Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 112

Tråd: Aktuelt: Nytt norsk styrkebidrag til Afghanistan

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7

Aktuelt: Nytt norsk styrkebidrag til Afghanistan

Nå skjer det. Selvom NATO i utgangspunktet fikk nei når de spurte om et nytt norsk bidrag så ser det nå ut til at de får det likevel.
    Ser ut til at SV har blitt overkjørt på sine standpunkt i den saken der.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=164162

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=164179

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/02/13/491852.html

Synspunkt?
    HV-I

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Jeg forteller ikke en hjernekirurg hvordan vedkommende skal operere en hjerne. Slik jeg ser det, så blir det feil at SV, en samling av folk som ikke eier den fjerneste innsikt om hvordan en konflikt som Afgh fungerer, skal snakke så forbasket høyt om hvordan og hva som skal til for at Afghanistan skal "vinnes".

Helt sør i Kandahar provins, ved Spin Boldak, er det en demning som ble bygget av Sovjetunionen i 1953. Denne ble utbygget i 1975 av USA. Demningen har levert strøm og vannforyning/irrigasjon til et enormt område siden den først ble bygget, og planen er, dersom sikkerhetssituasjonen tillater det, at denne skal ytterligere utbygges og oppgraderes i 2009 for å levere enda mer strøm til Afghanere som bor i provinsen.
    De siste ukene har det vært harde kamper mellom Taliban og Britiske/Danske/Nederlandske styrker om kontrollen over denne demningen. ISAF ønsker å ha kontroll over denne slik at oppgraderingen kan starte, for Afghanernes beste. Taliban på sin siden ønsker ikke dette, for grunner de fleste trolig ikke skjønner, og rapporter sier at det har kommet mange foreign fighters inn fra Pakistan, Uzbekistan og Tsjetjenia for å støtte Taliban med en ny offensiv mot "hedningene".
    Spørsmålet til SV blir da, hvordan skal denne humanitære operasjonen, som er å få denne demningen i stand, fullføres dersom de som skal bygge videre på denne demningen blir skutt på og halshugget som de hundene de er? Det er naturligvis masse andre planlagte tilsvarende humanitære operasjoner av sivile hjelpeorganisjoner i Sør-Afghanistan, og Afghanistan forøvrig.
    SV er en fordømt vits!

Min mening,
    Marcus
    Elite Som En Trensoldat

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Nå tok ikke jeg stilling til spørsmålet SF til Kabul eller Sør, vel og merke. Jeg tok stilling til at Norge nå har rettet på slipset og vedtatt å sende ytterlige styrker til Afgh. Ting kan endre seg etter hvert...
    Elite Som En Trensoldat

Guest
    Jeg skjønner ikke den prinsippielle forskjellen mellom Kabul/Nord og Sør i Afghanistan heller jeg.

Det er vel at de tror at man i Nord går rundt med blomster i munnen og håndhilser på Afghanerne, mens de tror at man i sør er lakeier for amerikanske gærninger som slakter barn og eldre for fote.

Oppdraget er jo strengt tatt akkurat det samme, bare med et litt annet trusselbilde.

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=152129

Nå begynner snøballen å rulle.
    HV-I

Menig
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    0
    Er det bare FSK som sender soldater, eller er det en miks av FSk/MJK?
    De beste blir alltid igjen

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63
    Canada vil ut av Afghanistan

Skjønt, man kan jo også oppfatte det som et stunt for å få fart i feigere NATO-land som ikke bidrar i like stor grad. Uansett urovekkende...
    Beidh a lá leo

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    De har et poeng da. Blir for dumt at vi vil nekte og dra til visse deler av landet pga det er for "farlig" og heller la danskene og Canadierne rydde opp. Sist jeg sjekket er begge en del av ISAF operasjonen og er forpliktet via NATO til aa stille opp.
    True Blue Through and Through

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63
    "Slik skal spesialsoldatene jobbe i Kabul"

VG kan avsløre at soldatene skal ha med seg skarpe våpen, og at de kan komme til å måtte bruke maskinpistoler, maskingevær og granater i løpet av oppdraget...
    Beidh a lá leo

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    12

Næjdæven !

Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    "Slik skal spesialsoldatene jobbe i Kabul"

VG kan avsløre at soldatene skal ha med seg skarpe våpen, og at de kan komme til å måtte bruke maskinpistoler, maskingevær og granater i løpet av oppdraget...
    ---

Yep, og dén nyheten har de fra en sikker kilde i SV ;-D
    I must kill all free radicals

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2004
    Pondusfaktor
    8
    Om det er så mye for spesialstyrkene å gjøre i Kabul er jo et annet spørsmål. Om ikke akersgata for n'te gang har blandet kortene og kaller panser og 2BN for spesialstyrker.
    In canis veritas

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63
    Sitat Opprinnelig skrevet av mp_satan
    Om det er så mye for spesialstyrkene å gjøre i Kabul er jo et annet spørsmål. Om ikke akersgata for n'te gang har blandet kortene og kaller panser og 2BN for spesialstyrker.
    De skal til Bagram, og det er HJK det er snakk om.
    Beidh a lá leo

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2004
    Pondusfaktor
    8
    Hvordan er ståa i Bargam da bestefar?

Forøvrig: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=152143
    In canis veritas

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63
    Sitat Opprinnelig skrevet av mp_satan
    Hvordan er ståa i Bargam da bestefar?
    Jeg henger ikke med...?
    Beidh a lá leo

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2004
    Pondusfaktor
    8
    Altså, hvordan er situasjonen i Bagram?
    In canis veritas

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Det er jo en vits at dette blir presentert som å være et oppdrag i Kabul.

Håper ikke FD har vært så "forsiktige" at de har satt begrensninger på AO for styrken.
    Det finnes ikke dårlig tid, bare dårlige klær.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Hører Støre sier på TV at de skal brukes i Kabul, men uten formelle begrensninger.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Støre spesifiserer jo at det er uaktuelt å bruke de andre steder enn Kabul da. Må si SU's utspill mangler fullstendig forståelse for hva som faktisk foregår i Afgh. Regner med at styrkene blir brukt der det er bruk for uten at de strekker strikken for langt.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    7
    Fordelen med å sende FSK/HJK er jo at de ikke trenger informere om hvor styrkene faktisk blir brukt, siden det ikke er vanlig for de styrkene. Så dermed kan de i praksis operere hvor de vil uten at gærningene i SV finner ut av det... Det er nå det jeg tror har skjedd i denne saken.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    12

Sånn apropos fordeler

Det er også en fordel at ikke vi her inne begir oss til for mange utsvevende spekulasjoner i kategorien "Hvis, om, atte", heller.

Avvent og lytt til "erfarne fjellfolk" istedet for å starte spekuleringa, folkens - slikt snakker man vel kun om i messa på tomannshånd ? (Call me oldschool)
    I must kill all free radicals

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7
    Det er så trist hvor lite peiling og hvor opphengt politikerne er i "sør-afghanistan". Videre støtter jeg 100% det med å bruke mer ressurser på oppbygging, kunne de nå bare fått dunket inn i huet sitt at uten soldater til å passe på er det ikke vits å drive med oppbygging. Jaja, blir jo oppgitt av mindre, men er vel ikke annet å vente fra den kanten, spesielt SV og SU.
    jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Hvis Taliban sin våroffensiv utvikler seg som forventet kan det bli mer enn nok kjekke ting å drive med i Kabul. Skikkelig trente styrker med god kontroll på OIBO (som disse gutta her) kan også frigjøre andre styrker som kanskje kan utrette mer tradisjonell mekinf strid andre steder i teigen.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Hva er OBIO?
    Mun galgga cissa du ahccis nastigaphir!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Mente selfølgelig OIBO, som sofakriger skrev. fingrene er raskere enn hodet...
    Mun galgga cissa du ahccis nastigaphir!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63
    Operasjoner I Bebygd Område
    Beidh a lá leo

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Biter meg merke i at de skal hindre tilflyt av våpen og personell til Kabul. Skal du kontrollere KEPene tror jeg ikke veien å gå er 150 spes. Men hva vet jeg.

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Pipe_ned
    Biter meg merke i at de skal hindre tilflyt av våpen og personell til Kabul. Skal du kontrollere KEPene tror jeg ikke veien å gå er 150 spes. Men hva vet jeg.
    De skulle vel være med å trene opp ANA soldater også etter hva jeg leste i VG's artikkel.
    Paou!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av KNet
    Sitat Opprinnelig skrevet av Pipe_ned
    De skulle vel være med å trene opp ANA soldater også etter hva jeg leste i VG's artikkel.
    Dersom det er den gemene ANA hopen det er snakk om kunne Tyttebærtua-barnehage også trent opp den gjengen. Forhåpentligvis er det snakk om et Afghansk motstykke til FSK de skal trene.

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    nå er jeg litt usikker på hvordan situasjonen i kabul er i dag, men jeg hadde forståelsen av at når norge forlot Kabul og dro nordover så var situasjonen grei. hvilke styrker som har kontroll i Kabul nå vet jeg heller ikke, jeg kan sikkert finnne det ut på ISAF sidene, men poenget er vel at en større fiendtlig offensiv mot/i Kabul fort kan forsure situasjonen for ISAF. det er viktig å holde Kabul trygg. det er viktig å vise befolkningen at ISAF faktisk kan klare det. At SU mener dette er et rent drapsoppdrag får de stå for, men det er helt klart at dette er et politisk kompromiss.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Kabul har desverre blitt noe av et rottereir etter at dem av nasjonene som faktisk gjorde noe arbeid der spredte seg for alle vinder rundtom i landet. Det eneste som er igjen der per idag er en Britisk avdeling på rundt kompani størrelse + støtteelementer som noe fortvilet prøver å holde orden på stedet. Resten sitter i diverse camper og gjør en god jobb med å holde varmen i ølstuene og treningsfasilitetene mens de innbiller seg at de gjør en god jobb.
    For å si det slik, tror ikke jegerne blir å få mangel på arbeid dersom de legger hovedtyngden av arbeidet sitt der, vel og merke dersom de får lov av ISAF å gjøre noe. Er ihvertfall bra at nåværende COM-ISAF er en kar med guts, som tok over etter en annen kar med guts.
    Elite Som En Trensoldat

Visekorporal
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    7
    Digresjon og flisespikkeri, men......en liten rettelse...
    Opptreden I Bebygd Område
    :-)

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63
    Sitat Opprinnelig skrevet av Safenor
    Digresjon og flisespikkeri, men......en liten rettelse...
    Opptreden I Bebygd Område
    :-)
    Greit. Jeg leste innlegget i den retning at det her dreide seg om en direkte oversettelse av MOUT.
    Beidh a lá leo

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    tok meg den frihet og fikse URLen din. Sofakriger.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 643671.ece
    A man is only as big as the dream he dares to live

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    8
    Måten media og politikere snakker om det militære er en eneste stor vits, men jeg har sluttet å smile for lenge siden.

Jeg er brennsikker på at det finnes mennesker i diverese partilokaler som helhjertet tror at den eneste grunnen til at skudd løsnes i Afghanistan, er de dumme ISAF-soldatene som går rundt med fullt synlige våpen. Når Ali Afghaner ser dette blir han ekstremt provosert, feller en tåre og henter fram AKen sin.

Og jeg har enda til gode å høre et eneste godt argument for hvorfor vi kan støtte ISAF med soldater, men ikke la NATO bruke dem der de har størst behov. Samtidig slår norske politikere seg på brystet med så så mange hundre norske soldater i Afghanistan.

Jeg er helt sikker på at det norske styrkebidraget vil gjøre veldig god nytte for seg i Kabul, og jeg er veldig glad for at politikerene har fått seg til å sende dem avgårde.

Men jeg blir skuffet og provosert over måten de samme politikerene roper høyt om hvordan styrken skal brukes og ikke brukes. Gjør meg ingenting om den sittende regjering går adundas, bare "fredspartiet" som nekter å innse at vi er medlem av NATO og har forpliktelser, samt at det kreves militær innsats før den humanitære kan ta til, flytter ut av regjeringskontorene.
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Det er en del ting som slår meg når jeg har forsøkt å følge debatten rundt dette bidraget:
    1. Sv har sluttet helt å argumentere rundt hvorfor de er imot og hva alternativet er. De er bare imot. Og frasen "det finnes ingen militær løsning på afghanistan" er helt uten mening. Det finnes ingen ren militær løsning, men du får heller ikke gitt de delene av landet den støtten de trenger for å løsrive seg fra Taliban uten militært nærvær.
    2: Det blir politisk umulig for Norge å si nei, skulle NATO be om midlertidig støtte i en krisesituasjon, spesielt med Meymaneh i bakhodet. Et slikt nei vil i stor grad ødelegge vår troverdighet i NATO i overskuelig fremtid.
    3: Jeg er ofte den som forsøker å se ting fra flere sider, men har store problemer med at deler av norsk samfunnsliv og politikk sympatiserer med Taliban og mener at NATO ikke burde være i Afghanistan. Greit at NATO ble dannet som en forsvarsallianse, og at den amerikanske tanken om "preemptive strikes" er på godt norsk en meget "slippery slope" vi bør være forsiktig med. Men her er det et regime og en gruppe som står for alt som disse samme grupperingene i norge er imot (kvinnediskriminering, brudd på menneskerettigheter++) og som til alt overmål var en viktig støttespiller til Bin Laden, og så er det vi som blir de slemme? Makan og mye kimsing i deres generelle retning fra meg.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Slik jeg ser det har vi bare to muligheter.

1. Vi sender soldater og da må de kunne bli sendt dit det er behov, vi kan ikke sitte å tvinne tommler mens våre alliert får bank et annet sted.

2. Vi holder våre soldater hjemme.

Vi kan ikke ha en slik kvasi løsning bare for å holde SV i regjering, vil de ikke regjere ja da får de tre ut og overlate plassen til andre.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sv har, endelig, fått føle hvordan det er å sitte i posisjon i stedet for opposisjon. Egentlig vil jeg ikke har FrP i posisjon heller, men de hadde nok hatt godt av det samme.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    8
    Ser i dagens VG at ryktene svirrer rundt hvorvidt Forsvaret vil sende soldater i det hele og det store hvis SV skal legge begrensninger på bruken av styrken som bryter med NATOs grunnprinsipper for styrker i Afghanistan.

Heia Forsvaret! Med forbehold om at påstandene stemmer.
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Crazy_K
    Ser i dagens VG at ryktene svirrer rundt hvorvidt Forsvaret vil sende soldater i det hele og det store hvis SV skal legge begrensninger på bruken av styrken som bryter med NATOs grunnprinsipper for styrker i Afghanistan.

Heia Forsvaret! Med forbehold om at påstandene stemmer.
    Jeg synes godeste Diesen hittil har vist seg som en meget bra forsvarssjef!
    two to the heart, one to the mind...

Side 1 av 3 123 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •