Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 12 av 12

Tråd: Aftenposten: lengre grenaderkontrakter

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    51

Aftenposten: lengre grenaderkontrakter

Jeg poster denne for seg, selv om den har mange berøringspunkter med avdelingsbefal-tråden.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1619290.ece

"Det er dette de vil drive med, men etter seks år er det slutt. Nå vil sjefen for Telemark bataljon droppe dagens norske maksgrense for profesjonelle soldater."

Jeg antar at det er noen som har synspunkter på dette her inne.
    The electricity is always working and the food is pretty great.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    høres bra ut er viktig og ha erfarne og veldrillet personell med i våre styrker,særlig nå hvor intops er såpass mye på timeplanen.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Den der 6-årsregelen tror jeg ærlig talt at ingen noensinne har skjønt poenget med. Er bare en av disse merkelige greiene som kom på plass en gang for en grunn alle har glemt, men som sikkert utspilte sin rolle i det den ble innført...
    Annet enn det, så har ikke jeg noe å legge til det som Oblt. Bækken, Maj. Wenneberg og disse Grenaderer mener. Fullstendig enig i disse.

Forøvrig, så har Diesen skrevet en kronikk på Mil.no, også mye bra synspunkter der;
    http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=134543
    Elite Som En Trensoldat

Guest
    Jeg skjønner ikke at man skal ha aldersgrenser på hverken avdelingsbefalskontrakter eller for grenaderer.

Muligens er det et resultat av det meget gode stillingsvernet vi har i Norge som gjør at man er redd for at folk skal gro fast og man sitter igjen med kampavdelinger med en gjennomsnittsalder rundt 50. Dette bør imidlertid kunne kompenseres gjennom at man stiller krav om fysisk skikkethet.

Man kan jo også stille seg spørsmål om det er heldig det er når fenriken med 8 turer i Afghanistan, Irak og Kosovo, og som kun har jobbet som kriger skal kastes ut av forsvaret. Det er jo nok av firmaer der han får bruk for sin kompetanse for gode penger, men ikke akkurat noen man liker å assosiere med Forsvaret....

Ledende menig
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Helt topp for de som ønsker å fortsette så lenge! Hva kan vel være negativt med å beholde veteraner ? Ser ikke helt vitsen med å la drilla soldater måtte gå fordi de ikke har mulighet til å fortsette....
    Fire Mission, over. Observ, over..Splash.. AHOA!

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB
    Forøvrig, så har Diesen skrevet en kronikk på Mil.no, også mye bra synspunkter der;
    http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=134543
    Aldergrensen på 35 år ble satt av hensyn til den enkelte. For Forsvarets del kunne vi gjerne satt grensen på 45 år, men dette kunne medført at personellet fikk større utfordringer med å starte en sivil karriere så vidt sent i livet
    (Diesen 2007)

Jeg tror at de fleste av oss blir irritert når vi drabbes av slik overformynderi. Men av og til er det faktiskt noen som klarer å se klarere en meg selv.

Går du in i forsvaret som noe annet en karriere offiser så må du planlegge karriere/liv nummer to fra tidligt av. Tror at en ordning med "faste" stillinger som menige vile kunne skape mange tapere. Aldersgrensene er et tegn på personellansvar og manglande kynisme.

En 35 årig eks Lt med 2 års etterlønn vil ha en glimrande mullighet til en god sivil karriere.

En 45 årig eks menig med hjertetrubbel, seperasjon (alle turene til det store utland var ikke noe plus) og null utdanning relavant for det sivile vil ha glimrade mulligheter til å bli en taper.

Det var dagens kjipdom.
    Minsk, det nye Utopia

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    skulle egentlig inn i år, men utsatte pga at jeg vil gjøre ferdig lærlingtiden min, for å ha noe å falle tilbake på. vil jo ikke være i millitæret hele livet mitt, selv om det frister mye.
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2005
    Pondusfaktor
    7
    Tror det er bra hvis man fjerner disse grensene. Som noen sier så er det jo dette noen vil og da burde heller motivasjon telle foran en aldersgrense eller maks kontraktsgrense.
    Selvfølgelig så lenge man da tilfredstiller de krav som stilles av bl a fysisk og psykisk skikkethet osv.
    "Initial success or total failure"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Jeg er ganske enig med lukman (over) - men vil gjerne trekke tanken ett hakk lenger.

Ved relativt korte kontrakter (3 år) bør det være en grense på 2, kanskje 3) og maks noen få og tredve år ved slutt siste kontrakt. Unntak kanskje for første og eneste kontrakt - for å få folk som har lyst på en tur i systemet med masse sivil erfaring i bagasjen - feks ingeniørsoldater.
    Dette tvinger de til også ha fokus på en sivil karriere og øker dermed sjansen for et givende livsløp i arbeidslivet.

Så bør det også finnes ett system som det britiske hvor du signer opp for en lang periode - feks 20 år (kun signup før fylte 25 feks). Når kontrakten er ferdig har du en grei pensjon resten av livet som frem til pensjonsalder ikke er nok til å leve av - men som gir deg handlefrihet. Dette vil jo være for de få - men vil gi de som absolutt vil ha en militær soldatkarriere og egner seg til det en trygghet. Det vil også produsere dyktige folk som når de er ferdig med kontrakten er dyktige spesialister som mange vil ha bruk for (inkludert forsvaret). Har møtt noen britiske kapteiner som ikke vil bli kalt Sir - siden de egentlig er eks sersjanter....
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Ellers så går det kansje an å se litt på den gamle praksisen hvor hæren hadde mange Grenaderer i forskjellige fagkretser, hvor en Grenader fikk ubetalt en pengesum da han forlot forsvaret etter sine tjenesteår.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Slik burde det ha vært ;etter 3 års kontrakt utbetales kr 500,000.
    ettter 6 års kontrakt utbetales kr 1000000.
    Særlig når en ser de opsjonene og pensjoner ,lakkskogjengen har fått de siste årene i de forskjellige konsern.

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7

Enig

Dette burde det åpnes for, enkelt og greit.
    Kjenner selv en del som kunne ha tenkt å jobbe lengre, og ser ikke bort ifra at jeg selv kan komme i denne knipa, med mindre det blir gjort noe med dette.
    Erfaring er som dere sier et nøkkelord.. At tjenesten tærer på og at vi ikke har godt av å være inne lengre er etter mine og mange andres syn ikke i henhold
    There's no traffic jam on the extra mile

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •