Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 7 av 7

Tråd: Ad tortur.

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2007
    Pondusfaktor
    6

Ad tortur.

Mer ad. forbudet mot tortur.
    Til den gruppe som på dette diskusjonsforum hevder at tortur "er greit" mot særlig viktige fanger el. lig. er det følgende å si. Dere bør søke å forstå hva væpnede konflikter er og går ut på, samt skape forståelse for at væpnede konflikter ikke kan utkjempes i et lovløst rom (anarki).

Det må nødvendigvis gjelde restriksjoner på krigføring/hvilke våpen som skal være tillatt, samt metoder man kan ta i bruk for å nå sine mål i den aktuelle konflikt. - Dersom det motsatte skulle være tillatt så vil man intet annet komme av sted enn at konflikter vil stå uløst og bare ende i "en voldsspiral" (en krig fører til nye hevnkriger osv).

At man støtter et syn om at tortur er akseptabelt vil i ytterste konsekvens bety at man selv gjør seg til sadist/terrorist osv. En soldat i en Hær som den norske er underlagt det politiske nivået i samfunnet og alle regler som gjelder for militæres opptreden. Som torturist vil du bryte samfunnets vedtatte regler (både norske og folkerettslige). Norske Påtalemyndigheter vil innhente deg og du vil bli straffedømt av norske straffedomstoler og fratatt en enhver ære, militær grad eller stilling.

Man må i det hele forstå nærmere hva dette med "tortur" går ut på. Det nytter ikke med tilfeldigbasert oppfattning herom. Tortur kan jo selvsagt ta alle former og grader mht smertetilføyelse. - Dersom man syntes at det er ok med svært stor doser av smertetilføyelse ved tortur av en fange til det formål å presse opplysninger ut av den pågrepende i avhørssituasjon er man intet annet enn kriminell. Krigsrett er da svaret på den type adferd.

Tenk gjennom saken folkens. At man går inn for det syn at tortur ikke skal anvendes er ikke det samme som at man anbefaler at militær våpenbruk ikke kan finne sted. Tvert om må man stadig forsvar seg mot de trussler som råder og om nødvendig slå til med alvorlig maktbruk for å avvise disse. Men tortur har ingen hensikt mot person som allerede er "satt ut av spill" ved effektiv varetekt.

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2007
    Pondusfaktor
    6
    Fjellvåk viser til undersøkelsen om man bør tillate tortur av pågrepende fanger i kampen mot internasjonal terrorisme. - Se om dette tema på siden om dette i diskusjonsforumet. Samt innlegg der.

På denne siden oppfordres alle med et minimum av humanistisk standar til å melde seg og ta sterk avstand ifra anvendelsen av tortur. Se forøvrig innlegg om dette av "fjellvåk" i diskusjonsforumet av 8. april.

Hilsen fjellvåk.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    tror nok du finner at de fleste her tar avstand fra bruk av tortur og vil tro at spesielt de med faktisk erfaring fra turer ut i konflikter spesielt ser hvor viktig slike etiske regler er. I ytterste konsekvens kan du ved bruk av tortur legitimisere bruk av slike metoder mot medsoldater som havner i fiendens hender. At noen har sett litt for mye 24 får du bære over med.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2007
    Pondusfaktor
    6
    Jeg er enig twominds.

Det burde i grunn være helt selvsagt å ta avstand ifra tortur. Likevel viser meningsmålingen her en forholdsvis stor andel som hevder at det er greit å anvende tortur mot såkalte "særlig viktige fanger". Etter mitt syn kan selvsagt heller ikke denne type fanger bli utsatt for tortur.

Torturforbudet er absolutt. Gjelder for alle, overalt, til enhver tid. Såpass god moral/oppførsel bør man innha for å være "en god soldat". At noen tar av - er jo som du påpeker - ikke et ukjent fenomen.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13
    Håper du stiller deg spm om hvorfor folk presterer svare slik eller så på en høyst teoretisk spørreundersøkelse her inne ?

Jeg i min riinge tilværelse vil anta enkelte av dem som da har svart feil, er noget unge og uerfarne. Jeg ville ikke skååret forumets totale medlemsmasse over en kam og sagt "alle er for tortur". Det ville vært feil av meg.

Som en av dem her med fartstid kan jeg opplyse til din, "Fjellvåk" og andres udelte begeistring, at undertegnede m.fl her innefra deltok på en Law of Arms-konkurranse for noen år siden og halte iland tredjeplassen. Dette i et forum som besto av NATO-personell fra bortimot samtlige medlemsland og en del PFP-nasjoner samt andre ikke-medlemmer.

At det da et års tid senere kom ut for medias øre at personell i førstegangstjenesten ikke vet bedre enn de gjorde, i en flåsete og dårlig forberedt undersøkelse svarer "feil" (der også), kom nok på oss som en overaskelse - vi er godt utdanna så vi vet bedre.

At en rekrutt har eneste bakgrunn fra dataspill og filmer, gir rævva resultater i slike spørreundersøkelser og jeg ville forbrukt mine kalorier på å gi lærdom til ungdommen som skal gå i sporene våre, istedet for å hytte med neven og være oppgitt.

-De vet ikke bedre, og må få opplæring innen faget Law of Arms som bl.a rikelig nevner Folkeretten.

My two cents i denne sak.
    I must kill all free radicals

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Fjellvåk

Torturforbudet er absolutt. Gjelder for alle, overalt, til enhver tid. Såpass god moral/oppførsel bør man innha for å være "en god soldat". At noen tar av - er jo som du påpeker - ikke et ukjent fenomen.
    Enig, totaltforbud er absolutt.

Men det som kunne være spennede å skille ut svarene, hvem har tjenestegjort? hvem har int.ops erfaring osv.

Så mitt inntrykk er at de fleste som ikke tar klart avstand ikke har tjeneste eller int.ops erfaring. (ingen regel uten unntak). Skulle vært spennende å sett tallene fra de ulike gruppene, sett om skille virkelig var der eller om jeg tar feil.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Som det sies her så tror jeg du skal ta resultatet fra undersøkelsen med en solid klype salt. Du vil merke at de her inne med solid utenlandserfaring, meg selv ekskludert da jeg er gjennomboret sivil, vil ta sterk avstand fra tortur. Om forsvarets opplæring i disse temaene er tilstrekkelig kan jeg ikke uttale meg om, men jeg vil anta at det er en betydelig forskjell på gjennomgangen som gis de som kun er inne til førstegangstjeneste og de som er under oppsetning for utreise.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •