Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 10 av 10

Tråd: Aftenposten: faren ved å være soldat i Norge vs utlandet

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7

Aftenposten: faren ved å være soldat i Norge vs utlandet

Hei alle, fant ingen liknende tråder så jeg starter denne basert på følgende artikkel i aftenposten:
    http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1825606.ece

Med fare for å miste viktige momenter, så vil jeg fokusere på det jeg mener er en vesentlig feil i artikkelen til aftenposten. I oversikten over de som har omkommet under øvelser i førstegangstjenesten i Norge, den har i beste fall store mangler.

Sitat fra nevnte artikkel:
    ULYKKER I FORSVARET
    MAI 1997:
    En soldat døde etter at han ble påkjørt av en lastevogn i Trandum leir.
    AUGUST 1999:
    En soldat fra Telemark bataljon omkom da bilen han satt i veltet under en eskorteøvelse på Sessvollmoen.
    DESEMBER 1999:
    En soldat omkom da en beltevogn gikk igjennom isen på et tjern ved Mauken skytefelt i Målselv.

Da jeg selv var inne i denne perioden, mener jeg at alt bør komme fram, så også soldater som ikke kommer hjem fra dimmefesten. Opplevde selv å bruke dager på å lete etter en soldat som forsvant fra dimmefest oppe på fjellet. Han ble iløpet av søket funnet omkommet, og dette ble konkludert med forfrysning etter at han forlot dimmefesten midt på natta.

Skal forsvaret gi ut en slik statistikk, så bør den i det minste inneholde de faktiske forhold, ikke bare hva media fanger opp. Og angående media og nevnte sak over, det var en stor sak i Nordlys, slik at det jeg forteller om også har vært omtalt i media tidligere, og ikke er bare en "intern" historie.

Grunnen til at jeg tar opp dette temaet er at vi blant annet møtte vedkommendes foreldre, som var tilstede i naboleiren både under og etter søket etter han som omkom. Min mening er at hvorvidt en omkommer i strid eller øvelse, sannheten skal fram. Og her tror jeg vårt kjære forsvar har en god del mørketall, ikke minst med tanke på at episoden jeg forteller om, ikke er med i "oversikten".

Forsvaret har påtatt seg å ta vare på samtlige vernepliktige, og da bør de være ærlige nok til å fortelle hva som har gått feil i Norge, også under førstegangstjenesten.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    6
    Vet egentlig ikke hvor mye jeg har lyst til å si dette, tror det er litt på kanten.
    Men er et slikt trist utfall av en dimmefest å regne som en ulykke forbundet med forsvaret? Det er ikke noe som er stelt i stand av forsvaret, og helt på eget initiativ?! For meg så blir det nesten det samme som å si at en skole har ansvaret for at en russ dør av alkoholforgiftning.

Uansett, trist at det forekommer ulykker med slikt utfall i tjenesten, alle burde vært unngått!

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    [s]Mye slett arbeide i artikkelen.[/s] Det er et makkverk.

MAI 1997:
    En soldat døde etter at han ble påkjørt av en lastevogn i Trandum leir.
    AUGUST 1999:
    En soldat fra Telemark bataljon omkom da bilen han satt i veltet under en eskorteøvelse på Sessvollmoen.
    Sersjant iht VG
    DESEMBER 1999:
    En soldat omkom da en beltevogn gikk igjennom isen på et tjern ved Mauken skytefelt i Målselv.
    MARS 2000:
    Taket på samfunnshuset på Rustadhøgda i Målselv raste sammen. Tre soldater mistet livet. Samme dag omkom en offiser i en bilulykke.
    Alle 3 var offiserer iht Tromsøpuls

JANUAR 2001:
    Fire soldater arbeidet med å rive et lagerskur på Sessvollmoen. Taket raste sammen. En av soldatene omkom.
    MARS 2003:
    En soldat ble klemt ihjel av tårnet på en stridsvogn i Rena leir.
    CV90
    JUNI 2003:
    Flere soldater skulle ta seg over et vassdrag i Balsfjord i Troms ved hjelp av et tau. Den ene soldaten mistet taket. Han omkom.
    OKTOBER 2003:
    En soldat falt utfor en skrent på Jarfjordfjellet i Sør-Varanger. Han omkom.
    SEPTEMBER 2005:
    En soldat ble hengende fast i et tau under en båt i stor fart i Oslofjorden. Han omkom.
    Rasmus Alme, yrkesmilitær i FSK.
    MARS 2006:
    En stridsvogn gikk igjennom isen på Herjangfjellet. To soldater kjempet for livet i det kalde vannet.
    Begge omkom.
    Yrkesmilitære i TMBN.
    13 soldater og en offiser har i løpet av årene 1997- 2007 mistet livet under vanlige øvelsessituasjoner
    Jeg teller 6 vernepliktige, 3 yrkesmilitære av ukjent rang og 5 befal. I tillegg så mangler det vel en fra TMBN som omkom da han gikk på et tak og berørte en høyspentkabel rundt årtusenskiftet?

Til sammenligning har én norsk soldat i samme tidsrom mistet livet under internasjonale oppdrag.
    Tommy Rødningsby 2004, Leon K. Martinsen 2000. Det er to stykker.

Ikke bare er listen over dødsfall full av feil, jeg kan ikke se noe talldata for antallet soldatårsverk vs. antallet dødsfall, hverken for førstegangstjenende eller for utenlandsstyrker. Antallte dødsfall er vel også altfor lite og uregelmessig til å trekke konklusjoner av.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Forstår jeg deg riktig når du kritiserer media for å bruke ordet soldat?

Ordet soldat kommer fra middelalderlatin solidatus og betyr egentlig «en person som får sold (lønn som leiesoldat)». Selv om ordet kan brukes om personer fra laveste til høyeste grad, blir soldat i daglig tale ofte brukt som betegnelse på en vanlig menig. I videste forstand kan soldat også brukes om alle slags organiserte og bevæpnede krigere.
    Hentet fra wikipedia.

Personlig ser jeg ingen problem med å omtale en militær som soldat uansett om han er menig eller General.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak
    Forstår jeg deg riktig når du kritiserer media for å bruke ordet soldat?
    Nei, men se hva Aftenposten skriver:
    "Det er farligere å være norsk soldat i førstegangstjeneste enn det er å være på utenlandsoppdrag. Det viser Forsvarets egne tall."

Antallet som har omkommet under avtjening av førstegangstjeneste 1997 - 2007: 6
    Antallet som har omkommet under utlandstjeneste 1997 - 2007: 2

Antallet som har avtjent førstegangstjeneste i perioden er mer enn 3 ganger så høyt som antallet som har vært i utenlandstjeneste... Så jeg skjønner ikke helt hva som ligger til grunn for konklusjonen til Aftenposten.

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    51
    Rett antall omkomne på ops i tidsperioden til (minst) tre: En soldat ble klemt ihjel på verkstedet i Modrica på vårvinteren 1999 (Om minnet mitt holder. Rett meg gjerne). Det lukter som om journalisten bare vil telle soldater som blir drept som følge av kamphandlinger, og holder ulykker utenfor? Det er jo en viss logikk i det, i og med at han ikke tar med dødsfall som følge av trafikkulykker, alkoholrelaterte ulykker og annet som foregår i fritiden under tjeneste i Norge.

Det tre omkomne på Rustadhøgda var en yrkesoffiser, en kadett og en reserveoffiser, om det har noen betydning.
    The electricity is always working and the food is pretty great.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11
    Kan ikke gjentas for ofte :

Vi er alle soldater.
    Beyond is where I learn

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    I 2001 eller 2002, husker ikke helt hvilket år, var det en soldat i Kosovo som kjørte seg ihjel på motorsykkel på 80-timer i Halkidiki. Han var fra et annet kompani enn meg, men alle kompanier sendte noen folk til å stå i rett under repatrieringsseremonien fra Tor Hov til Pristina Airport/Norge. Jeg stod der da kisten ble båret forbi, så da er vi vel oppe i 4 mann drept i operativ tjeneste i dette tidsrommet.
    Elite Som En Trensoldat

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56
    Hvis jeg ikke tar helt feil, er det vel rundt 15.000 pax i forsvaret, mens det er sjelden vi har over 1000 pax ute på en gang. (Disse inngår da i de 15.000) Dersom vi antar at disse veldig grove overslagene er riktige, burde vi hatt 14 ganger så mange dødsfall i Norge som i utlandet dersom risikoen skulle kunne kalles lik. Tror jeg.
    Beidh a lá leo

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7
    Takker for veldig bra svar, i en tråd som fortjener nettopp det.

I mine øyne gjelder forsvarets regel om at "du er soldat 24t i døgnet, 7 dager i uka" også dersom du omkommer under førstegangstjeneste. Selvforskyldt eller ikke, her kan forsvaret bli mye mer åpent.

Har selv også hørt nok historier fra kamerater som har vært inne både som menige og befal, som har opplevd at folk som er inne till førstegangstjenesten har forsøkt å ta sitt eget liv, og som i flere tilfeller har lykkes.

Dette er en veldig trist bakside med dagens forsvar, sammen med de som omkommer under øvelse.

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •