Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 56

Tråd: Alta Bataljon: Ny beret?

Ledende menig
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    7

Alta Bataljon: Ny beret?

Hvilken farge kommer altabataljonen til å benytte seg av?
    Har ikke forsvaret brukt opp alle regnbuens farger allerede?
    - Ahoya! -

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Tja, rosa og lilla er vel fortsatt ledig?

Når vi først er på temaet, hvem var det som kom på den briljante ideen å gi knallgrønn til TMBN? For all del, ikke gi det til kystjegerne for å markere slektskapet til Royal Marines, Kustjägare og Commandos de Marine.
    meh

Guest
    Indonesiske spesial/marine soldater har jo en fin rosa....
    Kamoberret slik som Sør Afrika er jo fint det også, tradisjonsrikt og greier
    Kulest av alt er jo om alle kan velge sitt eget hodeplagg selv slik at man ikke har 2 like soldater på oppstilling.

Eller man kan gjøre som 2.bn og kopiere en kjent avdeling fra utlandet.

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984
    Tja, rosa og lilla er vel fortsatt ledig?

Når vi først er på temaet, hvem var det som kom på den briljante ideen å gi knallgrønn til TMBN? For all del, ikke gi det til kystjegerne for å markere slektskapet til Royal Marines, Kustjägare og Commandos de Marine.
    Lilla brukes av lottene

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Hva med gul? Saa noen bilder fra en militaerparade i Iran igaar og det der var det noen karer med slik. Saa faktisk ikke saa gale ut...
    Elite Som En Trensoldat

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Kan vel legge inn et bilde for aa illustrere ogsaa da;
    Elite Som En Trensoldat

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB
    Kan vel legge inn et bilde for aa illustrere ogsaa da;
    Er det oppvaskhansker de har på?

Uansett... Nei, med mindre det dreier seg om en kjøkkenjegerbataljon...

Det finnes uansett flere alternative farger: Hvit? (i praksis skittengrå regner jeg med) Eller turkis, eller brun
    two to the heart, one to the mind...

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    6
    Batikk-farget!

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Samelue, jmf at det visstnok var en del samer i den opprinnelige bataljonen, og navnet?
    Semper Non Paratus

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Ellers holder jo miltrad til i Alta, så de kan jo levere? Jmf http://www.miltrad.no/webshop/index.jsp ... e.item=195
    Semper Non Paratus

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93
    MilTrad Lapphaugen er en must for ABN!!!
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Indigo!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7
    Hvorfor ikke en vanlig oliven grønn beret, men med filt??

Slik diverse jeger avdelinger bruker....
    Jeg fryser aldri, jeg blir bare blå og dør!

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Det er vel bare sjøforsvaret som har filt i bereten?
    meh

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7
    Det er rett det....

Men det bør vel være greit for Hæren også?
    Jeg fryser aldri, jeg blir bare blå og dør!

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Av fargene som ikke er i bruk i dag så synes jeg en litt halvmørk brunfarge hadde blitt en bra beret farge. Men man slipper jo opp for farger etterhvert, så man burde jo kanskje tenke på å ha noen forskjellige variasjoner av bereter, uten nødvendigvis å skifte farge. Da feks som tidligere nevnt, filt bak kongemerket. Hvor stammer den skikken fra egentlig? og hvorfor sjøforsvaret?
    HV-I

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Det finnes ingen tradisjon internasjonalt for å gi forskjellige farger til forskjellige sjøforsvarsenheter, bortsett fra den grønne til commandos som jo ikke driver marinevirksomhet i særlig grad.

Det er mulig MJKs grønne filt er hentet fra commandos grønne beret.

Tidligere hadde sjø-MP høyrød filt, men i prosessen med å "rasjonalisere" og "samordne" (også kjent som å ødelegge kultur og tradisjoner) forsvant denne, muligens samtidig med at den separate MP-utdanningen i hver forsvarsgren ble lagt ned. Sentralt ville man jo også bytte ut ankeret med Hærens gylne, samt fjerne filten fra de gjenværende filtavdelingene, men heldigvis fantes det noen som informerte gubbene sentralt om at det ikke var aktuelt.

Den halvmørke brune har blitt prøvd hos HV, men ble visst ikke noe av likevel.
    meh

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13
    Spraglete beretfarge ??

Det var da rød filt på noe KAV-kryp for tusen år tilbake, mulig det var i den tiden det fantes STORM-vinger og slikt ?

Syns å huske jeg hadde en "vervebrosjyre" fra det som ble Forsvarets Responssenter tusen år senere, hvor det jogga noen med sort beret og rød filt bak Olavsmerket ut av ei M-113 - blekka var i A5 størrelse og beskrev mye tjeneste etter førstegangstjenesten.

Husker i samme slengen et feltrykte som gikk at enkelte med sort beret knakk korset på Olavsmerket sitt - skulle ikke sette Kvitekrist over Kongen, eller noe slikt (hvem husker). Men jeg husker at det ble beskrevet som et ødelagt beretmerke, om korset til Kvitekrist var vekk - under førstegangstjenesten gnagde korset hull på bereten og det forsvant inn i bereten min, og en Lt mente jeg måtte ha nytt luemerke fordi mitt da så ut som om det var ødelagt.

Mange rare bereter en har hatt, men akkurat den tror jeg ligger i boden, gitt. Med hullet som enda skjulet korset i luemerket ;-D
    I must kill all free radicals

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    8
    Fantastisk forslag!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    7
    Ødeleggelse av beretmerket var vel en del av veterantradisjonene. Syl, tapp osv. En veteran kunne ikke ha en tapp.

Ad. rødt bakgrunn på O V-merket. Ble brukt på større øvelser. Rødt lag og blått lag. "Panserskallene" har jo ikke annet hodeplagg, og rød tape rundt bereten vil vel være en rimelig snodig løsning.....
    Wings of Steel

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Blir den liggende på Bardufoss så er jo den mørkeblå brig N bereten greit historisk da. Har selv den liggenden sammen med min FN blå og min grønne fra IFOR. Må jo ikke på død og liv ha noen som ingen andre har da.

Hvilken beret hadde den opprinnelige Alta bataljonen? Kanskje de kan gjennopplive den.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13
    Alle avdelinger i Finnmark har umbragrønn beret. Alta og Varanger BN likeså, den tiden de eksisterte etter krigen til litt utpå 90-tallet.

Stammer vel fra den tiden det bare var tre grønnfarger, hva beret angikk - Umbra i Nord, Oliven hos staber o.a odde enheter, samt den lysegrønne hos Kompani Bodø (som senere ble gitt til TMBN).

Men det blir vel kornblå beret om standkvarter blir i Troms, og tilknytningen blir til BRIG N/yilsv og/eller DIV 6, skulle jeg tro.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna

Men det blir vel kornblå beret om standkvarter blir i Troms, og tilknytningen blir til BRIG N/yilsv og/eller DIV 6, skulle jeg tro.
    Hehe ble litt mobbing av TLF/6. div gutta som måtte sprade rundt i grønn beret i det gamle mørkeblå troms innland. Vi heldige fikk bytte fra rekruttskolens grønne når vi kom fram, mens de andre stakkarne måtte ha den grønne tida ut.

Spiller jo ikke noe rolle i dag, men avdelingsfølelsen i Brig N var jo ganske sterk, hvit rein på svart bakgrunn og mørke blå beret. Men dette var jo den gangen vi hadde alfa og bravo beredskap og vi ventet på russen ;-) Det var tider det.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna
    samt den lysegrønne hos Kompani Bodø (som senere ble gitt til TMBN).
    Bare en kjapp liten digresjon, hva var Kompani Bodoe?
    Elite Som En Trensoldat

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13
    Antar Kompani Bodø, som lå i Bodin leir (Tjønndalen Garnison, eller noe slikt) drev med det Baseforsvaret ikke dreiv med - altså strid litt utenfor flystripas område.

De var oppsatt på M-113 og var et geværkompani (man kan vel spore MEKINF-tendenser i KP Bodøs oppsetning) i størrelse. Siden "resten" av de tjenestegjørende i Bodøområdet gjerne tilhørte LUFT, var KP Bodø HÆR.

Og de hadde den bereten som nå er hos TMBN.

De hadde vel også en slags FMR som peisa på og forsterka styrkene på Reitan.

Og som det er nevnt et annet sted, den gang hadde vi jo A og B-beredskap og alt var vel i Kongeriket.
    (Fant vernepliktsboka igår, A-beredskap her!)(Ikke KP Bodø)

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Kp Bodø var faktisk første kompani til å kalle seg Mek.Inf Kp, det ble opprettet i 1986, bestående av befal fra et infKp fra 1 Inf. Bn nr 1 på Setermoen når Bn1 ble nedlagt. Dette 2 Mnd før Kp Andøya og Stormeskadron 3 i PBn (Stormesk 4 kom ikke før i 1994.)

Og jeg er stolt sønn av første Kp-sjef i Kp Bodø. Noen som lurer på hvor jeg fikk Stormer genene mine fra?
    En mann ser en fugl, og så kom det en ape.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Jah.. det ble jo litt "OT"

Men jeg mener at alt beret hysteriet som har dukket opp nå i det siste er forkastelig. Gå tilbake til det gamle systemet. Blå for Brig N styrker, svart for Kav, rød for MP, Vinrød for FSK/HJK, Umbragrønn for GP kun, Oliven m/Gull kongemerke for hopen, oliven m/sølv for kongens livgarder

Ledende menig
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    7
    Seriøst! Jeg kom på noe!

Hvis disse gutta skal ha en ny beret må jo hvit være et bra alternativ!

Der de skal holde til er det jo snø hele forbanna tida! Ho-ho-ho!
    - Ahoya! -

Ledende menig
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    7
    Og den må være svær!!
    Sånn som disse franske alpegutta sine! Hahaha!

Seriøst, gutta! Dette bilde er jo reine fremtidsvisjonen av alta bataljon!
    Her skal de ut på vinterøvelse!
    - Ahoya! -

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    62
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kefh
    Noen som lurer på hvor jeg fikk Stormer genene mine fra?
    Det er en dyp, dyp mening i orddelingen her.

Lille Arne
    (som venter på at det kommer en grensejeger forbi...og ønsker seg smiley-funksjon på forumet)
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne
    HAHAHAHA!!! :)
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Noen som lurer på hvor jeg fikk Stormer genene mine fra?

Lille Arne
    (som venter på at det kommer en grensejeger forbi...og ønsker seg smiley-funksjon på forumet)
    Tok ikke hensyn til det, da det var altfor viktig å presisere STORMER..

Hvis det hadde stått Stormergener så hadde det ikke blitt uttrykt klart nok.

:)

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63
    Lille Arne
    Beidh a lá leo

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Lille Arne
    Hehe, finnes omveier rundt alt. Jeg burde forøvrig vært den som ønsket meg smiley, men "eg tog an ikkje" for å være helt ærlig, hehe (smiley)

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93
    Kp Bodø var faktisk første kompani til å kalle seg Mek.Inf Kp, det ble opprettet i 1986, bestående av befal fra et infKp fra 1 Inf. Bn nr 1 på Setermoen når Bn1 ble nedlagt. Dette 2 Mnd før Kp Andøya og Stormeskadron 3 i PBn (Stormesk 4 kom ikke før i 1994.)

Og jeg er stolt sønn av første Kp-sjef i Kp Bodø. Noen som lurer på hvor jeg fikk Stormer genene mine fra?
    Hei,

Det var da både Kp. Bodø og Mek. inf. kompani før det???? For å ta det siste først: Et mek. inf. kompani ble opprettet med nyinnkjøpte M113 i ca. 1967 (en venn av meg gjorde førstegangstjeneten som VF M113 i første kontingent der, tror han sa det var første M113 i Norge). Det inngikk i BN 1/Brig N på Sætermoen. Midt på 1970-tallet ble det lagt ned, og vognene overført til stridsvogneskadronene som da fikk en stormtropp hver, noe de ikke hadde hatt tidligere (det var da "storm" oppsto). Det var i 1985 man "så lyset" og trakk sammen alle de forskjellige uavhengige stridsvogneskadroner samt la til NM135 og opprettet pansereskadroner, vel etter svensk mønster? Den første var en prøveoppsatt bataljon som deltok i Øvelse Elg i november 1985 (den var oransje hovedstyrke, Brig S med bl.a. undertegnede var blå).

Det var i hvert fall et uavhengig geværkompani (ordinært infanteri) som nærforsvar for Bodø flystasjon i 1976, sammen med en stridsvogneskadron.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    1) inspirert av les Chasseurs Alpins som er avbildet ovenfor er min endelige innstilling til hodeplagg for den nyopprettede Alta Bataljon delt mellom Samelue (kamo-farget i felt, samefarget i garnison/galla) og pizzabunn. Fordelene for førstnevnte er allerede klare.

For sistnevnte gjelder følgende: røverhistoriene om grændis som plutselig har dukket opp som moralforsterker i uventede øyeblikk på deprimerende (og mindre deprimerende) øvelser, gjerne stekt over multifuel på mg-bånd, innpakket i folie, har gjort et sterkt praktisk og/eller teoretisk inntrykk på så mange gjennom årene at pizzabunn-symbolikken vil være en betydelig moral/avdelingsfølelse-booster for potensielle og aktuelle medlemmer av avdelingen, særlig tatt i betraktning at Pizza Grandiosa i dag er den norske nasjonalretten.

Patriotisk signalverdi (gjenspeilet i tilsvarende stridsevne utenlands) skal i så måte skal ikke undervurderes.

Prismessig sett er frosne pizzabunner billige, og de er også lett formelige, så man slipper langvarige diskusjoner eller problemer ala "hvordan forme beret", som jo har vært et større tema her på forumet.

I tillegg kan disse hodeplaggene varieres etter misjon, akkurat som stridsvester, bevæpning og feltrasjoner. Dette er et særlig viktig poeng for de som regnes som medlemmer av "playstation-generasjonen", det å faktisk (etter behov) kunne skifte mellom taco, pepperoni, kjøttdeig m/ (garnisons)løk eller (for større trefninger:) lørdagspizza på hodet (egen dressingholder til stridsvest vil selges av NFM), vil kunne være en viktig faktor for norske stridsmenns selvfølelse, trygghet, evne til å løse oppdrag, og ikke minst GRIPBARHET. Det er jo som kjent få ting som er så GRIPBART som et stykke grandiosa.

2: Genlt Dalhaug kommenterte tidligere i dag spm om en prosjektert TMBN 2 / Alta Bataljon OMTRENT således: "Jeg vet ikke hvem som har sagt dette, men de må ha drukket en del, av noe sterkt.... (Blindernpublikummet tatt i betraktning)..eventuelt røyket noe.. noe ulovlig".
    Semper Non Paratus

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av lilje
    Hei,

Det var da både Kp. Bodø og Mek. inf. kompani før det???? For å ta det siste først: Et mek. inf. kompani ble opprettet med nyinnkjøpte M113 i ca. 1967 (en venn av meg gjorde førstegangstjeneten som VF M113 i første kontingent der, tror han sa det var første M113 i Norge). Det inngikk i BN 1/Brig N på Sætermoen. Midt på 1970-tallet ble det lagt ned, og vognene overført til stridsvogneskadronene som da fikk en stormtropp hver, noe de ikke hadde hatt tidligere (det var da "storm" oppsto). Det var i 1985 man "så lyset" og trakk sammen alle de forskjellige uavhengige stridsvogneskadroner samt la til NM135 og opprettet pansereskadroner, vel etter svensk mønster? Den første var en prøveoppsatt bataljon som deltok i Øvelse Elg i november 1985 (den var oransje hovedstyrke, Brig S med bl.a. undertegnede var blå).

Det var i hvert fall et uavhengig geværkompani (ordinært infanteri) som nærforsvar for Bodø flystasjon i 1976, sammen med en stridsvogneskadron.

Rettelse til det jeg sa ovenfor: Sommeren 1985, kontigenten 07/85 med andre ord 1985-1986 ble Kp Bodø opprettet.

Joa, det du sier stemmer det. Men det fantes ikke noen mekaniserte avdelinger på Kp størrelse før Kp Bodø. Det som fantes var noen tropper i TLF og enkelte staber og støtteavdelinger som brukte M-113. (Mulig at det kanskje var et kompani i overgangen 60-70 åra i Bn1, men dem kalte seg ikke mekaniserte offentlig ihvertfall)

Stormeskadronen 3 kom som sagt i 1986, men noen troppeprøver som kan ha blitt utført tidligere er fullt mulig, det har ikke jeg noen nøyaktige kilder på.

Bestrider ikke at det var noe Kp Bodø før 1985, det jeg sa var at Kp Bodø ble opprettet som en mekanisert avdeling i 1985, da med befal hentet fra Bn 1. Mener det ble opprettet som en nyoppstartet avdeling, kan hende det lette infanteri kompaniet hadde ligget nede en stund?

Kp Bodø var det første kompaniet som kunne kalle seg et mekanisert infanteri kompani. Og selfølgelig kom betegnelsen storm først.. :) Hehe

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Dobbeltpost. Sofakriger

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Crap.. Dobbeltpost.

Uansett ble det veldig OT ser jeg nå.., noen mods som syns det ser veldig stygt og ødeleggende ut for tråden kan kanskje flytte den?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13
    Heldigvis ikke bare GP som bærer umbragrønn "lue", men seriøst :

Hadde ABN skulle blitt gjenoppretta er det bare to muligheter, basert på navn og ev. standkvarter i Troms - enten umbragrønn fordi alle Finnmarks Hæravdelinger har den fargen, eller Kornblå fordi alle Hæravdelinger (Div. staber, KAV, MP unntatt) i Troms har den.

Men så ser det jo ut for at en ikke nærmere angitt person i generaliteten (generell, almenn - almuen ??) har testa PSYOPS på våre alltid morsomme medlemmer i "media" (les. den avisa det siteres og henvises til).

Game on!

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •