Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 67

Tråd: "Alta bataljon" på Bardufoss, ny TMBN?

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

"Alta bataljon" på Bardufoss, ny TMBN?

Not to be forgotten, and still unforgiven..

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    7
    Spennende. Skal bli artig å se om det blir noe av det.

Det er kanskje det en akilleshæl at det legges på Bardufoss, mtp å skaffe kyndig personell som holder til lenger sør. Men det er jo flyplass der, selv om det koster skjorta.

Ser uansett positivt på at det satses på et mer proffesjonelt Forsvar. Vi får følge med og se hva som skjer.
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    1000 mann? Det må være en ren infanteribataljon... Kanskje en luftbåren avdeling?
    two to the heart, one to the mind...

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Kan vel hende at avdelingen vil ha betydelig mindre enn 1000 soldater boende, men blir en slags ny JAR? At den formelt overtar soldater fra PBn, 2Bn og andre avdelinger som i dag sender ut folk som melder seg frivillig i løpet av førstegangstjenesten?

Noen kommer til å miste folk når denne avdelingen opprettes, det er jeg sikker på.
    meh

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    det jeg tenkte også, det er utrolig mye personell!
    Mun galgga cissa du ahccis nastigaphir!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11
    Etter dagens målestokk er 1.000 gubb dritschwært, den første BN jeg var i hadde 1.300 mann ved innrykksdato men et par hundre mindre etter noen ukers tid.

Alta BN har mye historie å føre med seg, men jeg ser ikke noe problem i at den nye ABN legges til Troms - TMBN lå jo i Buskerud. Og nå i Oppland, så det gjør lite. Siden mye er endra siden nedleggelsen av ABN og til ev. ny oppstart, er jeg mektig sprnt på hva alle de folka skal drive med og hva de skal kunne utføre.

Setter argusøya på detta og ser hva som skjer ;-D
    Beyond is where I learn

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    7
    TMBN...Hedmark?
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    rena ligger i hedmark, ja...

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av pjokken
    Det var ikke bataljonens første standkvarter. Da tar vi selvsagt en quizz på det ... Anyone ?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Det var ikke bataljonens første standkvarter. Da tar vi selvsagt en quizz på det ... Anyone ?
    Heistadmoen?
    Satis Bona :-p

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    7
    Ja, det er jo ikke personellmangel fra før, så et godt virkemiddel må jo være å opprette en ny avdeling, hehe
    Best blandt likemenn

Menig
    Ble medlem
    Feb 2007
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan
    1000 mann? Det må være en ren infanteribataljon... Kanskje en luftbåren avdeling?
    Muligens, kunne vært interessant om vi kunne fått noe ala 16 Air assault brig. eller 101st airborne i Norge. Men 1000 mann hørtes

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56
    Hvor er det egentlig meningen at denne avdelingen skal hente folket sitt fra?
    Beidh a lá leo

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av knekkebrød
    Muligens, kunne vært interessant om vi kunne fått noe ala 16 Air assault brig. eller 101st airborne i Norge. Men 1000 mann hørtes
    Eller kanskje luftmobil er en riktigere betegnelse... Dvs transportfly og helikoptre... Ikke fallskjermer.

Menig
    Ble medlem
    Feb 2007
    Pondusfaktor
    0

svarte, gikk ikke i orden den.

.....Men 1000 mann hørtes vel mye ut mtp dimensjonene i det norske forsvaret. HMKG er vel største bataljon i kongeriket nå med rundt 1000 mann? arrester meg hvis jeg tar feil... Slipp fra fly blir jo mindre og mindre brukt (utenom SOF-avdelingene) i strid. Så det er vel en styrke opsatt på HOCUS du tenker på?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    [quote=knekkebrød]
    Sitat Opprinnelig skrevet av "knekkebrød":23zxqees

.....Men 1000 mann hørtes vel mye ut mtp dimensjonene i det norske forsvaret. HMKG er vel største bataljon i kongeriket nå med rundt 1000 mann? arrester meg hvis jeg tar feil... Slipp fra fly blir jo mindre og mindre brukt (utenom SOF-avdelingene) i strid. Så det er vel en styrke opsatt på HOCUS du tenker på?[/quote:23zxqees]

Om ikke oppsatt på helikopter, så i alle fall lett nok utrustet til at de kan settes inn nesten hvor som helst i verden på kort varsel, med alt materiell...

Menig
    Ble medlem
    Feb 2007
    Pondusfaktor
    0
    [quote=dobrodan]
    Sitat Opprinnelig skrevet av "knekkebrød":si0xuwbv

.....Men 1000 mann hørtes vel mye ut mtp dimensjonene i det norske forsvaret. HMKG er vel største bataljon i kongeriket nå med rundt 1000 mann? arrester meg hvis jeg tar feil... Slipp fra fly blir jo mindre og mindre brukt (utenom SOF-avdelingene) i strid. Så det er vel en styrke opsatt på HOCUS du tenker på?
    Om ikke oppsatt på helikopter, så i alle fall lett nok utrustet til at de kan settes inn nesten hvor som helst i verden på kort varsel, med alt materiell...[/quote:si0xuwbv]

Jau, men en bør jo ha en form for transp. til en evt. FOB hvis en skal være i høy beredskap. Enten kopter eller APC (hvis det blir en ny TMBn) av en eller annen form. Det norske forsvar har vel ingen av delene (i store mengeder) per dags dato.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    UK Parachute Regiment har vel en bataljon staaende konstant paa 72 timers marsjberedskap hvor som helst i verden.
    US Rangers har en bataljon staanede paa 24 timers marsjberedskap.

Vi har en god del aa jobbe med for vaar del naar det gjelder systemet rundt logistikken vaar, og ikke minst personellet eller mangelen derav. Kanskje noen fornuftige misjoner med matnyttig innhold for en gangs skyld hadde faatt folk til aa foele Forsvaret som en attraktiv arbeidsplass? Gaar gjetord rundtom i riket hvor meningsloest dagens bidrag i Afgh er (min og mange andres subjektive mening, foer dere hopper paa meg for denne kommentaren), og tror det er en av grunnene til at Forsvaret kjoper annonseplass i VG og Dagbladet for aa hjelpe med rekrutteringen.
    Elite Som En Trensoldat

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    tror du misforsto meg, rettet på den som mente at TMBN holdt til i Oppland per dags dato...

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11
    I min iver over å vise hvor skjeve geografiske betegnelser avdelinger har, tok jeg TMBN og plasserte først "Telemark" i Buskerud fordi Heistadmoen ligger der.

Deretter tok jeg Oppland og tilla Åmot fordi Elverum hadde Oppland Regiment og jeg gikk ut ifra ("Gikk uuut ifra" !!?) at de usle 3 mila nordover også holder for å la Rena ligge i samme fylke ;-D

My bad, jaggu godt jeg ikke tusler med kart og kompass !

Men sammaF, hvor skal jeg signere for ABN ??
    Beyond is where I learn

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    26
    Telemarks tvilling

Norge har i dag den mye omtalte Telemark bataljon som sin stående innsatsstyrke. Bataljonen skal på kort varsel kunne settes inn i konflikter i utlandet der NATO engasjerer seg. Virksomheten for Telemark bataljon ved Heistadmoen ble nedlagt da bataljonen ble oppløst etter endt oppdrag i Kosovo våren 2002. En ny avdeling ble opprettet på Rena leir høsten 2002, med samme navn.

Avdelingen ble da opprettet som en helprofesjonell avdeling bestående av utelukkende vervet personell på 2-3 års-kontrakter. Fra å være en lett infanteribataljon på Heistadmoen, ble avdelingen nå en mekanisert infanteribataljon.

Økt trykk på NATO-operasjoner har skrudd opp behovet for denne typen styrker, og etter det Altaposten erfarer ser Forsvaret for seg at det må opprettes en tvillingavdeling til Telemark bataljon, som kan få navnet Alta bataljon. Mens Telemark bataljon trener i de dype skoger sørpå, skal Alta bataljon ha sitt hovedkvarter på Bardufoss i Troms.
    (Altaposten 200407) http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter ... e86109.ece

Dette har vel ikke noe samband med arbeid kring utvikling av et luftmobilt konsept.

Link til naboens luftburna bataljon http://www.k3.mil.se/article.php?id=1617
    Minsk, det nye Utopia

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2005
    Pondusfaktor
    7
    Det kan jo hende 1000 mann bare er sagt for å forenkle..

TMBN med støtte (pansret ingkp, csskp og artbtt) blir jo også fort borti 1000 mann..
    "Initial success or total failure"

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    7
    Uansett om de geografiske navnene gjenspeiler eller ikke gjenspeiler faktisk beliggenhet, og hvorvidt bataljonen skal settes inn med fallskjerm, helikopter eller sivilt rutefly. Hvordan skal de skaffe personell til det her? Det er så lite befal i hæren nå for tida at avdelingene skraper opp det som er og går gjennom gamle personelllister (eller øltimeprotokoller for den sakens skyld) for å finne navn. Og rekrutteringsgrunnlaget blir jo ikke større så veldig raskt. Og selv om det nok vil være "enklere" å skaffe grenaderene så er det jo ikke så mange plasser å hente de heller.

Det skulle jeg like å få svar på først og fremt
    Best blandt likemenn

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56
    Det virker ganske logisk at det må flere vernepliktige bataljoner på plass før man kan begynne å etablere flere profesjonelle(og jeg skjønner det slik at det også er planen). Utfordringen blir å fikse rekrutteringa til HBS, som er problemet nå.
    Beidh a lá leo

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Svret er jo "enkelt" - satse på nivået som US Marines har. Svært lite offiserer og gjennomgående lavt gradsnivå. Dette kan da selvsagt gjøres bare ved å ha meget enkle og homogene enheter. Dvs fokus rundt infanteristen.
    Eksempel innenfor logistikk: Kun 2 typer kjøretøy - multikjt og en eller annen lastebil med ymse påbygninger. Dermed minimalt med verkstedfolk og adm.
    Generelt standard alt, og intet enbrukermateriell.

Vi har ikke nok befal til det heller - men hvis man skal opprette en ny proff bataljon på kort sikt så må man jo tenke i slike retninger.

Det morsomme er jo da at da lukter det kampenhet utav det - og det vil vel noen politikere slite med.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    7
    Er også enig med sofa, man kan mer en gjerne se litt mer på strukturen. Trenger vi så mye befal som vi har i dag? I en "proffbataljon" vil trolig en erfaren grenader kunne fylle noen av de rollene som i dag fylles av sersjanter. Grunnen til at de i dag fylles av sersjanter er at man ikke har hatt noen annen mulighet tidligere i stillinger der det kreves litt erfaring/kompetanse.
    Heldigvis er vel dette på vei til å endre seg. Det blir stadig flere avdelinger som ansetter grenaderer. Troppen jeg jobba i inntil i fjor sommer har allerede planverket klart for å sette inn grenaderer i enkelte stillinger som tidligere var forbeholdt sersjanter. Nå venter man bare på velsignelse ovenifra (byråkratiet må kverne litt)
    Best blandt likemenn

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    Dette er gode diskusjoner. Splitt gjerne ut nye temaer i nye tråder så vi holder temaene klare.
    admin

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av admin
    Dette er gode diskusjoner. Splitt gjerne ut nye temaer i nye tråder så vi holder temaene klare.
    Done.

http://www.milforum.net/forum/viewtopic.php?t=5818 "Rekruttering til KS - hva skal vektlegges ?"
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    7
    Uansett så er vel tanken bak to separate proffavdelinger at de skal kunne rullere på kontigenter ute, slik som Pbn og 2.bn gjør i dag. Etter å ha vært ute en stund, tar det vel ikke lang tid før "hele" TMBN ikke er gripbare for operasjoner ute.

Så med to slike avdelinger kan de rullere med hverandre, og slitasjen på personellet blir mindre, samt evnen til å kunne påta seg oppdrag av visse størrelser blir bedre.

Når det gjelder personell, ser jeg for meg at mye av både soldater og befal i starten vil kommer fra de vernepliktige avdelingene i Indre Troms. Pbn og 2.bn stiller med mek.inf, mens art, ing, sb, san, osv. fyller opp støttedelen.

Men jeg er spent på å se tilnærmingen fra Forsvaret for å få dette opp å gå. For soldater er det bare å kalle inn til tjeneste, men det er ikke akkurat overflod av befal i Norge om dagen.

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    51
    Før vi tar helt av: dette er vel så langt bare noe Diesen ønsker seg - det gjenstår å se om Stortinget hoster opp penger?

Mannskap og befal lar seg skaffe og utdanne det - alt det koster er en hel del tid og masse, masse penger.
    The electricity is always working and the food is pretty great.

Guest
    Høres spennende ut, men håper at de får eksisterende avdelinger i Hæren oppe å gå med materiell og personell før de etablerer en ny en. Paper-only er kjipt....

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Mannskap lar seg alltids skaffe, det er ingen problem aa rekruttere alt med puls og kalle det en bataljon. Men skal en ha en god ledelse og motiverte/gode mannskaper, samt opprettholde den hoye standard over tid uten et sinnsykt gjennomtrekk kan det derimot begynne aa skorte paa rekrutteringsmassen, spesielt dersom avdelingen blir aa sparke grus, mener selvsagt aa trene, i Nord-Norge 90% av tiden framfor aa ha givende og gode oppdrag utenlands.
    Kjenner en del karer i Kongeriket som er interessert i engasjement i Forsvaret som Grenaderer el. men som ikke gidder aa verve seg fordi det "aldri" blir noe jobb paa dem.
    Dere faar bare beklage om jeg hoeres negativ ut, jeg er en ivrig og motivert, men svaert kritisk sjel naar det kommer til Forsvaret og Norges ledelses' haandtering av denne.
    Elite Som En Trensoldat

Guest
    Ikke for å være negativ, men klarer de å etablere en profesjonell bataljon på Bardufoss av størrelsesorden på tusen mann så skal jeg spise marsjstøvlene mine.

Når man ser hvor store problemer avdelingene i Nord har med å rekruttere og beholde personell, det være seg grenaderer og befal, kan jeg ikke med min beste vilje se for meg at man skal klare å gjennomføre dette.

Det må eventuelt være vanvittige nedgangstider i økonomien, samt at Bardufoss plutselig utvikler seg til å bli et attraktivt sted å bo. (Nei, blånisseland og polarbadet er ikke nok)

Hvis man virkelig vil ha flere profesjonelle styrker må man satse på områder der hvor det bor folk, og hvor det er mulig å ha et fornuftig familieliv med ei kone som vil noe mer enn å servere i befalsmessa.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av Klabb
    Ikke for å være negativ, men klarer de å etablere en profesjonell bataljon på Bardufoss av størrelsesorden på tusen mann så skal jeg spise marsjstøvlene mine.

Når man ser hvor store problemer avdelingene i Nord har med å rekruttere og beholde personell, det være seg grenaderer og befal, kan jeg ikke med min beste vilje se for meg at man skal klare å gjennomføre dette.

Det må eventuelt være vanvittige nedgangstider i økonomien, samt at Bardufoss plutselig utvikler seg til å bli et attraktivt sted å bo. (Nei, blånisseland og polarbadet er ikke nok)

Hvis man virkelig vil ha flere profesjonelle styrker må man satse på områder der hvor det bor folk, og hvor det er mulig å ha et fornuftig familieliv med ei kone som vil noe mer enn å servere i befalsmessa.
    Kan si meg tildels enig der... En ting er vernepliktige uten forpliktelser, men når vi begynner å snakke om yrkessoldater med ektefelle og unger, så har Bardufoss en del "shortcomings", spesielt ift plassering i forhold til slekt og venner av ektefellene. Noe som kunne hjulpet på er å subsidiere flybilletter til andre deler av landet kraftig. I tillegg må ektefellene ha en meningfylt jobb...

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Det har jo vært ytret politisk ønske om å kunne bidra i flere områder om gangen, så det er nok mulig å få politisk støtte for å opprette dette, men spørsmålet blir vel hvilken type avdeling det blir og hvilke typer mannskaper den får rekruttert med slik beliggenhet. Som klabb sier, så hadde nok jeg blitt singel hadde jeg tatt jobb et slikt sted for å si det slik. Men tanken på en luftmobil bataljon er spennende. Men noe av kalliber med 75th ranger eller lignende er vi nok mye praktisk erfaring og politisk vilje til bruk unna.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Basesettstrukturen i Luftforsvaret er jo ment å være luftbåren. Ikke 1000 mann akkurat da.
    In Cani Veritas

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11
    Pårørende og familier av ansatte må vel kunne gis noe bedre enn en og annen tilfeldig gratis, otherwize known as "årlig gratis", som kommer og går med budsjettårene...

Greit nok B.F har egen flystripe, men særlig sentralt er det jo ikke der oppe. Har ved flere anledninger tjenestegjort i omegnen og for meg som er etablert i Sør-teigen må jeg ha hundepasser enten i Nord eller her Sør, bil på tjenestestedet og mindre leilighet før jeg hadde giddi tenkt på å reise dit :

Og når det gjelder boforholdene så er Sætermoen så er boligutdelinga beryktet, og jeg ser ingen grunn til at ikke B.F skal ha noe bedre tilstander noen mil lengre Nord.

Jeg hadde hatt behov for x antall dyre (for Staten) momenter som måtte ha vært på stell før avreise, og det veit jeg at Dagens Forsvar knapt kan stille opp med. -Av erfaring, kan man vel legge til...

Hva slags forlegninger er operative der som kan tenkes huse kontorer og t.d forlegninger, siden det er vervede så er det hybler det dreier seg om - et tidligere mannskapsrom blir til én hybel osv ?

Ved å se på stamkvarter Rena så vet man jo det er boligmangel om alle hjemmehørende avdelinger skal være på plass - en ganske ny leir med ok fasiliteter for fulle hus til enhver tid, er noe Forsvaret tradisjonellt ikke tenker på...

Forsvarsbygg er en annen sak, hvor mye trenering skal man se fra den kanten før nøkkel står i døra og en noe ferdigstillt bygningsmasse skal overleveres ?

Vet at FLO/IKT vil levere, de er proffesjonelle så langt meg bekjent.

På begynnelsen av årtusenet datt FIS/Basis ned for et godt ord og man fikk plutselig andre gjøremål når man møtte på jobb mandags morgen for å starte kaffetrakter og pc - er det et syndrom som enda oppleves der oppe ?

Aj, man kunne fortsatt og fortsatt i all æve over dette tema. Rent personlig kunne det selvsagt løses aller, aller best over ei krukke på en av byens vannhull, er det ikke der alle problemer løses ??

Next ?
    Beyond is where I learn

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    GP er jo ikke så fryktelig langt fra Hammerfest, dessuten har vel GP massiv overkapasitet. Joint venture Statoil-Forsvaret anyone? Burde ikke være så prekær mangel på sivile arbeidsplasser da.
    meh

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Skal det være i nord så er jo Harstad eller Tromsø steder hvor det er lettere å finne jobb for ektefeller, samt litt mer service tilbud.

Men tror det ville vært lettere hvis den lå sentralt på østlandet, men 20-30 min kjøring unna de største byene hadde vel heller ikke vært så galt. Trondheim, Bergen, Stavanger eller lignende. Er jo nok av steder som har hatt både øvingsterreng og skytebaner.

De kunne jo hatt en mob.leir i Bardufoss hvor de var innom noen ganger i året for store øvelser.

Jeg har bodd et år i Heggelia, helt greit så lenge man er ung og singel, men med familie nei.

Man kan ikke bare ta distrikts politiske vurderinger, men hvor man har et tilbud til hele familien.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11
    Siden GP er nevnt, får jeg vel si jeg har vært der.

Jeg liker alle fasiliteter selv om langt over 50 % i "min tid" var så drårlig at jeg ble overasket over at bygninger sto oppe av seg selv.

Men tilsvarende antall bygg som kasserner m.v er jo ment å skulle huse opp mot en BN iht BN 90-strukturen :

En ny ABN vil jo ikke være oppsatt av vernepliktige og derfor vil jo alle mannskapsrom som ikke konverteres til kontorer, bli dugende kun som enkeltrom. Noe som fordret at minst et par bygg til på størrelse med kassernene Forsvaret satte opp på 50/60-tallet som er "standardbygget" ment å huse folk, før man kan beordre dem dit.

Det sivile rundt Lakselv/Karasjok er ikke dårlig men bærer preg av at det ikke lengre er så mange militære bosatte i kommunen som det før var.
    Med 18-hulls golfbane vil jo noen sivile få jobbe der i sommermånedene (begge sommermånedene), men det er svært få som kommer med flyttelasset og svært så sesongbetont.

Dersom ABN skulle sånn for eksempelets makt, bli stasjonert akkurat i Porsanger ville nok Norwegian / SAS anse flystripa som noe mere atraktiv enn dagens situasjon er - det ville antakeligvis være enda lettere å komme seg til og fra LKL / Sør-teigen enn det er/var da jeg tjenestegjorde der.

Bygningsmassen nevnt, kan man fort gå over til øvingsfasiliteter, og her er GP enorm - er ikke 100 % sikker på om "Regionfelt Østlandet" er større, men det er et gedigent øvingsområde hvor lokalbefolkninga har behov for freden og roen kun to ganger i året - grunnet flytting av rein i visse områder av feltet.

Med x antall skytebaner for "alle våpen" og et meget kompetent personell på skytebaneadministrasjonen (Forsvarets Miljøpris gikk bl.a for opprydding etter gamle synder hva bruk av kjt utenfor ordinnære traséer angår) og en noe fungerende lokal ledelse på moen så vil jeg si at GP er i mine øyne mere "forståelig" som stamkvarter for ABN.

Dette enorme skytefeltet kombinnert med de kapasiteter HTTS innehar ville vært en våt drøm - de av dere som ikke har testa HTTS får sørge for å gjøre det, på ett eller annet vis.
    Og med slik kapasitet slipper en f.eks å legge igjen blindgjengere slengende her og der slik at man senere må gjøre som f.eks på GSV - å ta årlige runder med blindgjengerrydding.

Men med x antall pax boende innenfor gjerdet, kommer spørsmålet - hvor mange, og hvem, skal da få bo utenfor gjerdet der oppe ? FB reiv diverse hybler fordi de var utrangerte og med lavt behov for å huse folk, blir de vel ikke reist igjen med det første.

Antar alle moment nevnt her er overførbare til B.Foss, uten at jeg kjenner for mye av skytefeltene der i høgget - Blåtind m/nærliggende fjell unntatt.

Anyone ?
    Beyond is where I learn

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •