Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 39 av 39

Tråd: Blue on blue i Irak

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2004
    Pondusfaktor
    7

Blue on blue i Irak

Denne var virkelig trist. Fra dagbladet.no
    USA-fly angrep britiske soldater. En gråtende pilot forstod plutselig hva han hadde gjort.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/02/06/491173.html
    In canis veritas

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2004
    Pondusfaktor
    7
    Denne skulle i "forsvaret i media". Kan en mod flytte den?
    In canis veritas

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    20
    Utrolig triste greier. Nesten enda tristere er det at amerikanerne har hemmeligholdt opptaket så lenge. Slik opptreden (hemmeligholdelsen) skader virkelig forholdet mellom to land. Forøvrig virker ikke linken din lenger. Prøv denne i stedet:

http://www.thesun.co.uk/article/0,,11021-10043,00.html
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Det var forøvrig selve opptaket som ble "hemmeligholdt," dvs. man viste det var et opptak av denne hendelsen, men man (USA) valgte ikke å slippe det ut. Videre så var det ingen hemmeligholdelse av selve hendelsen, kun dette opptaket, en vesentlig forskjell.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2004
    Pondusfaktor
    7
    Absolutt. Grunnen til at opptaket ikke ble sluppet kan bl.a ha vært at man ville holde det for seg selv mens etterforskningen pågikk.

Uansett en trist historie - for både pårørende og piloten selv.
    In canis veritas

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Jeg må innrømme at jeg reagerer ganske sterkt på at amerikanerne nekter å sende egne soldater til UK for å vitne. Det er tross alt snakk om en alliert.

Ellers er det rimelig sterkt å høre når han ene begynner å gråte, det er nok ikke mulig å sette seg inn i den situasjonen.
    Det finnes ikke dårlig tid, bare dårlige klær.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    20
    Ingen som sier at hendelsen ble forsøkt holdt hemmelig - den ble slått stort opp i engelsk presse den gang. Det jeg forsøkte å si var at det var lite klokt av amerikanerne å holde opptaket hemmelig - skal man tro engelsk presse og den drepte soldatens enke, så sa amerikanerne at det ikke engang eksisterte et slikt opptak. Uklokt, og gjør ting bare verre. Personlig tror jeg det ville vært klokt av amerikanerne å frigi opptaket umiddelbart. Selv om vi da hadde hørt et temmelig tåpelige og uerfarne gung-ho flygere som foretokk noen fatale feilvurderinger, men som efterpå viste en menneskelig side ved å nesten bryte sammen når det gikk opp for dem hvor mye de hadde dr**i seg ut. Hadde Pentagon benyttet seg av noen som faktisk hadde litt peiling på propaganda og psyops kunne de nok klart å begrense skadomfanget mye mer ved å spille på denne menneskelige siden.
    Fortielser og løgner fungerer dårlig - bare se på russernes håpløse håndteringering av Kursk-saken. (Men nå er jo ikke akkurat russerne vante til å fortelle sannheten).
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Den opprinnelige linken er nå ikke så veldig død, det er bare litt for mye formatering i den.

Her: http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/02/06/491173.html
    meh

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Et godt eksempel på å forsvare innføringen av Link 16 i Forsvaret (og da mener jeg hele Forsvaret).
    Assumption is the mother of all fuckups

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984
    Den opprinnelige linken er nå ikke så veldig død, det er bare litt for mye formatering i den.

Her: http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/02/06/491173.html

Dette virker som ett veldig stort uhell, men denne situasjonen har jo vert kjent i ganske lang tid, har den ikke? det har jo aldri vert noen tvil om hva som skjedde den gangen.

Jeg får et utrolig "surr" i hodet av noen av kommentarene under artikkelen.

Men fra dagbladets side er det heller ikke overraskende att de plaserer to mann i A-10en og Basra i Nord-Irak.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bart Simpson
    Et godt eksempel på å forsvare innføringen av Link 16 i Forsvaret (og da mener jeg hele Forsvaret).

Støttes!

Guest
    Noen som vet hva som skjer/skjedde med pilotene?

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Etter hva jeg leste, saa skjedde det ingenting mtp straffeforf0lgelse. FACen paa bakken sier jo at det ikke er noen allierte i omraadet, saa hvis noen virkelig skal straffes, saa b0r det vaere FACen.
    True Blue Through and Through

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Var det FAC i området? Det har ikke jeg fått med meg.
    Assumption is the mother of all fuckups

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Manila var FAC

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Joachim
    Begge pilotene jobber nå som sivile piloter hos NigAir, det Nigerianske Nasjonale flyselskapet.

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII
    Begge pilotene jobber nå som sivile piloter hos NigAir, det Nigerianske Nasjonale flyselskapet.
    Og jeg som trodde NigAir var puff daddy¨s private jet.. :)

Men seriøst, det er sjelden lurt å holde informasjon om slike uhell hemmelig, da det blir som å la satsen gjære for mye uten lufting. Hvis manila er FAC så må jo pilotene stole på den beskjeden de får om at det ikke er friendlies i deres grid. men hvordan de store oransje merkene så ut som raketter det skjønner jeg ikke. Uansett tungt å høre på reaksjonen deres i etterkant.. Turen hjem var nok lang med mange tanker.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Veldig tragisk sak.
    Det må sies dog at det ikke er første gang at uskyldige liv går tapt der nede (snakker om sivile også) fordi noen trodde at de så det de ville se. What`s new?
    Så kan det diskuteres om en har så mye tid til å sjekke informasjonen nøyere før ens eget eller andres liv går tapt (som ikke var tilfellet her).
    Ja, fac`ene ¨klarerte¨ området og har delvis skyld, men det er pilotene som trakk av, og når det er snakk om å ta menneskeliv så holder det ikke med å tro at man så noe som kunne være noe.
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7
    For meg virket det ganske klart at pilotene var i tvil om det var egne eller ikke. Og etter min mening burde de da aldri ha skutt. Er man i tvil, så er man ikke i tvil.
    Men, det er alltid lett å være etterpåklok.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Uansett hva som har skjedd og hvem som har skylden så er det en tragisk hendelse, så får vi håpe at de/vi lærer noe av det slik at sjansene for at det skjer igjen blir små.

Krig er farlig nok om man ikke skal bli drept av egne styrker.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Blue on blue er uheldig, men normalt. Eneste mulighet til å unngå det er å la være å krige.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Blue on blue er uheldig, men normalt. Eneste mulighet til å unngå det er å la være å krige.
    Joda, men det går jo ann å jobbe for at det skjer så sjelden som mulig. Selv om tallet ikke blir null så trenger det jo ikke å bli stort heller.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Pilotene tilhørte 190th Fighter Squadron ifra Boise, Idaho. De ble ikke straffeforfulgt etter denne tragiske hendelsen.

Det er ofte, spesielt i et såkaldt "aktivt og dynamisk krigsbilde" at slike hendelser kan skje. Dette som vi alle vet har skjedd før, og vil skje igjen, man kan minske faren, men aldri fjærne den helt.

Det er også, (så også med bakkestyrker) en uheldig bivirkning i bekjempelsen av "blue on blue," at man putter soldater og piloter i situasjoner hvor de vil nøle med å skyte, og hvor dette noenganger, (selvsagt ikke alltid) kan ha katastrofale konsekvenser for dem selv.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    (VG Nett) ¨En av de amerikanske pilotene som ved en tabbe angrep og drepte en britisk bakkesoldat i Irak, trener nå andre amerikanske piloter.¨
    http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=168224

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Han burde vel (piloten) gjærne ha de beste forutsetninger for å trene andre, spesielt når det kommer til "blue on blue."

Dette sto forøvrig i VG linken over:
    Det lekkede fotoopptaket førte til at USA ga tillatelse for at opptaket ble vist under Hulls likskue.
    Hull ble drept i 2003, hvordan kan det ha seg at videoen så ble vist på hans likskue, dette når "de" sier at videoen ble holdt tilbake? Om man da ikke grav han opp igjen og hadde et nytt likskue for kort tid siden.....
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    VGs og Dagbladets sensasjonspregete artikler naar det gjelder forsvaret er forkastelige og de formulerer seg paa en maate som tar null hensyn til faktiske begrep og forholder seg isteden til ord som krigsfly isteden for jagerfly og spesialsoldater isteden for vanlige grubb paa bakken.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av padang
    VGs og Dagbladets sensasjonspregete artikler naar det gjelder forsvaret er forkastelige og de formulerer seg paa en maate som tar null hensyn til faktiske begrep og forholder seg isteden til ord som krigsfly isteden for jagerfly og spesialsoldater isteden for vanlige grubb paa bakken.

Dette er standard praksis ;)

Menig
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av VG
    Ved flere anledninger sier pilotene at de kan se oransje markeringer på toppen av de pansrede kjøretøyene. Markeringen ble brukt til å identifisere dem som en del av koalisjonen, og ikke som irakiske styrker.

Dette til tross, overbeviste pilotene seg selv om at det oransje de så var fiendtlig rakettmateriell.
    Nok en elegant formulering fra VG. Pilotene fikk vel avkreftet at det var koalisjonsstyrker av basen/FAC(?), da de skulle befinne seg lengre nord. At pilotene overbeviste seg selv om at kjøretøyene var fiendtlige er vel litt misvisende, mener nå jeg...

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Grenseland
    Sitat Opprinnelig skrevet av padang

Dette er standard praksis ;)
    Derfor jeg holder meg til Aftenposten/Reuters/AP

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Går mest i Adresseavisen og NRK her i gården. VG ser jeg fint lite til, Dagbladet (med unntak av Magasinet) tar jeg sjelden i, papirutgaven av Aftenposten brukes ved anledning (sjeldent). Trives greit med dette.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII
    Han burde vel (piloten) gjærne ha de beste forutsetninger for å trene andre, spesielt når det kommer til "blue on blue."
    Han burde kanskje fått mere undervisning i ¨blue on blue¨/etikk før han belærte andre om temaet kanskje, da han tydeligvis ikke har fulgt/skjønt reglene? Sikter til brudd av 6 forskjellige regler... Men er det ikke en universalregel å ikke angripe andre som ikke angriper deg? Ja jeg vet at de har ROE som gir dem rett til ditten og datten, men hvordan klarte de å forveksle de oransje kryssene som skal skille frend from foe med raketter?
    Men amerikanerne er vel beryktet for å skyte først så skyte litt til for så å spørre? (se link nede).

Og jeg skal være enig i at visse mediehus leker med formuleringer og blåser opp historier osv, men uansett VG`s versjon (som jeg ikke synes er så blåst opp som andre skal ha det til) så kan en ikke stikke under stolen at pilotene bomma noe inn i h..... med den beslutningen.
    Her er en annen fersk sak fra Aftenposten:
    http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 635824.ece
    Kan ikke lese at pilotene i denne saken felte noen tårer for de uskyldige kollegaene? Eller regnes denne ikke som en ¨blue on blue¨ sak kanskje?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av No fear
    Men er det ikke en universalregel å ikke angripe andre som ikke angriper deg? Ja jeg vet at de har ROE som gir dem rett til ditten og datten.....
    Her er du vel litt på bærtur. Resten av innlegget er bra - men fientlige styrker bekjemper du ikke ved å bare skyte på enkeltavdelinger/enkeltmann som skyter på deg. Er det først krig skal fienden nedkjempes med lavest mulig kostnad, og det mest effektive er da å skyte først når det er identifisert som fi.

Så hadde dette vært fi så hadde det vært helt kurant.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Sitat Opprinnelig skrevet av No fear
    Men er det ikke en universalregel å ikke angripe andre som ikke angriper deg? Ja jeg vet at de har ROE som gir dem rett til ditten og datten.....
    Her er du vel litt på bærtur. Resten av innlegget er bra - men fientlige styrker bekjemper du ikke ved å bare skyte på enkeltavdelinger/enkeltmann som skyter på deg. Er det først krig skal fienden nedkjempes med lavest mulig kostnad, og det mest effektive er da å skyte først når det er identifisert som fi.

Så hadde dette vært fi så hadde det vært helt kurant.
    Jo det skjønner jeg seff. Poenget med å nevne setningen om universalregelen var at det er en av mange ting/verktøy en burde ha med seg før en utstyres med uniform og dødlige våpen. Snakker om holdninger og etisk bevissthet. Lett å være etisk korrekt når det er vindstille, men når det blåser litt i mot så knekker mange trær ; )

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    And the rave goes on. Tipper britene ikke vil se like mildt på saken som sine venner overseas...
    ¨Rettslig høring
    Det foregår nå en rettslig høring i britisk rett for å finne ut hva som egentlig skjedde da Matty Hull ble drept.¨
    http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 646918.ece

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Og da har endelig våre britiske venner kommet med en konklusjon
    (av britisk domstol vel å merke). Slike rettslige konklusjoner er ikke hverdagskost og kan føre til mindre diplomatiske forviklinger. Jeg tror og håper at dette får opp øynene til flere om krigsmetodene og grunnene som benyttes...

¨Angrepet var ulovlig fordi det var ikke noe lovlig grunnlag for angrepet. I den forstand blir dette en kriminell handling, sier dommer Andrew Walker i sin kjennelse etter det rettslige likskuet.¨
    http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 693534.ece

Guest
    Det er et tilfelle av dårlig kommunikasjon mellom fly og bakke, dårlig kommunikasjon mellom de allierte (US & UK) på høyere nivå. Hvor styrker er bør koordineres nettopp for å unngå slikt.

I tillegg er det tegn til dårlig situasjonsforståelse fra både FAC og piloter, virker som om de ikke prater om samme område en stund.

Mye som burde vært gjort annerledes i denne situasjonen, men det heter ikke etterpåklokskap for ingenting.

Det er heller ikke gjort med overlegg, pilotene er jo tydelig fra seg når de skjønner hva som har skjedd. De fikk go på å engasjere målet av FAC. Burde FAC'en ha prøvd å få bedre innsyn på målet? Burde de ha pratet med høyere om det var andre egne i området? Mange "burde gjort" i denne situasjonen.

Hvem har skylden? Pilotene, FAC, høyere stab? Vanskelig å avgjøre.

Synes uansett det blir feil å fremstille pilotene som gung-ho og tåpelige.

Og å si at "de så det de ville se"......? Det er det dummeste jeg har hørt.

Det ble gjort en feil, på flere nivå, tragisk nok.

Vi hadde en blue on blue(rødt selvfølgelig) på sist øvelse vi. En vogn rykket for langt frem i forhold til planen. Dette ble ikke meldt videre til egen sideordnet som kom i flanken, og grunnet etteretning på mulig fi SPV i området så beskøt de. Hvem sin feil er det?

Fog of war er et helvete, man prøver så godt man kan å ha kontroll, og vil man unngå blue on blue så gjør som Sofakriger sa: La vær å krige.....

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arctic1
    Og å si at "de så det de ville se"......? Det er det dummeste jeg har hørt.
    Takk det samme ; )
    Men seriøst, pilotene var innstilte på at de fartøyene var fi etter bekreftelse fra FAQ`ene og dermed kunne ingage the target.
    FAQ`ene har tross alt ikke mulighet for å se ovenifra slik pilotene hadde mulighet til... Burde ikke pilotene ha reagert da de så disse oransje allierte kryssene som SKAL skille friend from foe istedenfor å tro at de var oransje raketter? Den oransje fargen burde ha fått dem til å revurdere/tenke seg om, men de så bare fi.
    Derav påstanden om at de så det de ville se... Er den fortsatt det dummeste du har hørt så greit, men da får du igjen lese hva engelsk domstol kom fram til...

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56
    Det er en betydelig forskjell på en FAQ og en FAC.
    Beidh a lá leo

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Legger meg flat for den gamlefar. Mente seff å skrive FAC...

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •