Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 12345 ... SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 208

Tråd: Facebook.com og sosiale medier

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av admin
    [b]1400 norske politifolk har lagt ut personlige opplysninger om seg selv og sine kontakter på nettsamfunnet Facebook.
    Hehe trodde de fleste som var på det nettverket var arrestforvarere, kontorfolk og PHS studenter, er jo kun de som synes det er kult å flashe at de jobber i "Politet" ,-)
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    9
    Takk for den i HV-gruppa iallefall...
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Kjapt spørsmål:

Vil endring av brukernavn på Facebook ha noe å si for vennelister etc.?

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7
    - Nei.
    For myself I am an optimist - it does not seem to be much use being anything else.

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Facebook- En nasjonal sikkerhetstrussel.
    Israelske offiserer sier facebook truer den nasjonale sikkerheten.

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=505794

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Dette gjelder jo alle land, ikke bare Israel.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Menig
    Ble medlem
    Apr 2008
    Pondusfaktor
    0

Kan bli vanskelig?

Jeg har selv tatt kontakt med noen av disse "gruppene". Foreløbig respons er type: ikke bland deg, er det så nøye a??, slapp av...
    Personlig mener jeg er bør bruke hodet sitt her?? Snakker vi seriøsitet og en genuin interesse? Da horer man seg vel ikke, og legger kona på anbud? Synes det er rart at disse faktisk ikke blir skikkelig tatt tak i, dem det måtte gjelde.
    ALWAYZ FUBAR!!!!

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    7
    Forsvaret har den ulempen at hvermansens sønn kalles inn til tjeneste hvor de får kjennskap til gradert informasjon og rutiner som bør få gå sin vante gang uten å diskuteres på nett. For politiets del eller ansatte i forsvaret stemmer jeg for refs ved utuktig aktivitet på nettet.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av [url=http://haaretz.com/hasen/spages/977428.html
    Haaretz[/url]]A soldier from the elite Intelligence Corps unit "8200" was sentenced to 19 days in prison for uploading photos taken on his base without approval to the popular social networking site Facebook.

This is the first time the Israel Defense Forces has sentenced a soldier to military jail for an offense of this sort.
    ...
    DYT-DYYYYYT-DYT

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Står også på vg om den saken: Fengslet for Facebook-bilde - En israelsk soldat må 19 dager i fengsel for å ha lastet opp et bilde han tok på militærbasen han jobbet.
    http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=519498

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2007
    Pondusfaktor
    6
    Facebook-bilder kan gi fengsel (også for norske soldater)
    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 410895.ece
    Jeg la forøvrig merke til at MG3 er visst et automatgevær i følge journalisten :o)
    Tidligere medlem av Norsk Luftwaffel.
    Nåværende medlem av Norsk Stolsliterforbund.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av lumted
    Jeg la forøvrig merke til at MG3 er visst et automatgevær i følge journalisten :o)
    Mulig han tok siviltjeneste i stedet for førstegangstjenesten og kan derfor ikke forskjell på de to ;)

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Dunn
    Mulig han tok siviltjeneste i stedet for førstegangstjenesten og kan derfor ikke forskjell på de to ;)
    Kan hende, men det virker som hensikten hans er annerledes enn de fleste andre journalisters. Ikke noe "bashing" av forsvaret, det skal han ha.
    DYT-DYYYYYT-DYT

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Klipper inn litt større del av artikkelen fra annen tråd:

Sitat Opprinnelig skrevet av padang
    Facebook-bilder kan gi fengsel

Et enkelt søk i de to populære nettsamfunnene gir hundrevis av bilder og videoer av norske soldater i Afghanistan og forsvarsaktivitet i Norge. Finnes det gradert informasjon på bildene, kan soldatene havne i fengsel.

- Vi ønsker ikke at sikkerhetsgradert informasjon skal publiseres på nettsamfunn som Facebook og YouTube. Dersom sikkerhetsgradert informasjon blir publisert, er det en trussel i seg selv. All informasjon har en verdi i vårt samfunn. En profesjonell trusselaktør setter sammen informasjon for å nå et mål som for oss kan være vanskelig å se, sier seniorrådgiver i Nasjonal sikkerhetsmyndighet Roar Thon.

Derfor lanserer NSM i dag nye retningslinjer og veiledning til virksomheter med tanke på tilgang til sikkerhetsgradert og annen sensitiv informasjon via nettsamfunn.

Mer info i artikkelen.
    Les og TENK !
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2007
    Pondusfaktor
    6
    Off Topic: Når jeg skummet over artikkelen igjen i stad så tenkte jeg:
    NSM? Hva pokker har Naval Strike Missile/Nytt/Norsk Sjømålsmissil med dette å gjøre!!? :o)
    Uff... det er så mange TBF'er å holde orden på...

On Topic: Håper at folk tenker litt nøyere igjennom ting før de legger ut ting på fjesboka og div. andre nettverkstjenester etterhvert.
    Tidligere medlem av Norsk Luftwaffel.
    Nåværende medlem av Norsk Stolsliterforbund.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23
    Så det jeg også, så jeg sendte en opplysende mail til journalisten...
    Odd objects attract fire. You are odd.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Som regel er det jo betegnelsen maskingevær det går inflasjon i. Men når det for en gangs skyld er riktig, da finner de på noe annet. :)
    Satis Bona :-p

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13
    -Fra en ikke nærmere angitt leir i Oslo har jeg fått høre at hadde det vært opp til dem skulle Facebook ha vært bannlyst for folk i Forsvaret.

...og med de sikkerhetsbrudd som ligger "out there" så sier jeg meg faktisk enig.

I am the law !
    I must kill all free radicals

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Jeg gikk en runde med FSA allerede i 2005 om akkurat dette, altså posting av bilder på internett (= ugradert nett), dog ikke etter bruk av Facebook. Den saken er nå ute av verden, men var en mental påkjenning all den tid den surret og gikk hjemme i Norge mens jeg løste oppdrag i Kabul. Skjønner absolutt problemstillingen rundt posting av bilder på internett og de sikkerhetsbrudd dette kan medføre, men til tider kan nidkjærheten ta overhånd hos "overnervøse" mørkemenn og offiserer som ser fanden på hvert eneste hjørne. For å si det slik, om ansikter på personell, kjøretøyer, våpensystemer og annet teknisk tjafs automatisk er sikkerhetsbrudd, så har offisielle organer slik som US DoD, UK MoD, samt stort sett alle andre land involvert med regulære styrker i ISAF gjort seg skyldig i svært alvorlige brudd som utvilsomt vil komme fienden til gode. Fullt navn, tjenestestilling, avdeling og i noen tilfeller også hvor i Irak/Afghanistan soldaten er og hva han/hun gjør (= hva vedkommende driver med akkurat der og da i Operasjon X) er noe man ikke helt sjeldent ser postet på US DoD sitt forsvarsnett. Go figure...
    Om man ikke tenker seg om er det fort gjort å drite seg ut... jeg har nå hatt bilder på internett fra min tjeneste siden 2002, og har alltid tatt gode forhåndsregler og skaffet til veie klarering for å poste disse. Vet at det er mange i staber og ymse avdelinger som ikke liker dette, men disse kan trøste seg med at dem trolig hadde hatt en stor sak å ta tak i om jeg hadde vært en muppet og ukritisk postet alt jeg har liggende på harddisk uten noen form for sensur eller screening.
    Hører sågar rykter om at noen av bildene mine er i bruk i diverse avdelinger ifbm. ASO og S-2 sikkerhetsbriefer... i hvilken sammenheng vet jeg dog ikke.

Kan legge til at jeg ikke er stor fan av disse Facebook-gruppene og har aldri selv vært medlem av, eller lagt ut bilder på disse. Jeg har mine bilder på PBase, samt legger dem ut til tider på MP.net, men bortsett fra dette så gidder ikke jeg delta i noen stor grad på Fjaseboken. Min profil er forøvrig satt til å kun være tilgjengelig for mine venner der, og de bildene jeg har der er helt uskyldige saker av meg selv. Sistnevnte burde egentlig alle som har noe Forsvarsinnhold på sin profil gjøre mener jeg.
    Elite Som En Trensoldat

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Noen enkle retningslinjer før du bestemmer deg for å legge bilder ut på Facebook eller lage film/bilde kompilasjoner på youtube/liveleak.

* Som nevnt før, fjern etternavnet ditt fra profilen. Pass på at kun folk som har lagt deg til som venn kan se bildene dine og profilen din / vurder bruk av limited profile for folk du egentlig ikke kjenner så godt, men har ikke lyst til å rejecte heller.

* Når du lager grupper som f.eks. STORM04/05 o.l., lukk gruppen fullstendig, og pass på at den står på invite only. Du bør kanskje ikke legge ut bildene hvor du står og bajser på vaktbua , for sånne bilder har en tendens til å finne veien til media.

* Når du lager bilde/film kompilasjoner som du legger ut offentlig så husk at den kan bli sett av alle og du representerer Forsvaret og Norge. Unngå dårlig musikkvalg og kompromiterende bilder som setter deg og dine medsoldater i dårlig lys. (Eksempel: Hotdog tjeneste med Rammstein musikk. Selvom selve fotomateriale er fullstendig i henhold, så ser det ikke heldig ut.)
    True Blue Through and Through

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Behov for økt sikkerhet rundt nettsamfunn

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) gir ut et temahefte om nettsamfunn og sikkerhet. - Det er et stort behov for å øke sikkerhetsbevisstheten rundt de nye nettsamfunnene, sier fungerende direktør i NSM, Geir Samuelsen.

http://www.nsm.stat.no/Aktuelt/Nytt-...m-nettsamfunn/

Heftet finner du her:
    http://www.nsm.stat.no/Documents/Tem...et_NSM_web.pdf
    Charlie don't surf

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    6
    Har faktisk sett xx antall HJK personel på nettby, med fine bilder fra både øvelser og av utstyr :-)

(driver førstegangstjenende/FJ der med HALO jump? trodde det bare var static de fikk låv å prøve. var i allefall en kar som tok bilde av seg selv oppi flyet rett før HALO'en)

Og disse fant jeg da uten å engang lete. (er vell ikke så vanskelig når de poserer i full camo og C8 eller Minimi på profilbildet sitt)

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    HALO og denslags er vel reservert for dem på OT-VI/VII... ;-)
    FJ er vel kun static og frittfall. Om du har sett bilder på Nettby av Norske soldater som prepper til HALO/HAHO burde vel noen bjeller strengt tatt begynne å ringe.
    Elite Som En Trensoldat

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    8
    Hva er OT-VI/VII?
    Ass'n titties

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2007
    Pondusfaktor
    6
    http://www.facebook.com/photo.php?pid=1 ... 712&ref=mf

åpen profil med bilder av kavesk 12,7 mør med spesielle siktemidler.
    og bilder av en veltet iveco.
    stormere fryser ikke,de skjelver av glede

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2007
    Pondusfaktor
    6
    linkenover viser vist ivecoen.
    her er 12,7 mør

http://www.facebook.com/photo.php?pid=2 ... 079&ref=mf

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Norske Facebook-passord stjålet

Har du sjekket profilen din i dag?

http://www.dinside.no/php/art.php?id=529094
    admin

Det er håpløst, og vi gir oss ikke.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av espen86
    linkenover viser vist ivecoen.
    her er 12,7 mør

http://www.facebook.com/photo.php?pid=2 ... 079&ref=mf
    Glock eller AG3 for sanmann? Sanitetsmannen på det bildet har tatt den litt lenger.......
    Den beste historie skrivaren vinn krigen.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av espen86
    http://www.facebook.com/photo.php?pid=1032725&id=568225712&ref=mf

åpen profil med bilder av kavesk 12,7 mør med spesielle siktemidler.
    og bilder av en veltet iveco.
    hvorfor er dette folk fra Kavesk?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2007
    Pondusfaktor
    6
    vi du leser litt lengre ned står det:
    Spør kavesk :P Tror d va nattmondul. Kostet mer en en 113 med full tank iallefall

og det at personen tjenestegjorde på setermoen(hvor
    kavesk er en av de få som har slike våpen)

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Liten headsup til dere som nå har vært på eller skal på opptak. Har observert ulike grupper fra de som bl.a. var på FOS på Facebook. Bilder fra opptaket, kommentarer og navn m.m. Vet ikke hvor heldig det er. Better safe than sorry.

En hovedgruppe finnes her: http://www.facebook.com/group.php?gid=22888410727

Dessuten har flere av de som var på FOS laget mindre grupper for de som hang sammen under opptaket. Usikker på hvor smart dette er.
    admin

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    admin

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Full fødselsdato ble offentliggjort i skattelistene for inntil noen år siden. De ligger fremdeles på internett.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Ikke få "glipper" med persondata om dagen: http://nrk.no/nyheter/okonomi/1.6236446 (ikke rykende fersk nyhet men relevant).
    admin

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    admin

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    6
    Jeg gidder ikke å slenge meg på resten av Facebookdiskusjonen da jeg har utrykket mitt syn om å vise ekstrem varsomhet om man er registrert tidligere, men bare for å kommentere litt om PST. Ett veldig bra tiltak! Jeg tror denne siden, vil fungere som en utmerket rekruteringsportal hvor ungdom kan få info om hva faktisk PST driver med. Er jo en litt myteomspunnet avdelingen, hvor folk har en litt gal oppfatning av hva de holder på med. Og tiltaket med en facebookside hvor de svarer på spørsmål, legger ut info etc. kan føre til å få avkreftet endel "myter". Og bare med det mediekjøret som pågikk da dette var på sitt verste så fikk PST enorm mediedekning. Smart tenkt av PST!

For å bevege meg litt bort fra PST, men over til Facebook igjen. Jeg tror nettsamfunnet kommer til å bli brukt i høyere grad som en "rekruteringsportal" fremover. PST bruker den, Stoltenberg er representert og svarer på spørsmål og andre ting som dukker opp på siden. Er egentlig veldig rart at flere ikke har hengt seg på bølgen, for det ligger ett enormt potensiale der. Bare se på oppmerksomheten både PST og Stoltenberg fikk, da det ble kjent at de hadde profiler på fjesboken. Bare vent å se, når Stortingsvalget begynner å nærme seg neste år, og når valgkampen starter for fult, så skal man ikke se bortifra at flere kommer til å bruke Facebook, som en portal for å få hanka inn noen ekstra stemmer. Og jeg er ikke i tvil om at det funker!
    * FomP *

Menig
    Ble medlem
    Jun 2005
    Pondusfaktor
    0
    Facebook burde vært totalforbudt for folk med snev av sensitv tjeneste. Utrolig lett å kartlegge en person og dens bevegelser. Og det er ikke vanskelig å bli akseptert som venn til tross for at man ikke er det. Her går mange på limpinnen. For ikke snakke om antall forhold som havarerer etterhvert som skepsisen brer seg hos den andre part.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2007
    Pondusfaktor
    6

Britiske soldater blir nektet Facebook

"Det britiske forsvaret frykter nettbasert sikkerhetsbrudd, og nekter soldatene sine å bruke Facebook. Norske soldater får lov."

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=558659

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7

Facebooks nye terms

Det nye nå er at ALT som du skriver,legger ut av bilder og filmer er Facebooks eie uansett om du senere sletter det. Dermed all info du skriver og legger ut på face blir lagret av facebook.

Etter at Facebook endra Terms of service er det mange som ikke har fått med seg dette.

Du kan fjerne ditt brukerinnhold fra nettstedet når enn du måtte ønske. Hvis du velger å fjerne innholdet, blir lisensen også automatisk bli ugyldig, men du godtar at selskapet har arkiverte kopier av ditt brukerinnhold.

You may remove your User Content from the Site at any time. If you choose to remove your User Content, the license granted above will automatically expire, however you acknowledge that the Company may retain archived copies of your User Content.

Ref:http://www.dinside.no/804825/store-p...r-mot-facebook
    Train Hard-Fight Easy

Side 3 av 6 FørsteFørste 12345 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Militærfaglig i sosiale media og blogger
    By Rittmester in forum Mannskapsmessa
    Svar: 24
    Nyeste innlegg: 04-07-16, 09:46
  2. Noen som kan hjelpe meg med opptakskrav? Realfag VS sosiale fag
    By HanDer in forum Rekruttering og Opptak til tjeneste i Forsvaret
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 21-01-14, 21:18
  3. Hovedsak i Journalisten; Diesen kritisere norske medier
    By Kunstner in forum Nyhetsrommet - forsvar/militæret/sikkerhet
    Svar: 4