Milforum - diskusjonsforumet for alle tema fra sikkerhets- og forsvarspolitikk, taktikk og stridsteknikk, rekruttering og utdanning, nyheter og analyser, informasjon om forsvar og samfunnssikkerhet, utstyr og materiell, aktuelle hendelser og militærhistorie, til politi, sivilforsvar og annen type beredskap

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv (global main ad)
Side 4 av 4 FørsteFørste ... 234
Viser resultatene 121 til 150 av 150

Tråd: Hva er grunnleggende soldatferdigheter?

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Dette kan nok være i nærhet for hæren, men hva med sjø og luft? Både sjø og luft får inn grunnleggende ferdigheter på Madla, men er det akkurat disse? Og på hvilket nivå?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OF-2 Kaptein / S-5 Milforum
    Ble medlem
    2006
    For Sjøforsvaret er vel de viktigste ferdighetene å finne her:

At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005

Re: Hva er grunnleggende soldatferdigheter?

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Dette kan nok være i nærhet for hæren, men hva med sjø og luft? Både sjø og luft får inn grunnleggende ferdigheter på Madla, men er det akkurat disse? Og på hvilket nivå?
    Frå mi tid på rekruttskulen på Madla for eit par år sidan (1983), då var det mykje slutta orden. Litt skyting med Ag3, ein feltøvelse inne på HH. Litt ABC, litt teori om diverse, og enda meir slutta orden. Vi hadde kanskje litt sanitet. Og rekrutt skulen varte i heile 6 veker + ei veke innrykk.

Etter rekruttskulen var det 0 slutta orden, ca 5 t med skyting. Tenestegjorde på eit Penguin verkstad, vi fekk beskjed om at vår jobb var å laste missiler uansett kven som skaut på oss.

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2008

Hehe, det er som han over sier. Den korte rekruttskolen på madla er hovedsaklig nok til å komme inn i et militært mindset og lære de grunnleggende reglene for forsvarlig håndtering av geværet, for min del var det rett over på flere uker med skolebenk på olavsvern før vi begynte å reise korte turer på sjøen med mtben for å trene på sikkerhet.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Så det vi sier er at det ikke finnes faktiske krav til grunnleggende ferdigheter ALLE soldater alltid skal beherske?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2008

Jeg skjøt 20 skarpe skudd i løpet av mine 12 måneder for å si det sånn, så det finnes ingen slik mal på tvers av forsvarsgrenene som jeg kan bekjenne meg til ihvertfall. Hadde vel en enkelt dag der ordet kontaktdriller ble nevnt.

Men på den annen side fikk jeg veldig god opplæring til å fylle min rolle på båten, og det er jo det viktigste tross alt.

Edit:
    Eller i den grad det finnes pensum som grunnutdanningen til alle våpengrenene omfatter så som vernemaske og abc, våpen, sanitet, sluttet orden osv, så er det minste felles multiplumet så lavt at det ikke er adekvat til noe særlig uansett.

Edit 2:
    Har jeg kommet for sent til festen og ikke skjønt at tråden er ment å være kun for hæren?
    Sist endret av Navytimes; DTG 052053A Jan 13 kl Saturday

OR-3 Spesialist
    Ble medlem
    2006
    Som akademiker, men med sans for friluftsliv så vil jeg si uten å rangere:
    • Ta vare på seg selv (bekledning, mat, hygiene, biuvakering, kart&kompass etc.)
    • Ta vare på andre (sanitet, texas-sibir, etc.)
    • Våpentjeneste
    • Motta, forstå og utføre ordre, og på sikt - løse oppdrag selvstendig, enten alene, som en del av patrulje, tropp eller bataljon, og selv være klar over sin rolle og funksjon i forhold til resten av systemet.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009
    Vi snakker her om de kjerneferdigheter alle soldater må ha i bunn uansett rolle og forsvarsgren. Når dette skal kokes ned til noen få enkle punkter er AGR uten tvil den som er på her.

At KNMHHs rekruttutdanning kanskje ikke har det beste ryktet på seg er så sin sak... Og det finnes reglementer som regulerer hvilke minstekrav soldater skal oppfylle. Hæren har sin Grunnleggende soldatutdanning, mens Luft har sin Grunnleggende og Videregående soldatutdanning. Hva Sjø har av reglementer husker jeg ikke på stående fot, men antar de har noe tilsvarende (og de deler jo rekruttskole med Luft).

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005

Sitat Opprinnelig skrevet av kilopapa Vis post
    Vi snakker her om de kjerneferdigheter alle soldater må ha i bunn uansett rolle og forsvarsgren. Når dette skal kokes ned til noen få enkle punkter er AGR uten tvil den som er på her.

At KNMHHs rekruttutdanning kanskje ikke har det beste ryktet på seg er så sin sak... Og det finnes reglementer som regulerer hvilke minstekrav soldater skal oppfylle. Hæren har sin Grunnleggende soldatutdanning, mens Luft har sin Grunnleggende og Videregående soldatutdanning. Hva Sjø har av reglementer husker jeg ikke på stående fot, men antar de har noe tilsvarende (og de deler jo rekruttskole med Luft).
    No vil eg legge til at mi beskrivelse var frå 1983, då var KNMHH rekruttskule for marinen og ingen andre. Den landbaserte delen av sjøforsvaret hadde eigen rekruttskule. I marinen har ikkje menige personleg våpen og skulle ein komme i ein slik situasjon at marinegastane skulle komme i den situasjonen at dei måtte bruke ein AG3, då er det absolutte siste forsvar. Slik var tankegangen då på tidleg 80 tal.
    Når sjøforsvaret sendte eit fartøy til Persiabukta under den første gulfkrigen hadde dei ein stans i England for at mannskapa skulle få opplæring i bruk av Mp5.

Eg håpar og trur at KNMHH er noko heilt anna i dag enn det var i 1983, eg og er einig i AGR sin definasjon av kva som er grunnleggande soldatferdigheiter.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Så det vi sier er at det ikke finnes faktiske krav til grunnleggende ferdigheter ALLE soldater alltid skal beherske?
    Ingen krav nei, men du har GSU (Grunnleggende soldatutdanning) med flere nivåer som blir en guide for utdanning av soldater.

Du kan jo si at "Godkjent X" er det nærmeste du kommer noen form for krav til resultat.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

OR5+ Sersjant 1.klasse / Vingsersjant
    Ble medlem
    2010
    Jeg har forsåvidt en vag mistanke om at man kanskje bør skille mellom soldater og gaster, for å si det slik.

Det er vel ikke gitt at alle matroser bør kunne ta grop?
    "A toast, to absent friends, In Memory Still Bright"

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Jeg har forsåvidt en vag mistanke om at man kanskje bør skille mellom soldater og gaster, for å si det slik.

Det er vel ikke gitt at alle matroser bør kunne ta grop?
    nei, men det kan heller ikke alle i hæren.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR5+ Sersjant 1.klasse / Vingsersjant
    Ble medlem
    2010
    Kanskje litt flåsete formulert, mene, la oss prøve å se hvor tanken fører oss:

Når dere snakker om grunnleggende kunskaper, så er det snakk om en mal som kan passe alle i kongens klær?
    Dvs et minste felles multiplum for grenader Hansen i panserbataljonen, kvartermester Hansen på en fregatt, flyvåpentekniker Hansen og General Hansen?(i tillegg til HV-mann Hansen)

Jeg vil vel tro, tildels ut fra debatten her, at en slik liste ikke vil kunne finnes. Dvs, innenfor et spesiale kan man finne en slik liste, slik at man kan skille en dårlig flytekniker fra en god flytekniker.

Det eneste jeg ser for meg at alle disse forskjellige stillingene har til felles, er situasjonsforståelse. Altså evnen til å lese en situasjon og se hvordan man best mulig kan løse den med de verktøy som foreligger. En forståelse av hvilket nivå som man befinner seg på, samt at man er ydmyk nok til å innse dette(og ikke havner her: http://en.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger_effect ).

Men da er vi kanskje over på offisersrollen?
    "A toast, to absent friends, In Memory Still Bright"

OF-2 Rittmester / fung S-1 & S-4 Milforum
    Ble medlem
    2006
    Hvis man fokuserer snevert på den primære rollen til den enkelte, så kan det sikkert tenkes at en maskinassistent på en fregatt aldri vil ha bruk for å benytte våpen, kunne kle seg på vinterstid, slå opp telt etc, ferdigheter som en infanterist (og de fleste andre hærsoldater) må ha i bunnen. Nå vet jeg ikke hva slags utdanningssystem tyskerne hadde i sin tid, men de klarte i hvert fall å få noen tusen gaster fra senkede jagere til å fungere adekvat som infanterister under Narvik-felttoget. Hvor skal man sette listen for hva absolutt alle i Forsvaret bør kunne?

For landsoldater slutter jeg meg stort sett til listen til AGR416 over, men jeg er slett ikke overbevist om at den også gjelder alle i Luft, Sjø eller Cyber.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-4 Ledende spesialist
    Ble medlem
    2011
    Absolutt alle i Forsvaret bør ha en nogenlunde bra fysisk form. Hovedkvarter kan ødelegges, båter kan senkes og kjøretøy kan streike eller bli ødelagt. I tillegg bør alle kunne å bruke skytevåpen av ett eller annet slag.(inkludert feltpresten og kokkene)
    Trøste og bære,Erna

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005

Skal ikkje sei det sikkert, men eg har blitt fortaldt at norske feltprestar er dei einaste eller blant dei få feltprestar som bere våpen.

OF-3 Major
    Ble medlem
    2004
    Dette er vel oppe til revurdering av ulike interne og eksterne instanser regner jeg med. Mon tro om de finner noen gode tips her

OF-1 Løytnant / S-2 Milforum
    Ble medlem
    2008

Sv: Hva er grunnleggende soldatferdigheter?

En gammel, men spennende tråd. Etter min oppfatning bør alle soldater i kongeriket kunne oppholde seg i og delta i en lagsbase og oppover (troppsbase etc) i et område like bak fronten uten å utgjøre en ekstra belastning på de øvrige soldatene.

Dermed må soldaten kunne ta vare på seg selv og sitt personlige utstyr under alle norske forhold.
    Soldaten må kunne bemanne en vaktpost, og dermed kunne rutiner for inn/utpassering.
    Soldaten må kunne bli tildelt en nærforsvarsposisjon, utbedre denne med skjul og dekning, forstå instruksjonene om høyre/venstre begrensning, grunnpunkt etc.
    Soldaten må kunne bruke sitt våpen og eventuelle lagsvåpen (som ofte er plassert i vaktposten).
    Soldaten må kunne ABC-vern og elementær sanitet.
    Soldaten må ha grunnleggende kunnskaper om krigens folkerett, slik at han ikke skyter bestemor eller FI-soldater som forsøker å overgi seg.
    Tegn og signaler (dumt å avsløre posisjonen fordi matros Hansen ikke forstår hva lagfører prøver å gi beskjed om og må rope.)

Med disse kunnskapene slipper i det minste resten av laget å passe på vedkommende, eventuelt passe seg for vedkommende.

I tillegg burde alle kunne:
    Kart og kompass
    Meldingstjeneste
    Observasjonsteknikk, måloppdagelse
    Fremrykningsteknikker (av typen unngå silhuett, ikke nødvendigvis ild og bevegelse)
    Målangivelse
    Samband

Forøvrig overtar HV soldater fra alle grener og tjenestestillinger. Tidligere presteassistenter er observert på kanonlag i utrykkningstropp. Da er grunnlaget tynt og vedkommende ble en belastning for laget.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Ble medlem
    2006

Jeg ser jeg stadig på laptopen min har liggende HVUP/L, Heimevernets Utdanningsprogram for Landheimevernet, fra 1999. Dette er altså land, ikke sjø eller luft! Der kan man gå til hoveddeler, videre nedover et hierarki til utdanningsmål, undervisiningsmål og ned på enkelte handlinger.

Hvis vi starter med det helt overordnede, Enkeltmannsutdannelse, nivå 1, har vi da et overordnet mål:

HV-soldaten skal gjennomprogrammet gis den grunnleggende teoretiske, praktiske og holdningsskapende bakgrunn for å løse HV's ulike oppdrag.

Så kan man gå videre på f.eks. det som vil være aktuelt for en geværsoldat:
    Våpentjeneste AG3, utdanningsmål: HV-soldaten skal selvstendig utføre bruk av, og vedlikehold av våpenet samt anvende aktuelle sikkerhetsbestemmelser for våpen og ammunisjon

Våpentjeneste M72, utdanningsmål: HV-soldaten skal selvstendig utføre bruk og vedlikehold av våpenet, samt anvende aktuelle sikkerhetsbestemmelser for våpen og ammunisjon

Felttjeneste, utdanningsmål: HV-soldaten skal være i stand til å overleve under feltforhold, løse tildelte oppdrag og bevare stridsevnen

Fysisk fostring, utdanningsmål: HV-soldaten skal selvstendig utføre bruk av kart og kompass

Informasjon, utdanningsmål: HV- soldaten skal vite om Heimevernets organisasjon og egenart og forstå regler og bestemmelser om tjenestegjøring

Miljøvern, utdanningsmål: HV- Soldaten skal vite om øvelsens/treningens miljømål og selvstendig utføre miljøvern i eget område basert på lokale forhold.

ABC-tjeneste, utdanningsmål: HV-soldaten skal selvstendig utføre og lede ABC- verntiltak i HV-troppen i strid under trussel om, og under påvirkning av ABC-stridsmidler

Sluttet orden, utdanningsmål: HV-soldaten skal selvstendig utføre vakttjeneste, opptre korrekt i uniform, samt utføre eksersis

Feltarbeider/ingeniør, utdanningsmål: HV-soldaten skal selvstendig utføre kamuflasje, samt under ledelse utføre aktuelle hinderarbeider

Vintertjeneste, utdanningsmål: HV-soldaten skal forstå de teknikker som gjør ham i stand til å opprettholde stridsevnen over tid under vinterforhold, og selvstendig utføre disse under løsning av tildelte oppdrag

Sanitetstjeneste, utdanningsmål: HV-soldaten skal selvstendig utføre livreddende førstehjelp, samt under ledelse utføre transport av syke og sårede (Tass) i eget lag

Som sagt, under hvert utdanningsmål kommer man til ett eller flere undervisningsmål, og under hvert av disse en eller flere handlinger. Jeg kan som eksempel ta ett utdanningsmål, felttjeneste:

Under dette har vi følgende undervisningsmål:

01 HV-soldaten skal selvstendig utføre enkeltmannstiltak ved “Klar til strid”, herunder kamuflere seg selv og sitt utstyr,
    samt vite hvilke avdelingstiltak som iverksettes.
    02 HV-soldaten skal selvstendig utføre aktuelle vakt og beredskapsfunksjoner, herunder riktig tiltak ved ulike
    stridsberedskapsgrader og observere/melde uregelmessigheter i eget ansvarsområde.
    03 HV-soldaten skal under ledelse etablere feltbivuakk samt selvstendig betjene oppvarmingskilder på en riktig, effektiv
    og sikker måte.
    04 HV-soldaten skal under ledelse benytte aktuelle varslingsanordninger samt vite om sektorvirkende ladninger.
    05 HV-soldaten skal vite om aktuelle patruljetyper og selvstendig utføre tjeneste som mannskap i oppklaringspatrulje.
    06 HV-soldaten skal forstå hensikten med adgangskontroll samt selvstendig utføre slik tjeneste.
    07 HV-soldaten skal forstå krigsfangers plikter og rettigheter samt under ledelse behandle og visitere fanger.
    08 HV-soldaten skal under ledelse benytte aktuelle håndgranater/brannflasker.

For å ta ett av disse, f.eks. 03:
    Handlinger:
    B0104E001 Teltduk som kappe og regnslag
    B0104E002 Oppsett av 5-, 7- og 10-dukstelt
    B0104E003 Optimus 111: Bruk og vedlikehold
    B0104E004 Fyringsvakt
    B0104E005 Bruk og tilberedning av stridsrasjon
    B0104E006 Nødbivuakk sommer
    B0104E007 Nødbivuakk vinter
    B0104E008 Improviserte bivuakker
    B0104E009 Lagstelt

For hver av disse har man igjen en momentliste, henvisninger etc. for leksjon.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OF-1 Løytnant / Ass S-4 Milforum
    Ble medlem
    2004

Hvor stort er egentlig det arkivet ditt?
    Odd objects attract fire. You are odd.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2008

Det ringer vel en bjelle når man tenker at dropbox i år gikk fra 100 gig til en terabyte.

Ble medlem
    2006

Den versjonen av HVUP/L fra 1999 er bare på 32,8 MB.

OF-1 Løytnant / Ass S-4 Milforum
    Ble medlem
    2004

Hvor mye har du alt i alt om forskrifter, KOPer, reglementer o.l.?
    Odd objects attract fire. You are odd.

Ble medlem
    2006

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    En gammel, men spennende tråd. Etter min oppfatning bør alle soldater i kongeriket kunne oppholde seg i og delta i en lagsbase og oppover (troppsbase etc) i et område like bak fronten uten å utgjøre en ekstra belastning på de øvrige soldatene.

Dermed må soldaten kunne ta vare på seg selv og sitt personlige utstyr under alle norske forhold.
    Soldaten må kunne bemanne en vaktpost, og dermed kunne rutiner for inn/utpassering.
    Soldaten må kunne bli tildelt en nærforsvarsposisjon, utbedre denne med skjul og dekning, forstå instruksjonene om høyre/venstre begrensning, grunnpunkt etc.
    Soldaten må kunne bruke sitt våpen og eventuelle lagsvåpen (som ofte er plassert i vaktposten).
    Soldaten må kunne ABC-vern og elementær sanitet.
    Soldaten må ha grunnleggende kunnskaper om krigens folkerett, slik at han ikke skyter bestemor eller FI-soldater som forsøker å overgi seg.
    Tegn og signaler (dumt å avsløre posisjonen fordi matros Hansen ikke forstår hva lagfører prøver å gi beskjed om og må rope.)

Med disse kunnskapene slipper i det minste resten av laget å passe på vedkommende, eventuelt passe seg for vedkommende.

I tillegg burde alle kunne:
    Kart og kompass
    Meldingstjeneste
    Observasjonsteknikk, måloppdagelse
    Fremrykningsteknikker (av typen unngå silhuett, ikke nødvendigvis ild og bevegelse)
    Målangivelse
    Samband

Forøvrig overtar HV soldater fra alle grener og tjenestestillinger. Tidligere presteassistenter er observert på kanonlag i utrykkningstropp. Da er grunnlaget tynt og vedkommende ble en belastning for laget.
    Ja, mye interessant i denne tråden.

Ble medlem
    2006

For øvrig hadde en av de opprinnelige bidragsyterne på tråden denne listen for mer enn ti år siden:

Min liste:

1. Skyting primærvåpen (AG)
    2. Valg av ildstilling
    3. Målangivelse og grunnpunkter
    4. Sanitet
    5. Avstandsbedømmelse
    6. Våpenkjennskap MG
    7. Samband

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009

Bra liste, mangler «Frem/tilbake rykkning»; altså ikke i rammen av lag men å forstå sin egen eksponering

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006

Tror jeg knapt har fått opplæring på halvparten av det der i min militærtjeneste som har vært fra luftforsvaret, SHV-U og nå de siste ti årene i land-HV. Så det er ikke for ingen ting jeg har "Soldaten i felt" og "Infanterioffiseren i felt" som toalettlektyre (i stedet for mobil) hjemme. Når siste bok er lest, er det bare å begynne på nytt. Teoretisk? "Ja", men det er det beste utgangspunktet jeg har...
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2017

Enig der, Simplex. Samme situasjon for meg da jeg fortsatt var inne i tjeneste (UBMP Luft, HV, I-Styrke Claymore). Veldig lite opplæring.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2013

Og her var jeg infanterist og fikk ett år med grei innføring på alt det og ble ikke en gang kalt inn mens folk som knapt har hatt grønn tjeneste plutselig er forventet å fungere som infanterister i HV fordi "rekrutten dekker jo alt". Er det rart at jeg er skeptisk til HV konseptet og heller ville sett at man får ett reservesystem som i hvertfall til en viss grad gjør nytte av den delen av tjenesten du lærte desidert mest av dvs etter rekrutten?

Rekrutt
    Ble medlem
    2017

Enkeltmannsferdigheter:

Flytte - Fremrykningsmetoder, valg av fremrykningsvei etc.

Observere - Observasjonsteknikker, avstandsbedømming etc.

Snakke - Målangivelse, meldingstjeneste, samband etc.

Skyte - Bruk av eget våpen, valg av ildstilling etc.

Sanitet - CUF, MARCH etc.

Ferdigheter i lagsramme:

Stridsdrill A - Klar til strid
    Stridsdrill C - Forberedt stillingsbesettelse
    Stridsdrill D - Reorganisering

Stridsdrill 1 - Hurtig stillingsbesettelse
    Stridsdrill 2 - Ild og bevegelse
    Stridsdrill 3 - Ta stilling/grop

Bakgrunnen min er erfaringer som troppssjef HV. Dette vil jeg si er det som minimum trengs for å få soldater som fungerer nogenlunde i rammen av et geværlag uten å gjøre seg helt bort, men jo flere uerfarne og usikre soldater, jo større er kravene til trygge og gode lagførere.

Det å ta vare på seg selv i form av å holde seg tørr, spise og drikke, få seg søvn etc må man kunne regne med at de fleste kan og heller føre kontroll enn å bruke verdifull treningstid på å ha leksjoner på dette. Primus, multifuel og annet vil også ha siste prioritet og ordnes som regel i lagene når behovet kommer.

Det er ikke perfekt, men det funker greit. Fokus mot den spissere enden hvor man får lite til ingen sjanse til å få erfaring og trening i det sivile og konsekvensene er størst dersom manglene er tilstede når det trengs.

Side 4 av 4 FørsteFørste ... 234
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Bokmerker

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •