Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 6 av 6

Tråd: NTB: Vurderer egen norsk militærsatellitt

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13

NTB: Vurderer egen norsk militærsatellitt

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=141735

Det er snakk om at vi kanskje får oss egen satelitt, og da slutter leie hos "sivile" aktører som man idag gjør.

Greit å sende/motta signaler på eget nett, uten at andres aktivitet legger forsinkelser i transmisjonene, vil jeg tro.

Og som det er nevnt i media, for å gi bredere båndvidde til signalene som skal fram fra/til avdelinger hjemme og ute.

Om jeg var sjef ?

-Gi gass !
    I must kill all free radicals

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Tar tid ihvertfall :) behov for mer båndbredde også, når internetten på ødemarka er raskere.
    Twonti!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13
    Alt tar tid, de har jobba noen år med detta og den henger ikke blant stjernene i år, for å si det slik..

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Ein tanke slo meg:
    Kan det bli meir aktuelt med eigne norske millitær satelittar for å distansere seg frå det amerikanske rakettskjoldet?

Til dømes om noko av den norske millitære trafikken idag går via satelittar som er tenkt brukt som ein del av rakettskjoldet.
    Eg kan tenke meg at det for den norske stat, blir det viktig å markere avstand til rakettskjoldet med ikkje å bruke samme kommunikasjonslinjer som eit eventuelt rakettskjold.

Må innrømme at eg veit lite om kva trafikk som går på kva satelittar. (Noko eg vell heller ikkje akkurat skal vite so masse om, kan eg tenke meg)
    Den beste historie skrivaren vinn krigen.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13
    Jeg kjenner ikke til hva slags kapasitet den Norske satelitten ev. skulle ha, men jeg vet om deler av de ting som kan leveres fra bl.a Europa- og Keyhole-seriene.

(Og det aller meste er open source, men egner seg best som samtaleemne over etpar brune krukker - så også drodling over f.eks rakettskjold e.l. baller i luften (hey, ordspill!))

I utgangspunktet er det for kommunikasjon mellom Egne. Dette fordi vel mange forhold må være poå plass i dagens situasjon, før man oppnår tilstrekkelig flyt i trafikken.

-Men detta veit de respektive tekniske enhetene som vil ha stjerna på himmelen mye bedre enn meg.

Guest
    Ja for Guds skyld. Nå må vi ta avstand fra det fryktede rakettskjoldet, så vi ikke blir dratt med inn i en atomkrig.

Seriøst. Det er sikkert positivt å slippe å leie ledig kapasitet fra andre, men styre skuta selv. Likevel er jeg skeptisk til om det er dette vi skal bruke penger på når vi ikke engang klarer å skrape sammen en hel brigade i hæren.

Det er som i husholdningen. Først må vi ha mat på bordet, klær på ryggen og tak over hodet, deretter kan vi kjøpe parabolanlegg og plasmaskjermer...

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •