Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset sk
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 49

Trd: Strm-Eriksen med hijab p NRK

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0

Strm-Eriksen med hijab p NRK

Det er dagen fr vi skal feire frigjringsdagen vr 7 juni, og forsvarsminister Strm-Eriksen viser seg p NRK tildekket med hijab, symbolet p islamsk kamp mot vestlige verdier.

Hvordan kan dette forsvares ?

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    if you cant beat them, join them

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7
    er det feil vise respekt for kulturen til et annet land og kle seg i henhold til deres skikker?

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    6
    Er du sikker p at det der er en hidjab, og ikke et vanlig sjal?
    Jeg ante forresten pent lite om at hidjab er symbolet p islamsk kamp mot vestlige verdier, trodde det var fordi at islamske kvinner ikke skal oppfre seg blandt fremmede menn p en mte som kan tiltrekke seg seksuell oppmerksomhet.

S jeg vil tro du gir hidjaben egenskaper som den ikke har...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    For noe tull!

Hun gjr det s mange her i norge forventer av personer som kommer hit til norge. Hun flger og respekterer deres skikker og deres kultur. Om hun bruker et sjal for dekke til hret nr hun er i Afghanistan, ser jeg ikke noe problem med det. Det bekymrer meg mer at sjal tydeligvis av enkelte blir sett p som et symbol p islams kamp mot vesten, noe det overhodet ikke er!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Hijab (حجاب) er arabisk for substantivet "dekke", basert p rotordet حجب. I islamsk lovfortolkning og vestlig islamforskning blir hijab brukt i ulike sammenhenger knyttet til dygd og moral, ikke minst i forholdet mellom kvinner og menn og srlig i forhold til pkledning. Islam stiller krav bde til kvinner og menns pkledning, men i dagligtale brukes hijab som regel om et hodeplagg bret av muslimske kvinner.

En vanlig islamsk forstelse er at kvinner nr de er sammen med menn som ikke er i den nrmeste familien skal kle seg og oppfre seg p en mte som ikke kan tiltrekke seksuell oppmerksomhet. Oppfatningene av hvilke krav dette stiller til klesdrakt varierer fra lovfortolker til lovfortolker og fra land til land.
    Dette beviser bare mangel p innsikt og ikke minst bredde hos trdstarter. - Det du gjr her, hjelper ikke veldig p denne fremmedfrykten som rder mange steder. - Flere godtroende sjeler vil svelge det du sier glatt, og det du sier er ogs bare TULL, s det er uheldig at du slenger rundt deg med slike kommentarer.

//
    Skal vi da kjre p med hvorfor gror soldater skjegg fr/under tjeneste i afghanistan?

Skjegg er et tegn i flere kulturer p at du er blitt mann, og derav fr den respekter du fortjener som mann. - Man er ikke sympatisr av den grunn.

//
    Tenk, trykk, tal!!!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Hehe, godt se at vi reagerer rolig p slikt brannbombetull av et innlegg som det der var. Ta en titt i kapittelet om nasjonalromantikken og du vil se mange bilder av norske budeier med trkler p hodet. Ikke muslimer av den grunn. Og i dette tilfellet er det et sjal for beskytte mot sol, ikke en hijab adler.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sttter siste fem talere (dvs alle unntatt trdstarter. Kan ikke annet enn riste p hodet nr jeg leser hva trollet adlerwhatever presterer skriver igjen.
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utlmodige sjeler fr grensen ns?

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    ta det litt med ro da, folk har rett til mene hva de vil uten bli uthengt.
    jeg syntes trdstarter er en stor ressurs p forumet, selv om jeg ikke altid er enig i det han skriver.
    Krig er helvete, tropp 3 er verre.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    For snakke for min egen del, prver jeg p ingen mte henge ut noen. Jeg synes bare det er skremmende at folk kan se p bruk av sjal/hijab som et tegn p at man sympatiserer eller sttter islamistenes kamp mot vesten.

Personlig bor jeg p et sted med mye muslimer og deretter mange som bruker sjal. Muslimer som kristne, afghanere som nordmenn er forskjellige. Noen er grne, andre er rolige fredlige vesner. Skulle jeg trodd at alle som gikk med sjal og hijab her jeg bor eller i oslo generelt var stttespillere i islamisters (merk forskjell mellom islamister og muslimer) krigfring mot den vestlige verden, ville jeg ikke turt g ut p gata i Oslo.

Grunnen til at jeg reagerer er at det er denne typen av, enten mangel p kunnskap, feilinformering og fremmedfrykt som man ser bda fra kristne, muslimer, gule, brune og hvite som skaper mye av de problemene vi har i verden i dag.

Hvis jeg tror alle muslimer er grninger som nsker f meg og alle i den vestlige verden under sin kontroll, og alle muslimer trodde tilsvarende tilbake ville verden vrt et sted med komplett kaos!

Det jeg prver f frem er: Ha respekt for andre, andres tradisjoner, kulturer og religioner. Bedm folk utifra hva du faktisk vet om personen, og ikke utifra hudfarge, religion og lignende ;)

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av andeynor
    Hun gjr det s mange her i norge forventer av personer som kommer hit til norge. Hun flger og respekterer deres skikker og deres kultur.
    Hijab er relgist forankret. Jeg kan ikke se at vi forventer at utlendinger skal legge av seg sine relgist forankrede klesplagg ( f.eks hijab, niqab, burka og kalott ) nr de kommer til Norge.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    Jeg m si, det virker som om Adlertag har blandet hidjab med shemag/palestinerskjerf. Da kunne det kanskje forsvares det han sier (KANSKJE!).

P en annen side kjenner jeg litt av bakgrunnen til Adlertag, vet hvor stor ressurs han er p forumet og respekterer ham ganske mye, s det er verdt tenke seg at det han sier her blir sagt nettopp for f de reaksjonene dere her kommer med...
    As you wish.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56
    Sitat Opprinnelig skrevet av haldis
    ta det litt med ro da, folk har rett til mene hva de vil uten bli uthengt.
    jeg syntes trdstarter er en stor ressurs p forumet, selv om jeg ikke altid er enig i det han skriver.
    Trdstarter lanserer pstander for skape opphetet krangel eller for fremprovosere spesifikke utsagn. Hvis du studerer historikken hans, vil du se at det slett ikke er uvanlig at han er finne p BEGGE sider av samme sak - helt til han finner ut hvilken side som genererer mest oppstyr, for s velge den siden. Han er alts det man kan kalle et troll.

Jeg ber deg spesielt legge merke til hvordan jeg oppfatter hensikten med enkelte av innleggene hans. Det er ikke utenkelig at han legger opp argumentasjonen for fremprovosere spesifikke utsagn/legge ord i munnen p andre debattanter - fr du vet ordet av det har du sagt deg enig i ting du ikke aner rekkevidden av.
    Beidh a l leo

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    PF,
    Disse skjerfene er bedre kjent under navnet kifiyya, som er et vanlig Arabisk klesplagg. Det finnes mange fargekombinasjoner, slik som svart og hvit, rd og hvit, helt hvit m.fl. Ordet Palestinerskjerf er et navn som kifiyya fikk av venstresiden i Norge, gjerne de mer radikale av denne politiske retning, da svart og hvit er fargene som vanligvis bres av Arabere som identifiserer seg som Palestinere, enten i selve Israel, i Territoriene eller i den Palestinske diasporaen rundtom i verden. Disse fargene har meg kjent blitt bret i omrdet i lengre tid, siden fr det som idag er Palestinerne slik vi kjenner dem fikk den nasjonale identiteten dem har idag. Selvflgelig er det unntak til dette; Beveger man seg i Gamlebyen/st-Jerusalem eller p Vestbredden/Gaza er det langt fra utelukkende svart og hvit som benyttes av innbyggerne p disse steder.
    Rd Ungdom og andre likesinnede i Norge skal ogs ha det til at rde og hvite kifiyya er "Palestinerskjerf i de Palestinske kommunisters design", alts PFLP og andre lignende grupper (ref webshopen deres p http://www.sosialisme.no). Om dette er riktig er det isfall veldig mange Palestinske kommunister i Jordan/Syria/Egypt og andre land i den Arabiske verden... ;-)

Ad Adlertag s slr vel Bestefar spikeren p hodet her; En ting er konstruktiv kritikk, en annen er trolling.
    Skal sies jeg har lest en del gode innlegg av Adlertag, men s kommer det til tider ogs slikt tull som dette.
    Elite Som En Trensoldat

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Forvrig, om jeg skal lufte mitt syn p denne saken s tror jeg ikke det hadde blitt sett s lyst p av de oppmtte Afghanere dersom Forsvarsministeren hadde stilt p denne tilstelningen uten ha dekket til hret sitt. Andre land, andre regler er vel stikkordet; Nr man er i Afghanistan flger man dette lands kulturelle kodekser ellers kommer man seg ikke langt hos de lokale. Dette sagt s sier jeg absolutt ikke at vi skal finne oss i alt som foregr der. Jeg sttter over hodet ikke henrettelser ihverksatt av lokale rd og steining av kvinner som straff fordi hun ble voldtatt av en bande med menn, og at hun dermed hadde sex med noen utenfor/fr ekteskapet.
    Men en annen side av meg sier at slike ting er s inngrodd i disse samfunnene at det nytter ikke komme fra vesten og pkreve en holdningsendring hos disse folkene, dette skaper bare mer frustrasjon hos begge parter. Uten tvil s er denne delen av verden i vres yne et hull av umoral og fandenskap uten like, akkurat slik dem ser p oss, og som Adlertag sier, s blir ikke vi s glad nr disse nye landsmenn kommer til vrt land og ppeker det dem ser p som vre feil og krever endring; Da blir det alltid et ramaskrik uten like.
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB
    ...Ad Adlertag s slr vel Bestefar spikeren p hodet her; En ting er konstruktiv kritikk, en annen er trolling.
    Skal sies jeg har lest en del gode innlegg av Adlertag, men s kommer det til tider ogs slikt tull som dette.
    Ok, takker for oppklaringen der, Marcus! Fikk ogs vite noe nytt n, og det er at EKTE "palestinerskjerf" er sorte og hvite, i motsetning til bl og hvite, som mange tror (jfr. Yassir Arafat's hode).

Legg merke til at jeg kom fr Bestefar sitt "hammerslag", da:

Sitat Opprinnelig skrevet av PF
    P en annen side kjenner jeg litt av bakgrunnen til Adlertag, vet hvor stor ressurs han er p forumet og respekterer ham ganske mye, s det er verdt tenke seg at det han sier her blir sagt nettopp for f de reaksjonene dere her kommer med...
    Skrevet litt rotete, men jeg mente det samme som Bestefar...:)
    Det var dagens krav p status fra meg!
    As you wish.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    Uff, da. N gikk jeg virkelig p en smell. Ber dere se bort fra det med Arafat - han har selvsagt sort skjerf!
    Vil ogs beklage mitt maktsyke innlegg p slutten der, lite serist...

God helg
    As you wish.

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av spydx
    er det feil vise respekt for kulturen til et annet land og kle seg i henhold til deres skikker?
    Tror du Norske utsendinger som beskte Nazi-Tyskland fr 1939 brukte hakekors og nazi-hilsen ?

Hijab er kjent som politisk uniformering i samme klasse som hakekorset. Hijab er symbolet til militant politisk islam, som forfekter kvinneundertrykking med omskjring, tvangsgifte, resdrap, pisking og steining som hersketeknikker brukt mot kvinner. Politisk islam oppfordrer ogs til drepe alle vantro, det vil si 80 % av jordas befolkning.
    Koranen
    sverdverset 9:5
    dhimmieverset 9:29

Derfor er hijab FORBUDT i Frankrige, Tyrkia og Tunisia.

I Iran er det PBUDT med hijab, og kvinner uten hijab straffes med 15 dagers fengsel og 75 piskeslag.

Vikingene angrep Lindisfarne for forsvare vr norrne kultur mot kristen pvirkning, frontkjemperne forsvarte vr norrne kultur mot jdisk-kommunistisk pvirkning, og vre barn m snart forsvare vr kultur mot militant politisk islamsk pvirkning. Fordi vr norrne kulturs hyeste ideal er vise vre kvinner og brdre FRIHET og RESPEKT.

Strm-Eriksen har i mine yne gjort seg til en forder mot vrt nordiske levesett og verdisyn.
    Jeg mener at hun br g av som forsvarsminister, jeg har ikke lenger tillit til hennes dmmekraft.

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Forvrig, om jeg skal lufte mitt syn p denne saken s tror jeg ikke det hadde blitt sett s lyst p av de oppmtte Afghanere dersom Forsvarsministeren hadde stilt p denne tilstelningen uten ha dekket til hret sitt. Andre land, andre regler er vel stikkordet; Nr man er i Afghanistan flger man dette lands kulturelle kodekser ellers kommer man seg ikke langt hos de lokale.
    Dette faller p sin egen urimelighet, se p den kvinnelige norske ISAF-soldaten p dette bildet :

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av andeynor
    For noe tull!

Hun gjr det s mange her i norge forventer av personer som kommer hit til norge. Hun flger og respekterer deres skikker og deres kultur. Om hun bruker et sjal for dekke til hret nr hun er i Afghanistan, ser jeg ikke noe problem med det. Det bekymrer meg mer at sjal tydeligvis av enkelte blir sett p som et symbol p islams kamp mot vesten, noe det overhodet ikke er!
    Den islamistiske gruppen "Sannhetens Sverd" er imot vestlige klr og make-up, og de truer med halshugge kvinner som ikke bruker hijab. Hvis Strm-Eriksen brukte hijab av frykt for denne gruppen s skaper det en farlig PRESEDENS i samfunnet vrt. Vre politikere har ikke lrt av karikatur-saken, politisk islam vil alltid angripe vre vestlige verdier helt til vi underkaster oss.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle1817123.ece

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av vaskebj
    Dette beviser bare mangel p innsikt og ikke minst bredde hos trdstarter. - Det du gjr her, hjelper ikke veldig p denne fremmedfrykten som rder mange steder. - Flere godtroende sjeler vil svelge det du sier glatt, og det du sier er ogs bare TULL, s det er uheldig at du slenger rundt deg med slike kommentarer.
    Demokratiske bevegelser i muslimske land advarer oss i vesten om at hijab-debatten er et varsel.
    Disse bevegelsene anbefaler oss forby hjjab.
    I England, Frankrige og Tyskland er hijab blitt forbudt i skolen, Danmark og Sverige flger snart etter, og Norges forsvarsminister tar standpunkt FOR hijab, stikk motsatt av hva EU kjemper for.

Les her og f litt innsikt :

http://www.rights.no/rel_symb_gen/se...050405_101.htm

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Meg bekjent s er det kun troende Muslimske kvinner som kan bruke hijab.

Som Koranen sier:
    "O Prophet, tell your wives and daughters and the believing women to draw their outer garments around them (when they go out or are among men). That is better in order that they may be known (to be Muslims) and not annoyed..." (Qur'an 33:59)
    Islam har ingen hndfaste regler til hvordan Muslimske kvinner skal g kledd, s det kan jo se ut til at Strm-Eriksen kanskje ikke har satt seg helt inn i Muslimsk skikk og bruk. (Men det kan jo vre en underbevisthet om at Muslimer stort sett handler med vold, nr de fler seg ansttt, som gjorde at hun "ikke ville ta noen sjangser?")
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII
    Meg bekjent s er det kun troende Muslimske kvinner som kan bruke hijab.
    Hvis dette stemmer, s er jo en vantro (ikke-muslim) med hijab like sttende som se en nger i Ku-Klux-Klan uniform. Frst tirrer vi dem opp med Muhammed-karikaturer og blasfemisk ytringsfrihet, s setter Strm-Eriksen inn ndesttet ved krenke hijaben dems, flott, jeg har n skiftet synspunkt og sttter Strm-Eriksens strategi.

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Hvis du studerer historikken hans, vil du se at det slett ikke er uvanlig at han er finne p BEGGE sider av samme sak
    Jeg har ingen fordommer, kun overbevisninger. Hvis jeg skifter side i en sak, er det fordi jeg har blitt mtt med intelligente argumenter som har overbevist meg. Se f.eks mitt siste innlegg ovenfor her. I starten var jeg imot at Strm-Eriksen brukte hijab, men etter at SWATII forklarte meg logikken og jeg inns Strm-Eriksens agenda, synes jeg n at det var bra at hun krenket symbolet dems. Jeg tror at kvinner kan vre mer slu enn menn, det ser jeg jo p mine egne eks-koner, slik de utnyttet meg.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Sitat Opprinnelig skrevet av Adlertag
    ...frontkjemperne forsvarte vr norrne kultur mot jdisk-kommunistisk pvirkning...
    Hmm, i Sovjetunionen var bare det eie en menorah eller snakke Hebraisk nok til bli sendt til Sibir, eller det som verre var, under pskudd av religist oppvigleri, p samme mte som all annen religion var totalforbudt (ref. ogs hvordan Sovjet behandlet Tadsjikere og Uzbekere som praktiserte Islam i sine land). Tyskland var ikke srlig snille mot jdene sine, og det var heller ikke Sovjet (mye pogromer og religist/rasistisk motivert vold mot jder der ogs opp gjennom rene). Kommunistisk og jdisk (eller sikkhisme for den saks skyld) er to ord som absolutt ikke gr sammen og jeg skjnner ikke helt hvor du vil hen med si noe s dumt og historielst annet enn tirre p deg folk.
    Elite Som En Trensoldat

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    MMB, start din egen trd om jder hvis du er s glad i dem, og ikke spor av hijab-debatten

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Hvis du studerer historikken hans, vil du se at det slett ikke er uvanlig at han er finne p BEGGE sider av samme sak
    Jeg har ingen fordommer, kun overbevisninger. Hvis jeg skifter side i en sak, er det fordi jeg har blitt mtt med intelligente argumenter som har overbevist meg. Se f.eks mitt siste innlegg ovenfor her. I starten var jeg imot at Strm-Eriksen brukte hijab, men etter at SWATII forklarte meg logikken og jeg inns Strm-Eriksens agenda, synes jeg n at det var bra at hun krenket symbolet dems. Jeg tror at kvinner kan vre mer slu enn menn, det ser jeg jo p mine egne eks-koner, slik de utnyttet meg.
    hehe du kan f sagt det ,du gode gamle soladt veteran . og oppi allt det du poster kan jeg ikke si annet enn at jeg setter pris p deg her p forumet=)

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    MMB, start din egen trd om jder hvis du er s glad i dem, og ikke spor av hijab-debatten
    Ppeker bare tullet ditt Adler, vennligst troll videre.
    Elite Som En Trensoldat

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    ...frontkjemperne forsvarte vr norrne kultur mot jdisk-kommunistisk pvirkning...
    Hmm, i Sovjetunionen var bare det eie en menorah eller snakke Hebraisk nok til bli sendt til Sibir, eller det som verre var, under pskudd av religist oppvigleri, p samme mte som all annen religion var totalforbudt (ref. ogs hvordan Sovjet behandlet Tadsjikere og Uzbekere som praktiserte Islam i sine land). Tyskland var ikke srlig snille mot jdene sine, og det var heller ikke Sovjet (mye pogromer og religist/rasistisk motivert vold mot jder der ogs opp gjennom rene). Kommunistisk og jdisk (eller sikkhisme for den saks skyld) er to ord som absolutt ikke gr sammen og jeg skjnner ikke helt hvor du vil hen med si noe s dumt og historielst annet enn tirre p deg folk.
    var ikke bare dem som ble sendt til Sibir ,Gulag ,gjaldt ogs sovjetiske soladter som hadde blitt tatt til fange under den annen verdenskrig ,dem var null verdt for Stalin ,mens derimot Paulus ble godt tatt vare p i sitt fangenskap i Russland.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Sant nok ifanterist, alt som ikke passet inn med formannen sitt syn p ting fikk seg som regel et kortere, lengre eller permanent opphold p ett eller annet utrivelig sted.
    Men for all del, n skal ikke jeg avspore debatten til arme Adler mer...
    Elite Som En Trensoldat

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Hva er vrst ?

1)Skape en opphetet debatt

eller

2)delegge andres debatter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56
    Slapp av og pust gjennom nesen. Hvis det blir for mye OT, s er det ikke verre enn at en mod splitter trden din.
    Beidh a l leo

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Men herremin da Adler, avsporingen er p sporet att, veien er pen, fortsett diskusjonen davel!
    Elite Som En Trensoldat

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Det er ikke lett, nr dere andre kun driver oppholdende strid, og unngr frontale konfrontasjoner.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    n kom jeg litt sent til denne diskusjonen, og har drlig tid, s jeg rekker ikke lese alt. men er ikke dette hva vi forventer av invandrere til Norge; at de innretter seg etter normer og regler vi har?
    Mun galgga cissa du ahccis nastigaphir!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av pjokken
    n kom jeg litt sent til denne diskusjonen, og har drlig tid, s jeg rekker ikke lese alt. men er ikke dette hva vi forventer av invandrere til Norge; at de innretter seg etter normer og regler vi har?
    "Spikeren p hodet, vi forventer....." Regler, om ikke annet s innenfor Norges grenser, men hva med "normer?" Er det ikke vitterlig slik, ikke bare i Norge, men de fleste land at intergreringen av invandrere ikke gr s allverdens bra? Har man ikke nettopp fdt gethoer hvor invandrere, spesielt ifra Muslimske land holder sammen, ofte har egne skoler, butikker, osv.

Fakta er at store deler av Europa, eller "Eurabia" som mange kaller det, begynner nrme seg den proverbiale "krutt tnna," hvor radikale krefter kun venter p den "perfekte storm" for s utlse sitt oppbygde raseri mot sine respektive vertsland, vi s dette i Frankrike, vi ser det i Tyskland og England, hh ja, vi s det i Danmark og Norge under denne tullete karikatur striden.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    SWATII:

Er interessert vite hvordan du vurderer integreringspolitikken i Norge kontra USA, ut ifra det du ser der du bor? Ser man like tendenser i USA som i "Eurabia", eller har vi noe lre fra Statene?

Mitt inntrykk er at man ser de samme tendensene i USA som du her nevner om Europa, vil bare ha dette inntrykket rettet p om det er galt.

Litt OT, beklager.
    As you wish.

Guest
    USA er vel det landet i den vestlige verden som har vrt flinkest til integrere muslimer.....

http://pewresearch.org/pubs/483/muslim-americans

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av PF
    SWATII:

Er interessert vite hvordan du vurderer integreringspolitikken i Norge kontra USA, ut ifra det du ser der du bor? Ser man like tendenser i USA som i "Eurabia", eller har vi noe lre fra Statene?

Mitt inntrykk er at man ser de samme tendensene i USA som du her nevner om Europa, vil bare ha dette inntrykket rettet p om det er galt.

Litt OT, beklager.
    Tror generelt at USA har vrt bedre p integrere innvandrere i USA. Dette har selvsagt mye gjre at USA vitterlig er en smeltedigel av innvandrere ifra hele verden, s p en de facto mte s er selve definisjonen p USA: "Invandrere."

Nr det gjelder Muslimer, s tror jeg ogs at USA har p en bedre mte enn i deler av Europa greid innlemme disse i samfunnet. Mye har med gjre at man ikke har s mange sosiale goder i USA, noe som ogs gjr at de fleste Muslimer er i arbeid. Dette sammen med den mixen USA allerede har med etnisiteter ifra store deler av verden, som gjr at Muslimer ikke "fronter" en mer homogen befolking, slik man finner i Tyskland, Frankrike og f.eks. Norge.

Men jeg aner at visse grupper innen de Muslimske miljene her i USA, p linje med, men dog noen r etter, sakte men sikkert har begynt f visse radikale elementer i sine rekker, noe vi har sett skjer i England, Tyskland og Frankrike.

Det pleide vre slik for opptil kort tid siden at radikaliseringen stort sett om ikke alltid foregikk ifra en talerstol i en Moske. Slik er det ikke lengre. I dag s er de fleste Muslimer som bekjenner seg til det radikale Islam, det vre seg Wahabisme kulturen eller andre fdt sitt syn, i stor grad via internett.

Det strste problemet vi har i dag i USA mht innvandring, er de rundt 12 til 20 millioner illegale, stort sett ifra Mexico og Latin Amerika generelt. Vi har en grense mot Mexico, hvor pr. i dag rundt 5 tusen krysser grensa illegalt vr dag, mange av disse blir sendt hjem igjen, men de fleste blir. For de som flger Amerikansk politikk, s har dette vrt et rimelig hett tema den siste tiden.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Er enig med Artic og Swati at Usa har kommet langt i inntregrering er jo en smeltedigel ifra hele verden ,den verdensdelen som Swati nevner.Men vi henger nok litt langt etter her i furet vrbitt ,bla har mange kvalifiserte skere til stillinger motatt avslag p kansje 50 sknader ,bare pga at dem heter akthar.hassan ,mohammed osv og ikke engang blitt kallt inn p jobbinterju og de som har klart f seg en god stilling -eller starta en meget lnnsom forretning blitt minnet p av srlig Nrk kanalen at den som ble trukket frem tross allt hadde en innvandringsbakgrunn og forblir da innvandrer isteden for en ny landsmann.Dette er bare ett eksempel p hvordan inntregreringsgsprossen stadig blir bremst opp i Norge.
    Videre ser jeg at en annen debattant sier at vi m forvente oss at dem innretter seg etter vre lover -skikker ,det er og blir en selvflge at en oppfrer seg skikkelig enten en er fdt her i landet eller har flyttet hit ,men n det er sagt s har kansje vi som medmennesker noe yte gi ,ja kansje lre av vre nye landsmenn.Har selv jobbet med mennesker i hele mitt yrkesaktive liv ,og det som stadig slr meg er dem som nsker meg god jul ,17mai osv hvis jeg er p jobb p de dagene ,er gjerne mennesker som blir betegnet som innvanndrere.S kansje det ikke er s dummt sprre seg selv ;Hva kan jeg bidra med?
    Og tilslutt ,at vr forsvarsminister brer dette hodeplagget sjenerer meg overhodet ikke ,og fr vi etterhvert flere egnete personell inn i stillinger fra forskjellige kulturer i vrt forsvar ,s ser jeg bare posetivt p det ,det blir jo ett fint gjenspeil av befolkningen p denne arbeidsplasssen som stort sett br bli mer og mer vanlig p de fleste arbeidsplasser.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •