Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 42
    Guest

Turnike-studie ferdig

Kan leses her:

http://www.cinchtight.com/TQREPORT2007.doc

Har ikke lest selv, men skal gjøre det.....

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6
    Temmelig teknisk dokument...

Kva er forresten FSAN sitt syn på turnike i dag? Då eg var under opplæring på MUKS i 2002, utgjekk turnike noko sinnsjukt, og Martins bind var det einaste som skulle surrast rundt ein blødande ekstremitetsstump. Men er ikkje Martins bind strengt tatt ein "mild" form for turnike?
    Peace sells... But who's buying?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Hmm, det spørsmålet slenger jeg meg også med på.

Jeg har lært:
    Turnique skal kun brukes i krise tilfeller, alvorlig traume og langt til nærmeste hjelpeplass.
    Har hørt av dyktigere san folk enn meg at turnique er på vei inn igjen?
    En mann ser en fugl, og så kom det en ape.

Guest
    Tja....turnike er jo omstridt.

Det som står i nivå 2 folderen (ny type) er:

Brukes midlertidig til stans av store blødninger og maks 15 min på.

I praksis vil det si at man bruker turnikeen som et trykkpunkt, for å stanse blødningen, for deretter å gjennomføre stapping eller annen relevant behandling for skaden. Når det er gjort fjerner man turnikeen.

Skal kun brukes midt på låret (evt over skadestedet hvis på lår) eller på øvre tredjedel av overarmen. Dette fordi man i leggen og underarmen har to ben, og mellom disse beina ligger det blodårer. Plasserer man turnikeen der, vil man ikke klare å stanse blødningen grunnet manglende trykk mot disse blodårene.

Link her:

http://www.mil.no/multimedia/archive/00 ... 94761a.pdf

Side 43

Turnikeen som er avbildet her er den jeg har......meget fin.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Hmm, da ser det ut som det er gjeldende, da forholder jeg meg til det.
    En mann ser en fugl, og så kom det en ape.

Moderator/Årets milforumist 2016

Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    25

Re: Turnike-studie ferdig

Sitat Opprinnelig skrevet av Arctic1
    Kan leses her:

http://www.cinchtight.com/TQREPORT2007.doc

Har ikke lest selv, men skal gjøre det.....
    And the winner is MAT?

Den danket ut vinnern fra en tidligere konkuranse CAT ffa mhp brukervennlighet.

Annars så er dette en preklinisk studie som ikke sier noe om turnike er bra eller ikke. Turnike er diskutert en del i andre tråder. På et generellt grunnlag så er turnike mer og mer in i feks USA men Norge er et tradisjonellt antiturniket land. Selv skulle jeg rekomendere at man bruker turniket som førstehjelp ved traumatiske totale eller partielle amputasjoner og at turniketen er på i mer en 15 min om det trengs.
    Minsk, det nye Utopia

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6
    Litt off topic, men eg ser den nye versjonen av UD 4-1-5 Lærebok i Sanitetsfagstjeneste ikkje er tilgjengelig for "allmuen", slik den forrige var. Fins det noko måte å skaffa denne på for ein sansoldat (nivå 3+) som har lyst å friske opp og oppdatere kunnskapen sin?
    Peace sells... But who's buying?

Visekorporal
    Ble medlem
    Jul 2006
    Pondusfaktor
    6
    FSAN spesifiserer at torniquet skal kun brukes i max 15 min, og bare f eks for å komme seg ut av farlig område eller for å gi tid til "arbeidsro" ved stapping av sår etc. I tillegg presiseres det fra FSAN at det er kun den turniqueten som er spesiallaget som skal brukes, IKKE trekanttørkler, belter etc.....

Trinity

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Trinity
    I tillegg presiseres det fra FSAN at det er kun den turniqueten som er spesiallaget som skal brukes, IKKE trekanttørkler, belter etc.....
    Trinity
    Latterlig!
    Herlig at de så behovet for å presisere det..gjennom all opplæring jeg har vært borti går det som en rød tråd at dersom man ikke har utstyret, improvisér..FSAN deler tydeligvis ikke samme syn.

Spør du meg er dette sånn piss som man ikke bryr seg veldig mye med når det brenner på dass...så får man heller ta en runde på det etterpå

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Spennende (om enn litt teknisk) lesning - nå er ikke jeg noen san-mann - men har en CAT i stridssekken "just in case sh*t happens"..

Bedre enn å improvisere noe mens man bedriver sårpakking.

Resultatet i US Army/USMC forsvarer ihvertfall en MAT/CAT pr soldat - bedre å stoppe blødningene en stund, enn å forblø.

Steinar T

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7
    FSAN spesifiserer at torniquet skal kun brukes i max 15 min, og bare f eks for å komme seg ut av farlig område eller for å gi tid til "arbeidsro" ved stapping av sår etc. I tillegg presiseres det fra FSAN at det er kun den turniqueten som er spesiallaget som skal brukes, IKKE trekanttørkler, belter etc.....

Trinity
    Idiotisk om det ikke er tatt forutsetninger for denne presiseringen. Poenget er vel at turnikeen må være så stram at man stanser arterieblødningene, og ikke bare forverrer problemet med å stenge venene. Eller er det slik å forstå at det jeg lærte om turnikeer ikke fungerer lenger fordi de ikke var fabrikkproduserte?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Bedre å amputere hva det måtte være på den forulykkede i ettertid framfor at han skal måtte blø ut ila. minutter fordi vi på død og liv skal følge regulativer utarbeidet hjemme i Norge. Selvfølgelig skal jeg i det lengste unngå å bruke tourniquet dersom det er mulig å yte annen førstehjelp, men en person manko en fot er ikke stort annet å gjøre med mens vi venter og venter og venter på Tyskertene.
    Og forøvrig, dersom jeg tilfeldigvis ikke har NFM sin nyeste "Mobile Medical Concept" taktiske tourniquet til 300.000kr stykket på kropp, så blir det glatt pinne og t-skjorte istellet...
    Elite Som En Trensoldat

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    De koster rundt 30-35$ så hadde jeg vært i varmere strøk hadde jeg nok hatt en i stridsvesten..

MAT : http://www.cybertechmedical.com/TraumaP ... Store.html
    CAT : http://www.narescue.com/Product1.aspx?S ... duct_ID=20

Studiene til amerikanerene går jo også på dette med tid - at det å improvisere en turnike tar ofte litt lang tid, og er lite effektive. (jfr stoppe vener/artierer).

Steinar T

Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av harding

Trinity
    Idiotisk om det ikke er tatt forutsetninger for denne presiseringen. Poenget er vel at turnikeen må være så stram at man stanser arterieblødningene, og ikke bare forverrer problemet med å stenge venene. Eller er det slik å forstå at det jeg lærte om turnikeer ikke fungerer lenger fordi de ikke var fabrikkproduserte?
    Det er en meget god poeng at om du ska bruke tourniquet så ska du brake en som gjør jobben. Annars kan du ende opp med å ØKE pasientens blodtap med en improvisert katastrofe.

Pillgram Larsen og Mellesmo viste i et matrielle fra det første gulfkrig at når man bla slutet med tourniquet så bløde pasientene mindre og flere overlevde. Den som vil lese mer kan bestille deres artikel fra sitt lokale bibliotek.

Tidsskr Nor Laegeforen. 1992 Jun 30;112(17):2188-90.

I praksis vil resultatet bli at turniketen bli værende på til pasienten ankommer feltsykehus. Erfaringen fra moderne konflikter (vg bruk søkfunksjonen får at finne referanser) tilsier at tid fra skade til at pasienten er på sykehus vil være kortere en den tid som det er farlig å ha blodtomt felt. Om man ikke kan forvente en "normal" evakuering så må man se til å få erstattet turniket med noe annet.

Vedr diskusjon om turniket så man se forskellen mellom fag og doktrine. Befinner man seg i en stilling der man er pålagt å følge FSAN´s doktrine vedr bruk av turniket så ska man selfølgelig gjøre dette tras om man er fagligt uenig med dette. Når det gjelder bruk av turniket i strid så er kunnskapsgrunnlaget begrenset, dette gjør at man kommer å være uenig om hva som er det beste. Men det er viktig å diskutere det faglige tras at det finns en etablert doktrine.

Man må huske at alternative metoder til turniket ikke vil være aktuelle som selvhjelp eller makkerhjelp.
    Minsk, det nye Utopia

Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB
    ...
    Og forøvrig, dersom jeg tilfeldigvis ikke har NFM sin nyeste "Mobile Medical Concept" taktiske tourniquet til 300.000kr stykket på kropp, så blir det glatt pinne og t-skjorte istellet...
    Best i test? MAT koster ca 300 kr stykket.
    Minsk, det nye Utopia

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7

Trinity
    I Ranger Medical Handbook ( http://milforum.net/forum/viewtopic.php?t=6313 ) er improvisert torniquet et tilfredsstillende alternativ til feks CAT. Er enig med Trident vedr at det er for dumt at FSAN (evt) går så bastant ut som Trinity har erfart. CAT/Tilsv er foretrukket fordi de kan brukes med en hånd/med svak hånd, på seg selv og at systemet er (relativt) enkelt og virkelig stanser den arterielle blødningen.

Jeg har ikke funnet noe i rapporten til Arctic1 som tyder på at trekanttørkle + magasin ikke virker. Frem til noen viser til det motsatte stoler jeg på improvisasjonen.....
    They've got us surrounded - those poor bastards

Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av zolo
    Jeg har ikke funnet noe i rapporten til Arctic1 som tyder på at trekanttørkle + magasin ikke virker. Frem til noen viser til det motsatte stoler jeg på improvisasjonen.....
    I valget mellom noe, best i test tourniqueten, som virker og noe, improvisert tourniquet, som kanskje virker mot sin hensikt bør valget være enkelt. Men ska du bruke en improvisert når du ikke har "best i test" med deg eller ska du la det være?

Vi vet at improviserte tourniqueter kan gjøre mer skadde en nytte, men vi har ingen annelse om dette har gyldighet for Zolo sin improvisasjon. Den er kanskje super eller et fiasko, ingen som vet. Men det er lett å gjøre en test.
    Minsk, det nye Utopia

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Tourniquet-rapporten er ikke en vurdering av hvordan man skal stanse en større blødning i ekstremiteter. Rapporten er en evaluering av 13 ulike komersielle tourniqueter, som er vurdert ut fra kriteriene (1)monteringstid, (2)evne til å stanse blodtilførsel, (3)feilmonteringer/-bruk og (4)personlig oppfatning. Testene er i tillegg utført (a)med svak hånd og (b) på seg selv - noe som også er forutsetninger i undersøkelsen.

Dersom man legger disse rammene til grunn, vil min improviserte omsnøring stryke! Men det er fordi trekanttørklet ikke er brukelig a)på seg selv, eller b)med kun en hånd tilgjengelig. Mitt tourniquet er derfor ikke beregnet på meg selv, men på andre.

Generelt kan man si at man i sivil sammenheng er skeptisk til bruken av tourniquet, mens man i stridende sammenheng er positiv.

Jeg har aldri vært i tvil om at en komersiell tourniquet er bedre enn en improvisert. Min innvending er imidlertid at jeg heller foretrekker hjelpemidler som kan brukes til flere oppgaver. MAT, som "vant" evalueringen, kan kun brukes som tourniquet. Mitt trekanttørkle er alltid lett tilgjengelig i antrekket, og kan brukes til en mengde: tourniquet, bandasje, fatle, feste av spjelk, "hånd-/fotjern", tau, blending av pågrepne, etc, etc. I tillegg så er trekanttørklet så billig, og enkelt å erstatte at jeg uten å blunke vil kunne bruke det til hva som helst - og lett forlate det. Jeg foretrekker derfor utstyr som kan brukes til mye - fordi jeg må bære materiellet selv....

Pillgram sin (gamle) undersøkelse sier lite om hvorfor improviserte omsnøringer er utilstrekkelig. Den tiden han var i Gulfen, var det fortsatt fasit å legge tourniquet så nært skaden som mulig. I dag vet vi at det er feil. Det er også en mulighet for at pga at soldatene ikke var satt opp med (mye) smertestillende, valgte de å redusere tourniquet-smerten ved ikke å stramme omsnøringen godt nok. Vi vet heller ikke hvilket materiale soldatene la sine tourniquet med. Dersom de brukte fiskesnører eller stive lærbelter kan vi regne med at resultatet ble dårlig.....

Kort tid etter at Pillgram publiserte sin rapport, evaluerte amerikanerne sin innsats i Mogadishu. Mens Pillgram konkluderte med at tourniquet måtte brennes, oppsumerte amerkanerne med at omsnøring reddet liv.... I siste utgave av Traumemanual (Ullevål) skriver han fortsatt at avsnøring ikke skal brukes - men heller sårpakking og komprimerende bandasje. Dette er samtidig som amerikanerne konkluderer med at tourniquet redder liv i Irak. Jeg regner med at Pillgram i manualen beskriver hospitaliserte (stort traumeteam, masse utstyr, ingen trussel, ingen andre arbeidsoppgaver) pasienter, mens amerikanerne beskriver en pre-hospital situasjon - der rammefaktorene er helt annerledes Pillgram sine. Pillgram åpner riktignok for bruk av tourniquet i militær sammenheng (jfr læreboka i Sanitetsfag).

Den er kanskje super eller et fiasko, ingen som vet. Men det er lett å gjøre en test.
    Tenker du på doppler? Hvis du skaffer doppler og pasient som takler smerte, skal jeg stille med mitt improviserte tourniquet + CAT + meg selv... Og hvis jeg gjør en dårlig jobb så skal jeg offentliggjøre det her.....

For øvrig er du herved også utfordret til å komme kjørende innom Rema 1000 i denne casen: http://milforum.net/forum/viewtopic.php?t=5919

;-)

Guest
    En kommentar til mitt forslag på den casen zolo......?

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arctic1
    En kommentar til mitt forslag på den casen zolo......?
    Javisst! Men jeg venter gjerne litt, i tilfelle det er flere her som tilfeldigvis skal innom Rema....

Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av zolo
    Den er kanskje super eller et fiasko, ingen som vet. Men det er lett å gjøre en test.
    Tenker du på doppler? Hvis du skaffer doppler og pasient som takler smerte, skal jeg stille med mitt improviserte tourniquet + CAT + meg selv... Og hvis jeg gjør en dårlig jobb så skal jeg offentliggjøre det her.....

For øvrig er du herved også utfordret til å komme kjørende innom Rema 1000 i denne casen: http://milforum.net/forum/viewtopic.php?t=5919

;-)
    Stiller med doppler men vem ska være kanin?

Får se om det blir en Rema tur ikvell.
    Minsk, det nye Utopia

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20
    Odd objects attract fire. You are odd.

Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    25

Sv: Turnike-studie ferdig

Kommer kun til reklame, hva står det?
    Minsk, det nye Utopia

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Husker ikke, gammel artikkel :/
    Odd objects attract fire. You are odd.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24

Googlesøk på tittel på nevnte artikkel gir endel treff. Se om du har lykken med deg her:

https://www.google.no/search?q=myths...7eEoSvU-K2gtgK
    admin

Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    25

Ser at Tapatalk har tullet med meg. Legger istedet ved nye Anerikanske Prehospitale retningslinjer fra sivil sektor.

An Error Occurred Setting Your User Cookie
    Minsk, det nye Utopia

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    8

Lærte på kurs med redningsmann fra Luftambulansen i år at tourniquet, produsert til dette formålet, er gull verdt så lenge den sitter strammere enn stramt og kutter all blodgjennomstrømning. Han sa også at den kan sitte på i to timer hvis den må. Skjedd litt siden tråden startet?
    "Men da sa Jonatan at det var ting som måtte gjøres, selv om de var farlige, for ellers er jeg ikke noe menneske, bare en liten lort." - Lindgren.

Menig
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    0

Tråden startet i 2007, bare 3 år etter at tourniqueten begynte sakte og sikkert å bli innført i det amerikanske forsvaret. Det var da enda ikke mye statistikk og forskning som kunne legge til grunne gode retningslinjer rundt bruken. Jeg antar at legene på den tiden ville være på den sikre siden, og kom med den anbefalingen at den ikke skulle sitte lenger en 15min. 8 år senere, med et tiår av statistikk fra to kriger har CoTCCC kommet fram til nye konklusjoner basert på god empiri.

Her er forøvrig en god historietime for interesserte:
    Tragedy Into Drama:
    An American History of Tourniquet Use in the Current War

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    16

Nye retningslinjer for TQ kommer... ;-)
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    4

Interessant. Er dette noe som venter på meg i innboksen når jeg møter på jobb om en uke, eller er det år frem i tid? Blir det store omveltninger i hva vi får lov til og ikke får lov til, blir bruken av TQ mer liberal/restriktiv, eller er det stort sett det samme gamle? Kjenner jeg blir nyskjerrig her

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    16

Sitat Opprinnelig skrevet av carebear Vis post
    Nye retningslinjer for TQ kommer... ;-)
    Håpar dei kjem her.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    16

Jeg skal komme med oppdatering når denne foreligger.

Ellers kan man lese litt om vurderingene det nå jobbes med i USA.
    Prosedyrene deres har alltid vært noe anderledes enn våre.
    Og diskusjonene går på flere ulike områder:
    Skal TQ i CUF legges så høyt som mulig, eller noen cm over skaden? (Hittil har vi i Norge benyttet den første for alle fasene, mens de i USA har holdt seg til det siste i alle fasene)
    Skal man revurdere og flytte/bytte ut TQ i TFC/TEC? (Norske retningslinjer har hittil vært å bytte ut TQ, eller legge på en til, men her diskuteres det å flytte TQ lavere. I USA har man lenge valgt å beholde TQ, men dette sees nå på)
    Hvor stramt skal TQ legges (Her beskrives det å stoppe puls nedenfor skaden eller å visuelt se at blødningen har stoppet. Begge deler kan være vanskelig å kontrollere i felt).
    Hvor lenge kan TQ sitte på og løsnes prehospitalt (på et tidspunkt er det "for seint" å løsne TQ og dette gjør mer skade enn å beholde den på med mindre du har de riktige ressursene)
    Hvor mange ganger kan man prøve å konvertere TQ (desto flere misslykkede forsøk, desto mer blod mister pasienten)

Artikkelen kommer her med klare anbefalinger på disse områdene. Jeg vet at de som revurdere de norske retningslinjene kjenner til disse anbefalte endringene til TCCC Guidlines. Så det blir spennende å se om vi tilnærmer oss dem.

https://www.naemt.org/docs/default-s...m.pdf?sfvrsn=2

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    20

Denne dukket opp i fjasbokfeeden min i dag.

På Nasjonal kompetansetjeneste for traumatologi så ble denne artikkelen lagt ut i dag.

Skal omsnøring/turniké brukes i Norge?

Turnike er en gammel metode for å stanse livstruende ekstremitetsblødninger. Metoden ble lagt til side etter en del debatt for 15-20 år siden (se bl.a. Husum H, Gilbert M, Wisborg T, Pillgram-Larsen J. J Trauma 2004;56: 214-5. Prehospital tourniquets: there should be no controversy.) I de siste krigene har den dukket opp på nytt, og er nå standard for militære som førstelinjetiltak ved livstruende ekstremitetsblødninger i fiendtlige situasjoner.

Turniké, bind som brukes til å snøre sammen pulsårene i arm eller ben når en livstruende blødning ikke kan stanses ved trykk direkte mot det blødende stedet. Turnikeet legges som en omsnøring rundt armen eller benet mellom såret og hjertet. Man legger rundt en rem, et tørkle, et belte eller lignende og snurrer det stramt med en stav. Store Norske Leksikon. Bildet viser militær standardversjon.

Ved Boston Marathon bombene ble turniké brukt på mange med ekstremitetsskader, og noen mener de var helt nødvendige, mens andre hevder de var ubrukelige og skadelige. To nye artikler har tatt for seg hva vi vet om bruken (Scerbo M et al., Prehosp Emerg Care 2016 31 epub ahead of print http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27245978, og Ramly E et al., The state of the union: Nationwide absence of uniform guidelines for the prehospital use of tourniquets to control extremity exsanguination, J Trauma Acute Care Surg. 2016 May; 80: 787-91 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26885993).

American College of Surgeons – Committee on Trauma har nå i samarbeid med Department of Homeland Security startet en kampanje for tidlig bruk av turniké ved livstruende blødninger som ikke kan kontrolleres med kompresjon, elevasjon, dyp pakking og stramt elastisk bind – som fortsatt er standardmetoden for kontroll av ekstremitetsblødninger fra penetrerende skader. Se de nye retningslinjene og informasjonsmaterialet her (American College of Surgeons) og her (Department of Homeland Security). Turnikéen har altså gått fra å være bandlyst til en nødforanstaltning ved livstruende blødninger som ikke kan kontrolleres med andre metoder – se hvordan på side 52 i Save Lives, Save Limbs læreboken her.

Turniké er ikke uten problemer og bivirkninger. Den kan medføre venestase, som gir økt blødning og større risiko for kompartmentsyndrom, og den kan ikke stoppe blødning fra arterier i beinmargen. Den kan gi iskemi av et større område enn det skadde fordi den legges over skaden, og reperfusjonen som oppstår når den løsnes kan gi arytmi og blodtrykksfall. Det er altså viktig at turniké ikke ligger lenger enn høyst nødvendig – til pasienten er utenfor farlig sone eller blødningen kan håndteres bedre.

Turniké som legges på etter at pasienten er i sjokk har dårlig effekt. Ved blødninger som ikke kan kontrolleres på andre måter bør den altså legges rask.

I forbindelse med innføring av prosedyren for «pågående livstruende vold – PLIVO» foreslo NKT-Traume i sitt høringssvar at opplæringsprogrammet skulle inneholde en kort oppfriskning i behandling av livstruende blødninger, se her. Dette ble ikke tatt til følge i utformingen av opplæringen. Vi tror likevel det kan være nyttig å oppfriske ikke bare bruk av turniké, men også behandling av livstruende ekstremitetsblødninger med standardmetode.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    16

God artikkel med gode linker.
    Artikkelen er myntet på det sivile, og påvirker ikke i utgangspunktet Forsvarets bruk.
    Men flere og flere ønsker å ha det som en prosedyre sivilt også, og pr nå så er det ikke gitt nasjonale retningslinjer vedrørende sivilt bruk. Lokale helseforetak har derimot begynt å innføre det enkelte steder.
    Jeg er helt enig i at dette er noe som må tas opp og lages nasjonale retningslinjer for i Norge.
    USA forsøker jo å gjøre dette. Sette en standard med klare retningslinjer og evtuelle anbefalinger. Pr nå mangler man en del tallmateriale på bruk på barn og eldre og på pasienter med medisinske sykdommer i tillegg. Det kan tenkes at disse kan reagere dårligere på TQ enn den kategorien vi normalt forbinder med soldater.
    I USA har man tydeligvis gått for å anbefale TQ sivilt. Jeg mener helt klart at det er et viktig prehospitalt verktøy sivilt, til rett tid og sted.
    Det som er viktig å poengtere er at man må ha god og riktig opplæring. Og sånn sett er jeg skuffet over at PLIVO-opplæringen ikke har fulgt anbefalingene rundt opplæring på blødningskontroll.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    16

Må berre ta tak i dette med nasjonale prosedyre. I det pre-hospitale Norge i dag finnes det omtrent ikkje nasjonale prosedyrer. PLIVO og AHLR er dei einaste to prosedyrene som er like uansett kvar du er i landet. Bortsett frå desse to så køyre alle foretak sine eigne prosedyrer på der meste.
    Når det gjeld tournique i PLIVO samanheng, så kjem det nok. Men no i første runde valde ein å køyre det enklast mulig for å få alle opp på eit nivå som ein kan jobbe vidare med.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

TQ er et verktøy for blødningskontroll som fungerer meget bra i konteksten det er tiltenkt - selvhjelp eller makkerhjelp der annen form for blødningskontroll ikke er hensiktsmessig.

Stridskontakt er jo et godt eksempel, masseskade med høy forekomst av penetrerende skader eller amputasjoner som følge av eksplosjon/splinter etc. Slike situasjoner gjør det meget krevende å kontrollere blødninger, og bruk av TQ vil frigjøre kapasitet til å gjennomføre andre behandlinger, på flere pasienter.

Som med alt så trengs det opplæring og trening for å bruke dette riktig, og man må være kjent med farene forbundet med turnike-bruk.

Dette til tross, amerikanske studier har ikke kunnet peke på en eneste amputasjon som skyldes bruk av TQ - det har stort sett skyldtes skadeomfang eller post-operative infeksjoner.

Med noen unntak selvfølgelig, evaktider i Norge er såpass kort til kirurgisk behandling at reperfusjonsskader ikke burde være en begrensning, IMO.
    It's not about surviving, it's about winning.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    16

Stemmwr ikke helt det med at det ikke er dokumentert amputasjon som følge av TQ.
    Sitter TQ for lenge på, så vil det føre til vevsdød og amputasjon.

https://www.naemt.org/docs/default-s...m.pdf?sfvrsn=2

PFC tar dette på alvor og gjør tiltak i prosedyrene for å motvirke disse og andre skader som følge av TQ-bruk. Norge er helt på ballen her, og som sagt så kommer jeg tilbake til hva man i Forsvaret ender opp med av nye bestemmelser.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

Litt upresist av meg.

Jeg mente i Irak og Afghanistan på US soldater.

Jeg har lest kasuset på den hendelsen som det refereres til i 2012, og det var mye som burde vært gjort i forkant.

Det står videre i rapporten at to "non-coalition" casualties måtte amputere grunnet TQ som satt på lenge.

Ikke akkurat skyhøy forekomst. Det er vel et bedre utfall enn å dø, skulle jeg tro.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    16

Ja, riktig at det er lave tall. Og de må tilstrebes å holdes lave. Mye av årsaken er gode tourniqueter, god opplæring og riktig bruk, og ikke minst kort evakueringstid. Feiler man på noe av dette, er det som mange andre medisinske prosedyrer, mulighet for å påføre våre pasienter mer skade og også død.
    Men det skal være sagt, jeg er en stor tilhenger av TQ.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

Jepp, enig.

Mortalitet og morbiditet må minimeres/reduseres, spesielt med tanke på inngrep/behandlinger iverksatt av førstehjelper.
    Det krever gode turnikeer, opplæring, trening og riktig bruk.

Improviserte turnikeer, som man hadde før i tiden, fungerer meget dårlig, og er en av grunnene til den store skepsisen. Andre grunner var feil bruk (man la den på feil sted).

Jeg personlig er tilhenger av "high and tight" under CUF, og utbedring under TFC -> med da fokus på å erstatte TQ.

Det er verdt å merke seg at Canadian Forces og 75th Ranger Regiment har 100% save rate etter innføringen av TCCC programmer.

Tilpasset MILFORUM søk

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter