Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 11 av 11

Tråd: Dagbladet slår til igjen

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9

Dagbladet slår til igjen

Molbo DB og molbo Norge slår til igjen:

I utviklingsfasen til jagerflyet Joint Strike Fighters avanserte militære flymotor, er Kongsberg-bedriften Volvo Aero Norge (VAN) inne med leveranser av fire viktige komponenter, og eneleverandør på tre av delene.

Dette kan medføre at de leverer vitale deler også til Israels nye kampfly, en sak som fort blir vanskelig å forsvare for regjeringen.

Hovedproduktene fra VAN er selve drivakslingen i motorene, som bedriften kaller for «flyets hjerte». I et intervju med Dagbladet 11. mai, sa bedriftens administrerende direktør Reidar Lyse at han håper Norge velger amerikanske fly, noe som vil gi store kontrakter for hans selskap.

Men han regnet også med at VAN får levere de spesielt tilpassede drivakslingene til JSF-flyet uansett.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/05/21/501204.html

Fikset linken ;-)
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11
    Hehe, les de innleggene ;-D

Ler meg skakk. NOT... (at det går an å ta av til de grader)
    Beyond is where I learn

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Hadde Norge bare hatt IQ nok til å inngå industriavtaler med Israel; da kunne vi fått den fordelen israelsk flyteknologi gir. Neida, vi skal sørge for å boikotte 'apartheidstaten' Israel såvidt det lar seg gjøre.. Pussig hvordan sosialistiske, europeiske regjeringer bestandig fokuserer på Israel når det finns land der ute som virkelig er udemokratiske, som virkelig bryter menneskerettighetene, men når det gjelder disse, holder de pent kjeft. De ser seg tilogmed tjent med å besøke dem (Cuba, rødgrønn regjering, nektet å møte opposisjon, osv?). Pussig det der. Kan det ha noe med tilhørigheten til ca. 70% av Israels befolkning? Personlig ser jeg ingen annen logisk grunn.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Matt sluttet jeg å bli for lenge siden, nå kan jeg ikke gjøre annet enn å smile og riste på hodet i total oppgitthet... :-P
    Elite Som En Trensoldat

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    8
    Synes egentlig det er litt fascinerende, ( måtte sjekke det ordet i ordboka ) at folk presterer å si at bedriftene er delaktig i alt som finnes på med det som blir produsert der. Det blir jo litt som å si at Audi er ansvarlig for bankran der en audi blir brukt som fluktbil...

Ellers gleder jeg meg til vi ikke har olje lenger, slik at enkelte elementer i samfunnet kan forstå at vi faktisk må ha industri for å overleve..
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7
    I utgangspunktet er jeg imot Israel og at denne staten som er bygd og tuftet på vold og atter vold skal støttes. Men så har de jo noen fiffige produkter, spesielt på den militære siden, som er verdt å få kloa i. Så boikotting burde vi unngå. Og det er jo heller ikke bare elendighet de bidrar med heller...
    Ass'n titties

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av pascali
    I utgangspunktet er jeg imot Israel og at denne staten som er bygd og tuftet på vold og atter vold skal støttes. Men så har de jo noen fiffige produkter, spesielt på den militære siden, som er verdt å få kloa i. Så boikotting burde vi unngå. Og det er jo heller ikke bare elendighet de bidrar med heller...
    De aller fleste stater er bygd og tuftet på vold... Men det er ikke alle stater som er like nye...
    two to the heart, one to the mind...

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Min venn Pascali, ikke begynn å dra igang en diskusjon om legitimiteten til Israel, da får jeg så vondt i magesåret mitt skjønner du. Du skal få mene hva du vil selv om jeg personlig sitter med en fullstendig annen oppfatning enn deg. Jeg lar det være med det... ;-)
    Ellers er jeg enig med folk; Her har vi et land som lager det absolutt ypperste innen Forsvarsindustri, så lar vi politikk gå i veien for å anskaffe det beste materiellet for soldatene våre, og lager et hleevte når det viser seg at en eller annen mutter vi tilfeldigvis lager i Norge kan komme til å bli brukt i Israelske kampfly. Slik molbopolitikk altså, jeg kjenner det bruser inni meg av oppgitthet.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anne-Grete Strøm Erichsen
    - Norge eksporterer ikke våpen til land som er i krig eller der krig truer. Det betyr at vi ikke eksporterer til Israel.
    Nå har jeg forstått det slik at dette vedtaket ikke kun dreier seg om våpen og ting som smeller, men forsvarsmateriell generelt fra Israel.
    Jeg spør da: Hva med vår eksport til land som USA og UK med deres harde og aggresive krigføring i Afghanistan og Irak? Eller et hvilket som helst annet land som er i ISAF og per def i krig mot terrorister i Afghanistan? Hva med alt materiellet vi har donert til ANA? Om jeg ikke husker helt feil så var ikke dette kun "teppe, ull, OLGR" og WAMer i fleng.
    Er det riktig av meg å si at min Forsvarsminister taler fullstendig ut ur røven her med en dobbelmoral som mangler sidestykke? Men men, vi kan jo ikke risikere å tirre opp den store Venstre-skare i landet med å gjøre handel med sionistene, litt solidaritet må jo vi ha for dem i regionen som kun er uskyldige ofre i kampen mot Goliat...
    Elite Som En Trensoldat

Guest
    Tilegg til nevnt over.
    Ingen klikker når det er snakk om investeringer i forskjellige gulfstater med "Personal" politikk som kan få aparteid Sør-afrika til å se ut som en rosa fløyelshomo.
    Israel kan og bør kritiseres for mye av det det gjør, og man kan vente seg mer av et demokrati enn dagens situasjon.
    Det er bare det at man hiver Jaffa appelisiner for så og erstatte disse med Maroc appelsiner, hvor moderlandet driver med ting som er lignende.

Om et land er helt ute å kjøre på alle punkter, slik som Saudi-Arabia eller Nord korea er det helt ok å bruke embargoer.
    Andre land hvor ting er skjevt men, det er lit mer håp kan man jo ha en dialog og begrenset handel, Iran og syria er kanskje ytterpunkter her.
    Men når man har et land som Israel med problemer på mange områder, men hvor det er demokrati og ytringsfrihet, så mener jeg man må bruke fornuft i politikken. Ok og selge deler slik som i artikkelen men kanskje ikke greit å eksportere hele systemer.

Israel er grunnet de siste 50 år verdensledende på enkelte områder innen militærteknologi.
    Det er direkte idiotisk å ikke benytte seg av dette hvis det kan redde liv og helse og kanskje også øke stridsevne.
    Eksempler vi kunne ha lært av:
    Taktisk nylon
    Prioriteringen av egne menneskeliv med kroppspannsring og pansrede kjøretøyer så langt økonomien tillater
    Minimale staber og moderne taktikk.

Noe av det samme gjennspeiler seg i det nye nødnettet til Blålys, siden det er en av de håpefulle annbuds firmaene som også driver med klasevåpen og Avåpen så skal man legge disse nederst i bunken.

Debatten om Israel kan også sammenlignes med debatten om eksport av Towtårn til Tyrkia på 90 tallet.
    Venstresiden mente at disse kunne brukes mot hytter hvor det bodde sivile tyrkere, høyresiden sa at våpnet ikke var egnet til dette.
    Ingen gadd å ta debatten om det var riktig å eksportere våpen til ett natoland som potensielt kunne brukes mot ett annet natoland(Hellas), eller om det var riktig å eksportere våpen til Tyrkia i det hele tatt.

Den stadige tabloidiseringen av politikken har etter min mening ødelagt mulighetene et moderne demokrati har til å utøve statsmannskunst.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Er i Norge i "krig" i Afganistan, er det noen som får magesår over at USA vil selge oss transportfly og kampfly? Er det noen som kritiserer Tyskland for at H&K selger nye våpen til Norge?

Og i denne saken er det ikke snakk om direkte eksport en gang, men at et norsk firma skal levere deler til et US produsert fly og hvor Israel kanskje kommer til å kjøpe 100 av disse.

Molbo landet Norge....
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Ergo kan vi aldri kjøpe JSF fordi Israel vil ha bidratt vesentlig med sin teknologi og andre tekniske finurligheter på utviklingen av dette jagerfly, noe som indirekte kommer fram i denne artikkel. Vi kan like godt takke nei imorgen. Vi får heller gå for Gripen som sikkert også har en eller annen form for Israelsk knowhow i seg i form av en mutter eller en linje med software-kode, eller Eurofighter for den saks skyld... En kan vri og vende på det så mye en vil, men denne "rasistiske apartheid-stat" har en finger med i spillet på det meste som angår internasjonal hi-tech forsvarsindustri nå til dags, enten en liker det eller ikke... Skal en virkelig være nidkjær på det så er det mye av Forsvaret en kan legge ned nokså sporenstreks, i tråd med dette landsmøtet som disse demente og retarderte SVerne holdt for kun kort tid siden...
    Rørlegger-Raymond og Alzheimer-Anne kan dysse denne ned så mye dem vil, saken vil ikke bli noe annerledes av den grunn; Vi blir å gjøre handel med denne såkalte jødiske røverstaten selv om vi syntes oss i Eretz Norvegiah er for moralsk høyerestående og for gode for dem. :-P
    Heia Norge!
    Elite Som En Trensoldat

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •