Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 6 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 208

Tråd: Facebook.com og sosiale medier

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28

Exclamation Facebook.com og sosiale medier

Tenkte komme med en advarsel eller kall det oppfordring til alle dere som nå hiver dere på Facebook. Dette gjelder dere som er medlemmer eller som har opprettet grupper for militære avdelinger/enheter. PERSEC ser ut til å være et glemt tema nå som særdeles mange hiver seg på hypen Facebook.

Det er overraskende stort antall enheter - særlig i HV - som har opprettet grupper hvor man uten medlemsskap kan se fullt navn og bilder av dere som tilhører gruppen. Nærmest hele lag i HV kan nå mappes med enkelhet på Facebook og man kan se vennene deres igjen (hos de fleste). Det skal ikke mye e-tjeneste til for feil person(er) å finne ut hvor dere bor og dertil risiko for innbrudd og robbing av dyrt og skummelt utstyr. Dette gjelder særlig dere i HV-systemet hvor utstyrssatsene er hjemme hos de fleste av dere. På Milforum er det iallefall bare et nick og ingen bilder m.m. Altså ikke bare bare å kartlegge hvem du faktisk er og hvilken avdeling du tilhører. Facebook: åpen bok.

Mitt klare råd:
    Slett gruppene, informer medlemmene om hvorfor gruppene bør/blir slettet og rydd opp i profilene deres hva gjelder tilhørighet til HV etc. Tenk igjennom hvor åpent Facebook er og konsekvensen av at nettopp du blir identifisert som medlem og hvilke konsekvenser det vil kunne få. Mulig jeg oppfattes som paranoid med dette innlegget men jeg er alvorlig bekymret for identiteten deres på Facebook.
    admin

Det er håpløst, og vi gir oss ikke.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Hele Facebook er enhver personellsjefs/sikkerhetssjef og e-tjenestesjefs våte drøm....

Man skal ikke jobbet mye med etteretning før en skjønner hvor mye informasjon som er ufattelig lett å spore opp og knytte sammen fra små enkeltbiter.

Paranoid er du absolutt ikke, det er heller tankeløshet fra andres side.
    Først og fremst.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Så bra at jeg ikke har lagt ut mitt ekte navn eller noen sensetive opplysninger på facebook da!
    Anbefaler alle andre om å gjøre det samme når det gjelder internett generelt.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    8
    Og vit at det finnes folk som faktisk bruker tiden sin på å grave etter intel hos folk tilhørende Forsvaret via f.eks internett, i et håp om at noen vil være villige til å betale for informasjonen.

Stay safe.
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Har sendt mail til en rekke gruppe administratorer av relevante grupper (typisk HV grupper) på Facebook og rådet de til å fjerne gruppene m.v. God feedback på henvendelsene og det kan vitne om uvitenhet om hvor åpent faktisk Facebook er.
    admin

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Er vel ikke bare HV, Det ligger jo også en gruppe fra "Politiet" der med over 700 brukere, riktig nok stengt for andre, men nettverket er jo synlig i profilen til disse. Og når vi vet at det har vært/er sider på nettet som har identifisert spanere og sivile tjenestbiler slik at slasken skal kunne kjenne disse igjen så ........ Vet heller ikke hvor mye som skal til før man får tilgang og mange ligger jo ute med navn, fødselsdato, bilde, addresse og arbeidsgiver. Tenk hva man kan bruke dette til?

En ting er vel hva man selv legger ut, men man bør vel også passe seg for hva andre legger ut, fort gjort spesielt med tanke på bilder.

Men facebook er vel kanskje et motefenomen som forsvinner etterhvert, eller kanskje ikke.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Og det er ikke bare HV eller Politi. Mange avdelinger der ute på Facebook nå. Se på Grensejegerne - 391 medlemmer...
    admin

Guest
    Verken etternavn eller bilde som viser fjes har jeg. Og ja, jeg opfordrer andre også.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Men det kan jo være et fint verktøy for å finne gamle kjente, bare man T T T. Har funnet et par gamle kjenninger fra FN tjenste der ute, og uten navn/bilde hadde det væt vanskelig.

Men å legge ut avd som man tjenestegjør i eller har kontrakt med er ikke så lurt.

Men å skrive at jeg var i FN tjeneste for 10-15 år siden ser jeg som uproblematisk.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Det er også mulig å lage disse gruppene hemmelige, slik at man ikke kan se gruppen i det hele tatt om man ikke er invitert til den. Men veldig sensitiv info bør vel uansett holdes unna facebook...

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Stor bildeaktivitet på HV-gruppene. Merk at Facebook kan bruke bildene uten videre notis når man aksepterer medlemsskap. Klar anbefaling å ikke bruke Facebook for militære grupper.
    admin

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av andeynor
    Det er også mulig å lage disse gruppene hemmelige, slik at man ikke kan se gruppen i det hele tatt om man ikke er invitert til den. Men veldig sensitiv info bør vel uansett holdes unna facebook...
    Du skal ikke publisere noe annet enn åpen info på internett.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93
    Informasjon som er gradert i henhold til Sikkerhetsloven (begrenset, konfidensielt, hemmelig og strengt hemmelig) og forskriftene til dem samt informasjon som er gradert i henhold til Beskyttelsesinstruksen må selvfølgelig under ingen omstendighet legges ut på internett! Informasjon som ikke er gradert kan i enkelte tilfelle (hvis den er sammenstilt og/eller bearbeidet) også regnes som gradert. Men man skal selvfølgelig ikke overdrive heller.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Når en godtar betingelsane for å opprette konto på Facebook, (også kjent som Fakebook)
    gir ein Facebook alle rettigheter til å bruke opplysningar, bilder og all info, stort sett slik dei sjølv ønsker.

http://pub.tv2.no/nettavisen/it/article1007823.ece
    Den beste historie skrivaren vinn krigen.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Oj..Smart at dere informerte,har en del jobb å gjøre på min profil nå ja.Hehe
    Be a gentle lady and join the army!

Menig
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    0
    Jeg avtjener for tiden førstegangstjenesten, og kompaniet mitt har en egen Facebook-gruppe. Jeg bruker ikke Facebook selv, men ser på det som uproblematisk at de har opprettet denne gruppa. Tror fienden eller kriminelle grupper gir ganske bra faen i hvor dimmefesten skal være eller hvem som er best i 3000-metern.

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Enno:

Du kan jo lufte denne da.. Det er helt sikkert flere av dere som er inne til førstegangstjeneste som kommer til å reise til intops.. kanskje noen som tar GBK osv.. Potensielle mål :)
    Twonti!

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7
    Som tillitsmann i troppen min, fikk jeg i dag utlevert en slags brosjyre som påpekte "farene" ved facebook, samt diverse tips på hvordan man kan sikre seg litt bedre. Den var i følge befalet mitt utarbeidet av sikkerhetsoffiser på Andøya - og kan være verdt å ta en titt på. Har selv sirkulert brosjyren i troppen, for at folk skal bli litt oppmerksom på det.

Det skal likevel nevnes at som vernepliktig avdeling, som ikke vil havne i strid med mindre russerne kommer alle mann alle, er det vanskelig å ta "trusselen" særlig seriøst. For egen regning sikter jeg mot politiyrket - og har nå tatt en gjennomgang på PRIVACY-alternativet oppe til høyre i skjermbildet.

Kunne her se at profilen min var synlig for "my friends", mens fotoalbumene (herunder de fra tjenesten, medsoldater) var for "everyone", i tillegg kunne folk se vennelista mi, uten at de selv var venn av meg (og dermed ikke hadde tilgang til profilen min). Jeg har nå også endret 'notes' fra å være åpen for alle, til å være synlig bare for venner.

Verdt å ta en gjennomgang her!
    For myself I am an optimist - it does not seem to be much use being anything else.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Sjekk ut med befalet ditt om du kan publisere artikkelen din her. Jeg kan godt laste den opp på Milforum-serveren og la den ligge her. BRA insh!
    admin

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7
    Understreker at det ikke er mitt verk, men tror vi er på samme frekvens... :-) Skal høre first thing i morgen om han har den liggende på PC, eventuelt kan få tak i, så fikser vi det! Vent slutt.
    For myself I am an optimist - it does not seem to be much use being anything else.

Rekrutt
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    0
    De fleste nettsamfunn er vel en potensiell fare med tanke på eksponering i så måte. Jeg tenker blant annet på blink og Nettby hvor man ikke nødvendigvis legger ut all verden til informasjon om seg selv, men dog er det lett å finne ut hvem flere av personene er i RL, seksuelle preferanser og andre interesser m.m. Mye kan tolkes ut ifra hvilke grupper man er medlemmer av der også.

At dem selv ikke skriver sitt navn i profilen hjelper lite dersom man i "venner om" biten ser at vennene omtaler dem med navn. Altså, det er fritt frem å ta alt hva man finner der og man kan nøste opp det utroligste hva gjelder info om vedkommende.

Med andre ord, begrens eksponering / annonsering!

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7
    Jah, en presisering fra min side: Det var en brosjyre med hovedfokus på Facebook (var det han hadde tatt for seg), men på forsiden var flere typiske nettsamfunn avbildet med logo (deriblant milforum!) og dermed nevnt i samme åndedrag.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7
    Update:

Har forsåvidt fått tilsendt filen (av typen powerpoint), men det på gradert nett - og hadde problemer med å få det ut på to-nivå og over til privat adresse. Så befalet skulle få sendt det til min private e-mail i morgen. Men hvordan gjør jeg det så? Sender jeg filen til deg (admin), eller har jeg mulighet til å legge den direkte ut - ser i så fall ikke hvilket valg jeg tar under "skriv et svar"?

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Send til postmottak@milforum.net så ordner jeg resten forutsatt at det er greit fra sjæfen din å plublisere dette.
    admin

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7
    Når dere sier HV grupper, er det da HVU?

http://www.youtube.com/watch?v=rSnXE2791yg
    If it's hard, then it's not worth doing

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7
    registrerte meg nettopp, kun fornavn og et jalla etternavn. men jeg har enda ikke funnet noen HV grupper :s

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7
    Ok fant ut av d, jøss så lett å finne dem alikevel :s

Menig
    Ble medlem
    Sep 2004
    Pondusfaktor
    0
    Synes Facebook er en glimrende måte å holde kontakt med kjente fra førstegangstjenesten. Klarer ikke helt å se problemet med grupper som grensejegerne har, så lenge bilder og tekst publisert der ikke er gradert. Men klart det fort kan komme opp bilder her som ikke består "vg-testen". Angående grupper fra HV som har våpen hjemme, samt personer i intops, politi osv skjønner jeg derimot argumentene godt..

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    problemet er vel mest i forhold til de som er stadig tjenestegjørende. Om du hiver ut et bilde av gjengen samlet rundt ovnene i teltet under vinterøvelse x for fem år siden, så er det ikke det vi snakker om. Det har vært veldig mange som stadig er i tjeneste som har ligget ute med både fullt navt, avdeling og mer til. Det er ikke det forsvaret vil kalle god Persec.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    8
    For å ikke snakke om dette med IntOps. Det er ikke noe problem å lage en Facebook greie på f.eks ISAF kontigenten sin, bare man gjør det etter man har dimmet. Og selvsagt tenker på hvilke bilder som havner på nett.

Når jeg nå ser grupper som beskriver seg selv som "Vi som skal reise til Afghanistan til sommeren" og jeg ser bilder av løker som har dressa seg fullt opp i ørkenkit og poser på kaserna med Mp5en sin, da blir jeg bare forbannet. Fullt navn og bilde.

Strekk, refs og utallige push-ups, skulle dem hatt.
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6
    Ble gjort oppmerksom på denne, uten at jeg egentlig vet om det fungerer.

Facebook is giving out your private information!!!
    Share
    9:56am Sunday, May 20
    Heads Up Everyone:
    Apparently Facebook has started sharing user information (surprise, surprise!) to third parties. They call it the "Facebook Development Platform."

To restrict use of your information, do the following:
    Click "Privacy" on top right.
    Under the "Facebook Platform" section click"Edit Settings".
    Scroll down to the bottom and UNCHECK ALL of the items under facebook platform.

Most creepy is the inclusion of photographs!
    (Do your friends a favor and repost this as your own note.)

noen andre som har blitt tilsendt liknende og vet om det fungerer?
    dulce bellum inexpertis

Guest
    Jeg har fått tilsendt denne. Men jeg klarer faktisk ikke å finne denne "facebook platform" som det snakkes om oppe i menyen.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Guderian
    Jeg har fått tilsendt denne. Men jeg klarer faktisk ikke å finne denne "facebook platform" som det snakkes om oppe i menyen.

da er vi to....
    dulce bellum inexpertis

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2005
    Pondusfaktor
    7
    Instruks:

Privacy -> Applications -> Other Applications

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av lusk
    Instruks:

Privacy -> Applications -> Other Applications
    Takk! Strålende.

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7

PERSEC

Jeg ser flere her er bekymret over at enkelte legger ut navn/bilde av seg på FB, og knytter dette sammen med tilhørighet til hhv mil/pol. Hvem er det dere er urolige over som skal tilegne seg info`en, og hva tror dere FI skal bruke info`en til?
    They've got us surrounded - those poor bastards

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    8
    Ser du ingen åpenbare problemer med å kunne lett kartlegge i HV-sammenheng, hvem som har våpen hjemme? Eller at man lett kan finne navn og adresse på de som skal reise ut i IntOps, og ikke minst deres familie?

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Nå er det jo ingen hemmelig her at folk er med i HV. Jeg går utifra at de fleste ikke holder kjeft om at de er med i HV tilfelle noen da skulle skjønne at de har våpen hjemme. De fleste (meg inkludert) har uniform på meg når jeg drar hjemmefra til HV øvelse.... sikker masse folk som har sett dette.

Hva gjelder facebook så er det vel å bra å bruke dette med forsiktighet, men en bør heller ikke overdrive. Jeg har en venn på facebook som er spesialjeger, han har lagt ut fullt navn og flere bilder (dog ikke yrkestittel)

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Det finnes enkelte som har fått opphold i landet på grunn av forfølgelse i hjemlandet, disse er gjerne hissige fundamentalister forfulgt (med god grunn!) av den moderate majoritet. Når Norge da sender soldater for å støtte den moderate majoritet i kampen mot fundamentalistene har de fundamentalistene som har fått opphold her all grunn til å bli ekle mot soldaters pårørende, for om de gjennom sine trusler klarer å få nordmenn til å reise hjem fra landet vil de ha vunnet et slag mot de moderate kreftene i hjemlandet.

Husker jeg ikke feil må man ikke lengre enn til Sverige for å finne tilfeller av grov vold mot soldaters pårørende, så det er absolutt en relevant problemstilling og ikke bare utløp for paranoia.
    meh

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Og ballen ruller videre;
    Sitat Opprinnelig skrevet av VG
    VG: Frykter Facebook-hysteri kan ta liv
    Forsvaret advarer personellet mot å spre sensitiv informasjon via Facebook og andre nettsteder: I verste fall kan det føre til tap av medsoldaters liv.
    Facebook-hysteriet er blitt et problem for Forsvaret. Forsvarets sikkerhetsavdeling (FSA) har blant annet avdekket flere tilfeller hvor forsvarsansatte med stor kompetanse har diskutert Forsvarets IKT-installasjoner i detalj på nettet.
    Resten her;
    http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=189349
    Elite Som En Trensoldat

Side 1 av 6 123 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Militærfaglig i sosiale media og blogger
    By Rittmester in forum Mannskapsmessa
    Svar: 24
    Nyeste innlegg: 04-07-16, 09:46
  2. Noen som kan hjelpe meg med opptakskrav? Realfag VS sosiale fag
    By HanDer in forum Rekruttering og Opptak til tjeneste i Forsvaret
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 21-01-14, 21:18
  3. Hovedsak i Journalisten; Diesen kritisere norske medier
    By Kunstner in forum Nyhetsrommet - forsvar/militæret/sikkerhet
    Svar: 4