Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 56

Tråd: Aktuelt: Norske soldater skadd i Afghanistan!

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8

Aktuelt: Norske soldater skadd i Afghanistan!

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=188333

[Admin edit: prøv å bruk fornuftige overskrifter ved oppstart av nye tråder....]
    Turbo bullshit...No real power.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    RIP til den finske soldaten og hans familie. La oss håpe skadene ikke er for omfattende på de sårede.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Guest
    Skader fra bombeangrep er dessverre oftere omfattende skader, en lettere skader.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Det sies ihvertfall foreløpig fra offisielt hold at ingen norske er alvorlig skadet.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    Trenger jo strengt tatt ikke ha vært påvirket av selve flammen av eksplosjonen, men heller trykket fra eksplosjonen. Da er farene for alvorlige skader betydelig redusert...

RIP til finsk soldat.

Gud er tydeligvis fremdeles norsk...
    As you wish.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    9
    Uttalelsen sier vel at ingen nordmenn er alvorlig skadet.
    Men dette viser jo bare at det som har blitt sagt tidligere gjelder i høyeste grad, Nordmenn er ikke fredet vilt der nede. Forhåpentligvis åpner dette noen øyne. Bare synd at en mann måtte gi livet sitt for at det skulle skje.

Til dene finske soldaten: Hvil i fred
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av PF
    Trenger jo strengt tatt ikke ha vært påvirket av selve flammen av eksplosjonen, men heller trykket fra eksplosjonen. Da er farene for alvorlige skader betydelig redusert...

RIP til finsk soldat.

Gud er tydeligvis fremdeles norsk...
    Det er trykket som er farlig, ikke flammen.

Uansett, flaks nok engang.....

RIP.....

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    62
    Skal vi se - ett smell i Kunduz og ett pfft og ett smell i Meymaneh på en liten uke? Er dette en tilfeldighet, jeg som har fulgt dårlig med på intensiteten av anslag mot ISAF i området, eller er det noen luringer som drar i gang en offensiv nordpå nå?
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Guest
    Og reaksjonene lar seg ikke vente på......

Rød Ungdom vil ha norske soldater hjem før de havner i svarte "søppelsekker".

http://www.nettavisen.no/innenriks/poli ... 063364.ece

Guest
    Sitat fra artikkelen over:

- Nyheten om at to norske offiserer er blitt skadet viser tydelig at regjeringens påstander om at norske soldater ikke deltar i kamphandlinger ikke har vært annet enn tomme løgner.
    Nå er vel ikke det å bli rammet av en IED det samme som å delta i kamphandlinger men.....utrolig hvor ignorante folk er, selv om de har lov til å mene det.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    9
    Det virker jo nesten som de opererer på en bestemt tid om du ser på klokkeslettene, noen som kan si meg om det er noe spesielt med det tidspunktet der nede?

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    6

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arctic1

- Nyheten om at to norske offiserer er blitt skadet viser tydelig at regjeringens påstander om at norske soldater ikke deltar i kamphandlinger ikke har vært annet enn tomme løgner.
    Nå er vel ikke det å bli rammet av en IED det samme som å delta i kamphandlinger men.....utrolig hvor ignorante folk er, selv om de har lov til å mene det.
    For rød ungdom hadde det vel vært en kamphandling om de hadde kollidert også, greier ikke engasjere meg over uttalelsene deres.

Guest
    http://www.dagsavisen.no/innenriks/article293069.ece

Bra at Stoltenberg står fast ved vårt oppdrag i Afghanistan!

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    6
    Og tror dere ikke jeg leste feil tråd, og trodde dette var den gamle?! Farsken, slett mine to siste, takk ;)

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    6
    Og reaksjonene lar seg ikke vente på......

Rød Ungdom vil ha norske soldater hjem før de havner i svarte "søppelsekker".

http://www.nettavisen.no/innenriks/poli ... 063364.ece
    Personlig mening: Jeg vil ha flere soldater ned dit - som er klare for det, men som ikke får lov p.g.a Norsk politikk.

Alle tanker går til den døde finnens, og de skadde norskes familie og venner.

Dere gjør en god jobb der nede gutter - forsett !
    HV: det er ikke kaldt - Det er uvandt!

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Igjen kommer rød ungdom og kjenner jeg SV rett, så kommer også de på banen og klager.

Hvil i fred
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7

Ja definer kamphandling. Hvis noen prøver å drepe deg aktiv med ett våpen han kontrollerer? Hvis du setter opp en M-19 og smeller den av foran ei fiendlig kollone, er det en kamphandling? TENK, TRYKK, TAL
    Frosken

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Sitat Opprinnelig skrevet av Marcus
    Saken er ganske enkelt at i Faryab-AO er det elementer som aktivt går inn for å drepe og lemleste ISAF og ANSF, så nå gjelder det å dra denne cellen opp med røttene, framfor å synse om det ene og det andre slik som nå blir gjort. Time is of the essence, og jo lengre tid vi bruker på kverne vann og slure, jo mere tid får fienden til å planlegge et nytt angrep som kanskje blir vellykket neste gang.
    Som sagt i den andre IED-tråden, nå er tiden for handlekraft, solid ledelse og hard aksjon mot de rette folk, ikke å sitte livredde med hodene lavt i camp og håpe at disse slemmingene går vekk av seg selv. Det er noen der ute som prøver å hindre oss i å løse oppdraget vårt, dette kan vi ikke tolerere.
    Mine tanker går til den Finske soldat som ble drept og de fire skadde Nordmenn. Håper på deres kjappe restutisjon og tilbakekomst til tjeneste.
    Elite Som En Trensoldat

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frosken

Ja definer kamphandling. Hvis noen prøver å drepe deg aktiv med ett våpen han kontrollerer? Hvis du setter opp en M-19 og smeller den av foran ei fiendlig kollone, er det en kamphandling? TENK, TRYKK, TAL
    Hvis du leser litt så var dette en ren transport-etappe for de norske soldatene til et sykehus i Meymaneh. De var ikke aktivt ute og gjennomførte en kamphandling. Ja, det var en kamphandling fra de som satte av IED'en, men nordmennene deltok ikke i kamphandlinger i den settingen Rød Ungdom prøver å fremstille.

Alle vet at trusselen er stor i Afghanistan, men det var ikke akkurat en IED-kontaktpatrulje de var ute på.

TTT right back at ya!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13

RIP Soumenni

Løfter et glass for vår falne venn fra nabolandet i Øst.

Som BadBrat sa det, er også jeg for flere gubb og gubbinner i AFG - det hadde passet svært bra å doble kontigenten i PRT MM f.o.m mandag morgen, OG sette opp en PRT eller to til som kvittering som takk for sist, syns jeg.

Dét ville gitt et klart svar til hvem F som sto/står bak disse to hendelsene, og det er vel ikke akkurat som om vi ikke har folk som både kan og vil reise.

At dette gikk ut over SAN anser jeg som tilfeldig, men at det skjer 100 (my ass) meter utenfor porten er dóg kritisk for hva FORPRO driver med - trur jaggu det hadde vært godt med litt styrkeoppbygging på den fronten også.

-Så til ett simpelt (i egenskap av enkelheten) spørsmål :

-Hvor ble det av denne "campen" som våre "venner" i FB skulle snekre sammen vha lokal arbeidskraft ??
    Trodde det var fordi folk her hjemme hadde blitt fortalt at Camp Banken var for usikker at man da fikk laget en ny compound for våre der borte ??

De (FB) har holdt på urimelig lenge, uten å ha noen camp å vise til, spørru meg...
    I must kill all free radicals

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    9

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    9
    SVs forsvarspolitiske talsmann, Bjørn Jacobsen, vil ikke kreve en tilbaketrekning av de norske soldatene etter dagens bombeangrep. Men på lengre sikt utelukker han ikke at angrepet kan påvirke Norges politikk.
    Nei vi trekker oss ikke ut nå, men om dere bare sprenger ett par til flykter vi med halen mellom bena...

Way to go Sv

Menig
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    0
    P4 gikk først ut og sa at 2 nordmenn var blitt drept. Da datt hue sakte ned mot bordet. Så, et par minutter etterpå retta de det opp til 2 skadde. Da vurderte jeg å ringe og si at ei sånn blemme gjør dere ikke igjen! Så sjekka jeg internett og fant ut at det var 1 drept finne og 4 skadde nordmenn. Da kom jeg til å tenke på hvor vanvittig flaks vi har hatt. Hvorfor akkurat han ene finna? Vi må nok gjøre regning med at vår flaks snart tar slutt. Tap vil vi nok lide vi å.
    Føler virkelig med de som blei utsatt for dette og de pårørende. Det er så vanvittig synd at sånt skjer. En ting er i alle fall sikkert, de norske styrkene skal bli uansett hva turbososialistene måtte komme med. Er vi et verdig NATO medlem, så står vi skulder til skulder med de andre, som tross alt har lidd tap!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9
    Jeg mistenker at disse to angrepene neppe blir de siste i sommer...

Det har vært for stille for lenge til at to bomber så tett på hverandre i tid er noen tilfeldighet.

Så kan man etterhvert stille seg spørsmålet om vi bare skal bite tennene i sammen og ta imot, eller gå inn for å bli kvitt avskummet en gang for alle! Begge deler vil sannsynligvis koste oss blod... Men forskjellen på å være sau og ulv er ganske stor...
    two to the heart, one to the mind...

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av 3p3
    P4 gikk først ut og sa at 2 nordmenn var blitt drept. Da datt hue sakte ned mot bordet. Så, et par minutter etterpå retta de det opp til 2 skadde.
    Hadde akkurat samme følelse, så trodde jeg at vi var ferdige i Sandkassa, men så rettet P4 opp feilen. Da takket jeg Gud for at ingen Norske "kom hjem for tidlig".
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Guest
    Her et sitat som SV'ere og andre "røde" kan ta med seg:

"Insisting on perfect safety is for people who don't have the balls to live in the real world."

Mary Shafer, NASA Engineer

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan
    Jeg mistenker at disse to angrepene neppe blir de siste i sommer...

Det har vært for stille for lenge til at to bomber så tett på hverandre i tid er noen tilfeldighet.
    Det er visst slik at det pleier å være rolig i vinterhalvåret i afghanistan, nå er det visst "sesong" igjen...
    Mun galgga cissa du ahccis nastigaphir!

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    I don't blame them, vintrene i Afgh er kulde fra hleevte, selv etter Norsk standard, og hadde jeg vært insurgent hadde ikke jeg giddet å lage kvalm på vinteren heller. Pri da hadde vært å sitte i hytten min og varme meg og familien, eventuelt foreign-fighter kompisene mine foran peisen, så ta fram AKen igjen når været blir mildere.
    Om disse siste bombingene i Nord viser seg å være en organisert trend, noe jeg nesten tør vedde penger på, framfor tilfeldigheter og forstyrrede mennesker som liker ting som smeller, så kunne man skimte opptaktene til dette allerede i fjor høst, uten å gå mer inn på det. Kanskje det går opp et lys for de håpefulle soldatene som nå reiser ut til sommers om hva dem faktisk har signet seg opp for, for går spådommene til ISAF og truslene til Taliban i orden er det meget mulig det ikke blir seks måneder med posering for kamera, snuslepper og dyre solbriller. Det kan bli en hard sommer, selv for Nord å regne.
    Elite Som En Trensoldat

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93
    Hvor mye kontroll har Dostum med hva som skjer i Meymaneh og omgivelser? Han har jo vært kjent som den som sitter med den egentlig makten i store områder i nord, og han er jo en temmelig kraftfull herremann.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2005
    Pondusfaktor
    7
    Slik oppsetting og tjeneste blir gjennomført i dag, er jeg i likhet med MMB bombesikker på at folk må trå på den berømte kvisten selv før alvoret går opp for dem. I tillegg må ISAF få ræva si i gir og få gjort noe alvorlig med de såkalte "power brokers" og Talibanvennlige personligheter rundt om i landet og ikke bare sitte og godta at slikt skjer. Noen i e-tjenesten må vite hvem de er, så det gjelder bare å sette foten ned og skippe hele bunten til Cuba eller dertil egnet sted.

Til info er ikke den nye campen i Meymaneh ferdig enda, og ved eksplosjoner er det som regel tre skadelige effekter (trykk, flygende gjenstander og fall).

Menig
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av lusk
    Slik oppsetting og tjeneste blir gjennomført i dag, er jeg i likhet med MMB bombesikker på at folk må trå på den berømte kvisten selv før alvoret går opp for dem. I tillegg må ISAF få ræva si i gir og få gjort noe alvorlig med de såkalte "power brokers" og Talibanvennlige personligheter rundt om i landet og ikke bare sitte og godta at slikt skjer. Noen i e-tjenesten må vite hvem de er, så det gjelder bare å sette foten ned og skippe hele bunten til Cuba eller dertil egnet sted.
    Om disse Talibanvennlige folkene er demokratisk valgt da?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av torosupa
    Spiller det egentlig noen rolle? Fi er fi...
    two to the heart, one to the mind...

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63
    Sitat Opprinnelig skrevet av torosupa
    Jeg følger hypotesen din av ren teoretisk interesse:
    Overfall, selvmordsbombing og utplassering av IEDer eller aktiv støtte til denslags er ikke lovlig i Afghanistan. Hva tror du hadde skjedd med en folkevalgt lokalpolitiker i Norge dersom han aktivt hadde støttet opp om likvidering av polititjenestemenn og utplassering av bomber som tar livet av både politi og sivile...? "Folket valgte ham, så dette må jo være helt greit"?
    Beidh a lá leo

Guest
    En oppdatering:

Taliban: - Selvmordsaksjon
    http://www.nettavisen.no/verden/article1064989.ece

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7

Hvis du leser litt så var dette en ren transport-etappe for de norske soldatene til et sykehus i Meymaneh. De var ikke aktivt ute og gjennomførte en kamphandling. Ja, det var en kamphandling fra de som satte av IED'en, men nordmennene deltok ikke i kamphandlinger i den settingen Rød Ungdom prøver å fremstille.

Alle vet at trusselen er stor i Afghanistan, men det var ikke akkurat en IED-kontaktpatrulje de var ute på.

TTT right back at ya!

Vet godt hva de drev med. Mest sannsynlig mye bedre enn deg. når noen prøver og sprenge deg så er du rimelig innblandet i kamphandlinger. Har forresten aldri gått på en IED-kontaktpatrulje før. Ser som regel etter IED på alle patruljer jeg går på.
    Frosken

Guest

Vet godt hva de drev med. Mest sannsynlig mye bedre enn deg. når noen prøver og sprenge deg så er du rimelig innblandet i kamphandlinger. Har forresten aldri gått på en IED-kontaktpatrulje før. Ser som regel etter IED på alle patruljer jeg går på.
    Skjønner du ikke poenget mitt?

Poenget mitt er at Rød Ungdom bruker ordet kamphandlinger i betydningen at norske soldater er ute og leter etter trøbbel. Du må jo se agendaen her. Type offensive operasjoner, i sør f.eks.

Seff er det en kamphandling fra fi sin side, men det er ikke et samme som at nordmennen aktivt var ute etter å ta noen. Blir bare semantikk uansett.....

Har litt smålyst til å svare på andre deler av innlegget ditt, men lar vær fordi jeg er "new and improved"....hehe.....

Ledende menig
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av 3p3
    P4 gikk først ut og sa at 2 nordmenn var blitt drept. Da datt hue sakte ned mot bordet. Så, et par minutter etterpå retta de det opp til 2 skadde. Da vurderte jeg å ringe og si at ei sånn blemme gjør dere ikke igjen! Så sjekka jeg internett og fant ut at det var 1 drept finne og 4 skadde nordmenn. Da kom jeg til å tenke på hvor vanvittig flaks vi har hatt. Hvorfor akkurat han ene finna? Vi må nok gjøre regning med at vår flaks snart tar slutt. Tap vil vi nok lide vi å.
    Føler virkelig med de som blei utsatt for dette og de pårørende. Det er så vanvittig synd at sånt skjer. En ting er i alle fall sikkert, de norske styrkene skal bli uansett hva turbososialistene måtte komme med. Er vi et verdig NATO medlem, så står vi skulder til skulder med de andre, som tross alt har lidd tap!
    Min utheving.

Vil bare minne om at vi faktisk har tatt tap vi og. Selv om én mann kanskje ikke er så mye å "skryte av" i sammenlikning med hva flere av våre allierte har måttet tåle, synes jeg allikevel det er verdt å huske på.
    "If you ain't Cav, you ain't!"

Guest
    Sjefen for FSAN:

-Ville ikke sendt sønnen min

http://www.nettavisen.no/innenriks/article1065567.ece

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •