Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 143

Tråd: Hva er grunnleggende soldatferdigheter?

Guest

Hva er grunnleggende soldatferdigheter?

Hepp

Vi er vel alle enige om at man må ha gode grunnleggende soldatferdigheter som enkeltmann.

Men hva er det dere legger i grunnleggende ferdigheter? Tenkte vi kan se hva folk på forumet mener er bærende ferdigheter for en soldat. Vi kan si en liste på 7 ferdigheter i utangspunktet, men la diskusjonen løpe fritt rundt emner(hva, hvor, hvordan osv). Kan bli en bra diskusjon.

Min liste:

1. Skyting primærvåpen (AG)
    2. Målangivelse og grunnpunkter
    3. Sanitet
    4. Avstandsbedømmelse
    5. Kryssutdanning på MG
    6. Samband
    7. Kart og kompass

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    Dette kan bli en bra tråd!
    admin

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Luftforsvaret har jo den folderen sin. Husker ikke navnet på den, men den dekket vel stort sett det meste av enkeltmannsferdigheter.
    Først og fremst.

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    7
    Er ikke enig i at mg er en grunnleggende soldatferdighet. I art, der jeg kommer fra har vi ikke mg, det samme vil jeg tro gjelder avdelinger som sanbn. Skal mg være et krav, ja da kan vi ikke si at artillerister eller sansoldater har behov for grunnleggende soldatferdigheter.
    Best blandt likemenn

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    26
    Bruk av et våpensystem med effekt mott harde mål ska kanskje være med på lista. Miner er de helt borte? Bruk av fordon? Må alle kunne gå på ski? Språk?
    Minsk, det nye Utopia

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    68
    Enig med Galahad, jeg synes nok Arctic1 er litt vel preget av geværlag/fotlag. Med grunnleggende soldatferdigheter vil jeg tro man mener det som enhver soldat som på noen måte skal tjenstegjøre i felt bør kunne, enten han er geværmann eller drivstoffassistent i forsyningskompaniet eller kommandoplassoldat i brigade-ko. Man må først og fremst se på hva en soldat trenger av ferdigheter for å overleve under feltforhold og delta effektivt i nærforsvar av sin installasjon, det være seg forsvarsstilling i første linje, del av et trenområde eller brigade-ko. Ting som er relevant for laget/troppen i angrep er neppe med her. Heller ikke andre våpen enn peronlig våpen (+ sannsynligvis AG3 hvis det ikke er ens personlige våpen). ABC var forresten utelatt, det er obligatorisk for alle.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Galahad
    Er ikke enig i at mg er en grunnleggende soldatferdighet. I art, der jeg kommer fra har vi ikke mg, det samme vil jeg tro gjelder avdelinger som sanbn. Skal mg være et krav, ja da kan vi ikke si at artillerister eller sansoldater har behov for grunnleggende soldatferdigheter.
    Jeg sier MG i den settingen at alle må være istand til å bemanne en vaktpost/statisk VKP el. Det bør ikke være noe problem for Sanbn eller Art å låne våpen til utdanning av Pbn. Snakker ikke primærfunksjon som MG altså. Burde kanskje skrevet våpenkjennskap MG-3.

Jeg vil forandre på lista mi litt, etter litt ettertanke.

Min liste:

2. Valg av ildstilling
    3. Målangivelse og grunnpunkter
    4. Sanitet
    5. Avstandsbedømmelse
    6. Våpenkjennskap MG
    7. Samband

Guest
    Må presisere litt her:

Dette er grunnleggende soldatferdigheter, som alle bør kunne som minimum. Uavhengig av tjeneste. Alle er soldater, ikke alle er geværmenn (det er en spesialist stilling på lik linje som MG/PV).

Skal utdype mine valg, skal bare sy ferdig et brille-trekk til hjelmen.....

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    8
    Jeg ville kanskje sagt noe slikt som:

1. Primærvåpen
    2. Sanitet
    3. Bruk av defensive våpen / ildstilling
    4. Samband
    5. Avstandbedømmelse
    6. Målangivelse
    7. ABC kunnskap

Ikke nødvendigvis i prioritert rekkefølge, selv om jeg mener de tre øverste er viktigst.
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11
    Call me a crack, men hva med FYFO ?

Alt så langt nevnt er greit nok, men uten evne til å flytte seg selv så langt det trengs, så sliter en jo.
    Beyond is where I learn

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Tja - litt utradisjonelt kanskje - men tråden åpner jo for det.

Listen fokuserer på relativt tekniske ferdigheter, jeg vil også ha med noe rundt overlevelse og hygiene. En med kjempekontroll på drill med frostskader eller matforgiftning er jo ikke noe særlig til stridsmann.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Safariland
    Jeg ville kanskje sagt noe slikt som:

1. Primærvåpen
    2. Sanitet
    3. Bruk av defensive våpen / ildstilling
    4. Samband
    5. Avstandbedømmelse
    6. Målangivelse
    7. ABC kunnskap

Ikke nødvendigvis i prioritert rekkefølge, selv om jeg mener de tre øverste er viktigst.
    Her er en liste jeg er mer enig i, Men hva er defensive våpen? Her ville jeg heller skrevet defensive stridsteknikker, ting som f.eks laget, eller kanskje til og med troppen, i forsvar. Her kan jo ikke alle få kjørt løpet fullt ut, siden ikke alle har mg og rfk i KOP'en, men prinsippene kan man lære.

Forøvrig enig med admin, det her kan bli en veldig bra tråd
    Best blandt likemenn

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    68
    Og de gode gamle bivuakkferdighetene som oppsetting av og bivuakk med knappetelt og lagstelt samt bruk av primus bør vel alle kunne.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    8
    Jeg lurte på om jeg skulle skrive defensiv strid, men kom feilaktig frem til at "bruk av defensive våpen / ildstilling" dekket det. Enig i den kommentaren..

Ellers tenker jeg på, ( som lukman er inne på ). Miner, kanskje taktisk plasserte sprengladninger. Altså ikke primært skytevåpen, men mer utplasserte forsvarsvåpen som kanskje mer hindrer fi og komme nærme nok, evt. virker oppholdende slik at egne styrker rekker å forsterke om mulig.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av lilje
    Og de gode gamle bivuakkferdighetene som oppsetting av og bivuakk med knappetelt og lagstelt samt bruk av primus bør vel alle kunne.
    Kan egentlig si meg enig i den også, men da ville jeg lagt det til som et eget punkt. Feks. Overlevelsesteknikker / escape and evation, (husker ikke norsk betegnelse).

I tillegg kunne vi kanskje her i det kalde nord hatt med et punkt om vinteroverlevelse. Men så er det hvor lang listen skal være?

Dette med frotskader og hygiene mener jeg går inn under sanitet...

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2007
    Pondusfaktor
    6
    1.Skyting med enhetsvåpen, 200 meter og nærstrid.
    2.Nærkamp/Selvforsvar (uten våpen).
    3.Opptreden vaktpost (VKP,AKP,OP,Forsvarsstilling mv).
    4.Feltmessig opptreden; personlig maskering, fremrykningsmåter, -veier mv. i ulike stridsmiljø.
    5.Kart og kompass.
    6.Sanitet/Grunnleggende førstehjelp.
    7.Innsikt i grunnreglene i Krigens Folkerett (eks; det er forbudt å torturere krigsfanger).
    8.Observasjon/avstandsbedømmelse/målangivelse.
    9.Sambandstjeneste og meldingstjeneste.
    10.Ildstilling i ulike stridmiljøer; skuddfelt, skjul, dekning, støtte for våpen.
    11.Innsikt i avdelingsvåpen og PV bekjempelse.
    12.Vedlikehold av egen feltutholdenhet,felthygiene.
    13.Enkel våpenkjennskap/kjenningstjeneste/E-tjeneste (av fremmede makters materiell/våpen mv).
    14.Grunnleggende evne til å vedlikeholde eget utstyr og våpen.
    15.ABC-tjeneste.

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2007
    Pondusfaktor
    6
    Samt grunnleggende ferdigheter i opphold ute i felt; herunder bivuakk/fyring i telt, forpleining/overlevelse ("friluftslivferdighetene") mm. I tillegg - meget viktig - feltmessig opptreden ved lys og lysdisiplin når påkrevd.

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2007
    Pondusfaktor
    6
    Rettelse det skal stå; "lyd og lysdisiplin".

Guest

Dette er ALFO OMEGA for å kunne fungere som soldat, man må være istand til å treffe med våpenet. Herunder kommer vedlikehold.

2. Valg av ildstilling

Skal man kunne virke effektivt med våpenet må man også ha en god ildstilling, derfor er valg og trening i selvstendig valg av ildstilling viktig og prinsippene for dette meget viktig. Herunder kommer fremrykningsmetoder, kamuflasje og opptreden som vaktpost.

Må-krav:

Skuddfelt
    Skjul
    Dekning
    Støtte

Bør-krav:

Skiftestilling
    Skjult inn- og uttrekningsvei
    Samband til nabostillinger evt LF

3. Målangivelse og grunnpunkter

For å kunne virke effektivt i forsvar(og angrep) må man kunne angi mål, og ta ut grunnpunkter. Dette for å kunne lede ild, og bli ledet av andre. (small arms)

Målangivelse: (en type)

Type mål
    Grunnpunkt
    Retning fra fra grunnpunkt
    Avstand fra grunnpunkt

Eks:

Infanteri i stilling
    Grunnpunkt rød låve
    Høyre kl tre
    50

4. Sanitet

Man må være istand til å ta vare på seg selv og andre. Hygiene og vintertjeneste faller under sanitet.

5. Avstandsbedømmelse

For å kunne treffe mål og angi mål må man kunne beregne avstand.

6. Våpenkjennskap MG

ALLE vil ha behov for å bruke MG'en, hvis det går lang nok tid. Dette er det viktigste våpenet og går det ned må noen overta.

7. Samband

For å kommunisere bra nok med overordnede og sideordnede avdelinger. Herunder kommer meldingstjeneste.

Bivuakk-tjeneste, ABC, nærkamp, kart og kompass er ferdigheter som ikke er kritiske for enhver soldat, kanskje med unntak av bivuakk. De kommer på lista, men de jeg har over er mine prioriteringer. Bruk av miner, PV-våpen(med unntak av M-72) er ikke noe alle trenger å bruke.

Det med bivuakk er jo veldig spesielt i Norge. Britiske soldater f.eks ligger jo i dobbeltgroper hele tiden, ikke noe telt der.....hehe....

FYFO er jo meget viktig, bøyer meg i støvet for den.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    20
    Fjellvåk skrev.

Ser ingen grunn til å kaste bort tiden på dette. Kan sikkert være greit som en "moral booster", men dette er tross alt noe man tyr til hvis man skulle være så dum/uheldig å bli angrepet hvis man ikke har et våpen. Og har motstanderen et våpen og du ikke, så vet jeg hvem jeg satser på, selv om du skulle være aldri så mye "kong karate". Og har ikke du våpen så har forhåpentligvis kameratene dine det.

7.Innsikt i grunnreglene i Krigens Folkerett (eks; det er forbudt å torturere krigsfanger).

Dette er bare et punkt for å tekkes bløthjertede SV-politikere. Og hvem bryr seg om dem? Alle vet at de ikke skal være slemme mot fanger eller plage sivilbefolkningen. Ikke kast bort dyrebar treningstid på dette. Hvis du absolutt må, så les et hefte på kvelden.

10.Ildstilling i ulike stridmiljøer; skuddfelt, skjul, dekning, støtte for våpen.

Hører vel egentlig hjemme under feltmessig opptreden

Hører vel hjemme under feltmessig opptreden og sanitet og førstehjelp (forebyggende)

Men bortsett fra dette synes jeg listen din var grei. Hvis du i tillegg legger til grunnleggende sprengnings- og minetjeneste, så kommer jeg faktisk ikke på noe mere selv i farten.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    "Vi er alle infanterister" ser ut til å stå høyt i kurs her - men så enkelt mener jeg ikke det er. MG'en kommer feks langt ned på listen i avdelinger som ikke har MG. ABC er grunnleggende - og bør med på MÅ listen.

Grunnleggende soldatferdigheter inkluderer for meg en en del type tjeneste som en skal kunne utføre utover å finne stillinger etc. Vanlig VKP er vel ganske grunnleggende.

I dagens motoriserte verden er jeg også en sterk tilhenger av enkelte driller rundt ildoverfall på kjt - og å håndtere ildoverfall på eget kjt.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Guest
    Vi er alle soldater stemmer. Det som blir feil fremtoning er at alle er geværmenn. En geværmann er en spesialist, på lik linje med MG/PV. (som sagt over) Alle er soldater, og det bør være primærfunksjonen vår, ikke fagområde. Det dessverre litt sånn.....

Ildoverfall på kjøretøy gjennnomføres vel kun med lett- eller tungpansrede kjøretøy. Jeg ville ihvertfall ikke angrepet med en MB...hehe...

Kontakt mot egne hjulkjøretøy er greit å kunne, men ikke noe alle bør kunne synes jeg.

ABC bør man ikke bruke mye tid på. Vite hvordan vernemasken skal på, that's it. Jeg personlig har fått utlevert vernedrakt 1 gang, aldri brukt og kun prøvd størrelsemessig. Bruken av de fleste kjemiske/biologiske stridsmidler er forbudt også, så tror ikke trusselen er så stor.

MG er ALFO OMEGA for alle mener jeg. Hva hvis kokken eller VF Evac-vogn er nærmest han som bemannet MG'n når campen blir angrepet, og han ble drept....da må de kunne den.....

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    For å være litt slem tror jeg argumentet om MG her er noe preget av ett litt smalt grunnlag. For å gjenta meg selv - det er ikke alle avdelinger som har MG. Det er heller ikke alle steder det er hensiktsmessig.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av pioff
    Fjellvåk skrev.

Ser ingen grunn til å kaste bort tiden på dette. Kan sikkert være greit som en "moral booster", men dette er tross alt noe man tyr til hvis man skulle være så dum/uheldig å bli angrepet hvis man ikke har et våpen. Og har motstanderen et våpen og du ikke, så vet jeg hvem jeg satser på, selv om du skulle være aldri så mye "kong karate". Og har ikke du våpen så har forhåpentligvis kameratene dine det.

Dette er bare et punkt for å tekkes bløthjertede SV-politikere. Og hvem bryr seg om dem? Alle vet at de ikke skal være slemme mot fanger eller plage sivilbefolkningen. Ikke kast bort dyrebar treningstid på dette. Hvis du absolutt må, så les et hefte på kvelden.

Hører vel egentlig hjemme under feltmessig opptreden

Hører vel hjemme under feltmessig opptreden og sanitet og førstehjelp (forebyggende)

Men bortsett fra dette synes jeg listen din var grei. Hvis du i tillegg legger til grunnleggende sprengnings- og minetjeneste, så kommer jeg faktisk ikke på noe mere selv i farten.

Min utheving.

1: Nærkamp er noe som absolutt bør trenes, både under vanlig massetjeneste, arrestasjon, SIBO, patruljetjeneste +++ kommer det til nytte. Tenk eskaleringsnivåer nå, du kan ikke alltid "bare" skyte. Støtter Fjellvåk med at nærkamp bør komme på 2 plass.

2: Nå har det seg sånn engang at vi jobber for politikerne, og det er nok av soldater og befal rundt om i Norge som ikke kan nok om Geneve konvensjonene, militær straffelov, menneskerettigheter osv. Hvis ikke vi kan det, kan ihvertfall ikke soldater det, og da må vi lære dem det. Krigens Folkerett bør alle kunne. Se hva amerikanerne, britene og oss selv når vi/de har driti oss ut på dette emnet.. Media kaster seg over oss, da kan ikke vi si at "øøh, jo vi lot soldatene lese gjennom det frivillig på kveldstid", det holder ikke.
    En mann ser en fugl, og så kom det en ape.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    jeg er ikke enig at en geværmann er en spesialist , hva skal en feks si om pi personell?støttepersonell som BK Tow ,trenpersonell osv osv hvis vi snakker ut ifra en In BN?

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    jeg er ikke enig at en geværmann er en spesialist , hva skal en feks si om pi personell?støttepersonell som BK Tow ,trenpersonell osv osv hvis vi snakker ut ifra en In BN?
    Utdanningsmessig er de spesialister på sitt fagfelt.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    6
    Ikke enig at bruk av MG er en grunnleggende ferdighet. Som jeger så har jeg minimal bruk for kjennskap til det våpenet slik jeg ser det. Ikke at jeg ikke kunne rapet av noen byger hvis noen hadde kastet det etter meg, men stort sett så er jeg langt fra en MG når jeg løser oppdrag...

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    For å være litt slem tror jeg argumentet om MG her er noe preget av ett litt smalt grunnlag. For å gjenta meg selv - det er ikke alle avdelinger som har MG. Det er heller ikke alle steder det er hensiktsmessig.
    Jeg er fullstendig klar over at ikke alle har MG fysisk i avdelingen. Det er ikke et hinder for å utdanne på våpenet. Mulig å låne, til og med på tvers av landsdeler....

Det er heller ikke alle steder det er hensiktsmessig å ha en MG nei, men det er vel ikke noe grunnlag for å ikke utdanne på det......er det vel?

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lasan
    Ikke enig at bruk av MG er en grunnleggende ferdighet. Som jeger så har jeg minimal bruk for kjennskap til det våpenet slik jeg ser det. Ikke at jeg ikke kunne rapet av noen byger hvis noen hadde kastet det etter meg, men stort sett så er jeg langt fra en MG når jeg løser oppdrag...
    Er jegeravdelinger som bruker MG......selv på patrulje.....

Guest
    Poenget mitt er at alle er i en base/leir en eller annen gang, og da må man kunne overta MG'en hvis det blir nødvendig.....

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arctic1
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Jeg er fullstendig klar over at ikke alle har MG fysisk i avdelingen. Det er ikke et hinder for å utdanne på våpenet. Mulig å låne, til og med på tvers av landsdeler....

Det er heller ikke alle steder det er hensiktsmessig å ha en MG nei, men det er vel ikke noe grunnlag for å ikke utdanne på det......er det vel?
    I beinhard proiritering på utdanningsløp så vil denne da tape i avdelinger som ikke har MG i sin KOP. Naturlig og riktig. Det er mye som er kjekt å kunne - men som artillerist feks er det viktigere for kanongutta å drille skyting med 109ern fremfor å kunne avfyre NASAMS (som sikkert og er kjekt å kunne i ett knipetak.)
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Kan vel omformuleres til at alle bør kunne operere et lagsvåpen. 12,7, mg-3 minimi and so on.

Guest
    Er selvfølgelig mye bra med nærkamp, som f.eks aggresjonstrening. Eskaleringsstiger og ROE blir litt for spesifikt tror jeg, ift grunnleggende utdanning. En ROE er aldri lik....

Krigens Folkerett er viktig, ja. Men det er ting som bør komme før, rent soldatteknisk. Leksjoner om folkerett, etikk og død er det ikke akkurat inflasjon av.....dessverre....

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kefh
    Kan vel omformuleres til at alle bør kunne operere et lagsvåpen. 12,7, mg-3 minimi and so on.
    Kjøper den !
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kefh
    En bedre tilnærming dette. Jeg snakker om grunnleggende soldatferdighet. Å skyte med 109 eller NASAMS er ikke det.....hvis ikke har jeg gått glipp av noen kurs.....

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    20
    Kefh. Må bare si at vi er enige om at vi er uenige. Sier ikke at det ikke er i og for seg nyttige disipliner å kjenne til, men grunnleggende ferdigheter. Kan ikke si jeg kjøper den. Jeg er en så gammel dinosaur i militærsammenheng (stoler fremdeles ikke på russerne) at jeg vil si at grunnleggende militærferdigheter stort sett består av infanteridisipliner. Så kan du bygge videre derfra. Og nærkamp og konvensjoner er efter min mening videregående disipliner man kan komme inn på når man mestrer de grunnleggende.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    Utdanningsmessig er de spesialister på sitt fagfelt.
    På sett og vis litt enig Artic ,men slik jeg har sett på infanteri har jeg mere sett på oss geværmenn som en av de mange i en avdeling som tradisjonellt sett i de tidligere år var flest av i en hæroppsettning og som var ment til å bære stridens hovedtyngde .For mitt vedkommende så jeg mere på støtte,san ,ing,pi,jegertropp i stabkp ,kavalleri ,artelleri osv som de sanne spesialister .

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Det blir jo nevnt fysisk trening lenger oppe. I tillegg til utholdenhet og styrke kan jo dette godt omsettes i lettere aggressiv trening. Jeg har stor tro på dreping av stråmann med bajonett, selv om den ikke engang er utlevert lenger engang.

Dette fordi vi heldigvis har en psykisk sperre mot å dra til eller drepe andre. Lurt å kjenne litt på den.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Det er da ihvertfall en tropp jeg vet om ett sted på østlandet ,som fortsatt får utlevert bajonett og ett annen type gevær ,men dem er heldigvis ment til pryd.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Er selvfølgelig mye bra med nærkamp, som f.eks aggresjonstrening. Eskaleringsstiger og ROE blir litt for spesifikt tror jeg, ift grunnleggende utdanning. En ROE er aldri lik....

Krigens Folkerett er viktig, ja. Men det er ting som bør komme før, rent soldatteknisk. Leksjoner om folkerett, etikk og død er det ikke akkurat inflasjon av.....dessverre....
    Læren om krigens folkerett er noe som bør ligge til grunn før man begynner å drille noe som helst, etter min mening ender det opp med feillæring, og en potensiell trussel mot Norges sikkerhet hvis soldaten ikke følger div regler. (For å dra den langt, men reelt) Dette er jo grunnen til hvorfor vi har et forsvar nå til dags, for å forsvare menneskerettigheter, hvis soldater ikke kan dette, så hvem skal?

Under emnet nærkamp lærer du rimelig mye som du sier, aggresjonskontroll, eskaleringsnivåer, og den enkleste form for selvtillitsbygging/mestringsoppnåelse. ROE får du ikke trent så mye av under nærkamp, ROE er generelt vanskelig å trene på, for som du sier, ROE'r er aldri like.

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •