SPESIALJEGER.NET
Opptaksforum på Milforum - Spesialjeger.net

Nytt opptaksforum - Spesialjeger.net
Kun for dere som ligger i trening til opptak. Trykk på bildet for mer info!

Side 1 av 17 12311 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 656
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    6

Post Marinejeger - Marinejegerkommandoen rekrutterer!

Forsvarets Marinejegerkommando rekrutterer kandidater til opptak for tjeneste som Marinejeger i Norges Spesialstyrker underlagt Forsvarets Spesialkommando, FSK
    Foto: screengrab fra Forsvaret.no

Som en del av rekrutteringen inn mot både neste Spesialbåtfører (SBO)- og Marinejegerkurs kommer vi til å bruke Milforum til å svare på en del av de spørsmålene eventuelle søkere måtte ha. Det er utrolig mange spekulasjoner og rykter om spesialstyrkene, og vi har ikke interesse av å ta livet av samtlige - men en del rykter ser vi nytten av å bli kvitt.

Med "vi" menes Marinens jegervåpen treningssenter (MJVT/NAVSOF) - som er den avdelingen som gjennomfører både Marinejegerkurset og SBO-kurset. I headingen står det "Marinejegerkommandoen svarer", men for alle praktiske formål går det ut på ett.

Tidligere hadde vi et forum på marinejeger.no men forumet ble stengt fordi det fikk store presseoppslag og ble oppfattet som problematisk internt i Forsvaret. Forhåpentligvis kan vi på dette forumet på Milforum holde oss "under radarhøyde" - på den måten kan vi være til stede med representanter fra avdelingen.

Viser til hovedregel for bruk av Milforum; bruk sunn fornuft!

- man ikke skriver om hvordan opptak til ulike avdelinger foregår
    - man ikke skriver navn og annen personopplysninger (ego eller andre)
    - man ikke skriver om taktiske kapasiteter til utstyr eller avdelinger
    - man ikke legger ut gradert/begrenset informasjon

MJK har også lagt ut en ny nettside på Forsvaret.no.

Vel, vi trenger folk. Fyr løs og kom dere ut i frisk luft.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

2. Trond Bolle - marinejeger e-14 Tommy Fjeldheim Tenk som en kriger Bertrand-Larssen Mental Trening bli tøff Chris Ryan Bravo Two Zero Spionbasen The real Bravo Two Zero

Rekrutt
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    0
    Hvor lenge varer opptaket? det jeg mener hvor lenge kan du risikere å dette ut av opptaket ?

Guest
    Hvilken førstegangstjeneste er mest forberedene til MJ opptak, sett bort fallskjermjeger?

Hvordan vil SBO utbygges i fremtiden?

Herlig med MJK på milforum

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Heisann. Velkommen hit!

Lurte på en ting. Er SBOene kun båtcrew? Kan oppsettet sammenlignes med f.eks CV90 som har fast vognbesetning og et infanteri lag bak?

Det er ihvertfall sånn jeg tolket det. Cox er vognfører, Navigatør er sidetryne (eller er han vk/befal?) Og skytter står forann med en 12.7 e.l

Kan du forresten si om begge partene - mjegerne og sboene - nyter gjensidig respekt? Er vel ofte litt sånn at når tjeneste er forskjellige (sammenlign vogn/fot i mekinf) så kan det bli litt forskjellige holdninger osv.
    - "Ok guys, can't we just nuke'em?"

Menig
    Ble medlem
    Nov 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Når er man for gammel til å stille på oppptak? Ser dere har forandret kravene og lurer på hvordan dere evaluerer de som eventuelt er kommet over 30-års alderen. Evaluerer dere ut i fra søknaden? Skal de som er fra det sivile skrive inn egne resultater? Og hva er lønnen for sersjant/kvartermester?

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    3
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Velkommen skal dere være hadde noen kompiser som tjenestegjorde hos dere så tidlig som midt på 1970 tallet gode gamle Ramsund ja =)

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    160
    Liker (mottatt)
    240
    Nevnt
    11 innlegg
    Sitert
    132 innlegg
    PONDUS
    13
    Hei, ble rett og slett full av fryd da jeg oppdaget denne tråden!:) Helt topp!

Mitt spørsmål:
    Det står på sidene deres at de fysiske minstekravene skal endres før opptak 2007. Betyr det at de skal tilnærmes de som forventes hos HJK Spesieljegeropptak? Hvis ja, innebærer det at også dere fjerner løpetesten (skyt meg om jeg tar feil, men jeg finner den ikke noe sted på HJK sidene).

I tillegg lurer jeg på om dere selv anbefaler folk å ta verneplikten først ?(da i fallskjermjegertroppen som Joachim nevner her, eller et annet sted)

Dette var bra altså!

MVH,
    PF
    As you wish.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Er det vanskelig for jenter å komme inn? Og er/har det vært noen jenter der?
    Be a gentle lady and join the army!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6

Hvor lenge varer opptaket?

Sitat Opprinnelig skrevet av Shadowz
    Hvor lenge varer opptaket? det jeg mener hvor lenge kan du risikere å dette ut av opptaket ?
    Selve opptaksperioden varer ca 1 mnd (august). Det er i denne fasen de fleste ryker ut. Deretter fortsetter marinejegerkurset frem til jul, og vi mister normalt noen også i denne perioden.

Etter at marinejegerkurset er gjennomført, blir man overført til Ramsund - og der evalueres og utvikles den enkelte videre. Forhåpentligvis og vanligvis så har da resultatet blitt så godt når man kommer til juni at man blir tilbudt videre ansettelse.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Joachim
    Hvilken førstegangstjeneste er mest forberedene til MJ opptak, sett bort fallskjermjeger?

Hvordan vil SBO utbygges i fremtiden?

Herlig med MJK på milforum

For det første er det ikke nødvendig med noen førstegangstjeneste før man søker marinejegerkurset. Vi tar inn folk direkte fra rekruttskolen og kjører de gjennom hele mølla. Før de kan brukes operativt har de gått gjennom mye (og mer enn førstegangstjenesten). Rent praktisk så gjennomfører de det samme opplegget, men det er klart at vi har andre forventninger til de med mye erfaring sammenlignet med de som kommer rett fra mors kjøkken.

Hvis man allikevel ikke har lyst til å hoppe rett på er det fint å ha mye grønn tjeneste. Kystjegertjeneste er eksempelvis et glimrende alternativ - og tilsvarende finner du i alt annet som slutter på jeger. Dykkertjeneste som eksempelvis skipsdykker kan også være et godt alternativ.

Spesialbåttjenesten vil vi nok utvikle, men jeg tror ikke vi kan ta den diskusjonen her.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Hei,

Ser dere skriver på følgende side på mil.no
    Sitat Opprinnelig skrevet av http://www.mil.no/sjo/keskdr/kyststrid/mjk/start/marinejeger/gr_utd/krav/
    Kravene er under revisjon og vil bli noe justert for opptaket 2007.
    Når blir kravene oppdatert?
    Blir kravene mer like HJK/FSK sine?
    Har du/dere mulighet for å legge ut kravene her?

Vennlig hilsen
    spydx

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av CVSK
    Heisann. Velkommen hit!

Lurte på en ting. Er SBOene kun båtcrew? Kan oppsettet sammenlignes med f.eks CV90 som har fast vognbesetning og et infanteri lag bak?

Det er ihvertfall sånn jeg tolket det. Cox er vognfører, Navigatør er sidetryne (eller er han vk/befal?) Og skytter står forann med en 12.7 e.l

Kan du forresten si om begge partene - mjegerne og sboene - nyter gjensidig respekt? Er vel ofte litt sånn at når tjeneste er forskjellige (sammenlign vogn/fot i mekinf) så kan det bli litt forskjellige holdninger osv.
    Hei - gode spørsmål.

SBO'enes primære oppgave er å sørge for båttransporten. Jeg kjenner ikke til hvordan det fungerer med CV-90, men det er sikkert noen paralleller. SBO'ene må kunne håndtere forholdsvis mye i tillegg til selve båtkjøringen. For det første så forventes det mye av den enkelte før man får delta i en spesialoperasjon, for det andre så krever spesialoperasjoner mye koordinering og bruk av mange ressurser. Å tenke på SBO som "båtførere" blir derfor litt enkelt i forhold til oppgaven, men i mangel av noe bedre er det et greit bilde.

Når det gjelder det med gjensidig respekt så er min påstand at vi har lykkes. Det har også vært et fokusområde for oss når vi profesjonaliserte spesialbåttjenesten. SBO-kurset er ikke noe kjære mor-opplegg, og baseres på det samme settet med holdninger som marinejegerkurset. Dessuten så jobber SBO'ene og marinejegerne mye sammen. Gjensidig respekt bygges først og fremst gjennom det man leverer - og så langt har det gått veldig bra.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rastløs
    Når er man for gammel til å stille på oppptak? Ser dere har forandret kravene og lurer på hvordan dere evaluerer de som eventuelt er kommet over 30-års alderen. Evaluerer dere ut i fra søknaden? Skal de som er fra det sivile skrive inn egne resultater? Og hva er lønnen for sersjant/kvartermester?
    Denne endringen har sammenheng med at Forsvaret har innført det som kalles avdelingsbefal - denne ordningen gjelder også for oss. Tidligere hadde vi 7-årskontrakter - de var ikke hengt opp i noen spesiell alder. Avdelingsbefalordninger gjelder frem til man er 35 år, og kan i spesielle tilfeller forlenges til man er 38 år.

Vurderingen går først og fremst på hvilken nytteverdi vi kan få ut av vedkommende søker - tatt i betraktning at grensen er 35 år. Det er jo liten vits i å utdanne en ny operatør, dersom vi ikke kan bruke vedkommende før han går ut på dato.
    Videre er det også en konkret vurdering av fysisk form. Dersom man har passert 30 år, vil restitusjonsevnen være dårligere enn hos de yngre kandidatene. Det krever igjen et visst overskudd på det fysiske.

Som aspirant og kvartermester så vil man hos oss ha en årslønn på 265.100 (alt. 12 - lønnstrinn 30). Etter at de første 6 månedene er tilbakelagt, vil man få betalt for det som går utover arbeidstid (tar et lite forbehold med tanke på tilleggene, men mener det er avklart nå).
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av PF
    Hei, ble rett og slett full av fryd da jeg oppdaget denne tråden!:) Helt topp!

Mitt spørsmål:
    Det står på sidene deres at de fysiske minstekravene skal endres før opptak 2007. Betyr det at de skal tilnærmes de som forventes hos HJK Spesieljegeropptak? Hvis ja, innebærer det at også dere fjerner løpetesten (skyt meg om jeg tar feil, men jeg finner den ikke noe sted på HJK sidene).

I tillegg lurer jeg på om dere selv anbefaler folk å ta verneplikten først ?(da i fallskjermjegertroppen som Joachim nevner her, eller et annet sted)

Dette var bra altså!

MVH,
    PF
    Hei.

Vi kommer til å justere opp styrkekravene noe - rett og slett fordi de er litt dårlig tilpasset den virkeligheten kandidatene møter under opptaket. Det blir ikke den helt store justeringen, men noe opp blir det.

Løpetesten har vi ingen ambisjoner om å endre. Den fungerer helt etter intensjonene.

Når det gjelder dette med førstegangstjeneste, så vil jeg ikke anbefale noen å ta en annen førstegangstjeneste først. Det er fullt mulig å gå rett på marinejegerkurset, og erfaringsmessig så blir de som gjør det veldig gode operatører. Ingen grunn til å dra andre steder for å lære uvaner... På den annen side så er det heller ingen ulempe å ha litt erfaring.
    Det vesentligste er at vi er ute etter personlige egenskaper - de er til stede i like stor grad hos en uerfaren som en erfaren.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvu girl
    Er det vanskelig for jenter å komme inn? Og er/har det vært noen jenter der?
    Hvorvidt det er vanskelig for jenter blir et teoretisk spørsmål, vi har ikke den helt store statistikken å vise til. Det som er på det rene er at kravene er de samme for kvinner og menn, og jeg røper vel ingen hemmeligheter hvis jeg bekrefter at det er vanskelig for menn. Derav følger det jo at det også er vanskelig for kvinner.

Men: umulig er det ikke for noen!
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av spydx
    Hei,

Ser dere skriver på følgende side på mil.no
    Sitat Opprinnelig skrevet av http://www.mil.no/sjo/keskdr/kyststrid/mjk/start/marinejeger/gr_utd/krav/
    Kravene er under revisjon og vil bli noe justert for opptaket 2007.
    Når blir kravene oppdatert?
    Blir kravene mer like HJK/FSK sine?
    Har du/dere mulighet for å legge ut kravene her?

Vennlig hilsen
    spydx
    Kommer til å gi en heads-up når kravene er justert. Justeringen vil bli litt høyere styrkekrav. Løpe- og svømmekrav vil ikke bli endret.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7
    Hvis jeg har for eksempel søkt meg til Spesialjegeropptak, kan jeg også søke til MJK samtidig ?
    Chuck Norris sleeps with a pillow under his gun!

Ledende menig
    Ble medlem
    Dec 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Fin tråd! Denne er det mange som har ventet på!

HJK skriver på sine sider at mild pollenallergi ikke er diskvalifiserende.
    Har dere samme krav? Jeg har pollenallergi men har ikke brukt medisin de siste to årene med untak av øyedråper mot kløe ca. 2-3 ganger i samme tidsrom.

Menig
    Ble medlem
    Dec 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Hei!

Var inne til sesjon i Desember 2006 og meldte da min interesse for Marinejegerkommandoen og sesjonsoffiseren noterte det. Er det nå da sikkert, at jeg blir innkalt til sjøforsvaret slik at det passer overens med når MJK-opptaket finner sted?

Legger nemlig ned relativt mye trening for å være best mulig forberedt, og da hadde det vært deilig om dere kunne si med 100% sikkerhet nå at jeg uansett får en sjans til å prøve meg, ikke at "det er ikke sikkert du blir innkalt".

Ikke at jeg har noe vondt av treningen! :)

Mvh,
    Lasse A.
    sjt Z

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av SpesJeg
    Hvis jeg har for eksempel søkt meg til Spesialjegeropptak, kan jeg også søke til MJK samtidig ?
    Det er ingenting som hindrer deg i det. However: det vil være til din fordel å bestemme deg for en av de to. Hvis du går spesialjegeropptaket og hele veien har i bakhodet at du kan gå opptak til marinejegerkurs dersom noe går feil - så vil det påvirke prestasjonene dine negativt.

Likeledes vil et spesialjegeropptak være en stor belastning for kroppen din - du må kanskje også regne med en belastningsskade av en eller annen sort, og dermed har du et dårlig utgangspunkt for å starte på opptak hos oss.

Derfor er verken du, HJK eller vi tjent med en slik løsning.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av gjest
    Hello, lurte på hva det er viktigst å legge vekt på før opptaket?
    Driver med løping innen friidrett så det blir for det meste med det,
    ligger greit ann med styrkedelen også men svømme evenen er ikke fullt så utviklet.
    Svømmer 400m på noe rundt 7:50 men vet ikke helt om det er nok siden man skal ha kravet med GOD margin.
    Det jeg i hovedsak lurer på er hvor mye under kravet man bør ligge for at en skal være ''god nok'' å svømme og om man bør kunne svømme 50m under vann?
    Takk for svar.
    Mvh: Joachim
    7:50 på 400m svømming er godt nok. Bare husk at det skal gjøres samme dag som du gjør alle de andre testene. Du vil helt sikkert ha noe igjen for å tilbringe litt tid under vann med svømmeføtter og dykkermaske - på den måten kan du få opp vannfølelsen.
    50m under vann trenger du ikke å svømme. Klarer du 25m uten å være helt på grensen så er du trygg.

Dersom du også har alle de andre kravene inne bør du begynne å tenke på å trene opp en så robust fysikk som mulig. Det innebærer utholdende styrke, tåle langvarig aktivitet uten å få skader osv.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av olavhaa
    Fin tråd! Denne er det mange som har ventet på!

HJK skriver på sine sider at mild pollenallergi ikke er diskvalifiserende.
    Har dere samme krav? Jeg har pollenallergi men har ikke brukt medisin de siste to årene med untak av øyedråper mot kløe ca. 2-3 ganger i samme tidsrom.
    Mild pollenallergi er ikke diskvalifiserende. Så lenge det ikke plager deg, plager det ikke oss.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av laka
    Hei!

Var inne til sesjon i Desember 2006 og meldte da min interesse for Marinejegerkommandoen og sesjonsoffiseren noterte det. Er det nå da sikkert, at jeg blir innkalt til sjøforsvaret slik at det passer overens med når MJK-opptaket finner sted?

Legger nemlig ned relativt mye trening for å være best mulig forberedt, og da hadde det vært deilig om dere kunne si med 100% sikkerhet nå at jeg uansett får en sjans til å prøve meg, ikke at "det er ikke sikkert du blir innkalt".

Ikke at jeg har noe vondt av treningen! :)

Mvh,
    Lasse A.
    I den ideelle verden så går dette av seg selv.
    I den virkelige verden hadde jeg tatt en telefon til Vernepliktsverket litt utpå vinteren for å forsikre meg om at jeg fikk innkalling til Sjøforsvarets rekruttskole i juli (SJØ 07). Det pleier ikke å være noe problem. Skulle det imidlertid være det kan du ta kontakt med oss, så skal vi hjelpe til.

Konklusjonen er at det kommer til å gå i orden, men du må følge opp litt selv.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Ledende menig
    Ble medlem
    Dec 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Kan dere gi si hvor mange som har pleid å komme inn pr år?
    Og når på året er det dere har rekruttskole?

kjempebra at dere er her! :D

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6

Re: Marinejegerkommandoen svarer!

Sitat Opprinnelig skrevet av MJK Rekruttering
    Det er utrolig mange spekulasjoner og rykter om spesialstyrkene, og vi har ikke interesse av å ta livet av samtlige - men en del rykter ser vi nytten av å bli kvitt.
    Siden vi ikke skal spørre om hver eneste rykte er sant eller ikke,
    hadde sikkert blitt en lang tråd.

Så hadde det vært fint om du kunne nevnt de ryktene som dere ser nytten av å bli kvitt.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Hvordan ser dere på bruk av Kreatin i sammenheng med trening?

Ut i fra boken The Warrior Elite: The Forging of SEAL Class 228
    var det ikke akkseptert at aspiranten brukte slikt.

Og siden det virker for meg som dere har mye relasjoner med US Navy Seals så lurer eg på hva deres synspunkt er på dette?

Ledende menig
    Ble medlem
    Dec 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Tar dere inn venstrehendte? Finst det venstrehendte marinejegere?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av poeng
    Kan dere gi si hvor mange som har pleid å komme inn pr år?
    Og når på året er det dere har rekruttskole?

kjempebra at dere er her! :D
    Hvor mange som kommer inn per år holder vi for oss selv, det sier automatisk en del om kapasiteten vår. Tallet varierer imidlertid en del, og det er først og fremst avhengig av motivasjonen til de som søker.

Du finner litt informasjon om opplegget på www.marinejeger.no - men opptaket starter under Sjøforsvarets rekruttskole i juli - helt konkret kommer vi til å starte opp 30.07.2007.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7
    Hoi!

Er SBO-tjenesten en tjeneste som vil omfatte endel operative oppdrag og utenlandstjeneste, eller vil det være mest som en støttefunksjon for MJK i Ramsund og på Haakonsvern?

Takker for et ærlig svar!

mvh
    UM

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6

Re: Marinejegerkommandoen svarer!

Det er utrolig mange spekulasjoner og rykter om spesialstyrkene, og vi har ikke interesse av å ta livet av samtlige - men en del rykter ser vi nytten av å bli kvitt.
    Siden vi ikke skal spørre om hver eneste rykte er sant eller ikke,
    hadde sikkert blitt en lang tråd.

Så hadde det vært fint om du kunne nevnt de ryktene som dere ser nytten av å bli kvitt.

De ryktene vi først og fremst ønsker å bli kvitt er de som går ut på at det kreves nærmest umenneskelige egenskaper for å gjennomføre kurset. Selv vi som har jobbet med seleksjon over lang tid, er ikke i stand til å peke ut hvem som vil komme seg igjennom og hvem som ikke vil. Hadde det vært slik at en helt vanvittig fysikk eller ekstrem intelligens var en forutsetning, så ville det også ha vært ganske enkelt å peke ut hvem som ville klare det. Slik er det altså ikke. Det betyr at de som faktisk gjennomfører ikke skiller seg så voldsomt ut fra de som ikke klarer det på forhånd.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6

Kosttilskudd

Hvordan ser dere på bruk av Kreatin i sammenheng med trening?

Ut i fra boken The Warrior Elite: The Forging of SEAL Class 228
    var det ikke akkseptert at aspiranten brukte slikt.

Og siden det virker for meg som dere har mye relasjoner med US Navy Seals så lurer eg på hva deres synspunkt er på dette?
    Forsvaret har en streng policy på doping, og vi er opptatt av å være ryddige i forhold til denne. Derfor er vi forholdsvis "strikse" når det kommer til bruk av kosttilskudd under tjenesten.
    Nå er ikke jeg noen kostholdsekspert, men så vidt jeg vet er ikke kreatin verken reseptbelagt eller ulovlig i Norge. Hvis det stemmer, så vil ikke bruk av kreatin før opptaket være diskvalifiserende. Under opptaket og kurset vil det ikke bli tillatt.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6

Venstrehendte

Sitat Opprinnelig skrevet av olavhaa
    Tar dere inn venstrehendte? Finst det venstrehendte marinejegere?
    Ja, det er ikke noe problem.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Utskrevet Menig
    Hoi!

Er SBO-tjenesten en tjeneste som vil omfatte endel operative oppdrag og utenlandstjeneste, eller vil det være mest som en støttefunksjon for MJK i Ramsund og på Haakonsvern?

Takker for et ærlig svar!

mvh
    UM
    Spesialbåttjenesten er soleklart tiltenkt operative oppdrag, og de fleste skarpe spesialoperasjoner skjer for tiden utenfor landets grenser.
    Det gir ingen mening å satse på utdanning og utrustning slik vi gjør for å ha en støttefunksjon i Ramsund eller på Haakonsvern.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Liker (gitt)
    4
    Liker (mottatt)
    12
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    34 innlegg
    PONDUS
    8
    Spesialbåttjenesten er soleklart tiltenkt operative oppdrag, og de fleste skarpe spesialoperasjoner skjer for tiden utenfor landets grenser.
    Hmm vet ikke helt hvordan jeg skal tolke denne "de fleste skarpe spesialoperasjoner skjer for tiden utenfor landets grenser".

Regner vel med at du ikke kan komme inn på detaljer, men jeg trodde ikke dere hadde skarpe oppdrag i Norge, trodde det kun var Politet som tar seg av det? Hvis du ikke regner opersasjoner i "smutthullet" som skarpe da?
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak
    Hmm vet ikke helt hvordan jeg skal tolke denne "de fleste skarpe spesialoperasjoner skjer for tiden utenfor landets grenser".

Regner vel med at du ikke kan komme inn på detaljer, men jeg trodde ikke dere hadde skarpe oppdrag i Norge, trodde det kun var Politet som tar seg av det? Hvis du ikke regner opersasjoner i "smutthullet" som skarpe da?
    Du trenger ikke å tolke det i det hele tatt, det er mer en uttrykksmåte enn noe annet. Det er imidlertid liten tvil om at Norge har spesialstyrker også for å kunne ivareta nasjonale oppgaver. Det ville jo være feil å si at spesialoperasjoner kun skal kunne foregå utenfor landets grenser. Dermed må spesialbåtoperatørene være forberedt på operasjoner i utlandet og i Norge - akkurat som resten av Forsvaret.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Liker (gitt)
    4
    Liker (mottatt)
    6
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    5 innlegg
    PONDUS
    6
    Kan du si noe om forskjellene på tjenesten som Marinejeger og Spesialjeger?

Guest
    Får man vekttall for marinejegerkurs, og er det muligheter for å studere ved siden av en jobb som marinejeger?

Hvordan er den psykiske beredskapen ved f.eks endt utenlandstjeneste?

Hvordan vil du karakterisere miljøet ved kommandoen?

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7
    Hei, er det mulig å gjennomføre pliktåret i MJK etter at man har gått Befalskole på ISTAR-linja på GSV? Ser at HJK skriver på sine sider at de gir befalskoleelever muligheten til å søke patruljefører i FJTR, men sist jeg var i forbindelse med de hadde de gått bort fra dette og rekruterte bare innad i avdelingen.

Takk på forhånd!
    Drit i været!

Menig
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Hei San.
    Jeg har vært på sesjon i november 06, og i tillegg til jeg ble anbefalt av sesjonsoffiseren, så la jeg vekt på at jeg vil søke Marinejegerkommandoen!
    Jeg lurer på når vi får vite at vi kommer inn på rekruttskolen SJØ 07 ? Og kommer MJK og henter oss der, eller åssen foregår det?

Et lite spm til, jeg fikk 9 på alt (syn, fysikk etc) på sesjonen- men føler at jeg kanskje kan ha en veldig liten antydning til nærsynthet, når det gjelder enkelte bokstaver på lang avstand. Men har bilsertifikat- og trenger ikke kjøre med briller ifølge optiker (og meg selv). Er ikke avhengig av briller eller linser av noen grad. Hvordan bedømmer MJK meg da?

Rekrutt
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Jeg har et veldig stort ønske om å søke meg inn som fallskjermjeger eller marinejeger til førstegangstjenesten.

Men jeg har Crohns, som er en kronisk tarmsykdom, er det da ingen mulighet for meg å komme inn selvom jeg er veldig bra både fysisk og psykisk?

Side 1 av 17 12311 ... SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Stikkord for denne tråden

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.

Antall sideoppslag siden oppstart:
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier