milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Side 2 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 154
    Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    Det er da ihvertfall en tropp jeg vet om ett sted på østlandet ,som fortsatt får utlevert bajonett og ett annen type gevær ,men dem er heldigvis ment til pryd.
    Får utlevert 2 typer bajonetter her og, skal til og emd på øvelse "sommer" om en ukes tid med bajjon på vest.. Glede seg..
    En mann ser en fugl, og så kom det en ape.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    Det er da ihvertfall en tropp jeg vet om ett sted på østlandet ,som fortsatt får utlevert bajonett og ett annen type gevær ,men dem er heldigvis ment til pryd.
    Vi får også utlevert bajonett.....

lusk
    Gjest
    Hva med ild og bevegelse? Nå hadde jeg rekrutten i storm, så vi hadde sikkert mer av dette enn det andre trenger.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av lusk
    Hva med ild og bevegelse? Nå hadde jeg rekrutten i storm, så vi hadde sikkert mer av dette enn det andre trenger.

Kommer under valg av ildstilling og fremrykningsmetoder.

Alle trenger også å kunne dette, ihvertfall grunnprinsippene for handling ved stridskontakt. Dvs hvilke handlingsalternativer man har og hvordan disse gjennomføres. Pr nå har dette for liten pri i støtteavdelinger, igjen et problem grunnet tid til utdanning......synd egentlig, mtp samvirke.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Når slutta de å utlevere bajonett? Det er under 2år siden sist jeg fikk ut bajonett på depotet. Sist år mener jeg depotet ga oss valget. De spurte: "Vil du ha bajonett og TS-kniv?" .. "Nei takk", så nå har jeg den ikke, men det var forsåvidt valgfritt.

Mener ikke ABC-kunnskap er så viktig som mange her skal ha det til. Mener ikke vi skal stoppe utdanning på det så klart. Men jeg mener det er ett tema som ikke kommer altfor langt opp på min prioriteringsliste. Ser man på statestikken fra nyere tids kriger, så er heldigvis abc sjelden brukt, og da kan man heller prioritere opp det å forsvare seg mot vanligere måter å dø på. Mer opplæring på støttevåpen (MG3) mener jeg det burde vært mer av også.

Selvfølgelig kan man si: "Blir vi slappe på abc, så kommer det som en overraskelse den dagen det blir brukt mot oss". Vel, det blir det uansett, for jeg kjenner ingen som har ei vernedrakt i sekken sin :P

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    En liten tanke rundt dette med nærkamp...(eller nærstrid)
    Vi har nesten alle lite tid til utdanning og må prioritere hva vi skal legge vekt på.

Det er kjekt å kunne nærkamp, men er kanskje en mer grunnleggende soldatferdighet å bruke våpenet sitt at man ikke trenger å bruke bare nevene?
    Bør man bruke tid på å øve på å ikke drite seg ut og måtte stå der uten våpen? Eller trene på hva som skjer når man har gjort "alt" feil?

Eller er det slik at man med nærkamp mener arrestasjonteknikk? Nærstrid uten våpen er bare tull mener jeg, har alltid et eller annet jeg kan slå, stikke osv. med. Feltspade, AG, stokker, kniv osv.
    jalla

Gjest
    Bare en kjapp begrepsavklaring:

Nærstrid: Skyting
    Nærkamp: Slossing med eller uten våpen(null ammo scenario)

Nærkamp er vel og bra for å trene aggressivitet, pågripelsesteknikker osv. I min verden tar det lang tid før jeg velger å gå i nærkamp med noen, med mindre jeg blir ovverrumplet. Da leter jeg heller etter mer ammo, andre våpen. Men nærkamp har helt klart sin nytteverdi....

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR
    hvlt sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    558 innlegg
    Sitert
    1345 innlegg
    Rommel beskriver i sin bok om infanteristrid fra 1. verdenskrig sin opplevelse av å forsøke å bruke bajonett. Han beskriver hvordan han da han hadde skutt tomt magasinet gikk på en franskmann med bajonetten. Før krigen hadde de brukt masse tid på trening med bajonett og han følte seg meget dyktig og sikker på at han skulle klare dette. Da skjøt franskmanen ham i låret.... Han burde heller ha trent mer på hurtig lading av sin Mauser....
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

9. Liker Niko likte dette
    OR-3 visekorporal 1.klasse (T35)
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Med dagens scenario en soldat kan havne i. Der det i større og større grad er snakk om bruk av ikkje dødelige våpen, vill vell nærkamp samanlikna med å kunne skyte, vere en god del viktigare en før?

En annen ting, sjølv om eg ikkje er sikker på om det er rette nivået; ein viss kjennskap til psykologiske operasjonar.
    Med det meinar eg korleis til dømes alt frå propaganda, hjernevasking, tortur, mangel på mat/drikke/kvile, er med på å påvirke handlemåten og meiningane våre.
    Den beste historie skrivaren vinn krigen.

Gjest
    Der det i større og større grad er snakk om bruk av ikkje dødelige våpen
    OT:

Er prinsippielt i mot less-lethal løsninger.....

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Bruk av makt uten våpen ved pågripelse/innbringelse mv. (les "nærkamp") er definitivt en grunnleggende enkeltmannsferdighet. Dette må anses som meget grunnleggende i moderne militær tjeneste. Særlig ved lavintensitets konflikter hvor ROE ikke bygger på krigens folkerett mht hjemmelsgrunnlag for militære styrkers maktanvendelse, men på intern norsk rett - strl. § 48 blandt annet - så blir det minste middel maktbruk som er veiledene for militære styrkers oppdragsløsning. Likeså i INTOPS.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Viktigst av alt er at det trenes på praktiske OPERATIVE ferdigheter. TRENING, TRENING og atter TRENING!

Innsikt på teoretisk nivå må man også ha. Det nytter ikke å sende soldater ut - særlig i INTOPS - på oppdrag uten en viss minimum av innsikt i militær rett/internasjonal rett (krigens folkerett). Soldater må være oppegående personer mht. kunnskap. Utdanningsmessig betyr det at krigens folkerett skal kjennes. Men soldatene skal ikke prøves i "master of law". - Tyngdepunktet er stadig de OPERATIVE enkeltmannsferdigheter.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Fjellvåk
    Bruk av makt uten våpen ved pågripelse/innbringelse mv. (les "nærkamp") er definitivt en grunnleggende enkeltmannsferdighet. Dette må anses som meget grunnleggende i moderne militær tjeneste. Særlig ved lavintensitets konflikter hvor ROE ikke bygger på krigens folkerett mht hjemmelsgrunnlag for militære styrkers maktanvendelse, men på intern norsk rett - strl. § 48 blandt annet - så blir det minste middel maktbruk som er veiledene for militære styrkers oppdragsløsning. Likeså i INTOPS.
    For HV er kanskje bruk av makt uten våpen relevant. Jeg ville aldri lagt fra meg et våpen for å ta noen på den måten. Pågripelser er IKKE en av hovedoppgavene til en soldat. Noen tjenester innebærer pågripelse, men definitivt ikke alle. Finnes måter å få folk i bakken på uten å bruke "ninja-triks".....

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    For soldater i INTOPS som ikke har fullmakt "bekjemp", men i første omgang "pågrip/innbring" med mindre dette ikke er virkningsfullt pga. motpartens handlemåte så er nærkamp (les pågripelse mv) en grunnleggende ferdighet. Dette trenes nå ikke bare i HV men også i Hæren.

Dersom det er utviklet "formell krigstilstand" så gjelder "krigens folkerett" som hjemmelsgrunnlag for våre operasjoner her hjemme, da vil dødlig maktbruk som virkemiddel være det mest adekvate, dersom høyere sjef ikke vil være skånsom fordi målet/sluttstatus for oppdrag kan oppnås med en mindre grad av maktanvendelse.

Gjest
    For soldater i INTOPS som ikke har fullmakt "bekjemp", men i første omgang "pågrip/innbring" med mindre dette ikke er virkningsfullt pga. motpartens handlemåte så er nærkamp (les pågripelse mv) en grunnleggende ferdighet. Dette trenes nå ikke bare i HV men også i Hæren.
    Vi utdanner ikke for int.ops. Jeg vet at det trenes i Hæren, jobber der. Men det er ikke det som er primær-måten å få kontroll på en person på......som sagt, mange måter å gjøre ting på.

Husk grunnleggende ferdigheter for alle, ikke ferdigheter som er øremerket noen med spesielle jobber.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Okke som er vel INTOPS et hakk eller to høyere enn grunnleggende ferdigheter?
    Best blandt likemenn

18. Liker Niko likte dette
    OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    235 innlegg
    Sitert
    322 innlegg
    Grunnleggende Soldatferdigheter slik jeg ser det:
    - Soldater må kunne sine personlige våpen inn og ut, herunder Glock(!!!). En god del soldater må også få dette med våpenkultur banket inn i skallene sine slik at dem ikke skyter vådeskudd i lårene eller hendene sine, skaper særdeles pinlige tilfeller i andre nasjoners pit'er eller camper (12.7-MP dobbelt vådeskudd gjennom Tysk container i Tysk bo-område, sier ikke mer...), sitter og øver på tørravtrekk på natterstid i bo-teltet mens de andre sover eller tar ladegrep (med tømt våpen) på skoj i baren til fremmede nasjoners camper slik at alle disse utenlandske soldatene snur seg og rister på hodet. Disse punktene er ikke mine påfunn, men faktiske tilfeller og slikt har forekommet i større eller mindre grad i alle mine fire kontingenter sålangt.
    Soldater må med disse våpen kunne engasjere mål med god treffsikkerhet ut til ihvertfall 200m (AG3/HK416) og 15-25m (Glock), jo lenger jo bedre selvsagt.

- Soldater, altså generisk for alle soldater fra stab-ener til geværmannen, må forventes å kunne velge ut en skikkelig ildstilling og fungere fra denne, samt komme seg korrekt militært, altså i størst mulig grad usett og i dekning, til og fra denne. Enhver soldat skal ikke måtte bli fortalt at silhuett ikke er god deal for bevegelse eller at å ligge i framskråning mot fienden er uheldig for uttrekning, dekning og skjul. Herunder kommer også det punktet at alle soldater som et minimum bør ha kjennskap til post- og bivuakkrutiner, inkludert grunnleggende kunnskap om bruk av MG3 og defensiv strid, slik at dem ikke legger båndet i feil vei og opp-ned og tror dem er klar for å "dræpe fi" ved kontakt (Tak-OP Invictia, sier ikke mer...). I en avdeling presset for personell kan ikke stab og støtte forvente den luksus at manøvertroppene tar all vakt&sikring, mens CIS og Samband sitter noen sambandsvakter og spiller sheshbesh/drikker Cola resten av tiden.
    Ser også for meg at det er meget gunstig at samtlige soldater har kjennskap til hvordan en granat fungerer og er i stand til å kaste en slik uten å bli så nærvøs at vedkommende kaster splinten eller ender opp med å realisere noen andre av disse "pappa-historiene".

- Soldater må kjapt og effektivt kunne komme med en skikkelig målangivelse. Herunder også beherske dette med å ta ut gode og lett identifiserbare grunnpunkter og andre lure triks i Ludo for å kjapt kunne kommunisere med andre hva han ser og hvor.
    "Klokken 7, grunnpunkt vanntårn, klokken 4, en håndbredde, rødt hus, på tak, 3 fiendtlige pax" istedenfor "Skal vi se, der borte der som de husene er ikke langt fra det tårnet, litt nedenfor til høyre er det et rødt hus og det er noen folk oppå der som har våpen", "Ser du hvor jeg mener eller?".

- Soldater må korrekt og med letthet gjennom samband og muntlig kunne gjengi en melding i militært format. "De Franske Truser" osv...
    Herunder kommer også grunnleggende kjennskap til forskjellige samband (1077/MRR/muligens også LFR) og vite hvordan de skal snakke i disse.

- Soldater må kunne kart og kompass, herunder også betjene en GPS og ta ut korrekt grid.
    - Soldater må kunne ta ut en avstand gjennom forskjellige manuelle metoder, men også kunne betjene laser-avstandsmåler.
    - Soldater bør som et minimum inneha Sanitet Nivå 2 kurs. Jo flere på Nivå 3 jo bedre.
    - Soldater må vite å kle seg og ta vare på seg selv under varierende forhold. De må skjønne viktigheten av lyd- og lysdisiplin og kunne grunnleggende taktisk forflytting i forskjellige formasjoner gjennom skog og mark. Mao. grunnleggende fieldcraft er et must.

Dette er barebone minimum av hva man må kunne forvente av soldater, så kommer spesialisering og fagkurs ved siden av alt dette.
    Personlig syntes ikke jeg rekrutten og førstegangstjenesten for ihvertfall infanteri/storm og andre grønne kampavdelinger er så hardt og så mye hat som det burde være, kravene er for lave for å skape gode krigere med skikkelige holdninger. Jeg ser på en del av soldatene som kommer ut av andre enden på Skjold/Setermoen-mølla og undres over hvordan enkelte av disse kara kan kalle seg infanterister/stormere så lite "på" og umodne som dem er. Man bør se på treningsregimene til Britene/Canaderne sine infanteriavdelinger for inspirasjon og gjøre noen håndgrep for å faktisk få til en dugelig utsiling av for dårlig personell selv i slike "lo-speed" avdelinger som infanteriet. Hos "The Commonwealth" kommer man ikke igjennom med mindre man er god nok, og i rekrutten sitter man bokstavelig talt med hodet presset i gjørmen og blir beastet av instruktørene, i den hensikt å få prentet inn skikkelig disiplin framfor å få soldater som sier "faen og fenrik, hvorfor er det JEG som må?", mens det hos oss har blitt kultur og på død og liv hjelpe selv de svakeste til en stilling og heller ikke kjefte på de stakkars rekruttene. Sikkert en del som er uenig i meg på denne, men dog, jeg har en over norm høyt ambisjonsnivå og vet hvilken nasjoner jeg liker/ønsker å tilstrebe å bli sidestilt/være på nivå med...
    Elite Som En Trensoldat

20. Liker Sjef Milforum likte dette
    Gjest
    Bra innlegg MMB, vi var vel stort sett enige. Eneste jeg er uenig i er dette:

Soldater må kunne sine personlige våpen inn og ut, herunder Glock
    Med fokus på Glock-biten.....

Jeg synes pistol er gøy å skyte med, det er litt utfordrende.

Militært sett er pistol helt ghey. Det er i beste fall et sekundærvåpen og man bør ikke fokusere på å bli passe god med en P-80, fremfor å bli megabra med primærvåpenet. Jeg snakker her om de en- eller to-ukers kursene som blir holdt rundt omkring.

Sannsynligvis faller dobbelt/trippelbevæpning bort, og det er like greit. Ikke lever ut pistol, og vips er du kvitt problemet med dårlig våpenkultur og mange vådeskudd.....det er ikke noen tvil om at 99.9% av vådeskudd, uansett våpen, er brukerens egen feil.

Hvis noen hadde bedt meg klarere et hus med P-80 hadde jeg nektet tvert, og sagt at jeg bruker AG'n eller 416 eller hva det nå er jeg har......

Det er ikke, og det vil aldri bli, et primært våpenvalg uansett hva folk måtte mene og tro. Og jeg har belegg for å si det jeg sier.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Det er svært mye en soldat skal kunne for å virke effektivt. Og det er selvsagt forskjell på hvilken jobb du skal gjøre.

Den mest grunnleggende ferdigheten er bruk og behandling av våpenet ditt. Svært mange av de andre ferdighetene avhenger av denne ene. Kan du ildhåndgrep og vet hvordan du best utnyttervåpenet finner du lettere godt ildstillinger. Er magbytter og klikkhandlinger automatisert går stridsdriller så mye lettere. Har du de rette holdningene overfor ditt personlige våpen blir disse overført til avdelingsvåpen også. Er du sikkert på at du kan bruke våpenet ditt effektivt har du lettere får å handle riktig på vaktpost osv. osv.
    jalla

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    235 innlegg
    Sitert
    322 innlegg
    Forsåvidt enig på det meste i innlegget der Arctic1, men så lenge disse pistolene fortsatt blir utlevert vil det fortsatt gå klikk i hodet på en god del soldater, spesielt de yngre, som plutselig får den trang å peke rundt og leke med disse akkurat slik de gjorde da de var yngre, bare at det da var borremaskiner og pinner de fant i skogen som var i fokus.
    Den beste løsning er selvsagt å bare bli kvitt greiene og dermed bli kvitt leking med Glock og "sivile" Majorer/medisinsk personell i uniform som tar skiltet "empty your weapons here" på pit'en særdeles alvorlig, men utenlands er jeg tilhenger av dobbeltbevæpning ihvertfall, til selvforsvar vel og merke og ikke til klarering av hus/andre lure ting (men det blir en annen diskusjon). I førstegangstjenesten ser jeg ingen grunn til å levere ut slike over hodet, med unntak kanskje av befal/offiserer. Selv husker jeg i min førstegangstjeneste jeg var ERYX-operatør (igjen med denne operatør-status, står faktisk det på min P3, hehe...) og jeg hadde kun utskytningsenhet, trefot og termisk på rygg, og en Glock til selvforsvar, ikke duganes IMO og jeg kunne lett ha båret og håndtert en AG3 i tillegg til stillingsmateriellet mitt. Den dagen vi fikk pistolen utlevert var det mange på kasernen på kveldstid som lekte "selvmord", pekte og trakk av mot hverandre og latet som dem spilte Russisk rullett. Der gikk sannelig sikkerhetsreglene og punktet "Vis Våpenkultur!" som ble lært første uken på rekrutten i vasken gitt...
    Elite Som En Trensoldat

OF-1 Løytnant
    Moderator

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    121 innlegg
    Sitert
    330 innlegg
    Tror ikke man ska glemme PV´våpen. Fokuset her er på en motstander som er lett infanteri. Tror man skal se litt bredere. En avd som ikke har noen form av PV-kapasitet er ju helt sjansløs om den møter en mekanisert avd (som feks en pansret oppklaringstropp).

En historie fra et svenskt øvingsfelt:

En "russisk/sovjetisk" mek.inf tropp anfaller den svenske infanteribataljonens san.tropp som svarer med å løpe mot FI og peke på de røde korsene som prydet folk og fe.

Hadde disse soldatene klart seg i krig?

Tror at holdninger er viktige.

En annen ting som alle bør kunne er bruk av feltspade. Ikke til nærkamp men til å grave så fort man har tid til dette.
    Minsk, det nye Utopia

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Våpenkultur og forsvarlig håndtering av dødelige gjenstander må læres hvis en person skal kunne bære våpen ute i virkerligheten, krig eller ei.

Grunnleggende kjennskap til krigens folkerett er like viktig. De som væpner norske menn og kvinner og betror sin og landets sikkerhet til dem må kunne vite at de er til å stole på. Det er IKKE bare SV- politikere som bryr seg om denslags, og som del av statens apparat for utøvelse av organisert ekstremvold tar det seg MILDT sagt dårlig ut å si at krigens folkerett er opp til den enkelte soldat å bry seg om, hvis han gidder.
    Vel opp før dag! De kommer vel over den hede.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    225 innlegg
    Sitert
    367 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB
    Den dagen vi fikk pistolen utlevert var det mange på kasernen på kveldstid som lekte "selvmord", pekte og trakk av mot hverandre og latet som dem spilte Russisk rullett..
    Russisk rulett er i utgangspunktet ganske dumt....Russisk rulett med pistol er i en helt egen klasse av dumskap...
    Beidh a lá leo

27. Liker LVGRP99 likte dette
    Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Jeg vil nå fremdeles hevde at det er viktigere at soldatene jeg hadde i fjor kunne bruke Glocken (sekundærvåpenet) de hade utlevert, fremfor en mg3 som ikke fantes i troppen, knapt nok i bataljonen (tror det var 5 eller 6stk i hele bataljonen). Men jeg skal slutte å gnæge om den mg'en nå, jeg kommer ikke igjennom uansett ser det ut som, he he
    Best blandt likemenn

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    3 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Den dagen vi fikk pistolen utlevert var det mange på kasernen på kveldstid som lekte "selvmord", pekte og trakk av mot hverandre og latet som dem spilte Russisk rullett..
    Russisk rulett er i utgangspunktet ganske dumt....Russisk rulett med pistol er i en helt egen klasse av dumskap...
    Heldigvis er ikke sånn dummskap særlig arvelig ;)

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    4 innlegg
    Nærkamp er ikke en dum ferdighet. Som sagt tidligere fremmer det en viss aggressivitet holdning når det trengs. Samtidig er det nyttig hvis man får behov for å pågripe en motvillig arrestant, man merker det når man under trening skal bli pågrepet av en person som ikke har noe begrep om hva slags krefter som må til... Da skal de være lovlig glad for at det ikke er noen som vil dem vondt de har med å gjøre, bryteøvelser hvor man kan bruke tilnærmet full kraft bøter på dette. Såvidt jeg har forstått har nå det amerikanske forsvaret begynt med noe MMA-inspirerte greier, hvor de først fokuserer på bryteteknikker, for det første fordi man raskt kommer opp på et adekvat nivå, for det andre at man kan ta i ganske hardt uten å skade hverandre og for det tredje så er det god fysisk trening. Slik trening trenger ikke ta lang tid heller, 30 min før dagen avsluttes, eller som en post på rulleringstjeneste, venting på skytebane, så kjør en mot en brytedriller, kombinert med pushups og spensthopp, eller sprint med makker på ryggen. Det går kjapt og er ekstremt gunstig og relevant trening. I tillegg kan man kjøre slagkombinasjoner og aggresjonsdriller. Vil også si meg utrolig enig med tidligere talere som har fremhevet at man bør utnytte feks. marsj til/fra skytebane med båreløp og lignende.

Det er mye man får gjort om man bare vil!

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Sier de det....hehe:

http://darwinawards.com/darwin/darwin2000-04.html

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Ingen som husker hva Luftforsvaret kom opp med? ICC eller noe i den duren.
    Der stod vel det meste av det dere har ramset opp hittil. Tanken var at alle i Kongens klær skulle beherske det i heftet.
    Først og fremst.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    ICC ja. Husker ikke helt hva det sto for. Individual Common Course eller noe slikt? Var i utgangspunktet ett ganske bra hefte. Da jeg var innom luftforsvaret ble jo faktisk alt personell fra høyere stab etc dratt inn til avdelinga vår (skulle visst gjøres hvert år), for å bevise at de behersket emnene i det heftet. Var ett godt tiltak jeg egentlig har savnet litt i hæren. Verneplikta i hæren var jo grei, der trener man jo på slikt i ett års tid. Det jeg tenker på er de "høyere herrer". Er ikke ofte jeg har sett bataljonledelsen vår på skytebanen utenom de obligatoriske testene de må ta en gang iblant. De dukker som regel opp for å snike i køen og brenne av budsjettpenger hver gang det er noe virkelig dyrt som skal forvandles til røyk og ild, men drive jevnt vedlikehold av enkeltmannsferdigheter tror jeg det er dårligere med.

Sier selvsagt ikke at NCC-testene tvinger alle majorer i luftforsvaret til altfor mye åling i skogen heller, men synes ihvertfall det var ett lite skritt i rett retning.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Der fant jeg det: individual common core skills (ICCS)
    Først og fremst.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Grunnleggende S-ferdigheter er kort og godt alle de ferdigheter som soldaten må besitte for å overvinne fienden.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Kampsoldaten bør også ha ferdigheter i håndgranatkasting, samt noe enkel sprengstoff-tjeneste.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Glocken er et kjempebra våpen til sitt bruk, men krever mye trening for å kunne brukes sikkert og effektivt. Den bør derfor ikke deles ut til vernepliktige, da det ikke er nok tid til å lære dem opp til å beherske denne sikkert og effektivt.

Derimot profesjonelle avdelinger, spesielt jegeravdelinger kan ha veldig mye god nytte av denne. Den er i veldig mange sammenhenger fin å ha.
    Ass'n titties

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av pascali
    Glocken er et kjempebra våpen til sitt bruk, men krever mye trening for å kunne brukes sikkert og effektivt. Den bør derfor ikke deles ut til vernepliktige, da det ikke er nok tid til å lære dem opp til å beherske denne sikkert og effektivt.

Derimot profesjonelle avdelinger, spesielt jegeravdelinger kan ha veldig mye god nytte av denne. Den er i veldig mange sammenhenger fin å ha.
    Den er et sekundærvåpen...ferdig. Ingen, og da mener jeg ingen, med litt vurderingsevne bruker pistol som primærbevepning under operasjoner. Militært vel og merke.....

Hvilke tilfeller prater du om hvor den kan være fin å ha?

Jeg kommer på to:

Trappedrill (men kun kanskje, med nytt våpen blir ikke det et alternativ)
    Sikring av personell

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arctic1
    Sitat Opprinnelig skrevet av pascali

Den er et sekundærvåpen...ferdig. Ingen, og da mener jeg ingen, med litt vurderingsevne bruker pistol som primærbevepning under operasjoner. Militært vel og merke.....

Hvilke tilfeller prater du om hvor den kan være fin å ha?

Jeg kommer på to:

Trappedrill (men kun kanskje, med nytt våpen blir ikke det et alternativ)
    Sikring av personell
    Tilleggsspørsmål:

Til hvilket formål er glocken kjempebra?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Glocken er kjempebra når alternativet er å fatte spaden....

Den er en sekundærbevæpning for kloss hold, dårlig tid og klikk på hovedvåpen/umulig å bruke hovedvåpen.
    Først og fremst.

Gjest
    Den er en sekundærbevæpning for kloss hold, dårlig tid og klikk på hovedvåpen/umulig å bruke hovedvåpen.
    Riktig.

dc
    Gjest
    appropo nærkamp. Jeg er ganske sikker på at israelerne får opplæring i millitærversjonen av krav maga under førstegangstjenesten. Er det noe lignende nærkamptrening norske soldater får?
    Eller synes forsvaret generelt at det er sløs med tid?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Skal man mestre nærkamp må man trene vanvittig mye...

For oss vanlige vil det vi trenger handle om noen få enkle nedrivingsteknikker, samt det å alltid være flere pr mann som skal taes ned. 3 på en er ikke feigt, men smart!
    Først og fremst.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Den er et sekundervåpen ja.

Men i den er ofte kjekk å ha siden den er liten og lett og kan brukes med bare en hand og det at den alltid er på låret...

Fin å ha når man kjører bil eller sitter i en bil.
    Ass'n titties

Side 2 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste

Lignende tråder

1. Sivil og grunnleggende militære ferdigheter?
    By mortanius in forum Mannskapsmessa
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: DTG 240105A Mar 15,
  2. Grunnleggende lederskapskurs
    By jover in forum Heimevernet
    Svar: 14
    Nyeste innlegg: DTG 210719A Mar 07,
  3. Svar: 7
    Nyeste innlegg: DTG 291711A Jun 06,

User Tag List

Brukere som har lest denne tråden: 12

Regler for innlegg