milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Side 3 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 154
    OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    188 innlegg
    Sitert
    374 innlegg
    Denne tråden har vel sklidd ut til å dreie seg om "kjekt å kunne"-disipliner, ikke grunnleggende disipliner. Som det så riktig blir sagt her så krever nærkamp mye repetisjon. Hvis enkelte avdelinger har behov for den slags ferdigheter så gi dem opplæringen. Men da som videregående opplæring - ikke som grunnleggende soldatferdigheter.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

2. Liker LVGRP99, Niko likte dette
    Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Å legge nærkampen inn i FYFOen må jo være en bra løsning.

I steden for å løfte vekter burde man heller trene nærkamp. Det er kjempegod trening samt veldig relevant.
    Ass'n titties

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Pistol skyting er IKKE etter min mening noen grunnferdighet ALLE soldater bør kunne. Pistol er her hjemme stort sett bare et "nødverge-våpen" for personell i høyere staber på kontorer/bunkerbygg og for ikke-stridende personell i sanitetsavdelinger. - Dog må naturligvis de som har utlevert Glock beherske skyting med denne og det gjelder jo også i stridende avdelinger, eksempelvis geværkompaniets PV-lag med PV skyttere som bærer Glock. - Unntak II er INTOPS hvor moderne våpenutrustning også er pistol og nærmest blitt et allemannseie, der må skyting med pistol bli en grunnferdighet på lik linje med skyting med "angrepsrifle".

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    235 innlegg
    Sitert
    322 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Fjellvåk
    Pistol er her hjemme stort sett bare et "nødverge-våpen" for personell i høyere staber på kontorer/bunkerbygg og for ikke-stridende personell i sanitetsavdelinger.
    I krigstid og i internasjonale operasjoner av typen Afghanistan/Irak er det ingenting som heter ikke-stridende militært personell. Spesialister slik som EOD og sanitet har vist seg å være prioriterte mål for insurgents/terrorister framfor vanlige stridende soldater da dem vet at å drepe slike vil skade muligheten for det stridende personell å gjennomføre sine operasjoner like bra. På samme måte som konvoier og folk som ofte omtales som REMFs blant frontlinjeavdelingene veldig ofte er utsatt for anslag; Uten forsyninger kan ikke krigen driftes, og dette vet tjuvene godt. Derfor er en særdeles solid utdanning og vedlikeholdstrening på grunnleggende soldatferdigheter en nødvendighet for alle, ikke bare for dem som sitter baki en CV90.
    I Irak er det EOD-personellet som statistisk sett har lidd de største tap blant Amerikanske styrker mener jeg å ha hørt, og å ha et stort rødt kors på kjøretøyene er en invitasjon om å tiltrekke seg ild fra fiendtlige elementer (gratis shishah til den som treffer "midt i blinken" med RPG!). Hvorfor Norske sanitetsavdelinger i Afghanistan opererer med røde kors, armbind og annen lur merking er en gåte for meg, men jeg ser for meg at det trolig er fordi noen offiserer av den eldre garde sitter på MUKSen med hodene sine tilbake i de gamle gode gentlemans-dagene og tror at slike avdelinger aldri vil bli sett på som mål og at også terroristene vil se på og respektere dem som beskyttet personell. Disse dagene er talte og nå gjelder det å flytte tankesettet fram i tid. Forøvrig, slik ser en del av de sivile ambulansene ut her til lands, bare som en illustrasjon på at sanitetspersonell, sivil som militære, effektivt sett ikke lenger er beskyttet personell ihht. konvensjoner og underskrifter:
    http://www.hnn.co.il/images/albums/2481_39262.jpg

Hadde det vært opp til meg skulle også sanitets-SISUene hatt topcover med 12.7, evak-laget oppsatt eller hatt tilgang til MG3, ingen armbind på sanitetspersonellet/vekk med store røde kors og heller innført en subdued og annen diskret merking slik at dem kjapt kunne bli identifisert som sanitetspersonell blant egne/andre egne.
    Elite Som En Trensoldat

OR-6 Oversersjant (m)
    Ass S-4 Milforum

Ble medlem
    2012
    Nevnt
    29 innlegg
    Sitert
    101 innlegg
    Bump!

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    235 innlegg
    Sitert
    322 innlegg
    Ja har du noe spesielt å komme med eller å tilføye i tråden etter vel 5 1/2 år siden siste innlegg, eller hur?
    Elite Som En Trensoldat

OR-6 Oversersjant (m)
    Ass S-4 Milforum

Ble medlem
    2012
    Nevnt
    29 innlegg
    Sitert
    101 innlegg
    Veel, såvidt jeg så når jeg leste igjennom en rekke av innleggene her, så nevnte man f.eks aldri spesifikt noe om våpenpuss, pipeføring, sluttet orden m.m.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Grasklyppertraktor Vis post
    Veel, såvidt jeg så når jeg leste igjennom en rekke av innleggene her, så nevnte man f.eks aldri spesifikt noe om våpenpuss, pipeføring, sluttet orden m.m.
    Opp eller ned?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    201 innlegg
    Sitert
    1520 innlegg
    Mot fi?
    Æ syns atomkrig e for jævlig / Men at høsten kan vær fin

AGR416
    Gjest
    1. Skyting
    2. Sanitet
    3. Fysisk form
    4. Handling ved kontakt (stridsdriller)

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    235 innlegg
    Sitert
    322 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Grasklyppertraktor Vis post
    Våpenpuss sier vel litt seg selv. Pipeføring har vi en helt grotesk, gjerne over grensen til flau tråd her på forumet dedikert til - som gjenspeiler hvor mange meninger det er om nettopp dette. Sluttet orden er underordnet svært mye annet som er svært mye mer viktig. IMHO.

Om du vil vekke nevnte pipetråd til live igjen også så værsågod, men dette blir vel noe av det samme som å male beinmel av hesteknokler fra et hestekadaver som har blitt sparket og forråtnet til det ugjenkjennelige.
    Elite Som En Trensoldat

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR
    hvlt sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    558 innlegg
    Sitert
    1345 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    1. Skyting
    2. Sanitet
    3. Fysisk form

+ ABC (eller CBNR som det vel heter nå)

Hvis vi her kun mener enkeltmannsferdigheter, regner jeg med at det som er lagsdriller (som hurtig stillingsbesettelse) under 4 ikke bør være med (men med hvis vi også tar med lagsferdigheter).

Jeg ville også ta med (men det kommer kanskje med på noen av de ovenstående, f.eks. skyting) personlig kamuflasje, valg av og utbedring/utbygging av stilling (skuddfelt, skjul, dekning etc.) og fremrykningsmåter enkeltmann (fremsprang, huket gang, høy kryping, lav kryping, åling), samt elementært om samband (viktigste ekspedisjonsforskrifter), innhold i meldinger.

Som del av fyfo: Kart og kompass, inklusive bruk av rutetilvisning.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    581 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    + ABC (eller CBNR som det vel heter nå)
    Kremt "CBRN"

Men for øvrig:
    1. Skyting og våpenkjennskap (primærvåpen)
    2. Grunnleggende stridsteknikk (valg/bygging av ildstilling, kontaktdriller m.m.)
    3. Sanitet
    4. FYFO
    5. CBRN
    6. Målangivelse/avstandsbedømmelse/meldingstjeneste
    Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

AGR416
    Gjest
    Jeg er uenig. De fire kjerneferdighetene til en soldat er:

1. Skyting
    2. Sanitet
    3. Fysisk form

Det er masse kjekt å kunne, og ferdigheter som er nødvendig for å operere i forskjellige scenarier. Da vil listen fort ende på 100 punkter.

Hvis man fokuserer på de 4 kjerneområdene jeg nevner over, så vil man kunne håndtere de fleste situasjoner. De to neste enkeltmannsferdighetene jeg vill fokusert på, hvis jeg måtte ha 6 punkter, så ville de vært:

5. SIBO
    6. Samband

Som sagt, dette er kjerneferdigheter for enkeltmann. Masse annet, men de vinner ikke striden i samme grad som de jeg har nevnt over.

CBRN er så lite relevant.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Enig her agr416. Men hva med grunnleggende rettsregler/forpliktelser i krig? Som en del av grunnleggende kontaktdrill?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-4 Korporal (T60) SPONSOR

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    84 innlegg
    Jeg er enig i at grunnleggende regler må inn, men ikke som en del av kontaktsdrill. Driller bør være fokuserte for at de skal fungere bra. Jeg mistenker at du prøver å lure inn reglene ved å sause dem sammen med drillene.
    Ellers mener jeg sb bør prioriteres over sibo, bra kommunikasjon er viktig i mange sammenhenger.
    hvlt regner kart og kompass som fyfo. Jeg er klar over at man kan løpe o-løp, men man blir bedre både i navigasjon og løping om man skiller dem. Så får man heller trene på navigasjon med tunga hengende ut nå man behersker det grunnleggende.
    Mulig denne tråden ble ferdigdiskutert for fem år siden.
    All animals are equal, but some animals are more equal than others.

AGR416
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Enig her agr416. Men hva med grunnleggende rettsregler/forpliktelser i krig? Som en del av grunnleggende kontaktdrill?
    Ja, det trengs som en del av den totale soldatutdanningen, men det er ikke en bærende ferdighet som må trenes på kontinuerlig.

AGR416
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av M72 Vis post
    Ellers mener jeg sb bør prioriteres over sibo, bra kommunikasjon er viktig i mange sammenhenger.
    Alle ferdighetene er sidestilt sånn sett, og ikke i pri rekkefølge. Tenk på kjerneferdighetene som fagområder som bør gjennomsyre all utdanning så langt det er mulig.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR
    hvlt sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    558 innlegg
    Sitert
    1345 innlegg
    Startet vi med en definisjon av hva vi mener med grunnleggende soldatferdigheter? Jeg mente der enkeltmannsferdigheter som enhver soldat (i hvert fall i Hæren) må ha i bunnen, enten han skal være infanterist, assistent i artilleri-KO (på brigadenivå eller høyere), sanitetssoldat på et feltsykehus, vognfører på stridsvogn, drivstoffsoldat i CSS-bataljonen eller sambandssoldat i et høyere hovedkvarter (jeg holder meg til Hæren, for en som skal være mannskap på fregatt eller ubåt er dette kanskje mindre relevant). For de som ikke skal være infanterister er det å drive offensiv strid som geværsoldat mindre relevant enn det å kunne delta i nærforsvaret av sin avdeling (dvs. ta ut og bemanne en nærforsvarsstilling, og beskyte fienden fra denne). Selvfølgelig fint hvis soldaten også kan brukes i en geværtropp i angrep, men jeg synes ikke det bør prioriteres over det å gjøre ens egentlige jobb i tjenestestilling i avdelingen best mulig.

Grunnen til at jeg nevnte kart og kompass under fyfo, er at i leksjonsprogrammet for Heimevernet er opplæring i kart og kompass hørende under Fysisk fostring, ikke fordi man skal løpe orienteringsløp. I Heimevernets utdanningsprogram for landheimevernet (HVUP/L) fra 1998 er kodebeskrivelse: "FYSISK FOSTRING - Kart og kompass - Enkeltmann - NIVÅ 1", utdanningsmål: "HV-soldaten skal selvstendig utføre bruk av kart og kompass", med følgende leksjoner/handlinger (med to siders beskrivelse av hver, inklusive henvisninger til litteratur etc.):
    K0501E001 Kompass marsj LF - Beskrivelse og virkemåte
    K0502E001 Kompass marsj LF - Korreksjon for missvisning
    K0502E002 Kompass marsj LF - Vinkelmåling
    K0502E003 Kompass marsj LF - Bruk av marsjkompass
    K0503E001 Kompass marsj LF - 1.linjes vedlikehold
    K0503E002 Kompass - Kartreferanser
    K0503E003 Kartlære
    C0303E001 Militær ferdighetstrening - Orientering teoretisk
    C0303E002 Militær ferdighetstrening - Orienteringsløp
    C0303E003 Militær ferdighetstrening - Orienterings spes. løp
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

AGR416
    Gjest
    Jeg mente der enkeltmannsferdigheter som enhver soldat (i hvert fall i Hæren) må ha i bunnen, enten han skal være infanterist, assistent i artilleri-KO (på brigadenivå eller høyere), sanitetssoldat på et feltsykehus, vognfører på stridsvogn, drivstoffsoldat i CSS-bataljonen eller sambandssoldat i et høyere hovedkvarter (jeg holder meg til Hæren, for en som skal være mannskap på fregatt eller ubåt er dette kanskje mindre relevant).
    Igjen:

1. Skyting - Alle må kunne bruke sitt våpen
    2. Sanitet - Alle må kunne behandle skader
    3. Fysisk form - Alle må være i god form
    4. Handling ved kontakt - Alle må vite hva de skal gjøre når de blir skutt på

Dette er like relevant uansett hvilken avdeling man tjenestegjør i. Er ikke disse på plass kan man pakke sammen og dra hjem.

Det er mange ferdigheter man må beherske; ingen som sier at kart og kompass, kamuflasje etc etc ikke er nødvendig. Disse 4 er derimot kjerneferdighetene.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum
    SPONSOR
    Rittmester sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    591 innlegg
    Sitert
    2578 innlegg
    Overlevelse - det å kunne kle på seg riktig, spise riktig, holde varmen etc under feltforhold uansett årstid, trumfer alle disse, etter min mening. En soldat som fryser i hjel på vinteren er like ubrukelig uansett om han måtte være en rev på skyting, sanitet etc.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-6 Oversersjant (m)
    Ass S-4 Milforum

Ble medlem
    2012
    Nevnt
    29 innlegg
    Sitert
    101 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Opp eller ned?
    Jeg er fan av pipa ned. Man slipper å få blåst av hodet, og etter egen erfaring, er det lettere å bevege seg taktisk/hurtig++ med pipa ned.

Kjapt spørsmål; regner dere viljestyrke/utholdenhet/seighet innunder FYFO/Fysisk form?
    Sist endret av Grasklyppertraktor; DTG 290123A Dec 12 kl

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR
    hvlt sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    558 innlegg
    Sitert
    1345 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Igjen:

4. Handling ved kontakt - Alle må vite hva de skal gjøre når de blir skutt på

Dette er like relevant uansett hvilken avdeling man tjenestegjør i.
    Tidligere satte du "Stridsdrill" i parentes under det punktet. Det som i "Laget i strid" kalles stridsdriller er lagsferdigheter (som f.eks. ild og bevegelse) og ikke enkeltmannsferdigheter. Men det er mulig jeg misforsto og det ikke var disse du mente som basisferdigheter som ALLE soldater må kunne. Da er jeg enig med deg.

Men i en verden der bruk av masseødeleggelsesvåpen mot oss svært gjerne kan skje, mener jeg stadig ABC-vern (CBRN) er en av de aller viktigste basisferdighetene, ta på maske og vernedrakt (og bruke dem riktig) innen NATOs tidsfrister, samt rensing enkeltmann. En soldat som har pustet inn nervegass er en død sild, uansett hvilken fantastisk skytter han er.

AGR416
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Overlevelse - det å kunne kle på seg riktig, spise riktig, holde varmen etc under feltforhold uansett årstid, trumfer alle disse, etter min mening. En soldat som fryser i hjel på vinteren er like ubrukelig uansett om han måtte være en rev på skyting, sanitet etc.
    Joda, er ikke uenig i dette. Men det jeg (tydeligvis) på en dårlig måte prøver å få frem, er hvilke 4 basisferdigheter/kjerneferdigheter/bærende ferdigheter som må gjennomsyre utdanningen. Som må være i fokus hele tiden.

Det er, som sagt, mange ferdigheter/fagområder som utgjør hele soldatpakka. Jeg sier ikke at disse 4 er ALT som trengs.

AGR416
    Gjest
    @hvlt:

Mente ikke stridsdriller som beskrevet i Laget i Strid, type ild og bevegelse nei. Kun Handling ved kontakt.

Og som sagt, jeg sier ikke at de 4 punktene er alt som trengs. De er derimot de områdene som må være mest i fokus under utdanningen. Man må kunne gjennomføre vernemaske drill, samt ta på seg vernedrakt. Men det trenger man ikke gjøre hele tiden.

OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    57 innlegg
    Sitert
    415 innlegg
    1 soldaten må beherske alt utlevert utstyr i sekk og gru

2 soldaten må kunne adlyde ordrer og forstå sin funksjon

3 soldaten må kunne ha normal bevegelighet fysisk, både styrke og utholdenhet

4 soldaten må kunne basis førstehjelp

For hvis ikke soldaten behersker våpenet, kan gjøre et magasinbytte og drikke vann av ei feltflaske igjennom værnemasken, vite hva vi gjør når vi går igjennom skogen på linje, eller aldri hørt om huskeregelen 43-12, så har ikke jeg bruk for den soldaten. Så jeg synes det er viktig at disse ferdighetene sitter som spiker.

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    581 innlegg
    @ AGR416

Basisferdigheter innen CBRN skal dekkes av 7 timer i løpet av GSU/GBU, i motsetning til 15 timer som det har vært.

På 7 timer så er det veldig begrenset hva som kan vektlegges. Vernemaskedrill er godt og fint det, men av erfaring så ser jeg at det syndes mye når det gjelder korrekt tilpasning av maske mot at tidskravet bestås. Ja, det er meget bra at soldatene får maske på ila. 9 sek og tildekker bar hud ila. 15 sekunder. men om masken ikke tetter så har man et problem.

Jeg vil heller ha soldater som gjør det skikkelig og har godt tilpasset utstyr, enten det er vernemaske eller annet utstyr. Sjansen for at soldatene opplever å måtte ta på vernemaske i en skarp situasjon tilsier ikke at man nødvendigvis må rekke det på tidskravet.
    Sist endret av cwo-kp4; DTG 291348A Dec 12 kl
    Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

AGR416
    Gjest
    Det var brukt som eksempler på hva man må kunne innen CBRN. Jeg nevnte f.eks ikke korrekt rens med fullers jord og klesbørste heller.

AGR416
    Gjest
    Siden jeg tydeligvis er særs dårlig til å formidle det jeg prøver å formidle, så skal jeg være litt mer spesifikk ift hva jeg mener.

Jeg har brukt to begreper:

Total soldatutdanning
    Kjerneferdigheter

Ting som må/bør læres som del av den totale soldatpakka er (i tilfeldig rekkefølge):

Enkeltmann:
    1. Sluttet orden
    2. Bekledning
    3. Felt- og bivuakktjeneste
    4. Ernæring
    5. Vintertjeneste (herunder bekledning, felt- og bivuakktjeneste og ernæring)
    6. CBRN
    7. Meldingstjeneste
    8. Observasjonsteknikk, måloppdagelse
    9. Fremrykningsteknikker
    10. Målangivelse
    11. Fysisk trening (herunder nærkamp, combat conditioning, o-løp, marsjtrening, hinderløype etc)
    12. Skyting med personlig våpen, våpenkjennskap
    13. Sanitet
    14. Samband
    15. Krigens folkerett (prinsippene)
    16. Klar til strid enkeltmann (lys og mørke)
    17. Vedlikehold i felt og garnison
    18. Vakthold og beredskap (postinstruks etc)
    19. Kart og kompass
    20. Handling ved kontakt
    21. Avstandsbedømmelse
    22. Tegn og signaler
    23. Kamuflasje (enkeltmann og ildstilling)
    24. Valg av ildstilling/bygging av ildstilling
    25. SIBO
    Osv.....

Spesialisering som enkeltmann:
    -Våpenkurs
    -Sanitetskurs
    -Kjøretøykurs
    -Fagkurs (geværkurs, patruljekurs, rep. kurs, forsyningskurs etc)
    -Kjenningstjeneste
    -Osv.......

Lags- og troppsnivå:
    Relevante stridsdriller
    Hurtig stillingsbesettelse
    Forberedt stillingsbesettelse
    SOP/THL trening
    KTS lagsnivå
    Form og formforandringer
    UTS kurs
    SIBO
    Osv......

Kunne sikkert nevnt mye mer.

Av de punktene over, så har jeg valgt å definere 4 kjerneferdigheter hos enkeltmann som jeg mener man bør prioritere. De er:

1. Skyting
    2. Sanitet
    3. Fysisk form
    4. Handling ved kontakt

Disse 4 gjør ikke de andre ferdighetene overflødige eller unødvendige. Disse 4 er ikke alt man trenger for å fungere. Men, hvis disse 4 er prioritert under trening, så vil forutsetningene for å kunne håndtere de fleste situasjoner være på plass. Ja, det andre må være der det og, men jeg mener de 4 punktene jeg har listet opp er det som har pri.

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    235 innlegg
    Sitert
    322 innlegg
    Slapp av AGR416, du er ikke dårlig å formidle, jeg vil heller si at det er noen som sliter litt mer enn andre med mottaksforholdene.
    Elite Som En Trensoldat

OR-4 Korporal (T60) SPONSOR

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    84 innlegg
    Eh ja, enkelte av oss er litt treigere enn andre.
    Listen til AGR ser fornuftig ut.
    Sluttet orden har jo vært populært minst siden Napoleon, men er det særlig interessant nå? Sånn bortsett fra evt. estetiske behov? Oppstilling er jo smart, bl.a. for opptelling/avmelding/oversikt, dersom det er det man tenker på med SLO.

AGR416
    Gjest
    Ikke alle trenger å være på nivå med drilltroppen til HMKG mtp SLO, men det er noen effekter man oppnår med SLO; samtidighet, utføre handlinger på ordre/kommando.

SLO med våpen, og marsjering osv er ikke like relevant.

OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    57 innlegg
    Sitert
    415 innlegg
    Sluttet orden har mange gode effekter, jeg bare nevner en som sammhold/identitet pluss respekt og disiplin ++++++

OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    201 innlegg
    Sitert
    1520 innlegg
    I parantes bemerket, så mener jeg å ha lest et intervju av en amerikansk flaggoffiser som påpekte at SLO var et nyttig verktøy når man skulle bygge avdelingsfølelse. Hvorvidt det stemmer, eller det er andre grunnleggende forskjeller mellom utdanningssystemene som gjør det, skal ikke jeg si noe om.
    Æ syns atomkrig e for jævlig / Men at høsten kan vær fin

AGR416
    Gjest
    Tidlig i utdanningen så bidrar det nok til mestringsfølelsen ved at man får til noe militært, med perfeksjon i takt og utførelse.

For ren avdelingsfølelse så er det for meg, basert på mine år, andre ting som bygger dette i mye større grad; mestringsøvelse, beretløp, ymse kurs, skarpskytinger i større forband, gjørmeløype etc.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    1: Være villig til å trene innenfor det faget man representerer.

Med dette mener jeg to ting.

Våpen.
    Dersom man skal bære våpen må man ville bruke det i forhold til våpenets bruksart.
    Jeg har sett flere som bærer våpen, men uttaler at skytetrening ikke er nødvendig fordi tjenesten ikke innehar noen risiko.
    Da kan man etter min mening legge fra seg våpenet.

Uniform.
    Dersom man skal bære uniform, bør man være en rollemodell for andre og ikke gå rundt som en slask eller gå med falskt flagg.
    Dummeste eksemplet er folk som bruker Combat Shirt i leir når de innehar en stabsfunksjon.

2: Være villig til å dele kunnskap og være ydmyk ovenfor sine kolleger.

3: Sørge for å holde seg oppdatert på de fagfeltene man har sagt seg villig til å utøve.

4: Snakke med sine egne, ikke om sine egne.

5: Være en pådriver for regelmessig trening, både fysisk og fagmessig.

6: Ha egen motivasjon til å utføre tjenesten, og ta ansvar for eventuelle mangler.

7: Utbringe en skål for sine falne kamerater.

/pF
    Sist endret av PoseFant; DTG 050217A Jan 13 kl

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    225 innlegg
    Sitert
    367 innlegg
    Sklir litt ut dette. Slik jeg skjønte trådstarter, var tanken å identifisere de helt grunnleggende ferdighetene en soldat må ha - altså kjernekompetansen. Da tenker ihvertfall jeg på de ferdighetene som MÅ være på plass for å kunne fungere som soldat. Det utelukker ikke at soldaten bør kunne andre ting også, men jeg ser ikke på feks SLO og evne til å bære antrekk ihht reglement som "bærende ferdigheter".

For å dra en parallell forsøkte jeg å definere kjernekompetansen til stridsvognsskyttere når vi lagde et nytt undervisningsopplegg for dem for 4 år siden. Det ble én setning: "Skytteren skal finne, identifisere og nedkjempe fienden uten å utsette andre enn fienden for fare." Alt som hadde direkte påvirkning på det ble ansett som de viktigste ferdighetene. Ting som bare hadde indirekte virkning var mindre viktig (men ikke unødvendig). Ting uten innflytelse på det hadde ingenting med å være en god skytter å gjøre. Vedlikehold er et eksempel på et område som ligger mellom de siste to kategoriene. Det er fortsatt viktig å utføre et godt vedlikehold, men det er ikke fordi man blir en bedre skytter av det.

Grunnen for at vi gjorde dette var et ønske om en bevisstgjøring rundt hva skytterutdanninga egentlig skulle handle om, for å unngå at troppene skled for mye ut ift kjerneutdanninga alt etter troppsjefens personlige forutsetninger. "Man må kunne/gjøre x for å være en god y" hadde en lei tendens til å bli et slags slagord for offiserer som ønsket å bruke mer tid på x, uten at man nødvendigvis ble noe særlig bedre y av det. Det er omtrent slik jeg ser på SLO og antrekk - det finnes grunner til at man bør kunne det, men det blir emm søkt å trekke det inn som en nødvendig ferdighet som soldat. Kjerneoppgavene man skal kunne løse klarer man å løse uten å kunne marsjere i takt, og man klarer å løse dem selv om skoene ikke er pussa. Det man oppnår ved å trekke inn slike ting som grunnleggende ferdigheter er emm kun å vanne ut begrepet "grunnleggende ferdigheter".
    Sist endret av Bestefar; DTG 051700A Jan 13 kl
    Beidh a lá leo

39. Liker Niko likte dette
    OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Bestefar sitt resonnement er godt, for fagutdanning. det som de fleste av oss da ser ut til å slite med er hva som er kjerneoppgaven som " soldat" skal løse - som da utdanning skal levere på. Dette henger nok mye på at det skal omfatte alle i uniform. Vi er alle soldater bør alltid gjelde. så hva er kjerneoppgaven da?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    225 innlegg
    Sitert
    367 innlegg
    Enig, definering av de helt sentrale oppgavene som er felles er det nødvendige premisset. Jeg skal ikke forsøke meg på en slik definisjon, tror det er andre som er bedre rusta til det.
    Beidh a lá leo

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR
    hvlt sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    558 innlegg
    Sitert
    1345 innlegg
    Jeg tror egentlig det meste har blitt sagt her, og at det er mye skinnuenighet ut fra forskjellige definisjoner man ser for seg når man snakker om "grunnleggende soldatferdigheter".

Det jeg ser for meg er det som er nødvendige ferdigheter for å overleve i felt i et stridsmiljø, uansett tjenestestilling, i hvert fall for soldater som skal ha feltstillinger i Hæren. Dvs. ferdigheter som skal være i bunnen enten man f.eks. er en superinfanteristisk geværsoldat i infanteriet, skytter på stridsvogn, ILS-assistent i Artilleribataljonen eller vognfører tungtransport i CSS-bataljonen.

Så langt tilbake som da jeg gjennomførte førstegangstjeneste i 1976/77 (den gangen hadde vi først tre måneders rekruttskole ved øvingsavdeling i Sør-Norge og deretter 9 måneders beredskapstjeneste ved stående avdeling, stort sett i Nord-Norge) hadde Hærstaben et fast definert utdanningsprogram for den første måneden av rekruttskolen som var felles for alle våpenarter i Hæren, og hvor meningen var nettopp å få inn disse fellesferdighetene. Det ligner svært mye på den listen AGR416 i sitt lange innlegg over her har under "Enkeltmann:". Nå er jeg ikke så kjent med hvordan førstegangstjenesten er i dag, men jeg har inntrykk av at det stadig ligner mye med en en måneds grunnperiode med "Grunnleggende Soldatutdanning (GSU)", der målet nettopp er å gi soldatene basisferdighetene for overlevelse i felt og for kunne forsvare seg og sin avdeling med personlig våpen.

Jeg har ikke lenger programmet for grunnperioden fra 1976, men som sagt gjenkjenner jeg svært mye av det AGR416 listet opp over her. Jeg gjenkjenner i hvert fall helt klart følgende (slik jeg husker dem):

Sluttet orden (dette er dog ikke viktig i felt)
    Bekledning
    Felt- og bivuakktjeneste
    Fysisk trening (løpetrening, styrketrening, marsjtrening)
    Sanitet (livreddende førstehjelp)
    ABC (vernemaskedrill, tildekking av bar hud, rensing med Fullers jord)
    Meldingstjeneste
    Måloppdagelse og avstandsbedømmelse
    Fremrykningsteknikker (fremsprang, huket gang, høy og lav kryping, åling)
    Våpenkjennskap, adsam, ildhåndgrep, skytestillinger etc., AG3
    Skyting, AG3 (til og med Tabell VII i tabellverket, eller i hvert fall VI, husker ikke helt, dvs. det er mulig V-VII kom senere i rekruttskolen, vi hadde jo en god del fellesutdannelse da og, ikke bare spesialistopplæring)
    Samband
    Vedlikehold i felt og garnison
    Vakthold og beredskapsgrader (postinstruks etc)
    Kart og kompass
    Kamuflasje (enkeltmann og ildstilling)
    Valg av ildstilling/bygging av ildstilling

Denne grunnperioden ble avsluttet med en temmelig tøff feltøvelse over 1 1/2 døgn der man fikk praktisert det meste av det man hadde lært den første måneden. Så vidt jeg har hørt har man et svært likt opplegg i dag.

AGR416 plukket av dette ut noe han mente var mer essensielt enn resten. Jeg har litt vanskelig for det. Når jeg går tilbake til det vi hadde den første måneden i 1976, synes jeg vi brukte for mye tid på sluttet orden (dvs. all bevegelse av troppen i leir skulle forgå enten i springmarsj eller i eks-marsj, og vi trenet nokså mye på eks-marsj, smelte stadig i med "5 appeller marsj" etc.) og vi kunne ha hatt litt innføring i spredt orden (hurtig stillingsbesttelse, ild og bevegelse f.eks.), noe vi overhodet ikke hadde.

En del andre ting som nevnes (som vintertjeneste) er klart essensielle ferdigheter, men ble instruert senere grunnet årstid.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste

Lignende tråder

1. Sivil og grunnleggende militære ferdigheter?
    By mortanius in forum Mannskapsmessa
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: DTG 240105A Mar 15,
  2. Grunnleggende lederskapskurs
    By jover in forum Heimevernet
    Svar: 14
    Nyeste innlegg: DTG 210719A Mar 07,
  3. Svar: 7
    Nyeste innlegg: DTG 291711A Jun 06,

User Tag List

Brukere som har lest denne tråden: 12

Regler for innlegg