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2008
    Pondusfaktor
    5
    Natten er mørkets like før daggry!

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    11
    Sitat Opprinnelig skrevet av ejohanne
    Er vel den jeg linka til i min forrige post....

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Den olivengrønne fargen har jo vært innarbeidet i over 60 år etter krigen, både i tjensteantrekk (serviceuniform) og i den tidligere permuniformen (M/70), og i permuniformen før den (battle dress). Jeg gjetter på at dette har noe med pris å gjøre, ja! Ellers må jeg jo si at aldri før har Hæren vært mindre, men aldri har den skiftet uniformer oftere heller...
    Battle dress? Det jeg tenker på da er en jakke som pappa hadde for mange år siden. Den kan best beskrives som en tettsittende jakke, hvor nederste knapp var på høyde med navlen og med lange ermer. Noe mer upraktisk, stygt og kaldt om vinteren, spesielt for de av oss som er over 190, tror jeg man skal lete lenge etter.
    DYT-DYYYYYT-DYT

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2005
    Pondusfaktor
    7
    Er det bare jeg som synes den er til forveksling lik luft-servicen????

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2005
    Der tjenesten fører meg, eller på Holmlia.
    Pondusfaktor
    7
    Norsk "fjellgrå" er ikke den samme fargen som tysk "feltgrå". Dette er den orginale norske uniformsfargen fra perioden før 2.verdenskrig. Olivengrønn som har rådet grunnen etter 2.verdenskrig ble adoptert etter mønster av den britiske hæren. Denne fargen skiller seg klart fra den "blågrå" fargen til luftforsvaret, så jeg tror ikke det blir noen problemer med forveksling. Jeg må si at jeg stiller meg positiv til denne forandringen, jeg tror den nye uniformen blir flott og representativ.

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •