Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 107

Tråd: Norske spesialsoldater kontra andre

Menig
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    0

Norske spesialsoldater kontra andre

Har hørt at Norge har verdens beste spesialsoldater, at de er bedre enn f.eks Navi Seals og SAS... Stemmer det?

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Ikke målbart. Soldater kan kun måles når de er i likeverdig krig med hverandre. Vi har ikke vært i krig med de nevnte og i enhver krig er det andre faktorer enn soldatenes utdanningsnivå etc som også teller inn.

Dette er ærlig talt en diskusjon vi ikke ser noe særlig poeng i her på forumet. Det blir litt for VGDebatt.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Menig
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    0
    ja ok, sorry... hehe

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Bedre er vanskelig å definere, men man kan kanskje si at de er spesielt gode på vinterklimaet.
    Først og fremst.

Menig
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    0
    ja det er nok sikker mest sannsynlig.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Dette er og blir en debatt som etter min mening er helt irrelevant å lage ett diskusjontema om ,for å dra en kansje litt banal sammenligning ville Bjørn Wirkola gjort det like bra om han hadde ventet ett par sesonger til med å legge hoppskia på hylla?

Menig
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    0
    Greit jeg tar poenget, altså ingen fasit svar på det...

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Er enig med deg i det=) er jo fort gjort å tenke i slike baner

Vi alle tenker vel eller spekulerer på slikt i våre tanker innimellom.

Menig
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    0
    mhm. Vet jo at det ikke er no svar på det, men det kunne jo hende de har konkurrert under noen øvelser eller noe, som indikerte hvem som var best trent...

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Maa si meg enig i at denne diskusjonen var noksaa DOA... Har alltid sett for meg at kara ler litt i barten naar de ser slike diskusjoner, tuftet paa luft og nasjonal stolthet, paa internett. :-)
    Tviler ikke paa at kara vaare er bra. Tviler heller ikke paa at de andre tilsvarende styrkene rundtom ogsaa har god innsikt i faget sitt.
    Elite Som En Trensoldat

Menig
    Ble medlem
    Feb 2007
    Pondusfaktor
    0
    Man kan jo selvfølgelig sammenligne ved hjelp av fysiske tester. Hvis Norge har elitesoldater som løper 8 km på 40 min og Sverige har elitesoldater som løper samme distansen på 60 min, ja da sier det seg selv at Norge kan utføre operasjoner mer effektivt.

For øvrig må man så vidt meg bekjent klare 50 meter (!) undervannssvømming for å kvalifisere for Navy SEALs. Den norsk eliten skal klare halvparten. Da er det vel logisk at SEAL-gjengen muligens danker ut MJK i strid?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av guttpaasetermoen
    Man kan jo selvfølgelig sammenligne ved hjelp av fysiske tester. Hvis Norge har elitesoldater som løper 8 km på 40 min og Sverige har elitesoldater som løper samme distansen på 60 min, ja da sier det seg selv at Norge kan utføre operasjoner mer effektivt.

For øvrig må man så vidt meg bekjent klare 50 meter (!) undervannssvømming for å kvalifisere for Navy SEALs. Den norsk eliten skal klare halvparten. Da er det vel logisk at SEAL-gjengen muligens danker ut MJK i strid?
    Jeg håper dette er et forsøk på å være morsom?
    Det finnes ikke dårlig tid, bare dårlige klær.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8

Wohoo! Da kunne jeg vært Navy SEAL!

Sevfølgelig kan man måle spesialstyrker mot hverandre på bakgrunn av enkeltøvelser, men man vil neppe få noe totalsvar annet enn at noen er flinke til det, andre er flinke til det, osv...
    two to the heart, one to the mind...

Menig
    Ble medlem
    Feb 2007
    Pondusfaktor
    0
    Jeg håper dette er et forsøk på å være morsom?
    Nei, det var det ikke. Kan du heller si noe konkret pipe_ned

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7

Også i Navy SEALs er inntakskravet 25 meter, 50 meter kommer senere. Vet du at MJK ikke kommer med en 50-meter senere? Forskjellen er i så fall at MJK ikke ønsker å gå ut med krav som stilles underveis i tjenesten.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    7
    Hvis du faktisk tror at fysiske opptakstester er avgjørende for hvorvidt en bestemt avdeling banker en annen i strid, er du et stykke ute på det berømte jordet.

Hva som er kravet for å kunne stille på opptak og hva operatører faktisk klarer, evt hva kravet for videre tjeneste er kan variere mye... Tror f.eks at de fleste marinejegere klarer litt mer enn 30 armhevinger selv om det er det som er kravet for å stille på opptak.

Men nå har aldri en konflikt blitt avgjort på bakgrunn av hvem som klarer flest armhevinger i avdeling på oppstillingsplass.

I sum teller selvfølgelig fysisk yteevne, men å skulle sammenligne hvor lenge man kan svømme under vann, antall armhevinger, osv, blir bare dumt.

Spesielt når vi er inne på et tema som burde ha dødd ut for lenge siden, hvor vi liksom skal diskutere hvilken avdeling som har best stridsevne når alle detaljer rundt operasjonsteknikker, utstyr osv er hemmelige.

Og for å trekke paraleller til idrettens verden, er ballen som de fleste vet, rund. Hvem som er "best" på papiret har fint lite å si når man møtes i strid. Da finnes det ca en million faktorer som spiller inn for hvorvidt den ene eller den andre går seirende ut...
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Menig
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    0
    GREIT!!!

Menig
    Ble medlem
    Feb 2007
    Pondusfaktor
    0
    Da finnes det ca en million faktorer som spiller inn for hvorvidt den ene eller den andre går seirende ut...
    Men så er det jo ikke bare strid HJK/MJK driver med. Terror, trenger jeg si mer

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    7
    Eh...ja?
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Guttpaasetermoen,
    Jeg fristes aa vaere spydig her, men jeg lar forumets seriositet gaa foran mitt onske om aa lire av meg en remse.

I din logikk er min middelmaadige ytelse paa 30 pushups paa sist fysiske test ensbetydende med at jeg er elendig soldat. Jeg utroper ikke meg selv paa noen maate som G-d's gave til faget, men jeg er noksaa klartenkt og klarer aa utove ting som de skal, noe jeg har sett en god del folk som klarer 60 pushups ikke er i stand til.

Tenk, trykk, tal, og prov igjen!
    Elite Som En Trensoldat

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Jeg tror ikke det er nødvendig å dra denne latterlige diskusjonene videre, tror flertallet av folk som er litt oppegående skjønner det at antall push-ups og hvor langt du løper på så og så lang tid ikke har noe å si om hvordan du løser oppdraget ditt i strid eller en gisselsituasjon. Det er kunnskaper og ferdigheter som teller mest. Selfølgelig teller fysikken litt også men ikke på et sånn nivå at det går an å sette det opp mot hverandre når det gjelder MJK, HJK og Navy Seal som det nevnes her i diskusjonen.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    Denne diskusjonen bør bli stengt.ADMIN,steng,nå!!Bitterheten tar overhånd på meg for å si det sånn!

Menig
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    0
    ok da er det bestemt...

Menig
    Ble medlem
    Feb 2007
    Pondusfaktor
    0
    Til MMB:

I din logikk er min middelmaadige ytelse paa 30 pushups paa sist fysiske test ensbetydende med at jeg er elendig soldat
    Bare så det er klart: Jeg har aldri sagt at du er en elendig soldat. Vi snakker om de best trente soldatene (både fysisk og psykisk) som finnes i forsvaret, og jeg regner ikke med at HJK/MJK setter sine kvalifiseringsgrenser for morro skyld! Hvis det står at svart på hvitt at du skal klare 8 km m/22 kg på 60 min, så regner jeg med at 80 min er godt nok. Det samme gjelder for deg og dine 30 push-ups. Er vel en fordel at du klarer å henge med resten av laget ditt ;) Håper ikke du er uenig i det. Men for ell del, HJK/MJK er ikke det eneste forsvaret har å by på, og jeg tviler ikke på at du er en glimrende soldat.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av L4rZ
    Denne diskusjonen bør bli stengt.ADMIN,steng,nå!!Bitterheten tar overhånd på meg for å si det sånn!
    Hehe ......

Vi kan vel la være å stenge den for å gi alle mulighet til å drite seg ut. Trådstarter tok poenget ganske fort - men andre må jo få mulighet.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56
    Jeg har aldri sagt at du er en elendig soldat. Vi snakker om de best trente soldatene (både fysisk og psykisk) som finnes i forsvaret, og jeg regner ikke med at HJK/MJK setter sine kvalifiseringsgrenser for morro skyld!
    MMB peker på den manglende logikken i innlegget ditt. Argumentasjonen din om at man skal kunne vurdere avdelinger opp mot hverandre på grunnlag av rent fysiske prestasjoner og/eller opptakskrav er hårreisende latterlig.

Hvis det står at svart på hvitt at du skal klare 8 km m/22 kg på 60 min, så regner jeg med at 80 min er godt nok.
    Konseptet med løpstester er å ha så lav tid som mulig, ikke omvendt.
    Beidh a lá leo

Menig
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    0
    Vi kan vel la være å stenge den for å gi alle mulighet til å drite seg ut. Trådstarter tok poenget ganske fort - men andre må jo få mulighet.[/quote]

Hehe... Ja, jeg tok poenget ganske fort, men rart hvor mange det er som fortsetter å drite seg ut her...

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Chrish47

Hehe... Ja, jeg tok poenget ganske fort, men rart hvor mange det er som fortsetter å drite seg ut her...
    Det er vel enhver forumsbrukers lodd av og til...hehe
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Menig
    Ble medlem
    Feb 2007
    Pondusfaktor
    0
    Hvis det står at svart på hvitt at du skal klare 8 km m/22 kg på 60 min, så regner jeg med at 80 min er godt nok.
    Manglet en ikkeher.

Hvis det står at svart på hvitt at du skal klare 8 km m/22 kg på 60 min, så regner jeg ikke med at 80 min er godt nok.

Jeg tar ikke meg selv så selvhøytidelig, så driter i om jeg driter meg ut. Det er en grunn til at man har opptakskrav. Beklager, 30 push-ups er ikke godt nok for MJK, desverre min venn. Men som sagt er ikke MJK det eneste du finner i forsvaret.

Du hadde kanskje vært glimrende på et kontor? Jeg var ikke spydig nå vel? Fra spøk til alvor: Jeg har ikke noe i mot deg. men det virker som om noen har noe i mot meg!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56
    Jeg har ikke noe i mot deg. men det virker som om noen har noe i mot meg!
    Skill mellom sak og person. Det er ingen som "har noe imot deg", det blir bare pekt på at innlegget ditt kanskje ikke var det mest gjennomtenkte....
    Beidh a lá leo

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Jeg tar ikke meg selv så selvhøytidelig, så driter i om jeg driter meg ut. Det er en grunn til at man har opptakskrav. Beklager, 30 push-ups er ikke godt nok for MJK, desverre min venn. Men som sagt er ikke MJK det eneste du finner i forsvaret.

Du hadde kanskje vært glimrende på et kontor? Jeg var ikke spydig nå vel? Fra spøk til alvor: Jeg har ikke noe i mot deg. men det virker som om noen har noe i mot meg!
    TTT.

Spydigheter og ironi gjør seg dårlig på internett. Det fungerer faktisk ikke.
    En beklagelse av utsagnet er faktisk ikke av veien.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Menig
    Ble medlem
    Feb 2007
    Pondusfaktor
    0
    Når folk er spydige med meg, er jeg spydig tilbake. Logikk.

Når det gjelder mitt første utsagn i denne tråden var det gjennomtenkt. Hvorfor kan man ikke sammenligne med fysiske tester, det er jo noe av det som er essensen i en test? Sier bare min mening, og synes folk skal respektere dette.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56
    Hvorfor kan man ikke sammenligne med fysiske tester, det er jo noe av det som er essensen i en test?
    Du skrev:

Dersom du helt seriøst mener at dette er et gjennomtenkt innlegg, er jeg redd jeg ikke kan hjelpe deg.
    Beidh a lá leo

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Når folk er spydige med meg, er jeg spydig tilbake. Logikk.
    Spydigheten mot deg har jeg ikke oppfattet - derimot en som argumenterte mot deg som var svært fristet til å være spydig men bevisst lot være.
    Kan du qoute spydighet(er) mot deg ?

Hvis ikke (og jeg har ikke funnet det) så tror jeg det kan være lurt å puste litt gjennom nesen og prøve å lese egne meldinger litt objektivt.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Menig
    Ble medlem
    Feb 2007
    Pondusfaktor
    0
    Mulig dette ble litt galt :( Selvfølgelig er det ikke dette som avgjør. Men at SEALs kan svømme dobbelt så langt som HJK under vann gjør dem vel bedre rustet i maritime operasjoner?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Mener du MJK ?

Om Seals svømmer lenger under vann enn norske MJK operatører gjør en forskjell hvis de skal konkurrere om å svømme lengst under vann. Punktum.
    Forøvrig har jo soldater begge steder bare to lunger og er topptrente - så at det finnes en faktisk forskjell ville vært rart.

For alt du vet kan det hende en ferdig MJK operatør svømmer Lysefjorden uten luft - på langs.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Mulig dette ble litt galt :( Selvfølgelig er det ikke dette som avgjør. Men at SEALs kan svømme dobbelt så langt som HJK under vann gjør dem vel bedre rustet i maritime operasjoner?
    Har du ikke fått med deg at detter er opptakskrav for å komme inn på utdanningen? og så trener de videre der. Og før du blir operativ må du trene og lære veldig mye iforhold til det.

Og blandt annet MJK og FJ sier jo klart at dette er minste krav og at du bør klare kravene med god margin. En operativ SEAL og en operativ marinejeger klarer mye mye mer enn de kravene, men det er et minste krav til hva du bør klare før du begyner på aspiranten.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    For alt du vet kan det hende en ferdig MJK operatør svømmer Lysefjorden uten luft - på langs.
    Dagens!
    admin

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Dat det vel logisk at Navy Seal danker ut MJk i strid? Er det noen andre som syntes det utsagnet er litt vell tullete?

Man kan jo ikke måle evner og ferdigheter når det gjeller det å dra ut i strid opp mot 50 m undervanns svøming!
    Hvis kara i Navy Seal har som målsetting å svømme 50 m under vann til grovuttaket så betyr jo ikke det at En Seal opperatør er MYE bedre en en MJK opperatør når de sitter ute i bushen og skal overvåke fienden, eller redde noen gissler for den saks skyld!

Det at at En Seal må klare å svømme dobelt så langt under vann på opptaket en det en man må for å bli marinejeger, så betyr jo ikke det at en ferdigutdannet Seal er dobelt så flink i det samme som en ferdigutdannet marinejeger? Eller gjør det kansje det, guttpaasetermoen?

Og en ting til, jeg syntes det er bra av deg å skrive meningene dine på et så flott forum som dette er, for her er det masse fornuftige folk som har erfaring fra forsvarte og muligens klarer å BANKE LITT VETT INN I SKALLEN DIN OG min=)

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    ÅÅ fy så fort denne diskusjonen går...6 nye innlegg bare mens jeg skrev mitt svar...

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •