Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 18 av 18

Tråd: NRK: Etterretning bak Windows Vista

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28

NRK: Etterretning bak Windows Vista

NRK: Neste uke lanseres Microsofts nye operativsystem, Windows Vista. USAs etterretningstjeneste, NSA, kan ha skaffet seg muligheten til å overvåke alle som bruker Vista.

Det er nå kjent at det amerikanske byrået for nasjonal sikkerhet, NSA har deltatt i utviklingen av dette systemet.
    http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.1685418

Hva tror dere om dette? Både fra sivilt og militært ståsted.
    admin

Det er håpløst, og vi gir oss ikke.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    8
    Latterlig. Men nå har vi nå sett allerede siden Patriot Act I og II at privatliv ofres for samfunnsikkerheten i dag, iallefall i statene.
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    8
    Terroristene får vel gå over til linux og mac da...
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Nja, hva skal man tro? Regner med at de allerede har tilganger som kreves, men at det nå blir enklere å gjennomføre evt. overvåking.

Blir litt i samme gata som overvåking av teleoperatørers nett (tenker ikke på avlytting av samtale). F.eks. NetCom sit billingsystem Amdocs - israelisk system - vident kjent innen fagmiljøet at Uncle Sam har fri tilgang til alle Amdocs-systemer i verden (og det er mange). En del støy rundt dette for noen år siden, men så la støyen seg.
    Si Volas - Morieris

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Litt "gammelt" men relevant grums:

NSA has collected 'tens of millions' of phone records
    "The phone call records of tens of millions of Americans" have been secretly collected by the National Security Agency since President Bush authorized the so-called warrantless eavesdropping program after the 9/11 attacks,
    http://blogs.usatoday.com/ondeadline/20 ... llect.html

The National Security agency (NSA) has developed a global surveillance system - a system it calls ECHELLON - which is a powerful electronic net that intercepts and monitors all phone, fax, e-mail and modem signals. The European Parliament in a 1998 report entitled AN APPRAISAL OF TECHNOLOGIES OF POLITICAL CONTROL has listed serious concerns and has recommended an intensive investigation of US-NSA operations that utilised military communications facilities in other host countries. The NSA ECHELLON system provides awesome potential for abuse against civilian targets and governments worldwide, even against allies of the US.
    http://www.tni.org/asem-seoul/008fabros.htm
    admin

Det er håpløst, og vi gir oss ikke.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13

Samma gamle...

Dette gnålte dem om og rallet rundt med, da XP kom også.

Da var det "historikk" som ble spredt om at både Win 98 og -95 hadde hatt slike muligheter for sikkerhetstjenesten der borte.

Det nye er at sikkerhetstjenesten konsekvent kalles for etteretning av bl.a NRK, men det blir spikking av flisete hår.

1) Ser ikke det helt store i dette, man har rett til å beskytte seg selv & sine

2) jeg ville gjort det

3) jeg ville ikke anskaffet WIN Lurium når slikt blir gjentatt gang på gang når nye versjoner lanseres...

-Det sies at om man har brenner i pc'n så vil Vista krangle imot til du har fjernet ev. programvare som er beregnet å brukes med brenneren, ref. radioinnslag igår.

Vi får se, kanskje jeg må handle meg slaptop i år, og da blir det vel med the new stash... vet ikke helt om jeg i så måte gleder meg eller gruer meg.
    I must kill all free radicals

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7
    Har brukt Windows Vista RC1 en god stund nå og ikke merket noe til "brenner problemet" som vistnok skal være der. Mulig dette er i final versjonen men hvorfor?! Kommer alltid cracker uansett, heldigvis! Ang. overvåkning så kan det godt være, uansett så stoler jeg aldri helt på nye OS'er fra Microsoft. Ihvertfall ikke før de har fått kjørt seg ett-to års tid. Det med å tappe XP vet jeg ikke noe om, men da det kom krevde det jo kun 50 linjer med kode for å få full access på maskinene. Dette ble jo selvsagt fikset etter at diverse viruser utnyttet dette og turnerte verden over. Onkel ser deg, det er den veien det går. Likevel vil nok de som faktisk er virkelig skurker alltid klare å omgå disse "hinderne".
    jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Hehe har ingen ting å skjule på min mac eller pcer som jeg bruker, så hvis "the men i black" vil lese mine eposter eller annet så be my guest.

Men det må jo kreve noe sinnsykt med datakraft eller personell til å tolke alte dette, uansett hvordan de gjør det. De som vil unngå dette klarer det nok, så hva er da vitsen? Sløsing med pengene spør du meg ;-)

Hvis de virkelig vil "avlytte" en pc så klarer de det uansett.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Tull! Alle vet jo at det er sionistene, Illuminati og Malteserordenen som står bak dette. ;-)
    Elite Som En Trensoldat

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Det er jo kjent at NSA har enorme mengder med supercomputere som lytter etter nøkkelord i både email og telefonkommunikasjon gjennom echelon..Som seff fører til utallige ungdommer i usa som skriver mailer eller chatter med antatte ord bare for å være morsomme..

En fantastisk video som spiller på nettopp slikt.
    http://www.youtube.com/watch?v=_LWIIsqUlFc
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av twominds

En fantastisk video som spiller på nettopp slikt.
    http://www.youtube.com/watch?v=_LWIIsqUlFc
    Hehe meget bra, det klippe fartet vel rundt på email for en stund siden, men veldig morsomt å se det igjen!
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    husker vi lå langflate på det ølstinkende teppet i leiligheten når episoden ble vist på tv.. :) Ah, de gode dager i landet med tønner av øl i heimen :)
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Makt betyr at du kan gjøre hva du vil. Hvis vi ikke liker at USA har tilgang til trafikkdata på nettet etc så må vi ta makten selv.

Slik er vel verden.

Forøvrig er det selvsagt fra amerikansk ståsted at de vil ha mulighet til å fore data inn fra alle mulige kilder for å følge med og avdekke trusler.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Menig
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    0

Og hva så???

... det kan da umulig være noen som er overrasket? Alt som er laget av mennesker er i prinsippet tilgjengelig for enhver som virkelig er interessert og som kan backe det opp med økonomi, teknologi og kompetanse.... og noe kynisme er heller ikke i kimse av...

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    leste et eller annet sted at de bare hadde hjulpet til med kryptering på harddisker eller noe slikt, har ikke noe særlig greie på slikt. Men hvor smart er det å legge inn bakdører, når det sitter tusenvis som utvikler virus o.l. til windows? NSA har hjulpet Linux OSer med det samme som de gjorde med Vista, så hvis de driver med noe lysskye affærer så er ikke terrorister trygge på Linux heller...
    Mun galgga cissa du ahccis nastigaphir!

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av pjokken
    Men hvor smart er det å legge inn bakdører, når det sitter tusenvis som utvikler virus o.l. til windows?
    Virusforfatterne har neppe tilgang til kildekoden til Windows.
    NSA har hjulpet Linux OSer med det samme som de gjorde med Vista, så hvis de driver med noe lysskye affærer så er ikke terrorister trygge på Linux heller...
    Ingenting som hindrer deg i å grave gjennom all kildekoden til Linux og Gnu-verktøyene og kompilere det opp selv.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    0
    Jeg har ikke sett noe om dette på NRK, men antar at de referer til samme sak som washington post skrev om for et par uker siden.

Offisielt så skal NSA ha undersøkt hvor god sikkerheten var i vista, ved å bruke to lag. Det ene laget jobbet med å konfigurere Vista på en så god måte som mulig, mens det andre laget prøvde å angripe operativsystemet for å simulere "the determined, technically competent adversary". Om NSA i tillegg har vært med på å bygge inn bakdører, blir jeg ikke overrasket. Det hadde passet inn i USA sine holdninger med å beskytte seg selv på bekostning av personvern.

Å sammenlikne denne saken med NSA sine linux-patcher (SELinux; http://www.nsa.gov/selinux/) som pjokken gjør i forrige innlegg, blir galt. SELinux er er lisensiert som GPL, dvs at kildekoden er åpen. I tillegg har mange andre deltatt i utviklingen. Disse to tingene gjør at eventuelle bakdører er særdeles mye vanskeligere å implementere samt holde skjult over tid. Den negative publisiteten NSA hadde fått når det ble kjent hadde ikke vært verdt det.

For å svare på admin sitt opprinnelige spørsmål, så er det jo mange grunner til at graderte nettverk ikke er koblet opp til internett. Dette er garantert ett av dem :)

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Pondusfaktor
    6
    Amerikanerne og britene har av en eller annen årsak valgt å legge ansvaret for INFOSEC, COMSEC og NETSEC som en del av organene for signaletterretning (NSA og GCHQ). I Norge har vi et klarerer skille som gjør at misoppfatninger lettere unngås ved at NSM har ansvaret for dette, og andre morsomheter ligger hos E-tjenesten. Nok om det.

Mitt daglige virke sivilt er informasjonssikkerhet. Går ikke nærmere inn på hvor her.

Med tanke på hvor avhengige verden, og også forsvarsmaktene, har blitt av IKT og Windows i særdeleshet, så er helt naturlig at sikkerhetstjenestene verden rundt er særdeles interessert i sikkerheten i Vista. Hvis de ikke skaffer seg oversikt over denne så gjør de ikke jobben sin.

Når det gjelder rykter om bakdører i Vista, XP mm. som er bevisst lagt inn for å lette jobben til etterretningsorganene, så vil så godt som alle som har jobbet med informasjonssikkerhet i noen år konkludere med at farene for at andre også kan misbruke slike bakdører er større enn fordelene en oppnår. Å lage bakdører som er så godt skjult at andre ikke finner dem er enkelt sagt ubegripelig grisevanskelig å få til. Enda vanskeligere er det å forsikre seg om at ingen plaprer som dem.

Med tanke på kvaliteten komersiell programvare har med tanke på sikkerhet, så trenger en ikke bruke ressurser på å lage bakdører heller. Normalt kløn og mangel på kunnskap hos utviklere lager mange nok fra før.

Ut fra en kunnskapen jeg har om sikkerhet fra før og kjennskapen til hvordan norske NSM jobber og britiske CESG jobber, så tyder det meste på at også sikkerhetsavdelingen i NSA også har nok med å sørge for at ting blir sikre nok mot fiendtlig aktivitet.

Kort konklusjon: NSA har gjort jobben sin med tanke på å sikre egne interesser mot angrep og Microsoft har skaffet seg gratis konsulenttimer hos en av de dyktigste i faget for å forbedre produktet.
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away." Philipp K. Dick

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •