Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 12 av 12

Tråd: Nyttige steder å hente info ang land og organisasjoner

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9

Nyttige steder å hente info ang land og organisasjoner

Tenkte vi kunne legge inn nyttige linker som kan være greit for land og annen info. En liten link bank.

Starter med CIA - The world factbook
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Bilder fra div land;
    http://www.pbase.com
    Klikk paa "Search", deretter "Search By Country". Er da bare aa velge et flagg og i de fleste tilfeller (unntagen Bouvet-oya) saa er det flere gallerier liggende.
    Elite Som En Trensoldat

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7
    http://www.fas.org/main/home.jsp
    Står endel kurrant her, selv om det er litt overvekt US
    Artillerymen believe the world consist of two types of people; other Artillerymen and targets

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7
    http://www.landsider.no/

Sitat Opprinnelig skrevet av Landsider.no
    Informasjon når du skal ut og reise
    UDs landsider er utviklet for å presentere land- og reiseinformasjon på en enkel og brukervennlig måte. Vi setter pris på publikums tilbakemeldinger på hvordan landsidene kan bli mer funksjonelle og enkle å bruke.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    9
    www.globalis.no/konflikter

Samfunnskunnskapsoppgave: Fordype oss i en av verdens dagsaktuelle konflikter, og gjøre rede for den.

Noen tips? Operasjoner i utlandet fra Norges side som kunne vært interessant å dykke litt ned i?
    "Men da sa Jonatan at det var ting som måtte gjøres, selv om de var farlige, for ellers er jeg ikke noe menneske, bare en liten lort." - Lindgren.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Det er svært mange interessante konflikter å fordype seg i der ute. Hvor omfattende skal oppgaven være og hvor mye tid vil du bruke? Enkelte bruker hele akademiske liv på enkeltkonflikter. :) Siden Iran er sånn i vinden for tiden ville jeg anbefalt en litt ambisiøs elev å lese "The Prize" om midt-østen og usa's forhold og historie til området og oljen som historisk sett er grunnen til den store interessen området hadde for USA. Det enklere alternativet er jo å velge seg Afghanistan eller Irak II som du nok kan greit skrive en brukbar oppgave på.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    globalsecurity.org
    Vel opp før dag! De kommer vel over den hede.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av twominds
    Det er svært mange interessante konflikter å fordype seg i der ute. Hvor omfattende skal oppgaven være og hvor mye tid vil du bruke? Enkelte bruker hele akademiske liv på enkeltkonflikter. :) Siden Iran er sånn i vinden for tiden ville jeg anbefalt en litt ambisiøs elev å lese "The Prize" om midt-østen og usa's forhold og historie til området og oljen som historisk sett er grunnen til den store interessen området hadde for USA. Det enklere alternativet er jo å velge seg Afghanistan eller Irak II som du nok kan greit skrive en brukbar oppgave på.
    Sitter å stusser på konflikter nå, har mest lyst på en liten søt en, som ikke gir meg 3 år med informasjonssankning.. Vet ikke om denne posten er litt ute å kjører med tanke på tema i til trådstarter?
    Uansett, må levere del 1 av oppgaven i løpet av i dag, det er plankekjøring. Men må finne en konflikt å lage en problemstilling til.
    "Men da sa Jonatan at det var ting som måtte gjøres, selv om de var farlige, for ellers er jeg ikke noe menneske, bare en liten lort." - Lindgren.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2007
    Pondusfaktor
    6

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    12
    Var innom nomaden dått enno nettopp for å se, de har kart i diverse størrelser for diverse land som OPS-rommet er verdig.

Bestillte meg kart over Iran, som skal henges opp på "gutterommet" ved siden av AFG og Sudan.

-Må få meg større "gutterom"...
    I must kill all free radicals

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Ville ha vært litt kritisk til CIA World Factbook...

På background/history om Iran, så er det utelatt mye viktig informasjon.
    Som f.eks en viss kupp på 50-tallet, regissert av USA og UK.

Hvis man er interessert i å lese litt om Iran kan jeg lett anbefale følgende bøker som en start:

- All The Shah's Men (Stephen Kinzer)
    - Iran Awakening (Shirin Ebadi)
    - The Persian Puzzle (Kenneth M. Pollack)

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna
    Var innom nomaden dått enno nettopp for å se, de har kart i diverse størrelser for diverse land som OPS-rommet er verdig.

Bestillte meg kart over Iran, som skal henges opp på "gutterommet" ved siden av AFG og Sudan.

-Må få meg større "gutterom"...
    Nomaden har svært mye bra innen kart av stor størrelse. Anbefaler et besøk rett bak Slottet. http://www.nomaden.no/main/index.php?op ... &Itemid=47
    admin

Det er håpløst, og vi gir oss ikke.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •