Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 44

Tråd: Uffeda, dakal VAB'ene

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11

Uffeda, dakal VAB'ene

Og nei, jeg hadde nesten sagt "desverre ikke Renault VAB"...

http://www.ranablad.no/Innenriks/karrie ... 633095.ece

Våre "flinke" midlertidige offiserer "raser" over degradering, og vil nekte INTOPS.

Ad notam - min kjennskap til samtlige typer VAB er delt, noen fungerer også utenfor et varmt og trygt kontor mens andre gjør det ikke.

Trodde ikke leger i INTOPS var VAB, men befal / offiserer i fast grad ?

Uansett ser det ut som denne "helten" kan ta rennafart og drite i noen varig grad ;-D

Good riddence, sier jeg.
    Beyond is where I learn

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Han har absolutt et poeng når det gjelder grad i forhold til utdanning. Han har vel 5-6 års studier bak seg før han blir kalt inn til tjeneste, da er det på sin plass med en grad høyere enn den som gis etter to års utdanning/tjeneste.
    meh

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11

Førstegangstjeneste

De er i sin militære førstegangstjeneste, ikke noen tjeneste etter f.eks toårig etatsutdannelse eller KS/Kval...

At de mottar grad dersom de fortsetter etter sin førstegangstjeneste er altså ikke "nok" ?

Mye vil ha mere...
    Beyond is where I learn

Menig
    Ble medlem
    Feb 2007
    Pondusfaktor
    0
    enig med gehenna her. Har FULLFØRT 1.g.tj og har nå to år høyere utdanning bak meg. Når jeg nå til sommeren forhåpentligvis kommer inn på HBS "burde" jeg vel, etter disse menneskenes logikk, fått tre vinkler med en gang jeg satte min fot på Kjevik. Jeg har mine tvil om at det faktisk skjer :-)

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Hele poenget ligger i hvem som har kommandomyndighet. En fenrik har lavere grad enn løytnant, og dermed er saken at legen mister myndighet.

Synes de innleggene her har vært flåsete hittil. Fenrik blir man etter to års tjeneste (kjappeste vei) mens disse har masternivå stort sett (5 år). Og man kan ikke legge sammen år hist og pist....

Så for min del vil jeg si at det er negativt det Forsvaret har gjort. Enig med innlegge som er linket til.
    Først og fremst.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    68
    For det første, det er vel ikke noe midlertidig ved vernepliktig akademisk befal, på samme måte som det ikke er noe midlertidig ved annet vernepliktig befal (dvs. befal som ikke er stadig tjenestegjørende, men som har befalsskole eller høyere utdanning)? I de aller fleste land utnytter man lignende system, dvs. leger tjenestegjør som sanitetsoffiserer basert på sin faglige utdannelse (som er 6 år + 1 1/2 års turnustjeneste før sanitetsoffiserkurset) + en kort befalsutdannelse, dvs det som i Norge heter sanitetsoffiserskurset (9 uker). Du vil finne det samme i USA (se her), Storbritannia og de aller fleste land vi sammenligner oss med.

Faktisk vil i USA det stort sett være leger (med 10-14 ukers militær befalsopplæring, Officer Basic Leadership Course) som har kommando over alle sanitetsavdelinger. Og det er basert på deres lange erfaring med hvordan sanitet i krig best bør drives. I Norge har man gått langt med å fjerne kommandomyndigheten til militærlegene, og nå skal man altså gi bataljonsleger samme grad som lagførere gjerne har? I det militære systemet, hvordan vil han/hun da bli hørt som bataljonssjefens fremste sanitetsfaglige rådgiver?

I stedet for å være litt misunnelige, bør man heller tenke på hvordan norske styrker skal få den best mulige sanitetstjenesten i felt. Å nedgradere den medisinske tjenesten synes jeg ikke er noen vei å gå!

Det merkelige synes jeg er at sykepleiere IKKE er VAB i vanlig forstand. Har man sykepleierutdanning gjør man førstegangstjeneste som menig/korp, men er befal i tjeneste etter det, i mob-oppsetting, utenlandstjeneste etc. (også om man ikke har noen befalsutdanning). Jeg ville heller gått motsatt vei, gi sykepleiere i førstegangstjeneste et kort befalskurs og la dem tjenstegjøre f.eks. med sersjants grad.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    7
    Nå har vel ikke VAB'ene kommandomyndighet i noen særlig grad slik det er i dag? Mener å huske at sjantene som var lagfører på hjelpeplassen i bataljonen hadde det taktiske ansvaret, og myndighet, mens legen (lt) "bare" hadde det medisinske ansvaret.

Kan noen arrestere meg hvis jeg tar feil?
    Best blandt likemenn

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    68
    Sitat Opprinnelig skrevet av Galahad
    Nå har vel ikke VAB'ene kommandomyndighet i noen særlig grad slik det er i dag? Mener å huske at sjantene som var lagfører på hjelpeplassen i bataljonen hadde det taktiske ansvaret, og myndighet, mens legen (lt) "bare" hadde det medisinske ansvaret.

Kan noen arrestere meg hvis jeg tar feil?
    Det er helt riktig, og det er en endring som har skjedd i Norge i løpet av de siste 20 år, og er forskjellig fra hva man finner f.eks. i USA. Det var det jeg hentydet til i det jeg skrev i innlegget mitt om at man alt har gått langt med å frata militærlegene kommandomyndighet. Når man sammenligner med hva USA som har enormt mye større erfaring med hva som kreves av sanitetstjenste i krig gjør, tviler jeg på at dette er lurt.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Med det militærfaglige nivået som norske leger har er det vel helt uaktuelt å la de ha taktisk kommando. De er fagspesialister som skal gies mulighet til å gjøre sin jobb, ikke spises opp av adm og K2.

Forøvrig er det mye piping fra den fronten. En sykehuslege som drar ut har følgende pakke mens vedkommende er ute:

Lønn ihht grad og normale risikotillegg etc for operasjonen
    Medisinskfaglig tillegg (vet ikke hva det er nå, men lå på 10-15000 tusen avhengig av medisinsk utdanning før i verden)
    Lønn fra sykehuset de jobber i hjemme (selv om de ikke er der)
    Skift- og andre tillegg ihht planlagt turnus hjemme (selv om de ikke er der)

Pip-pip.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    PS - dette er en av grunnene til at det er så vanskelig å rekruttere leger. Arbeidsgiveren slipper de ikke - for de må jo skaffe og betale en vikar OG betale lønn til den som er borte.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    68
    Jeg er litt usikker på hva du mener med det "militærfaglige". Det militærfaglige består av mange delfag og de fleste offiserer er vel til en viss grad fagspesialister på sine områder, det være seg på infanteristrid, stidsvognoperasjoner, ildstøtte, ingeniøroperasjoner, transport, forsyning, luftvern etc., samt selvfølgelig på sanitet. En med GBU fra Sanitetsbataljonen er selvfølgelig best til å lede det "infanteristiske", dvs. nærforsvar av hjelpeplass, taktisk plassering av hjelpeplass etc., men samtidig bør (mener jeg) den medisinske delen, dvs. behandlingen av syke og sårede ikke bare utføres av legen men ledes av legen (en lege med litt erfaring har jo nettopp erfaring i å være teamleder), og samtidig bør legen være den sanitetsfaglige rådgiveren for avdelingssjefen, akkurat som man ikke bruker en person uten utdannelse i transport til å være transportsjef.

I NORBATT I i UNIFIL hadde vi den meget erfarne kirurgen (med erfaring fra en rekke kriseområder i verden) oberstløytnant (senere generalmajor og sjef for Forsvarets Sanitet) og professor dr. med. Trond Kluge som bataljonslege de første månedene. Det var en stor trygghet, ikke bare i at vi visste han ville kunne gi oss god behandling av ham, men også i den trygge måten han ledet sanitetstjenesten og som en likemann kunne være rådgiver for bataljonssjefen i det sanitetsfaglige.

Den norske anestesilegen oberstløytnant Odd Øyen var sanitetssjef for FN-brigaden i Katanga under de verste kampene for FN-styrken i Kongo høsten 1961. Han er den eneste (så vidt jeg vet) som er dekorert med St. Olavs-ordenen (og samtidig svenske Vasaordenen) for dyktig og modig ledelse i kamp, ved at han, forholdsvis alvorlig såret, fortsatte å lede sanitetstjenesten og selv behandle de sårede FN-soldatene på en utmerket måte. Hadde en sersjant/fenrik på 21 år med GBU fra Sanitetsbataljonen forsøkt å ta styringen og kommandoen fra disse, ville det skjært seg ganske så kraftig, og ikke vært særlig bra for de sårede. Jeg tror ikke noen av disse hadde militær utdanning utover det vanlige sanitetsoffiserskurset.

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Med det militærfaglige nivået som norske leger har er det vel helt uaktuelt å la de ha taktisk kommando. .

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Selvfølgelig finnes det unntak - men Norge er ett for lite land til å ha leger som er utdannet både på sitt medisinske fag og er gode på militært lederskap. Det militærfaglige i denne sammenheng er selvfølgelig å utøve K2 over enheten. Enkeltmannsferdigheter forutsetter jeg at både legen, sykepleieren og soldatene har inne.

Er kirurgen også en god militær leder (som i dine eksempler) så er det relevant å få grad etter hva man kan som militær leder. En 25 år gammel fersk lege i utenlandstjeneste klarer seg lenge med fenriksgrad. Det skal være en idiot av en sjef som ikke hører på sanitetfaglige råd fra sine fagfolk, på samme måte som han hører på ammunisjonsfaglige råd fra en fenrik som er ekspert på det.

Når vi har hatt ute store sanitetsenheter har sjef sykehus feks ikke alltid vært lege. Dette er vel denne samme profesjonsstriden vi ser i det sivile - av en eller grunn tror noen leger de er de beste lederne, planleggere, økonomer og HR folkene .....
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Menig
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    0
    Synes det burde være helt uproblematisk at VAB'er blir fenriker jeg! Av det jeg har lest, er jo dette et ledd i det å få ned overfloden av høyere offiserer. Man har jo snakket om å forlenge varigheten på fenriksgraden i forbindelse med avdelingsbefalsordningen også.
    Slik det er nå, skal man i utgangspunktet ikke bli løytnant før man har 7 år bak seg (1 år befalsutdannelse, 1 år som sersjant og 5 år som fenrik). Øker man så fenrikstiden, så vil det være de færreste VAB'er som kvalifiserer til en løytnantsgrad.

Forstår ikke helt poenget om at VAB'ene føler seg mindre verdsatt og at de ikke blir tatt like seriøst dersom dette blir innført. Allerede nå har de kapteiner og majorer "over" seg, som de er faglige rådgivere for. VAB'ene blir allerede hørt av høyere offiserer og det er ingen grunn til at dette endres dersom hele Forsvarsstrukturen får et redusert antall høyere offiserer. Samtidig vil jeg slå et slag for at man utviser forsiktighet ved å ansette folk i midlertidige grader. Dette er med på å utvanne "respekten" for gradene!
    VAB'ene beholder sin lønn og sine ansvarsområder, så dette er noe som kun går på hva man har på skuldrene.

Jolla, du har bare delvis rett. Som jeg skrev litt om ovenfor. Ja, fenriksgraden er lavere enn løytnantsgraden, men legen beholder fortsatt sin myndighet. Som fagperson så har han medisinsk myndightet og vil både som løytnant OG som fenrik ha samme myndighet. Han vil sånn sett kunne overstyre en kaptein i visse situasjoner uavhengig av hva han har på skuldrene (brystet). Kan være at du, Jolla, som kanskje andre, ikke vet å verdsette verdien av fenriksgraden? Den er tross alt en offisersgrad. I mine øyne er det at folk får slengt på seg midlertidige grader en uting og bidrar til at noen ikke synes at fenriksgrad er "nok".

Jeg ser at Lilje skriver litt annet her, men han viser innsikt i en god del ting. Jeg vet ikke mer om denne reduseringen av gradene annet enn artikkelen og noen samtaler med "noen". Jeg oppfattet denne gradsendringen som å gjelde kun VAB'ene, ikke grad for akademisk befal i mobstillinger, INTOPS-stillinger og stadig tjenestegjørende. VAB'ene er under førstegangstjeneste, de er ikke ferdig utdannet. Sammenlign det gjerne med en befalsskoleelev som etter ett år med utdanning på skole blet sersjant og må gå et år som sersjant i avdeling som siste del av utdanningen. Når han/hun er ferdig, blir personen beskikket til fenrik.

Jeg synes det er helt riktig med fordeling av myndighet. På en hjelpeplass bør det være en med taktisk ansvar og en med medisinsk ansvar. Blir litt som på et skadested. Skadestedslederen kan ikke selv behandle pasientene, da mister han/hun helhetsoversikten.
    En lege kan være en god leder. Men for å lede på taktisk nivå i det norske Forsvaret, kreves mer utdanning og erfaring enn det VAB'ene får idag.
    Man kan kanskje se det litt anderledes om man ser på strukturen som at man har et befal som har personell- og administrativt ansvar (sanitetstroppssjefen) og et annet befal som har det faglige ansvaret (legen). Lilje, helt enig med deg, alt med pasientene, ledes av legen. Taktisk som nærforsvar, plassering av installasjon osv ledes av f.eks lagføreren.

Enig i det med sykepleierutdanningen. Her gjøres det stor forskjell på jenter og gutter. Jentene trenger bare et lite kurs (og får befalslønn og grad under kurset) og kan så tjenestegjøre som sykepleiere med samme grad i mobstillinger og INTOPS (noen også ved avdeling i Norge). Det vet det jobbes med en ordning/tilbud om å gi ferdigutdannede sykepleiere (uten befalsutdanning) et slags befalskurs for så å kunne gi dem jobb i Forsvaret. Men det er for tiden ingen god ordning for å bruke sykepleiere som blir kalt inn til førstegangstjeneste blant gutta.
    Sikkert flere grunner til det. Sykepleierutdanningen er "kun" en bachelorutdanning ikke et universitetsstudie som VAB'ene har. Forsvaret får ikke en oversikt over hvilke gutter som tar dette studiet, slik de gjør med legene, og dermed så får de ikke kalt dem inn. Det er mer "flaks" når Forsvaret får inn sykepleiere under førstegangstjenesten. Det er veldig få gutter pr sykepleierkull, og de fleste har allerede fullført førstegangstjenesten, så rekrutteringsgrunnlaget for guttene kan være for lite dersom Forsvaret begynner å operere med behov slik de gjør med VAB'er. Man ser jo hvordan de sliter med å fylle VAB'antallet. Avdelinger måtte få stillingshjemler for slike "VAB"-sykepleiere og risikere å ikke få fylt stillingene. Men er det vilje til forandring, er alt mulig å få til. Vil bare si at jeg støtter Liljes ide om å kunne gi utdannede sykepleiere befalskurs å gi dem en sersjants grad under førstegangstjenesten. Men da skal de ikke ha taktisk/operativ kommandomyndighet.
    Always keep in mind that all illusions are fake!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    68
    Egentlig ingen stor sak og jeg er enig i det meste 23239 skriver, det vesentlig er at legene ikke blir fratatt autoritet. I dag er medisinutdannelsen i Norge 6-årig, og deretter er det 1 1/2 praksis som turnuslege før man kommer til verneplikten, slik at man kan si det er i overkant av 7 1/2 år fra starten av utdanning mot tjenestestilling før en lege er ferdig med sanitetsoffiserskurset og skal ut som VAB. I dag passer jo dette bra med løytnants grad. (Det var en i tråden som snakket om 25-årige leger, de er knapt mulig selv om de begynner rett på studiet etter VGS, mange har jo også samlet poeng i flere år eller tatt utdannelsen i f.eks. Tyskland der den er 1/2 til 1 år lengre enn i Norge.)

Det som man kan si er litt negativt med fenriks grad i Norge er at med det helt unike norske enhetsbefalssystemet finner man fenriker i Norge både i tjenstestillinger som nyutdannede offiserer har i andre land (troppssjef) og i tjenestestillinger som underoffiserer har (lagfører og NK tropp). Dermed er, sanmmenlignet med andere land, autoriteten muligens trukket litt ned. I US Army blir man forresten forfremmet til 1st lieutenant etter 18 måneder som 2nd lieutenant (som man blir enten etter bachelorgrad i militære studier fra USMA (minst vanlig) eller etter en sivil bachelorgrad fra universitet + fritidsutdannelse ved ROTC på universitetet (det mest vanlige, det er forresten også en tredje vei med et kortvarig offiserskurs for underoffiserer som har tatt sivil bachelorgrad, bachelorgrad er et absolutt krav for amerikanske offiserer) og man blir normalt forfremmet til captain 42 måneder etter at man ble 2nd lieutenant, så jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal gå rundt som fenrik så lenge i Norge, men det er en annen diskusjon.

Guest
    For meg virker dette som om det er en ny del i prosessen ved å redusere gradsnivået i Forsvaret.

De korpulente majorene og oberstløytnantene på kontor, som er det egentlige problemet mtp gradsstruktur, får beholde stjernene sine. De som faktisk gjør en jobb med støvlene på, blir PIRI.

Same shit as always.

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    8
    En lengre artikkel på dette i siste F.Partene er enig om å
    være uenig.
    When in doubt,empty your magazine.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

Snur i VAB-saken

Forsvarsdepartementet har vedtatt å omgjøre sitt eget vedtak om å nedgradere vernepliktig akademisk befal fra løytnant til fenrik. (NTB).

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp ... 12&cat=103
    Si Volas - Morieris

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    68

Re: Uffeda, dakal VAB'ene

Jeg drar fram denne tråden fra glemselen. Ordningen med Vernepliktig akademisk befal (VAB) har vært under utredning. En arbeidsgruppe i Forsvarsdepartementet (ledet av major Finn Arne Lereggen) har laget en større rapport (lenke her) datert 16. august 2009, med en rekke forslag til endringer og utvidelser av VAB-ordningen. Denne har vært til høring hos Helse- og omsorgsdepartementet, Justis- og politidepartementet, Kultur- og kirkedepartementet, Kommunal- og regionaldepartementet, Akademikerne, BFO, NOF, KOL, Personellforbundet, NTL og TMO/VPR, med høringfrist 13. november 2009. Jeg regner med at FD om ikke lenge vil ha den nye VAB-ordningen klar. Også den nye VAB-ordningen vil kun omfatte personell med sivil utdannelse på mastergrad-nivå, ikke på bachelor-nivå (som f.eks. sykepleiere). Det anbefales å utvide VAB-ordningen til å omfatte også jurister, teknikere på minst masternivå (sivilingeniører) og logistikere på minst mastergradsnivå. Dessuten at "Hærens behov for kompetanse innen samfunnsanalyse utredes videre i lys av en fleksibel tilpasning av VAB-ordningen".

Den som laget overskriften til denne tråden kan f.eks. lese følgende setning fra arbeidsgruppens rapport:
    Basert på opplevelser til akademikere som tjenestegjør som VAB, kan det internt i Forsvaret være behov for en holdningsendring rundt VAB. Dagens holdning synes i noen deler av Forsvaret å bære preg av at VAB er ”menige soldater med befalsgrad”, og at de blir behandlet deretter både av andre befal og mannskaper. Dersom slike holdninger er utbredt i Forsvaret, må disse endres, slik at VAB får den status som utdanningen og graden tilsier; "vernepliktig akademisk befal med spesialkompetanse som Forsvaret har behov for".

Om det som i dag er Sanitetsoffiserskurset er det følgende anbefaling:
    Ved en eventuell utvidelse av VAB-ordningen vil det være behov for å utvikle et generisk offiserskurs som vektlegger grunnleggende militære ferdigheter og lederskap. Arbeidsgruppen anbefaler at offiserskurset optimaliseres gjennom forbedring av innhold og kvalitet slik at VAB bedre kan fylle og forstå sin offisersfunksjon, og at utforming av kurset koordineres sentralt i Forsvaret. Fagrelaterte kurs bør utarbeides og gjennomføres av de respektive fagmyndigheter.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11

En VAB er inne til førstegangstjeneste.

Et akademisk befal er et befal med sivil utdannelse og ferdig avtjent førstegangstjeneste.

I min verden forventes det at VAB gis et slags MIL grunnlag, før de ved avtjent førstegangstjeneste får det de da først fortjener.
    Beyond is where I learn

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    68

Greit, hvis du mener det er helt greit at Forsvaret, f.eks. i Afghanistan, skal klare seg uten norske leger, jurister etc. Hvis du synes det er helt greit at KNMs skip seiler uten skipslege, at våre manøverbataljoner ikke har bataljonslege og ass. bataljonslege, at våre styrker i utlandet ikke har KOP-oppsetning av leger, farmasøyter, jurister etc., at HV må klare seg uten samme i sin OPL/K etc. Eventuelt får du finne en måte der det rekrutteres tilstrekkelig antall. Som du sikkert kjenner til, er selv de stående manøveravdelinger i Norge langt under det antall leger de skal ha i henhold til KOP. Det samme gjelder andre fagkategorier.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    68

For bare å ta leger: Ca. 900 nye leger fullfører turnus i Norge hvert år. Av disse klarer Forsvaret kun å få inn 30-40 til førstegangstjeneste som VAB, og antallet har sunket sterkt de senere år, og Forsvarets sanitetsoppsetninger, både i norske avdelinger, i utenlandstjeneste og i mob-stillinger i HV er sterkt underdekket av leger.

Årsakene er: 1) Ca. 60% er kvinner, 2) en god del av de øvrige er utenlandske statsborgere, 3) en god del av de gjenværende har fullført førstegangstjeneste før studiene, 3) en del av de gjenværende blir aldri fanget opp av Forsvaret og innkalt, grunnet manglende registreringsrutiner, 4) en del av de gjenværende er funnet ikke-tjenestedyktige, 5) av de stadig forholdsvis mange gjenværende kandidatene søker flertallet siviltjeneste med bakgrunn i militærnekting. Årsaken til det siste er neppe reell pasifisme, men at den tjenesten en lege gjør som lege i sivilitjeneste regnes som mye mer attraktiv enn tjenesten som VAB-lege i Forsvaret. Dette har mange årsaker i f.eks. hvilken meritering det gir etc., men en vesentlig grunn kan være ryktene om hvordan man blir møtt med nedlatende holdninger fra folk med bachelorgrad (eller lavere) i åling og kryping....

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    86

Jeg er enig med hvlt i at Forsvaret trenger kvalifiserte spesialister på alle nivå, og at det ikke bør være krav om svart belte i åling og kryping for å bli respektert. Høyt utdannete folk som f eks leger bør få en lønn og status som er i samsvar med utdanning og ansvar, og slikt sett bør det ikke være noe problem at de er på offisersstigen.

Likevel ser jeg problemet med at en som bare har noen ukers militær erfaring plutselig får høyere grad enn de som har tjenestegjort flere år. Jeg har selv vært i intops med en farmasøyt som plutselig ble major, selv om han knapt visste hvordan han skulle ta på seg uniformen. Jeg har også jobbet sammen med en tannlege (løytnant) som fikk det for seg at han fritt kunne beordre fenriker og sersjanter dersom det skulle oppstå en (øvingsmessig) operativ situasjon.

Jeg tror løsningen er, som nevnt på andre tråder her, å innføre en form for spesiell merking for å vise at man er spesialist, som ikke har full operativ kommandomyndighet. Dette kan enten gjøres ved bare å legge et ekstra tegn inn sammen med vanlige gradsmerker, eller ved å innføre en helt ny stige, tilsvarende amerikanske warrant officers (disse kommer i 5 grader, som lønnsmessig tilsvarer nivåene fenrik - oberstløytnant). Fordelen er at man da kan gi grad og lønn ut fra faglig kompetanse, og ikke ut fra på hvilket taktisk nivå man befinner seg.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    68

Legene (VABene) må jo ha kommandomyndighet innen sitt fagområde, dvs. det medisinskfaglige. Jeg tror det er få leger eller tannleger som er dumme nok til å legge seg opp i en avdelings operasjoner, utenom fra en rent sanitetsfaglig rolle (på samme måte som jeg regner med at en transportoffiser bidrar når det gjelder det transportfaglige, men ikke når det gjelder annen del av operasjonene).

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7

Men det bør være klare retningslinjer for det, da det ikke er alle VAB-folk i førstegangstjeneste som tydeligvis skjønner det. Slik at fenriken/sjanten faktisk har noe å vise til (utenom "selvfølgelig er det slik". De fleste forstår at det er slik, men hvis fyren ikke forstår dette, så hjelper det nok ikke å si det) i flaue situasjoner.
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    Den som laget overskriften til denne tråden kan f.eks. lese følgende setning fra arbeidsgruppens rapport:
    Basert på opplevelser til akademikere som tjenestegjør som VAB, kan det internt i Forsvaret være behov for en holdningsendring rundt VAB. Dagens holdning synes i noen deler av Forsvaret å bære preg av at VAB er ”menige soldater med befalsgrad”, og at de blir behandlet deretter både av andre befal og mannskaper. Dersom slike holdninger er utbredt i Forsvaret, må disse endres, slik at VAB får den status som utdanningen og graden tilsier; "vernepliktig akademisk befal med spesialkompetanse som Forsvaret har behov for".
    Jeg er ikke helt sikker på hva de legger i å bli "behandlet som menige med befalsgrad" av befal og mannskaper. Uansett er jo det en ganske god indikator på at deres befalsgrad ikke har sammenheng med hvilken respekt de høster av andre militære. Mitt inntrykk er at militæres holdninger til VABer i stor grad har speilet VABers innstilling til offisersyrket. Det gjeldende inntrykket om at VABer er "menige med befalsgrad" blir jo ganske kraftig styrket når man svært tydelig kan se hvem som er VABer på uniform og fremtoning.

Argumentasjonen om at i Forsvaret er det "striper som gjelder" er jeg ikke helt med på, i det minste ikke så langt som det antydes et par ganger her. Er det noen som seriøst mener at bataljonssjefen slutter å høre på bataljonslegens fagmedisinske råd dersom han går ned et gradsnivå, og istedet begynner å rådføre seg med S-4?
    Jeg mener forøvrig at en egen, akademisk gradsstige vil være en god løsning. akademisk utdanning -> akademisk grad, militær utdanning -> militær grad. Jeg tror ikke risikoen for at fagmilitære overprøver akademisk befal i akademiske problemstillinger er større enn at akademisk befal overprøver fagmilitært befal i fagmilitære problemstillinger. En egen stige ivaretar slik jeg ser det begge problemstillinger - det ivaretar grad og lønnsnivå for akademikere, samtidig som det veldig klart indikerer at vedkommende ikke er militært utdanna.

Problematikken rundt tilbud og etterspørsel er forsåvidt et godt poeng, men jeg synes ikke det skal kunne fungere som noe trumfkort i alle slike problemstillinger. Det er helt greit at leger er mangelvare og dermed får gode avtaler, men å avfeie alle motforestillinger mot gode ordninger for VABere med at "ja da synes du tydeligvis at det er greit at vi slutter å ta med leger i intops!" blir omtrent som å høre på dette
    Beidh a lá leo

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6

Hva gjør man da med sånne som meg, som planlegger både akademisk og militær utdanning? Risikerer sabla mye gruff på skuldrene, da?
    Would you, Quintus? Would I?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56

Sitat Opprinnelig skrevet av krikkert
    Hva gjør man da med sånne som meg, som planlegger både akademisk og militær utdanning? Risikerer sabla mye gruff på skuldrene, da?
    Ser ikke helt den, du vil fungere enten som akademisk befal eller som fagmilitært befal. Du vil da følge den stigen du fungerer i. Jeg regner med at du ikke har tenkt å være 50% jurist og 50% kompanisjef?
    Beidh a lá leo

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt
    ...Argumentasjonen om at i Forsvaret er det "striper som gjelder" er jeg ikke helt med på, i det minste ikke så langt som det antydes et par ganger her. Er det noen som seriøst mener at bataljonssjefen slutter å høre på bataljonslegens fagmedisinske råd dersom han går ned et gradsnivå, og istedet begynner å rådføre seg med S-4?
    Jeg mener forøvrig at en egen, akademisk gradsstige vil være en god løsning. akademisk utdanning -> akademisk grad, militær utdanning -> militær grad. Jeg tror ikke risikoen for at fagmilitære overprøver akademisk befal i akademiske problemstillinger er større enn at akademisk befal overprøver fagmilitært befal i fagmilitære problemstillinger. En egen stige ivaretar slik jeg ser det begge problemstillinger - det ivaretar grad og lønnsnivå for akademikere, samtidig som det veldig klart indikerer at vedkommende ikke er militært utdanna...]
    Men alle offiserer med krigsskole har jo en akademis utdannelse, hvis vi ser på studiehåndboken for kvalkurshttp://www.krigsskolen.no/downloads/...201%202010.pdf
    Så ser vi at KS kvalkurs har følgende fag(30sp):

grunnleggende militærkompetanse (5 studiepoeng)
    militærmakt (5 studiepoeng).
    operasjoner (2 studiepoeng)
    militært lederskap (7 studiepoeng)
    virksomhetsstyring og forvaltning (4 studiepoeng)
    operasjonsmetodikk (2 studiepoeng)
    stabsmetodikk (2 studiepoeng)
    treningslære (3 studiepoeng)

Mens selve KS har følgende(180sp):
    Betegnelsen på modulene sier noe om hva som er hovedhensikten med dem:
    grunnlagssemester (varer hele 1. semester)
    vintertjeneste 1 (ca. 8 uker)
    grunnleggende bruk av tropp og kompani (ca. 9 uker)
    juridisk grunnlag (2 uker)
    mestring (ca. 6 uker)
    konvensjonell krigføring (ca. 15 uker)
    krig og samfunn (ca. 7 uker)
    fredsstøtteoperasjoner og opprørsbekjempning (ca. 22 uker)
    krigsstabstjeneste (ca. 6 uker)
    metodelære (ca. 4 uker)
    bacheloroppgave (ca. 9 uker)
    planlegging og ledelse av landmilitære operasjoner (ca. 18 uker)

De emnene som inngår i studiet, og som med øvelser og andre praksisformer utgjør undervisningen i modulene, er
    metode 15 sp
    landmakt 46 sp
    stabstjeneste 10 sp
    militærteknologi 10 sp
    militært lederskap 23 sp
    etikk og jus 7 sp
    engelsk 15 sp
    interkulturell kommunikasjon 5 sp
    strategi 19 sp
    fysisk fostring (fyfo) 15 sp
    bacheloroppgave 15 sp

Med kvalkurs så blir din sivile bachelor godkjent som en militær, indirekte sier de altså at en sivil bachelor er tilsvarende med en militær så lenge man i tillegg fullfører de emnene som de har i kvalkurset.
    Også hvis man ser på KS 3 årig så ser man at mange av fagene har MANGE sivil paraleller, med unntak av landmakt (40sp), som ikke har noen innlysende paraleller(Men som helt sikkert har noen).

metode 15 sp <- Dette er noe ALLE som går på univeristet har mye av (Man tar høyere utdannelse, primært for å lære seg metoder innen forskjellige fagfelt=
    landmakt 46 sp <- Rent militærfaglig
    stabstjeneste 10 sp <- Sivilt kan man kalle det Management theory
    militærteknologi 10 sp <- Militærfaglig
    militært lederskap 23 sp <- organization and management, leadership change etc. sivilt. Er faktisk bortimot helt likt.
    etikk og jus 7 sp <- Sivilt er det likt, primært lærer man juridisk språk(Krikkert?)
    engelsk 15 sp <- sivilt er det mer buisniss engelsk, men har man først høyere utdanning innen engelsk, er ikke noen nye gloser noe problem
    interkulturell kommunikasjon 5 sp <- Sivil industri er avhenging av dette for å skape profitt i ett globalt marked
    strategi 19 sp <- Strategic change, forvaltningsstrategi, vedlikeholdsstrategi, innkjøpsstrategi, endringsstrategi, politisk stratefi.osv osv.
    fysisk fostring (fyfo) 15 sp <- Studier viser at de med høyere utdanning trener mer, har forøvrig ingen ting å si på taktiske/strategiske beslutninger (med unntak av at personell i god form klarer å være klar i hodet lenger)
    bacheloroppgave 15 s <- Dette skriver man for å kunne sette det man har lært i nye sammenhenger (praktisk bruk av kunnskap)

Man kan altså si at det man lærer ved høyere utdanning er å tenke i nye sammenhenger (Man blir både klokere, OG visere), samt man lærer å ta til seg ny kunnskap raskere.
    Med utgangspunkt i leger som har mastergrad(Og høye opptakskrav) så kan man sette en forutsetning for denne gruppen at de kan ta til seg ny kunnskap raskt.
    Hvis nå de blir oppfattet som svake militærfaglige når de kommer ute ved avdeling, hvorfor skal men se på grad? Har det ikke vært mer fornuftig å se på VAB kurset? Kanskje det har noen mangler?
    Jeg er selv enig med HVLT i at en lege har en meget viktig funksjon, og ved å gi han en offisersgrad så synliggjør man viktigheten, samt at man gir han ansvar og myndighet. Jeg sier ikke at man skal sette de inn som troppsjefer/kpsjefer/bnsjefer for infanteriavdelinger, men en lege vet nok vesentlig bedre enn en KS utdannet LT hvordan man effektivt skal drive san-tjeneste.

Forøvrig er det S-4 som har det organisatoriske ansvaret for san-tjenesten, og vil faktisk gi råd til Sjef sammen med lege. Men enhver oppegående S-4 vil høre MEGET godt på anbefalingen til legen.
    Ehh... hva gjør den knappen her?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56

Sitat Opprinnelig skrevet av Haward
    Men alle offiserer med krigsskole har jo en akademis utdannelse, hvis vi ser på studiehåndboken for kvalkurs
    Forskjellen på det fagmilitære innholdet i en akademisk utdannelse ved et universitet og en militær utdannelse gjennom befalsskole+krigsskole er så åpenbar at jeg egentlig ikke ser det helt store poenget i å diskutere den, så jeg lurer egentlig litt på hva som er poenget ditt her. Offiserer med militær utdannelse har fagmilitær kompetanse, VABere har ikke det.

Med utgangspunkt i leger som har mastergrad(Og høye opptakskrav) så kan man sette en forutsetning for denne gruppen at de kan ta til seg ny kunnskap raskt.
    Hvis nå de blir oppfattet som svake militærfaglige når de kommer ute ved avdeling, hvorfor skal men se på grad? Har det ikke vært mer fornuftig å se på VAB kurset? Kanskje det har noen mangler?
    Igjen, jeg skjønner ikke hva poenget her er. Hvordan relaterer evne til å ta til seg ny kunnskap raskt seg til fagmilitær kompetanse? Mener du at VABere skal tilegne seg den samme fagmilitære kompetansen som militært utdannede offiserer på samme gradsnivå? Mener du at de har det nå?

Jeg sier ikke at man skal sette de inn som troppsjefer/kpsjefer/bnsjefer for infanteriavdelinger, men en lege vet nok vesentlig bedre enn en KS utdannet LT hvordan man effektivt skal drive san-tjeneste.
    Ja, det vil han. Og den militært utdannede løytnanten er langt bedre skikket til å lede kolonna legen er en del av under taktisk forflytning. 2 forskjellige gradsstiger indikerer nettopp denne forskjellen. Jeg skjønner ikke hvorfor dere automatisk antar at en ny gradsstige automatisk medfører en reduksjon i gjennomslagskraft.
    Forøvrig er det S-4 som har det organisatoriske ansvaret for san-tjenesten, og vil faktisk gi råd til Sjef sammen med lege. Men enhver oppegående S-4 vil høre MEGET godt på anbefalingen til legen.
    Enhver oppegående offiser vil høre meget godt på legens faglige anbefalinger, uansett om legen er oberst eller menig. Dette har med legens kompetanse og erfaring å gjøre. Kommer den samme legen med anbefalinger om fagmilitære problemstillinger vil anbefalingen ha langt lavere gjennomslagskraft - igjen uavhengig av om legen er menig eller oberst. Jeg klarer ikke å se for meg den militære sjefen som "glemmer" legens medisinske bakgrunn fordi han ikke innehar "riktig" militær grad, og derfor skjønner jeg ikke påstanden om at "alt i Forsvaret handler om striper".
    Beidh a lá leo

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Ved å stille legen "utenfor" gradstigen ved å bruke akademiske grader så mister en også noe andre i veien vel?

Et greit scenario er jo at bnsjef om nødvendig overstyrer legens medisinske vurdering av ressurshensyn (i klarspråk lar skadede ikke bli evakuert for å opprettholde stridsevne feks). Mer jordnært er feks det å opprettholde evnen til å kle på seg ved "jeg vil, du skal". En akademisk, på siden av kommandokjeden grad, vil jo også virke den veien.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56

Jeg tror ikke jeg helt forstår innholdet i det innlegget.
    Beidh a lá leo

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Jeg tror ikke jeg helt forstår innholdet i det innlegget.
    Det var dette med å tenke mens en skriver :)

Altså: Ved at legen har en akademisk grad inngår han ikke i kommandokjeden på samme måte som idag. Det største problemet er klart nedover - ved feks kolonneleder fenrik og passasjer kirurgmajor med militære ambisjoner. Men en annen side er andre veien. Ved å gi en akademisk grad - og dermed stille legen utenfor kommandokjeden - kan man få interessante konflikter ift ressurser og sikkerhet.

Jeg har sett eksempler på dette ved medisinsk personell som føler at egne motiver rundt humanitær hjelp (sekundært oppdrag) er så edle at de bryter føringer ift sikkerhet ift ferdsel.

Slike "du kan ikke bestemme over meg fordi du har ikke hvit frakk" konflikter er det nok av sivilt, og det dempes ved gradssystemet. Ved å stille legen på siden med akademisk grad vil slike problemer øke.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56

Slike "du kan ikke bestemme over meg fordi du har ikke hvit frakk" konflikter er det nok av sivilt, og det dempes ved gradssystemet. Ved å stille legen på siden med akademisk grad vil slike problemer øke.
    Har jeg skjønt deg riktig dersom problemstillingen din er at det vil bli vanskeligere å styre VABer dersom de får akademiske grader?
    Beidh a lá leo

Menig
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    0

Jeg ser både fordeler og ulemper med å nytte et eget gradsystem for VAB personell, men jeg tror at det viktigste er å synliggjøre at vedkommende har en spesiell kompetanse og et spesielt ansvar. Med ansvar følger også et behov for gjennomslagskraft (noe man oppnår i form av grad og stilling), men samtidig bør det også være tydelig at vedkommendes kompetanse er begrenset til noen enkle felt. Vær dog oppmerksom på at jeg nå kun omtaler VAB personell, og jeg er fullstendig inneforstått med at en lege som har jobbet flere år i forsvarets organisasjon har opparbeidet seg også militær kompetanse.

Hva gjelder rekrutering av spesielt leger så ser jeg en enkel løsning på dette. La forsvaret sponse utdanningen til et antall personer i året. Selvsagt etter de samme regler som øvrig utdanning i forsvaret (herunder pliktår og kvalkurs).En konsekvens av dette blir at man har leger som har plikttjeneste til forsvaret i en hel del år...samtidig som vedkommende har fått grunnleggende militære ferdigheter.
    "Ubique quo fas et gloria ducunt"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Har jeg skjønt deg riktig dersom problemstillingen din er at det vil bli vanskeligere å styre VABer dersom de får akademiske grader?
    Det var da veldig. Ja.

Ta feks eksemplet med prioritering i evakkjeden. Du som bnsjef trenger din stridsevne, mens legen vil evakuere sårede (som vil kreve ressurser).
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av STING
    Hva gjelder rekrutering av spesielt leger så ser jeg en enkel løsning på dette. La forsvaret sponse utdanningen til et antall personer i året. Selvsagt etter de samme regler som øvrig utdanning i forsvaret (herunder pliktår og kvalkurs).En konsekvens av dette blir at man har leger som har plikttjeneste til forsvaret i en hel del år...samtidig som vedkommende har fått grunnleggende militære ferdigheter.
    Så lenge ikke forsvaret har egne sykehus er nok det helt uaktuelt. En lege er i konstant utdanningsløp, og 3-5 års plikttjeneste på sykestuen på Sessvollmoen ødelegger utdannelsen. Leger må som soldater øve konstant. På å være lege - på mennesker.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Menig
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    0

Forøvrig er jeg klar over at militære ferdigheter ikke kommer bare gjennom et kvalkurs...man trenger selvsagt noen flere kurs.

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6

Så lenge ikke forsvaret har egne sykehus er nok det helt uaktuelt. En lege er i konstant utdanningsløp, og 3-5 års plikttjeneste på sykestuen på Sessvollmoen ødelegger utdannelsen. Leger må som soldater øve konstant. På å være lege - på mennesker.
    Forsvaret har ikke egne ingeniørhøyskoler heller, vel?
    Would you, Quintus? Would I?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av krikkert
    Forsvaret har ikke egne ingeniørhøyskoler heller, vel?
    Jo, det har de.

Og det er uansett en dårlig sammenligning. Du skjønner hvorfor. Da må i så fall det være at legen binder seg (evt. i lengre tid) til å tjenestegjøre som militær lege en viss periode hvert år. At en jobber 50/50 (eller en annen fordeling) på nærmeste sykehus og nærmeste militærleir.
    Who needs 72 virgins? How about 72 slutty women who know what they are doing?

Menig
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    0

KS ING får sin faglige utdanning på Høgskolen i Oslo.

Hva angår praksisen til leger. Ja de er i konstant utdanning og det vil således bremse læringen til en lege å tjenestegjøre kontinuerlig på en sykestue på en eller annen "Mo". Dog vil man her med litt samarbeid med sivile, kunne etablere en turnustjeneste evt hospitering. Det vi i all hovedsak bør ha kompetanse innenfor er jo akkuttmedisin, multitraumer ol. Hjertespesialisten vil ikke være pri 1 i hodet mitt, selv om det selvsagt også er viktig.

Mitt hoverpoeng er at man med sponsing av utdannelse, kan dra nytte av legene over tid, og ved behov.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •