Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 13 av 13

Tråd: En helg i felt

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    6

En helg i felt

En helg i felt
    Jentene inntok Setermoen leir i helgen.

Denne helga var det jentene som overtok Setermoen leir, og som tok hånd om AG3-skyting og CV90-kjøring. 150 jenter fra Nord-Norge var samlet til en rekrutteringsoffensiv fra Hærens side, såkalt jentecamp.

http://www.fremover.no/lokale_nyheter/a ... 829594.ece
    HV: det er ikke kaldt - Det er uvandt!

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    7
    Og her er noen reaksjoner på hele konseptet jente-camp (selv om den nå har fått nytt navn, er det samme ulla)
    http://www.milnytt.no/Default.asp?layou ... le&id=4390
    Best blandt likemenn

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    6
    Vel jeg er enig at det burde vær for gutter og !

Men også helt enig at disse jente campene kan gi jenter innbillinger om hvordan det er i forsvaret. Og det er ikke noe artig for noen av partene hvis jentene melder seg og går på en stygg smell fordi de var på jentecamp og da gjorde de sånn og sånn.

Jeg har ikke vært inne til fgjt. selv, og selv om dette er noe man vanligvis ikke får gjøre i forsvaret uten å være med i den akt. avdelingen, har jeg lyst til å delta på noe slikt, fordi da får du sjangsen til å gjøre noe og oppleve noe du antg. vis ikke kommer til å få gjøre under fgtj.

Man må bare være innstilt på at det ikke normalt er slik i forsvaret.

og gjerne få beskjed om dette på campen da.
    HV: det er ikke kaldt - Det er uvandt!

Guest
    Hele konseptet med jentecamp er etter min mening forkastelig. Man maler et bilde av Forsvaret som en moro-organisasjon som minner mer om en speiderleir enn noe som helst annet. Feilaktig og forvrengt. Min oppfatning er at skal slike ting arrangeres, som i og for seg er positivt, må:

1 - Campen arrangeres for begge kjønn
    2 - Campen må gjenspeile tjenestens realiteter

Hele greiene slik det fungerer nå, er et resultat av det "politisk korrekte" samfunn, hvor jentene skal ta del i alt det gutta gjør uansett. Og viser det seg at de ikke klarer seg, tilpasser bare Forsvaret seg i retning jentenes behov. Jeg har sett altfor mange eksempler på at Forsvaret vender på hver en stein for å fire på kravene ovenfor jentene for å få de inn i systemet.

Guest
    Fryktelig raske til å dømme noe dere ikke har deltatt på da.....

Nå kjenner jeg en del av de som har arrangert dette, og de har hele tiden hatt fokus på at de skal vise litt om hva hverdagen til Forsvaret innebærer, det er ikke rekruttskolen......hva så om de har litt sosialt samvær på kveldene.......? Si meg en her som ikke hadde det ila sine første øvelser i Forsvaret, med grilling, bålbrenning etc.....

Hv så om en kadett på KS ikke liker konseptet? Er det da en sannhet, at konseptet er feil?

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    6
    Jeg synes ikke dette er så galt. Det er en målsetning om høyere andel jenter i forsvaret, og dette er en rekrutteringsportal. Det informeres om utdanning og tjeneste i forsvaret, og man får godt forklart realiteten. Det er ikke slik at man prøver å lure de inn.

Det er heller ikke slik at det bare er jentecamper, jeg deltok på en camp med luftforsvaret (den blir nevnt i artikkelen), og hadde kjempestort utbytte av den, og valgte i løpet av den å søke befalsskolen.

Sitat Opprinnelig skrevet av Frk. Kadett
    Hæren burde absolutt vurdere denne typen camp, da den tross alt gir et noe bedre inntrykk av virkeligheten.
    Under den nevnte campen ble det informert om alle grener og utdanningsmuligheter, med litt mer vekt på luftforsvaret.

Nei, jeg tror den frøkenen der er litt på jordet med sine uttalelser, en camp skal fungere som en rekrutteringsportal, ikke en prøvesmaking på rekruttskolen.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2004
    Pondusfaktor
    0
    Synes det er rart at begrepet "strategi" tilsynelatende er fraværende blant kadettene i NOFKA. Er ikke dette en del av opplæringen til en kadett?

Dersom Forsvaret har en uttalt målsetting om å rekruttere en viss prosentandel (15?) kvinner, hvorfor blir da dette tiltaket kritisert "i likestillingens ånd"? Her har TRADOK valgt en metode som utelukker det ene kjønnet (jentecamp), og tatt en avgjørelse som på sikt forhåpentligvis har en positiv effekt på å løse det oppdraget som er gitt av FSJ.

Noen ganger må man ta upoppulære avgjørelser som går utover andre (i dette tilfellet guttene som ikke fikk være med på setermoen) for å få en positiv gevinst på sikt.

Jeg anmoder at NOFKA (og andre) heller kommer med forslag på hvordan man kan lojalt løse det som er pålagt Forsvaret!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Til Frk.Kadett
    Les det jeg skriver nøye for her kommer det til å komme en del ting som du kanskje ikke forstår i første omgang. (du har allerede bevist at du mangler en hel del innsikt i ting som skjer) - og før du begynner å rope: "så i likestillingens ånd: La gutta få være med på camp!" så skaff deg litt ORDENTLIG hold i det du skriver.

Forsvaret har hatt noe som ble kalt for forsvarscamp((heretter kalt FC)og hvis du ikke tror meg, så har jeg video av hele helga så det kan du fint få se.) Dette var i regi av hæren, og FC ble arrangert på Værnes. Her var det både gutter og jenter med, og oppsluttningen var kjempestor. - Tror vi vi var i underkant av 150 pax der oppe.

Hæren valgte å kjøre et slikt løp litt sjeldnere, (og les dette) FORDI; det ble foretatt en undersøkelse i etterkant av FC, og da ble det gjort kjent at mindre enn 15% av de oppmøtte faktisk søkte seg frivillig til lederutdanning eller annen avdeling i forsvaret. Derfor valgte de å prioritere bort gutta, og kjøre på for jenter sin del.. Og det er ingen dum idé. Og nå skal jeg forklare hvorfor(Les nøye):

Gutter HAR verneplikt.
    Jenter har IKKE verneplikt.

Og nå sier du; "jammen gutta må jo få se hvordan det er i forsvaret"

Joda, vi kan godt bruke flerfoldig millioner kroner på å vise gutta hvordan det blir når de kommer i forsvaret, men til hvilken nytte, de må jo dit uansett?

Jenter har som sagt IKKE verneplikt, derimot de har en frivillig verneplikt, som gjør at de kan velge. OG skal man velge, så må man vite hva man velger, hvor man velger, og hvorfor man faktisk skal velge. Derfor bruker vi heller penger på å rekruttere jenter som ikke vet hva de går til, eller hvorfor.

Og igjen, nei, gutta vet heller ikke hva de går til, men de må finne det ut uansett..
    Hver år er det 5000(tror jeg sånn ca muligens, kanskje) gutter som blir kalt inn til førstegangstjeneste. - La oss lage et fiktivt regnestykke over hva det ville koste å arrangere en FC for alle de gutta før de skal inn i tjeneste..

I eksemplet mitt, så går jeg ut ifra at det koster 1500,- per pax for en helg på FC. (Du husker vel fortsatt at FC=ForsvarsCamp?)

5000*1500=750000 - For ett år.

Så, la meg avslutte med dette: HVOR/HVILKEN avdeling/aktivitet i forsvaret vil du kutte, for å få presset inn et budsjett på 750000,- - når kanskje en dag du sitter i FD(forsvarsdepartementet)??

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    7
    Frk kadett kommer nok ikke til å lese noe som helst, mr Vaskebjørn. Jeg la inn en link som viser noen reaksjoner på hærens jentecamp. Legg merke til at hun også henviser til Luftforsvaret og måten de driver sine camps på - kjønnsnøytrale. Les også litt om hvorfor hun mener at disse camp'ene bør være kjønnsnøytrale, hun kommer med flere argumenter.
    Best blandt likemenn

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Galahad
    Frk kadett kommer nok ikke til å lese noe som helst, mr Vaskebjørn. Jeg la inn en link som viser noen reaksjoner på hærens jentecamp. Legg merke til at hun også henviser til Luftforsvaret og måten de driver sine camps på - kjønnsnøytrale. Les også litt om hvorfor hun mener at disse camp'ene bør være kjønnsnøytrale, hun kommer med flere argumenter.
    Håper da virkelig at de vil melde seg inn i vårt glade selskap. derav dette "brevet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Uten å avsløre for mye om meg selv så holder det å si at jeg var tilstede på denne jentecampen.. Og det kan trygt sies at dette er en rekrutteringscamp som så og si kun viser det man forventer å se på en rekrutteringscamp, det kuleste og tøffeste og selfølgelig litt slo og andre ting folk forbinder med forsvaret. Det de ikke fikk se var den kjedelige hverdagen. Dette kan skape et falskt inntrykk av forsvaret og i verste tilfelle skape dårligere rekruttering pga falske forventninger.. Så jeg er egentlig helt enig med Frk. Kadett, og jeg har hatt samtaler med henne om dette emnet tidligere.

For å bryte ned noen illusjoner fra campen:
    - Vi flyr ikke helikopter hver dag når vi har en san-case
    - Vi kjører ikke cv90 så fort som mulig i det tøffeste terrenget med masse jenter opp fra stridsluka
    - Vi driver ikke med rappelering (Sånn generelt sett)
    - Få personer får drevet med DOG/ Hund under førstegangstjenesten
    - Pølser i lompe/pølsebrød hver dag? Glem det.
    - Masse unødvendig rekrutteringsstæsj utlevert hver dag? Glem det.

Det vi derimot gjør mye av (Som også var tema under campen) er:
    - Skyting (Noen avdelinger)
    - Slo (Noen avdelinger)
    - Adsam av våpen
    - Spise feltrasjoner
    - Stå tidlig opp om morgenen
    - Gå i uniform
    - Trene (Med unntak)

I tillegg mye køståing, mye vente tjænest, mye pisspreik og generell god stemning.. Hehe
    En mann ser en fugl, og så kom det en ape.

Menig
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    0
    Må si meg enig i at disse campene gir litt falskt inntrykk. Var selv med på luftforsvarscampen på Kjevik i April. Vi fikk rappelert, skyte med MP-5, fly i bell-helikopter, se F-16 ta av og suse over huet våres ett par ganger. Men, jeg har intrykk av at de befal som var der sa ifra at dette ikke er sånn hverdagen foregår i forsvaret. Men det er en genial måte å rekrutere ungdommer på. Og om man holder en brief om de forskjellige mulighetene i forsvaret så er det ikke til å legge under en stein at mange lar seg inspirere til å joine forsvaret. Vi fikk mulighetene til å se hva mange av yrkene i forsvaret gikk ut på. Og den informasjon man fikk av foredragsholderne var vel rimelig opplysende om hva man egentlig driver med. Pizza første dagen, Hamburger den andre dagen og til slutt var det kjøttkaker den siste dagen. Var vel ingen som fikk forhåpninger om å få dette hver dag fordet. var ca 40% jenter og resterende var gutter på campen. Synes dette burde være fordelingen på de fleste camper. Reine jente camper.. Er vel en god stund siden vi så reine gutte camper?

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    6
    Tingen er vel at man ikke trenger rene gutte-camper for å rekruttere. Tror ikke alle som har søkt BS og andre frivillige opptak gjorde det for de har vært på en camp og fått pølser. Folk er smarte nok til å selv forstå at dette ikke er hverdagen, og campene tjener sin nytte i form av at de skal informere om muligheter. Det er ikke en prøveversjon av forsvaret.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •