Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 7 av 7

Tråd: Innvandrere blir nordmenn

Menig
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    0

Innvandrere blir nordmenn

Kult konsept på en ny serie på tvnorge:

http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=137598

Produsentene og innvandrerne har vært kanonheldige med å få Kapt. Skaug som veileder til prosjektet, utrolig bra mann!

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Er skeptisk til slike programmer ,mye pga at ordet innvandrer benyttes ,mange av disse menneskene er vokst opp i Norge og personlig kjenner jeg til mange av dem ,flere har tjenstegjort i forsvaret bla storm og gsv osv ,misforstå meg ikke mener ikke disse som er avbildet og jeg synes personlig det er tull å bruke tid på og vise at også disse kan gå på ski ,dem er da mennesker som oss andre selv om dem har en annen etnisk bakgrunn ,det er mange år siden jeg så en nordmann med en annen etnisk bakgrunn enten fullføre birken på ski,Tronhjem -Oslo,Oslo Marathon osv.Norge er ett flerkulturellt samfunn hvor vi etter min mening alle har noe å gi tilføye hverandre .Allerde i 1977 hadde jeg en Fransk -Algerier i troppen min i Brig n og han hadde ingen problemer med å utøve sin tjenste i høye nord enten det var vinter sommer ,og de 3 siste mnd av sin avdelingsperiode ble han beskikket lagfører og Korp.Og garden fikk på samme tid inn en gambier som også utførte sin tjenste meget tilfredsstillende og vedkommende meldte seg frivillig i påskeuka 1978 til unifil.

Menig
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    0
    får håpe intensjonen med serien er å bevistgjøre folket med at våre nye landsmenn er fullverdige landsmenn :)

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Det har dem vært i flere 10 år allerede,så derfor synes jeg som sagt dette bare er tull.

Mange av oss har pissa på saltvann syd for færder fyr.Så derfor er vi ikke uopplyste.

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    7
    Men det er mange som tydligvis ikke har gjort det...
    Best blandt likemenn

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Tanken bak denne serien er kanskje å vise at ikke-vestlige innvandrere (les, de mørkhudede), ikke er så farlige/ulike oss allikevel. Det kan også tolkes som et signal til innvandrere om at den norske kulturen ikke er så gærn som folk har hørt om og frykter. Dette kan føre til bedre holdninger/mindre fordommer begge veier med andre ord...

Jeg savner dog flere yngere representanter i denne serien selv om det er grenser på hvor mange deltagere de kan ha samtidig. Kriminologien i Norge og internasjonalt sier at den typiske gjerningsmannen er ung, mann og bor i by. Da det er en stor opphopning av ikke-vestlige unge menn i Oslo hadde større deltagelse fra unge ikke-vestlige innvandrere kanskje forandret litt på holdningene om at alle unge pakistanere/somalere ol. kjører BMW og selger narkotika (steriotypier). Det er jo noen av de gutta i Oslo sentrum som ganske synlig gjør det, men det er på langt nær alle som faller i denne kategorien. Det finns mange oppegående og lovlydige unge ikke-vestlige innvandrer som ønsker å oppnå sine drømmer og et liv på lovlig og fredlig vis som meg og deg.

Mediabildet som blir presentert inneholder mye stempling og stigmatisering som igjen fører til steriotypisering og fremmedfrykt. Det er som sagt en minoritet av minoritetene som begår det meste av kriminaliteten og ødelegger for majoriteten. Så blir det bildet presentert i media som om alle innvandrere var en homogen gruppe som levde av krim. I følge statestikken fra 2003 så var det faktisk svenskene og danskene (vestlige innvandrere i Norge) som stod for det meste av tullballet...
    http://www.ssb.no/emner/03/05/a_krim_ta ... 01-20.html Men det hører man så lite om for de er jo ikke så farlige/synlige (les, har samme hudfarge, språk og kultur). Det er lettere å spotte en somaler enn en svenske... (hvem av den er skyldig/uskyldig) Dette gjentagende mediebildet om¨ de andre¨ påvirker meg, deg og alle i samfunnet ikke minst politiet...

¨Hvordan er innvandrere fremstilt i media? Og hvordan påvirker dette nordmenns holdninger til innvandrere?¨
    http://www.utrop.no/art.html?artid=2585&catid=131 (litt ironisk med reklamen for PHS og bildet av den mørkhudede innvandreren som politiet gjerne vil ha i sine rekker ;)
    "De ser like ut for meg"
    http://www.aftenposten.no/meninger/kron ... 696735.ece
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    For å livne opp en gammel tråd og fortsette videre med samme tema så syns jeg at det er slike uttalelser som blant annet gir næring til fordommer hos begge parter. http://www.abcnyheter.no/node/54665 "Nyvalgt Frp-byråd i Bergen Øistein Christoffersen sammenligner integrering av innvandrere med å oppdra barn eller hunder."

Hvordan hadde du reagert hvis du skulle "avlæres" din egen kultur for å forstå en fremmed kultur ved å sammenligne deg med noe du assosierer som negativt? Det er slik jeg tror mange innvandrer ser på det...
    Jeg skjønner poenget hans og er for så vidt enig, MEN da må han som er politiker og frontfigur bruke diplomatiske ord for å få fram budskapet.
    Det vil sikkert være noen som tenker at dette har blitt gjort i årevis uten gode resultater. Resultater kan selvfølgelig diskuteres, men for å skape mindre motstand mot endring og mest mulig aksept for for å tilpasse seg den norske kulturen vil ikke latterliggjøring og paternalisme være en god start...
    Og hva med nyankomne innvandrer som ikke har fått med seg det gamle som har blitt sagt og forsøkt. Vil dette skape motivasjon eller motstand mtp. integrering?

Og med tanke på æresbegrepet hos mange innvandrer som ikke burde komme som en overraskelse på de fleste i Norge så vil jeg si at denne politikeren tråkker bra i salaten med å bruke det mange muslimer ser på som skittent og farlig, nemlig hunden. Trenger jeg å fortsette?

Det er dog mulig at hans egentlige motiv er rekruttering til sitt eget parti og klapp på skulderen av kollegaer ved å vise at han tør å si ting fra levra... Altså han kommunisere med og til etniske nordmenn... Sikkert mange nordmenn som er enige med han, men jeg trodde at budskapet var rettet til innvandrerne ; )

Blir som å tiss i buksa for å holde seg varm på flere plan etter min mening... Mange velgere og politiske motstandere som vil ha enda en god grunn til å distansere seg fra FRP sin politikk. I tillegg vil dette styrke mange innvandreres fordommer om "kalde og naive nordmenn".
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •